Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
-
Φεβρουαρίου(83)
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου ιερούργησε την Κυριακή σ...
- ΟΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΡΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ μέ τόν Σεβασ...
- Βήματα με τον Θεό! (Θα ανατριχιάσετε)
- Όσιος Κασσιανός ο Ρωμαίος
- Κυριακή του Ασώτου - ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ...
- Η παραβολή του ασώτου υιού (ταινία)
- Ἡ χαρά τοῦ κ. Καμίνη!
- Άγιος Παΐσιος: Οι φιλότιμοι έχουν λεπτή συνείδηση ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΥΛΟΓΗΣΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣ...
- Ενδιαφέρουσα ομιλία στο Πνευματικό μας Κέντρο
- Σχολιασμός στο κείμενο της Ε΄ Πανορθοδόξου Προσυν...
- ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΤΕ ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ και τη ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ του ...
- Η "αποτυχία" του να είσαι τέλειος
- Ποιές είναι οι τρείς Κυριακές που αποτελούν τα προ...
- Εσύ, ποτέ δε θα πεθάνεις...
- Ο καρκίνος μου έμαθε τί είναι ζωή
- Άγιος Ρηγίνος ο Ιερομάρτυρας, Επίσκοπος Σκοπέλου
- Οι μητέρες ξέρουν........
- Το κλειδί της πνευματικής ζωής
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου, την Κυριακή στο Ναό μας
- Τί είναι το Τριώδιο; Που οφείλεται η ονομασία του;
- Ύμνοι Τριωδίου - Μεγάλης Σαρακοστής
- Ἐπίσκεψη τοῦ νέου Γενικοῦ Περιφερειακοῦ Ἀστυνομικο...
- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗ "Γ. ΒΕΡΙΤΗ" ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ...
- Ο π. Προκόπιος Κόρδας καλεσμένος μας στην Ενοριακή...
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρ...
- 11 Χρόνια Αρχιερατείας του Σεβασμιωτάτου Μητροπολί...
- Ο π. Προκόπιος Κόρδας θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Π...
- Κυριακή Τελώνου καὶ Φαρισαίου - Η ΘΕΑΡΕΣΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
- 11 Χρόνια ἀπό τήν ἐκλογή καί τήν χειροτονία τοῦ Μη...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Πανήγυρις Αγί...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη της ευρέσεως της τιμίας...
- Η Αγία Φιλοθέη η Αθηναία και το ανεκτίμητο έργο της
- Αφυπνιστικά περί μετανοίας και εξομολογήσεως - Σάβ...
- Η Αγία Φιλοθέη (19.2.1589)
- Θεική φωτιά στο Άγιο Ποτήριο...!
- ΥΠΟΔΟΧΗ ΙΕΡΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ στον Ι.Ν. Ευαγγελισμού της ...
- Ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων ο Μεγαλομάρτυς
- Άγιος Παΐσιος - Να εμπιστευθούν οι γονείς τα παιδι...
- Έρως έρωτι νικάται
- Ο π. Ιωσήφ Μήλιας καλεσμένος μας στην Ενοριακή σύν...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀνθίμου τοῦ Νέου στήν Πάτρα
- Ο μισθός της δασκάλας - Αντόν Τσέχωφ
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς ΙΖ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ μέ τόν Σεβ...
- Ομιλία στην Χριστιανική Στέγη Πατρών - "Η Σιωπή τη...
- Ο π. Ιωσήφ Μήλιας θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Πνευμ...
- «Από Διός άρχεσθαι», τουτέστιν, «από Χριστού άρχε...
- Κυριακή ΙΖ΄ Ματθαίου - ΟΤΑΝ Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ...
- Δέηση στήν Πάτρα γιά τήν ἀνάπαυση τῶν τριῶν Ἀξιωμα...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΒΛΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ...
- Με κάθε λαμπρότητα εορτάσθη η Μνήμη του Αγίου Χαρα...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν στό Πατριαρχεῖο Ἀ...
- Ομιλία του κ.Ηλία Σκόνδρα στον Ι.Ν.Αγίων Αναργύρων
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους στόν Νέο Ἐρινεό Πατρ...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῶν Ταλάντων, μέ τόν Σε...
- Ὁ ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους στά Τσουκαλέϊκα ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠ...
