Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
-
Μαρτίου(95)
- Η Υποκρισία. 'Οταν το “φαίνεσθαι” γίνεται σημαντικ...
- Η μετάνοια έχει αρχοντιά, όχι μιζέρια.
- ” Τά ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ τοῦ ἰατροῦ στήν ...
- Κήρυγμα Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυ...
- Νέες αγιογραφίες προστέθηκαν στο Ναό του Αγίου Αντ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Κυριακή της Σ...
- Σύσταση του μυστηρίου του γάμου
- Ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ ὁ Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Π...
- Τά Ἱερά Λείψανα τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ τοῦ Ἰατροῦ, Ἀρχιεπ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς Β’ τῶν Νηστειῶν μέ τόν ...
- ΟΙ ΑΓΙΑΣΜΕΝΟΙ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ι.Μ. Μαρί...
- 25η Μαρτίου 2016 Στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών (φωτογρα...
- Μεγαλειώδης ἐκδήλωση γιά τήν 25η Μαρτίου στήν Ἱερά...
- Κυριακή Β΄ Νηστειών (Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά): ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: «Αὐτός ὁ τόπος γιά νά βρῇ τό δ...
- Προβολή Video στο Πνευματικό Κέντρο
- ΕΙΣΗΓΗΣΗ π. ΑΝΑΣΤ. ΓΚΟΤΣΌΠΟΥΛΟΥ, στην ΗΜΕΡΙΔΑ στον...
- Η Εορτή του Ευαγγελισμού της Υπεραγίας Θεοτόκου στ...
- «Ἐγώ εἶμαι Θεόφιλος - Σάν τό Θεό κανείς δέν ἀγαπάε...
- ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ 25Η ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ...
- Ο ΠΑΓΚΑΛΑΒΡΥΤΙΝΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΤΡΩΝ ΤΙΜΗΣΕ ΤΟΝ ΘΕΟΦΙ...
- Μητροπολίτης Πατρῶν: «Ὑψῶστε παντοῦ τήν Ἑλληνική Σ...
- Ποια είναι η ερμηνεία της εικόνας του Ευαγγελισμού...
- Όλα μιλούν γι' Αυτήν
- Η Μετάνοια είναι μία Πνευματική Άνοιξη...
- Τι είναι οι Χαιρετισμοί της Παναγίας;
- Δεν πρέπει ούτε για αστείο να επικαλούμαστε το διά...
- Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος εκ βαθέων στην ΕΡΤ (21/3...
- Εκδήλωση της Ι.Μ. Πατρών επί τη Εθνική Επετείω της...
- Την 1η Απριλίου 2016, η Ενορία μας διοργανώνει Προ...
- ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. Χ...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΗΣ
- Ξεκίνησε η Αγιογράφηση του νεόδμητου Ναού του Αγίο...
- Ἡ νεολαία τῆς Μητροπόλεως Πατρῶν μέσα ἀπό τόν ἀθλη...
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 27 Μα...
- ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ - ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
- Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κά...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας μέ τόν Σ...
- Πατρῶν Χρυσόστομος: Οἱ σύγχρονοι εἰκονοκλάστες ἀρν...
- Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ενορία μας (φωτο)
- Εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών επί τη Εθνικ...
- ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ - ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ...
- Έτη πολλά Θεοφιλέστατε !!!
- «Ξένον τόκον ἰδόντες ξενωθῶμεν τοῦ κόσμου»
- Οι Χαιρετισμοί της Υπεραγίας Θεοτόκου με μετάφραση
- ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΩΝ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ...
- Μετάνοια! Ἡ μόνη λύση στὸ σημερινὸ ἀδιέξοδο
- Ὁ πάγκαλος Ἰωσὴφ συγχωρεῖ τοὺς ἀδελφούς του
- Επετειακή Εκδήλωση για την 25η Μαρτίου 1821 στην Χ...
- Η Λειτουργία των Προηγιασμένων - Μητροπολίτου Αντι...
- OI ΚΥΡΙΑΚΕΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Παραμονή του ...
- Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἀποδείπνου
- Tό πρῶτο Μεγάλο Ἀπόδειπνο τῆς Ἁγίας Μεγάλης Τεσσαρ...
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῆς Τυρινῆς μέ τόν Σεβα...
- Ὁ A’ Κατανυκτικός Ἑσπερινός στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- Ευχή Αγίου Εφραίμ του Σύρου
- Καλή Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, καλόν πνευματικ...
- Ἀνθρωπιστική βοήθεια ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν...
- Κυριακή της Τυροφάγου - Η ΓΝΗΣΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΚΕΚΡΥΜΜΕΝ...
