Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
-
Φεβρουαρίου(89)
- Η Αγία Κυράννα η Νεομάρτυς
- Ανάμνηση Θαύματος κολλύβων Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
- Το διά κολλύβων Θαύμα του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
- Άγγελοι με ράσα
- Πόσο αγαπάει η Παναγία μας τους Χαιρετισμούς;
- Τη υπερμάχω στρατηγώ...
- Η πραγματική αγάπη
- «ὁ μὴ ὢν μετ' ἐμοῦ κατ' ἐμοῦ ἐστι, καὶ ὁ μὴ συνάγω...
- Ἡ πρώτη ἐντολὴ ποὺ δόθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸ
- Στις 6 Μαρτίου 2015, η Ενορία μας διοργανώνει Προσ...
- Υπάρχουν Άθεοι;
- Τα ανθρώπινα είναι αβέβαια
- Άγιος Ταράσιος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως
- Τό Μέγα Ἀπόδειπνο καί οἱ Χαιρετισμοί τοῦ Σταυροῦ τ...
- ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟ...
- Το βαθύτερο νόημα της Καθαράς Δευτέρας και της όλη...
- Ὁ πρῶτος Κατανυκτικὸς Ἑσπερινὸς στὴν Ἱερὰ Μητρόπολ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Τεσσαρακοστής Ι...
- Χειροτεχνίες - Δημιουργίες από τα μικρά παιδιά των...
- Ἡ ἐξορία τοῦ Ἀδὰμ καὶ ἡ δική μας
- ΜΕ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ
- ΜΕΤΑΝΟΙΑ
- Σήμερα δεν διακρίνεις αν είναι άνδρας ή γυναίκα
- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ ΕΝΘΕΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ " ΕΠΙΛΟΓΕΣ " ΤΗΣ Ε...
- Γενικὴ Ἱερατικὴ Σύναξη στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν ...
- Δέκα χρόνια πριν....στον Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών....
- Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: Η εκκλησία είναι ...
- Ὁ ποταμὸς τῆς φωτιᾶς
- «Να συνεχίσει το σπουδαίο έργο του ο Μητροπολίτης ...
- «Μη φοβάσαι, παιδί μου. Είμαι η Παναγία»!
- Μεγάλη Τεσσαρακοστή και Θεία Κοινωνία
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ιερά Μονή...
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης πρώην Φωκίδος Αθηναγόρας
- ΠΡΟΣΕΧΕ ΜΗΝ ΔΙΩΞΕΙΣ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ΣΟΥ ΤΟΝ ΑΓΓΕΛΟ ΣΟΥ!!!
- Ο άθεος και η γριούλα
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜ...
- "Ακούσωμεν και στενάξωμεν"
- Κυριακή Απόκρεω: Το κριτήριο της σωτηρίας
- Μην Ξεχάσεις να θυμηθείς…
- ΟΙ ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΟΙ
- Οι Άγιοι Ακύλας και Πρίσκιλλα
- ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ (ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ)
- Το πρόγραμμα του 30ου Παιδαγωγικού Συνεδρίου το οπ...
- Προϋποθέσεις ἁγιοκατάταξης
- Για 4η συνεχόμενη χρονιά οι θάνατοι περισσότεροι α...
- Μυστήριον του Αγίου Ευχελαίου & Ιερά Παράκλησις στ...
- Τα Κρύα Ιτεών της Πάτρας τίμησαν την Μνήμη του Αγί...
- Στὸ ξεκίνημα τῆς ἡμέρας
- Το Ευαγγελικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Το Αποστολικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗΣ (10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ)
- Ο Άγιος Χαράλαμπος (ο βίος του Αγίου - μαρτύριο -...
- Ἀπολυτίκιον Αγίου Χαραλάμπους
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίου Χαραλάμπους ...
- Λίγο πριν κοιμηθείς, σκέψου…
- Δούλος ή Ελεύθερος;
- Ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος λειτούργησε μετά από 789 η...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ - Το κήρυγμα του Σεβασμιωτάτου ...
