Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
-
Φεβρουαρίου(89)
- Η Αγία Κυράννα η Νεομάρτυς
- Ανάμνηση Θαύματος κολλύβων Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
- Το διά κολλύβων Θαύμα του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος
- Άγγελοι με ράσα
- Πόσο αγαπάει η Παναγία μας τους Χαιρετισμούς;
- Τη υπερμάχω στρατηγώ...
- Η πραγματική αγάπη
- «ὁ μὴ ὢν μετ' ἐμοῦ κατ' ἐμοῦ ἐστι, καὶ ὁ μὴ συνάγω...
- Ἡ πρώτη ἐντολὴ ποὺ δόθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸ
- Στις 6 Μαρτίου 2015, η Ενορία μας διοργανώνει Προσ...
- Υπάρχουν Άθεοι;
- Τα ανθρώπινα είναι αβέβαια
- Άγιος Ταράσιος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως
- Τό Μέγα Ἀπόδειπνο καί οἱ Χαιρετισμοί τοῦ Σταυροῦ τ...
- ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟ...
- Το βαθύτερο νόημα της Καθαράς Δευτέρας και της όλη...
- Ὁ πρῶτος Κατανυκτικὸς Ἑσπερινὸς στὴν Ἱερὰ Μητρόπολ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Τεσσαρακοστής Ι...
- Χειροτεχνίες - Δημιουργίες από τα μικρά παιδιά των...
- Ἡ ἐξορία τοῦ Ἀδὰμ καὶ ἡ δική μας
- ΜΕ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ
- ΜΕΤΑΝΟΙΑ
- Σήμερα δεν διακρίνεις αν είναι άνδρας ή γυναίκα
- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ ΕΝΘΕΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ " ΕΠΙΛΟΓΕΣ " ΤΗΣ Ε...
- Γενικὴ Ἱερατικὴ Σύναξη στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Πατρῶν ...
- Δέκα χρόνια πριν....στον Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών....
- Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: Η εκκλησία είναι ...
- Ὁ ποταμὸς τῆς φωτιᾶς
- «Να συνεχίσει το σπουδαίο έργο του ο Μητροπολίτης ...
- «Μη φοβάσαι, παιδί μου. Είμαι η Παναγία»!
- Μεγάλη Τεσσαρακοστή και Θεία Κοινωνία
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ιερά Μονή...
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης πρώην Φωκίδος Αθηναγόρας
- ΠΡΟΣΕΧΕ ΜΗΝ ΔΙΩΞΕΙΣ ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ ΣΟΥ ΤΟΝ ΑΓΓΕΛΟ ΣΟΥ!!!
- Ο άθεος και η γριούλα
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜ...
- "Ακούσωμεν και στενάξωμεν"
- Κυριακή Απόκρεω: Το κριτήριο της σωτηρίας
- Μην Ξεχάσεις να θυμηθείς…
- ΟΙ ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΟΙ
- Οι Άγιοι Ακύλας και Πρίσκιλλα
- ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ (ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ)
- Το πρόγραμμα του 30ου Παιδαγωγικού Συνεδρίου το οπ...
- Προϋποθέσεις ἁγιοκατάταξης
- Για 4η συνεχόμενη χρονιά οι θάνατοι περισσότεροι α...
- Μυστήριον του Αγίου Ευχελαίου & Ιερά Παράκλησις στ...
- Τα Κρύα Ιτεών της Πάτρας τίμησαν την Μνήμη του Αγί...
- Στὸ ξεκίνημα τῆς ἡμέρας
- Το Ευαγγελικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Το Αποστολικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΗΣ (10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ)
- Ο Άγιος Χαράλαμπος (ο βίος του Αγίου - μαρτύριο -...
- Ἀπολυτίκιον Αγίου Χαραλάμπους
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίου Χαραλάμπους ...
- Λίγο πριν κοιμηθείς, σκέψου…
- Δούλος ή Ελεύθερος;
- Ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος λειτούργησε μετά από 789 η...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ - Το κήρυγμα του Σεβασμιωτάτου ...
- Η παραβολή του ασώτου (ταινία)
- Κυριακή του Ασώτου - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Ψυχή και Χριστός
- Ερημοποίηση της ψυχής
- Ο Καθηγούμενος της Ι.Μ. Ομπλού π. Νεκτάριος, θα ομ...
- Πεταλούδα και Άσωτος Υιός
- Έχουν σοκαριστεί οι Τούρκοι από τον αναδυόμενο ναό...
