Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
-
Μαρτίου(105)
- Οι μικρές υποχωρήσεις στην πνευματική ζωή..!
- "ΜΕΡΕΣ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ"
- Ένας ποδοσφαιρικός αγώνας για έναν ιερό σκοπό (Φωτ...
- Ἡ κλίμακα τοῦ Ἰακὼβ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2015 ...
- Ὁ ἐμπρησμὸς τοῦ ναοῦ - π. Δημητρίου Μπόκου
- 25η Μαρτίου στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών (φωτογραφίες)
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΘΟΣ
- Η Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στο Ναό μας (φωτο)
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 29 Μα...
- «Χαῖρε, τράπεζα βαστάζουσα εὐθηνίαν ἱλασμῶν»
- « Ἕκαστος ὅπου σώζεται, ἐκεῖ δικαίως καὶ προστρέχ...
- Παπαφλέσσας (ταινία)
- Ὁ Μέγας Ἑσπερινός τοῦ Εὐαγγελισμοῦ στόν πανηγυρίζο...
- Νὰ βλέπῃς καὶ τὸν Γερμανὸ τῆς Πάτρας τὸν Δεσπότη, ...
- Ἡ καταφρόνηση τοῦ θανάτου στοὺς ἀγωνιστὲς τοῦ ̓21
- Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά (τραγούδι)
- το φλαμπουρο (τραγούδι)
- Θούριος του Ρήγα - Νίκος Ξυλούρης (τραγούδι)
- «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου»
- "Το θεοπρεπές όχημα"
- Λαμπρή ἐκδήλωση γιά τούς Νεομάρτυρες στήν Πάτρα
- «Πατρο-Κοσμάς ο πρόδρομος του ΄21» - θεατρική παρά...
- ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΣ (video)
- Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ (ταινία)
- "Ο κόσμος μας έλεγε τρελλούς"
- Ολοκληρώθηκε η ανέγερση του Ιερού Ναού Αγίου Χαραλ...
- Γιὰ τὸν θρύλο τῆς Ἁγια-Σοφιᾶς
- 700 Χρόνια της Μονής Ομπλού των Πατρών
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΙΑΖΟΜΕΝΟΥ ΝΕΟΥ
- Ανηφορίζοντας στην Ιερά Μονή Ομπλού για την Ακολου...
- Ἀπό τήν Πάτρα καλάθια στὸ ἄθλημα τῆς ἀγάπης
- Ο Όσιος Ιωάννης της Κλίμακας στη Μ. Τεσσαρακοστή
- Δὲν φτάνει ποὺ νηστεύω; - π. Δημήτριος Μπόκος
- Σήμερα το βράδυ στις 7:00 στο Α.Τ.Ε.Ι. Πατρών, η ε...
- Εκκλησία και Πολιτεία μέσα από τις φλόγες του 1821
- Άγιος Πορφύριος: Έτσι θα το λες και εσύ: "Κύριε Ιη...
- Γιατί ξαφνικά συζητάμε για το bullying, την βία κα...
- Ποια εμπόδια προσπαθεί να βάλει ο διάβολος σε όσου...
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Μητροπολιτικού Ναού Ευαγγελισ...
- Ο γνωστός πολιτικός Επιστήμων – Συγγραφέας κ. Κων...
- Ἑορτή τῶν Ἁγίων Χρυσάνθου καί Δαρείας στήν Πάτρα. ...
- Χρόνια πολλά Θεοφιλέστατε !
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Άγιο Νικόλαο Α...
- Η ερμηνεία της κολάσεως κατά τους πατέρες της εκκλ...
- Συνεχίζονται οι εργασίες για την αποπεράτωση του Ι...
- Ιερά Μονή Ομπλού - Επετειακή εκδἠλωση
- "Ο Άγιος" Τηλεταινία (video)
- Ὁ Δ’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στόν Ἱερό Ναό Παντοκρά...
