Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
-
Ιουνίου(82)
- Μη φοβάσαι τίποτα... Ο Χριστός είναι κοντά σου!
- Σπιτικό κίτρινο τυρί
- Ἡ ἑορτή τῶν Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλων Πέτρου καί Πα...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τῶν Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλω...
- Μαρμελάδα πεπόνι
- Η Ενορία μας στην Αίγινα (φωτογραφίες)
- Ἡ ἑορτή τῶν Ἁγίων Πάντων στόν Ἱερό Ναό Ἁγίων Πάντω...
- 52η Ἐπέτειος ἀπό τήν κοίμηση τοῦ π. Γερβασίου
- Η Λιτανεία στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Π...
- Ἡ ἑορτή τῶν Ἁγίων Πάντων στήν Ἱερά Μονή Ἁγίων Πάντ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΟ ΕΤΗΣΙΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ...
- Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΕΝΕΣΙΟΥ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ...
- Ἡ μνήμη τοῦ Γενεσίου τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν Κάτ...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ μέ τόν...
- Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης: Οι άνθρωποι παιδί μου ε...
- Ὁ Ἑσπερινός τοῦ Γενεσίου τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν...
- Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννη Προδρόμου και Βαπτιστ...
- Ο Όσιος Παΐσιος και το πεντοχίλιαρο
- Σκέψεις μέ ἀφορμή κείμενο τοῦ θεοφιλεστάτου ἐπισκό...
- Ἡ ἱερά Πανήγυρις τῆς Ἁγίας Τριάδος στόν ὁμώνυμο Να...
- Στα αναπάντητα "γιατί" του πόνου...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ μέ τόν ...
- Αὐτή εἶναι ἡ Ἑλλάδα μας...
- Ἡ Ἑορτή τῆς Ἁγίας Τριάδος στά Ζαρουχλέϊκα Πατρῶν
- Μιά πρωτότυπη φιλανθρωπική ἐκδήλωση στό Δῆμο Δυτικ...
- Ἡ Πρωταθλήτρια Σοφία Ρήγα στόν Σεβασμιώτατο Μητροπ...
- Πανηγυρικός Ἑσπερινός στόν πανηγυρίζοντα Ἱερό Ναό ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει ημερήσια προσκυνηματική ε...
- Κυριακή της Πεντηκοστής
- Πεντηκοστή
- Ψυχοσάββατο τῆς Πεντηκοστῆς
- Ένα αγόρι πέθανε...
- «Τό πρόβλημα στά Σχολεῖα δέν εἶναι ἡ προσευχή καί ...
- Είναι ποτέ δυνατόν να εξισωθεί και να ενωθεί η αστ...
- Η ωφέλεια των ψυχών από τα μνημόσυνα
- Λαογραφικός Χορευτικός Ὂμιλος Πατρῶν ” Χορευτικό Π...
- Ἑορτή Λήξης τῶν μαθημάτων στό Ἐκκλησιαστικό Λύκειο...
- Χρόνια πολλά στόν π. Ἱερώνυμο τῶν Νοτενῶν
- «Ἡ ἐκ τῆς Δύσεως ἀλλοτρίωση»
- Η Ανάληψη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού (δέκα τοπο...
- «Δόξα τω Θεώ, ευχαριστώ Κύριε»
- Η μεγαλύτερη φιλανθρωπία είναι η προσευχή και ας μ...
- Στην προσπάθειά μου να πλησιάσω τον Θεό, έχω κάνει...
- Μέγας Αντώνιος: Ἀν θέλεις,εἰσαι δουλος των παθῶν, ...
- Οἱ κανόνες τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων
- ΕΟΡΤΑΣΕ ΤΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟΝ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ ΤΗ...
- Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους Τσουκαλε...
- ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ 318 ΘΕΟΦΟΡΩΝ ...
- Φωτογραφικά στιγμιότυπα από την κατανυκτική Αγρυπν...
- Άγιος Πορφύριος: Η στενοχώρια δείχνει ότι δεν εμπι...
- Τι είναι η αμαρτία; Τι σημαίνει αμαρτάνω;
- Περί Εκκλησίας, περί αιρετικών, περί οικουμενιστών...
- Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Α΄ Οἰκουμενικής Συνό...
- ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΟΙ ή ΠΑΠΕΣ ;
- Ο Άγιος Λουκάς ο Ιατρός, Αρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεως
- Η κοίμηση και η αγιοκατάταξη του Αγίου Λουκά επισκ...
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Αλισσού
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΠΑΝΑΓΗ ΠΑΪΣΙΟΥ (ΜΠΑΣΙΑ) Σ...
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Η Εορτή της Αποδόσεως του Πάσχα στον Άγιο Νικόλαο ...
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἀναλήψεως στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρών
- Η ΑΝΑΛΗΨΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἀναλήψεως στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Τα Κρύα Ιτεών της Πάτρας εόρτασαν τη Μνήμη του Οσί...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Αγίου Παναγή του Μπασιά
- Ο Άγιος Παναγής (Παΐσιος) της Κεφαλληνίας (Ο Παπα...
- ”Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τοῦ Τυφλοῦ μέ τόν Σεβα...
- Κυριακή του Τυφλού (Ἰωάν. θ΄ 1-38) - Η ΘΕΟΤΗΤΑ ΤΟΥ...
- Την ώρα της Προσευχής κερδίζουμε πολλά… - Άγιος Ι...
- Η ενορία Αγίου Ιωάννου Προδρόμου Κάτω Αχαΐας σε συ...
- Το διήμερο 6 και 7 Ιουνίου η Ενορία μας εορτάζει κ...
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Ἀλήθεια δέν ξέρετε κ. Ὑπουργέ τί φταίει;
- Οι ορθόδοξες προϋποθέσεις των Συνόδων - Σάββας Ηλι...
- Κυριακή 12 Ἰουνίου 2016 Θά τελεσθοῦν τά Ἐγκαίνια ...
- Ιερά Πανήγυρις Οσίου Πατρός ημών Παναγή του Μπασιά
- «Ὦ, γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη...[1]»
- Προσκυνηματική εκδρομή στην Ιερά Μονή Οσίου Δαυίδ ...
- Μηνύματα του Αγίου Όρους - Χριστοφόρος Μοναχός Ιβη...
- Ημερήσια προσκυνηματική εκδρομή στον Άγιο Νεκτάριο...
- Το όνομα προσελκύει και τη χάρη - Σάββας Ηλιάδης
- ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΤΣΟ...
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
- Φεβρουαρίου(83)
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 18 Ιουνίου 2016
23:58
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Οἱ ἄνθρωποι στὴν ἐποχή μας ζοῦν τόσο πολὺ ἐγωκεντρικά, ποὺ κοιτάζουν μόνο τὸν ἑαυτό τους. Δὲν φροντίζουν οὔτε γιὰ τοὺς ζωντανοὺς οὔτε γιὰ τοὺς κεκοιμημένους!
Ἡ μητέρα μας Ἐκκλησία κάνει τὸ ἀκριβῶς ἀντίθετο. Σὰν στοργικὴ μάνα δέεται καὶ φροντίζει γιὰ ὅλα τὰ παιδιά της, καὶ γιὰ τοὺς ζωντανοὺς καὶ γιὰ τοὺς κεκοιμημένους. Ἀπευθύνει στὸ Θεὸ Πατέρα εἰδικὰ αἰτήματα «ὑπὲρ πλεόντων, ὁδοιπορούντων, καμνόντων, αἰχμαλώτων». Γιʼ αὐτοὺς ποὺ βρίσκονται σὲ ἀνάγκη μεγάλη, γιὰ τὶς χῆρες, τὰ ὀρφανά, τοὺς ἀνήμπορους γέροντες... Μὲ τὴν ἴδια ἀγάπη καὶ στοργὴ ἀγκαλιάζει καὶ τοὺς κεκοιμημένους. Τοὺς μνημονεύει ὅλα τὰ Σάββατα τοῦ χρόνου, ποὺ εἶναι τῶν ψυχῶν, ἀλλὰ καὶ σὲ κάθε θεία Λειτουργία ποὺ τελεῖται ὁποιαδήποτε ἡμέρα τοῦ χρόνου.
