Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
-
Μαρτίου(105)
- Οι μικρές υποχωρήσεις στην πνευματική ζωή..!
- "ΜΕΡΕΣ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ"
- Ένας ποδοσφαιρικός αγώνας για έναν ιερό σκοπό (Φωτ...
- Ἡ κλίμακα τοῦ Ἰακὼβ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος 2015 ...
- Ὁ ἐμπρησμὸς τοῦ ναοῦ - π. Δημητρίου Μπόκου
- 25η Μαρτίου στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών (φωτογραφίες)
- ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΘΟΣ
- Η Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στο Ναό μας (φωτο)
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 29 Μα...
- «Χαῖρε, τράπεζα βαστάζουσα εὐθηνίαν ἱλασμῶν»
- « Ἕκαστος ὅπου σώζεται, ἐκεῖ δικαίως καὶ προστρέχ...
- Παπαφλέσσας (ταινία)
- Ὁ Μέγας Ἑσπερινός τοῦ Εὐαγγελισμοῦ στόν πανηγυρίζο...
- Νὰ βλέπῃς καὶ τὸν Γερμανὸ τῆς Πάτρας τὸν Δεσπότη, ...
- Ἡ καταφρόνηση τοῦ θανάτου στοὺς ἀγωνιστὲς τοῦ ̓21
- Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά (τραγούδι)
- το φλαμπουρο (τραγούδι)
- Θούριος του Ρήγα - Νίκος Ξυλούρης (τραγούδι)
- «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου»
- "Το θεοπρεπές όχημα"
- Λαμπρή ἐκδήλωση γιά τούς Νεομάρτυρες στήν Πάτρα
- «Πατρο-Κοσμάς ο πρόδρομος του ΄21» - θεατρική παρά...
- ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΣ (video)
- Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ (ταινία)
- "Ο κόσμος μας έλεγε τρελλούς"
- Ολοκληρώθηκε η ανέγερση του Ιερού Ναού Αγίου Χαραλ...
- Γιὰ τὸν θρύλο τῆς Ἁγια-Σοφιᾶς
- 700 Χρόνια της Μονής Ομπλού των Πατρών
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΙΑΖΟΜΕΝΟΥ ΝΕΟΥ
- Ανηφορίζοντας στην Ιερά Μονή Ομπλού για την Ακολου...
- Ἀπό τήν Πάτρα καλάθια στὸ ἄθλημα τῆς ἀγάπης
- Ο Όσιος Ιωάννης της Κλίμακας στη Μ. Τεσσαρακοστή
- Δὲν φτάνει ποὺ νηστεύω; - π. Δημήτριος Μπόκος
- Σήμερα το βράδυ στις 7:00 στο Α.Τ.Ε.Ι. Πατρών, η ε...
- Εκκλησία και Πολιτεία μέσα από τις φλόγες του 1821
- Άγιος Πορφύριος: Έτσι θα το λες και εσύ: "Κύριε Ιη...
- Γιατί ξαφνικά συζητάμε για το bullying, την βία κα...
- Ποια εμπόδια προσπαθεί να βάλει ο διάβολος σε όσου...
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Μητροπολιτικού Ναού Ευαγγελισ...
- Ο γνωστός πολιτικός Επιστήμων – Συγγραφέας κ. Κων...
- Ἑορτή τῶν Ἁγίων Χρυσάνθου καί Δαρείας στήν Πάτρα. ...
- Χρόνια πολλά Θεοφιλέστατε !
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Άγιο Νικόλαο Α...
- Η ερμηνεία της κολάσεως κατά τους πατέρες της εκκλ...
- Συνεχίζονται οι εργασίες για την αποπεράτωση του Ι...
- Ιερά Μονή Ομπλού - Επετειακή εκδἠλωση
- "Ο Άγιος" Τηλεταινία (video)
- Ὁ Δ’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στόν Ἱερό Ναό Παντοκρά...
- Ο Όσιος Αλέξιος ο άνθρωπος του Θεού
- Ο Μητροπολίτης Πατρών κ.κ Χρυσόστομος την Κυριακή ...
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό μας (φώτο...
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι. Μ. Ομπ...
- Λόγος Αγάπης και Τιμής…
- Η δύναμη του Σταυρού
- Οἱ Γ’ Χαιρετισμοὶ τῆς Παναγίας μας στόν Ἱερὸ Ναὸ Τ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 2ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Ποιὸς νὰ περιγράψει τὰ μεγαλεῖα σου, Παρθένε;
- Πρέπει να φιλάμε το χέρι του Ιερέα;
- Αμάρτησες; Έλα στην Εκκλησία !
- ΓΙΑΤΙ ΑΝΗΣΥΧΕΙ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
- Ενοριακό Μνημόσυνο στον Ιερό Ναό της Παναγίας Αλεξ...
- Ο π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης το Σάββατο στη Διακίδειο
- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΔΙΑΛΕΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΚΡΟΥΣΤΩΝ
- Μὲ τὸ ἁγιασμένο λάδι τοῦ Βαπτίσματος - Συγκλονιστι...
