Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
-
2020
(682)
- Δεκεμβρίου(53)
- Νοεμβρίου(37)
- Οκτωβρίου(40)
- Σεπτεμβρίου(38)
- Αυγούστου(43)
- Ιουλίου(38)
- Ιουνίου(56)
- Μαΐου(73)
-
Απριλίου(86)
- «Θα προσπαθήσω να κοινωνήσω την πρώτη Κυριακή»: Η ...
- Ανακοινωθέν Διαρκούς Ιεράς Συνόδου για την επόμενη...
- Τι έφταιξε ο γέροντας Ευθύμιος;
- Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που διώκεται τόσο...
- Ο ιερέας που θα θυμούνται για πάντα οι ασθενείς κο...
- Όταν έψελναν το ''Χριστός Ανέστη'' σείσθηκε η φυλα...
- Τι είναι στ' αλήθεια Πάσχα; (διδαχή από γερ. Πορφύ...
- Εδώ, στο ακρωτήρι της Χάριτος
- Μητροπολίτης Ναυπάκτου: Βλέπουν την εκκλησία σαν κ...
- Ο αλησμόνητος Χριστόδουλος: Αγωνιστής της πίστης
- Μητροπολίτης Ναυπάκτου: ''Υπάρχει μια προκατάληψη ...
- ΨΗΦΙΣΜΑ επί την εις Κύριον εκδημίαν του μακαριστού...
- π. Δανιήλ Ἀεράκης «Πίστευε καί έρεύνα!»
- Ἕνας Θεός τραυματισμένος
- Κυριακή του Θωμά - Ο Χριστός στή ζωή μας
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. κ΄ 19-...
- Θα ανοίξουν οι Εκκλησίες, θα ανοίξουν και οι καρδιές;
- O Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ.κ. Iερόθεος, ομιλε...
- Ο Άγιος Γεώργιος - Μακαριστός Μητροπολίτης Αυγουσ...
- Άγιος Γεώργιος, το παλικάρι της πίστης
- Άγιος Γεώργιος ο Μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος
- Αυτός είναι ο Θεός, Θεός Ανάστασης!
- Οι Άγιοι Ραφαήλ, Νικόλαος, Ειρήνη και οι συν αυτοίς
- "ΜΕ ΛΕΝΕ ΡΑΦΑΗΛ...ΘΥΜΗΣΟΥ, ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΜΕ ΧΡΕ...
- Η δύναμη της προσευχής και της Θείας Κοινωνίας
- ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, ΧΑΡΑ ΜΟΥ (Ε) - ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝ...
- ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Δεν υπάρχει παρελθόν που να μην προετοιμάζει ένα μ...
- Οι πρόσφυγες Χριστιανοί... - Χρήστος Φωτόπουλος
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2020 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Χριστός Ανέστη!!! - Αληθώς Ανέστη!!!
- Η ερμηνεία της εικόνας της Αναστάσεως
- «Χαρᾶς τὰ πάντα πεπλήρωται»
- Η πρώτη Ανάσταση στην Ενορία μας
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. α΄ 1-1...
- ΟΙ ΑΛΕΙΤΟΥΡΓΗΤΟΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
- MEΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Ο Εσταυρωμένος στάζει αίμα - Μεγάλη Πέμπτη στο Γηρ...
- Μεγάλη Παρασκευή - Τα άγια πάθη του Κυρίου
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΘΥΣΙΑΣ
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2020 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου στην Ιερά Μητρόπολ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ
- Μυστικός Δείπνος: ο πιο γνωστός και σημαντικός δεί...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
- ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ
- Η Αγία Κασσιανή...και το τροπάριό της! Ιδού η αληθ...
- Γνωρίζουμε ποια ήταν «η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ – ΤΑ ΤΑΛΑΝΤΑ
- Μεγάλη Τρίτη - Των Δέκα Παρθένων
- Συγκλονιστικό το μήνυμα του π.Ευθύμιου από την Καψ...
- Τῆς ξηρανθείσης συκῆς δια την ἀκαρπίαν το ἐπιτίμιο...
- Η άπιστος Επιστήμη μέγας κίνδυνος των αγνοούντων
- Τί εορτάζουμε κάθε ημέρα της Μ. Εβδομάδας
- Ποιος είναι ο Νυμφίος της Εκκλησίας;
- ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ - ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- Γιατί έγινε η ανάσταση του Λαζάρου;
- ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ; (β) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Συνοδικός παραμυθητικός λόγος γιά τήν Μεγάλη Ἑβδομ...
- Νέες ανακοινώσεις για την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. ιβ΄ 1-...
- Περί της αναστάσεως του Λαζάρου
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της αναστάσεως του Λαζάρου...
- Η συννεφιά ποτέ δεν είναι μόνιμη. Μετά από αυτήν η...
- ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ; (α) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Από την προληπτική απολύμανση που πραγματοποιήθηκε...