Ἐπιπλέον δύο φορὲς τὸν χρόνο, τὸ Σάββατο πρὶν ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τῆς Ἀπόκρεω καὶ τὸ Σάββατο πρὶν ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τῆς Πεντηκοστῆς, τελεῖ δύο κοινὰ Μνημόσυνα, τὰ ἐπισημότερα ὅλου τοῦ χρόνου, ὑπὲρ ἀναπαύσεως ὅλων τῶν κεκοιμημένων παιδιῶν της.
Τὸ Ψυχοσάββατο τῆς Πεντηκοστῆς ἔχει μία ἐπιπλέον ἰδιαιτερότητα: Συμπεριλαμβάνει στὰ μνημονεύματα καὶ τοὺς δικαίους τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. «Τὸ Ψυχοσάββατον πρὸ τῆς Πεντηκοστῆς μνήμην ἐπιτελοῦμεν πάντων τῶν ἀπ’ αἰῶνος κοιμηθέντων εὐσεβῶς, ἐπ᾿ ἐλπίδι ἀναστάσεως ζωῆς αἰωνίου». Εὔχεται ἡ μητέρα Ἐκκλησία γιὰ ὅλους τοὺς εὐσεβεῖς, εἴτε ἔζησαν πρὸ Χριστοῦ εἴτε μετὰ Χριστόν, νὰ ἔχουν «ἐν ὥρᾳ κρίσεως ἀπολογίαν ἀγαθὴν» καὶ νὰ τύχουν «τῆς δεξιᾶς τοῦ Θεοῦ παραστάσεως ἐν χαρᾷ, ἐν μερίδι δικαίων καὶ ἁγίων καὶ κλήρῳ φωτεινῷ», καὶ νὰ γίνουν τοιουτοτρόπως ἄξιοι τῆς οὐρανίου Βασιλείας. Μνημονεύει κάθε ἄνθρωπο ποὺ ἔζησε θεοφιλῶς, «ἅπαντα ἄνθρωπον τὰ τοῦ βίου λειτουργήσαντα καλῶς καὶ πρὸς Θεὸν μεταστάντα».
Καὶ μάλιστα τοὺς μνημονεύει ὄχι μόνο γενικὰ καὶ ἀόριστα, ἀλλὰ καὶ «κατ᾿ ὄνομα». «Τῶν ἀπ᾿ αἰῶνος σήμερον νεκρῶν, ἁπάντων κατ᾿ ὄνομα, μετὰ πίστεως ζησάντων εὐσεβῶς, μνήμην τελοῦντες οἱ πιστοί...», ψάλλουμε σ᾿ ἕνα ἀπὸ τὰ τροπάρια τῶν κεκοιμημένων τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς Παρασκευῆς πρὸ τῆς Πεντηκοστῆς.
Σὲ πολὺ παλαιὰ Λειτουργία τῆς ἀνατολικῆς Συρίας, ποὺ ἀποδίδεται στοὺς Ἀδδαῖο καὶ Μάρη, μνημονεύονται καὶ ὀνόματα πολλῶν δικαίων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Μνημονεύονται τὰ ὀνόματα τοῦ Ἀδάμ, τοῦ Ἄβελ, τοῦ Σήθ, τοῦ Ἐνώχ, τοῦ Νῶε, τοῦ Σήμ, τοῦ Ἀβραάμ, τοῦ Ἰσαάκ, τοῦ Ἰακώβ. Μνημονεύονται δηλαδὴ ὅλοι αὐτοὶ ποὺ ἔζησαν πρὸ Χριστοῦ, μαζὶ μὲ ὅσους εὐαρέστησαν στὸ Θεὸ μετὰ τὴν ἐνανθρώπηση τοῦ Κυρίου... (βλ. Π. Ν. Τρεμπέλα, «Ἀπὸ τὴν ὀρθοδόξη λατρεία μας», σελ. 359). Βεβαίως μὲ ἄλλο πνεῦμα καὶ μὲ ἄλλο σκοπὸ μνημονεύονται οἱ Ἅγιοι τῆς Καινῆς Διαθήκης καὶ οἱ δίκαιοι τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καὶ μὲ ἄλλο πνεῦμα καὶ σκοπὸ οἱ λοιποὶ κεκοιμημένοι. Ἡ μνημόνευση τῶν πρώτων κεκοιμημένων εἶναι τιμητικὴ καὶ τῶν λοιπῶν κεκοιμημένων ἱκετευτική, ἀλλὰ ἡ μνημόνευσή τους εἶναι τὸ καλύτερο ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε γιὰ τοὺς προσφιλεῖς κεκοιμημένους μας, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός: «Ἀδελφοί μου... ἂν ἀγαπᾶτε τοὺς ἀποθαμένους, κάμνετε ὅ,τι ἠμπορεῖτε διὰ τὴν ψυχήν των: συλλείτουργα, μνημόσυνα, νηστείας, προσευχάς, ἐλεημοσύνας» («Δ΄ Διδαχή»).
