Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
-
2018
(820)
- Δεκεμβρίου(74)
- Νοεμβρίου(80)
- Οκτωβρίου(72)
- Σεπτεμβρίου(59)
- Αυγούστου(58)
- Ιουλίου(58)
- Ιουνίου(71)
- Μαΐου(61)
- Απριλίου(83)
-
Μαρτίου(75)
- Ο π. Ιερόθεος Ανδρουτσόπουλος, την Μ. Τετάρτη θα τ...
- Διήμερη προσκυνηματική εκδρομή στα ΑΓΙΑ ΜΕΤΕΩΡΑ
- Μή θίγετε τούς ὁμοφυλόφιλους. Εἶναι… ρατσισμός! - ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ - Ἀποστολικό Ἀνάγνωσμα (Φιλιπ. δ...
- Τὰ κάλαντα τοῦ Λαζάρου στὸν Μητροπολίτη Πατρῶν
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2018,...
- Τιμή στόν Ἐθνομάρτυρα Ἱερέα Γεώργιο
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ .Χρυσόστομ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΙΑΣ & ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ...
- Βηθανία - Στον Τάφο του Αγίου Λαζάρου και στην Ι.Μ...
- Η Ανάσταση του Λαζάρου
- Ο ΟΣΙΟΣ ΚΑΙ ΘΕΟΦΟΡΟΣ ΠΑΤΗΡ ΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚ...
- ΔΙΗΜΕΡΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΟΝ Ι...
- ΤΙΜΗ ΣΤΟΝ ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΑ ΙΕΡΕΑ ΓΕΩΡΓΙΟ
- Προσκύνημα στην Ι. Μ. Μαρίτσης (φωτογραφίες)
- 25η Μαρτίου 2018 Στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών (φωτογρα...
- Απογευματινό προσκύνημα του Ιερού Ναού Αγ.Νικολάου...
- Η Εορτή του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου στ...
- Πάνδημο Μνημόσυνο τῶν Ἀγωνιστῶν τοῦ 1821 στὴν Πάτρα
- Ἡ ἑορτὴ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ- ΕΟΡΤΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ...
- Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
- Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Λουκ. α΄ 24-...
- "Το θυμίαμα"
- Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος: «Ὑψῶστε παντοῦ τή...
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι.Μ. Μαρί...
- Επαναπροβολή της ταινίας "Έξοδος 1826" (στο ΠΑΝΘΕΟ...
- ΟΜΙΛΙΑ στο ΚΕΝΤΡΟ ΕΝΟΡΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ Ι. Ν. ΑΓ. ΝΙ...
- Εξ αφορμής του θανάτου του μεγάλου επιστήμονα Στήβ...
- Ομιλία στην Χριστιανική Στέγη την Δευτέρα 26 Μαρτίου
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2018,...
- Ο κ. Ηλίας Σκόνδρας θα ομιλήσει την Κυριακή στο Να...
- Ἐπίβλεψη ἐργασιῶν ἀποπερατώσεως Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Δ...
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 25 Μα...
- Ὁ E’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ ΙΕΡΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΚΟΥ ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ὁσίου Ἀλεξίου στήν Ἱερά Μητροπόλη Πατρῶν
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Δ' ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ...
- Λαμπρὴ ἐκδήλωση στὴν Τρίπολη γιὰ τὴν Ἐθνικὴ Ἐπέτει...
- Ἑορτή τῶν Ἁγίων Χρυσάνθου καί Δαρείας. Ὀνομαστήρια...
- Νέες αγιογραφίες στον Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου ...
- Ανίερη στοίχιση ή στοίχιση στο Άγιο Πνεύμα! - Σάββ...
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΕΝΟΥ
- Πιστοποίηση ἁγιότητος τοῦ γέροντος Βησσαρίωνος Κο...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Άγιο Νικόλαο...
- Ἀνεχώρησε ἀπὸ τὴν Πάτρα τὸ Τίμιο Ξύλο
- ΑΣ ΕΦΑΡΜΟΣΟΥΜΕ ΤΟ ΝΌΜΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΒΑΤΑΤΖΗ
- Ο αθάνατος ήρωας Ευαγόρας Παλληκαρίδης 14/3/1957
- Ὁ Ὅσιος Βενέδικτος ὁ ἐκ Νουρσίας
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΙΕΡΑΠΟΣΤ...
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως
- Ἡ ἑορτή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως στήν Πάτρα
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι.Μ. Μαρί...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Ι.Ν. Αγίου Α...
- Ο κ. Παναγιώτης Μαρτίνης, θα ομιλήσει την Κυριακή ...
- ΛΑΜΠΡΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΞΥΛΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ...
- Οἱ Ἅγιοι σαράντα Μάρτυρες ποὺ μαρτύρησαν στὴ Σεβάσ...
- Μιλάς χωρίς φόβο και πάθος; Λοιπόν, καθάπτεσαι της...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΚΑΙ Η ΥΑΙΝΑ
- Κυριακή στην Ενορία - Αφιέρωμα στον Ι.Ν. Αγίων Αντ...
- Ὁ Γ’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- Β’ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ- Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Β' ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ...
- ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΤΗΡΙΓΜΑ ΣΟΥ; - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ἡ Β’ Κυριακὴ τῶν Νηστειῶν στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Ο όσ. Γεράσιμος Ιορδανίτης & το πληγωμένο λιοντάρι
- Προσκύνημα στην Παναγία την Ομπλίτισσα για την Ακο...
- Οἱ πατέρες μας καί ἡ νηστεία - π. Βασιλείου Μπακογ...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών 25...
- Προσκυνηματική Εκδρομή στην Ιερά Μονή της Παναγίας...
- ΟΜΙΛΙΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΤΗΝ ΚΥ...
- TΟ ΤΙΜΙΟ ΞΥΛΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
- Φρανκ Σέφερ, Αμερικανός προσήλυτος στην Ορθοδοξία:...
- Eκδήλωση για τη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Πάτρα 3/3/2018
- Φεβρουαρίου(53)
- Ιανουαρίου(76)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018
16:01
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Σήμερα ἑορτάζεται η μνήμη τοῦ ὁσίου Πατρός ἡμῶν ᾽Ιωάννου τῆς Κλίμακος, πέρα ἀπό τήν Δ´ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, ὅπου ἐπίσης εἶναι ἡμέρα ἀφιερωμένη σέ αὐτόν. Ἑορτάζουμε δηλαδή ἕναν ἀσκητικό συγγραφέα, πού θά μποροῦσε νά χαρακτηριστεῖ ὡς ὁ ἅγιος τῆς Σαρακοστῆς, ἀφοῦ τό βιβλίο του ῾Κλίμαξ᾽ ἀποτελεῖ τό βασικό ἀνάγνωσμα τῆς περιόδου αὐτῆς στά μοναστήρια μας, ἀλλά καί σε πολλούς Χριστιανούς μέσα στόν κόσμο. Κι αὐτό σημαίνει ὅτι ἕνα ἀσκητικό κείμενο μπορεῖ νά εἶναι γραμμένο πρωτίστως γιά τούς καλογέρους, δέν παύει ὅμως νά ἀποτελεῖ ἐντρύφημα, ὅπου μπορεῖ νά ἐφαρμοστεῖ, γιά κάθε πιστό πού διψάει γνήσια εὐαγγελική τροφή. Δέν πρέπει νά ξεχνᾶμε ὅτι ὁ μοναχισμός γιά την ᾽Εκκλησία μας συνιστᾶ, πρέπει νά συνιστᾶ, τήν ἀκραιφνέστερη ἔφραση τῆς συνεποῦς χριστιανικῆς ζωῆς. Κι ἀπό τήν ἄποψη αὐτή ἀποτελεῖ ὁδοδείκτη γιά κάθε χριστιανό.
