Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
-
2020
(682)
- Δεκεμβρίου(53)
- Νοεμβρίου(37)
- Οκτωβρίου(40)
- Σεπτεμβρίου(38)
- Αυγούστου(43)
- Ιουλίου(38)
- Ιουνίου(56)
- Μαΐου(73)
-
Απριλίου(86)
- «Θα προσπαθήσω να κοινωνήσω την πρώτη Κυριακή»: Η ...
- Ανακοινωθέν Διαρκούς Ιεράς Συνόδου για την επόμενη...
- Τι έφταιξε ο γέροντας Ευθύμιος;
- Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που διώκεται τόσο...
- Ο ιερέας που θα θυμούνται για πάντα οι ασθενείς κο...
- Όταν έψελναν το ''Χριστός Ανέστη'' σείσθηκε η φυλα...
- Τι είναι στ' αλήθεια Πάσχα; (διδαχή από γερ. Πορφύ...
- Εδώ, στο ακρωτήρι της Χάριτος
- Μητροπολίτης Ναυπάκτου: Βλέπουν την εκκλησία σαν κ...
- Ο αλησμόνητος Χριστόδουλος: Αγωνιστής της πίστης
- Μητροπολίτης Ναυπάκτου: ''Υπάρχει μια προκατάληψη ...
- ΨΗΦΙΣΜΑ επί την εις Κύριον εκδημίαν του μακαριστού...
- π. Δανιήλ Ἀεράκης «Πίστευε καί έρεύνα!»
- Ἕνας Θεός τραυματισμένος
- Κυριακή του Θωμά - Ο Χριστός στή ζωή μας
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. κ΄ 19-...
- Θα ανοίξουν οι Εκκλησίες, θα ανοίξουν και οι καρδιές;
- O Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ.κ. Iερόθεος, ομιλε...
- Ο Άγιος Γεώργιος - Μακαριστός Μητροπολίτης Αυγουσ...
- Άγιος Γεώργιος, το παλικάρι της πίστης
- Άγιος Γεώργιος ο Μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος
- Αυτός είναι ο Θεός, Θεός Ανάστασης!
- Οι Άγιοι Ραφαήλ, Νικόλαος, Ειρήνη και οι συν αυτοίς
- "ΜΕ ΛΕΝΕ ΡΑΦΑΗΛ...ΘΥΜΗΣΟΥ, ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΜΕ ΧΡΕ...
- Η δύναμη της προσευχής και της Θείας Κοινωνίας
- ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, ΧΑΡΑ ΜΟΥ (Ε) - ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝ...
- ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Δεν υπάρχει παρελθόν που να μην προετοιμάζει ένα μ...
- Οι πρόσφυγες Χριστιανοί... - Χρήστος Φωτόπουλος
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2020 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Χριστός Ανέστη!!! - Αληθώς Ανέστη!!!
- Η ερμηνεία της εικόνας της Αναστάσεως
- «Χαρᾶς τὰ πάντα πεπλήρωται»
- Η πρώτη Ανάσταση στην Ενορία μας
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. α΄ 1-1...
- ΟΙ ΑΛΕΙΤΟΥΡΓΗΤΟΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ
- MEΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΠΑΤΡΩΝ
- Ο Εσταυρωμένος στάζει αίμα - Μεγάλη Πέμπτη στο Γηρ...
- Μεγάλη Παρασκευή - Τα άγια πάθη του Κυρίου
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΘΥΣΙΑΣ
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2020 ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου στην Ιερά Μητρόπολ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ
- Μυστικός Δείπνος: ο πιο γνωστός και σημαντικός δεί...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ – Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
- ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ
- Η Αγία Κασσιανή...και το τροπάριό της! Ιδού η αληθ...
- Γνωρίζουμε ποια ήταν «η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ – ΤΑ ΤΑΛΑΝΤΑ
- Μεγάλη Τρίτη - Των Δέκα Παρθένων
- Συγκλονιστικό το μήνυμα του π.Ευθύμιου από την Καψ...
- Τῆς ξηρανθείσης συκῆς δια την ἀκαρπίαν το ἐπιτίμιο...
- Η άπιστος Επιστήμη μέγας κίνδυνος των αγνοούντων
- Τί εορτάζουμε κάθε ημέρα της Μ. Εβδομάδας
- Ποιος είναι ο Νυμφίος της Εκκλησίας;
- ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ - ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- Γιατί έγινε η ανάσταση του Λαζάρου;
- ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ; (β) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Συνοδικός παραμυθητικός λόγος γιά τήν Μεγάλη Ἑβδομ...
- Νέες ανακοινώσεις για την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ιωάν. ιβ΄ 1-...
