Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
-
Φεβρουαρίου(83)
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου ιερούργησε την Κυριακή σ...
- ΟΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΡΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ μέ τόν Σεβασ...
- Βήματα με τον Θεό! (Θα ανατριχιάσετε)
- Όσιος Κασσιανός ο Ρωμαίος
- Κυριακή του Ασώτου - ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ...
- Η παραβολή του ασώτου υιού (ταινία)
- Ἡ χαρά τοῦ κ. Καμίνη!
- Άγιος Παΐσιος: Οι φιλότιμοι έχουν λεπτή συνείδηση ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΥΛΟΓΗΣΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣ...
- Ενδιαφέρουσα ομιλία στο Πνευματικό μας Κέντρο
- Σχολιασμός στο κείμενο της Ε΄ Πανορθοδόξου Προσυν...
- ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΤΕ ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ και τη ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ του ...
- Η "αποτυχία" του να είσαι τέλειος
- Ποιές είναι οι τρείς Κυριακές που αποτελούν τα προ...
- Εσύ, ποτέ δε θα πεθάνεις...
- Ο καρκίνος μου έμαθε τί είναι ζωή
- Άγιος Ρηγίνος ο Ιερομάρτυρας, Επίσκοπος Σκοπέλου
- Οι μητέρες ξέρουν........
- Το κλειδί της πνευματικής ζωής
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου, την Κυριακή στο Ναό μας
- Τί είναι το Τριώδιο; Που οφείλεται η ονομασία του;
- Ύμνοι Τριωδίου - Μεγάλης Σαρακοστής
- Ἐπίσκεψη τοῦ νέου Γενικοῦ Περιφερειακοῦ Ἀστυνομικο...
- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗ "Γ. ΒΕΡΙΤΗ" ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ...
- Ο π. Προκόπιος Κόρδας καλεσμένος μας στην Ενοριακή...
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρ...
- 11 Χρόνια Αρχιερατείας του Σεβασμιωτάτου Μητροπολί...
- Ο π. Προκόπιος Κόρδας θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Π...
- Κυριακή Τελώνου καὶ Φαρισαίου - Η ΘΕΑΡΕΣΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
- 11 Χρόνια ἀπό τήν ἐκλογή καί τήν χειροτονία τοῦ Μη...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Πανήγυρις Αγί...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη της ευρέσεως της τιμίας...
- Η Αγία Φιλοθέη η Αθηναία και το ανεκτίμητο έργο της
- Αφυπνιστικά περί μετανοίας και εξομολογήσεως - Σάβ...
- Η Αγία Φιλοθέη (19.2.1589)
- Θεική φωτιά στο Άγιο Ποτήριο...!
- ΥΠΟΔΟΧΗ ΙΕΡΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ στον Ι.Ν. Ευαγγελισμού της ...
- Ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων ο Μεγαλομάρτυς
- Άγιος Παΐσιος - Να εμπιστευθούν οι γονείς τα παιδι...
- Έρως έρωτι νικάται
- Ο π. Ιωσήφ Μήλιας καλεσμένος μας στην Ενοριακή σύν...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀνθίμου τοῦ Νέου στήν Πάτρα
- Ο μισθός της δασκάλας - Αντόν Τσέχωφ
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς ΙΖ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ μέ τόν Σεβ...
- Ομιλία στην Χριστιανική Στέγη Πατρών - "Η Σιωπή τη...
- Ο π. Ιωσήφ Μήλιας θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Πνευμ...
- «Από Διός άρχεσθαι», τουτέστιν, «από Χριστού άρχε...
- Κυριακή ΙΖ΄ Ματθαίου - ΟΤΑΝ Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ...
- Δέηση στήν Πάτρα γιά τήν ἀνάπαυση τῶν τριῶν Ἀξιωμα...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΒΛΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ...
- Με κάθε λαμπρότητα εορτάσθη η Μνήμη του Αγίου Χαρα...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν στό Πατριαρχεῖο Ἀ...
- Ομιλία του κ.Ηλία Σκόνδρα στον Ι.Ν.Αγίων Αναργύρων
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους στόν Νέο Ἐρινεό Πατρ...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῶν Ταλάντων, μέ τόν Σε...
- Ὁ ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους στά Τσουκαλέϊκα ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠ...