- Ο Άγιος Πορφύριος και το ταξί
- «Γίνεσαι Τούρκος, διάκο μου;»
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΓΙΑ...
- Οἱ Βίοι τῶν Ἁγίων στὴν ἀγωγὴ τῶν παιδιῶν
- O Δ΄ Κατανυκτικός Εσπερινός στον Ιερό Ναό Παντοκρά...
- Ο Θεός μας ακούει και όταν σωπαίνουμε
- Πίτσα αλάδωτη!!!
- Άγιοι τεσσαράκοντα εν Σεβάστεια Μάρτυρες
- Προσκύνημα στην Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου Β...
- Γ’ Κατανυκτικὸς Ἑσπερινὸς στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν
- Στις 20 Μαρτίου 2015, η Ενορία μας διοργανώνει Προ...
- Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκ...
- Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΚΑΠΕΡΝΑΟΥΜ
- B’ Χαιρετισμοὶ τῆς Παναγίας στὸν Ἱερὸ Ναὸ Ἁγίου Ἰω...
- «Εξομολόγηση» χωρίς εξομολόγηση: «Μια ευχή για να ...
- Βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος δεν συγχωρείται…
- Πυρετός: Πόσα γνωρίζετε;
- Χαῖρε, ὀσμή τῆς Χριστοῦ εὐωδίας
- Γιατί ανησυχεί τους Τούρκους η Αγιά Σοφιά; Φοβούντ...
- «Χαῖρε, ἀνόρθωσις τῶν ἀνθρώπων»
- Από τι εξαρτάται η αποτελεσματικότητα της προσευχ...
- Πριν βιαστείς να βγάλεις συμπέρασμα για κάποιον…
- Ἐπίσκεψη τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Κυριακή της Ο...
- Η Θεία Κοινωνία τη Μεγάλη Σαρακοστή
- Νηστευτές στο δρόμο
- Όσιος Παΐσιος - Ο πνευματικός στην οικογένεια
- Αρχίζοντας την πορεία προς το Πάσχα
- 9 χρόνια από την ανακομιδή του ιερού Σκηνώματος το...
- Κάρτα του πολίτη: Καλωσορίζουμε τον εκσυγχρονισμό ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 6ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Όσιος Παΐσιος: "Τα παιδιά πρέπει να νηστεύουν;"
- Λαμπρή Λειτάνευσις των ιερών εικόνων την Κυριακή τ...
- ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ Η «ΕΞΥΠΝΗ ΚΑΡΤΑ» ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ - Βασίλης ...
- Ο ΣΤΑΥΡΑΕΤΟΣ ΤΟΥ ΜΑΧΑΙΡΑ, ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 8 Μαρτίου 2015
00:17
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ήταν δεινός θεολόγος και διαπρεπέστατος ρήτορας και φιλόσοφος. Δεν γνωρίζουμε το χρόνο και τον τόπο της γέννησής του. (Ο Σ. Ευστρατιάδης όμως, στο αγιολόγιο του, αναφέρει ότι ο Άγιος Γρηγόριος γεννήθηκε το 1296 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη, από τον Κωνσταντίνο τον Συγκλητικό και την ευσεβέστατη Καλλονή). Ξέρουμε όμως, ότι κατά το πρώτο μισό του 14ου αιώνα μ.Χ. ήταν στην αυτοκρατορική αυλή της Κωνσταντινούπολης, απ' οπού και αποσύρθηκε στο Άγιο Όρος χάρη ησυχότερης ζωής, και αφιερώθηκε στην ηθική του τελειοποίηση και σε διάφορες μελέτες.
Το 1335 με τους δύο αποδεικτικούς λόγους του «Περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος», ήλθε σε σύγκρουση με τον Βαρλαάμ τον Καλαβρό, ο οποίος δίδασκε πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να γνωρίσει το Θεό, κι ακόμα περισσότερο δεν μπορεί να ενωθεί μαζί Του. Κατά τα λεγόμενα του Βαρλαάμ, ο Θεός είναι «κλειστός στον εαυτό του» και δεν μπορεί να ενωθεί με τους ανθρώπους. Επομένως, οι «ησυχαστές», οι μοναχοί δηλαδή εκείνοι που έλεγαν ότι μπορεί ο άνθρωπος, αν έχει καθαρή καρδιά και αν συγκεντρωθεί στην «καρδιακή προσευχή» (το «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ Θεού, ελέησόν με»), να ενωθεί με το Θεό και να φωτισθεί και να δει το Άκτιστο φως, ασχέτως της μόρφωσής του, δεν ήταν Ορθόδοξοι αλλά «μεσσαλιανιστές» και «ομφαλόψυχοι». Μετά από αυτές τις τοποθετήσεις του Βαρλαάμ, ο Παλαμάς εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη από όπου και άρχισε τον αγώνα «υπέρ των Ιερώς ησυχαζόντων», δηλ. αυτών που ασκούσαν τον ησυχασμό, συγγράφοντας μάλιστα και τους ομώνυμους λόγους του. Το ζητούμενο της πάλης αυτής ήταν κυρίως το μεθεκτικόν ή αμέθεκτον της θείας ουσίας. Ο Γρηγόριος, οπλισμένος με μεγάλη πολυμάθεια και ισχυρή κριτική για θέματα αγίων Γραφών, διέκρινε μεταξύ θείας ουσίας αμεθέκτου και θείας ενεργείας μεθεκτής. Και αυτό το στήριξε σύμφωνα με το πνεύμα των Πατέρων και η Εκκλησία επικύρωσε την ερμηνεία του με τέσσερις Συνόδους. Στην τελευταία, που έγινε στην Κωνσταντινούπολη το 1351, ήταν και ο ίδιος ο Παλαμάς. Αλλά ο Γρηγόριος έγραψε πολλά και διάφορα θεολογικά έργα, περίπου 60.