Στὴν ἀπορία μας πῶς εἶναι δυνατὸν νὰ μνημονεύονται ὀνόματα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ποὺ δὲν ἦταν ἀκόμη μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ἀπαντοῦμε ὅτι καὶ οἱ πρὸ Χριστοῦ δίκαιοι, λόγῳ τῆς ὁσιότητάς τους, ἔχουν μερίδα στὴ σωτηρία ποὺ προσέφερε ὁ Κύριος στὸν κόσμο μὲ τὴ σταυρικὴ θυσία Του. Ὁ Κύριος μὲ τὴν κάθοδό Του στὸν Ἅδη κήρυξε καὶ σ᾿ ὅλους ὅσοι ἔζησαν πρὸ Χριστοῦ, χαρίζοντας ἀφθαρσία καὶ αἰώνια ζωὴ σὲ ὅλο τὸ γένος τῶν ἀνθρώπων. Σίγουρα ὑπῆρχαν στὸν Ἅδη καλοπροαίρετες ψυχὲς τῆς πρὸ Χριστοῦ ἐποχῆς, ποὺ δικαιοῦνταν κι αὐτὲς ν᾿ ἀκούσουν τὸ εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας, νὰ πιστέψουν καὶ νὰ σωθοῦν, γιὰ νὰ πληρωθοῦν τὰ πάντα μὲ δόξα Θεοῦ, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος (PG 36, 348).
Ἐφόσον δὲν φθάσαμε ἀκόμη στὴν τελικὴ Κρίση, τότε ποὺ ὁ δίκαιος Κριτὴς θὰ κρίνει «ζῶντας καὶ νεκρούς», ἡ μητέρα μας Ἐκκλησία τελεῖ γιὰ ὅλα τὰ κεκοιμημένα παιδιά της ἱερὰ Μνημόσυνα μὲ τὴ βεβαιότητα ὅτι τοὺς προσφέρει πολὺ μεγάλη βοήθεια. Ὁτιδήποτε καλὸ κάνουμε γιὰ τοὺς κεκοιμημένους μας, δὲν πηγαίνει χαμένο, ἀλλὰ «φέρει πολλὴν τὴν ὄνησιν (=ὠφέλεια)», «μέγα τὸ κέρδος καὶ τὴν ὠφέλειαν», ὅπως γράφει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός (PG 295, 253), παραθέτoντας σὲ ἐλεύθερη ἀπόδοση μαρτυρία τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου ἀπὸ ὁμιλία του στὴν πρὸς Γαλάτας ἐπιστολή (PG 62, 204).
Ἄρα πρακτικῶς τὸ θέμα δὲν τίθεται στὴ βάση ἂν μποροῦμε ἢ δὲν μποροῦμε νὰ τοὺς μνημονεύουμε, ἀλλὰ στὴ βάση ἂν τοὺς θυμόμαστε ἢ δὲν τοὺς θυμόμαστε. Ἆραγε ἐμεῖς θυμόμαστε τοὺς κεκοιμημένους μας ἢ κοιτάζουμε μόνο τὸν ἑαυτό μας, ἐπαναλαμβάνοντας τὸ ἴδιο λάθος ποὺ ἔκαναν κάποιοι χωρικοὶ στὸ ἐξαίρετο διήγημα τοῦ Φώτη Κόντογλου «Γιάννης ὁ βλογημένος», οἱ ὁποῖοι δὲν ἔδιναν βοήθεια οὔτε σὲ ζωντανὸ οὔτε σὲ πεθαμένο;
πηγή:osotir.org
!>