Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
- Φεβρουαρίου(83)
-
Ιανουαρίου(115)
- Είμαστε … «έξυπνοι» ή το νομίζουμε; - Σάββας Ηλιάδης
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΕ΄ ΛΟΥΚΑ - Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ
- Ἡ ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στήν Πάτρα
- "Οι πύργοι της πίστεως"
- Το σημάδι του Θεού - Αληθινή ιστορία
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν στό Δημοτικό Σ...
- Πριν εξομολογηθείς ψάξε...
- Μνημόσυνο μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου στ...
- Χειροτονία Διακόνου στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Τιμητικές διακρίσεις σέ Ἀστυνομικούς καί σέ Πτυχιο...
- "ΜΕΝΟΥΜΕ ΕΥΡΩΠΗ, ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΩΣ ΦΤΩΧΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ" - Α...
- Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος και οι Νέοι (video)
- Οχτώ χρόνια χωρίς τον Χριστόδουλο – Μεγάλο Αφιέρωμα
- Ιερομόναχος Κοσμάς Γρηγοριάτης (1942 – 27 Ιανουαρί...
- «Έπεσεν, έπεσε Βαβυλών η μεγάλη» - Ηλίας Γ. Σκόνδρας
- Μια αληθινή μαρτυρία για τον Χριστόδουλο (οκτώ χρό...
- AΠΙΣΤΕΥΤΗ απάντηση Δημάρχου στο Μόντρεαλ όταν η Μο...
- Ο ΟΣΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΑΣΚΗΤΗΣ
- Μητροπολίτης σφουγγαρίζει θαλάμους ασθενών σε Νοσο...
- Η κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στην Ενορία Παναγίας Αλ...
- Σεβασμιώτατε Πάτερ και Δέσποτα, πολλά τα έτη σας !!!
- Η κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκώ...
- Συνήγοροι διαφθορᾶς
- ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΠΙΤΑ ΕΚΟΨΕ Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΡΥΑ ΙΤΕ...
- Ο κ. Δημήτριος Κεχαγιάς καλεσμένος μας στην Ενορια...
- Εις μνημόσυνον.... - π. Παναγιώτης Ρόδης
- ” Ἡ Θεολογία τῶν γεγονότων”. Ἡ νέα ἐκπομπή τοῦ Σεβ...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου στήν Πάτρ...
- ΕΟΡΤΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΔ' ΛΟΥΚΑ με τον Σεβ. Μητροπολ...
- Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κερνίτσης κ. Χρύσανθος σ...
- Ο κ. Δημήτριος Κεχαγιάς θα ομιλήσει σήμερα στο Πνε...
- ΚΟΠΗ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΕΝ ΠΑΤΡΑΙΣ ΚΕΦΑΛ...
- Κυριακή ΙΔ΄ Λουκά - ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΖΩΗ
- Την Κυριακή, τη Θεία Λειτουργία στο Ναό μας θα τελ...
- Ἡ Βασιλόπιτα τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Λυκείου Πατρῶν
- «Άγιος Παΐσιος – Οικογένεια και Νέοι»
- Προχωροῦν ἐνταντικά οἱ ἐργασίες γιά τήν περάτωση τ...
- 31ο Παιδαγωγικό Συνέδριο - Χριστιανική Εστία Πατρών
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος Ζαχαρίου στήν Πάτρα
- Εὐλογία τῆς Βασιλόπιτας στό 12ο Λύκειο Πατρῶν
- Τότε οι Ιουδαίοι, σήμερα οι Έλληνες… - Σάββας Ηλιάδης
- Ο ιερέας της Σπιναλόγκα - Η άγνωστη μέχρι σήμερα σ...
- Λουκουμάδες με μέλι
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρός ἡμ...
- ΑΓΙΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ O ΜΕΓΑΣ
- Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία ἐπί τῇ 36ῃ ἐπετείῳ τῆς...
- Ὄταν περνάς ἔξω ἀπό ἕνα νοσοκομείο... - Ἅγιος Παΐ...
- Το έθιμο της βασιλόπιτας στο Κατηχητικό σχολείο Αγ...
- Ομιλία π. Αμβροσίου Γκουρβέλου στην Χριστιανική Στ...
- ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ
- Λαμπρός εορτασμός του Αγίου Αντωνίου στο φερώνυμο ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- Ένα πορτοφόλι μ’ ένα παλιό γράμμα
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἐπανακομιδῆς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἀποστόλου...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΒ' ΛΟΥΚΑ (10 Λεπρών) με τον Σ...
- Βίντεο ντοκουμέντο ἀπό τήν ἐπανακομιδή τοῦ Σταυροῦ...
- Ο Άγιος Αντώνιος ο Μέγας - 17 Ιανουαρίου (βίντεο)
- Συνοπτικὸς Βίος τοῦ Ὁσίου Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου
- Μέγας Αντώνιος: Ο καθηγητής της ερήμου
- Ἡ ἀπάντηση τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν στό «Ποτάμι» γι...