- Η παραβολή του ασώτου (ταινία)
- Κυριακή του Ασώτου - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Ψυχή και Χριστός
- Ερημοποίηση της ψυχής
- Ο Καθηγούμενος της Ι.Μ. Ομπλού π. Νεκτάριος, θα ομ...
- Πεταλούδα και Άσωτος Υιός
- Έχουν σοκαριστεί οι Τούρκοι από τον αναδυόμενο ναό...
- Το Μηνιαίο Μυστήριον του Ευχελαίου στην Ενορίας το...
- Ο π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης θα ομιλήσει την Κυριακή...
- Δείξτε μου έναν Άγιο που ντύθηκε καρναβάλι και θα ...
- Ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση θυρών και παραθύρων στο ...
- "Όταν καίμε έναν άνθρωπο είναι σαν να λέμε ότι είν...
- Καθὼς ὁ κόσμος καταρρέει...
- Μπροστὰ σὲ μιὰ ἀνεπιθύμητη ἐγκυμοσύνη
- Συγκλονιστικό Θαύμα: «Η Παναγία μπροστά στο ταμείο...
- Ζητήσαμε συγγνώμη; Τελείωσε. Ο Θεός όλα τα συγχωρε...
- Το διήμερο 9 και 10 Φεβρουαρίου, η Ενορία μας πανη...
- Προσκυνηματική Εκδρομή της ενορίας Αγίου Νικολάου ...
- Εκκλησιασμός: ανάγκη ή συνήθεια;
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστ...
- Πραγματοποιήθηκε χθές η κοπή της καθιερωμένης βασι...
- Εκδήλωση για την κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στον Άγι...
- Είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου
- Η Υπαπαντή του Κυρίου
- Ακατάληπτον εστίν το τελούμενον εν σοί...
- Καταβασίες της Υπαπαντής με μετάφραση
- Απολυτίκιον Υπαπαντής του Κυρίου
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
- Άγιος Παΐσιος Αγιορείτης: Δεν οφελούν οι μετάνοιε...
- Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΣ
- Απολυτίκιον Αγίου Τρύφωνος
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2015
02:29
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Του Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη | Romfea.gr
Από τον 4ον αιώνα και μετά «βασική προϋπόθεση για την Θ. Κοινωνία, ήταν η εν μετανοία και νηστεία πνευματική περισυλλογή και η Εξομολόγηση» (Βλασίου Φειδά, Εκκλησιαστική Ιστορία, τ. Α Ἀθῆναι 1992, σελ. 910).
Επειδή η Μ. Τεσσαρακοστή ήταν περίοδος αυστηράς νηστείας και πνευματικής περισυλλογής, γι’αυτό θεσπίσθηκαν οι Προηγιασμένες Λειτουργίες (και γι’αυτό τέτοιες Λειτουργίες γίνονται μόνο την Μ. Τεσσαρακοστή και σε καμία άλλη περίοδο νηστείας).
Δεν θεσπίσθηκαν με το σκεπτικό, να κοινωνούν συχνά οι χριστιανοί (αυτό ήταν το αποτέλεσμα), αλλά με το σκεπτικό, ότι εφόσον νήστευαν και έκαναν ένα τόσο μεγάλο αγώνα, σε όλα τα επίπεδα, γιατί να μην κοινωνούν συχνά; Βέβαια, αυτό για τους σύγχρονους χριστιανούς είναι αδιανόητο, γιατί έχει πια εκλείψει ο ασκητικός χαρακτήρας της Μ. Τεσσαρακοστής. Περιληπτικά:
Τότε, Μ. Τεσσαρακοστή σήμαινε μια πραγματικά άλλη ζωή. Οι χριστιανοί απείχαν από κάθε κοσμική εκδήλωση. Δεν επιτρεπόταν λ.χ. να πάνε στο ιπποδρόμιο. (Θα λέγαμε στη σύγχρονη γλώσσα, «κόψιμο» η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, το θέατρο, το γήπεδο).
