Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
-
2018
(820)
- Δεκεμβρίου(74)
- Νοεμβρίου(80)
- Οκτωβρίου(72)
- Σεπτεμβρίου(59)
- Αυγούστου(58)
- Ιουλίου(58)
- Ιουνίου(71)
- Μαΐου(61)
- Απριλίου(83)
-
Μαρτίου(75)
- Ο π. Ιερόθεος Ανδρουτσόπουλος, την Μ. Τετάρτη θα τ...
- Διήμερη προσκυνηματική εκδρομή στα ΑΓΙΑ ΜΕΤΕΩΡΑ
- Μή θίγετε τούς ὁμοφυλόφιλους. Εἶναι… ρατσισμός! - ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ - Ἀποστολικό Ἀνάγνωσμα (Φιλιπ. δ...
- Τὰ κάλαντα τοῦ Λαζάρου στὸν Μητροπολίτη Πατρῶν
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2018,...
- Τιμή στόν Ἐθνομάρτυρα Ἱερέα Γεώργιο
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ .Χρυσόστομ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΙΑΣ & ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ...
- Βηθανία - Στον Τάφο του Αγίου Λαζάρου και στην Ι.Μ...
- Η Ανάσταση του Λαζάρου
- Ο ΟΣΙΟΣ ΚΑΙ ΘΕΟΦΟΡΟΣ ΠΑΤΗΡ ΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚ...
- ΔΙΗΜΕΡΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΟΝ Ι...
- ΤΙΜΗ ΣΤΟΝ ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΑ ΙΕΡΕΑ ΓΕΩΡΓΙΟ
- Προσκύνημα στην Ι. Μ. Μαρίτσης (φωτογραφίες)
- 25η Μαρτίου 2018 Στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών (φωτογρα...
- Απογευματινό προσκύνημα του Ιερού Ναού Αγ.Νικολάου...
- Η Εορτή του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου στ...
- Πάνδημο Μνημόσυνο τῶν Ἀγωνιστῶν τοῦ 1821 στὴν Πάτρα
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ- ΕΟΡΤΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ...
- Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
- Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Λουκ. α΄ 24-...
- "Το θυμίαμα"
- Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ὑψῶστε παντοῦ τή...
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι.Μ. Μαρί...
- Επαναπροβολή της ταινίας "Έξοδος 1826" (στο ΠΑΝΘΕΟ...
- ΟΜΙΛΙΑ στο ΚΕΝΤΡΟ ΕΝΟΡΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ Ι. Ν. ΑΓ. ΝΙ...
- Εξ αφορμής του θανάτου του μεγάλου επιστήμονα Στήβ...
- Ομιλία στην Χριστιανική Στέγη την Δευτέρα 26 Μαρτίου
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2018,...
- Ο κ. Ηλίας Σκόνδρας θα ομιλήσει την Κυριακή στο Να...
- Ἐπίβλεψη ἐργασιῶν ἀποπερατώσεως Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Δ...
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 25 Μα...
- Ὁ E’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ ΙΕΡΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΚΟΥ ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ὁσίου Ἀλεξίου στήν Ἱερά Μητροπόλη Πατρῶν
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Δ' ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ...
- Λαμπρὴ ἐκδήλωση στὴν Τρίπολη γιὰ τὴν Ἐθνικὴ Ἐπέτει...
- Ἑορτή τῶν Ἁγίων Χρυσάνθου καί Δαρείας. Ὀνομαστήρια...
- Νέες αγιογραφίες στον Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου ...
- Ανίερη στοίχιση ή στοίχιση στο Άγιο Πνεύμα! - Σάββ...
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΕΝΟΥ
- Πιστοποίηση ἁγιότητος τοῦ γέροντος Βησσαρίωνος Κο...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Άγιο Νικόλαο...
