Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
-
Δεκεμβρίου(115)
- Κάλαντα Πρωτοχρονιάς
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΑΓΙ...
- Στὸ κατώφλι τοῦ νέου χρόνου - Metropolitan Anthony...
- Να ακολουθείς το ημερολόγιο της Εκκλησίας!
- Το Κερί
- Παραδοσιακή βασιλόπιτα με προζύμι
- 3 Ιανουαρίου 2015, 09:00, Θεολογικό Συνέδριο, Αιθ....
- Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ ΔΙΑΣΩΘΕΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΟΙΟ NORMAN ATLA...
- Εντυπωσιακή εκδήλωση των Κατηχητικών Ομάδων της Πα...
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ι.Μ.ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ...
- Γιατί κόβουμε βασιλόπιτα; Πότε επικράτησε το έθιμο;
- ΧΑΡΤΟΠΑΙΞΙΑ - Ένα δαιμονικό παιχνίδι, δήθεν έθιμο ...
- Ευχές του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου ...
- Η Χριστουγεννιάτικη εορτή του Κατηχητικού Σχολείου...
- Η ακολουθία των Χριστουγέννων στον Ιερό Ναό Αγίου ...
- Ποιοι ήταν οι τρεις Μάγοι; Από που ήρθαν; Πως γνώρ...
- Ο Χριστός μετανάστης!
- Σοκολατένια πανακότα
- Η σφαγή των Αγίων Νηπίων (29 Δεκεμβρίου)
- Τὰ Ἅγια Νήπια (περίπου 14.000) ποὺ ἐσφάγισαν μὲ δι...
- Ένας πατέρας...
- Κυριακή Κ΄ (μετά τα Χριστούγεννα): «... τον Ιάκωβο...
- Οι προσευχές και οι δεήσεις από μόνες τους δεν μας...
- Μην ζητάμε να δούμε τον Θεό, απροετοίμαστοι!
- Η Εορτή της Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στον π...
- Εορτή Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου της Αλεξιωτί...
- «Ὁ ἀόρατος ὁρᾶται»
- ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΓΑΠΗΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡ...
- «Ἑαυτὸν ἐκένωσε…»
- Το νόημα των Χριστουγέννων
- Ποῦ γεννιέται ὁ Χριστός;
- Ζεις τη μελαγχολία των γιορτών; Έλα μαζί μας!!
- Μέλη των νεανικών μας ομάδων έψαλλαν τα κάλαντα στ...
- Ευχαριστήριο
- «Ο Κρυμμένος Θησαυρός» - Θεατρικό Δρώμενο της Χρισ...
- Η ΤΙΜΩΡΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΒΥΖΙΚΙΟΥ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΤΗΣ...
- Στις 26 Δεκεμβρίου εορτάζει και πανηγυρίζει ο Ιερό...
- Εὐχές τοῦ Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χ...
- Ἐπισκέψεις τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ...
- Όλες οι κατασκευές της Φάτνης των Χριστουγέννων πο...
- Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Εθελοντική Αιμοδοσία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή ...
- Χριστουγεννιάτικα στολίδια - π. Ανδρέας Κονάνος
- Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η χριστουγεννι...
- Οἱ πειρασμοὶ τῶν ἑορτῶν
- Ανακοινώσεις εν όψει της μεγάλης Εορτής των Χριστο...
- Ο ΘΕΟΣ ΗΛΘΕ ΣΤΗ ΓΗ!
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ Ι.Ν. ΠΑ...
- Πρόσκληση από τα παιδιά των νεανικών ομάδων του Ι....
- Μία όμορφη βυζαντινή φάτνη κοσμεί τον Ιερό Ναό του...
- Η Φάτνη της Γεννήσεως του Χριστού στον περίβολο το...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν στήν Ὁρκωμοσία...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ...
- Το Αγιον Ορος με τον φακό του μοναχού Σεραφείμ (ΦΩΤΟ)
- Ἡ Ἑλλὰς γηράσκει καὶ φθίνει
- Τὰ ζῶα τῆς φάτνης
- Αυτά τα Χριστούγεννα κάνε ένα δώρο που δεν θα σου ...
- Γιατί ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἦλθε ὡς ἄνθρωπος;
- Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς & Κονίτσης ...
- Βίος Αγίου Σεβαστιανού
- Ἀπολυτίκιον Αγίου Σεβαστιανού
- Ο άγιος που είπε ψέματα για να σώσει το φονιά του ...
- Θεατρική Χριστουγεννιάτικη παράσταση της Χριστιανι...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- ΣΜΥΡΝΗ 1922: Βίντεο ντοκουμέντο της τραγωδίας βρέθ...
- Δραματική επιστολή του Αχρίδος Ιωάννη μέσα από τη ...
- Την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014, η Ενορία μας διοργ...
- Μιά ὑπέροχη Χριστιανική ἱστορία
- Ο ΜΕΓΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ...
- Ἐτιμήθη ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν ἀπό τό ἵδρυμα « Ἅγιο...
