Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
-
Φεβρουαρίου(83)
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου ιερούργησε την Κυριακή σ...
- ΟΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΡΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗ...
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ μέ τόν Σεβασ...
- Βήματα με τον Θεό! (Θα ανατριχιάσετε)
- Όσιος Κασσιανός ο Ρωμαίος
- Κυριακή του Ασώτου - ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ...
- Η παραβολή του ασώτου υιού (ταινία)
- Ἡ χαρά τοῦ κ. Καμίνη!
- Άγιος Παΐσιος: Οι φιλότιμοι έχουν λεπτή συνείδηση ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΥΛΟΓΗΣΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣ...
- Ενδιαφέρουσα ομιλία στο Πνευματικό μας Κέντρο
- Σχολιασμός στο κείμενο της Ε΄ Πανορθοδόξου Προσυν...
- ΚΑΤΑΨΗΦΙΣΤΕ ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ και τη ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ του ...
- Η "αποτυχία" του να είσαι τέλειος
- Ποιές είναι οι τρείς Κυριακές που αποτελούν τα προ...
- Εσύ, ποτέ δε θα πεθάνεις...
- Ο καρκίνος μου έμαθε τί είναι ζωή
- Άγιος Ρηγίνος ο Ιερομάρτυρας, Επίσκοπος Σκοπέλου
- Οι μητέρες ξέρουν........
- Το κλειδί της πνευματικής ζωής
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου, την Κυριακή στο Ναό μας
- Τί είναι το Τριώδιο; Που οφείλεται η ονομασία του;
- Ύμνοι Τριωδίου - Μεγάλης Σαρακοστής
- Ἐπίσκεψη τοῦ νέου Γενικοῦ Περιφερειακοῦ Ἀστυνομικο...
- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗ "Γ. ΒΕΡΙΤΗ" ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ...
- Ο π. Προκόπιος Κόρδας καλεσμένος μας στην Ενοριακή...
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρ...
- 11 Χρόνια Αρχιερατείας του Σεβασμιωτάτου Μητροπολί...
- Ο π. Προκόπιος Κόρδας θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Π...
- Κυριακή Τελώνου καὶ Φαρισαίου - Η ΘΕΑΡΕΣΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
- 11 Χρόνια ἀπό τήν ἐκλογή καί τήν χειροτονία τοῦ Μη...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Πανήγυρις Αγί...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη της ευρέσεως της τιμίας...
- Η Αγία Φιλοθέη η Αθηναία και το ανεκτίμητο έργο της
- Αφυπνιστικά περί μετανοίας και εξομολογήσεως - Σάβ...
- Η Αγία Φιλοθέη (19.2.1589)
- Θεική φωτιά στο Άγιο Ποτήριο...!
- ΥΠΟΔΟΧΗ ΙΕΡΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ στον Ι.Ν. Ευαγγελισμού της ...
- Ο Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων ο Μεγαλομάρτυς
- Άγιος Παΐσιος - Να εμπιστευθούν οι γονείς τα παιδι...
- Έρως έρωτι νικάται
- Ο π. Ιωσήφ Μήλιας καλεσμένος μας στην Ενοριακή σύν...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀνθίμου τοῦ Νέου στήν Πάτρα
- Ο μισθός της δασκάλας - Αντόν Τσέχωφ
- Tό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς ΙΖ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ μέ τόν Σεβ...
- Ομιλία στην Χριστιανική Στέγη Πατρών - "Η Σιωπή τη...
- Ο π. Ιωσήφ Μήλιας θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Πνευμ...
- «Από Διός άρχεσθαι», τουτέστιν, «από Χριστού άρχε...
- Κυριακή ΙΖ΄ Ματθαίου - ΟΤΑΝ Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ...
- Δέηση στήν Πάτρα γιά τήν ἀνάπαυση τῶν τριῶν Ἀξιωμα...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΩ ΒΛΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ...
- Με κάθε λαμπρότητα εορτάσθη η Μνήμη του Αγίου Χαρα...
- Ἐπίσκεψη τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν στό Πατριαρχεῖο Ἀ...
