Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
-
2016
(1063)
- Δεκεμβρίου(89)
- Νοεμβρίου(65)
- Οκτωβρίου(85)
- Σεπτεμβρίου(109)
- Αυγούστου(60)
- Ιουλίου(67)
- Ιουνίου(82)
- Μαΐου(107)
- Απριλίου(106)
- Μαρτίου(95)
- Φεβρουαρίου(83)
-
Ιανουαρίου(115)
- Είμαστε … «έξυπνοι» ή το νομίζουμε; - Σάββας Ηλιάδης
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΕ΄ ΛΟΥΚΑ - Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ
- Ἡ ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν στήν Πάτρα
- "Οι πύργοι της πίστεως"
- Το σημάδι του Θεού - Αληθινή ιστορία
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν στό Δημοτικό Σ...
- Πριν εξομολογηθείς ψάξε...
- Μνημόσυνο μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου στ...
- Χειροτονία Διακόνου στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Τιμητικές διακρίσεις σέ Ἀστυνομικούς καί σέ Πτυχιο...
- "ΜΕΝΟΥΜΕ ΕΥΡΩΠΗ, ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΩΣ ΦΤΩΧΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ" - Α...
- Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος και οι Νέοι (video)
- Οχτώ χρόνια χωρίς τον Χριστόδουλο – Μεγάλο Αφιέρωμα
- Ιερομόναχος Κοσμάς Γρηγοριάτης (1942 – 27 Ιανουαρί...
- «Έπεσεν, έπεσε Βαβυλών η μεγάλη» - Ηλίας Γ. Σκόνδρας
- Μια αληθινή μαρτυρία για τον Χριστόδουλο (οκτώ χρό...
- AΠΙΣΤΕΥΤΗ απάντηση Δημάρχου στο Μόντρεαλ όταν η Μο...
- Ο ΟΣΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΑΣΚΗΤΗΣ
- Μητροπολίτης σφουγγαρίζει θαλάμους ασθενών σε Νοσο...
- Η κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στην Ενορία Παναγίας Αλ...
- Σεβασμιώτατε Πάτερ και Δέσποτα, πολλά τα έτη σας !!!
- Η κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκώ...
- Συνήγοροι διαφθορᾶς
- ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΠΙΤΑ ΕΚΟΨΕ Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΡΥΑ ΙΤΕ...
- Ο κ. Δημήτριος Κεχαγιάς καλεσμένος μας στην Ενορια...
- Εις μνημόσυνον.... - π. Παναγιώτης Ρόδης
- ” Ἡ Θεολογία τῶν γεγονότων”. Ἡ νέα ἐκπομπή τοῦ Σεβ...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου στήν Πάτρ...
- ΕΟΡΤΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΔ' ΛΟΥΚΑ με τον Σεβ. Μητροπολ...
- Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κερνίτσης κ. Χρύσανθος σ...
- Ο κ. Δημήτριος Κεχαγιάς θα ομιλήσει σήμερα στο Πνε...
- ΚΟΠΗ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΕΝ ΠΑΤΡΑΙΣ ΚΕΦΑΛ...
- Κυριακή ΙΔ΄ Λουκά - ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΖΩΗ
- Την Κυριακή, τη Θεία Λειτουργία στο Ναό μας θα τελ...
- Ἡ Βασιλόπιτα τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Λυκείου Πατρῶν
- «Άγιος Παΐσιος – Οικογένεια και Νέοι»
- Προχωροῦν ἐνταντικά οἱ ἐργασίες γιά τήν περάτωση τ...
- 31ο Παιδαγωγικό Συνέδριο - Χριστιανική Εστία Πατρών
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος Ζαχαρίου στήν Πάτρα
- Εὐλογία τῆς Βασιλόπιτας στό 12ο Λύκειο Πατρῶν
- Τότε οι Ιουδαίοι, σήμερα οι Έλληνες… - Σάββας Ηλιάδης
- Ο ιερέας της Σπιναλόγκα - Η άγνωστη μέχρι σήμερα σ...
- Λουκουμάδες με μέλι
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ μνήμη τοῦ Ὁσίου πατρός ἡμ...
- ΑΓΙΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ O ΜΕΓΑΣ
- Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία ἐπί τῇ 36ῃ ἐπετείῳ τῆς...
- Ὄταν περνάς ἔξω ἀπό ἕνα νοσοκομείο... - Ἅγιος Παΐ...
- Το έθιμο της βασιλόπιτας στο Κατηχητικό σχολείο Αγ...
- Ομιλία π. Αμβροσίου Γκουρβέλου στην Χριστιανική Στ...
- ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ
- Λαμπρός εορτασμός του Αγίου Αντωνίου στο φερώνυμο ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου στήν Ἱερά Μητρόπολη Πα...
