Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
- Μαρτίου(137)
-
Φεβρουαρίου(127)
- Μητρόπολη Φλωρίνης: «Καιρός να διεκδικήσουμε το αυ...
- Αρχιεπίσκοπος: "Γιατί τέτοια άνιση μεταχείριση στη...
- ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ ΔΩΡΩΝ
- Τί πρέπει νά λέμε στήν προσευχή μας;
- Χαράτσι μεσω ΔΕΗ τέλος ! Να που κανένας αγώνας δεν...
- Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα
- Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης - Το Γράμμα του Γέρο...
- Όσιος Κασσιανός ο Ρωμαίος
- Ηθικισμός. Η αλλοίωση του κατά φύσιν βίου. Συνέπει...
- Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟΥ
- το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου μας κατά τον Α' Κ...
- 100.000 ἐκτρώσεις μετὰ τὸ καρναβάλι τῆς Πάτρας
- "ΠΑΡΕ ΚΥΡΙΕ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΜΟΥ!" Ομιλία π. ΑΝΔΡΕΟΥ ΚΟΝ...
- Τό μυστήριο τῆς ἐξομολόγησης
- Μουσουλμάνος μετανάστης απαίτησε να κατεβεί εικόνα...
- Θέλησαν να απέχουν...πραγματοποιώντας μια ωραία εκ...
- "Α' Κατανυκτικός Εσπερινός της Συγγνώμης στην Πάτρα"
- Θεοποιός Πορεία
- Το νόημα της νηστείας Ὁμιλεῖ ὁ Γέροντας Μωϋσῆς ὁ Ἁ...
- Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ
- Μετάνοια, ένας καινούργιος τρόπος ζωής
- ΟΙ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ ΤΩΝ ΑΘΛΙΩΝ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΩΝ ΔΡΩΜΕΝΩΝ
- Η αξία μιας πόλης - Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
- Κυριακή της Τυρινής – Πορεία προς τον ουρανό
- Η νηστεία: Η άνοιξη της ζωής μας
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγ. Τεσσαρακοστής Αγ. ...
- ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ
- Η επίδραση των σχέσεων των γονέων στα παιδιά
- Οι δύο κόσμοι της φυλακής και της κοινωνίας σε αντ...
- Καθήκοντα τῶν χριστιανῶν πρός τούς κεκοιμημένους
- Ὁ ἀπολογισμὸς τῆς ἐθελοντικῆς αἱμοδοσίας τῆς Ἱερᾶ...
- O ΑΝΘΕΛΛΗΝΑΣ υπουργός άνοιξε πάλι το στόμα του: (V...
- Απάντηση της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Εφημερίδα ...
- Εξόδιος Ακολουθία Γέροντος Ιωσήφ Βατοπαιδινού
- Προσευχή στον Κύριο - Θερμή ικεσία
- Με παρέμβαση του Μητροπολίτη ματαιώθηκε το καρναβάλι
- Ο Σεβ. Μητροπολίτης μας στον τηλεοπτικό σταθμό Λύχνο
- Ὁ Γέροντας Παΐσιος γιά τήν αὐτοκτονία
- Ὁ Θεός ἀκούει...
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ! Το e-mail
- Και φέτος Καρναβάλια;
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΕΓΟΝΟΣ:ΠΑΡΕΔΩΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ
- Δικαίωση δικηγόρων στο Πρωτοδικείο Πατρών για το χ...
- Ἀπό σήμερα ἡ Ἑλλάδα βρίσκεται σέ ξένα χέρια!
- Αρχιεπίσκοπος: "Όπως κόβονται οι μισθοί, να κουρέψ...
- Μητροπολίτης Πειραιώς: "Προευπρεπίζουν τον δρόμο γ...
- Οικονομική κρίση; Ποια κρίση;
- Η Ναυμαχία της Πάτρας
- Αυστραλία: Μόνο ως FYROM αναγνωρίζουμε τα Σκόπια
- Οικουμενικός Πατριάρχης: "Δεν είμαστε πολίτες δεύτ...
- Με λένε Ελλάδα...
