Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
-
Δεκεμβρίου(115)
- Κάλαντα Πρωτοχρονιάς
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΑΓΙ...
- Στὸ κατώφλι τοῦ νέου χρόνου - Metropolitan Anthony...
- Να ακολουθείς το ημερολόγιο της Εκκλησίας!
- Το Κερί
- Παραδοσιακή βασιλόπιτα με προζύμι
- 3 Ιανουαρίου 2015, 09:00, Θεολογικό Συνέδριο, Αιθ....
- Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ ΔΙΑΣΩΘΕΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΟΙΟ NORMAN ATLA...
- Εντυπωσιακή εκδήλωση των Κατηχητικών Ομάδων της Πα...
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ι.Μ.ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ...
- Γιατί κόβουμε βασιλόπιτα; Πότε επικράτησε το έθιμο;
- ΧΑΡΤΟΠΑΙΞΙΑ - Ένα δαιμονικό παιχνίδι, δήθεν έθιμο ...
- Ευχές του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου ...
- Η Χριστουγεννιάτικη εορτή του Κατηχητικού Σχολείου...
- Η ακολουθία των Χριστουγέννων στον Ιερό Ναό Αγίου ...
- Ποιοι ήταν οι τρεις Μάγοι; Από που ήρθαν; Πως γνώρ...
- Ο Χριστός μετανάστης!
- Σοκολατένια πανακότα
- Η σφαγή των Αγίων Νηπίων (29 Δεκεμβρίου)
- Τὰ Ἅγια Νήπια (περίπου 14.000) ποὺ ἐσφάγισαν μὲ δι...
- Ένας πατέρας...
- Κυριακή Κ΄ (μετά τα Χριστούγεννα): «... τον Ιάκωβο...
- Οι προσευχές και οι δεήσεις από μόνες τους δεν μας...
- Μην ζητάμε να δούμε τον Θεό, απροετοίμαστοι!
- Η Εορτή της Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στον π...
- Εορτή Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου της Αλεξιωτί...
- «Ὁ ἀόρατος ὁρᾶται»
- ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΓΑΠΗΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡ...
- «Ἑαυτὸν ἐκένωσε…»
- Το νόημα των Χριστουγέννων
- Ποῦ γεννιέται ὁ Χριστός;
- Ζεις τη μελαγχολία των γιορτών; Έλα μαζί μας!!
- Μέλη των νεανικών μας ομάδων έψαλλαν τα κάλαντα στ...
- Ευχαριστήριο
- «Ο Κρυμμένος Θησαυρός» - Θεατρικό Δρώμενο της Χρισ...
- Η ΤΙΜΩΡΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΟΥ ΒΥΖΙΚΙΟΥ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΤΗΣ...
- Στις 26 Δεκεμβρίου εορτάζει και πανηγυρίζει ο Ιερό...
- Εὐχές τοῦ Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χ...
- Ἐπισκέψεις τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ...
- Όλες οι κατασκευές της Φάτνης των Χριστουγέννων πο...
- Η ΣΥΝΤΡΟΦΙΑ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Εθελοντική Αιμοδοσία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή ...
- Χριστουγεννιάτικα στολίδια - π. Ανδρέας Κονάνος
- Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η χριστουγεννι...
- Οἱ πειρασμοὶ τῶν ἑορτῶν
- Ανακοινώσεις εν όψει της μεγάλης Εορτής των Χριστο...
- Ο ΘΕΟΣ ΗΛΘΕ ΣΤΗ ΓΗ!
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ Ι.Ν. ΠΑ...
- Πρόσκληση από τα παιδιά των νεανικών ομάδων του Ι....
- Μία όμορφη βυζαντινή φάτνη κοσμεί τον Ιερό Ναό του...
- Η Φάτνη της Γεννήσεως του Χριστού στον περίβολο το...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν στήν Ὁρκωμοσία...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ...
- Το Αγιον Ορος με τον φακό του μοναχού Σεραφείμ (ΦΩΤΟ)
- Ἡ Ἑλλὰς γηράσκει καὶ φθίνει
- Τὰ ζῶα τῆς φάτνης
- Αυτά τα Χριστούγεννα κάνε ένα δώρο που δεν θα σου ...
- Γιατί ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ ἦλθε ὡς ἄνθρωπος;
- Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς & Κονίτσης ...
- Βίος Αγίου Σεβαστιανού
- Ἀπολυτίκιον Αγίου Σεβαστιανού
- Ο άγιος που είπε ψέματα για να σώσει το φονιά του ...