- Το παραμύθι χωρίς Όνομα ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα
- Κυριακή ΙΣΤ΄ Ματθαίου - Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΤΑΛΑΝΤΩΝ
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Εκδρομή των Ν...
- Το διήμερο 9 και 10 Φεβρουαρίου, η Ενορία μας πανη...
- Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Δώστε στα παιδιά σας χρ...
- Τι είναι η νοερή προσευχή και πως πρέπει να γίνεται
- Εγώ δεν έχω αμαρτίες. Γιατί να πάω να εξομολογηθώ;
- Ἡ Μυστική Ἐξίσωση τῆς Χαρᾶς: Πίστη => Αγάπη + Θυσί...
- Ἡ Πραγματική Χαρά
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίου Χαραλάμπους ...
- Νοσοκομείο που «νοσεί» πώς μπορεί να σώσει; - Σάββ...
- Πότε δημιουργείται η ψυχή; Θεωρήσεις για την εμβρυ...
- Γλυκό ψυγείου με βάση μπισκότου - φουντουκιού κρέμ...
- Ο π. Περικλής Ρίπισης καλεσμένος μας στην Ενοριακή...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΒΑΠΤΙΣΕ ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΡΟΜΑ
- Ἡ ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος στήν Πάτρα
- Τά νειᾶτα τῆς Πάτρας γιά μιά ἀκόμη φορά ἔδωσαν μαρ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Τρύφωνος στήν Πάτρα 1.2.2016
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΕ' ΛΟΥΚΑ με τον Σεβ. Μητροπολ...
- Ενώπιον της Συνόδου
- Ο π. Περικλής Ρίπισης θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Π...
- Τα τρία πάθη που κατακυριεύουν την ψυχή
- Αντιεξουσιαστές!
- Ο Άγιος Τρύφων ο Μάρτυρας
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2016
00:11
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου, δασκάλου
Η ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΜΟΝΑΧΗ: Η Φιλοθέη ήταν κόρη του Αθηναίου λογίου Αγγέλου Μπενιζέλου. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1522 και το βαπτιστικό της όνομα ήταν Ρηγούλα. Μετά από επιμονή των γονέων της νυμφεύτηκε ένα αρχοντόπουλο της αθηναϊκής οικογένειας των Χειλάδων (1536). Όμως ο σύζυγός της πέθανε τρία έτη αργότερα. Έτσι η Αγία, χωρίς οικογενειακά βάρη, επιδόθηκε σε πλήρη αγαθοεργιών ασκητκό βίο. Όταν μάλιστα πέθαναν και οι γονείς της, η Ρηγούλα μετέτρεψε ένα γειτονικό της ναϊσκο (Α. Ανδρέα) σε Μοναστήρι στο οποίο κληροδότησε το μεγαλύτερο τμήμα της περιουσίας της. Η ίδια εκάρη μοναχή παίρνοντας το όνομα Φιλοθέη. Εν συνεχεία εισήλθε πρώτη στη μονή, ως ηγουμένη, ακολουθούμενη από υπηρέτριές της.
ΙΔΡΥΜΑΤΑ “ΟΑΣΕΙΣ” ΣΤΗ ΣΚΛΑΒΙΑ: Μέσα στο μοναστήρι ίδρυσε και βιοτεχνικό εργαστήριο στο οποίο παρακολουθούσαν μαθήματα ή εργάζονταν πλήθος κοριτσιών της Αθήνας. Εν συνεχεία ίδρυσε έναν Παρθενώνα στον οποίο προσέλκυσε πλήθος ευσεβών κοριτσιών, καθιστώντας έτσι το ίδρυμα κέντρο πνευματικής προστασίας και φιλοξενίας.
Με την πάροδο του χρόνου το μοναστήρι και τα ιδρύματα πλούτισαν από τις προσφορές των ευσεβών και έτσι η Φιλοθέη μπόρεσε να ιδρύσει σχολεία και παραρτήματα του Παρθενώνα. Μάλιστα η Μονή και τα εξαρτημένα απ' αυτή ιδρύματα λειτούργησαν σαν κυματοθραύστες στο κύμα του εξισλαμισμού που είχαν εξαπολύσει οι Οθωμανοί κατά τον πρώτο αιώνα της Τουρκοκρατίας στην Ελλάδα. Ακόμη, η Φιλοθέη εκτός του ότι παρείχε στις μονάστριες αλλά και στις κοπέλες εργασία στα εργαστήρια, ασκούσε παράλληλα άοκνα τη φιλανθρωπία, καθιστάμενη προστάτιδα των φτωχών και των γερόντων.