- Το παραμύθι χωρίς Όνομα ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα
- Κυριακή ΙΣΤ΄ Ματθαίου - Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΤΑΛΑΝΤΩΝ
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Εκδρομή των Ν...
- Το διήμερο 9 και 10 Φεβρουαρίου, η Ενορία μας πανη...
- Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Δώστε στα παιδιά σας χρ...
- Τι είναι η νοερή προσευχή και πως πρέπει να γίνεται
- Εγώ δεν έχω αμαρτίες. Γιατί να πάω να εξομολογηθώ;
- Ἡ Μυστική Ἐξίσωση τῆς Χαρᾶς: Πίστη => Αγάπη + Θυσί...
- Ἡ Πραγματική Χαρά
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίου Χαραλάμπους ...
- Νοσοκομείο που «νοσεί» πώς μπορεί να σώσει; - Σάββ...
- Πότε δημιουργείται η ψυχή; Θεωρήσεις για την εμβρυ...
- Γλυκό ψυγείου με βάση μπισκότου - φουντουκιού κρέμ...
- Ο π. Περικλής Ρίπισης καλεσμένος μας στην Ενοριακή...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΒΑΠΤΙΣΕ ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΡΟΜΑ
- Ἡ ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος στήν Πάτρα
- Τά νειᾶτα τῆς Πάτρας γιά μιά ἀκόμη φορά ἔδωσαν μαρ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Τρύφωνος στήν Πάτρα 1.2.2016
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΕ' ΛΟΥΚΑ με τον Σεβ. Μητροπολ...
- Ενώπιον της Συνόδου
- Ο π. Περικλής Ρίπισης θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Π...
- Τα τρία πάθη που κατακυριεύουν την ψυχή
- Αντιεξουσιαστές!
- Ο Άγιος Τρύφων ο Μάρτυρας
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016
00:21
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
«Κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος»
Λουκ. ιη΄10-14
Εἶπεν ὁ Κύριος τὴν παραβολὴν ταύτην· ἄνθρωποι δύο ἀνέβησαν εἰς τὸ ἱερὸν προσεύξασθαι, ὁ εἷς Φαρισαῖος καὶ ὁ ἕτερος τελώνης. ὁ Φαρισαῖος σταθεὶς πρὸς ἑαυτὸν ταῦτα προσηύχετο· ὁ Θεός, εὐχαριστῶ σοι ὅτι οὐκ εἰμὶ ὥσπερ οἱ λοιποὶ τῶν ἀνθρώπων, ἅρπαγες, ἄδικοι, μοιχοί, ἢ καὶ ὡς οὗτος ὁ τελώνης· νηστεύω δὶς τοῦ σαββάτου, ἀποδεκατῶ πάντα ὅσα κτῶμαι. καὶ ὁ τελώνης μακρόθεν ἑστὼς οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανὸν ἐπᾶραι, ἀλλ᾿ ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ. λέγω ὑμῖν, κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος· ὅτι πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται, ὁ δὲ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται.
Η ΘΕΑΡΕΣΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Κυριακὴ τοῦ Τελώνου καὶ Φαρισαίου σήμερα καὶ στὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο ἀκούσαμε τὴν Παραβολὴ ποὺ μᾶς παρουσιάζει ἀκριβῶς αὐτὰ τὰ δύο πρόσωπα: τὸν Φαρισαῖο καὶ τὸν τελώνη. Καὶ οἱ δύο ἀνέβηκαν στὸ Ναὸ τῶν Ἱεροσολύμων γιὰ νὰ προσευχηθοῦν. Στὸν ἴδιο Ναὸ πῆγαν. Ὄχι ὅμως μὲ τὴν ἴδια διάθεση. Τὸ ἀπέδειξαν αὐτὸ μὲ τὴ στάση τους καὶ τὰ λόγια τους. Καὶ τελικὰ ὁ τελώνης ἔφυγε δικαιωμένος, συγχωρημένος, ὄχι ὅμως καὶ ὁ Φαρισαῖος. «Κατέβη οὖτος δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος». Ἂς μαθητεύσουμε λοιπὸν στὸν τρόπο τῆς προσευχῆς τοῦ τελώνου, ὑπογραμμίζοντας τρία στοιχεῖα τῆς θεάρεστης προσευχῆς του.