- Θεατρική Χριστουγεννιάτικη παράσταση της Χριστιανι...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- ΣΜΥΡΝΗ 1922: Βίντεο ντοκουμέντο της τραγωδίας βρέθ...
- Δραματική επιστολή του Αχρίδος Ιωάννη μέσα από τη ...
- Την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014, η Ενορία μας διοργ...
- Μιά ὑπέροχη Χριστιανική ἱστορία
- Ο ΜΕΓΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ...
- Ἐτιμήθη ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν ἀπό τό ἵδρυμα « Ἅγιο...
- Μια υπέροχη Φάτνη στολίζει και φέτος το προαύλιο τ...
- Πρόσκληση για την Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολα...
- Έκθεση των Προστατευμένων Εργαστηρίων ''ΨΥΧΑΡΓΩΣ''
- Κυριακή ΙΑ' Λουκά [Των Προπατόρων]
- Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου Γέρων Ε...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- Ο Άγιος Σπυρίδων (12 Δεκεμβρίου)
- Μᾶς λείπουν τὰ λεφτά;
- Μη σφάζουμε τον εαυτό μας με το να κρατούμε μέσα μ...
- Χίλιες φορές Δόξα Σοι ο Θεός!!!
- Πώς να αγαπάμε έναν κακό άνθρωπο;
- Λαμπρή πανήγυρις στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κάτω Αχαΐας
- Γιατί ήρθε ο Χριστός στον κόσμο μας;
- Προσωπική εμπειρία του Αγίου Γέροντος Παϊσίου για ...
- ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΡΑΤΣΙΣΤΕΣ...
- Φωτγραφικό υλικό από την πανήγυρη της Αγίας Άννης ...
- Σύλληψη της Αγίας Άννης
- Η νηστεία στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Χριστουγεννιά...
- Γέροντας Παΐσιος: Η αδιαφορία για τον Θεό φέρνει τ...
- Επί τη εορτή της Συλλήψεως της Αγίας Θεοπρομήτορος...
- «ΦΩΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»
- Ἡ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΥΠΤΟΥΣΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
- Την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014, η Ενορία μας διοργ...
- ΕΠΑΝΕΚΔΟΘΗΚΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΟΣΙΟΛΟΓΙΩΤΑΤΟΥ π. ΠΡΩΤ...
- Αρχιερατικό Μνημόσυνο για τα δίκαια λευιτικά ζευγά...
- Βίος Αγίου Νικολάου
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ ΓΡΑΜΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΤΙΣ Α...
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
-
Δεκεμβρίου(115)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014
00:51
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Στὴ βυζαντινὴ εἰκόνα τῆς Γεννήσεως τοῦ Σωτῆρος τὸ κεντρικὸ πρόσωπο, τὸ θεῖο Βρέφος, εἰκονίζεται μέσα σὲ σπήλαιο ἀνάμεσα σὲ ζῶα· ἢ μᾶλλον τὰ ζῶα εἶναι σκυμμένα πάνω Του· εἶναι πάντοτε δύο καὶ εἶναι συγκεκριμένα: ἕνας «βοῦς» (βόδι) καὶ ἕνας «ὄνος» (γαϊδουράκι).
Δηλώνεται ἔτσι ὅτι ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ γεννήθηκε ὡς ἄνθρωπος ὄχι σὲ παλάτι βασιλικό, οὔτε κὰν σὲ σπίτι ὅπου μένουν ἄνθρωποι, ἀλλὰ σὲ στάβλο, σὲ σπηλιὰ ποὺ χρησίμευε ὡς κατάλυμα ζώων! Ὑπενθυμίζει δηλαδὴ τὶς πολὺ ταπεινὲς συνθῆκες ὑπὸ τὶς ὁποῖες γεννήθηκε ὁ Κύριος, ποὺ ἦταν ἡ ἀρχὴ τῶν ἀλλεπάλληλων ταπεινώσεων ποὺ καταδέχθηκε νὰ ὑπομείνει στὴν ἐπὶ γῆς ζωή Του γιὰ τὴ σωτηρία μας μέχρι τὴν Ἄκρα Ταπείνωση τοῦ σταυρικοῦ Πάθους Του!
Δὲν πρόκειται ὅμως μόνο γι᾿ αὐτό. Ἡ παρουσία τῶν δύο συγκεκριμένων ζώων κοντὰ στὸ νηπιάσαντα Θεὸ ὑπενθυμίζει κυρίως τὴν ἐκπλήρωση δύο προφητειῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τῶν προφητῶν Ἀμβακοὺμ καὶ Ἡσαΐα.