- Ομιλία του κ.Ηλία Σκόνδρα στον Ι.Ν.Αγίων Αναργύρων
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους στόν Νέο Ἐρινεό Πατρ...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
- Τό Εὐαγγέλιον τῆς Κυριακῆς τῶν Ταλάντων, μέ τόν Σε...
- Ὁ ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους στά Τσουκαλέϊκα ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠ...
- Το παραμύθι χωρίς Όνομα ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα
- Κυριακή ΙΣΤ΄ Ματθαίου - Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΤΑΛΑΝΤΩΝ
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Εκδρομή των Ν...
- Το διήμερο 9 και 10 Φεβρουαρίου, η Ενορία μας πανη...
- Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Δώστε στα παιδιά σας χρ...
- Τι είναι η νοερή προσευχή και πως πρέπει να γίνεται
- Εγώ δεν έχω αμαρτίες. Γιατί να πάω να εξομολογηθώ;
- Ἡ Μυστική Ἐξίσωση τῆς Χαρᾶς: Πίστη => Αγάπη + Θυσί...
- Ἡ Πραγματική Χαρά
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίου Χαραλάμπους ...
- Νοσοκομείο που «νοσεί» πώς μπορεί να σώσει; - Σάββ...
- Πότε δημιουργείται η ψυχή; Θεωρήσεις για την εμβρυ...
- Γλυκό ψυγείου με βάση μπισκότου - φουντουκιού κρέμ...
- Ο π. Περικλής Ρίπισης καλεσμένος μας στην Ενοριακή...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΒΑΠΤΙΣΕ ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΡΟΜΑ
- Ἡ ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Σωτῆρος στήν Πάτρα
- Τά νειᾶτα τῆς Πάτρας γιά μιά ἀκόμη φορά ἔδωσαν μαρ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Τρύφωνος στήν Πάτρα 1.2.2016
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΕ' ΛΟΥΚΑ με τον Σεβ. Μητροπολ...
- Ενώπιον της Συνόδου
- Ο π. Περικλής Ρίπισης θα ομιλήσει τη Δευτέρα στο Π...
- Τα τρία πάθη που κατακυριεύουν την ψυχή
- Αντιεξουσιαστές!
- Ο Άγιος Τρύφων ο Μάρτυρας
- Ιανουαρίου(115)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016
12:51
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τρείς Κυριακές αποτελούν τα προπύλαια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής:
η Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου,
η Κυριακή του Ασώτου και
η Κυριακή της Απόκρεω.
Η τελευταία εβδομάς, που εισάγεται με την Κυριακή της Αποκρέω, είναι το προοίμιο της νηστείας της Τεσσαρακοστής, γιατί κατ΄ αυτήν απαγορεύεται, σύμφωνα με τις εκκλησιαστικές διατάξεις, η βρώσις του κρέατος. Είναι η Τυρινή εβδομάς ή εβδομάς της Τυροφάγου. Κατά την εβδομάδα αυτήν αρχίζει η ψαλμωδία των τριωδίων κανόνων.
Η τελευταία αυτή Κυριακή, η Κυριακή της Αποκρέω, είναι και παλαιοτέρα από τις προηγουμένες. Τις δύο άλλες τις προσέθεσαν αργότερα, την Κυριακή του Ασώτου κατά τον Ϛ’ αιώνα και την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου ένα περίπου αιώνα υστερώτερα.
Ο σκοπός της προσθήκης είναι φανερός.Να δημιουργηθή δηλαδή μία περίοδος προπαρασκευής και προετοιμασίας για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ένα είδος προπυλαίου στο όλο οικοδόμημα των κινητών εορτών.