Ὁ ἅγιος ᾽Ιωάννης καταρχάς, γιά τόν ὁποῖο δέν ἔχουμε πολλά βιογραφικά στοιχεῖα, νεαρός,16 ἐτῶν περίπου, ἔγινε μοναχός στό ὄρος Σινᾶ, στή Μονή τῆς ἁγίας Αἰκατερίνης, ἀφοῦ ἤδη εἶχε μάθει ἀρκετά γράμματα. ᾽Επί 19 ἔτη παρέμεινε ὑποτακτικός ἑνός σπουδαίου Γέροντος, τοῦ ἀββᾶ Μαρτυρίου, στόν ὁποῖο ἔκανε ἀδιάκριτη ὑπακοή, ὁπότε μετά τό θάνατό του ἀπεσύρθη σέ ἐρημική τοποθεσία, ὀκτώ χιλιόμετρα μακριά ἀπό τή Μονή, στήν ὁποία καί ἔζησε ἐπί σαράντα χρόνια. ᾽Εκεῖ ἔζησε ὁσιακή ζωή, ὑπερβαίνοντας μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ τά ψεκτά πάθη του καί ἀποκτώντας ὅλα τά χαρίσματα τοῦ Θεοῦ, καί κυρίως τήν ταπείνωση καί τήν ἀγάπη. Μετά τά σαράντα χρόνια παρακλήθηκε νά γίνει ἡγούμενος τῆς Μονῆς, γεγονός πού ἀποδέχθηκε, καί παρέμεινε στό ἀξίωμα αὐτό γιά κάποια χρόνια, ὁπότε θέλησε καί πάλι ν᾽ ἀποσυρθεῖ στήν ἀγαπημένη του ἡσυχία καί μετ᾽ ὀλίγο κοιμήθηκε.
῎Εχουν διασωθεῖ διάφορα θαυμαστά γεγονότα ἀπό τή ζωή του πού φανερώνουν τήν ἰδιαίτερη χάρη πού εἶχε ἀπό τόν Θεό, ἀλλά τά μεγαλύτερα θαύματά του σχετίζονται μέ τίς μεταστροφές τῶν καρδιῶν πού προξενοῦν τά θεόπνευστα κείμενά του, κάτι πού μπορεῖ ὁ οἱοσδήποτε χριστιανός νά διαπιστώσει, ὅταν ἀρχίσει μέ γνήσια διάθεση νά τά μελετᾶ. Εἶναι γνωστό ἄλλωστε ὅτι οἱ ἅγιοι πού μέ τά κείμενά τους βοηθοῦν τούς συνανθρώπους τους ἔχουν πρωτίστως ὡς χάρισμα ῾θαυματουργίας᾽ ἀκριβῶς τή δύναμη τῶν λόγων τους καί ὄχι τά γνωστά θαύματα σωματικῶν ἰάσεων ἄλλων ἁγίων. Καί ἐξηγήσαμε παραπάνω ὅτι τά κείμενα τοῦ ἁγίου ᾽Ιωάννου δέν εἶναι μόνο γιά τούς μοναχούς, γιατί μπορεῖ νά γράφτηκαν κυρίως γι᾽ αὐτούς, ὅμως ἡ ὠφέλεια πού εἰσπράττει καί ὁ κοσμικός λεγόμενος χριστιανός δέν εἶναι μικρή. Γι᾽ αὐτό καί ἀγαπήθηκε ἡ ῾Κλίμακά᾽ του σ᾽ ᾽Ανατολή καί Δύση καί θεωρεῖται τό σπουδαιότερο σέ κυκλοφορία βιβλίο μετά τήν ῾Αγία Γραφή.
᾽Από τά θαυμαστά περιστατικά πού καταγράφηκαν ἐν ὅσῳ ζοῦσε, μνημονεύουμε δύο: Τό πρῶτο, ὅταν ἦταν στήν ἔρημο κι εἶχε δεχθεῖ ἕναν ὑποτακτικό, ὀνόματι Μωϋσῆ. Κάποια φορά, σέ διακόνημα εὑρισκόμενος ὁ νεαρός ὑποτακτικός, κουράστηκε κάτω ἀπό τόν καυτό ἥλιο τοῦ Αὐγούστου καί κάθησε νά ξεκουραστεῖ στόν ἴσκιο μεγάλης πέτρας, ὁπότε καί τόν πῆρε ὁ ὕπνος. Τήν ἴδια ὥρα ὁ ἅγιος ᾽Ιωάννης εἶδε σέ ὅραμα κάποιον πού τοῦ ἔλεγε ὅτι κινδυνεύει ὁ μαθητής του. ᾽Αμέσως ἄρχισε ἔντονη προσευχή γι᾽ αὐτόν καί μετά ἀπό λίγο