Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
-
Μαρτίου(95)
- Η Υποκρισία. 'Οταν το “φαίνεσθαι” γίνεται σημαντικ...
- Η μετάνοια έχει αρχοντιά, όχι μιζέρια.
- ” Τά ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ τοῦ ἰατροῦ στήν ...
- Κήρυγμα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυ...
- Νέες αγιογραφίες προστέθηκαν στο Ναό του Αγίου Αντ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Κυριακή της Σ...
- Σύσταση του μυστηρίου του γάμου
- Ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ ὁ Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Π...
- Τά Ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ τοῦ Ἰατροῦ, Ἀρχιεπ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς Β’ τῶν Νηστειῶν μέ τόν ...
- ΟΙ ΑΓΙΑΣΜΕΝΟΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι.Μ. Μαρί...
- 25η Μαρτίου 2016 Στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών (φωτογρα...
- Μεγαλειώδης ἐκδήλωση γιά τήν 25η Μαρτίου στήν Ἱερά...
- Κυριακή Β΄ Νηστειών (Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά): ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Αὐτός ὁ τόπος γιά νά βρῇ τό δ...
- Προβολή Video στο Πνευματικό Κέντρο
- ΕΙΣΗΓΗΣΗ π. ΑΝΑΣΤ. ΓΚΟΤΣΌΠΟΥΛΟΥ, στην ΗΜΕΡΙΔΑ στον...
- Η Εορτή του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου στ...
- «Ἐγώ εἶμαι Θεόφιλος - Σάν τό Θεό κανείς δέν ἀγαπάε...
- ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ 25Η ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ...
- Ο ΠΑΓΚΑΛΑΒΡΥΤΙΝΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΤΙΜΗΣΕ ΤΟΝ ΘΕΟΦΙ...
- Μητροπολίτης Πατρῶν: «Ὑψῶστε παντοῦ τήν Ἑλληνική Σ...
- Ποια είναι η ερμηνεία της εικόνας του Ευαγγελισμού...
- Όλα μιλούν γι' Αυτήν
- Η Μετάνοια είναι μία Πνευματική Άνοιξη...
- Τι είναι οι Χαιρετισμοί της Παναγίας;
- Δεν πρέπει ούτε για αστείο να επικαλούμαστε το διά...
- Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εκ βαθέων στην ΕΡΤ (21/3...
- Εκδήλωση της Ι.Μ. Πατρών επί τη Εθνική Επετείω της...
- Την 1η Απριλίου 2016, η Ενορία μας διοργανώνει Προ...
- ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. Χ...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΗΣ
- Ξεκίνησε η Αγιογράφηση του νεόδμητου Ναού του Αγίο...
- Ἡ νεολαία τῆς Μητροπόλεως Πατρῶν μέσα ἀπό τόν ἀθλη...
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 27 Μα...
- ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ - ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
- Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κά...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας μέ τόν Σ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: Οἱ σύγχρονοι εἰκονοκλάστες ἀρν...
- Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ενορία μας (φωτο)
- Εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών επί τη Εθνικ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ - ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ...
- Έτη πολλά Θεοφιλέστατε !!!
- «Ξένον τόκον ἰδόντες ξενωθῶμεν τοῦ κόσμου»
- Οι Χαιρετισμοί της Υπεραγίας Θεοτόκου με μετάφραση
- ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΩΝ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ...
- Μετάνοια! Ἡ μόνη λύση στὸ σημερινὸ ἀδιέξοδο
- Ὁ πάγκαλος Ἰωσὴφ συγχωρεῖ τοὺς ἀδελφούς του
- Επετειακή Εκδήλωση για την 25η Μαρτίου 1821 στην Χ...
- Η Λειτουργία των Προηγιασμένων - Μητροπολίτου Αντι...
- OI ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Παραμονή του ...
- Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἀποδείπνου
- Tό πρῶτο Μεγάλο Ἀπόδειπνο τῆς Ἁγίας Μεγάλης Τεσσαρ...
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς μέ τόν Σεβα...
- Ὁ A’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- Ευχή Αγίου Εφραίμ του Σύρου
- Καλή Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, καλόν πνευματικ...
- Ἀνθρωπιστική βοήθεια ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν...
- Κυριακή της Τυροφάγου - Η ΓΝΗΣΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΚΕΚΡΥΜΜΕΝ...
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτoυ Καρπενησίου κ.κ. Γεωρ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Τεσσαρακοστής Ι...
- Επιστολή π. Φιλοθέου Ζερβάκου προς μητέρα που ελυπ...
- Τι σημαίνει το φτύσιμο για την αποτροπή της βασκαν...
- Γιατί κατηγορείς την Εκκλησία;
- ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος θά τιμήσῃ τ...