- Ένα πορτοφόλι μ’ ένα παλιό γράμμα
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἐπανακομιδῆς τοῦ Σταυροῦ τοῦ Ἀποστόλου...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΒ' ΛΟΥΚΑ (10 Λεπρών) με τον Σ...
- Βίντεο ντοκουμέντο ἀπό τήν ἐπανακομιδή τοῦ Σταυροῦ...
- Ο Άγιος Αντώνιος ο Μέγας - 17 Ιανουαρίου (βίντεο)
- Συνοπτικὸς Βίος τοῦ Ὁσίου Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου
- Μέγας Αντώνιος: Ο καθηγητής της ερήμου
- Ἡ ἀπάντηση τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν στό «Ποτάμι» γι...
- Περί τῆς καύσεως τῶν νεκρῶν
- Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΥΣΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ
- 36η Ἐπέτειος ἐπανακομιδής τοῦ Σταυροῦ τοῦ Μαρτυρίο...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως νέου Ιεροὐ Ναού Αγίου Αντωνίο...
- Βίος Αγίου Αντωνίου του Μεγάλου
- «Μήτρα κακοτεκνίας» το σημερινό σχολείο - Σάββας Η...
- Κάτι ζητάει ἀπό σένα παιδί μου ὁ Θεός - Γέρων Εὐσέ...
- Επιστολή Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου...
- Πώς να αντιμετωπίζουμε την συκοφαντία
- Ο Άγιος Παΐσιος εξηγεί γιατί ο Θεός παίρνει τους ν...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΥΛΟΓΗΣΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑ...
- Δεῖπνο στούς νέους πού βούτηξαν στά νερά τοῦ λιμέν...
- ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙΝ ΗΧΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ (το Πατριαρχικόν)
- Κρητικό ανέκδοτο
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ὁσιομάρτυρος Παύλου τοῦ Πατρέως ...
- Ὅσιος Παΐσιος: Ὅσο γκρινιάζει κανείς, τόσο ρημάζει.
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ με τον Σεβ. Μητρο...
- Κυριακή μετά τα Φώτα: Μετανοείτε...
- Ο εορτασμὸς της επανακομιδής του Σταυρού του Πρωτο...
- Μια πληγωμένη καρδιά…
- Ιερά Πανήγυρις νέου Ιεροὐ Ναού Αγίου Αντωνίου εις ...
- Όχι, δεν καταλάβαμε τι ψηφίστηκε στη ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Τιμίου Προδρόμου στήν Πάτρα. 7.1.2016
- Η εορτή των Θεοφανείων στον Άγιο Νικόλαο και ο Αγι...
- Θεοφάνεια στην Σμύρνη 94 χρόνια μετά... (φωτογραφί...
- Η ΣΤΑΧΟΜΑΖΩΧΤΡΑ - Θεατρική παράσταση Νεανικών Ομάδ...
- Σύναξις του αγίου ενδόξου Προφήτου, Προδρόμου και ...
- Τα Άγια Θεοφάνεια στην Ενορία μας 2016 (φωτογραφίες)
- Τά Θεοφάνεια στήν Πάτρα (video+φωτογραφίες)
- Οἱ δύο «ἐπιφάνειες» τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ
- Άγια Θεοφάνεια
- «Το ύδωρ των Θεοφανείων»
- Κάλαντα των Φώτων !
- Μιά πρωτότυπη μουσική φιλανθρωπική ἐκδήλωση στήν Ἱ...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ με τον Σεβ. Μητρ...
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ Ι.Ν. ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΤΕΡΨΗΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Η κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας για το έτος 2...
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Εορτής των Θεοφανείων 2016
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2016
00:23
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας
κ.κ. Σεραφείμ
Ιανουάριος, ο μήνας των Αγίων Πατέρων. Αρχίζει με τη μορφή του Μεγάλου Βασιλείου και τελειώνει με τον κοινό εορτασμό των τριών μεγίστων φωστήρων της Τρισηλίου Θεότητος: Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Είναι τα προπύργια της ευσεβείας και τα πυξία του Αγίου Πνεύματος. Είναι τα άνθη τα εύοσμα του Παραδείσου και οι μαζοί, οι οποίοι εξέβλυσαν της σωτηρίας το γάλα, κατά την έκφραση του ιερού υμνογράφου1.