- Το Μηνιαίο Μυστήριον του Ευχελαίου στην Ενορίας το...
- Ο π. Ευάγγελος Πριγκιπάκης θα ομιλήσει την Κυριακή...
- Δείξτε μου έναν Άγιο που ντύθηκε καρναβάλι και θα ...
- Ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση θυρών και παραθύρων στο ...
- "Όταν καίμε έναν άνθρωπο είναι σαν να λέμε ότι είν...
- Καθὼς ὁ κόσμος καταρρέει...
- Μπροστὰ σὲ μιὰ ἀνεπιθύμητη ἐγκυμοσύνη
- Συγκλονιστικό Θαύμα: «Η Παναγία μπροστά στο ταμείο...
- Ζητήσαμε συγγνώμη; Τελείωσε. Ο Θεός όλα τα συγχωρε...
- Το διήμερο 9 και 10 Φεβρουαρίου, η Ενορία μας πανη...
- Προσκυνηματική Εκδρομή της ενορίας Αγίου Νικολάου ...
- Εκκλησιασμός: ανάγκη ή συνήθεια;
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστ...
- Πραγματοποιήθηκε χθές η κοπή της καθιερωμένης βασι...
- Εκδήλωση για την κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στον Άγι...
- Είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου
- Η Υπαπαντή του Κυρίου
- Ακατάληπτον εστίν το τελούμενον εν σοί...
- Καταβασίες της Υπαπαντής με μετάφραση
- Απολυτίκιον Υπαπαντής του Κυρίου
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
- Άγιος Παΐσιος Αγιορείτης: Δεν οφελούν οι μετάνοιε...
- Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΣ
- Απολυτίκιον Αγίου Τρύφωνος
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015
00:07
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τῆς Κυριακῆς: Λουκ. ιη΄ 10-14
Εἶπεν ὁ Κύριος τὴν παραβολὴν ταύτην· ἄνθρωποι δύο ἀνέβησαν εἰς τὸ ἱερὸν προσεύξασθαι, ὁ εἷς Φαρισαῖος καὶ ὁ ἕτερος τελώνης. ὁ Φαρισαῖος σταθεὶς πρὸς ἑαυτὸν ταῦτα προσηύχετο· ὁ Θεός, εὐχαριστῶ σοι ὅτι οὐκ εἰμὶ ὥσπερ οἱ λοιποὶ τῶν ἀνθρώπων, ἅρπαγες, ἄδικοι, μοιχοί, ἢ καὶ ὡς οὗτος ὁ τελώνης· νηστεύω δὶς τοῦ σαββάτου, ἀποδεκατῶ πάντα ὅσα κτῶμαι. καὶ ὁ τελώνης μακρόθεν ἑστὼς οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανὸν ἐπᾶραι, ἀλλ᾿ ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ. λέγω ὑμῖν, κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος· ὅτι πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται, ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται.
1. Τὸ ὑπερυψωμένο εἴδωλο
Ἡ σημερινὴ Κυριακὴ μᾶς εἰσάγει στὴν ἱερὴ καὶ κατανυκτικὴ περίοδο τοῦ Τριωδίου, κατὰ τὴν ὁποία ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς καλεῖ σὲ μετάνοια καὶ προσευχή, ὥστε νὰ προετοιμαστοῦμε πνευματικὰ γιὰ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τοῦ Πάσχα.
Εἰδικότερα, ἡ πρώτη Κυριακὴ τοῦ Τριωδίου, μὲ τὴν εὐαγγελικὴ περικοπὴ τῆς παραβολῆς τοῦ Τελώνου καὶ τοῦ Φαρισαίου, μᾶς βοηθεῖ νὰ συνειδητοποιήσουμε τὴν παραφροσύνη στὴν ὁποία ὁδηγεῖ ἡ ἀλαζονεία καὶ τὴν εὐλογία ποὺ κρύβει ἡ ταπείνωση. Ἂς δοῦμε ὅμως τὴν παραβολὴ ὅπως τὴν διηγήθηκε ὁ Κύριος.
Κάποτε, εἶπε, δύο ἄνθρωποι ἀνέβηκαν στὸ Ναὸ τῶν Ἱεροσολύμων γιὰ νὰ προσευχηθοῦν. Ὁ ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ἦταν Φαρισαῖος κι ὁ ἄλλος τελώνης.