- Ἀνεχώρησε ἀπὸ τὴν Πάτρα τὸ Τίμιο Ξύλο
- ΑΣ ΕΦΑΡΜΟΣΟΥΜΕ ΤΟ ΝΌΜΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΒΑΤΑΤΖΗ
- Ο αθάνατος ήρωας Ευαγόρας Παλληκαρίδης 14/3/1957
- Ὁ Ὅσιος Βενέδικτος ὁ ἐκ Νουρσίας
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤ...
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως
- Ἡ ἑορτή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως στήν Πάτρα
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι.Μ. Μαρί...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Ι.Ν. Αγίου Α...
- Ο κ. Παναγιώτης Μαρτίνης, θα ομιλήσει την Κυριακή ...
- ΛΑΜΠΡΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΞΥΛΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ...
- Οἱ Ἅγιοι σαράντα Μάρτυρες ποὺ μαρτύρησαν στὴ Σεβάσ...
- Μιλάς χωρίς φόβο και πάθος; Λοιπόν, καθάπτεσαι της...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΚΑΙ Η ΥΑΙΝΑ
- Κυριακή στην Ενορία - Αφιέρωμα στον Ι.Ν. Αγίων Αντ...
- Ὁ Γ’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- Β’ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ- Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Β' ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ...
- ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΤΗΡΙΓΜΑ ΣΟΥ; - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ἡ Β’ Κυριακὴ τῶν Νηστειῶν στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Ο όσ. Γεράσιμος Ιορδανίτης & το πληγωμένο λιοντάρι
- Προσκύνημα στην Παναγία την Ομπλίτισσα για την Ακο...
- Οἱ πατέρες μας καί ἡ νηστεία - π. Βασιλείου Μπακογ...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών 25...
- Προσκυνηματική Εκδρομή στην Ιερά Μονή της Παναγίας...
- ΟΜΙΛΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΤΗΝ ΚΥ...
- TΟ ΤΙΜΙΟ ΞΥΛΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Φρανκ Σέφερ, Αμερικανός προσήλυτος στην Ορθοδοξία:...
- Eκδήλωση για τη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Πάτρα 3/3/2018
- Φεβρουαρίου(53)
- Ιανουαρίου(76)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 3 Μαρτίου 2018
12:46
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ὅταν ἡ πατρίδα μας ἀπελευθερώθηκε ἀπό τόν τουρκικό ζυγό (1821), στίς συζητήσεις πού ἔκαναν oἱ πατέρες μας γιά τή δημιουργία «Συντάγματος», ἐτέθη καί τό θέμα τῆς νηστείας. Ἄν δηλαδή θά ἔπρεπε νά θεσπίσουν διάταξη, πού νά ὑποχρεώνει τούς Ἕλληνες νά τηροῦν τίς καθιερωμένες νηστεῖες! Πρᾶγμα πού δείχνει ὅτι ἡ νηστεία, ἀκόμα καί σέ κοσμικούς κύκλους, θεωρεῖτο νόμος ἀπαράβατος. Ναί! Οἱ πρόγονοί μας (πατέρες, παππούδες, κ.ο.κ.), ἔβλεπαν τίς νηστεῖες τῆς Ἐκκλησίας μέ δέος. Γι’ αὐτό καί στή συντριπτική τους πλειοψηφία τίς τηροῦσαν στο ἀκέραιο. «Μαγαρίσθηκα...!», ἔλεγαν, ὅταν τίς κατέλυαν.