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτoυ Καρπενησίου κ.κ. Γεωρ...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Τεσσαρακοστής Ι...
- Επιστολή π. Φιλοθέου Ζερβάκου προς μητέρα που ελυπ...
- Τι σημαίνει το φτύσιμο για την αποτροπή της βασκαν...
- Γιατί κατηγορείς την Εκκλησία;
- ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος θά τιμήσῃ τ...
- Νέος Μητροπολίτης Καρπενησίου ο Αρχιμ. Γεώργιος Ρέ...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΝΤΑ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ...
- «Η προοδευτική αριστερά, η επαμφοτερίζουσα δεξιά, ...
- Οι Άγιοι Σαράντα Μάρτυρες που μαρτύρησαν στη Σεβάσ...
- «Αἰωνία ἡ μνήμη»
- Ο π. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος καλεσμένος μας στην Ε...
- Κυριακή της Απόκρεω - Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΖΗΤΙΑΝΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗ...
- Ὁ ποταμὸς τῆς φωτιᾶς - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ο π. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος θα ομιλήσει τη Δευτέρ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῶν Ἀπόκρεω μέ τόν Σεβα...
- Δημογραφικό: Οι κολοβωμένες αλήθειες είναι ψέματα ...
- Ἐγκαίνια Ἱεροῦ Ναοῦ Ὁσίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου
- Ψυχοσάββατο
- Εὐχαριστῶ ἀπό τό Δημοτικό Σχολεῖο Σαγεΐκων, στόν Μ...
- «Θαύματα δεν γίνονται»
- ΤΑ ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΑ
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Νικολάου τοῦ Πλανᾶ, στήν Ἱερά Μη...
- Γιατί δεν πρέπει να ντυθώ τις Απόκριες;
- Οι άρχοντες απλοί παρατηρητές ή μάλλον συνεργοί τω...
- Το ρ στον εαυτό μας...
- Περί καύσεως των νεκρών
- Άγιος Νικόλαος Πλανάς: Ο ευλογημένος κληρικός
- Το ημερολόγιό μας για το έτος 2016 (ξεφυλλίστε το)
- Προσκυνηματική εκδρομή του κατηχητικού σχολείου κα...
- Συμπληρώθηκαν 10 χρόνια από την ανακομιδή. Παραμέν...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΕΛΕΟΥΣΗ...
- Φεβρουαρίου(83)
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016
00:05
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τὸ ψάλλουμε στὴν Ἀκολουθία τοῦ Μνημοσύνου γιὰ τοὺς κεκοιμημένους ἀδελφούς μας. Τὸ αἰσθανόμαστε ὡς εὐχή, τὸ ἀπευθύνουμε ὡς προσευχή· γνωρίζουμε ὅμως τί ἀκριβῶς σημαίνει;
Ἴσως τὸ συνδέουμε μὲ τὴν πολὺ ἀνθρώπινη εὐχὴ ποὺ δίνεται στοὺς συγγενεῖς τοῦ κεκοιμημένου μετὰ τὸ πέρας τῆς Ἐξοδίου Ἀκολουθίας ἢ τοῦ Μνημοσύνου: «Νὰ ζεῖτε νὰ τὸν θυμάστε»! Νὰ μὴν ξεχαστεῖ στὴ γῆ τὸ ὄνομα τοῦ ἐκλιπόντος, ἀλλὰ νὰ μείνει ἄσβηστη ἡ θύμησή του στὴ μνήμη τῶν ζωντανῶν καὶ μάλιστα τῶν δικῶν του.