- Περί τῆς καύσεως τῶν νεκρῶν
- Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΥΣΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ
- 36η Ἐπέτειος ἐπανακομιδής τοῦ Σταυροῦ τοῦ Μαρτυρίο...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως νέου Ιεροὐ Ναού Αγίου Αντωνίο...
- Βίος Αγίου Αντωνίου του Μεγάλου
- «Μήτρα κακοτεκνίας» το σημερινό σχολείο - Σάββας Η...
- Κάτι ζητάει ἀπό σένα παιδί μου ὁ Θεός - Γέρων Εὐσέ...
- Επιστολή Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου...
- Πώς να αντιμετωπίζουμε την συκοφαντία
- Ο Άγιος Παΐσιος εξηγεί γιατί ο Θεός παίρνει τους ν...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΥΛΟΓΗΣΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑ...
- Δεῖπνο στούς νέους πού βούτηξαν στά νερά τοῦ λιμέν...
- ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙΝ ΗΧΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ (το Πατριαρχικόν)
- Κρητικό ανέκδοτο
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ὁσιομάρτυρος Παύλου τοῦ Πατρέως ...
- Ὅσιος Παΐσιος: Ὅσο γκρινιάζει κανείς, τόσο ρημάζει.
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ με τον Σεβ. Μητρο...
- Κυριακή μετά τα Φώτα: Μετανοείτε...
- Ο εορτασμὸς της επανακομιδής του Σταυρού του Πρωτο...
- Μια πληγωμένη καρδιά…
- Ιερά Πανήγυρις νέου Ιεροὐ Ναού Αγίου Αντωνίου εις ...
- Όχι, δεν καταλάβαμε τι ψηφίστηκε στη ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν Πάτρα. 7.1.2016
- Η εορτή των Θεοφανείων στον Άγιο Νικόλαο και ο Αγι...
- Θεοφάνεια στην Σμύρνη 94 χρόνια μετά... (φωτογραφί...
- Η ΣΤΑΧΟΜΑΖΩΧΤΡΑ - Θεατρική παράσταση Νεανικών Ομάδ...
- Σύναξις του αγίου ενδόξου Προφήτου, Προδρόμου και ...
- Τα Άγια Θεοφάνεια στην Ενορία μας 2016 (φωτογραφίες)
- Τά Θεοφάνεια στήν Πάτρα (video+φωτογραφίες)
- Οἱ δύο «ἐπιφάνειες» τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ
- Άγια Θεοφάνεια
- «Το ύδωρ των Θεοφανείων»
- Κάλαντα των Φώτων !
- Μιά πρωτότυπη μουσική φιλανθρωπική ἐκδήλωση στήν Ἱ...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ με τον Σεβ. Μητρ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Ι.Ν. ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΤΕΡΨΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Η κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας για το έτος 2...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2016
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016
00:56
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Γράφει ο Αρχιμ. Βασίλειος Μπακογιάννης | ROMFEA.GR
«Σήμερον των υδάτων αγιάζεται η φύσις», λέμε στην Εκκλησία μας ανήμερα των Θεοφανείων.
Και όντως ανήμερα των Θεοφανείων «αγιάζεται η φύσις».
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας λέει, πως ήδη στην εποχή του οι χριστιανοί, τη νύχτα των Θεοφανείων, αντλούσαν απλό νερό από τις βρύσες, και το «φύλαγαν» στο σπίτι τους και δυό και τρία χρόνια, και ήταν πάντα καθαρό και φρέσκο. (Προς τους απολιμπανομένους τών θείων συνάξεων και εις το Άγιον Βάπτισμα... P. G. 49: 366).
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες παλαιοτέρων χριστιανών, αυτό γινόταν μέχρι τελευταία και στην πατρίδα μας.
Δηλαδή, οι παππούδες μας, τη νύχτα των Θεοφανείων, αντλούσαν νερό είτε από τα πηγάδια, είτε από τις βρύσες, είτε από τα ποτάμια, και το νερό αυτό δεν χαλούσε ποτέ.
Έλεγαν επίσης οι παλαιότεροι ότι το νερό της θάλασσας ανήμερα των Θεοφανείων γινόταν πόσιμο, γλυκό, και το έπιναν!
Σήμερα όλα αυτά εκλείπουν, γιατί εκλείπει, αδυνατίζει η πίστη μας!
Όμως, ανήμερα των Θεοφανείων γίνεται ένα άλλο θαύμα: Το νερό που αγιάζει ο ιερέας, μένει πάντα φρέσκο, καθαρό, χωρίς ποτέ να χαλάει να μυρίζει!
Είναι ο γνωστός μας «Μεγάλος Αγιασμός». Έχει και αυτό μια ολόκληρη προϊστορία.
Βλέποντας οι χριστιανοί, ότι το νερό που βαπτίζονταν οι Κατηχούμενοι, θεράπευε αρρώστιες, έπαιρναν από το νερό αυτό στα σπίτια τους· το κρατούσαν σαν «φυλακτό»· ράντιζαν τα χωράφια τους, τα δένδρα τους, τα αμπέλια τους. (Παναγιώτου Τρεμπέλα, Μικρόν Ευχολόγιον, τ. Β , «Σωτήρ», 1998, έκδοση Β , σελ. 53-57 ).