- Περί της αναστάσεως του Λαζάρου
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της αναστάσεως του Λαζάρου...
- Η συννεφιά ποτέ δεν είναι μόνιμη. Μετά από αυτήν η...
- ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ; (α) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Από την προληπτική απολύμανση που πραγματοποιήθηκε...
- Ανακοινώσεις για την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα
- Ὁ τελευταῖος Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρ...
- Ἡ Ε’ Κυριακή τῶν Νηστειῶν στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Η λόγχη του Λογγίνου που τρύπησε τα σπλάχνα του Χρ...
- Ηλίας Σκόνδρας: Θείο πάθος, μακριά από τον Ναό;
- Η Ι.Μ. Πατρών για το συμβάν στον Ιερό Ναό Αγίας Τρ...
- Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ ΥΨΩΝΕΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία
- Την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών, η Αγία μας Εκκλησία π...
- ΜΗΝΥΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΡΙΣΤΕΠΩΝΥΜΟ ΠΛ...
- Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Ἀκαθίστου Ὓμνου στήν Ἱερά Μητρόπολ...
- EΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ....
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Μάρκ. ι΄ 32-...
- Σήμερα Παρασκευή του Ακαθίστου Ύμνου....
- Ο Ακάθιστος Ύμνος
- " Ἔδωκαν εἰς τό βρῶμά μου χολήν καί εἰς τήν δίψαν ...
- π. Δανιήλ Ἀεράκης «Ἀγάπη καί θεία Κοινωνία»
- Αξιοθαύμαστο !!!
- Μαρτίου(110)
- Φεβρουαρίου(48)
- Ιανουαρίου(60)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 13 Απριλίου 2020
16:30
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΡΘΡΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ
«Τῆς ξηρανθείσης συκῆς διά τήν ἀκαρπίαν τό ἐπιτίμιον φοβηθέντες, ἀδελφοί, καρπούς ἀξίους τῆς μετανοίας προσάξωμεν Χριστῷ, τῷ παρέχοντι ἡμῖν τό μέγα ἔλεος».
(Αφού φοβηθούμε, αδελφοί, το επιτίμιο της συκιάς που ξεράθηκε λόγω της ακαρπίας της, ας προσφέρουμε στον Χριστό που μας παρέχει το μέγα έλεος καρπούς άξιους της μετανοίας).
Ο παραπάνω ύμνος των αποστίχων του όρθρου της Μ. Δευτέρας που ακούγεται το εσπέρας της Κυριακής των Βαΐων σε ήχο πλάγιο του τετάρτου, αφορμάται από το γεγονός της υπό του Κυρίου ξηρανθείσης συκής – το ένα από τα δύο γεγονότα που εορτάζουμε τη Μεγάλη Δευτέρα (το άλλο είναι η προβολή του πατριάρχη της Παλαιάς Διαθήκης παγκάλου Ιωσήφ ως τύπου και προεικόνισης του ίδιου του Κυρίου).
Κατά την ευαγγελική διήγηση, ο Κύριος πλησιάζοντας μία συκιά και βλέποντας ότι έχει μόνο φύλλα και καθόλου καρπούς της μιλάει επιτιμητικά σαν να την «καταριέται»: «να μη βγάλεις ποτέ καρπούς», κάτι το οποίο όντως με θαυμαστό τρόπο συμβαίνει∙ η συκιά ξεραίνεται! (Και βεβαίως, ας σημειώσουμε παρενθετικά, ο Κύριος προέβη στην ενέργεια αυτή όχι γιατί είχε «κάτι» με το συγκεκριμένο δένδρο, το οποίο αποτελούσε έτσι κι αλλιώς δική Του δημιουργία – «πάντα δι’ Αὐτοῦ ἐγένετο καί χωρίς Αὐτοῦ ἐγένετο οὐδέ ἕν ὅ γέγονε», σημειώνει ὁ εὐαγγελιστής, όπως και το ότι ακόμη και το παραμικρότερο χορταράκι είναι αντικείμενο της παντοδύναμης και γεμάτης αγάπη Πρόνοιάς Του – αλλά γιατί ήθελε να διδάξει τους μαθητές Του να μην ακολουθούν τον τρόπο ζωής των Φαρισαίων της εποχής τους, οι οποίοι παρουσιάζονταν στον κόσμο πράγματι σαν δένδρο μόνο με φύλλωμα χωρίς καρπούς, διότι τους ενδιέφερε μόνο το φαίνεσθαι και η γνώμη των ανθρώπων αδιαφορώντας για την ποιότητα του εσωτερικού τους κόσμου. Και το αποτέλεσμα θα είναι ακριβώς το ίδιο και γι’ αυτούς, όπως και της συκιάς: αποξηραμένοι θα πεταχτούν στη φωτιά!)
