Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
-
2018
(820)
- Δεκεμβρίου(74)
- Νοεμβρίου(80)
- Οκτωβρίου(72)
- Σεπτεμβρίου(59)
-
Αυγούστου(58)
- Θαύμα της Αγίας Ζώνης: Οι πιθανότητες επιβίωσης ήτ...
- 31 Αυγούστου - Εορτή καταθέσεως της Τίμιας Ζώνης τ...
- Μὲ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τῆς ἀποτομῆς τῆς Κε...
- Γνωρίζουμε τα ονόματα των δώδεκα (12) Αποστόλων - ...
- Μεγαλείο ψυχής ενός αστέγου
- Όσιος Αμφιλόχιος Μακρής της Ιεράς Νήσου Πάτμου
- Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΠΟΦΑ...
- ΚΑΙΡΟΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ
- Ο παραπικρασμός και η κατάπαυσις του Θεού (Άγιος ...
- Εὐχές τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει ημερήσια προσκυνηματική ε...
- ΤΙ ΝΑ ΜΑΣ ΦΑΝΕΡΩΣΕΙ; - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ´ ΜΑΤΘΑΙΟΥ: Ο πνευματικός αγώνας μας πρέ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής ΙΓ´ Ματθαίου ...
- «Ἑνός δέ ἐστι χρεία»
- Ποιός είναι άξιος και ποιός ανάξιος για την Θεία Κ...
- ″Ὑπέρ ἡμῶν πρεσβέυουσα″
- Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΙΑ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΒ´ ΜΑΤΘΑΙΟΥ: Όσο είμαστε δέσμιοι των φθαρ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής ΙΒ´ Ματθαίου ...
- Το άκρον άωτον της αποστασίας: Ο άνθρωπος, «ως αν...
- Ἀρχιερατικὸ Συλλείτουργο αὔριο Κυριακὴ, 19 Αὐγούστ...
- Tα Εγκώμια της Υπεραγίας Θεοτόκου εις τον Ι. Ν. το...
- Καὶ πάλι ἐθαυματούργησε ἡ μεγάλη μας Μάνα…!
- ΟΤΑΝ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΚΑΘΟΤΑΝ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΜΑΣ - π. Δημητρ...
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. Χ...
- ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ....
- Ἡ τελευταία Παράκληση στὴν ἱστορικὴ Ζουμπάτα Ἀχαΐας!
- Απόψε το βράδυ θα ψαλλούν τα Εγκώμια της Υπεραγίας...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Μεγαλειώδης ὁμολογία πίστεως,...
- Κυριακὴ πρὸ τῆς Κοιμήσεως τῆς Παναγίας στὴν Ἱερὰ Μ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Κρατῆστε ζωντανὰ τὰ χωριά μα...
- ΕΜΨΥΧΟΣ ΚΙΒΩΤΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ″Ὑπέρ ἁμαρτιῶν ″
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής ΙΑ´ Ματθαίου ...
- ″Μητροπάρθενος″
- Ο Άγιος Γέροντας Παΐσιος μιλάει για τους ετοιμοθάν...
- Για την ενδυμασία μας στο Ναό
- ″Πανάχραντος″
- Αρτοκλασία: Τι είναι και τι συμβολίζει;
- Γιατί βάζουμε λάδι στο καντήλι και τι συμβολίζει
- ″Eἰς ἀσθενείας και θλίψεις″
- ″Ἐνώπιον κινδύνων καί δεινῶν″
- ΕΓΚΩΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΓΗΡΟΚ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Αἰμιλιανοῦ, Ἐπισκόπου Κυζίκου στ...
- Ιερά Αγρυπνία για την Παναγία μας
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Ι' ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒΑ...
- Ἡ Ἑορτῆ τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος, στήν Πάτρα
- Eἰς τάς προσβολάς τῶν παθῶν″
- «Μετεμορφώθη έμπροσθεν αυτών» (Ματθ. ιζ΄ 2)
- Ἡ θεραπεία τοῦ σεληνιαζομένου - Εὐαγγελικό Ἀνάγνωσ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ Ι´ ΜΑΤΘΑΙΟΥ: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ...
- Είναι παράξενος ο Θεός μας…
- ″Ἀληθῆς Θεοτόκος″
- Ἄρχισαν οἱ Παρακλήσεις στὴν Παναγία στὴν Ἱερὰ Μητρ...
- Ιερά Αγρυπνία για την Παναγία μας
- Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΚΛΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ
- ΤΙ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΑΡΘΕΝΟΣΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ;
- Ιουλίου(58)
- Ιουνίου(71)
- Μαΐου(61)
- Απριλίου(83)
- Μαρτίου(75)
- Φεβρουαρίου(53)
- Ιανουαρίου(76)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 6 Αυγούστου 2018
22:35
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
† Μητροπολίτου Πατρῶν κυροῦ Νικοδήμου
1.Τι εἶναι πάθος; Τοῦτο ἂς ἐξετάσωμεν πρῶτον.
