Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
-
Φεβρουαρίου(101)
- Οι ρίζες καρναβαλικών αθλιοτήτων
- Η Αγία Κυράννα η Νεομάρτυς εορτάζει στις 28 Φεβρου...
- Τέχνη και Θεός...
- Το πρόγραμμα του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσο...
- Εξελέγη νέος Μητροπολίτης Κίτρους και Κατερίνης ο ...
- Προετοιμασία και όχι ασυδοσία, πριν την νηστεία!
- «Της μετανοίας άνοιξόν μοι πύλας ζωοδότα…»
- Η αρετή της αγάπης - Αρχιμ. Νεκτάριος Κωτσάκης (Vi...
- Φέτος λέω να ξεντυθούμε..!
- Γέροντας Παΐσιος – Η σημασία του κομποσχοινιού
- Ποιες και πόσες είναι οι “Αγγελικές ομάδες”
- Ονομαστήρια Μητροπολίτη Ιερισσού Θεοκλήτου (ΦΩΤΟ)
- Αφίχθη ἡ τιμία κάρα τῆς Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος Παρασκε...
- Όταν η Μοναξιά μου με σκεπάζει…
- KYΡΙΑΚΗ ΑΠΟΚΡΕΩ - π. Αμβρόσιος Ν. Γκουρβέλος
- Κυριακή της Απόκρεω: Η ευλογημένη αλλά και φοβερή ...
- Μην φοβάσαι το σκοτάδι…
- ΛΕΜΟΝΙ ΚΑΙ ΣΟΔΑ 1000 ΦΟΡΕΣ ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΗΜΕ...
- Έλευση της Τιμίας Κάρας της Αγίας Παρασκευής στον ...
- Άγιος Πορφύριος: Να ακολουθείς το ημερολόγιο της Ε...
- ΤΑ ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΑ
- ΤΡΙΤΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΓΑΠΗΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΑΤΡΩΝ...
- ΕΝΑΤΗ ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΤΟ...
- Ποιοι θα σωθούν;
- Στην Χριστιανική Εστία Πατρών ο π. Θεόδωρος Κωτσόπ...
- Γίνε πρώτα Άνθρωπος..!
- Οι ψευδοθεραπείες των αιρετικών, αθέων, μάγων και ...
- Η Αγία Φιλοθέη (19.2.1589)
- ΤΟ «ΟΧΙ» ΣΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ
- ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ ΕΙΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΝ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤ...
- Από Πρωθυπουργός… Γέροντας
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ Ι.Μ.ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΕΒ. ΜΗΤ...
- Γ. Αϊβάζης: Δεν πιστεύω στους ψυχαναλυτές. Ο πνευμ...
- Μακαριστός Μητροπολίτης πρώην Πατρών κυρός Νικόδημ...
- «ΣΥΝΕΚΔΗΜΟΙ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ» - π. Ιωήλ Κωνστάνταρος
- Τα Χαρίσματα της Γυναίκας
- ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΝΘΙΜΟΣ ΣΤΟΥΣ ΣΚΟΠΙΑΝΟΥΣ: ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ Μ...
- Ο άγιος άσωτος και ο εύσπλαχνος πατέρας
- Η παραβολή του ασώτου. (Ταινία για όλους)
- "Κήρυγμα στην Κυριακή του Ασώτου" - Γεώργιος Πατρώνος
- Κυριακή του Ασώτου - «Πάτερ, ἥμαρτον εἰς τὸν οὐραν...
- ...ως το απογεγαλακτισμένον επί την μητέρα αυτού...
- Aπέραντα μεγάλοι...
- Ευχαριστίες και έπαινοι του Μητροπολίτου Πατρών πρ...
- Πεινάω Χριστέ…
- Ανέκδοτο
- ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ΕΚΔΟΣΙΣ ΤΕΥΧΟΣ 57 (Οκτ...
- Λίγα ζητάει ο Θεός ..
- Ἑκατομμύρια Ἕλληνες στὸν κόσμο ἔνιωσαν ὑπερήφανοι
- Η ζωή του χριστιανού μέσα από τους λειτουργικούς κ...
- Μοναχός ζει «παρέα» με έναν σεισμογράφο
- Οι Άγιοι Ακύλας και Πρίσκιλλα - Η Ορθόδοξη απάντησ...