Είναι οι κορυφαίοι στη χορεία των Αγίων Πατέρων και Διδασκάλων, που με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος εξέφρασαν στην εποχή τους και εκφράζουν μέχρι σήμερα με το λόγο τους που είναι διαχρονικός, την εμπειρία της θείας αλήθειας. Όχι αποκλειστικά με την ανθρώπινη παιδεία, αλλά κυρίως με την άνωθεν, που έχει σαν κέντρο την καρδιά του ανθρώπου, εισήλθαν στο «απόθετον κάλλος»2 της θείας αληθείας και διατύπωσαν με λόγους αυτήν την εμπειρία, με μοναδικό σκοπό τη σωτηρία του ανθρώπου.
Αξίζει δε σε μας σήμερα, πέρα από τα εγκώμια ή τον τυχόν θαυμασμό των αγίων τους μορφών, αν και αυτός έχει σχεδόν σταματήσει στις μέρες μας, να ακούσουμε τον κτύπο της θεοφόρου καρδιάς τους, βάζοντας συγχρόνως και το δάκτυλό μας στον τύπο της αγωνίας για την αλήθεια της πίστεως, για την οποία τόσο αγωνίσθηκαν και που σήμερα απεμπολείται.
Τι είναι η πίστη;
Πρώτον. Με σαφήνεια ο θαυμαστός Ιεράρχης της Καισαρείας θα διατυπώσει πως πίστη είναι η ανεπιφύλακτη αποδοχή της Θείας Αποκαλύψεως και η πεποίθηση ότι όσα κηρύχθηκαν με τη χάρη του Θεού αποτελούν τη μοναδική αλήθεια3.
Αυτή η πίστη θα πρέπει να είναι συγχρόνως και «αδιάκριτος», δηλαδή οφείλουμε να πιστεύουμε χωρίς αμφοβολίες τα όσα μας βεβαιώνει ο λόγος του Θεού στην Αγία Γραφή και συγχρόνως τα όσα συναντούμε στην εμπειρία των θεοφόρων Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι υπάρχουν σε κάθε εποχή. Λέγει χαρακτηριστικά ο της βασιλείας ο επώνυμος: «Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της πίστεως; Η χωρίς διακρίσεις και αμφιβολίες εσωτερική πληροφορία και βεβαιότητα ότι τα θεόπνευστα λόγια της Αγίας Γραφής είναι αληθινά, πληροφορία που δεν κλονίζεται από κανένα λογισμό που προκαλείται από φυσική ανάγκη ή σχηματίζεται για λόγους που απαιτεί η ευσέβεια»4.
Και συμπληρώνει γεμάτος θαυμασμό ο Ιερός πατήρ: «Δεν πρέπει να αμφιβάλλουμε και να διστάζουμε να πιστεύσουμε σε όσα εδίδαξε ο Κύριος, αλλά να έχουμε τη βεβαιότητα ότι κάθε λόγος του Θεού είναι αληθινός και μπορεί να πραγματοποιηθεί έστω κι αν είναι αντίθετος με τους φυσικούς νόμους. Σ΄ αυτό ακριβώς συνίσταται και ο αγώνας της πίστεως»5.
Δεύτερον. «Άγκυρα» την ονομάζει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. «Γιατί τέτοια είναι η πίστη· είναι κάποια ιερή άγκυρα που συγκρατεί από παντού την διάνοια που την έχει και τότε κυρίως γίνεται φανερή η δύναμή της, όταν πείθει εκείνον που την έχει να περιμένει χρηστές ελπίδες μέσα από τα αδιέξοδα και τις δυσκολίες, διώχνοντας την ταραχή των σκέψεων»6.
Αληθινή πίστη έχει αυτός ο οποίος δεν προσέχει ούτε στέκεται σ΄ αυτά τα οποία φαίνονται αλλά σ΄ εκείνα που δέν φαίνονται. Γιατί, συμπληρώνει ο θεοφόρος πατήρ, «όταν δεν αρκούμαστε μόνο στα σωματικά μάτια, αλλά με τα μάτια του νου φανταζόμαστε αυτά που δεν φαίνονται. Πράγματι πρέπει νά θεωροῦμε ως πιο βέβαια εκείνα κατ΄ εξοχήν, παρά αυτά που βλέπουμε με τους σωματικούς μας οφθαλμούς. Τούτο γαρ πίστις»7.
Αυτή την πίστη τη θεωρεί η χρυσή αηδόνα της Εκκλησίας απαραίτητη, διότι απλούστατα ο άνθρωπος ζει μέσα στο σκοτάδι της αμαρτίας και της ειδωλολατρείας και χρειάζεται με γνώμονα αυτή την ενυπόστατη αρετή να κατανοήσει και τα επίγεια και τα ουράνια. Ο λόγος του ρεαλιστικός: «Βλέπεις πόσο μεγάλο είναι το σκοτάδι που μας περιβάλλει και ότι παντού μας χρειάζεται η πίστη; Μόνον αυτή είναι σταθερή»8. «Αν η πίστη μας είναι απαραίτητη για να καταλάβουμε καλά τα υλικά και επίγεια, πολύ περισσότερο μας είναι αναγκαία για να κατανοήσουμε τις ουράνιες αλήθειες και πραγματικότητες που είναι πνευματικές και υπερφυσικές»9.