Σύμφωνα μὲ αὐτὴ τὴν ἄποψη βέβαια οἱ πιὸ προνομιοῦχοι εἶναι ὅσοι μὲ τὰ ἐξαιρετικὰ χαρίσματά τους καὶ τὸν ἐπίμονο μόχθο τους ἄφησαν ὄνομα στὴν ἀνθρώπινη ἱστορία: ἱκανότατοι ἄνθρωποι τῆς τέχνης, λογοτέχνες, μουσικοσυνθέτες, ζωγράφοι, ἀρχιτέκτονες, ἐπιτυχημένοι ἐπιστήμονες, ἐφευρέτες, μεγαλοφυεῖς στρατηγοί… Ἀλλὰ αὐτοὶ εἶναι πολὺ λίγοι, αὐτοὶ εἶναι οἱ εὐνοημένοι ἀπὸ τὴ φύση καὶ τὶς περιστάσεις. Οἱ ὑπόλοιποι; οἱ συνηθισμένοι; ἐμεῖς οἱ μέτριοι ἄνθρωποι; Ναί, θὰ μᾶς θυμοῦνται τὰ παιδιὰ καὶ τὰ ἐγγόνια μας. Ἀλλὰ ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα; Πόσοι ἀπὸ ἐμᾶς γνωρίζουμε ἔστω καὶ τὰ ὀνόματα τῶν προπάππων μας καὶ ποῦ βρίσκονται τὰ ὀστά τους; Ἀκόμη περισσότερο, οἱ ἄσημοι καὶ ἐγκαταλελειμμένοι ἢ μοναχικοὶ ἄνθρωποι, ποὺ κηδεύονται μὲ τὴ μέριμνα τῆς κοινωνίας καὶ κάποτε δὲν εἶναι γνωστὸ οὔτε τὸ ὄνομά τους ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ τοὺς κηδεύουν; Τί νόημα ἔχει γι᾿ αὐτοὺς τὸ «αἰωνία ἡ μνήμη»; Σ᾿ αὐτοὺς θὰ μείνει ἀνεκπλήρωτη ἡ εὐχὴ τῆς Ἐκκλησίας;…
Βέβαια δὲν εἶναι πάντοτε τιμητικὸ γιὰ κάποιον νεκρὸ νὰ θυμοῦνται οἱ ἄνθρωποι τὸ ὄνομά του. Π.χ. ὁ Νέρων καὶ ὁ Ἡρώδης εἶναι πρόσωπα ποὺ τὰ θυμοῦνται οἱ ἑπόμενες γενιὲς μὲ φρίκη καὶ ἀποστροφή. Ἐξάλλου καὶ ἂν ἀκόμη κάποιος ἀφήσει καλὸ ὄνομα στὴν ἱστορία γιὰ τὶς θαυμαστὲς ἐπιδόσεις του σὲ ὁποιονδήποτε τομέα, ἀκόμη καὶ στὴν ἀρετή, ὅμως ἀκόμη καὶ τότε ἡ μνήμη του δὲν εἶναι «αἰωνία», ἀλλὰ ὅσο θὰ ὑπάρχει αὐτὸς ὁ κόσμος· πολλὲς φορὲς μάλιστα γρήγορα ἀτονεῖ ἡ μνήμη του καὶ εἶναι πιὰ γνωστὸς μόνο στοὺς ἱστορικοὺς ἢ οὔτε καὶ σὲ αὐτούς. Ἂν ὅμως ἔτσι εἶναι τὰ πράγματα ἀκόμη καὶ γιὰ τοὺς ἐπώνυμους τῆς Ἱστορίας, τί νόημα ἔχει ἡ συγκεκριμένη προσευχὴ τῆς Ἐκκλησίας;
Ἡ ἀπάντηση εἶναι πολὺ ἁπλή: ἡ προσευχὴ αὐτὴ ἔχει ἄλλο νόημα. Μὲ τὸ «αἰωνία ἡ μνήμη» δὲν ἐννοεῖται ἡ μνήμη τῶν ἀνθρώπων ἀλλὰ τοῦ Θεοῦ. Προσευχόμαστε ὁ Θεὸς νὰ θυμᾶται αἰώνια τὸν κεκοιμημένο ἀδελφό μας, καὶ ὄχι οἱ ἄνθρωποι. Ἀλλὰ τί σημαίνει αὐτὴ ἡ μνήμη τοῦ Θεοῦ;
Ὅταν ἄγγελος ἐμφανίσθηκε στὸν ἅγιο Κορνήλιο τὸν ἑκατόνταρχο, τοῦ εἶπε: «Αἱ προσευχαί σου καὶ αἱ ἐλεημοσύναι σου ἀνέβησαν εἰς μνημόσυνον ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ» (Πράξ. ι´ [10] 4). Οἱ προσευχὲς καὶ οἱ ἐλεημοσύνες σου ἀνέβηκαν στὸν οὐρανὸ ὡς προσφορὰ εὐπρόσδεκτη στὸ Θεὸ καὶ ἄξια νὰ σὲ θυμᾶται καὶ νὰ μὴ σὲ λησμονεῖ ποτέ. Ὁ δὲ Ψαλμωδὸς ἀναφωνεῖ μὲ εὐγνωμοσύνη: «Τί ἐστιν ἄνθρωπος, ὅτι μιμνῄσκῃ αὐτοῦ; ἢ υἱὸς ἀνθρώπου, ὅτι ἐπισκέπτῃ αὐτόν;» (Ψαλ. η´ 5). Τί εἶναι ὁ ἄνθρωπος, ὥστε νὰ καταδέχεσαι νὰ τὸν θυμᾶσαι, ἢ κάθε ἀπόγονός του, ὥστε νὰ τὸν φροντίζεις ἰδιαιτέρως;… Αὐτὸ ὅμως ποὺ ἀφορᾶ ἀκριβῶς στὸ θέμα μας εἶναι ἡ προσευχὴ τοῦ συσταυρωμένου μὲ τὸν Κύριο μετανοημένου ληστῆ: «Μνήσθητί μου, Κύριε, ὅταν ἔλθῃς ἐν τῇ βασιλείᾳ σου» (Λουκ. κγ´ [23] 42). Θυμήσου με, Κύριε, ὅταν θὰ ξαναέλθεις μὲ τὴ δόξα καὶ τὴ δύναμη τῆς Βασιλείας Σου, καὶ ἀνάστησέ με γιὰ νὰ τὴν ἀπολαύσω καὶ ἐγώ.