- Η αγάπη πληροφορεί
- Ευχή για τους ανέργους
- Μία επιστολή που συγκινεί και διδάσκει...
- 15 ΤΟΝΟΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΝΕΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡ...
- Ο π. Στυλιανός Καρπαθίου στη Χριστιανική Στέγη Πατρών
- ΕΑΝ ΙΣΧΥΕΙ ΟΤΙ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΝ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΑ, ΤΟΤΕ ΕΙΝΑΙ Τ...
- Ο Εορτασμός του Αγίου Χαραλάμπους στα Κρύα Ιτεών τ...
- Αγία Θεοδώρα η Βασίλισσα
- Άγιος Βλάσιος επίσκοπος Σεβαστείας
- Θαυμαστές εμφανίσεις του Αγίου Χαραλάμπους
- Ο ΑΓΙΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ
- ΤΑΦΗ Η΄ ΚΑΥΣΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ;
- Μή προσευξώμεθα φαρισαϊκώς - Γερόντισσα Μελάνη Μακ...
- Κυριακή Τελώνου καί Φαρισαίου. (Λουκ. ιη΄ 10-14)
- ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ: ΤΟ ΣΤΑΘΕΡΟ ΠΡΟΤΥΠΟ - ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ & ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (ΛΟΥΚ. ΙΗ΄, 10-14)
- Ο Άγιος Θεόδωρος ο Στρατηλάτης εορτάζει στις 8 Φεβ...
- Αμάρτησες; Έλα στην Εκκλησία! - Αγίου Ιωάννου του ...
- Εκπληκτικό κείμενο από τον Γάλλο λογοτέχνη Ζαν Ρισ...
- Σ' ευγνωμονώ Κύριε!
- Μόνο η αγάπη μπορεί να κάνει τον εχθρό, φίλο!
- Ο π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης στη Χριστιανική Εστία Π...
- Ο π. Νεκτάριος Σιλιτζήρης στη Χριστιανική Στέγη Πα...
- Το διήμερο 9 και 10 Φεβρουαρίου, η Ενορία μας πανη...
- Το Τέρας του ΚΑΡΝΑΒΑΛΟΥ και τα ΖΥΓΙΑ του - π. Αυγο...
- Ο πειρασμός, ο πόνος, η λύτρωση
- Θα παλέψω κι ό,τι γίνει!
- Οἱ Τούρκοι γελοιοποιοῦνται διεθνῶς
- Φωτογραφίες από την επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου στη...
- άλγος και έρως….
- Μία δίκη για την αγάπη
- Ο π. Αρτέμιος Αργυρόπουλος στη Διακίδειο
- ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΟΥΣ ΚΕΦΑΛ...
- ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΡΟΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ...
- Έκκληση Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου για πόσιμο νερό (Β...
- ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΟΥΣ ΚΕΦΑΛ...
- Ιερά Πανήγυρις Αγίου Ενδόξου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπ...
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ...
- 29ο Παιδαγωγικό συνέδριο - Χριστιανική Εστία Πατρώ...
- "ἐὰν ἡ λύπη καὶ ἡ ἀπελπισία τους εἶναι μεγάλη, εἶν...
- Γιατί ο Φεβρουάριος έχει 28 ημέρες;
- 29ο Παιδαγωγικό συνέδριο - Χριστιανική Εστία Πατρώ...
- Σημείον αντιλεγόμενον - μακαριστού Μητροπολίτου πρ...
- "Η προσευχή ποτέ δεν πάει χαμένη, είτε ο Θεός μας ...
- Ιερά Πανήγυρις Αγίου Χαραλάμπους 2014
- "Και τί θα κάνουμε τόσα χρόνια στον παράδεισο; Δε ...
