Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
-
Σεπτεμβρίου(96)
- Περί του «ψάλλειν», «υμνείν» και «άδειν» ολίγα - ...
- Πιο σπουδαία από την ένωση των σωμάτων είναι η συν...
- Το Ἀντίδωρο (Μητροπολίτου Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεω...
- «Ἀλλήλων τὰ βάρη βαστάζετε»
- Σαλώνων: ''Η Ορθόδοξη Εκκλησία έδωκε πολλά. Οι άλλ...
- Το Σύνταγμα καθορίζει τον χαρακτήρα της Παιδείας
- Mεγαλειώδης ἡ Λιτανεία τῆς Ἁγίας Κάρας τοῦ Ἁγίου Ἁ...
- Πρόσκληση από την Ιερά Μονή Ομπλού
- Πλήθη πιστῶν προσεκύνησαν σήμερα, τήν Κάρα τοῦ Ἀπο...
- Ψυχές Αθάνατες… - Χρήστος Φωτόπουλος
- Η ΘΑΥΜΑΣΤΗ ΑΛΙΕΙΑ - Κυριακή Α΄ Λουκά
- Λαμπρός ὁ Ἑσπερινός τῆς 51ης Ἐπετείου τῆς Ἐπανακο...
- Ὁ ἑορτασμός τῆς Ὁσίας Εὐφροσύνης στό Ἄσυλο Ἀνιάτων...
- Το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου για τη νέα κατηχητική ...
- Πρόγραμμα Ακολουθιών 51ης επετείου από την επανακο...
- Ὁ ἑορτασμός τῆς Παναγίας τῆς Μυρτιδιώτισσας, στήν ...
- Ζωή Λάσκαρη: ''Υπουργείο Θρησκευμάτων αποτελούμενο...
- Η Ενορία μας στην Ιερά Μονή Ομπλού για την υποδοχή...
- Ο άνθρωπος που αγωνίζεται φιλότιμα για την αγάπη τ...
- Θρασύτατη ἱεροσυλία
- Σύναξις Στελεχῶν Νεανικοῦ ἔργου στήν Ἱερά Μητρόπολ...
- Στήν Πάτρα, ἀγκυροβόλησε τό πολεμικό πλοῖο τοῦ Ρωσ...
- Άγιος Παΐσιος: Ας μην πετροβολούμε… χριστιανικά!
- Γιατί όχι σε μένα;
- Βλεπω τον άγγελό σου, δίπλα σου
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν για τό θλιβερό...
- Θεὸς ἀπατεώνας!
- Ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ ἡ Ἀργυρώ Κακαράκη- Μποζίνη
- Βίος Αγίου Ευσταθίου
- Όχι επανάσταση, αλλά ανάσταση. (Κυριακή μετά την Ύ...
- Κυριακή μετά την Ύψωση
- Απολυτίκιον Αγίου Ευσταθίου
- ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΠΛΟΙΟ «SMETLIVLII» ΤΟΥ ΡΩΣΙ...
- Ὁ μακαριστὸς Μητροπολίτης Κεφαλληνίας Γεράσιμος Φω...
- Πρόγραμμα εορτασμού της 51ης επετείου της επανακομ...
- Πώς θα ήταν ποτέ δυνατόν;
- Όσο πιο λίγη περιουσία έχει κανείς, τόσο ευτυχέστε...
- ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ ΠΑΤΡΑΣ - ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΓΓΡ...
- Γάμος- Βάπτιση: Η νεοεισαχθείσα «ετέρα παράδοσις» ...
- Ξεθεμέλιωμα του γάμου - Αρχιμ. Δανιήλ Αεράκης
- Λαμπρός ὁ ἑορτασμός τῆς Ἁγίας Σοφίας, στήν Πάτρα
- Βράβευση ἐπιτυχόντων μαθητῶν στά Ἀνώτατα Ἐκπαιδευτ...
- Ἁγιασμός στό Ἐκκλησιαστικό Λύκειο Πατρῶν
- Η προσφορά του αγίου Μητροπολίτου Χρυσοστόμου στον...
- Η παρηγοριά της προσευχής …
- Οι άνθρωποι της προσευχής μας δίνουν ελπίδα
- Μη λυπάσαι και μην πικραίνεσαι ο Χριστός είναι εδώ
- Πώς παντρεύτηκαν... Κάνει θαύματα η προσευχή!