1. ΦΟΒΟΣ ΘΕΟΥ
Ὁ τελώνης ἀπὸ σεβασμὸ καὶ εὐλάβεια στεκόταν «μακρόθεν», μακριὰ ἀπὸ τὸ ἱερὸ θυσιαστήριο καὶ «οὐκ ἤθελεν οὐδὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς εἰς τὸν οὐρανὸν ἐπᾶραι». Δὲν εἶχε τὴν τόλμη ὄχι μόνο τὰ χέρια του ἀλλ’ οὔτε τὰ μάτια του νὰ ὑψώσει πρὸς τὸν οὐρανό. Μὲ κατεβασμένο τὸ βλέμμα καὶ συγκεντρωμένο τὸ νοῦ προσευχόταν στὸν Θεὸ νὰ τὸν λυπηθεῖ γιὰ τὸ κατάντημά του. Οὔτε ἔλεγε περιττοὺς λόγους, οὔτε ἔκανε ἐπιδεικτικὲς κινήσεις, οὔτε περιέφερε τὸ βλέμμα του δεξιὰ κι ἀριστερά. Ἡ ὅλη στάση του φανέρωνε εὐλάβεια, συστολή, φόβο Θεοῦ.
Ἂν ὁ τελώνης αἰσθανόταν ἔτσι στὸ Ναὸ τῶν Ἱεροσολύμων, ὅπου ὅλα ἦταν τύπος καὶ σκιὰ τῆς ἀληθινῆς λατρείας, πῶς πρέπει ἄραγε νὰ αἰσθανόμαστε ἐμεῖς μέσα στοὺς χριστιανικοὺς Ναούς μας, ὅπου φανερώνεται αὐτὸς ὁ Τριαδικὸς Θεός; Τὸ ψάλλουμε στὴν ἐκκλησία: «Ἐν τῷ ναῷ ἑστῶτες τῆς δόξης σου ἐν οὐρανῷ ἑστάναι νομίζομεν». Ἂν μέσα στὸ ναὸ συναισθανόμασταν ὅτι βρισκόμαστε στὸν οὐρανό, τότε μὲ πολὺ φόβο Θεοῦ καὶ περισσὴ εὐλάβεια θὰ πλησιάζαμε καὶ θὰ προσφέραμε τὴν ταπεινὴ λατρεία μας.
2. ΤΑΠΕΙΝΟΦΡΟΣΥΝΗ
Τὸ δεύτερο στοιχεῖο ποὺ εἶχε ἡ προσευχή του ἦταν ἡ ταπεινοφροσύνη. Ὁ τελώνης συναισθανόταν βαθιὰ τὴν ἁμαρτωλότητά του. Τὸ ὁμολογοῦσε: «Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ». Τὰ λόγια αὐτὰ δὲν τὰ ἔλεγε τυπικά. Αἰσθανόταν ἔνοχος καὶ ἐξαρτοῦσε τὴ σωτηρία του ἐξ ὁλοκλήρου ἀπὸ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ. Ἡ ταπείνωσή του ἦταν εἰλικρινής. Γι’ αὐτό, σημειώνει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ὁ τελώνης «οὐκ ἤλγησεν ἐπὶ τῇ κατηγορίᾳ, ἀλλὰ κατεδέξατο τὸ εἰρημένον μετ’ εὐγνωμοσύνης»· δὲν ἀντέδρασε στὰ περιφρονητικὰ λόγια τοῦ Φαρισαίου, οὔτε πόνεσε ἀπὸ τὴν κατηγορία, ἀλλὰ δέχθηκε μὲ εὐγνωμοσύνη τὸν πικρὸ λόγο, διότι πίστευε ὅτι τοῦ ἄξιζε. Τόσο μεγάλο ἀγαθὸ εἶναι ἡ ταπεινοφροσύνη!
