Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
-
Δεκεμβρίου(115)
- Κάλαντα Πρωτοχρονιάς
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΑΓΙ...
- Στὸ κατώφλι τοῦ νέου χρόνου - Metropolitan Anthony...
- Να ακολουθείς το ημερολόγιο της Εκκλησίας!
- Το Κερί
- Παραδοσιακή βασιλόπιτα με προζύμι
- 3 Ιανουαρίου 2015, 09:00, Θεολογικό Συνέδριο, Αιθ....
- Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ ΔΙΑΣΩΘΕΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΟΙΟ NORMAN ATLA...
- Εντυπωσιακή εκδήλωση των Κατηχητικών Ομάδων της Πα...
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ι.Μ.ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ...
- Γιατί κόβουμε βασιλόπιτα; Πότε επικράτησε το έθιμο;
- ΧΑΡΤΟΠΑΙΞΙΑ - Ένα δαιμονικό παιχνίδι, δήθεν έθιμο ...
- Ευχές του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου ...
- Η Χριστουγεννιάτικη εορτή του Κατηχητικού Σχολείου...
- Η ακολουθία των Χριστουγέννων στον Ιερό Ναό Αγίου ...
- Ποιοι ήταν οι τρεις Μάγοι; Από που ήρθαν; Πως γνώρ...
- Ο Χριστός μετανάστης!
- Σοκολατένια πανακότα
- Η σφαγή των Αγίων Νηπίων (29 Δεκεμβρίου)
- Τὰ Ἅγια Νήπια (περίπου 14.000) ποὺ ἐσφάγισαν μὲ δι...
- Ένας πατέρας...
- Κυριακή Κ΄ (μετά τα Χριστούγεννα): «... τον Ιάκωβο...
- Οι προσευχές και οι δεήσεις από μόνες τους δεν μας...
- Μην ζητάμε να δούμε τον Θεό, απροετοίμαστοι!
- Η Εορτή της Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στον π...
- Εορτή Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου της Αλεξιωτί...
- «Ὁ ἀόρατος ὁρᾶται»
- ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΓΑΠΗΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡ...
- «Ἑαυτὸν ἐκένωσε…»
- Το νόημα των Χριστουγέννων
- Ποῦ γεννιέται ὁ Χριστός;
- Ζεις τη μελαγχολία των γιορτών; Έλα μαζί μας!!
- Μέλη των νεανικών μας ομάδων έψαλλαν τα κάλαντα στ...
- Ευχαριστήριο
- «Ο Κρυμμένος Θησαυρός» - Θεατρικό Δρώμενο της Χρισ...
- Η ΤΙΜΩΡΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΒΥΖΙΚΙΟΥ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΤΗΣ...
- Στις 26 Δεκεμβρίου εορτάζει και πανηγυρίζει ο Ιερό...
- Εὐχές τοῦ Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χ...
- Ἐπισκέψεις τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ...
- Όλες οι κατασκευές της Φάτνης των Χριστουγέννων πο...
- Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Εθελοντική Αιμοδοσία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή ...
- Χριστουγεννιάτικα στολίδια - π. Ανδρέας Κονάνος
- Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η χριστουγεννι...
- Οἱ πειρασμοὶ τῶν ἑορτῶν
- Ανακοινώσεις εν όψει της μεγάλης Εορτής των Χριστο...
- Ο ΘΕΟΣ ΗΛΘΕ ΣΤΗ ΓΗ!
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ Ι.Ν. ΠΑ...
- Πρόσκληση από τα παιδιά των νεανικών ομάδων του Ι....
- Μία όμορφη βυζαντινή φάτνη κοσμεί τον Ιερό Ναό του...
- Η Φάτνη της Γεννήσεως του Χριστού στον περίβολο το...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν στήν Ὁρκωμοσία...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ...
- Το Αγιον Ορος με τον φακό του μοναχού Σεραφείμ (ΦΩΤΟ)
- Ἡ Ἑλλὰς γηράσκει καὶ φθίνει
- Τὰ ζῶα τῆς φάτνης
- Αυτά τα Χριστούγεννα κάνε ένα δώρο που δεν θα σου ...
- Γιατί ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἦλθε ὡς ἄνθρωπος;
- Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς & Κονίτσης ...
- Βίος Αγίου Σεβαστιανού
- Ἀπολυτίκιον Αγίου Σεβαστιανού
- Ο άγιος που είπε ψέματα για να σώσει το φονιά του ...
- Θεατρική Χριστουγεννιάτικη παράσταση της Χριστιανι...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- ΣΜΥΡΝΗ 1922: Βίντεο ντοκουμέντο της τραγωδίας βρέθ...