Μία οἱαδήποτε ἁμαρτία, ὅταν ἐξελιχθῇ, γίνεται πάθος. Κυρίως πρόκειται διά χρονίας καταστάστεις. Ἡ συχνή ἐπανάληψις κάποιας ἁμαρτίας δημιουργεῖ ἕξιν, συνήθειαν. Γίνεται πέον ἐπιρρεπής ὁ ἂνθρωπος πρός τήν ἁμαρτίαν αὐτήν, ἡ ὁποία, εἰς τό πρῶτον στάδιον τῆς ἐξελίξεως, διά τῆς συνηθείας, τοῦ γίνεται ἀδυναμία –δέν μπορεῖ πλέον χωρίς αὐτήν· εἶναι ἡ εὐνοουμένη του ἁμαρτία· τῆς ἒχει ἀδυναμίαν- καί ἐν συνεχείᾳ ἂν δέν καταπολεμηθῇ, ριζώνει τόσον πολύ μέσα εἰς τόν ἄνθρωπον, ὥστε καταντᾷ πάθος, δηλ. νοσηρά κατάστασις· εἶναι ψυχικῶς ἂρρωστος ὁ ἂνθρωπος· ἔγινε ψυχική του ἀρρώστεια ἡ ἁμαρτία αὐτή. Αὐτό ἀκριβῶς σημαίνει πάθος· ἁμαρτίαν πού κατέκτησε τόσον πολύ τόν ἄνθρωπον, ὥστε τοῦ ἐδημιούργησε νοσηράν ψυχικήν κατάστασιν. Τότε πλέον ἡ δύναμις τῆς ἁμαρτίας εἶναι πολύ μεγάλη. Ὑποδηλώνει κυριολεκτικῶς τόν ἄνθρωπον. «Πᾶς ὁ ποιῶν τήν ἁμαρτίαν δοῦλός ἐστι τῆς ἁμαρτίας» (Ἰω. η΄ 34). Καί «ὧ τις ἥττηται, τούτῳ καί δεδούλωται» (Β΄ Πέτρ. β΄ 19).
Δι’ αὐτό ὁ Κύριος εἰς τήν ἐπί τοῦ ὄρους ὁμιλίαν Του ἐφιστᾷ τήν προσοχήν μας εἰς τάς πρώτας ρίζας τῆς ἁμαρτίας, διά νά προλαμβάνεται τό κακόν ἐν τῇ γενέσει του. Νά προλάβωμεν τήν ὀργήν, νά μή ἐξελιχθῇ· νά μή γίνῃ ὁ ἄνθρωπος ἕρμαιον τοῦ θυμοῦ του. Να προλάβωμεν τάς πρώτας νύξεις τῆς ἁμαρτίας. Ἡ πονηρά ἐπιθυμία νά μή κυριεύση τόν ἄνθρωπον, διότι θά τόν σύρῃ πλέον αἰχμάλωτον προς ὅ,τι αἰσχρόν ἐστι καί λέγειν. Κατ’ ἀναλογίαν, πρέπει νά προλαμβάνεται, ἢ ἀμέσως ν’ ἀναχαιτίζεται, ἡ πρώτη ἐκδήλωσις τῆς ζήλειας, διά νά μή φθάσῃ εἰς τό πάθος τοῦ φθόνου (εἶναι ἀρρώστεια, παθολογική κατάστασις), ἢ ἡ πρώτη ἐκδήλωσις ψυχρότητος καί ἀντιπαθείας, διά νά μή γίνῃ ἐμπάθεια καί μῖσος κ.ο.κ.
2.Εἶναι χαρακτηριστικαί ὡρισμέναι ἐπιτυχεῖς καί ἀκριβολόγοι ἐκφράσεις, τάς ὁποίας ἡ
παράκλησις χρησιμοποιεῖ, περιγράφουσα εὐστοχώτα τῶν παθῶν τάς ἐξελίξεις. Λέγει ἐν πρώτοις «παθῶν με ταράττουσι προσβολαῖ». Καί πράγματι, εἰς τήν ἀρχήν τό οἱονδήποτε πάθος κάμνει μίαν πρώτην προσβολήν , μίαν πρώτην κροῦσιν, μίαν πρώτην ἐνόχλησιν εἰς τόν ἄνθρωπον. Θά εἶναι εὐτύχημα, ἐάν ἀποκρουσθῇ ἐγκαίρως. Πρόσεχε τάς πρώτας προσβολάς, τάς πρώτας ἐπιθέσεις. Ἔχει μεγίστην σημασίαν, ἀποφασιστικήν, τό πρῶτον βῆμα. Ὄντως ἡ ἀρχή εἶναι τό ἥμισυ τοῦ παντός. Ἀργότερον ἔχομεν, διά νά χρησιμοποιήσω πάλιν φράσιν τῆς παρακλήσεως,
«καί παθῶν τάς ἐφόδους». Μέ ὁρμήν κατόπιν τό πάθος, ἀκατάσχετον, ἀναστατώνει τόν ἄνθρωπον καί τόν βλέπομεν νά μή μπορῇ νά συγκρατηθῇ. Ὅποιος δέν ἀνησυχεῖ, δέν κινητοποιεῖαι εἰς τήν ἀρχήν, καί δέν τόν «τ α ρ ά τ τ ο υ σ ι» προσβολαί καί ἀρχικαί παρορμήσεις τῶν παθῶν, φθάνει εἰς τήν ἔκρυθμον ἐκείνην κατάστασιν, τήν ὁποίαν ἡ παράκλησις ἐκφράζει μέ τάς λέξεις «τῶν παθῶν μου τόν τάραχον». Εἶναι ἡ κατάστασις τοῦ ἀναστατωμένου ἀνθρώπου, ὁ ὁποῖος, ὑπό τήν ἐπήρειαν τοῦ πάθους του, δέν ξέρει τί λέγει, δέν σκέπτεται τί κάνει, ἕνα μόνον τόν κινεῖ τυφλά καί μέ μανίαν, ἡ ἱκανοποίησις τοῦ πάθους. Τό ψυχικόν δρᾶμα, ὅπως τό ἐκθέτει ὁ Ἀπ. Παῦλος εἰς τήν πρός Ρωμαίους ἐπιστολήν του (ζ΄ 14-25).