Τρίτον. «Απράγμονα συναίνεση» την χαρακτηρίζει ο επώνυμος της θεολογίας, ο Άγιος Γρηγόριος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως. Συναίνεση, το να συμφωνείς με όσα παραγγέλει και γράφει ο νόμος του Θεού. Όταν βρίσκεται κανείς σ΄ αυτό το μήκος κύματος, δεν επιζητά ούτε εξηγήσεις, ούτε λογικά επιχειρήματα, αλλά προσπαθεί να έχει εν τη καρδία του ζωντανή την παρουσία του Χριστού που θα τον οδηγεί «εις πάσαν την αλήθειαν». Στα «Δογματικά Έπη» του η θεολόγος φωνή είναι αποκαλυπτική: «Άν όλα είναι φανερά, τότε τι είναι η πίστη; Διότι η πίστη είναι η ανεπιφύλακτη συναίνεση. ... Όταν εισήλθες στην πίστη, δεν σου υποσχέθηκα τέτοιο πράγμα, δηλαδή πλούτο και αμεριμνία και υγεία και ευτεκνία, αλλά ζωή ανώτερη και όσα προσδοκούμε. Να προσδοκάς τα ουράνια και όχι τα γήινα»10.
Αυτή η πίστη των Πατέρων, η τελεία πίστη, που είναι ακαταγώνιστη δύναμη, μας χρειάζεται σήμερα στην εποχή μας. Στα ζοφερά σταυροδρόμια της απιστίας και στα απειλητικά σύννεφα της αθεΐας, που καλύπτουν τις καρδιές ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων, προβάλλεται επιτακτική η ανάγκη της πίστεως στο πρόσωπο του Χριστού.
Να πιστεύουμε όπως διδάσκει η Αγία μας Εκκλησία.
Να παραδεχόμαστε αυτό το οποίο μας παρέδωσαν τα πάγχρυσα στόματα του λόγου.
Νά κρατάμε ως θησαυρό πολύτιμο αυτόν τον τρόπο και αυτή τη μέθοδο την οποία ακολούθησαν εκείνοι.
Κι όταν πιστεύουμε έτσι στο Θεό «κάν πάντα άνω και κάτω γίνηται, καν η γη στρέφηται ταρασσομένη, καν τα όρη την οικείαν έδραν καταλιπόντα προς τα μέσα μεθίσταται της θαλάσσης, ου φοβηθησόμεθα, δια το έχειν τον Θεόν καταφυγήν και δύναμιν και βοηθόν εν θλίψεσι ταις ευρούσαις ημάς σφόδρα. Τίνος ούτως απτόητος η καρδία, τίνος ούτως ατάραχοι οι λογισμοί; τότε ατπόητος η καρδία, διά το ασφαλείς και βεβαίας έχειν επί Θεόν τας ελπίδας», αφού «μέγα επιδείκνυται το στερέωμα της εις Χριστόν πεποιθήσεως»11.
1 Απόστιχα εορτής.
2 Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, Λόγος ΛΑ΄, Θεολογικός Πέμπτος, Περί του αγίου Πνεύματος, κεφ. 21, PG 36,156D.
3 Μεγάλου Βασιλείου, Λόγος Περί πίστεως, κεφ. 1, ΕΠΕ 8,60.
4 Του ιδίου, Αρχή των Ηθικών, Όρος Π΄, κεφ. κβ΄, PG 31,868.
5 Αυτόθι, Όρος Η΄, PG 31,712.
6 Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Εις τον ριε΄ Ψαλμόν, κεφ. γ΄, PG 55,324Α.
7 Του ιδίου, Εἰς τήν Γένεσιν, ὁμιλία ξγ΄, κεφ, 5, ΕΠΕ 4,646.
8 Του ιδίου, Εἰς Κολοσσαείς, ὁμιλία ε΄, κεφ, γ΄, ΕΠΕ 22,182.
9 Του ιδίου, Απόδειξις του χρησίμως τας περί Χριστού και εθνών και της εκπτώσεως Ιουδαίων προφητείας ασαφείς είναι, ὁμιλία α΄, κεφ. β΄, ΕΠΕ 1,314.
10 Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, Έπη Δογματικά, Περί Προνοίας Β΄, ΕΠΕ 8,282.
11 Μεγάλου Βασιλείου, Εις τον με΄ Ψαλμόν, κεφ. 3, ΕΠΕ 5,302-304.
πηγή: imkastorias.gr
!>