Ὁ προφήτης Ἀμβακοὺμ μὲ τὸ προφητικό του βλέμμα διακρίνει τὴν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, ποὺ ἐπρόκειτο νὰ συμβεῖ μετὰ ἀπὸ αἰῶνες, καὶ λέγει στὸν Υἱὸ μεταξὺ τῶν ἄλλων: «Ἐν μέσῳ δύο ζῴων γνωσθήσῃ» (Ἀμβ. γ´ 2). Στὸ χωρίο αὐτὸ ἔχουν δοθεῖ πολλὲς ἑρμηνεῖες· αὐτὴ ποὺ μᾶς ἐνδιαφέρει ἐδῶ εἶναι ἡ ἑξῆς: Θὰ γνωρισθεῖς ἀνάμεσα σὲ δύο ζῶα. Ὁ Θεὸς «ἐφανερώθη ἐν σαρκί» (Α´ Τιμ. γ´ 16), ἔγινε γνωστὸς κατ᾿ ἀρχὰς μεταξὺ δύο ζώων. Ἑπομένως ἡ βυζαντινὴ ἁγιογραφία εἶναι σὰν νὰ μᾶς λέει: Κοιτάξτε αὐτὸ τὸ βρέφος! Εἶναι ὁ Μεσσίας ποὺ προφήτευσε ὁ προφήτης Ἀμβακούμ.
Πιὸ σαφὴς εἶναι ἡ προφητεία τοῦ προφήτη Ἡσαΐα: «Ἔγνω βοῦς τὸν κτησάμενον καὶ ὄνος τὴν φάτνην τοῦ κυρίου αὐτοῦ, Ἰσραὴλ δέ με οὐκ ἔγνω καὶ ὁ λαός με οὐ συνῆκε» (Ἡσ. α´ 3). Ἐδῶ ὁμιλεῖ ὁ Θεὸς μὲ παράπονο γιὰ τὴν ἀχαριστία καὶ ἀπιστία τῶν Ἰσραηλιτῶν καὶ λέει: Τὸ βόδι γνωρίζει τὸν ἰδιοκτήτη ποὺ τὸ φροντίζει, καὶ τὸ γαϊδουράκι ξέρει τὴ φάτνη τοῦ κυρίου του. Ἀντίθετα, ὁ περιούσιος λαός μου, ὁ Ἰσραήλ, ποὺ τόσο τὸν ἔχω εὐεργετήσει, δὲν μὲ ἀναγνωρίζει εἰλικρινὰ Κύριό του, δὲν μὲ νιώθει.
Ἡ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας ἐφάρμοσε τὸ χωρίο στὴν περίσταση τῆς Γεννήσεως. Τὰ ζῶα τῆς φάτνης ἀναγνώρισαν τὸν Δεσπότη τους, τὸν Κύριο τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς. Τὸν ἀναγνώρισαν καὶ Τὸν προσκύνησαν. Οἱ Ἰουδαῖοι ὅμως δὲν Τὸν ἀντιλήφθηκαν. Δὲν ὑπῆρχε χῶρος στὸ πανδοχεῖο τῆς Βηθλεὲμ γιὰ τὴν Παρθένο καὶ τὸν κυοφορούμενο Μεσσία, οἱ πόρτες τῶν Βηθλεεμιτῶν ἔμειναν κλειστὲς γιὰ τὸν ἐρχόμενο Κύριο, καὶ οἱ καρδιές τους παγωμένες. Ἐλάχιστες ἁγνὲς καρδιὲς βρέθηκαν ἄξιες καὶ πρόθυμες νὰ Τὸν προσκυνήσουν, οἱ ποιμένες.