Τι λέει λοιπόν ο υμνογράφος; Βλέποντας το τι συνέβη με τη συκιά, να μη
βρεθούμε κι εμείς στη θέση της. Πώς; Ζώντας ζωή μετάνοιας, με επίγνωση των αμαρτιών μας και εν ελπίδι ταπεινή επιστροφή μας προς τον Θεό – ό,τι μας δίδαξε ο Κύριος με τη συγκλονιστική παραβολή του ασώτου.
Και τι είναι εκείνο που καθιστά φανερή τη γνησιότητα της μετανοίας αυτής;
Οι καρποί που παρουσιάζουμε στη ζωή μας: η αγάπη προς τον συνάνθρωπό μας, η χαρά που αναβλύζει από την ύπαρξή μας, η ειρήνη που διακατέχει τον εσωτερικό μας κόσμο, η μακροθυμία και η υπομονή μας στις διάφορες δυσκολίες της ζωής, η αγαθή διάθεσή μας προς όλους και όλα, η προσπάθεια να γινόμαστε ωφέλιμοι στο περιβάλλον μας, η εμπιστοσύνη μας πάντοτε στον Θεό αλλά και στον άνθρωπο, η πραότητα του εσωτερικού μας κόσμου, η εγκράτειά μας ως περιορισμός των άτακτων ορμών και ορέξεών μας – αυτό που με καταιγιστικό τρόπο σημειώνει ο απόστολος Παύλος στην προς Γαλάτας επιστολή ως «καρπόν του Πνεύματος» (5, 22-23). Κι αυτό συμβαίνει, διότι ασφαλώς η μετάνοια, όπως και κάθε τι στη χριστιανική πίστη, δεν είναι λόγια ή κάποια ιδέα, αλλά βίωμα, κίνηση και πορεία να είναι κανείς εκεί που βρίσκεται πάντοτε ο Ίδιος ο Χριστός, με αποτέλεσμα την αλλοίωση επί τα βελτίω της ζωής του ανθρώπου.
Με τον φόβο όμως θα κινηθούμε προς τον Θεό; Το «ἐπιτίμιον» της καταστροφής θα είναι αυτό που θα μας οδηγήσει στη σωστική μετάνοια; Δεν είναι το ακριβώς ζητούμενο: η Εκκλησία μας βασισμένη στον Κύριο και τους Αποστόλους μάς υποδεικνύει την αγάπη ως το ιδανικό ποιητικό αίτιο κάθε αγαθής ενέργειας και κίνησής μας που οδηγεί στον Θεό. Μα η αγάπη είναι ακριβώς το «ιδανικό» και μακάρι αυτό να ήταν εκείνο που θα κινούσε όλους μας. Με ρεαλισμό η Εκκλησία διά των Πατέρων της αποδέχεται και κατώτερα σκαλοπάτια: τον φόβο κι ακόμη την αμοιβή.
Πρόκειται για τη γνωστή από τα πρώτα χρόνια ήδη του χριστιανισμού διαβάθμιση των πιστών σε τρείς «κατηγορίες»: την κατηγορία των δούλων (την κατώτερη όλων που κίνητρο ενεργείας είναι ο φόβος)∙ την κατηγορία των μισθωτών (τη μεσαία που κίνητρο είναι η προσδοκία αμοιβής)∙ την κατηγορία των υιών (την ανώτερη που κίνητρο είναι η αγάπη).
Λοιπόν, η Εκκλησία μας έρχεται σήμερα με τον συγκεκριμένο ύμνο και μας υπενθυμίζει τις μεγάλες αυτές αλήθειες: ο Θεός πράγματι είναι γεμάτος έλεος για τους ανθρώπους, περιμένοντας και τη δική μας ανταπόκριση αγάπης στη δική Του αγάπη∙ οι άνθρωποι «ξεκουνιόμαστε» από την προσκόλληση στα πάθη μας συνήθως με τον φόβο. Τουλάχιστον λοιπόν φοβούμενοι το «ἐπιτίμιον» της συκιάς ας ξυπνήσουμε για να βρεθούμε μέσα στη λιακάδα της αγάπης του Θεού μας. (Και: μήπως το «ἐπιτίμιον» και της παγκόσμιας κυριαρχίας του φονικού ιού των ημερών μας πρέπει να το δούμε κάτω από αυτήν την προοπτική; Να ξυπνήσουμε διά της μετανοίας μας για να νιώσουμε την αγκαλιά του Πατέρα μας που έρχεται «δρομαίος» προς συνάντησή μας;)
π.Γεώργιος Δορμπαράκης
!>