«Πολλοί νησιῶτες ἔτρωγαν τό δεκαπενθήμερο (1-15 Αὐγούστου) μόνο φροῦτα», ἔγραφε ἕνας Γάλλος Ἰησουϊτης, πού ἐπισκέφθηκε τά νησιά μας κατά τόν 19ον αἰ. Ὁ Ἀμερικανός Henry Post, πού ἦρθε στήν πατρίδα μας (1827-1828) εἶδε τούς πατέρες μας νά τρῶνε, τή Μ. Τεσσαρακοστή, λάχανα καί ἐλιές. Πουθενά ἀλλοῦ, σημειώνει, δέν εἶδε νά νηστεύουν μέ τέτοια αὐταπάρνηση! (A visit to Greece and Constantinople in the year 1827-1828. Books.google.com)Τήν ἴδια ἐμπειρία εἶχε καί ὁ Δανός συγγραφέας, Ηans Christian Anderson, πού καί αὐτός ἐπισκέφθηκε τήν πατρίδα μας (1841). Ἔλεγε: Πρίν ἀπό τό Πάσχα ἔχουν μιά νηστεία μεγάλη καί αὐστηρή, πού δέν τήν παραβαίνουν. Οἱ χωρικοί στήν πραγματικότητα ζοῦν μόνο μέ ψωμί καί κρεμμύδι καί νερό. (A Poet's Bazaar, Pictures of Travel in Germany , Italy , Greece and the Orient". Books.google.gr.). Δέν εἶχαν σιδερένιο σῶμα, ἀλλά σιδερένια θέληση!
Αὐτός ὁ σεβασμός πρός τή νηστεία ἦταν «ζωντανός» μέχρι τά τέλη τοῦ περασμένου (20ου) αἰώνα. Ἕνας συγγενής μου, ὁ μακαρίτης Ἰ. Μ., χρειάσθηκε νά παντρευθεῖ στή νηστεία τῶν Χριστουγέννων (δεκαετία τοῦ1940). Στό γαμήλιο «τραπέζι» σάν κύριο φαγητό εἶχε κραμπολάχανα ἀπό τόν κῆπο του! «Ὅταν ἤμουν παιδάκι 14 ἐτῶν (μοῦ διηγήθηκε ἐν ἔτει 1970, ἕνας 70χρονος) εἶχα ἀρρωστήσει σοβαρά, καί ὁ γιατρός εἶπε νά φάω κρέας. Ἦταν Μ. Τεσσαρακοστή. Οἱ γονεῖς μου ἔσφαξαν ἕνα κατσικάκι, ἔφαγα ὅσο χρειαζόταν, καί τό ὑπόλοιπο τό πέταξαν στό ποτάμι, ἄς μήν εἶχαν τί νά φᾶνε».
Νήστευαν καί οἱ στρατιῶτες μας πού πολέμησαν τό 1940 στά βουνά τῆς Πίνδου. Ὁ αὐτόπτης μάρτυρας Ἀρχιμ. Χαράλαμπος Βασιλόπουλος γράφει σέ βιβλίο του: «Τό σπουδαῖο εἶναι, ὅτι τήν νηστεία τήν τηροῦσαν καί πολλοί στρατιῶτες, παρ΄ὅλες τίς δυσκολίες,περισσότερο καί ἀπό ἁγιορεῖτες μοναχούς. Μοῦ ἔλεγε, κατά τήν ὀπισθοχώρησι, ἕνα πολεμιστής τῆς πρώτης γραμμῆς: «Μέ τήν βοήθεια τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Παναγίας κράτησα ὅλη τή Τεσσαρακοστή. Τρώγοντας μόνο κουραμάνα καί λίγα γραμμάρια σταφίδα πού χωροῦσαν στήν φοῦχτα τοῦ ἑνός χεριοῦ». «Τήν Μ. Ἑβδομάδα, πού γινότανε ἡ ὀπισθοχώρηση,οἱ στρατιῶτες παρ’ὅλη τήν κακουχία, τήν ἄϋπνία, τήν ἐξάντληση, διότι ὑποχωροῦσαν ἀμυνόμενοι, ὅλοι οἱ στρατιῶτες, νηστέψανε καί περάσανε τίς μέρες αὐτές σάν ἀσκητές. Μόνο μέ ψωμί καί νερό. Οἱ ἐφοδιασμοί εἶχαν ἄφθονα τυριά καί κονσέρβες, ἀλλά κανένας δέν γύριζε μάτια σ’αὐτά» (Τό θαῦμα τῶν Ἑλλήνων τοῦ Σαράντα. σελ.126-127).