ΜΑΡΤΥΡΙΟ - ΚΟΙΜΗΣΗ: Οι Οθωμανικές αρχές της Αθήνας βλέποντας ότι η Φιλοθέη με την πίστη της και τον τρόπο ζωής της ενέπνεε του ραγιάδες, έδωσανεντολή να συλληφθεί και να οδηγηθεί στη φυλακή, όπου υπέφερε τα πάνδεινα. Χάρις σε συντονισμένες προσπάθειες της Δημογεροντίας των χριστιανών της Αθήνας, όμως, η Φιλοθέη απελευθερώθηκε. Σύντομα, στις 2 Οκτωβρίου του 1588, συνελήφθη εκ νέου κατά τη διάρκεια μιας αγρυπνίας που τελούνταν στη Μονή επί τη εορτή του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου. Οι Τούρκοι που την συνέλαβαν τις προξένησαν σοβαρές πληγές με ραβδισμούς και μαστιγώσεις, καθιστώντας την μισοπεθαμένη.
Έπειτα απ' αυτό οι συμμονάστριές της την παρέλαβαν και την οδήγησαν στο μετόχι της Μονής στην Καλογρέζα, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται ο Ι. Ναός της Α. Φιλοθέης. Εκεί τελικά δεν κατόρθωσε ποτέ να συνέλθει από τους βασανισμούς και παρέδωσε το πνεύμα της την 19η Φεβρουαρίου του 1589. Την επόμενη μόλις δεκαετία έγινε η ανακύρηξη τη; αγιότητάς της από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, επί δεύτερης πατριαρχίας Ματθαίου Β΄(1595-1600).
“ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ” ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ: Το άγιο λείψανο της Φιλοθέης φυλάσσεται μέσα στο ιερό βήμα του Μητροπολιτικού Ναού των Αθηνών εντός λάρνακας. Κάθε έτος, την παραμονή της εορτής, ένα μέλος της οικογένειας Μπενιζέλου ανοίγει τη λάρνακα για να προσκυνήσουν οι πιστοί. Προς τιμή της Αγίας ονομάστηκε η οδός που οδηγεί στο κτίριο της Αρχιεπισκοπής, καθώς και μια ολόκληρη συνοικία (Νέα Φιλοθέη). Η γειτονική συνοικία του Ψυχικού, αξίζει να αναφέρουμε, ονομάστηκε έτσι εξαιτίας της αναψυχής που πρόσφερε στους περιπατητές ένα πηγάδι στην περιοχή, το οποίο διάνοιξε με δικές της δαπάνες η Αγία Φιλοθέη. Κάθε χρόνο, ανήμερα της εορτής της Αγίας, πλήθη πιστών συρρέουν στη βραχώδη κρύπτη της περιοχής της Φιλοθέης, όπου ασκήτεψε αυτή η μεγάλη εργάτιδα της ελληνοχριστιανικής ιδέας.
Απολυτίκιο: “Αθηναίων η πόλις η περιώνυμος Φιλοθέην τιμά την οσιομάρτυρα και ασπάζεται αυτής το θείον λείψανον, ότι εβίωσε σεμνώς και μετήλλαξε το ζην αθλήσει και μαρτυρίω, και πρεσβεύει προς τον Σωτήρα, διδόναι πάσι το θείον έλεος.”
Βιβλιογραφία:
Νικοδήμος Αγιορείτης, Συναξαριστής τ. Ε΄, σ. 141.
Ε. Βούλγαρις, Η προς Πέτρον Κλαίρκιον επιστολιμαία διατριβή.
Κ. Σάθα, Νεοελληνική Φιλολογία, σ. 193.
Κ. Σάθα, Μεσαιωνική Βιβλιοθήκη, Γ΄, σ.606.
Δ. Καμπούρογλου, “Φιλοθέη Βενιζέλου”, εφημ. Ακρόπολις, 1911 (σε συνέχειες).
Δ. Καμπούρογλου, Μνημεία της Ιστορίας των Αθηνών, Α΄ 1891, Σ. 145-165.
Χρυσ. Παπαδοπουλος, Η Εκκλησία των Αθηνών, Αθήναι 1928, σ. 52-54.
!>