- Τι να ζητάς από το Θεό
- Εκείνοι που γνωρίζουν το Θεό…
- Εξουσία και άρχοντες - Σάββας Ηλιάδης
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν ...
- Λαμπρός ο εορτασμός της Υψώσεως του Τίμιου Σταυρού...
- Η Εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στην Ενορία...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος στό ἐγκαταλ...
- Ἡ Ἑορτή τῶν Ἁγίων τῆς Μικρᾶς Ἀσίας στήν Ἱερά Μητρό...
- Κυριακή πρό τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στήν Ἱε...
- Παγκόσμια ύψωση του τιμίου και ζωοποιού Σταυρού (1...
- Το σημείο του Σταυρού: «Ο αριθμός τηλεφώνου του Θε...
- Η ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Κυριακή πρὸ τῆς Ὑψώσεως - ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΑΠΕΙΡΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
- ΑΓΙΑ ΘΟΔΩΡΑ ΕΝ ΒΑΣΤΑ – ΒΑΣΤΑ ΑΡΚΑΔΙΑΣ – ΤΟ ΘΑΥΜΑ Π...
- Οι άδειοι άνθρωποι
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Η Εορτή της Υ...
- Ὁ Ἁγιασμός στά Σχολεῖα τῶν Πατρῶν μέ τήν ἔναρξη τῆ...
- Προχωροῦν ἐντατικά οἱ ἐργασίες στόν ἀνεγειρόμενο Ἱ...
- «Ὕστατη Ὥρα»
- Ο Αγιασμός στα σχολεία της Ενορίας μας (φωτο)
- Διαμαρτυρία της Ι.Μ. Πατρών γιά τήν άνανδρη επίθεσ...
- Τα πρέπει, τα μη και τα θέλω
- Μήνυμα πρός Ἐκπαιδευτικούς - Μέ τήν ἔναρξη τῆς νέα...
- Αλήθεια τι περιμένεις;
- Για ποια αγάπη μου μιλάς;
- Ἡ ἑορτή τῆς Παντανάσσης Παναγίας στήν Πάτρα
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς μεγάλης Ἑορτῆς τῆς Παντανάσσης, στ...
- Η Ιερά Σύνοδος για την τοποθέτηση του Υπουργού κ. ...
- Η «Αποστολή» αποχαιρετά τον παπά Στρατή
- Ἡ Παντάνασσά μας
- Πόλεμος μὲ τὸν οὐρανὸ
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ: Ματθ. κβ’ 2-14
- «Τὴν ζωήν... καὶ τὴν ἐλπίδα...»
- Δες απλά...
- Η αληθινή αγάπη κάνει «διακρίσεις» - Σάββας Ηλιάδης
- Ροκανίζουν την Εκκλησία με την αδιοριστία των εφημ...
- Ὁ Θεοφιλέστατος Ἐψηφισμένος Ἐπίσκοπος Τρωάδος Πέτρ...
- Πῶς ἀμυνόμαστε στούς πειρασμούς τοῦ πονηροῦ;
- «Ἄνω σχῶμεν τὰς καρδίας»
- ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΙΟΥΛΙΟΥ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2015 Ι...
- «Πολλοί δε έσονται πρώτοι έσχατοι και έσχατοι πρώτοι»
- Πως να «σηκώνουμε» την συκοφαντία
- Άγιος Ιωάννης ο Νηστευτής, Πατριάρχης Κωνσταντινου...
- «Αφήκαν οι άνθρωποι τας αμαρτίας αυτών και περί τω...
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης πρώην Μεσογαίας Αγαθόνικος
- Συνέντευξη του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Κερνίτσης σ...
- Καλή κι ευλογημένη Εκκλησιαστική Χρονιά !!!
- Ἐπίσκεψη τοῦ Προέδρου τῆς Νέας Δημοκρατίας κ. Εὐαγ...