- Ο Ιταλός δήμαρχος που δώρισε το μισθό του στην Ελλ...
- Τρεις Έλληνες Αεροπόροι,"έβαλαν τα γυαλιά" στη τρό...
- ΘΑ ΔΕΧΟΤΑΝ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΟΣΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ;
- Αγάπη! Πως σε λένε;
- Ευτυχώς που υπάρχουν και αυτές οι φωνές για να μας...
- 7η επέτειος της εις Επίσκοπον χειροτονίας του Σεβ....
- ΤΟ ΚΑΤΑΝΤΗΜΑ ΤΟΥ ΄ΕΛΛΗΝΑ...
- Η ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΜΒΑ ΤΟΥ ΡΩΣΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΤΗ ΔΟΥΜΑ ΜΕ ΤΡΟ...
- Ένα προφητικό παιχνίδι ή κάποιοι ακολουθούν κατά γ...
- Το Κερί
- ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ... "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ...
- Ομιλία στο Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής των Α...
- Κυριακή της Απόκρεω
- Η σημασία του Ψυχοσαββάτου
- Kουβαλώντας το Σταυρό σου
- Γερμανοί στο Facebook: «Έλληνες, συγνώμη για την κ...
- Ανοιχτή επιστολή μιας 86χρονης Ελληνίδας στην Α. Μ...
- Προσκύνημα στην Ιερά Μονή Ομπλού
- Ὁ Πούτιν ὑπόσχεται νά προστατεύσει τούς χριστιανού...
- Ψυχοσάββατο
- Πατήρ Βασίλειος Νάσαρ.Ένας σύγχρονος μάρτυρας της ...
- Απάντηση της Εκκλησίας της Ελλάδος σε δημοσιεύματα...
- Γ.ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ:«ΝΑ ΑΦΗΝΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΗΝ ΑΓΑ...
- Η γκρίνια φέρνει γκρίνια και η κακομοιριά φέρνει κ...
- ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
- ΤΑ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΑ, Ο ΑΓΙΟΣ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΣ, ΟΙ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ ΚΑ...
- ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΓΕΡΟΝΤΕΣ ... Όμορφη διδακτική ιστορία!
- Τι κακά κάνουν οι Χριστιανοί στις απόκριες (Αγ. Νι...
- ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΧΙΛΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
- ΑΔΕΛΦΕ ΜΟΥ ΕΛΛΗΝΑ !
- Νέα μέτρα
- Η κλοπή του χρόνου μας
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ: Ο Τοτός και η γιαγιά του!
- Τα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας
- Να είστε ενωμένοι - Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος
- Το παιδί που σκοτώνεται, δεν ξαναγίνεται το ίδιο ποτέ
- Τι είναι το μικροτσιπ, VeriChip, RFID chip
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Χρυσοστόμο...
- «Και αναστάς ήλθε προς τον πατέρα αυτού»
- Κυριακή του Ασώτου
- Φωτογραφικά στιγμιότυπα από την Πανήγυρη του Αγίου...
- Αγία Θεοδώρα η Βασίλισσα
- Από τον Μεγάλο Εσπερινό της Πανηγύρεως του Αγίου Χ...
- Παρακλητικός Κανών στον Άγιο Ιερομάρτυρα Χαράλαμπο...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΙ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΦΙΛΙΑΤΡΙΝΩΝ
- Χαιρετισμοί στον Άγιο Ιερομάρτυρα Χαραλάμπη τον Θα...
- Το Ευαγγελικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Το Αποστολικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Ο Άγιος Χαράλαμπος (ο βίος του Αγίου - μαρτύριο -...
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012
01:00
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Από το βιβλίο του «Όσοι Πιστοί»
…Ο Φαρισαίος με τον τρόπο που προσευχόταν έδειξε πώς ζούσε μια δαιμονιώδη πνευματικότητα, μια διεστραμμένη πνευματική κατάσταση, που ήταν αλύτρωτη. Ο Τελώνης με την προσευχή "ο Θεός ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ" (Λουκ. ιη’, 13) έδειξε την πνευματική του υγεία, γι’ αυτό "κατέβη δεδικαιωμένος" (Λουκ. ιη’, 14). Όσο κανείς επιδιώκει μόνος του να δικαιώση τον εαυτό του, τόσο και αποκόπτεται από την λύτρωση, ενώ όσο κανείς μαστιγώνει ανηλεώς τον εαυτό του, θεωρώντας τον ανάξιο του θείου ελέους, τόσο γίνεται δέκτης της θείας Χάριτος.