- Ανακοινώσεις για την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα
- Ὁ τελευταῖος Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρ...
- Ἡ Ε’ Κυριακή τῶν Νηστειῶν στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Η λόγχη του Λογγίνου που τρύπησε τα σπλάχνα του Χρ...
- Ηλίας Σκόνδρας: Θείο πάθος, μακριά από τον Ναό;
- Η Ι.Μ. Πατρών για το συμβάν στον Ιερό Ναό Αγίας Τρ...
- Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ ΥΨΩΝΕΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία
- Την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών, η Αγία μας Εκκλησία π...
- ΜΗΝΥΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΕΠΩΝΥΜΟ ΠΛ...
- Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὓμνου στήν Ἱερά Μητρόπολ...
- EΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ....
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μάρκ. ι΄ 32-...
- Σήμερα Παρασκευή του Ακαθίστου Ύμνου....
- Ο Ακάθιστος Ύμνος
- " Ἔδωκαν εἰς τό βρῶμά μου χολήν καί εἰς τήν δίψαν ...
- π. Δανιήλ Ἀεράκης «Ἀγάπη καί θεία Κοινωνία»
- Αξιοθαύμαστο !!!
- Μαρτίου(110)
- Φεβρουαρίου(48)
- Ιανουαρίου(60)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 13 Απριλίου 2020
00:09
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
του Πρωτ. Θεμιστοκλέους Μουρτζανού, Φιλολόγου – Θεολόγου.
ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ – ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η Μεγάλη Δευτέρα είναι για την Εκκλησία αφορμή να θυμηθούμε τον πάγκαλο Ιωσήφ. Είναι γνωστή η ιστορία του από την Παλαιά Διαθήκη. Τον πουλάνε τα αδέρφια του δούλο, βρίσκεται στην Αίγυπτο, η γυναίκα του κυρίου του Πετεφρή του επιτίθεται ερωτικά, αυτός την αποπέμπει, κλείνεται στη φυλακή, ερμηνεύει τα όνειρα του Φαραώ για τις παχιές και τις ισχνές αγελάδες, γίνεται στη συνέχεια ουσιαστικά πρωθυπουργός της Αιγύπτου, σώζει τον πατέρα του Ιακώβ, τ’ αδέρφια του και όλο το λαό του Ισραήλ.
Στον οίκο του συναξαριού της ημέρας διαβάζουμε για τον Ιωσήφ μια παράξενη φράση: “Τον δουλωθέντα μεν τω σώματι, την ψυχήν δε αδούλωτον συντηρούντα”. Ο Ιωσήφ έγινε δούλος εξωτερικά, στην ψυχή του όμως και στην σκέψη του παρέμεινε ελεύθερος. Είναι πολύ σπουδαία η φράση αυτή. Ο άνθρωπος συνήθως ταυτίζει την ελευθερία με την έλλειψη κάθε εξωτερικού καταναγκασμού. Σήμερα, ζούμε ελεύθεροι γιατί δεν έχουμε κάποιον να μας δυναστεύει, γι’ αυτό άλλωστε αγωνιστήκαμε, γι’ αυτό και η κοινωνία μας είναι δημοκρατική. Κάθε φορά μάλιστα που απειλούνται οι δημοκρατικές ελευθερίες και τα ατομικά δικαιώματα του οιουδήποτε, υπάρχει γενική κινητοποίηση. Το ίδιο και όταν απειλείται η ελευθερία της πατρίδας, αλλά και το δημοκρατικό πολίτευμα.
Παρά ταύτα, υπάρχει και μια άλλη μορφή ελευθερίας, η οποία δεν τυγχάνει της προσοχής μας όσο χρειάζεται. Πρόκειται για την ελευθερία της ψυχής. Αυτή δε συνίσταται μόνο στην ελευθερία σκέψης και λόγου, αλλά κυρίως στην ελευθερία της καρδιάς από τα πάθη και τις αμαρτίες. Σήμερα ισχύει σχεδόν αξιωματικά η αντίληψη ότι η προσωπική ηθική δεν πρέπει να υποτάσσεται σε οιεσδήποτε δεσμεύσεις, ότι η θρησκευτικότητα του ανθρώπου είναι δικαίωμα που κανείς μπορεί αν το ασκεί ή όχι και ότι ο άνθρωπος χρειάζεται να απολαμβάνει κάθε στιγμή της ζωής του τα πάντα, χωρίς φραγμούς και περιορισμούς.