- Ο Όσιος Αλέξιος ο άνθρωπος του Θεού
- Ο Μητροπολίτης Πατρών κ.κ Χρυσόστομος την Κυριακή ...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό μας (φώτο...
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι. Μ. Ομπ...
- Λόγος Αγάπης και Τιμής…
- Η δύναμη του Σταυρού
- Οἱ Γ’ Χαιρετισμοὶ τῆς Παναγίας μας στόν Ἱερὸ Ναὸ Τ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 2ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Ποιὸς νὰ περιγράψει τὰ μεγαλεῖα σου, Παρθένε;
- Πρέπει να φιλάμε το χέρι του Ιερέα;
- Αμάρτησες; Έλα στην Εκκλησία !
- ΓΙΑΤΙ ΑΝΗΣΥΧΕΙ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
- Ενοριακό Μνημόσυνο στον Ιερό Ναό της Παναγίας Αλεξ...
- Ο π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης το Σάββατο στη Διακίδειο
- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΔΙΑΛΕΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΚΡΟΥΣΤΩΝ
- Μὲ τὸ ἁγιασμένο λάδι τοῦ Βαπτίσματος - Συγκλονιστι...
- Ο Άγιος Πορφύριος και το ταξί
- «Γίνεσαι Τούρκος, διάκο μου;»
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΓΙΑ...
- Οἱ Βίοι τῶν Ἁγίων στὴν ἀγωγὴ τῶν παιδιῶν
- O Δ΄ Κατανυκτικός Εσπερινός στον Ιερό Ναό Παντοκρά...
- Ο Θεός μας ακούει και όταν σωπαίνουμε
- Πίτσα αλάδωτη!!!
- Άγιοι τεσσαράκοντα εν Σεβάστεια Μάρτυρες
- Προσκύνημα στην Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου Β...
- Γ’ Κατανυκτικὸς Ἑσπερινὸς στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Στις 20 Μαρτίου 2015, η Ενορία μας διοργανώνει Προ...
- Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκ...
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΚΑΠΕΡΝΑΟΥΜ
- B’ Χαιρετισμοὶ τῆς Παναγίας στὸν Ἱερὸ Ναὸ Ἁγίου Ἰω...
- «Εξομολόγηση» χωρίς εξομολόγηση: «Μια ευχή για να ...
- Βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος δεν συγχωρείται…
- Πυρετός: Πόσα γνωρίζετε;
- Χαῖρε, ὀσμή τῆς Χριστοῦ εὐωδίας
- Γιατί ανησυχεί τους Τούρκους η Αγιά Σοφιά; Φοβούντ...
- «Χαῖρε, ἀνόρθωσις τῶν ἀνθρώπων»
- Από τι εξαρτάται η αποτελεσματικότητα της προσευχ...
- Πριν βιαστείς να βγάλεις συμπέρασμα για κάποιον…
- Ἐπίσκεψη τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Κυριακή της Ο...
- Η Θεία Κοινωνία τη Μεγάλη Σαρακοστή
- Νηστευτές στο δρόμο
- Όσιος Παΐσιος - Ο πνευματικός στην οικογένεια
- Αρχίζοντας την πορεία προς το Πάσχα
- 9 χρόνια από την ανακομιδή του ιερού Σκηνώματος το...
- Κάρτα του πολίτη: Καλωσορίζουμε τον εκσυγχρονισμό ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 6ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Όσιος Παΐσιος: "Τα παιδιά πρέπει να νηστεύουν;"
- Λαμπρή Λειτάνευσις των ιερών εικόνων την Κυριακή τ...
- ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ Η «ΕΞΥΠΝΗ ΚΑΡΤΑ» ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ - Βασίλης ...
- Ο ΣΤΑΥΡΑΕΤΟΣ ΤΟΥ ΜΑΧΑΙΡΑ, ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 30 Μαρτίου 2015
00:45
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Εἶπε ὁ ἀββᾶς Ποιμήν: «Ἂν δὲν ἐρχόταν ὁ Ναβουζαρδὰν ὁ ἀρχιμάγειρος, δὲν θὰ πυρπολοῦνταν ὁ ναὸς τοῦ Κυρίου».