Διά τοῦτο εἴπομεν ὅτι πρόκειται πλέον περί νοσηρᾶς καταστάσεως καί ἀρρωστημένου
ἀνθρώπου. Ἡ παράκλησις τό τονίζει καί αὐτό. «Ἴασαι, ἁγνή, τῶν παθῶν μου τήν ἀσθένειαν». Εἶναι ἀσθένεια. Ἀλλά ὑπάρχει ἴασις καί θεραπεία. Κανένα πάθος δέν εἶναι ἀθεράπευτον. Βεβαίως (εἶναι ἰατρικός κανών καί διά τό σῶμα) τά χρόνια πάθη θέλουν χρονίαν θεραπείαν.
Ποῖον εἶναι τό παθος σου ; Ὁ θυμός ;… Ὁ φθόνος ;… Πονηραί ἐπιθυμίαι καί τάσεις ;… Ἄρχισε τήν προσπάθειαν τῆς καταπολεμήσεως. Ἴσως θά χρειασθῆς πολύν καιρόν. Ἀρκεῖ νά ἐπιμένῃς εἰς τήν προσπάθειαν· νά μή ἐγκαταλείψῃς τόν ἀγῶνα· καί νά μή κάνῃς ἐνδιάμεσες ἀβαρίες καί ὑποχωρήσεις (ἐκτός ἂν ἐκ συναρπαγῆς… «Ὁσάκις ἂν πέσῃς ἔγειραι καί σωθήσῃ»). Καί ἡ χάρις τοῦ Κυρίου, ἡ τά ἀσθενῆ θεραπεύουσα, θά σέ ἀπαλλάξῃ τελικῶς ἐκ τῆς τυραννίας καί τῆς δεσποτείας τῶν παθῶν. Πρέπει δέ νά γνωρίζωμεν ὅτι, ἂν δέν γίνῃ αὐτή ἡ θεραπευτική προσπάθεια, θά ἔχωμεν φθοράν καί ζημιάν μεγάλην. Ἡ παράκλησις τό τονίζει· «ἐκ φθορᾶς τῶν παθῶν μου ρυσθῆναί με». Ὅσο μένουν τά πάθη, φθείρουν τήν ψυχήν, φθείρουν το χαρακτῆρα, ἀμβλύνουν τήν ψυχικήν δύναμιν πρός ἀντίστασιν, (δια) φθείρουν καί αὐτήν τήν συνείδησιν – ἀρχίζουν αἱ δικαιολογίαι… καί φθάνει νά παραδεχθῇ ὁ ἂνθρωπος ὅτι δεν μπορεῖ ν’ἀπαλλαγῇ, ἢ δικαιολογεῖ τά πάθη του, καί ἐν τέλει τά «παίρνει μαζί του», πρός αἰωνίαν καταδίκην του.
Διά τοῦτο, ἂς ἐπιστρατεύσωμεν καί ἂς κινητοποιήσωμεν ὅλον τόν ζῆλόν μας εἰς μίαν συνεχῆ καί σταθεράν προσπάθειαν. Καί εἴθε ἡ ἐνίσχυσις τῆς θείας χάριτος, διά τῆς Θεοτόκου, νά μᾶς βοηθήσῃ ἀποτελεσματικά εἰς τόν διμέτωπον ἀγῶνά μας, ὅπως ἀκριβῶς ψάλλομεν κατ’ αὐτάς πρός τήν Παναγίαν·
«Τῶν πειρασμῶν σύ τάς προσβολάς ἐκδιώκεις καί παθῶν τάς ἐφόδους, Παρθένε. Ὅθεν Σε ὑμνοῦμεν εἰς πάντας τούς αἰῶνας».
Μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου
Μηνύματα Δεκαπενταυγούστου
Επιμέλεια
Ελένη Παπαδάμου
πτυχ.Νευρολογίας
!>