Συνεπῶς μὲ τὸ «αἰωνία ἡ μνήμη» προσευχόμαστε ὁ Θεὸς νὰ θυμηθεῖ τὸν κεκοιμημένο στὴ Βασιλεία Του. Πρόκειται γιὰ μνήμη ἀγάπης, μνήμη ἐλέους, μνήμη σωτηρίας. Καὶ αὐτὸ εἶναι τὸ σημαντικότερο. Διότι τί νόημα ἔχει νὰ μὲ θυμοῦνται μὲ θαυμασμὸ οἱ ἄνθρωποι γιὰ τὰ ἔργα καὶ τὶς ἐπιδόσεις μου, ν᾿ ἀφήσω ὄνομα στὴν ἀνθρώπινη ἱστορία, ἀλλὰ τὸ ὄνομά μου νὰ μὴν εἶναι γραμμένο στὸ βιβλίο τοῦ Θεοῦ, νὰ μὲ ἔχει ἀποδοκιμάσει ὁ Θεὸς ἐξαιτίας τῆς ἀμετανοησίας μου καὶ νὰ στενάζω στὸν Ἅδη; Ποιὸ τὸ ὄφελος; Καὶ ἀντίστροφα, γιατί νὰ θεωρήσω ζημιὰ τὸ νὰ μὲ ξεχάσουν οἱ ἄνθρωποι, ἂν μὲ θυμηθεῖ ὁ Θεὸς καὶ μοῦ χαρίσει τὴ Βασιλεία Του;
Τὰ αἰτήματα τῆς Ἐκκλησίας καὶ γενικὰ οἱ προσευχὲς καὶ ἡ Λατρεία της εἶναι οὐράνια, εἶναι ἐμπνευσμένα ἀπὸ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα. Γι᾿ αὐτὸ εἶναι ἀληθινὰ καὶ πολὺ εὔστοχα. Δὲν εἶναι μολυσμένα ἀπὸ τὸ πνεῦμα τοῦ κόσμου οὔτε περιέχουν ἀνθρώπινες ἐπιδιώξεις, καὶ ἐν προκειμένῳ τὴν ἐπιδίωξη κάποιας ἐγκόσμιας ὑστεροφημίας, ἡ ὁποία τελικὰ εἶναι μάταιη καὶ δὲν εἶναι αὐτὸ ποὺ συντελεῖ στὴ μακαρία ἀνάπαυση τῶν νεκρῶν μας.
Ἂς ψάλλουμε λοιπὸν καὶ ἂς προσευχόμαστε σὲ κάθε ἱερὸ Μνημόσυνο στὸ ὁποῖο παρευρισκόμαστε, νὰ εἶναι «αἰωνία ἡ μνήμη» τοῦ ἀδελφοῦ μας. Ἂς τὸ ψάλλουμε μὲ ἐπίγνωση, γνωρίζοντας τί σημαίνει. Ἂς τὸ ψάλλουμε μὲ τὴν καρδιά μας, μὲ πόθο, μὲ ἐνδιαφέρον γιὰ τὸν κεκοιμημένο. Ἂς παρακαλοῦμε τὸν Θεὸ νὰ τὸν δεχθεῖ κοντά Του. Δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ εὐχηθοῦμε κάτι ἀνώτερο γιὰ τὸν ἐκδημήσαντα ἀδελφό μας: νὰ τὸν θυμηθεῖ ὁ Θεὸς στὴ Βασιλεία Του· τὸ σύντομο πέρασμά του ἀπὸ τὴ γῆ νὰ ἔχει κατάληξη τὴ Βασιλεία τῶν οὐρανῶν, ὅπου κυριαρχεῖ ἡ αἰώνια εὐτυχία καὶ χαρὰ μέσα στὸ φῶς τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ.
πηγή:osotir.org
!>