- Άγιος Τρύφων ο Μάρτυρας
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014
00:10
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
«Ιδού ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών εν τω Ισραήλ και εις σημείον αντιλεγόμενον» (Λουκ. β' 34)
Με συγκίνησιν πολλήν ο δίκαιος Συμεών κρατεί εις τας αγκάλας του το θείον βρέφος. Η καρδία του είναι πλημμυρισμένη από αγαλλίασιν. Έχει εστραμμένον το βλέμμα προς τον ουρανόν και τα χείλη του κινούνται ευλαβικά, δια να προφέρουν θερμήν εύχήν, την οποίαν ή μακαριά εκείνη στιγμή έφερεν εις το στόμα του, «νυν απολύεις τον δούλον σου, δέσποτα...» Ό τρισευτυχισμένος εκείνος πρεσβύτης στρέφεται κατόπιν προς την Παναγίαν, δια να της είπη βαρυσήμαντους λόγους. Με σοβαρότητα, ή οποία χαρακτηρίζει προφήτην φωτισμένον από το πνεύμα του Θεού και αποκαλύπτοντα τας βουλάς του Υψίστου, λέγει: «ιδού ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών εν τω Ισραήλ και εις σημείον αντιλεγόμενον». Λόγοι αληθώς προφητικοί, τους οποίους ή Παναγία ακούει, όχι απλώς με συγκίνησιν, άλλα με δέος. Διότι προφητεύουν γεγονότα θλιβερά και δυσάρεστα, έφ' όσον μάλιστα συνεχίζονται με την διαβεβαίωσιν: «και σου δε αυτής την ψυχήν διελεύσεται ρομφαία», τ.ε και την ιδικήν σου μητρικήν καρδίαν θα διατρυπήση δίστομος μάχαιρα. Αι τελευταίαι λέξεις της προφητείας αυτής αναφέρονται εις το πάθος του Κυρίου, ενώπιον του οποίου θα εσπαράσσετο η μητρική καρδία. Τα προηγούμενα όμως προφητικά λόγια «ιδού ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών εν τω Ισραήλ και εις σημείον αντιλεγόμενον» είχον και έχουν την πραγματοποίησιν των εις πάσαν εποχήν.
1. «Σημείον αντιλεγόμενον». Αφ' ότου ήλθεν εις τον κόσμον ο ενανθρωπήσας Υιός του Θεού, έγινε το σοβαρώτερον σημείον της αντιλογίας των ανθρώπων. Ή προσωπικότης Του και ή διδασκαλία Του υψώνονται ως στήλη φωτεινή πού ελκύει οπωσδήποτε την προσοχήν όλων, αλλά και καλεί όλους να λάβουν θέσιν απέναντι της. Αναλόγως δε προς την στάσιν πού παίρνουν απέναντι του Χριστού, χωρίζονται πάντοτε εις δύο παρατάξεις οι άνθρωποι. Και όλη ή ιστορία της ανθρωπότητας κινείται περί άξονα τον Χριστόν. Το βαθύτερον νόημα των ιστορικών γεγονότων κάθε εποχής δεν είναι — όπως ηθέλησαν αυθαιρέτως να υποστηρίξουν μερικοί — απαύγασμα υλικών (και δη οικονομικών) παραγόντων, άλλ' είναι έκφρασις και εκδήλωσις της στάσεως πού λαμβάνουν εκάστοτε οι λαοί απέναντι του Χριστού και του Νόμου Του. Αυτός είναι το «αντιλεγόμενον σημείον». Άλλοι Τον δέχονται και άλλοι Τον αρνούνται. Άλλοι τάσσονται υπό την σημαίαν Του, πιστοί στρατιώται της βασιλείας Του, και άλλοι πολεμούν τα ιδανικά πού Εκείνος έγραψε με το Αίμα της θυσίας Του. Και ή μετά Χριστόν Ιστορία δια μέσου ποικίλων γεγονότων, δεικνύει την κίνησιν και την πορείαν πού ακολουθεί ή καμπύλη της χριστιανικότητος ή μη της ζωής των ατόμων και των κοινωνιών. Πράγματι! Άτομα και οικογένειαι πού Τον δέχονται και συμμορφώνονται προς το θέλημα Του έχουν μίαν εξέλιξιν «εις ανάστασιν», τ.ε. εξέλιξιν ευτυχή, παρ' όλας τας τυχόν δοκιμασίας των. Αντιθέτως, εκείνοι πού παίρνουν αρνητικήν στάσιν και δεν δέχονται υποταγήν εις το θείον Του θέλημα, εξελίσσονται κατά τρόπον πού οδηγεί «εις πτώσιν», δηλ. επακολουθεί εις αυτούς κατάπτωσις και καταστροφή, «σύντριμμα και ταλαιπωρία εν ταις οδοίς αυτών, και οδόν ειρήνης ουκ έγνωσαν» (Ρωμ. γ' 16-17), διότι το είπε προ αιώνων πολλών ο προφήτης «οι μακρύνοντες εαυτούς από του Θεού απολούνται». (Ψαλμ. οβ' 27) Και κοινωνίαι ολόκληροι οδηγούνται «εις ανάστασιν» ή εις «πτώσιν», αναλόγως της επικρατήσεως εις αυτάς χριστιανικού ή αντιχριστιανικού πνεύματος. Υπάρχει και του πολιτισμού πτώσις και ανάστασις (άνοδος), αναλόγως προς το κλίμα και τα ρεύματα πού επικρατούν. Με την χριστιανικήν πνοήν προάγεται ό πολιτισμός, και χωρίς αυτήν φθάνει γρήγορα εις την παρακμήν και την δύσιν του. Είναι αδιάψευστος ή προφητεία, ότι ό Κύριος Ιησούς Χριστός «κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών... και εις σημείον αντιλεγόμενον».