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015
01:08
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
1. Στό σημερινό μου σύντομο κήρυγμα, ἀδελφοί χριστιανοί, θά σᾶς μιλήσω γιά τό Ἀντίδωρο, πού παίρνουμε στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας. Λέγεται «Ἀντίδωρο», γιατί τό παίρνουμε ἀντί τῶν «Δώρων». «Δῶρα», «τίμια Δῶρα», καλοῦμε τήν θεία Κοινωνία. «Δωρεάν» μᾶς δίνει ὁ Χριστός τό Σῶμα Του καί τό Αἷμα Του στήν θεία Κοινωνία, «δωρεάν» χωρίς νά μᾶς ἀξίζει, γι᾽ αὐτό καί τά λέμε «Δῶρα». Τό Ἀντίδωρο, λοιπόν, οἰκονομήθηκε γι᾽ αὐτούς, πού γιά διάφορους λόγους δέν μπορεῖ νά κοινωνήσουν καί ἔτσι, ἀντί τῆς θείας Κοινωνίας, ἀντί τῶν Τιμίων Δώρων, παίρνουν γιά εὐλογία τό Ἀντίδωρο.
2. Πραγματικά, χριστιανοί μου, εἶναι μεγάλη εὐλογία τό Ἀντίδωρο. Εἶναι εὐλογία γιατί «περνάει» πρῶτα ἀπό ὀλόκληρη ἱερή Ἀκολουθία, τήν Ἀκολουθία τῆς Προσκομιδῆς. Κατά τήν Ἀκολουθία αὐτή, ἀπό τό πρόσφορο, πού ἐτοιμάζουν τά εὐλογημένα χέρια τῶν εὐσεβῶν γυναικῶν, ὁ ἱερεύς ἀποχωρίζει τήν κεντρική μερίδα πού γράφει «ΙΗΣΟΥΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ, ΝΙΚΑ» τήν βάζει πάνω στό ἅγιο Δισκάριο, καί τό ὑπόλοιπο μέρος τοῦ προσφόρου, ξέρετε, χριστιανοί μου τί συμβολίζει; Συμβολίζει τήν Κοιλία τῆς Παναγίας! Ἔτσι λέγει ὁ ἅγιος Γερμανός, ὁ Πατριάρχης τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Γιατί, ὅπως ἀπό τήν Κοιλία τῆς Παναγίας μας βγῆκε ὁ Χριστός, ἔτσι καί ἀπό τήν «κοιλία» τοῦ προσφόρου βγαίνει ἀπό τόν ἱερέα στήν Προσκομιδή ἡ κεντρική μερίδα «ΙΗΣΟΥΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ, ΝΙΚΑ». Αὐτή ἡ μερίδα στήν θεία Λειτουργία μέ τήν εὐχή πάλι τοῦ ἱερέα, ὦ μέγιστο θαῦμα!, θά γίνει Χριστός, θά γίνει τό Σῶμα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ!
3. Τό ὑπόλοιπο, λοιπόν, πρόσφορο, πού εἴπαμε ὅτι συμβολίζει τήν Παναγία μας, κόπτεται γιά Ἀντίδωρο. Πραγματικά, δέν εἶναι μεγάλη εὐλογία τό νά πάρετε μερίδα καί νά φᾶτε ἀπό αὐτό τό πρόσφορο; Οἱ παλαιοί ἔλεγαν τό Ἀντίδωρο «Ὕψωμα τῆς Παναγίας»! Τό ἔλεγαν «ὕψωμα», γιατί πραγματικά ὁ ἱερέας ὑψώνει τό πρόσφορο, μέχρι τό μέτωπό του, ὅταν ἀρχίζει τήν Προσκομιδή λέγοντας μάλιστα καί ἕνα εἰδικό τροπάριο (τό «ἐξηγόρασας ἡμᾶς ἐκ τῆς κατάρας τοῦ Νόμου...»). Καί τό λέμε «τῆς Παναγίας» ὕψωμα, γιατί εἴπαμε ὅτι τό πρόσφορο συμβολίζει τήν Κοιλία τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου.
Ὅπως τό καταλαβαίνετε, χριστιανοί μου, γιά νά φᾶτε τό Ἀντίδωρο πρέπει νά εἶστε νηστικοί. Γιατί τό Ἀντίδωρο «πέρασε» ἀπό τήν Ἀκολουθία τῆς Προσκομιδῆς, ἡ ὁποία δέν εἶναι ὅπως ἡ Ἀρτοκλασία, πού τρῶμε τούς ἄρτους καί ἄς ἔχουμε φάει προηγουμένως· ἀλλά ἡ Προσκομιδή λέγω, εἶναι Ἀκολουθία πού συνδέεται μέ τήν θεία Λειτουργία. Καί τήν λέγουν μάλιστα τήν Προσκομιδή «λειτουργία ἐν ἐμβρύῳ»!