(Δεν έπιναν βέβαια, γιατί είχε μέσα λάδια κάί μαλλιά από την «τριχοκουρία», που γίνονταν κατά τις Βαπτίσεις των Κατηχουμένων).
Από τη μια μεριά λοιπόν είχαμε τους Κατηχουμένους, που περίμεναν να βαπτισθούν, και από την άλλη, πλήθος βαπτισμένων χριστιανών, που περίμεναν στη σειρά με δοχεία στα χέρια τους, για να πάρουν από το νερό της Βαπτίσεως.
Οπότε ο Πατριάρχης Αντιοχείας Πέτρος ο Κναφεύς, εν έτει 484 προς εξυπηρέτηση των πιστών, ξεχώρισε τον καθαγιασμό του ύδατος από τις Βαπτίσεις των Κατηχουμένων. Έκανε δηλαδή δυό Ακολουθίες.
Η πρώτη Ακολουθία, καθαγιασμός των υδάτων, γινόταν το απόγευμα της παραμονής των Θεοφανείων· η δεύτερη, οι Βαπτίσεις των Κατηχουμένων, γίνονταν ανήμερα της γιορτής. (Exerpta ex ecclesiastica Historia, Theodori Lectoris,II, P.G. 86: 208-209).
Ήρθε εποχή εποχή (6ος αι.) που εξέλιπεν ο θεσμός των Κατηχουμένων, γιατί επικράτησε ο νηπιοβαπτισμός, οπότε ανήμερα των Θεοφανείων, δεν γίνονταν πια Βαπτίσεις.
Όμως, οι χριστιανοί είχαν ήδη συνηθίσει να παίρνουν «αγιασμένο νερό». Για τον λόγο αυτό, η Εκκλησία συνέχισε τέτοια μέρα (των Θεοφανείων) να αγιάζει το νερό, με τις ίδιες καθαγιαστικές ευχές που αγίαζε (και αγιάζει) το νερό του Βαπτίσματος.
Ήδη ο ποητής Παύλος Σιλεντάριος (συνεργάτης του Ιουστιανιανού), μας πληροφορεί μέσα από ένα ποίημά του, ότι στην εποχή του (6ος αι.) στον Ναό της Αγίας Σοφίας (Κων/πολη) η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού γινόταν έξω από τόν Ναό, σε ειδική και ευρύχωρη φιάλη, και χωρίς να ακολουθούν Βαπτίσεις Κατηχουμένων. (Pauli Silentiarii, Descriptio, S. Sophie P.G. 86: 2142).
Μπορούμε λοιπόν να ειπούμε, ότι η μετάληψη του Μεγάλου Αγιασμού, ξεκίνησε από την εποχή, που ο αγιασμός του ύδατος, έγινε ξεχωριστή Ακολουθία.
Μπορούμε επίσης να ειπούμε, ότι έπιναν και την παραμονή των Θεοφανείων, γιατί η Ακολουθία αυτή γινόταν το απόγευμα, με εσπερινή Θεία Λειτουργία· και μέχρι τότε, το απόγευμα, παρέμεναν νηστικοί και άνυδροι.
Όμως ήρθε η εποχη, που η εσπερινή Θεία Λειτουργία και ο Μεγάλος Αγιασμός, από το εσπέρας της παραμονής, «μεταφέρθηκαν» το πρωί της παραμονής.
Στην περίπτωση αυτή, που δεν είχε προηγηθεί νηστεία, έπιναν Μ. Αγιασμό;
Με τα σημερινά δεδομένα, που η νηστεία, ιδιαίτερα με τη μορφή της ασιτίας και ανυδρίας η έστω της ξηροφαγίας, έχει «βαρέως» υποτιμηθεί, ευκόλως οδηγούμαστε στο συμπέρασμα, ότι στην περίπτωση αυτή, έπιναν και την παραμονή.
Όμως, με τα δεδομένα της εποχής εκείνης, που η ευσέβεια ήταν σε ψηλά επίπεδα, γι’ αυτό και η νηστεία (=ασιτία) ήταν στην πρώτη θέση της πνευματικής ζωής, ήταν αδιανόητο να πιουν τον Μεγάλο Αγιασμό, με την ίδια ευκολία που έπιναν το νερό από τη βρύση.
Υπήρχε σεβασμός στα «Άγια». (Έτσι, με εγκράτεια, δηλαδή εμπράκτως δείχνουμε το σεβασμό μας στα «Άγια»).
Γι’ αυτό και σύμφωνα με τη μακρόχρονη άγραφη παράδοση της Εκκλησίας μας, η νηστεία της παραμονής παρέμενε αποκλειστικά για τη μετάληψη του Μ. Αγιασμού.
«Την παραμονή όλοι νήστευαν, για να πιουν αγιασμό το πρωί της γιορτής», μας πληροφορεί η Μικρασιάτισσα Φιλιώ Χαϊδεμένου. (Φιλιώ Χαϊδεμένου, «Τρεις αιώνες, μια ζωή», εκδόσεις «Λιβάνη» σελ.64).
Αυτό υπαγόρευε τότε η ευσέβεια του λαού.
!>