- Δραματική επιστολή του Αχρίδος Ιωάννη μέσα από τη ...
- Την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014, η Ενορία μας διοργ...
- Μιά ὑπέροχη Χριστιανική ἱστορία
- Ο ΜΕΓΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ...
- Ἐτιμήθη ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν ἀπό τό ἵδρυμα « Ἅγιο...
- Μια υπέροχη Φάτνη στολίζει και φέτος το προαύλιο τ...
- Πρόσκληση για την Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολα...
- Έκθεση των Προστατευμένων Εργαστηρίων ''ΨΥΧΑΡΓΩΣ''
- Κυριακή ΙΑ' Λουκά [Των Προπατόρων]
- Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου Γέρων Ε...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- Ο Άγιος Σπυρίδων (12 Δεκεμβρίου)
- Μᾶς λείπουν τὰ λεφτά;
- Μη σφάζουμε τον εαυτό μας με το να κρατούμε μέσα μ...
- Χίλιες φορές Δόξα Σοι ο Θεός!!!
- Πώς να αγαπάμε έναν κακό άνθρωπο;
- Λαμπρή πανήγυρις στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κάτω Αχαΐας
- Γιατί ήρθε ο Χριστός στον κόσμο μας;
- Προσωπική εμπειρία του Αγίου Γέροντος Παϊσίου για ...
- ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΡΑΤΣΙΣΤΕΣ...
- Φωτγραφικό υλικό από την πανήγυρη της Αγίας Άννης ...
- Σύλληψη της Αγίας Άννης
- Η νηστεία στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Χριστουγεννιά...
- Γέροντας Παΐσιος: Η αδιαφορία για τον Θεό φέρνει τ...
- Επί τη εορτή της Συλλήψεως της Αγίας Θεοπρομήτορος...
- «ΦΩΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»
- Ἡ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΥΠΤΟΥΣΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
- Την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014, η Ενορία μας διοργ...
- ΕΠΑΝΕΚΔΟΘΗΚΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΟΣΙΟΛΟΓΙΩΤΑΤΟΥ π. ΠΡΩΤ...
- Αρχιερατικό Μνημόσυνο για τα δίκαια λευιτικά ζευγά...
- Βίος Αγίου Νικολάου
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΓΡΑΜΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΙΣ Α...
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
-
Δεκεμβρίου(115)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014
22:05
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Στὶς 15 Νοεμβρίου ἀρχίζει τὸ σαρανταήμερο, ἡ χριστουγεννιάτικη νηστεία. Ἡ νηστεία αὐτὴ ἀνήκει στὶς ἐλαφρὲς νηστεῖες τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, ἐφόσον ἐπιτρέπεται νὰ τρῶμε λαδερὰ φαγητὰ καὶ ψάρι (ὄχι βέβαια Τετάρτες καὶ Παρασκευὲς) μέχρι καὶ τὶς 17 Δεκεμβρίου, γίνεται δηλαδὴ κατάλυσις ἰχθύος, ὅπως σημειώνουν τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας. Δὲν τρῶμε κατὰ τὴ νηστεία αὐτὴ κρέας, γάλα, τυρὶ καὶ αὐγά.
Στὶς 14 Νοεμβρίου, ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Φιλίππου καὶ παραμονὴ τῆς νηστείας (ἀποκριά), ἂν τύχει Τετάρτη ἢ Παρασκευή, τρῶμε μόνο ψάρι καὶ ὄχι κρέας. Κατὰ τὴν πρώτη ἑβδομάδα τῆς νηστείας (15-21 Νοεμβρίου), κατὰ παράδοση ἄγραφη τοῦ Ὀρθοδόξου λαοῦ, νηστεύουμε καὶ ἀπὸ ψάρι, ἐπειδὴ παλαιόθεν οἱ Χριστιανοὶ εἶχαν τὴν εὐλαβῆ συνήθεια νὰ κοινωνοῦν στὴν πλειονότητά τους κατὰ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου (τῆς Παναγίας τῆς Πολυσπορίτισσας, ὅπως τὴν ξέρει ὁ λαός μας).
Ὁ κανόνας τῆς νηστείας δὲν εἶναι βέβαια ὁ ἴδιος γιὰ ὅλους. Ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας διέπεται πάντα ἀπὸ φιλάνθρωπα κριτήρια. Οἱ ἅγιοι διδάσκουν νὰ νηστεύει ὁ καθένας ἀνάλογα μὲ τὶς δικές του δυνατότητες, τὴν ἡλικία δηλαδή, τὴν κατάσταση τῆς ὑγείας του, τὴν ὅλη του ψυχοσωματικὴ ἀντοχὴ καὶ ἰδιοσυγκρασία. Ὁ καθένας πρέπει νὰ συμβουλεύεται ἀπαραιτήτως τὸν πνευματικό του καὶ νὰ ἔχει τὴ σύμφωνη γνώμη καὶ εὐλογία του γιὰ τὸν κανόνα τῆς νηστείας ποὺ θὰ κάνει.