Ή, όπως γράφει ο Ξανθόπουλος, «ώσπερ τις προγυμνασία και παρακίνησις τοίς αγίοις Πατράσιν επενοήθησαν, ώστε παρασκευασθήναι και ετοίμους ημάς γενέσθαι προς τους πνευματικούς αγώνας των νηστειών, την εξ έθους μυσαράν έξιν απολιπόντας». Έγιναν δέ τρείς οι προπαρασκευαστικές αυτές εβδομάδες για να απαρτισθή ο ιερός αριθμός της αγίας Τριάδος, το τρία, βάσει του οποίου οικοδομείται ολόκληρο το σύστημα της λατρείας μας. Και των τριών Κυριακών η ακολουθία πλέκεται γύρω από την ευαγγελική περικοπή, που διαβάζεται κατά την Θεία Λειτουργία.
Κατά την πρώτη Κυριακή αναγινώσκεται η παραβολή του Τελώνου και Φαρισαίου (Λουκ. 18, 10-14), την δευτέρα η παραβολή του Ασώτου υιού (Λουκ. 15, 11-33) και την τρίτη το ευαγγέλιο της Μελλούσης Κρίσεως (Ματθ. 21, 31-46).
Με την πρώτη Κυριακή, την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου, ανοίγει η ιερά πύλη του Τριωδίου. Δεν μπορούσε να ευρεθή καταλληλότερο θέμα, που να συνδυάζη κατά ένα τόσο πλήρη τρόπο τους επί μέρους σκοπούς της περιόδου αυτής.
Το Τριώδιο σημειώνει μία ιερά περίοδο του έτους αφιερωμένη στον Θεό στην σύντονο λατρεία και προσευχή, στην νηστεία και στα αγαθά έργα. Η προσευχή όμως, η νηστεία και η δικαιοσύνη του επιφανειακά δικαίου, κενοδόξου όμως και υπερηφάνου Φαρισαίου, αποδοκιμάζονται από τον Θεό. Αντιθέτως δικαιώνεται ο αμαρτωλός και άδικος, αλλά μετανοημένος και συντετριμμένος Τελώνης, που κτυπά το στήθός του και ταπεινά επικαλείται το έλεος του Θεού: «Ο Θεός ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ». Αυτόν λοιπόν τον τύπο της ορθής προσευχής θέτει στο στόμα του πιστού η Εκκλησία στην έναρξι της περιόδου της προσευχής. Καλεί τους πιστούς να μή προσευχηθούν με υπερηφάνεια, «φαρισαϊκώς», αλλά με ταπείνωσι, «τελωνικώς», γιατί, κατά το λόγιο του Κυρίου, «πάς ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται, ο δέ ταπεινών εαυτόν υψωθήσεται». Τα θέματα αυτά επαναλαμβάνονται σ΄ όλους τους ήχους και σε ποικίλες ποιητικές επεξεργασίες από την υμνογραφία της ημέρας. Παραθέτουμε το πρώτο τροπάριο των στιχηρών του εσπερινού του α’ ήχου, που είναι και το πρώτο τροπάριο του Τριωδίου:
«Μή προσευξώμεθα φαρισαϊκώς, αδελφοί,ο γάρ υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται·ταπεινωθώμεν εναντίον του Θεού τελωνικώς,διά νηστείας κράζοντες·Ιλάσθητι ημίν, ο Θεός, τοίς αμαρτωλοίς».
Το θέμα της δευτέρας Κυριακής είναι συναφές προς το θέμα της πρώτης. Εδώ το δίδει η παραβολή του Ασώτου υιού. Προβάλλεται την Κυριακή αυτή το ενθαρρυντικό παράδειγμα του αμαρτωλού νέου, που, ενώ σπαταλά την πατρική περιουσία «ζών ασώτως», δεν απελπίζεται, δεν συντρίβεται από το βάρος των συμφορών, δεν περιέρχεται σε απόγνωσι. Αλλά επιστρέφει προς τον εὔσπλαγχνο πατέρα ταπεινωμένος, μετανοημένος, ζητώντας το έλεος και την συγγνώμη Του. Και του απευθύνει θερμή ικεσία: «Πάτερ ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιόν σου…». Το παράδειγμα της μετανοίας και της ορθής εν συντριβή καρδίας προσευχής, ενσαρκωμένο στον άσωτο της παραβολής, προβάλλει και πάλι η Εκκλησία προς μίμησιν και καλεί τα άσωτα παιδιά του Πατέρα, όλους μας, να γυρίσωμε στην αγκαλιά του Πατέρα ζητώντας συγγνώμην για να λάβωμε άφεσι, όπως εκείνος.