Όταν μερικοί τόλμησαν να πάνε στο ιπποδρόμιο , ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τους ήλεγξε δριμύτατα: «βγάλατε από την ψυχή σας την ιερότητα της Μ. Τεσσαρακοστής, και παραδώσατε τον εαυτό σας στα δίκτυα του διαβόλου!» (P.G. 53: 54).
Το ίδιο έκανε, όταν εκτός Μ. Τεσσαρακοστής, ημέρα Παρασκευή, ημέρα που σταυρώθηκε ο Χριστός γι’αυτό και ημέρα νηστείας, μερικοί αντί να πάνε στην εκκλησία, πήγαν στο ιπποδρόμιο! Τους είπε επί πλέον, πως αν το ξαναέκαναν, θα τούς άφηνε ακοινώνητους....! (P.G. 56: 264, 268).
Η συνέχεια: Δεν επιτρεπόταν (κατά την Μ. Τεσσαρακοστή) να πάνε στα δημόσια λουτρά ( δεν είχαν τότε στα σπίτια τους λουτρά) και να πλυθούν.
«Έχω γεμίσει από ψώρα και δεν αντέχω την αλουσία», διαμαρτύρονταν στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο. (P.G. 50: 433). Και ο Άγιος Ιωάννης σιωπούσε! (Δεν είναι τυχαίο ότι ο καρνάβαλος, που σημαίνει αποκριές, γίνεται πριν αρχίσει η Μ. Τεσσαρακοστή. Γιατί η ασκητικότητά της είχε απλωθεί σε όλη την χριστιανική Ευρώπη. Γι’αυτό και λίγο πριν, το έριχναν στις διασκεδάσεις).
Αποκορύφωμα όλων ήταν η αυστηρώτατη νηστεία. Ειδικά τήν πρώτη εβδομάδα την περνούσαν, όσο το δυνατόν, άσιτοι και άνυδροι, γι’αυτό και λέγεται «Καθαρά Εβδομάδα». Τις Προηγιασμένες τις άρχιζαν από την Καθαρά Τετάρτη! «Ου γαρ παρελάβομεν ποιείν Προηγιασμένην μέχρι της Τετάρτης δια το νηστεύειν εκ παραδόσεως» (Τριώδιον εκδόσεις «Φως» 1983, σελ.90). Για να μην φάνε λίγο αντίδωρο και «χαλάσουν» το τριήμερο....!
Στις υπόλοιπες εβδομάδες ξηροφαγούσαν η κάθε μέρα (απόγευμα) η μέρα παρά μέρα....! «Υπάρχουν μεταξύ σας χριστιανοί που συναγωνίζονται ποιός θα νηστέψει περισσότερο! Άλλοι τρώνε κάθε απόγευμα λίγο ψωμί και πίνουν λίγο νερό, ενώ άλλοι δεν κάνουν ούτε αυτό, αλλά μένουν τελείως νηστικοί και δυό μέρες!». (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, P. G. 49: 68). (Αυτοί ήταν «οι νηστεύσαντες».
«Οι μη νηστεύσαντες», δεν ήταν αυτοί που έκαναν κατάλυση εις πάντα, αλλά αυτοί που ξηροφαγούσαν νωρίτερα από το απόγευμα· και μπορεί να έτρωγαν κάτι παραπάνω).
Αυτή η άκρα και πολύμορφη ασκητική ζωή που «χρωμάτιζε» την Μ. Τεσσαρακοστή, έφερε σαν φυσιολογικό καρπό τη συχνή Θ. Κοινωνία, γιατί ακριβώς η Θ. Κοινωνία είχε συνδυασθεί με έντονο ασκητικό αγώνα.