Τή Μ. Παρασκευή ἔπαιρναν λίγη καπνιά (κάτι σάν στάχτη) τήνἀνακάτευαν μέ ξύδι, καί αὐτό ἦταν τό φαγητό τους. Κάθε φορά πού στό χωριό τους ἔπεφτε δοκιμασία (ξηρασία, θανατηφόρος ἐπιδημία κ.λ.π.), νήστευαν μιά ἑβδομάδα, ἔκαναν Λειτουργία, καί ὁ Θεός ἔκανε τό θαῦμα.Κάθε φορά πού πέθαινε κάποιος δικός τους ἄνθρωπος, νήστευαν σαράντα μέρες γιά τήν ψυχή του, ἰδιαίτερα στήν Ἤπειρο, ἐκφράζονταςἔτσι μέ πόνο τήν ἀγάπη τους γιά τόν νεκρό. Ἀλλά καί κάθε φορά πού κοινωνοῦσαν, ἀπεῖχαν μιά ἑβδομάδα ἀπό ψάρι, γαλακτομικά καί κρέας. Ἀκόμα καί σήμερα οἱ παλαιότεροι ρωτᾶνε: «Ἄν φᾶμε ψάρι τῶν Βαϊων, κοινωνᾶμε τή Μεγάλη Πέμπτη;». Ἀπεῖχαν ἐπίσης ( γιά νά κοινωνήσουν) καί τρεῖς μέρες ἀπό λάδι. «Ὁ παπποῦς μου, ὅταν ἦταν νά κοινωνήσει, ἐπί τρεῖς μέρες δέν ἔπινε οὔτε νερό», μοῦ ἀνέφερε ἕνας μοναχός τῆς Ἱ. Μ. Δοχειαρίου Ἁγίου Ὄρους.
Αὐτό τό «ἀνέλαιο τριήμερο» πρό τῆς Θ. Κοινωνίας ἦταν νόμοςἀπαράβατος. Πήγαιναν (23 Αὐγούστου) ὁδοιπορῶντας (15-18 ὧρες) στήν Ἱ .Μ. Προυσσοῦ Εὐρυτανίας, γιά νά προκυνήσουν τήν εἰκόνα τῆς Παναγίας. Καί κατά τό κοπιαστικό τους ταξίδι, ἀνεβαίνοντας πανύψηλα βουνά, ἦταν νόμος νά μήν καταλύουν οὔτε λάδι! Δέν κατέλυαν λάδι οὔτε τά παιδιά, πού τούς ἀκολουθοῦσαν στό κοπιαστικό προσκύνημα! Φθάνοντας στό Μοναστήρι, παρακολουθοῦσαν τή Λειτουργία, χωρίς νά διανοηθοῦν νά κοινωνήσουν, γιατί δέν νήστεψαν τό λάδι τρεῖς μέρες. «Πάτερ, ἄν πιοῦμε τσάϊ Τρίτη τό ἀπόγευμα, κάνει νά κοινωνήσουμε τήν Τετάρτη τό ἀπόγευμα στήν Προηγιασμένη;!». Ρώτησαν, πρίν δέκα περίπου χρόνια, τόν Ἱερέα τους ὑπερήλικες χριστιανοί τῆς Ἱ.Μ. Νικοπόλεως. Τέτοιος σεβασμός πρός τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Κυρίου! Ἀκρότητες; Ναί...! Ἀλλά μόνο γιά τήν ἐποχή μας, πού θυμίζει ἐποχή ἀντιχρίστου...! «Νηστείαν ποθήσωμεν, μητέρα ἀρετῶν, τρυφήν βδελυξώμεθα, γεννήτρια παθῶν» (Τριώδιον. Γ΄ Ἑβδομάδα Νηστειῶν. Ὄρθρος Παρασκευῆς, ὠδή η΄).
!>