2. Ήδη επί των ημερών της επιγείου ζωής του Κυρίου ετέθη αυτό το δίλημμα εις τους ανθρώπους, και παρουσιάζετο η Προσωπικότης Του και το κήρυγμα Του ως «σημείον αντιλεγόμενον» υπό διπλήν έννοιαν. Πρώτον μεν πολλοί διηρωτώντο: «Τις άρα ούτος εστίν»; (Μάρκ. δ' 41). Μήπως άλλωστε και ό Κύριος δεν ηρώτησε τους μαθητάς Του, δια να ακουσθή ή απήχησις της κοινής γνώμης, «τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;» (Ματθ. ιστ' 13). Και ή απάντησις, εκ μέρους των μαθητών, ήτο: «οι μεν Ιωάννην τον Βαπτιστήν, άλλοι δε Ηλίαν, έτεροι δε Ιερεμίαν ή ένα των προφητών». Άλλα και, πάλιν ερωτά ο Κύριος: «Υμείς δε τίνα με λέγετε είναι;» Και, εξ ονόματος των, ό Πέτρος εκφράζει το αληθές φρόνημα περί του Χρίστου, και πανηγυρικώς ομολογεί: «συ ει ό Χριστός ό υιός του Θεού του ζώντος» (αύτ. 14-16). Έκτοτε, δια μέσου των αιώνων και των γενεών, όλοι οι σοβαρώς σκεπτόμενοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν το ερώτημα τούτο: «τις άρα ούτος εστίν»; Ποίος είναι λοιπόν Εκείνος, ό Οποίος παρουσιάζεται ως θεία μορφή, ως προσωπικότης αγιωτάτη και ως διδάσκαλος υψηλοτάτων αληθειών;
Άλλοι μεν ευλαβώς υποκλίνονται ενώπιον της αγίας Του προσωπικότητας και ευλαβώς υπακούουν εις το θείον Του θέλημα. Και σοφοί του κόσμου και απλοϊκοί του λαού. Υπό την σημαίαν του Κυρίου και επί των γραμμών του Ευαγγελίου Του, συναντώνται όσοι ομολογούν πίστιν και αφοσίωσιν εις Αυτόν λατρεύοντες την θεότητα Του. Άλλοι όμως έχουν τας επιφυλάξεις των. Τον θεωρούν απλώς ως μίαν υπέροχον φυσιογνωμίαν, αλλά προβάλλουν τας αμφιβολίας των εν σχέσει προς την Θεότητα Του.
Δεν είναι όμως ό Κύριος μόνον επί του πεδίου της πίστεως «σημείον αντιλεγόμενον», αλλά και επί του ηθικολογικού πεδίου. Δια τούτο κυρίως «σχίσμα εγένετο εν τω όχλω δι' αυτόν». (Ίω. ζ' 43) Διότι ό Κύριος δεν προβάλλει μόνον ως διδάσκαλος, αλλά και με την απαίτησιν της συμμορφώσεως της ζωής μας σύμφωνα με την διδασκαλίαν Του. Διχάζονται λοιπόν οι άνθρωποι. Και άλλοι μεν, κατανοούντες δτι ή διδασκαλία αυτή είναι ή υψίστη ηθική διδασκαλία, την αποδέχονται και συμμορφώνονται προς αυτήν άλλοι όμως επαναλαμβάνουν «σκληρός εστίν ούτος ό λόγος, τις δύναται αυτού ακούειν;» (Ίω. στ' 60). Σκληραί δηλ. αι απαιτήσεις της διδασκαλίας αυτής, ποίος μπορεί να την ακούη και να την αποδέχεται; Στρέφουν λοιπόν τα νώτα και εγκαταλείπουν την γραμμήν του Κυρίου, καθ' ον χρόνον άλλοι, συνετώτεροι και με ειλικρινεστέραν διάθεσιν, επαναλαμβάνουν δια μέσου των αιώνων: «Κύριε, προς τίνα απελευσόμεθα; ρήματα ζωής αιωνίου έχεις», (αύτ. 68) Που άλλου να καταφύγωμεν έκτος από Σένα; Συ δίδεις την ορθήν κατεύθυνσιν του βίου και εξασφάλισιν ζωής αιωνίου.