- Μια υπέροχη Φάτνη στολίζει και φέτος το προαύλιο τ...
- Πρόσκληση για την Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολα...
- Έκθεση των Προστατευμένων Εργαστηρίων ''ΨΥΧΑΡΓΩΣ''
- Κυριακή ΙΑ' Λουκά [Των Προπατόρων]
- Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου Γέρων Ε...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- Ο Άγιος Σπυρίδων (12 Δεκεμβρίου)
- Μᾶς λείπουν τὰ λεφτά;
- Μη σφάζουμε τον εαυτό μας με το να κρατούμε μέσα μ...
- Χίλιες φορές Δόξα Σοι ο Θεός!!!
- Πώς να αγαπάμε έναν κακό άνθρωπο;
- Λαμπρή πανήγυρις στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κάτω Αχαΐας
- Γιατί ήρθε ο Χριστός στον κόσμο μας;
- Προσωπική εμπειρία του Αγίου Γέροντος Παϊσίου για ...
- ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΡΑΤΣΙΣΤΕΣ...
- Φωτγραφικό υλικό από την πανήγυρη της Αγίας Άννης ...
- Σύλληψη της Αγίας Άννης
- Η νηστεία στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Χριστουγεννιά...
- Γέροντας Παΐσιος: Η αδιαφορία για τον Θεό φέρνει τ...
- Επί τη εορτή της Συλλήψεως της Αγίας Θεοπρομήτορος...
- «ΦΩΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»
- Ἡ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΥΠΤΟΥΣΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
- Την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014, η Ενορία μας διοργ...
- ΕΠΑΝΕΚΔΟΘΗΚΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΟΣΙΟΛΟΓΙΩΤΑΤΟΥ π. ΠΡΩΤ...
- Αρχιερατικό Μνημόσυνο για τα δίκαια λευιτικά ζευγά...
- Βίος Αγίου Νικολάου
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΓΡΑΜΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΙΣ Α...
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
-
Δεκεμβρίου(115)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014
01:00
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Η
νηστεία αποτελεί έναν πανάρχαιο εκκλησιαστικό θεσμό. Δε συναντάται μόνο
στους Ισραηλίτες αλλά και σε άλλους αρχαίους λαούς, κυρίως της
ανατολής. Επίσης, υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι και οι αρχαίοι
Έλληνες και οι Ρωμαίοι νήστευαν. Κοινή αντίληψη όλων αυτών των λαών ήταν
ότι με τη νηστεία εξευμένιζαν τους θεούς τους και εξαγνίζονταν
πνευματικά και σωματικά[1].
Όπως
ήδη αναφέρθηκε σε προηγούμενη συνάφεια, η λέξη νηστεία είναι σύνθετη
και προέρχεται από το αρνητικό μόριο νη και το ρήμα εσθίω που σημαίνει
τρώω. Νήστις ήταν η πρώτη λέξη που δημιουργήθηκε και από εκεί προήλθε
και το νηστεύω που αρχικά σήμαινε την πλήρη αποχή από τροφές και ποτά.
Η
νηστεία εμφανίστηκε στον κόσμο αμέσως μετά τη δημιουργία του ανθρώπου. Η
απαγορευτική εντολή που έδωσε ο Θεός στους πρωτόπλαστους μπορεί να
θεωρηθεί ως η πρώτη νομοθέτηση της νηστείας[2]. Ο Αδάμ για να παραμείνει
στον παράδεισο έπρεπε να ζήσει μια ασκητική ζωή, βασικό στοιχείο της
οποίας ήταν η νηστεία. Στην Παλαιά Διαθήκη ο αμαρτωλός άνθρωπος μέσω της
κακοπάθειας από τη νηστεία, ταπεινώνεται μπροστά στο Θεό επιζητώντας το
έλεός Του και δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο τη μετάνοιά του.
Ο
Χριστός με τον ερχομό του ανανέωσε την εντολή του Πατέρα του με το
προσωπικό του παράδειγμα και τη διδασκαλία του για τη νηστεία στην επί
του Όρους ομιλία. Ο Ιησούς πριν ξεκινήσει τη δημόσια δράση του οδηγήθηκε
στην έρημο όπου για σαράντα μέρες δεν έφαγε τίποτα[3]. Με αυτήν του την
πράξη επικύρωσε το νόμο της νηστείας και αποτέλεσε παράδειγμα για τους
υπόλοιπους. Στην επί του όρους Ομιλία, η οποία αποτελεί τον καταστατικό
χάρτη της χριστιανικής ηθικής[4], ο Χριστός καθόρισε ποια είναι η
αληθινή νηστεία. Προτρέπει όσους νηστεύουν να μην είναι σκυθρωποί μόνο
και μόνο για να δείχνουν στον κόσμο πως νηστεύουν αλλά να περιποιούνται
για να μη φανερώνουν τη νηστεία τους στον κόσμο παρά μόνο στον Θεό που
βλέπει τις κρυφές πράξεις[5]. Ο Ιησούς και μέσα από τα θαύματα του
δίδαξε τους μαθητές του τη σπουδαιότητα της νηστείας. Μετά τη θεραπεία
του παιδιού με το δαιμονικό πνεύμα όταν οι μαθητές τον ρώτησαν γιατί δεν
μπόρεσαν οι ίδιοι να βγάλουν το δαιμόνιο από μέσα του, τους απάντησε
ότι δεν μπορεί κανείς να το βγάλει με τίποτε παρά μόνο με προσευχή και
νηστεία[6].