Αυτό όμως αποτελεί μια πλάνη, “χείρονα της πρώτης”. Διότι υποδουλώνει τον άνθρωπο στις ανάγκες του και τις επιθυμίες του, τον αφήνει δέσμιο των εξαρτήσεών του, δεν του επιτρέπει να σκεφτεί την εσωτερική του ζωή και τον καθιστά τελικά δούλο της αμαρτίας και της κακίας. Ο άνθρωπος που δεν αγωνίζεται για την εσωτερική ελευθερία υποτάσσει τον εαυτό του στο συμφέρον, αντιμετωπίζει τη ζωή μόνο με την οικονομίστικη και τεχνοκρατική λογική, δεν δέχεται να θυσιάσει τίποτα και τελικά, αντιστρέφονται οι χαρακτηρισμοί του συναξαριού: γίνεται “αδούλωτος τω σώματι και δουλωθείς τη ψυχή”!
Η Εκκλησία, προβάλλοντας το υπόδειγμα του παγκάλου Ιωσήφ, μας δείχνει το ήθος της, που δεν είναι άλλο από την προσπάθεια απόκτησης της εσωτερικής ελευθερίας. Ο άνθρωπος που διαπνέεται από την ασκητική προοπτική, στερείται των επιθυμιών του, του εγωισμού του, αφήνει κατά μέρος το συμφέρον, προτιμώντας την αγάπη και την προσφορά, λειτουργεί αρμονικά και ισορροπημένα στη σχέση σώματος και ψυχής, τελικά είναι ο πραγματικά ελεύθερος άνθρωπος.
Στην εποχή της κυριαρχίας των Μέσων, όπου η ελευθερία της σκέψης και της κριτικής παραμένει ένα μεγάλο ζητούμενο, ο καθένας έχει πολλά να διδαχθεί από την πορεία στην ελευθερία που μας προτείνει η Μεγάλη Εβδομάδα. Αρκεί να ζητήσει την ελευθερία, να βρει την αλήθεια κοντά στο Χριστό και να μην περιφρονεί αυτή την πραγματικά υπαρξιακή πορεία, ζώντας την δουλεία των παθών και την ψευδαίσθηση της εξουσίας και της ηδονής. Ο Ιωσήφ νίκησε τον εσωτερικό πόλεμο και τελικά δοξάσθηκε, αποδεικνύοντας ότι η αδούλωτη ψυχή είναι αυτό που αξίζει κανείς να θυσιάσει πολλά. Γιατί μόνο τότε, όπως πάλι λέει το συναξάρι, ο Θεός δίνει “στέφος άφθαρτον”…
Επίσης, σΕπίσης, σήΕπίσης, σήμε Επίσης, σήμερα μνημονεύουμε και τη άκαρπο συκή, την οποία καταράσθηκε ο Κύριος και ξεράθηκε αμέσως Ματθ. 21:19, Μαρκ. 11:13). Συμβολίζει τόσο τη Συναγωγή των Εβραίων, η οποία δεν είχε πνευματικούς καρπούς, όσο και κάθε άνθρωπο που στερείται πνευματικών καρπών, αρετών. Έδειξε ο Κύριος τη δύναμή Του στο άψυχο δένδρο και ποτέ πάνω σε άνθρωπο, για να δείξει ότι δεν έχει μόνο δύναμη να ευεργετεί, αλλά και να τιμωρεί.
Ο ευαγγελιστής Μάρκος αναφέρει πως την ώρα που ο Κύριος επιτίμησε τη συκή και ξηράθηκε, κατέπεσαν αμέσως τα καταπράσινα φύλλα της και την επόμενη μέρα ξεράθηκε και η ρίζα της (Μαρκ. 11:21). Οι μαθητές έκθαμβοι από το θαύμα αυτό δεν ζητούσαν να μάθουν την βαθύτερη έννοιά του, αλλά είχαν την απορία «πως παραχρήμα εξηράνθη η συκή;» (Ματθ. 21:20). Πρώτη φορά είχαν δει τιμωρία της άψυχης φύσεως. Ο Κύριος παίρνοντας αφορμή από την απορία των μαθητών, χωρίς να εξηγήσει την συμβολική σημασία του θαύματος, τους δίδαξε για τη μεγάλη δύναμη της πίστεως, η οποία όταν συνοδεύεται από εσωτερική θέρμη και χωρίς τον παραμικρό δισταγμό μπορεί να κατορθώσει αφάνταστα πράγματα. Τους είπε: «Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε πίστιν καὶ μὴ διακριθῆτε, οὐ μόνον τὸ τῆς συκῆς ποιήσετε, ἀλλὰ κἂν τῷ ὄρει τούτῳ εἴπητε, ἂρθητι καὶ βλήθητι εἰς τὴν θάλασσαν, γενήσεται·» (Ματθ. 21:21).
Αυτή την πίστη θέλει η Εκκλησία μας να μεταδώσει και σε μας. Η υμνογραφία αναφέρεται σήμερα στα δύο παραπάνω θέματα, αλλά και επί πλέον στο θέμα της πορείας του Κυρίου προς το Πάθος. Από το τροπάριο: «Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται…» οι ακολουθίες της Μ. Δευτέρας έως Τετάρτης λέγονται και «Ακολουθίες του Νυμφίου».
!>