Πάντοτε η φαρισαϊκή δικαιοσύνη είναι έξω από την ατμόσφαιρα της θείας Χάριτος, γιατί είναι μια ευσεβιστική κατάσταση. Εδώ πρέπει να κάνουμε την διάκριση μεταξύ του ευσεβούς και του ευσεβιστού, γιατί η περίπτωση του Φαρισαίου και όλων των δια μέσου των αιώνων Φαρισαίων υπενθυμίζει τον ευσεβιστή.
Κατ’ αρχάς πρέπει να υπογραμμισθή ότι η ευσέβεια δεν είναι μια εξωτερική παρουσίαση, αλλά η ένωσή μας με το Χριστό και δι’ Αυτού με όλη την Παναγία Τριάδα. Ο Απόστολος Παύλος ταυτίζει το μυστήριο της ευσεβείας με την ενανθρώπηση του Χριστού. "Και ομολογουμένως μέγα εστί το της ευσεβείας μυστήριον, Θεός εφανερώθη εν σαρκί, εδικαιώθη εν Πνεύματι, ώφθη αγγέλοις, εκηρύχθη εν έθνεσιν, επιστεύθη εν κόσμω ανελήφθη εν δόξη" (Α' Τιμ. γ', 16).
Επομένως η ευσέβεια δεν είναι ανθρώπινη εκδήλωση και ενέργεια αλλά ενέργεια του Τριαδικού Θεού. Από την αρχή αυτή ξεκινώντας μπορούμε να πούμε ότι ο ευσεβιστής έχει μερικές επιφανειακές αρετές και κάνει μερικά εξωτερικά έργα "πρός το θεαθήναι τοις ανθρώποις". Οι αρετές του δεν είναι καρπός της εν Χριστώ ζωής, δεν γίνονται μέσα στο κλίμα της μετανοίας, αλλά είναι ανθρώπινα έργα που γίνονται στην προσπάθειά του να προβληθή. Αντίθετα τα έργα και οι αρετές του ευσεβούς είναι καρπός του Παναγίου Πνεύματος, αποτέλεσμα της ενώσεώς του με τον Χριστό. Δηλαδή οι αρετές έχουν ένα βαθύ θεολογικό νόημα. Δεν είναι ένας φυσικός τρόπος ζωής, ή μια συνήθεια, αλλά δώρα και χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, που δίνονται στον άνθρωπο εκείνο που με την εργασία των εντολών του Θεού υπέταξε το σώμα στην ψυχή και την ψυχή στον Θεό. Έτσι στον ευσεβιστή όλες οι πράξεις είναι ανθρώπινες, είναι πράξεις "τής αυτόνομης ηθικής δεοντολογίας", ενώ στον ευσεβή όλες οι πράξεις είναι θεανθρώπινες.
Ύστερα από αυτήν την διάκριση γίνεται αντιληπτό ότι τα έργα αυτά καθ’ εαυτά δεν δικαιώνουν τον άνθρωπο, γιατί "καλές πράξεις" μπορούν να κάνουν όλοι οι αιρετικοί και όλα τα ανθρώπινα αλύτρωτα συστήματα, χωρίς όμως να εξασφαλίζουν την σωτηρία. Όσες "καλές πράξεις" δεν γίνονται μέσα στο κλίμα της μετανοίας, αλλά με το πνεύμα της αυτοδικαιώσεως, χωρίζουν περισσότερο τον άνθρωπο από τον Θεό. Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς διδάσκει πώς "τού Θεού μη ενεργούντος εν ημίν πάν το παρ’ ημών γενώμενον αμαρτία". Μπορεί κάποιος να κάνη ελεημοσύνη, να εξασκή την εγκράτεια κλπ. αλλ’ επειδή δεν έχει το πνεύμα της ταπεινώσεως και δεν συνδέεται μυστηριακά με την Εκκλησία, είναι χωρισμένος από τον Θεό και συνεπώς όλη του η ζωή (έστω κι αν είναι εγκρατής) είναι αμαρτωλή.