Πόσο πολὺ μᾶς διδάσκει τὸ ταπεινό του φρόνημα! Μπορεῖ κι ἐμεῖς νὰ ὀνομάζουμε τὸν ἑαυτό μας ἁμαρτωλό, νὰ ἀπαγγέλλουμε στὴν προσευχή μας τὰ ἴδια λόγια «Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ», ἀλλὰ ὅταν μᾶς ὑποδείξουν ἕνα λάθος, ὅταν μᾶς κατηγορήσουν, ἀμέσως ἀντιδροῦμε καὶ στενοχωριόμαστε. Μήπως τελικὰ δὲν τὸ πιστεύουμε αὐτὸ τὸ «ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ»; Ἡ ταπεινοφροσύνη ἀπαιτεῖ τόλμη καὶ εἰλικρίνεια κι εἶναι αὐτὴ ποὺ ἑλκύει τὴ χάρη καὶ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
3. ΜΕΤΑΝΟΙΑ
Τὸ τρίτο στοιχεῖο ποὺ εἶχε ἡ προσευχή του ἦταν ἡ μετάνοια. Καὶ μάλιστα μετάνοια βαθιὰ καὶ εἰλικρινής. Ὁ τελώνης «ἔτυπτεν εἰς τὸ στῆθος αὐτοῦ λέγων· ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ». Χτυποῦσε τὸ στῆθος του διότι ἐκεῖ βρίσκεται ἡ καρδιά, τὸ κέντρο ὅλων τῶν ἁμαρτωλῶν ἐπιθυμιῶν καὶ διαθέσεων τοῦ ἀνθρώπου. Δὲν κατηγοροῦσε τοὺς ἄλλους, δὲν μεταβίβαζε εὐθύνες, οὔτε πρόβαλλε δικαιολογίες γιὰ τὶς πράξεις του. Δὲν ἔλεγε «παρασύρθηκα», «εἶναι ἡ φύση τοῦ ἐπαγγέλματός μου τέτοια ποὺ μὲ ἀναγκάζει νὰ παρανομήσω» καὶ ἄλλα παρόμοια. Παραδεχόταν ὅτι αὐτὸς καὶ μόνο αὐτὸς ἔφταιγε γιὰ τὸ κατάντημά του καὶ κατηγοροῦσε τὸν ἑαυτό του.
Αὐτὴ εἶναι πραγματικὴ μετάνοια. Ὁ ἄνθρωπος ποὺ μὲ τέτοια εἰλικρινὴ διάθεση καταφεύγει στὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀπολύτως βέβαιο ὅτι θὰ βρεῖ συγχώρηση ἀπὸ τὸν Θεό. «Καρδίαν συντετριμμένην καὶ τεταπεινωμένην ὁ Θεὸς οὐκ ἐξουδενώσει» (Ψαλμ. ν΄ [50] 19). Τὴ συντετριμμένη καρδιὰ ὁ Θεὸς ποτὲ δὲν θὰ τὴν ἀπορρίψει. Ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς ποὺ ἐπιθυμεῖ τὴ σωτηρία ὅλων τῶν ἀνθρώπων δέχεται τὴ μετάνοια κάθε ἁμαρτωλοῦ, ὅπως ἀκριβῶς καὶ τοῦ τελώνη τῆς σημερινῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς.
Καθὼς σήμερα ἀνοίγει ἡ κατανυκτικὴ περίοδος τοῦ Τριωδίου, κατὰ τὴν ὁποία ὅλο καὶ πιὸ συχνὰ θὰ ἔχουμε τὴν εὐκαιρία νὰ προσερχόμαστε στοὺς ἱεροὺς Ναούς μας γιὰ νὰ προσευχηθοῦμε καὶ νὰ λατρεύσουμε τὸν Κύριο, ἂς φέρνουμε συχνὰ στὸ νοῦ μας τὴν Παραβολὴ αὐτὴ τοῦ Κυρίου. Κι ἂς ἀκολουθήσουμε τὴν προτροπὴ τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου: «Μὴ προσευξώμεθα φαρισαϊκῶς, ἀδελφοί» ἀλλὰ «τελωνικῶς διὰ νηστείας κράζοντες· ἱλάσθητι ἡμῖν ὁ Θεὸς τοῖς ἁμαρτωλοῖς». Ἂς συμμετέχουμε κι ἐμεῖς στὶς ἱερὲς Ἀκολουθίες μὲ φόβο Θεοῦ, μὲ ταπεινοφροσύνη καὶ εἰλικρινὴ μετάνοια γιὰ νὰ χαρίσει καὶ σ’ ἐμᾶς ὁ πανάγαθος Θεὸς αὐτὸ ποὺ ἔλαβε καὶ ὁ τελώνης: τὴ δικαίωση καὶ τὴ σωτηρία.
πηγή:osotir.org
πηγή:osotir.org
!>