- Νέος Μητροπολίτης Καρπενησίου ο Αρχιμ. Γεώργιος Ρέ...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΤΑ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ...
- «Η προοδευτική αριστερά, η επαμφοτερίζουσα δεξιά, ...
- Οι Άγιοι Σαράντα Μάρτυρες που μαρτύρησαν στη Σεβάσ...
- «Αἰωνία ἡ μνήμη»
- Ο π. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος καλεσμένος μας στην Ε...
- Κυριακή της Απόκρεω - Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΖΗΤΙΑΝΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗ...
- Ὁ ποταμὸς τῆς φωτιᾶς - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ο π. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος θα ομιλήσει τη Δευτέρ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῶν Ἀπόκρεω μέ τόν Σεβα...
- Δημογραφικό: Οι κολοβωμένες αλήθειες είναι ψέματα ...
- Ἐγκαίνια Ἱεροῦ Ναοῦ Ὁσίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου
- Ψυχοσάββατο
- Εὐχαριστῶ ἀπό τό Δημοτικό Σχολεῖο Σαγεΐκων, στόν Μ...
- «Θαύματα δεν γίνονται»
- ΤΑ ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΑ
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Νικολάου τοῦ Πλανᾶ, στήν Ἱερά Μη...
- Γιατί δεν πρέπει να ντυθώ τις Απόκριες;
- Οι άρχοντες απλοί παρατηρητές ή μάλλον συνεργοί τω...
- Το ρ στον εαυτό μας...
- Περί καύσεως των νεκρών
- Άγιος Νικόλαος Πλανάς: Ο ευλογημένος κληρικός
- Το ημερολόγιό μας για το έτος 2016 (ξεφυλλίστε το)
- Προσκυνηματική εκδρομή του κατηχητικού σχολείου κα...
- Συμπληρώθηκαν 10 χρόνια από την ανακομιδή. Παραμέν...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΗ...
- Φεβρουαρίου(83)
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 25 Μαρτίου 2016
00:26
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Περιγραφή της εικόνας
Α) Ο αρχάγγελος Γαβριήλ. Είναι ο «πρωτοστάτης άγγελος», ο αγγελιοφόρος του Θεού, που έφερε στην αγνή κόρη της Ναζαρέτ το χαρμόσυνο μήνυμα. Η στάση του σώματός του εκφράζει τη χαρά που έφερε το άγγελμά του. Παρόλο που ο αρχάγγελος βρίσκεται στο έδαφος, παρουσιάζεται με ορμή κίνησης, όπως άλλωστε μαρτυρεί το άνοιγμα των ποδιών του. Στον Ευαγγελισμό της Μονής Δαφνίου η στάση του αγγέλου δίνει με αριστουργηματικό τρόπο την εντύπωση πως η πτήση του δεν έχει τελειώσει, καθώς μιλάει στη Θεοτόκο. Ο Γαβριήλ με το αριστερό του χέρι κρατεί σκήπτρο, που συμβολίζει τον αγγελιοφόρο και όχι κρίνο, όπως μάς έχει συνηθίσει η δυτική ζωγραφική. Το δεξί του χέρι απλώνεται με βίαιη κίνηση προς τη Θεοτόκο σε σχήμα ομιλίας. Βόα σ’ αυτήν κατά το γνωστό τροπάριο «ποιον σοι εγκώμιον προσαγάγω επάξιον; τι δε ονομάσω σε; απορώ και εξίσταμαι. Διο, ως προσετάγην (=διατάχτηκα), βοώ σοι, Χαίρε η Κεχαριτωμένη».
Β) Η Θεοτόκος. Η Μητέρα του Θεού είναι η «κεχαριτωμένη», η ευλογημένη μεταξύ των γυναικών. Η βυζαντινή εικόνα του Ευαγγελισμού την παρουσιάζει άλλοτε να κάθεται στο θρόνο της και άλλοτε όρθια. Στην περίπτωση που η Θεοτόκος εικονίζεται καθισμένη, η εικόνα υπογραμμίζει την υπεροχή της απέναντι στον αρχάγγελο. Στην Εκκλησία μας υμνούμε, ως γνωστό, τη Θεοτόκο ως «την τιμιωτέραν των Χερουβίμ και ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των Σεραφίμ» (των αγγελικών δηλαδή ταγμάτων). Εδώ ο αγιογράφος είναι και συνεπής στο απόκρυφο κείμενο. Το Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου γράφει πως η Παναγία «πήρε την πορφύρα, κάθησε στο θρόνο της και την έγνεθε. Και κείνη τη στιγμή στάθηκε μπροστά της ένας Άγγελος». Σ’ άλλες εικόνες η Θεοτόκος είναι όρθια. Με τη στάση αυτή ακούει, κατά κάποιο τρόπο, καλύτερα το θείο μήνυμα.