«Άσωτος εί τις, ως εγώ, θαρρών ίθι, θείου γάρ οίκτου πάσιν ήνοικται θύρα».
«Όποιος είναι άσωτος, όπως εγώ, άς έλθη με θάρρος, γιατί η θύρα της θείας
ευσπλαγχνίας έχει ανοίξει για όλους.»
Την θερμή εξομολόγησι του ασώτου υιού θέτει στο στόμα του πιστού ο ποιητής του Δοξαστικού των Αίνων: «Αγαθέ Πατέρα, απομακρύνθηκα από κοντά Σου· μή με εγκαταλείψης και μή με δείξης άχρηστο για την βασιλεία Σου. Ο παμπόνηρος εχθρός με ξεγύμνωσε, μού αφήρεσε τον πλούτο. Τα χαρίσματα της ψυχής μου τα διεσκόρπισα ασώτως. Γι΄ αυτό σηκώνομαι και επιστρέφω σ΄ Έσένα και Σού φωνάζω· Σύ που είσαι τόσο σπλαγχνικός, ώστε για μένα άπλωσες τα χέρια Σου στον Σταυρό για να με λυτρώσης από το φοβερό θηρίο, τον διάβολο, και για να με στολίσης με την παλαιά μου λαμπρή στολή, δέξου με αν όχι σάν παιδί σου, τουλάχιστον σάν υπηρέτη Σου».
Η προτροπή προς μετάνοιαν γίνεται πιό έντονος στην τρίτη και τελευταία προπαρασκευαστική Κυριακή, την Κυριακή της Αποκρέω. Ως μέσο προτροπής προς μετάνοιαν για την αφύπνησι και των πιό ραθύμων ψυχών χρησιμοποιείται τώρα το αίσθημα του φόβου. Φόβου πρό της δικαίας κρίσεως του Θεού κατά την «φοβεράν και αδέκαστον παρουσίαν» του Χριστού. Την τρομερά σκηνή περιγράφει το ευαγγελικό ανάγνωσμα και η όλη υμνογραφία της ημέρας. Όπως δέ ορθώς παρατηρεί ο Νικηφόρος Ξανθόπουλος στο Συναξάριο: «Ταύτην οι θειότατοι Πατέρες μετά τάς δύο παραβολάς έθεντο, ως αν μή τις την εν εκείναις του Θεού φιλανθρωπίαν μανθάνων, αμελώς διάγη λέγων· Φιλάνθρωπός εστιν ο Θεός, και όταν της αμαρτίας αναχωρήσω, ετοίμως έχω το πάν ανύσαι. Ταύτην την φοβεράν ημέραν ενταύθα κατέταξαν, ίνα διά του θανάτου και της προσδοκίας των εσομένων δεινών, φοβήσαντες τους αμελώς διακειμένους, προς αρετήν επαναγάγωσι, μή θαρρούντας εις το φιλάνθρωπον μόνον, αλλ΄ αφοράν, ότι και δίκαιός εστι κριτής και αποδίδωσιν εκάστω κατά τα έργα αυτού».
Όπως οι βυζαντινοί ζωγράφοι στον Νάρθηκα των Ναών γύρω από την βασιλική πύλη ζωγράφιζαν την σκηνή της δευτέρας παρουσίας, έτσι και οι υμνογράφοι στο πρόπυλο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής μ΄ όλα τα ζωηρά χρώματα του ποιητικού των χρωστήρος ζωγραφίζουν την φοβερά κρίσι. Η πύλη σε λίγο θα ανοίξη. Ποιός πιστός δεν θα θελήση να εισέλθη «εις την χαράν του Κυρίου του;»
Από το βιβλίο
ΛΟΓΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ
Ιωάννου Μ. ΦΟΥΝΤΟΥΛΗ
εκδ.: Αποστολικής Διακονοίας
πηγή:imverias.blogspot.gr
!>