«Φαρισαῖος», ἐκείνη τὴν ἐποχή, σήμαινε ἄνθρωπος ποὺ τηροῦσε μὲ σχολαστικότητα τὸν Μωσαϊκὸ Νόμο καὶ τὶς ἰουδαϊκὲς παραδόσεις καὶ παρουσιαζόταν ὡς βαθιὰ θρησκευόμενος στὰ μάτια τῶν ἀνθρώπων. Ἕνας τέτοιος λοιπὸν ἄνθρωπος ἦταν κι ὁ Φαρισαῖος τῆς παραβολῆς ὁ ὁποῖος, ὅταν ἔφτασε στὸ Ναό, «σταθεὶς πρὸς ἑαυτὸν ταῦτα προσηύχετο»· στάθηκε ὄρθιος σ’ ἕνα σημεῖο γιὰ νὰ φαίνεται καλὰ καὶ ξεκίνησε νὰ προσεύχεται γιὰ τὸν ἑαυτό του μὲ τὰ ἑξῆς λόγια: «Σ’ εὐχαριστῶ, Θεέ μου, διότι δὲν εἶμαι σὰν τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους, ποὺ εἶναι ἅρπαγες, ἄδικοι, μοιχοί, ἢ καὶ σὰν αὐτὸν ἐκεῖ τὸν τελώνη. Ἐγὼ νηστεύω δύο φορὲς τὴν ἑβδομάδα καὶ προσφέρω τὸ ἕνα δέκατο ἀπ’ ὅλα ἐκεῖνα ποὺ ἀποκτῶ, ἀκόμη κι ἀπὸ τὰ πιὸ μικρὰ καὶ τιποτένια, γιὰ τὰ ὁποῖα δὲν ἐπιβάλλει ὁ Νόμος τὴ “δεκάτη”».
Ἂν προσέξουμε τὰ λόγια τῆς προσευχῆς αὐτῆς, θὰ καταλάβουμε ὅτι ὁ Φαρισαῖος δὲν ἦλθε γιὰ νὰ λατρεύσει τὸν Θεό, ἀλλὰ γιὰ νὰ ἀποθεώσει τὸν ἑαυτό του. Δῆθεν εὐχαριστεῖ τὸν Θεό, ἐνῶ στὴν πραγματικότητα συγχαίρει τὸν ἑαυτό του. Ἀποδίδει τὰ κατορθώματα καὶ τὶς νομιζόμενες ἀρετές του στὴν προσωπική του ἱκανότητα, γι’ αὐτὸ καὶ λέει «σ’ εὐχαριστῶ διότι δὲν εἶμαι ἄδικος» κι ὄχι «σ’ εὐχαριστῶ, Θεέ μου, διότι μὲ τὴ βοήθειά σου ἀποφεύγω τὴν ἀδικία». Ἐπίσης εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι δὲν παρακαλεῖ γιὰ τίποτε τὸν Θεό. Δὲν πιστεύει ὅτι χρειάζεται κάποια βοήθεια. Μᾶλλον θεωρεῖ ὅτι ὁ Θεὸς τὸν ἔχει ἀνάγκη, ἀφοῦ εἶναι ἄψογος σὲ ὅλα! Τόσο πολὺ τὸν ἔχει τυφλώσει ὁ ἐγωισμός του!
Τὸ ἀρνητικὸ παράδειγμα τοῦ Φαρισαίου πρέπει νὰ μᾶς προβληματίσει πολὺ σοβαρά, διότι φανερώνει πόσο καταστρεπτικὸ εἶναι τὸ μικρόβιο τοῦ ἐγωισμοῦ, ὅταν μολύνει τὴν καρδιὰ τοῦ ἀνθρώπου. Ἐγκλωβίζει τὸν ἄνθρωπο στὴν ἰδέα ὅτι εἶναι ὁ πρῶτος καὶ ὁ μόνος καλὸς καὶ τὸν ἀποξενώνει ἀπὸ τοὺς συνανθρώπους του, ἀφοῦ κανένα δὲν παραδέχεται ὡς ἄξιο τιμῆς. Ζεῖ μὲ τὴν ψευδαίσθηση τῶν ἀρετῶν του, χωρὶς νὰ βλέπει τὸ βάθος τῆς καρδιᾶς του ποὺ εἶναι γεμάτη ἐμπάθεια καὶ μίσος. Ὁ Φαρισαῖος καυχιέται γιὰ τὶς ἀρετές του. Τί νόημα ἔχουν ὅμως ὅλες αὐτὲς οἱ ἀρετές, ὅταν ἀπουσιάζει ἡ ἀγάπη;... Τί ἀξία ἔχει ἡ νηστεία καὶ ἡ ἐλεημοσύνη, ὅταν διατυμπανίζεται μὲ κομπασμὸ καὶ ἐπίδειξη;... Καὶ οἱ καλύτερες ἀρετές, ἂν ἀπουσιάζουν ἡ ἀγάπη καὶ ἡ ταπείνωση, διαστρεβλώνονται καὶ τελικὰ ἀποδοκιμάζονται ἀπὸ τὸν Θεό, ὅπως διεκήρυξε σαφῶς ὁ Κύριος στὴ συνέχεια τῆς παραβολῆς.