Ἡ πνευματικὴ προετοιμασία γιὰ τὴ μεγάλη ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων δὲν ἐξαντλεῖται φυσικὰ στὴ λιγοστὴ νηστεία. Ὁ Χριστιανὸς ἀγωνίζεται νὰ ἀπέχει συνολικὰ ἀπὸ κάθε πάθος, κάθε κακία. Ταυτόχρονα φροντίζει νὰ ἐξομολογεῖται τακτικά, γιατὶ μόνο ἔτσι λαμβάνει «ἄφεσιν ἁμαρτιῶν» καὶ ἐλαφρύνει τὴν ψυχή του. Τὸ ρηχὸ ἐπιχείρημα «δὲν ἔχω κάνει τίποτα», ἂς τὸ ἀφήσουμε γιὰ πωρωμένους ἐγωιστὲς καὶ ἀνεγκέφαλους ποὺ θεωροῦν ὅτι τὰ ξέρουν ὅλα. Ἐμεῖς ἂς ἀκούσουμε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, ποὺ λέει ὅτι καὶ μία μέρα νὰ εἶναι ἡ ἐπίγεια ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου, θὰ ἁμαρτήσει (Ἰώβ, 14, 4-5). Καὶ ὅτι ἀπὸ τὴ μικρὴ ἀκόμα ἡλικία ἡ σκέψη τοῦ ἀνθρώπου ρέπει πρὸς τὰ πονηρὰ (Γεν. 8, 21). Ἁμαρτία δὲν εἶναι μόνο ὁ φόνος καὶ ἡ κλεψιά, ἀλλὰ κάθε βλέμμα, κάθε σκέψη, κάθε λόγος ποὺ ἐκκλίνει ἀπὸ τὸ φρόνημα τοῦ Θεοῦ (Ματθ. 5, 28).
Κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ σαρανταημέρου (ἀπὸ 15 Νοεμβρίου μέχρι 24 Δεκεμβρίου) γίνεται καθημερινὰ Θεία Λειτουργία, τὸ λεγόμενο σαρανταλείτουργο. Πολλοὶ νομίζουν ὅτι αὐτὸ γίνεται ἀποκλειστικὰ γιὰ τοὺς νεκρούς, τοὺς κεκοιμημένους. Ἡ Θεία Λειτουργία ὅμως (ὅπως δείχνουν οἱ πολλές της δεήσεις καὶ κυρίως ἡ ἀκολουθία τῆς Προσκομιδῆς, δηλαδὴ ἡ προετοιμασία τῶν Τιμίων Δώρων ὅπου μνημονεύονται καὶ τὰ ὀνόματα) προσφέρεται γιὰ ὅλο τὸν κόσμο, «ὑπὲρ τοῦ σύμπαντος κόσμου», ζώντων καὶ τεθνεώτων. Οὐδέποτε τελεῖται Θεία Λειτουργία, χωρὶς νὰ μνημονευθούν καὶ οἱ ζῶντες καὶ νὰ ἐξαχθοῦν μερίδες καὶ γι’ αὐτούς. Γι’ αὐτὸ μποροῦμε νὰ βάλουμε καὶ τὰ ὀνόματα τῶν ζώντων στὸ σαρανταλείτουργο, παρὰ τὴ σχεδὸν ἑδραιωμένη ἀντίληψη ὅτι αὐτὸ γίνεται κυρίως ὑπὲρ τῶν κεκοιμημένων.
Ἄσχετα πρὸς αὐτό, ἡ ἀξία τῆς Θείας Λειτουργίας εἶναι τεράστια γιὰ ὅλους. Οἱ ψυχὲς τῶν κεκοιμημένων ἰδιαίτερα βοηθοῦνται τὰ μέγιστα ἀπὸ τὴν τέλεσή της. Ἄλλωστε οἱ προσευχὲς (ἀτομικὲς καὶ ἐκκλησιαστικὲς-τρισάγια, μνημόσυνα καὶ κυρίως ἡ Θεία Λειτουργία) μαζὶ μὲ τὶς ἐλεημοσύνες, εἶναι τὰ μοναδικά, ἀλλὰ καὶ σπουδαιότατα πράγματα ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε γιὰ τοὺς κεκοιμημένους μας. Εἶναι οἱ «ἀποσκευές» τους ποὺ φροντίζουμε ὁπωσδήποτε νὰ τὶς στείλουμε ξοπίσω τους, ἀφότου ἐκεῖνοι ἔχουν φύγει. Αλλιῶς θὰ μᾶς κατηγορήσουν κατὰ τὴ Δευτέρα Παρουσία πὼς τοὺς ἀμελήσαμε (ἅγ. Ἰω. ὁ Χρυσόστομος).