Αργότερα ο Πατριάρχης Ισίδωρος, τον εξέλεξε αρχικά επίσκοπο Θεσσαλονίκης. Λόγω όμως των τότε ζητημάτων, αποχώρησε πρόσκαιρα στη Λήμνο. Αλλά κατόπιν ανέλαβε τα καθήκοντα του. Πέθανε το 1360 και τιμήθηκε αμέσως σαν Άγιος. Ο Πατριάρχης Φιλόθεος, έγραψε το 1376 εγκωμιαστικό λόγο στο Γρηγόριο Παλαμά, μαζί και ακολουθία και όρισε την εκκλησιαστική μνήμη του στη Β' Κυριακή της Μ. Τεσσαρακοστής.
Το τίμιο σώμα του, μετά από την εκταφή, υπήρξε άφθαρτο, δηλαδή δέν σάπισε, αλλά ευωδίαζε και θαυματουργούσε. Στούς λατίνους όμως, τους υποτελείς του Πάπα, ήταν χονδρό αγκάθι η ενθύμιση του Αγίου και μάλιστα ολόσωμου. Γι αυτό πολλες φορές τον συκοφαντούσαν λέγοντας, πως για τα αμαρτήματά του έμεινε «άλυωτος», δέν δέχθηκε από απέχθεια η γη να τον διαλύσει «στα εξ ων συνετέθη»! Τον 19ο αιώνα ο ναός του Αγίου καταστράφηκε από φωτιά και το τίμιο σκήνωμά του κάηκε αφήνοντας μόνον τα οστά ανέπαφα!
Τόσο γινάτι κράτησαν οι καθολικοί που όταν τυπώνονταν οι εκκλησιαστικές μας ακολουθίες στην Βενετία - κατά τους χρόνους της τουρκοκρατίας - ο Δόγης έδινε την άδειά του για την έκδοση, μόνον εφόσον δέν υπήρχε σχετική αναφορά στον Αγιο. Έτσι για αρκετά χρόνια που κυκλοφορούσαν τα έντυπα από την Βενετία, η γιορτή του είχε σχεδόν ξεχαστεί. Περί τα μέσα και τέλη του 20ου αιώνα, επανήλθε η μνήμη των ενδόξων αγώνων του και έλαβε την πρέπουσα θέση στον χώρο των Ορθόδοξων ναών.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος πλ. α' Τὸν συνάναρχον Λόγον
Τὸ πολύφωνον στόμα τῆς θείας χάριτος, τῶν Ὀρθοδόξων δογμάτων τὴν ἀληθῆ θησαυρόν, ἀνυμνοῦμέν σε πιστῶς Πάτερ Γρηγόριε· τῆς Ἐκκλησίας γὰρ φωστήρ, ἀνεδείχθης φαεινός, καὶ κλέος Θεσσαλονίκης· ἥτις ἐν σοὶ καυχωμένη, λαμπρῶς γεραίρει τοὺς ἀγῶνάς σου.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος πλ. δ'
Ὀρθοδοξίας ὁ φωστήρ, Ἐκκλησίας τὸ στήριγμα καὶ διδάσκαλε, τῶν Μοναστῶν ἡ καλλονή, τῶν θεολόγων ὑπέρμαχος ἀπροσμάχητος, Γρηγόριε θαυματουργέ, Θεσσαλονίκης τὸ καύχημα, κῆρυξ τῆς χάριτος, ἱκέτευε διὰ παντός, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Μεγαλυνάριον
Χαίροις Ἐκκλησίας λαμπρὸς φωστήρ, καὶ Θεσσαλονίκης, ποιμενάρχης θεοειδής· χαίροις τοῦ ἀκτίστου, φωτὸς ὄργανον θεῖον, καὶ θεολόγων στόμα, Πάτερ Γρηγόριε.
πηγή:agiosharalabos.blogspot.gr
πηγή:agiosharalabos.blogspot.gr
!>