2. Ἡ σωτήρια καταδίκη
Σὲ κάποιο ἄλλο σημεῖο τοῦ Ναοῦ, μακριὰ ἀπὸ τὸ ἱερὸ Θυσιαστήριο, στεκόταν μὲ φόβο Θεοῦ καὶ εὐλάβεια ὁ τελώνης. Ὁ τελώνης αὐτὸς δὲν τολμοῦσε ὄχι μόνο τὰ χέρια του ἀλλὰ οὔτε τὰ μάτια του νὰ σηκώσει πρὸς τὸν οὐρανό. Κτυποῦσε συνεχῶς τὸ στῆθος του, δηλαδὴ τὴν καρδιά του ποὺ τὴν αἰσθανόταν πολὺ ἁμαρτωλὴ καὶ ἀκάθαρτη, καὶ ἔλεγε: «Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ». Κύριε καὶ Θεέ, σπλαχνίσου με καὶ συγχώρησέ με τὸν ἁμαρτωλό.
Καὶ κλείνοντας τὴν παραβολὴ ὁ Κύριος, εἶπε κατηγορηματικά: Σᾶς βεβαιώνω ὅτι αὐτὸς ὁ περιφρονημένος τελώνης κατέβηκε ἀπὸ τὸ ἱερὸ καὶ πῆγε στὸ σπίτι του ἀθωωμένος ἀπὸ τὸν Θεό, καὶ ὄχι ὁ Φαρισαῖος ἐκεῖνος. Δικαιώθηκε ὁ τελώνης καὶ κατακρίθηκε ὁ Φαρισαῖος, διότι «πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται, ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται»· ὅποιος ὑψώνει τὸν ἐαυτό του θὰ ταπεινωθεῖ ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ θὰ κατακριθεῖ. Ἀντίθετα, ὅποιος ταπεινώνει τὸν ἑαυτό του θὰ ὑψωθεῖ καὶ θὰ τιμηθεῖ ἀπὸ τὸν Θεό.
Αὐτὸς εἶναι ὁ μόνος δρόμος σωτηρίας γιὰ τὸν ἄνθρωπο: ἡ ταπείνωση. Νὰ φτάσει δηλαδὴ ὁ ἄνθρωπος στὸ σημεῖο νὰ αἰσθάνεται ὅτι εἶναι ὁ χειρότερος ἀπὸ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους. Πράγματι, ἂν ἐξετάσει κανεὶς προσεκτικὰ τὸν ἑαυτό του, θὰ βρεῖ ὄχι μόνο ἀμέτρητες ἁμαρτίες καὶ παραβάσεις τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ καὶ κακὲς ἐπιθυμίες, ἰδιοτελὴ κίνητρα καὶ ἀκόμη περισσότερες παραλείψεις, ἀμέλεια καὶ ὀλιγωρία.
Γι’ αὐτὸ τὸν λόγο πρέπον εἶναι νὰ καταδικάζουμε τὸν ἑαυτό μας. Αὐτὴ ἡ καταδίκη θὰ γίνει ἡ ἀρχὴ τῆς σωτηρίας μας. Ἂν καταδικάζουμε ἐδῶ τὸν ἑαυτό μας, δὲν θὰ μᾶς καταδικάσει ὁ Θεὸς τὴν ἡμέρα τῆς Κρίσεως. Διότι, ὅπως λένε οἱ ἅγιοι Πατέρες, «ὁ Θεὸς δὲν κρίνει δυὸ φορές». Ἀρκεῖ νὰ μὴν ἀπελπιστοῦμε, ἀλλὰ νὰ στραφοῦμε μὲ ἐλπίδα στὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ ποῦμε ἀπὸ τὰ βάθη τῆς ψυχῆς μας ὅπως ὁ τελώνης: «Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ».
πηγή:osotir.org
!>