Οι Προηγιασμένες καθιερώθηκαν κατά τον 7ον αιώνα (ΝΒ τῆς ΣΤ ), ενώ η Μ. Τεσσαρακοστή αρχές περίπου 4ου αιώνα. Υπήρχε δηλαδή εποχή (4-7 αι.) που δεν γίνονταν Προηγιασμένες. Και κάθε πότε κοινωνούσαν;
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος (4ος αι.) κατά την Μεγάλη Τεσσαρακοστή (387 μ.Χ.) εξεφώνησε στην Αντιόχεια τους περίφημους «εις Αδριάντας» λόγους.
Ακούστε λοιπόν τι έλεγε τότε ( που δεν είχαν θεσπισθεί οι Προηγιασμένες). Κατά την Β Ἑβδομάδα: «αν νηστεύετε και ορκίζεσθε και επιορκείτε, γιατί νηστεύετε; Πως θα ατενίσουμε το Πάσχα; Πως θα δεχθούμε την αγία Θυσία; Πως θα κοινωνήσουμε;» (P. G. 49:126).
Προς το τέλος της Μ. Τεσσαρακοστής: «τελειώνει η Τεσσαρακοστή. Ας επιτείνουμε τον αγώνα· η νηστεία, οι συνάξεις, οι προσευχές, τα κηρύγματα έχουν σαν σκοπό να καθαρίσουν την ψυχή μας από τις αμαρτίες για να κοινωνήσουμε αξίως.
Αν κοινωνήσουμε αναξίως, ματαίως κοπιάσαμε τόσο πολύ» (P. G. 49:197). Και πάλι: «ο καθένας ας εξετάσει τον εαυτό του, για να ιδεί ποιό ελάττωμα διόρθωσε, ποιά αρετή απέκτησε, ποιά αμαρτία έκοψε, που έγινε καλύτερος. Και αν μεν βρει, ότι κάτι κέρδισε από τη νηστεία, ας κοινωνήσει» (το Πάσχα!). (P. G. 49:197).
Συμπεραίνεται λοιπόν ότι τότε οι χριστιανοί στην Αντιόχεια νήστευαν την Μ. Τεσσαρακοστή για να κοινωνήσουν το Πάσχα και μόνο το Πάσχα! Και αυτό με τις «ευλογίες» του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου! Ακόμα και ο συντάκτης του πασχαλιάτικου Κατηχητικού Λόγου (ανήκει στα spuria, νόθα κείμενα του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου), συνδυάζει τη νηστεία της Μ. Τεσσαρακοστής με την Θ. Κοινωνία, που θα γινόταν ανήμερα του Πάσχα.
«ει τις έκαμε νηστεύων, απολαυέτω νυν το δηνάριον» (P. G. 59:722).Το ίδιο κάνει και ο ιερός υμνωδός: «επανάγωμεν προς μετάνοιαν, και τας αισθήσεις εκκαθάρωμεν, προς ας ο πόλεμος, επεισόδιον τήν νηστείαν ποιούμενοι· (...) και βρωθήσεται ημίν ο Αμνός του Θεού, εν τη ιερα και φωτοφόρω νυκτί της Εγέρσεως» (Τριώδιον, Κυριακή Απόκρεω εσπέρας, ιδιόμελον).
Βέβαια σήμερα ισχύουν άλλα πράγματα. Η Θ. Κοινωνία έχει αποκοπεί από την νηστεία και από τον εν γένει ασκητικό αγώνα. Οι περισσότεροι, με την ίδια προετοιμασία (άνεση!) που παίρνουν το αντίδωρο, λαμβάνουν και τήν Θ. Κοινωνία...!
Η κατωτέρω επισήμανση του Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου (+1994) θα πρέπει να μας αφυπνίσει: «οι χριστιανοί παλαιά είχαν πιο πολλή ευλάβεια στο αντίδωρο, από ο,τι πολλοί μοναχοί σήμερα στη Θ. Κοινωνία!». (Σκεφθείτε τι γίνεται με λαϊκούς!).
(Από την ασκητική και ησυχαστική αγιορείτικη παράδοση, Άγιον Όρος 2011,σελ. 690). Είναι και αυτό ένα από τα «σημεία των καιρών!».
πηγή:romfea.gr
!>