κατέφθασε καί ὁ ὑποτακτικός, ἀναγγέλλοντάς του τή φοβερή ἀγωνία πού πέρασε, καθώς ξύπνησε ξαφνικά ἀπό τή φωνή τοῦ ἁγίου ᾽Ιωάννη, πού τόν καλοῦσε νά ἐγκαταλείψει ἀμέσως τόν τόπο πού βρισκόταν. Πράγματι, τό ἔκανε καί στή στιγμή ἔπεσε στόν τόπο αὐτό ἡ μεγάλη πέτρα, χωρίς βεβαίως ὁ ἴδιος νά πάθει κάτι. Ὁ ἅγιος ᾽Ιωάννης ἀνελύθη σέ δοξολογίες πρός τόν Θεό, χωρίς ὅμως νά ἀναφέρει καί τό τί προηγήθηκε στό μαθητή του. Τό δεύτερο: τήν ἡμέρα τῆς ἐνθρονίσεώς του ὡς ἡγουμένου ἦλθαν στή Μονή περί τά 600 ἄτομα. Ὅλοι ἔβλεπαν νά ὑπηρετεῖ σέ ὅλα τά διακονήματα κάποιος σάν ἰουδαῖος, μέ κοντό μαλλί, πού ἔτρεχε πάνω κάτω καί γιά τά πάντα. Στό τέλος τῆς ἡμέρας τόν ἀνεζήτησαν, ἀλλά δέν τόν βρῆκαν πουθενά. Καί στήν ἀπορία τους, ὅταν ἀπευθύνθηκαν στόν ἡγούμενο, τόν ἅγιο ᾽Ιωάννη, εἰσέπραξαν τήν ἀπάντηση: Τί πιό φυσικό νά ὑπηρετεῖ τό δικό του τόπο ὁ προφήτης Μωϋσῆς;
Τό βιβλίο του ῾Κλίμαξ᾽, εἴπαμε, προξενεῖ τό πραγματικό καί μεγαλύτερο θαῦμα: τή μεταστροφή τῶν καρδιῶν, τή δημιουργία μετανοίας στόν ἄνθρωπο. Καί δίνει τήν ἀπάντηση στό πῶς ἀποκτᾶται ἡ πραγματική καί γνήσια πίστη πού ζητᾶ ὁ Χριστός: ῾Τό εἰ δύνασαι πιστεῦσαι, πάντα δύνατά τῷ πιστεύοντι᾽! Δέν μποροῦμε νά ποῦμε πολλά. Θά σημειώσουμε ὅμως ἐπιγραμματικά αὐτά πού θίγει, ἀπό τούς 30 λόγους του – σκαλοπάτια στήν πνευματική ζωή, στόν πρῶτο καί στόν τελευταῖο λόγο του. Ὁ πρῶτος, ἡ ἀποταγή: δέν μπορεῖ κανείς νά προσεγγίσει τόν Θεό, χωρίς νά πεῖ ὄχι στήν ἁμαρτία καί μάλιστα στά ἐγωϊστικά θελήματά του. Γιατί αὐτά τά θελήματα μᾶς κρατοῦν δέσμιους στόν ἁμαρτωλό κόσμο. Ὅπως τό λέει καί ὅσιος Ποιμήν: ῾Τό θέλημά μου εἶναι χάλκινο τεῖχος πού μέ χωρίζει ἀπό τόν Θεό᾽! Κι ὁ τελευταῖος: ἡ ἀγάπη. Ἡ ἀγάπη πού ἀποτελεῖ τό ἐπιστέγασμα τῶν πάντων στή χριστιανική πίστη, ἀφοῦ ὅ,τι λέμε καί κάνουμε σ᾽ αὐτήν, εἴτε προσευχή εἴτε νηστεία εἴτε μελέτη εἴτε ὁτιδήποτε ἄλλο, ἄν δέν καταλήγει στήν ἀγάπη, δέν ἔχει νόημα. Καί τοῦτο, γιατί ἀγάπη εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Κι αὐτό σημαίνει: ἡ πίστη πού ζητᾶ ὁ Χριστός καί κινητοποιεῖ τόν Θεό καί βγάζει καί δαιμόνια, προϋποθέτει τήν ἄρνηση τοῦ ἐγωϊσμοῦ τοῦ ἀνθρώπου καί τή στροφή του στή ζωή τοῦ Θεοῦ, τήν ἀγάπη. Στό βαθμό πού ὁ ἄνθρωπος ἀγαπᾶ, τόν ὅποιο συνάνθρωπό του, τόσο καί αὐξάνει ἡ πίστη του, ὅπως τό διακηρύσσει καί ὁ ἀπ. Παῦλος: ῾πίστις δι᾽ ἀγάπης ἐνεργουμένη᾽!
!>