3. Ενώ όμως ό Κύριος, κατ' αυτόν τον τρόπον, παρουσιάζεται ως «σημείον αντιλεγόμενον» και «κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών», αναλόγους της στάσεως ενός εκάστου, μένει πραγματικότης ανεπίδεκτος αμφισβητήσεως, ότι ό κάθε άνθρωπος εξάπαντος θα πάρη θέσιν ή μετά του Χριστού, ή κατά του Χριστού. Εκείνο το οποίον φαντάζονται πολλοί, ότι είναι δυνατόν να γίνη, να λάβουν δηλαδή μίαν στάσιν αδιάφορον, και ούτε ένθερμον αποδοχήν της χριστιανικής πίστεως να έχουν, αλλά ούτε και πολεμικήν, είναι αυταπάτη. Διότι «ό μή ων με τ' εμου κατ' εμού εστίν» (Ματθ. ιβ' 30) είπεν ό Κύριος. Εκείνη ή δήθεν ουδετερότης, ή οποία και εις τα επίμαχα διεθνή ζητήματα δίδει την εντύπωσιν ότι πρόκειται περί αρνήσεως και απροθυμίας δια σύμπραξιν και βοήθειαν, δεν είναι δυνατόν να υπάρχη εις τας σχέσεις μας απέναντι του Κυρίου. Διότι ό θέλων να εμφανίζεται ότι είναι αδιάφορος και ουδέτερος, εις την πραγματικότητα είναι αρνητής. Είναι δε και ένοχος, ως σύμμαχος του κάκου, και υπολογίζεται εις την παράταξιν των αρνουμένων τον Κύριον και το θέλημα Του. Μεγάλη, δυστυχώς, μερίς των ανθρώπων δεν είναι ούτε θερμοί ούτε ψυχροί. Είναι χλιαροί. Και ό Κύριος λέγει, ότι το χλιαρόν, όταν τίθεται εις το στόμα, προκαλεί τον έμετον, (είναι φράσις της Αποκαλύψεως του Κυρίου γ' 16), δια να δηλώση ότι μας θέλει θερμούς και αφοσιωμένους εις Αυτόν με αγωνιστικήν προσπάθειαν και θέλησιν να εφαρμόσωμεν την γραμμήν της διδασκαλίας Του εις τον βίον μας. Αν είμεθα χλιαροί, δεν μας θεωρεί ότι είμεθα μαζί Του. Αντιθέτως θεωρεί ότι οι χλιαροί είναι πραγματικώς ψυχροί και σύμμαχοι εις το κακόν.
Ιδού ποιαι απόψεις, άξιαι πολλής προσοχής, ανακύπτουν από την προφητείαν του δικαίου Συμεών, πού ελέχθη κατά την Υπαπαντήν του Κυρίου, την οποίαν σήμερον εορτάζομεν. Ας είναι αι σκέψεις αύται αφορμή, δια να συνειδητοποίηση ό καθένας εξ ημών την θέσιν την οποίαν έλαβεν, ή θα λαβή, απέναντι του Κυρίου. Και είθε ή κατανόησις αυτή να μας οδήγηση είς οριστικήν απόφασιν να μείνωμεν πολίται και κληρονόμοι της βασιλείας του Θεού εις τους αιώνας.
Εις την Υπαπαντήν του Κυρίου
του μακαριστού Μητροπολίτη Πατρών
+ Νικοδήμου Βαλληνδρά
από το βιβλίο του «Εόρτια Μηνύματα»,
Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας
!>