(Σημ. γιὰ τοὺς ἐνορίτες μας. Στὴν ἐνορία μας διατηροῦμε ἀρχεῖο μὲ τὰ ὀνόματα ποὺ μνημονεύουμε στὸ σαρανταλείτουργο, γραμμένα σὲ εἰδικὸ ἔντυπο μὲ δύο στῆλες, μία γιὰ τοὺς ζῶντες καὶ μία γιὰ τοὺς κεκοιμημένους. Πάνω στὸ ἔντυπο αὐτὸ πρέπει νὰ ἀναγράφετε ὁπωσδήποτε τὸ ἐπώνυμο τῆς οἰκογένειάς σας, γιὰ τὴν ἀλφαβητικὴ ταξινόμηση καὶ τὴν εὔκολη ἀνεύρεσή του. Μπορεῖτε νὰ ζητᾶτε ὁποιαδήποτε στιγμὴ τὸ ἔντυπο ποὺ ἔχετε συμπληρώσει, γιὰ νὰ σημειώνετε τυχὸν ἀλλαγὲς ἀπὸ γεννήσεις καὶ θανάτους ἢ γιὰ προσθῆκες ὀνομάτων γνωστῶν καὶ φίλων σας).
Τὸ σαρανταλείτουργο, ὅπως καὶ κάθε ἄλλη ἱεροπραξία, τελεῖται δωρεάν. Δὲν χρειάζεται νὰ προσφέρετε χρήματα. Χρειάζεται ὅμως ὁπωσδήποτε ἡ προσωπική συμμετοχή σας σ’ αὐτό. Ἡ Θεία Λειτουργία δὲν γίνεται μὲ τὸν παπά μονάχα. Εἶναι ἔργο τοῦ λαοῦ (λεῖτος [=λαὸς] + ἔργο), δηλαδὴ ὅλων μας. Δὲν ἀρκεῖ νὰ «διαβάζει» μόνος ὁ παπὰς τὰ «γράμματα» καὶ τὸ χαρτάκι μὲ τὰ ὀνόματα γιὰ νὰ λυθοῦν μαγικὰ τὰ προβλήματά μας. Χρειάζεται
α) καὶ νὰ εἴμαστε παρόντες στὴν κοινὴ προσευχή, ἀλλὰ
β) καὶνὰ προσπαθοῦμε νὰ διορθώνουμε τὴ ζωή μας κατὰ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Χωρὶς τὸν ἀγώνα αυτὸν μάταια πασχίζουμε. Δὲν ἀγοράζονται ὅλα μὲ τὰ λεφτά. Δὲν χτίζουν σχέση μὲ τὸν Θεό. Χωρὶς αλλαγὴ ζωῆς (μετάνοια), δὲν ἔχουν πέραση πουθενά. Καὶ εὐτυχῶς δηλαδή, γιατὶ ἀλλιῶς, ὁ Παράδεισος θά ’ταν μόνο γιὰ τοὺς πλούσιους (ποὺ θὰ μπορούσαν νὰ τὸν ἀγοράσουν μὲ λεφτά).
Ἡ Θεία Λειτουργία λοιπὸν δὲν ἐνεργεῖ ποτὲ μὲ τρόπο μαγικό. Ἀντιθέτως!
Ἐκκλησιαζόμαστε ὅλοι ἀπολύτως συνειδητὰ καὶ συμπροσευχόμαστε μὲ τὸν ἱερέα σὰν μιὰ οἰκογένεια, σὰν μέλη τοῦ ἑνὸς Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Φροντίζουμε ὅλοι γιὰ ὅλους, ὄχι μόνο γιὰ τοὺς δικούς μας. Καὶ ὅπου ἐμεῖς εἴμαστε ἑνωμένοι καὶ ἀγαπημένοι, χωρὶς καμμιὰ ἔχθρα μεταξύ μας, ἐκεῖ παρευρίσκεται ἀοράτως καὶ ὁ Θεός μας, πλημμυρίζοντάς μας μὲ τὴν εὐλογία καὶ τὴ Χάρη του.
ΚΑΛΟ ΣΑΡΑΝΤΑΗΜΕΡΟ - ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!
!>