4. Μέ τό Ἀντίδωρο, χριστιανοί, παίρνετε καί μία ἄλλη εἰδική εὐλογία. Ἀκοῦστε: Πόσο θά τό θέλατε να μπεῖτε μέσα στό Ἱερό καί νά προσκυνήσετε τήν Ἁγία Τράπεζα!... Δέν ἐπιτρέπεται ὅμως αὐτό γιά σᾶς τούς λαϊκούς καί γιά σᾶς τίς γυναίκες ἰδιαίτερα. Ἀλλά, ἐνῶ δέν ἐπιτρέπεται ἐσεῖς οἱ λαϊκοί νά μπεῖτε στό Ἱερό, γιά νά ἀσπαστεῖτε τήν Ἁγία Τράπεζα, παίρνοντας τό Ἀντίδωρο, ἀσπάζεσθε τό χέρι τοῦ ἱερέα, πού ἀγγίζει τήν Ἁγία Τράπεζα. Ἀλλά θά πεῖτε, μπορῶ καί στό δρόμο νά ἀσπαστῶ τό χέρι τοῦ ἱερέα καί νά πάρω τήν εὐλογία αὐτή. Ὄχι, προσέχετε! Τήν ὤρα πού παίρνετε τό Ἀντίδωρο εἶναι μιά εἰδική εὐλογία ἀπό τό χέρι τοῦ ἱερέα. Γιατί εἶναι ἀκριβῶς ἡ ὥρα μετά τήν θεία Λειτουργία, πού τό χέρι τοῦ ἱερέα ἄγγιξε πρίν ἀπό λίγο τά ἅγια, καί στάζει Αἷμα, τοῦ Χριστοῦ τό Αἷμα, εἶναι χέρι «αἱμοσταγές»! Ἔτσι, ἀσπαζόμενοι τό χέρι τοῦ ἱερέα, ὄταν παίρνετε τό Ἀντίδωρο αὐτή τήν στιγμή, εἶναι σάν νά ἀσπάζεστε τήν ἴδια τήν Ἁγία Τράπεζα, γιά νά μήν πῶ ὅτι εἶναι καί ἀκόμη περισσότερο.
Γι᾽ αὐτήν ὅμως τήν τελευταία εὐλογία πού εἶπα ὅτι λαμβάνετε παίρνοντας τό Ἀντίδωρο, ἐννοεῖται ὅτι πρέπει νά παίρνετε τό Ἀντίδωρο ἀπό τόν λειτουργοῦντα ἱερέα καί ὄχι νά τό παίρνετε μόνοι σας ἀπό τό παγκάρι.
5. Τέλος, σᾶς συνιστῶ τό Ἀντίδωρο πού λαμβάνετε ἀπό τόν ἱερέα τήν Κυριακή, μήν τό τρῶτε ὄλο (ἤ ζητῆστε καί διπλό)· ἀλλά κρατᾶτε λίγο, γιά νά τρῶτε μόνοι σας κάθε μέρα στό σπίτι σας ἔνα μικρό θρύμμα κάθε πρωί (νηστικοί), μέ τόν ἁγιασμό τοῦ μηνός μαζί. Ἀλλά πρῶτα θά τρῶτε τό Ἀντίδωρο καί μετά θά πίνετε τόν Ἁγιασμό, γιατί τό Ἀντίδωρο συνδέεται μέ τήν Θεία Λειτουργία. Ξαναλέγω ὅμως ὅτι κανονικό Ἀντίδωρο εἶναι αὐτό πού κόβεται ἀπό τό πρόσφορο πού προσκομίστηκε ἀπό τόν ἱερέα. Αὐτό ἀπό τό ὁποῖο βγῆκε ἡ μερίδα «ΙΗΣΟΥΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ, ΝΙΚΑ» καί τέθηκε στό Ἅγιο Δισκάριο καί ὄχι αὐτό που κόβεται ἀπό ἄλλο πρόσφορο.
πηγή:aktines.blogspot.gr
!>