Τὸ παράπονο τοῦ Θεοῦ στὴ συγκεκριμένη προφητεία τονίζεται ἀκόμη περισσότερο ἀπὸ τὸ εἶδος τῶν ζώων ποὺ συγκρίνονται μὲ τοὺς ἀνθρώπους - Ἰσραηλίτες. Εἶναι δύο ζῶα γνωστὰ γιὰ τὴ χαμηλὴ νοημοσύνη τους· μάλιστα, προκειμένου γιὰ τὸν ὄνο, καὶ γιὰ τὸ πεῖσμα του. Δύο ζῶα ποὺ οἱ ὀνομασίες τους χρησιμοποιοῦνται ὑβριστικὰ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους. Αὐτὰ κατάλαβαν τὴν παρουσία τοῦ Θεοῦ στὴ γῆ· ὁ ἄνθρωπος, ἡ κορωνίδα τῆς ὁρατῆς δημιουργίας, δὲν τὴν κατάλαβε – γεγονὸς ποὺ καταδεικνύει τὸ κατάντημα τοῦ ἀνθρώπου: «ἄνθρωπος ἐν τιμῇ ὢν οὐ συνῆκε, παρασυνεβλήθη τοῖς κτήνεσι τοῖς ἀνοήτοις καὶ ὡμοιώθη αὐτοῖς» (Ψαλ. μη´ [48] 13). Ὁ ἄνθρωπος, ἐνῶ τιμήθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸ μὲ τὸ «κατ᾿ εἰκόνα», δὲν τὸ ἀντιλήφθηκε, δὲν τὸ ἐκτίμησε αὐτό. Ἀλλὰ μὲ τὶς ἁμαρτίες του ἔκανε τὸν ἑαυτό του ὅμοιο μὲ τὰ ζῶα, ποὺ δὲν ἔχουν λογικὸ ὅπως αὐτός.
Σύμφωνα μὲ αὐτὴ τὴν προοπτικὴ τὰ δύο ζῶα συμβολίζουν καὶ κάτι ἄλλο: τὸν ἄνθρωπο ποὺ ἀποκτηνώθηκε ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, τὸν ὁποῖο ἐλεεῖ ὁ Θεὸς καὶ προσφέρεται σ᾿ αὐτὸν ὡς «ὁ ἄρτος ὁ ζῶν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς» (Ἰω. Ϛ´ 51), ἡ πνευματικὴ τροφὴ ποὺ θὰ τοῦ δώσει τὴν ἀληθινὴ ζωή, τὴ ζωὴ τῆς κοινωνίας μὲ τὸν Θεό, ποὺ θὰ τὸν κάνει ἄνθρωπο ἀληθινό, θεὸ κατὰ χάριν.
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος στὴ χριστουγεννιάτικη ὁμιλία του διακρίνει στὰ δύο ζῶα τοὺς δύο «λαούς»: τὸ βόδι, νομικῶς καθαρὸ ζῶο (βλ. Λευϊτ. ια´ [11]), συμβολίζει τοὺς Ἰουδαίους, οἱ ὁ-ποῖοι «μηρυκάζουν» (ὅπως τὸ βόδι) τὸ Νόμο τοῦ Θεοῦ· ὁ ὄνος, νομικῶς ἀκάθαρτο, συμβολίζει τοὺς εἰδωλολάτρες (βλ. PG 36, 332A).
Τὰ δύο διαφορετικὰ ζῶα συνάζονται κοντὰ στὸ Σωτήρα, ποὺ ἔρχεται νὰ δημιουργήσει τὴ μία οἰκογένεια τῆς Ἐκκλησίας, μέσα στὴν ὁποία «οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην…», ἀλλὰ «πάντες» εἶναι «εἷς ἐν Χριστῷ»· ὅλοι οἱ πιστοὶ ἔχουν γίνει ἕνας νέος ἄνθρωπος μὲ τὴν ἕνωσή τους μὲ τὸν Χριστό (Γαλ. γ´ 28). Δὲν ἰσχύουν πλέον διαφορὲς ἐθνικότητας, κοινωνικῆς τάξεως καὶ φύλου. Τώρα ὑπάρχει ὁ ἐν Χριστῷ ἄνθρωπος, «ὁ καινὸς ἄνθρωπος» (Ἐφ. β´ 15), ὁ ἀναγεννημένος, ὁ ἁγιασμένος, ὁ ἄνθρωπος τῆς Χάριτος, ποὺ οἱ διαθέσεις, τὰ λόγια, οἱ πράξεις του ἔχουν τὴ σφραγίδα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Δύο ζῶα κοντὰ στὴ φάτνη τοῦ νεογέννητου Χριστοῦ! Πόσα μηνύματα: τὸ μυστήριο τῆς ἀποδοκιμασίας τοῦ Μεσσία, ὁ φοβερὸς ξεπεσμὸς τοῦ ἀνθρώπου, ἡ χαρὰ γιὰ ἕνα καινούργιο ξεκίνημα τῆς ἀνθρωπότητας· ἡ ἐλπίδα τέλος γιὰ μιὰ καινούργια ἀρχὴ καὶ στὴ δική μας προσωπικὴ ζωή!
πηγή:osotir.org
!>