Στην περίπτωση της Θεοτόκου αξίζει να μελετηθούν κυρίως τα αισθήματά της και οι σκέψεις της, ο ψυχικός της γενικά κόσμος την ώρα του Ευαγγελισμού.
Η εμφάνιση, πρώτα, του αρχαγγέλου και ο χαιρετισμός του, τάραξον τη Θεοτόκο. Το αδράχτι με το νήμα που σύμφωνα με την παράδοση (Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου) κρατούσε στο χέρι της, έπεσε από το φόβο της. Βυθίστηκε σε σκέψεις. Σκεπτόταν τη σημασία του αγγελικού χαιρετισμού. Δεν αμφιβάλλει, δεν απιστεί στη διαβεβαίωση του αρχαγγέλου ότι θα γίνει Μητέρα του Θεού, μόνο με φρόνηση ρωτάει «Πώς έσται μοι τούτο, επεί άνδρα ου γινώσκω;». Εδώ η Θεοτόκος διαφέρει από την Εύα. Εκείνη παρασύρθηκε από τον εγωισμό της και δέχτηκε ανεξέταστα όσα ο σατανάς της πρότεινε. Η Θεοτόκος, αντίθετα, στολισμένη με ταπεινοφροσύνη και υπακοή στο θέλημα του Θεού, ζητάει να μάθει με πιο τρόπο θα πραγματοποιηθούν τα λόγια του αγγελιοφόρου του Θεού. Όταν όμως ο αρχάγγελος τη διαβεβαίωσε πως όλα θα γίνονταν με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος και τη δύναμη του Θεού (το μαρτυρούν το τμήμα του κύκλου και οι ακτίνες που εκπέμπονται από αυτό στο πάνω μέρος της εικόνας), εκείνη ολόψυχα και ανεπιφύλακτα συγκατατέθηκε, «ίδου η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου». Στο δοξαστικό των αποστίχων του εσπερινού της εορτής, η Εκκλησία μας δίκαια ψάλλει «Άγγελος λειτουργεί τω θαύματι, παρθενική γαστήρ τον Υιόν υποδέχεται Πνεύμα Άγιον καταπέμπεται, Πατήρ άνωθεν ειδοκεί και το συνάλλαγμα (=συμφωνία) κατά κοινήν πραγματεύεται βούληση, την επιθυμία, τη συμφωνία μεταξύ του Θεού και της Παρθένου, Πλάστη και πλάσματος, γιατί «η σάρκωσις του Λόγου ήτο έργον όχι μόνον του Πατρός και της Δυνάμεώς Του και του Πνεύματος… αλλά και της θελήσεως και της πίστεως της Παρθένου» (άγιος Νικόλαος Καβάσιλας, «Η Θεομήτωρ», σ. 134).
Η αμηχανία και η φρόνηση της Θεοτόκου, που με υπέροχους διαλόγους παρουσιάζουν τα τροπάρια της εορτής του Ευαγγελισμού, εκφράζονται σ’ άλλες εικόνες με την ανοιχτή παλάμη του δεξιού της χεριού. Η χειρονομία αυτή της απορίας είναι σαν να λέει «Γάμου υπάρχω αμύητος, πως ουν παίδα τέξομαι;» (β’ στιχηρό του εσπερινού).
Άλλες εικόνες του Ευαγγελισμού μάς τονίζουν τη συγκατάθεση της Θεοτόκου στα λόγια του αρχαγγέλου. Η Μητέρα του Θεού εικονίζεται με σκυμμένο το κεφάλι (όπως στην εικόνα μας) έχοντας το δεξί της χέρι πάνω στο στήθος της, ή να βγαίνει από το μαφόριό της. αυτά μάς θυμίζουν το «ιδού η δούλη Κυρίου…». Στην εικόνα μας ο αγιογράφος συνδυάζει στη στάση της Θεοτόκου την αμηχανία με τη συγκατάθεση. Παρουσιάζει τη Θεοτόκο με σκυμμένο το κεφάλι και βυθισμένη στις σκέψεις της.
Ο πιστός, καθώς ατενίζει και μελετά και προσκυνεί την εικόνα του Ευαγγελισμού, γεμάτος από χαρά και ευγνωμοσύνη σιγοψάλλει «Άξιον εστίν, ως αληθώς, μακαρίζειν σε την Θεοτόκον, την αειμακάριστον και παναμώμητον και μητέρα του Θεού ημών».
Από το βιβλίο «Ο Μυστικός Κόσμος των Βυζαντινών Εικόνων»
(α΄ τόμος) Χρήστου Γκότση Εκδ. Αποστολική Διακονία
Πηγή:diakonima.gr
!>