Ποιὸς ἦταν ὁ Ναβουζαρδάν;
Τὸ 587 π.Χ. ἡ Ἱερουσαλὴμ ἔπεσε στὰ χέρια τῶν Βαβυλωνίων καὶ ὁ λαὸς τῶν Ἑβραίων μεταφέρθηκε αἰχμάλωτος στὴ Βαβυλώνα. Εἶναι ἡ περίφημη Βαβυλώνιος αἰχμαλωσία. Στὴν καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλὴμ πρωτοστάτησε τότε ὁ Ναβουζαρδάν, ὁ ἀρχιμάγειρος τοῦ βασιλιᾶ τῆς Βαβυλώνας Ναβουχοδονόσορα.
Ὁ Ναβουζαρδὰν παρέδωσε στὴ φωτιὰ καὶ τὸν ναὸ τοῦ Κυρίου, ἀφοῦ ἀφαίρεσε ὅλους τοὺς θησαυροὺς καὶ τὰ σκεύη του. Χαλκοῦς στύλους, χρυσὲς καὶ ἀργυρὲς φιάλες, κινητοὺς λουτῆρες, θυμιατήρια καὶ ὅλα τὰ χάλκινα σκεύη ποὺ χρησιμοποιοῦνταν στὴ λατρεία. Δὲν ἦταν δυνατόν, λέγει ἡ Ἁγία Γραφή, νὰ ζυγίσουν τὸν χαλκὸ ὅλων τῶν ἱερῶν σκευῶν. Τόσο πολὺς ἦταν (Δ΄ Βασ. 25, 8 ἑξ.).
Τὸ τραγικὸ γεγονὸς τῆς ἁλώσεως τῆς Ἱερουσαλὴμ καὶ τῆς διὰ πυρὸς καταστροφῆς τοῦ Ναοῦ μεταφέρει ἀλληγορικὰ ὁ ἀββᾶς Ποιμὴν στὸν ἐσωτερικὸ πόλεμο, ποὺ δέχεται ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου ἀπὸ τὸν διάβολο. Ναβουζαρδὰν ὁ ἀρχιμάγειρος εἶναι, λέει, ἡ ἀπόλαυση τῆς γαστριμαργίας, ποὺ ἔρχεται καὶ πολιορκεῖ τὴν ψυχή, τὴν κυριεύει καὶ καταστρέφει ὁλοκληρωτικὰ τὸν νοῦ, τὸ ἱερὸ τῆς ψυχῆς.
Τὴν καταστροφικὴ δύναμη τοῦ πάθους αὐτοῦ ἐπισημαίνουν τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ: «Προσέξτε μὴν παραδοθεῖτε στὴν κραιπάλη καὶ στὴ μέθη καὶ στὶς βιοτικὲς μέριμνες» (Λουκ. 21, 34). Ἡ ἐμπειρία τῶν ἁγίων εἶναι ἐπίσης κατηγορηματική. «Τί προξενεῖ στὸν ἄνθρωπο ἡ κατάχρηση στὸ νὰ τρώει καὶ νὰ πίνει;» ρωτήθηκε ἕνας ἅγιος. Κι ἐκεῖνος ἀπάντησε: «Γεννάει κάθε κακό. Βλέπουμε ὅτι καὶ ἡ τελεία ἐρήμωση τῆς Ἱερουσαλὴμ ἔγινε ἀπὸ τὸν Ναβουζαρδὰν τὸν ἀρχιμάγειρο».