Επομένως, τα καλά έργα αυτά καθ’ εαυτά ούτε δικαιώνουν ούτε καταδικάζουν τον άνθρωπο, αλλά η δικαίωση και η καταδίκη ρυθμίζεται από την σχέση του με τον Θεάνθρωπο Χριστό. Σαν παράδειγμα έχουμε τους δυο ληστάς στον Γολγοθά. Ο ένας σώθηκε όχι για τα καλά του έργα, αφού ήταν εγκληματίας, αλλά γιατί ομολόγησε τον Χριστό. Και ο άλλος καταδικάσθηκε όχι για τα εγκληματικά του έργα, αφού δεν ήταν χειρότερος από τον άλλο, αλλά γιατί βλαστήμησε τον Χριστό. Άρα την σωτηρία μας την ρυθμίζει η σχέση μας με τον Χριστό και την αγία Του Εκκλησία, το Σώμα Του.
Πρέπει να σημειωθή ότι αυτός που ενώνεται με τον Χριστό και Τον ομολογεί κάνει έργα, αλλά αυτά είναι καρποί του Παναγίου Πνεύματος, για τα οποία δεν αισθάνεται την ανάγκη, σαν το Φαρισαίο, να καυχηθή. Με αυτόν τον τρόπο δείχνει ότι ζη το πνεύμα της σωτηρίας και είναι άγιος. Διότι η αγιότητα δεν είναι μια ηθική έννοια, αλλά οντολογική, υπαρκτική, δηλαδή είναι συμμετοχή στην βίωση της μετανοίας, στην εκζήτηση και ένωση με την Χάρη του Χριστού.
Ο Φαρισαίος της παραβολής εκφράζει άριστα τον δυτικό Χριστιανισμό με την πληθωρική κοινωνική εργασία, αποξενωμένη όμως από την εσωτερική ζωή, ενώ ο αλάλητος στεναγμός του Τελώνου εκφράζει την εσωτερική ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Ορθόδοξοι είναι εκείνοι που υπερβαίνουν την Φαρισαϊκή δικαιοσύνη, την δικαίωση των έργων και την αυτοδικαίωση καί, σαν τον Τελώνη, ζητούν το έλεος του Θεού. Είναι εκείνοι που διακρίνονται για την μεγάλη αρετή της αυτομεμψίας. Πρέπει να σημειωθή ότι η αυτομεμψία ή όπως λέγει ο Μ. Βασίλειος η πρωτολογία (νά λέμε εμείς τον πρώτο λόγο εναντίον του εαυτού μας) είναι ουσιώδες στοιχείο του ορθοδόξου ήθους. Επειδή είναι πάντοτε συνδεδεμένη με την ταπείνωση της ψυχής, γι’ αυτό εκείνος που έχει αυτή την αρετή δείχνει την παρουσία της θείας Χάριτος. Η αυτομεμψία είναι η "αφανής προκοπή" κατά τους αγίους Πατέρας. Δεν αφήνει περιθώρια να δημιουργηθή το άγχος και όλα τα ψυχολογικά συμπλέγματα για τα οποία μιλάει η σύγχρονη ψυχολογία, η οποία άλλωστε είναι δημιούργημα του κλίματος της αυτοδικαιώσεως και της Φαρισαϊκής δικαιοσύνης του δυτικού Χριστιανισμού. Αυτή η διαφορά εκφράζεται και στον τρόπο λατρείας. Οι Ορθόδοξοι στα τροπάριά μας μιλάμε για αμαρτία και ζητούμε το έλεος του Θεού, ενώ οι δυτικοί και η δυτικοποιημένη θρησκευτικότητα αρέσκονται στα "τραγουδάκια" που είναι εμποτισμένα στην αυτοδικαίωση.
!>