Η
πρώτη εκκλησία συνέχισε την ιουδαϊκή παράδοση και πράξη περί νηστείας
αλλά της έδωσε νέο περιεχόμενο. Το 2ο αιώνα, την περίοδο των Αποστολικών
Πατέρων, η λειτουργική ζωή της Εκκλησίας διαμόρφωσε τη νηστεία.
Αποτελούσε απαραίτητη προϋπόθεση για την προετοιμασία των πιστών ώστε να
μπορέσουν να βιώσουν πνευματικά την Ανάσταση, το Πάθος και τις άλλες
μεγάλες χριστιανικές εορτές. Τότε καθιερώθηκε για πρώτη φορά η νηστεία
πριν το Πάσχα και η νηστεία της Τετάρτης και της Παρασκευής. Οι
υπόλοιπες προστέθηκαν σταδιακά με πρώτη αυτή των αγίων Αποστόλων[7]. Ο
ορθόδοξος βίος είναι βίος ασκητικός. Η άσκηση αποτελεί για τον άνθρωπο
το μοναδικό δρόμο που τον οδηγεί στην ένωσή του με τον Τριαδικό Θεό. Ο
άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ αναφέρει ότι η προσευχή, η νηστεία, η αγρυπνία
και το οποιοδήποτε άλλο χριστιανικό έργο, όσο καλό και απαραίτητο και αν
είναι, δεν αποτελεί σκοπό αλλά μέσο για την απόκτηση του Αγίου
Πνεύματος.
Το νόημα της νηστείας
Ο
Γρηγόριος Νύσσης στο έργο του περί φιλοπτωχίας και ευποιίας,
χαρακτηρίζει τη νηστεία ως «θεμέλιο αρετή» εφόσον καλλιεργεί την
ταπείνωση που αποτελεί τη βάση κάθε αρετής. Με τη νηστεία οι πιστοί
επιδιώκουν την κάθαρση της ψυχής και του σώματος. Μειώνονται οι σαρκικές
επιθυμίες, ελευθερώνεται ο άνθρωπος από τα πάθη της ψυχής και
απαλλάσσεται από τους πονηρούς λογισμούς. Επιπλέον η νηστεία δεν
αποτελεί μόνο όπλο κατά του διαβόλου αλλά ενισχύει και την προσπάθεια
του πιστού για την απόκτηση των χριστιανικών αρετών. Βαθύτερος σκοπός
όμως της νηστείας είναι η κοινωνία με τον Θεό.
Η
νηστεία είναι καθολική με την έννοια ότι δεν αφορά συγκεκριμένες ομάδες
πιστών ούτε δέχεται ηλικιακούς ή άλλους περιορισμούς. Η νηστεία όμως δε
σχετίζεται μόνο με την αποχή από συγκεκριμένες τροφές αλλά από μια
γενικότερη πνευματική άσκηση, από προσευχή, καταπολέμηση των παθών και
ελεημοσύνη. Με τη νηστεία ο άνθρωπος προσδιορίζει τη θέση του στον κόσμο
και ανακαλύπτει την εξάρτησή του από αυτόν. Αρκεί να σκεφτούμε ότι σε
αντίθεση με τα ζώα που δρουν από τις ορμές τους και τρώνε χωρίς σκέψεις
και περιορισμούς, μόνο ο άνθρωπος μπορεί να νηστέψει, να ελέγξει τις
ορέξεις του και να αυτοπεριοριστεί[8].
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ [1] Αρχιμ. Συμεών Κούτσα, «Η νηστεία της Εκκλησίας, γιατί και πότε και πως νηστεύουμε», Αποστολική Διακονία, 1992, σελ. 9. [2] Γεν. 2,16-17 [3] Ματθ. 4, 1-2. [4] Γ. Μαντζαρίδη, Χριστιανική ηθική ΙΙ, σελ. 83. [5] Ματθ. 6, 16-18. [6] Μαρκ. 9, 28-29. [7] Θ. Γιάγκου, «Η νηστεία κατά τους ιερούς κανόνες και τα τυπικά», Νηστεία και πνευματική ζωή (χρονικό, εισηγήσεις, πορίσματα Ιερατικού Συνεδρίου της ιεράς μητροπόλεως Δράμας), Δράμα, 1989, σελ. 27.
[8]Γ. Μαντζαρίδη, Χριστιανική ηθική ΙΙ , σελ. 550. πηγή:evaggelismostheotokou.gr
!>