Ὅταν λοιπὸν ἡ γαστριμαργία μπεῖ σὰν πορθητὴς ἀρχιστράτηγος μέσα στὸν ναὸ τοῦ Θεοῦ, ποὺ εἶναι ἡ ἀνθρώπινη ψυχή, φέρνει μιὰν ἀπόλυτη καταστροφή. Ἕνα πλῆρες ἰσοπέδωμα, ἕναν ἐμπρησμό, μιὰν ἐρήμωση. Γιατὶ ὁ ἀρχιστράτηγος αὐτὸς θὰ φέρει μαζί του καὶ τὰ ὑπόλοιπα πάθη, τὰ ὁποῖα θὰ ἐγκαταστήσει, σὰν ἐπαχθεῖς τυράννους, στὴν ἐρημωμένη ψυχή, μεταβάλλοντάς την πλέον ἀπὸ ναὸ τοῦ Θεοῦ σὲ κατοικητήριο τῶν δαιμόνων.
Τὸ πάθος αὐτὸ δηλαδή, ἔχοντας ρίζα τὴ φιληδονία καὶ τὴν ἀπληστία μας, εἶναι ὁ ἄρχοντας τῶν ἄλλων παθῶν, κατὰ τὸν ἅγιο Ἰωάννη τῆς Κλίμακος. Γι’ αὐτὸ καὶ μετὰ ἀπὸ αὐτὸ ἕπεται σωρεία ἄλλων κακῶν: πορνεία, ὀκνηρία, πολυλογία, σκληρότητα καρδιᾶς, ἀμέλεια, ὕπνος, κύματα μολυσμῶν, βλασφημία, αἰσχρολογία, ἀναισθησία πρὸς τὸ καλό, μεγαλαυχία, θρασύτητα, ρυπαρὲς προσευχὲς κ.λ.π.
Πῶς μπορεῖ νὰ φράξει κανεὶς τὶς εἰσόδους ὅλων αὐτῶν τῶν παθῶν; Ἀρχίζοντας ἀπὸ τὸ κεφάλι τους, τὸν ἀρχηγό τους, ποὺ εἶναι ἡ γαστριμαργία, ὁ Ναβουζαρδάν. Ἡ νηστεία λοιπὸν καὶ ἡ ὅλη ἐγκράτεια κάνει πανίσχυρο τὸν ἄνθρωπο, αὐτοκράτορα, ἀφεντικὸ τοῦ ἑαυτοῦ του. Ὄχι αἰχμάλωτο στὰ πάθη.
Νηστεία εἶναι τὸ σωστὸ μέτρο σὲ ὅλα. «Μηδὲν ἄγαν» (=τίποτε ὑπερβολικό). Ὁ Θεὸς δὲν νομοθετεῖ τίποτε περισσότερο ἀπὸ αὐτὸ ποὺ λέει ἡ κοινὴ λογικὴ τῶν νουνεχῶν ἀνθρώπων. Δὲν εἶναι γιὰ νὰ τυραννιέται ἄσκοπα ὁ ἄνθρωπος, ὅπως τὸ ἐκλαμβάνει ἡ ρηχὴ σκέψη μερικῶν, ἀλλὰ γιὰ νὰ χαίρεται πραγματικὰ τὴ ζωή του. Χωρὶς νὰ τὴν καταστρέφει. Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ νηστεία στοὺς ὕμνους τοῦ Τριωδίου ὀνομάζεται τρυφή, ἀπόλαυση.
Σὲ κεῖνον ποὺ διατείνεται ὅτι εἶναι ἄχρηστη ἡ νηστεία, ἀπευθύνουμε τὸ ἐρώτημα: Γιατί ὁ Κύριος νήστευε; Γιατί ἡ Παναγία νήστευε; Γιατί οἱ ἅγιοι νήστευαν; Μήπως ἐκεῖνοι καταλάβαιναν κάτι περισσότερο ἀπό μᾶς; Ἢ μήπως ἐμεῖς εἴμαστε καθαρώτεροι ἀπὸ αὐτούς; Ἂς μᾶς ἀπαντήσει.
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, ἀρ. φ. 344, Μάρτιος 2012)
!>