Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
-
Οκτωβρίου(130)
- Ένας νέος ερωτεύεται…
- Μετανόησε, αλλά δεν ήθελε να ξεχάσει...
- Ας προλάβουμε!
- Προσκυνηματική εκδρομή της Ενορίας μας σε Μοναστήρ...
- Μέ λαμπρότητα καί κατάνυξη ἑορτάστηκε ἡ 28η Ὀκτωβρ...
- Ἡ Ἑορτή τῆς 28ης Ὀκτωβρίου στήν Πάτρα
- Ο Χριστιανός, η τηλεόραση και η τηλοψία - Σάββας Η...
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίων Αναργύρων Πατρών
- Άγιοι τέσσερις Νεομάρτυρες Αγγελής, Μανουήλ, Γεώργ...
- 28η Ὀκτωβρίου 1940 - «... διὰ τοὺς Ἕλληνες ὑπὲρ τὴ...
- Η ιστορία της ιαχής «Αέρα»
- Ἡ Ἁγία Σκέπη
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἁγίας Σκέπης στήν Πάτρα
- Μιά συγκινητική ἑορτή γιά τήν 28η Ὀκτωβρίου στό 1...
- 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΟΣΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, ΥΨΩΣΤΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ Σ...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στήν Πάτρα. 26.10.2015
- Ο Άγιος Δημήτριος ο Μεγαλομάρτυρας ο Μυροβλύτης εο...
- Πρωινή Θεία Λειτουργία την 28η Οκτωβρίου στο Ναό μας
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Ο Άγιος Δημήτριος ο μυροβλήτης
- Ο Μυροβλύτης και θαυματουργός Άγιος Δημήτριος
- Αποστολικό Ανάγνωσμα του Αγίου Δημητρίου : Β΄ Τιμ....
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στήν Ἄρ...
- Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο πνιγέντων στό λιμάνι τῆ...
- Κυριακή ΣΤ΄ Λουκᾶ
- Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Ἀποστ...
- Εγώ δεν έχω αμαρτίες. Γιατί να πάω να εξομολογηθώ;
- Ξέρετε πότε χαμογελά η ψυχή; (Αφιερώστε 2 λεπτά κα...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ. κ. Χρυσόστομος στό 18ο Π...
- Ιερά Αγρυπνία στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών, επί τη εορ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου στήν Πάτρα
- Ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος εορτάζει στις 23 Οκτω...
- Άγιος Πορφύριος: Η μητέρα στην προσευχή της για το...
- Επετειακή Εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου 1940 στην...
- Πρωινή Θεία Λειτουργία την 28η Οκτωβρίου στο Ναό μας
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 25 Οκ...
- Η συνηθέστερη και πιο συχνή αμαρτία
- Αν θες να γλιτώσεις, φύγε… αν θέλεις να αγιάσεις, ...
- Αν ….
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου στήν Ἱερά Μονή Ἁγίων Πά...
- «Καλά θα τρελαθούμε εδώ μέσα»
- Οἱ Κεφαλλῆνες τῆς Πάτρας ἑόρτασαν τόν Ἅγιο Γεράσιμ...
- Ο κ. Ιωάννης Ελευθεριάδης καλεσμένος μας στην Ενορ...
- Ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου στήν Πάτ...
- Ἔναρξη τῶν ὁμιλιῶν καί πνευματικῶν Συνάξεων στήν Χ...
- Εις την Μνήμην των Αγίων Γερασίμου και Αρτεμίου
- Ο ναός του Θεού είναι «οίκος εμπορίου» των αιων...
- Προσκυνηματική εκδρομή διοργανώνει η Ενορία μας σε...
- Άλλη η λογική του Θεού
- Ομιλία εις την εορτή του Ευαγγελιστού Λουκά
- Ἡ ἑορτῆ τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ στήν Ἱερά Μητρόπολη...
- Στιγμιότυπα από την Ιερά Αγρυπνία στο παρεκκλήσιο ...
- ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑ - Ευαγγελικό Ανάγνωσμα Κυριακή...
- Το κατά Λουκάν Άγιο Ευαγγέλιο
- Λουκάς ο Ευαγγελιστής και Απόστολος
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελιστοῦ Λουκ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λογγίνου στήν Πάτρα
- Πρόσκληση
- Εικόνες που «κόβουν την ανάσα» από τα Μετέωρα – Εξ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Λουκ. ι´ 16-...
- Ἂν βρεθοῦν δέκα;
- ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΕ ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ
- Και τώρα τι κάνουμε;
- Αυτή η μάνα έχασε το παιδί της επειδή έκανε ένα Λά...
- Επιστολή Πατριάρχου Αθηναγόρα (δεύτερο τρίτο) - π....
- Κουρές Μοναζουσῶν στήν Ἱερά Μονή Ἐλεούσης Πατρῶν
- «ΜΕΤΑΞΥ ΦΘΟΡΑΣ ΚΑΙ ΑΦΘΑΡΣΙΑΣ, ΣΟΦΙΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ»
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Πέτρας και Χερρονήσου Νεκτ...
- «Το διαδίκτυο στη ζωή μας, τα υπέρ και τα κατά»
- Εκκλησία, η πηγή της Αλήθειας και η διαφαινόμενη ...
- Πρόγραμμα συναντήσεων Κατηχητικών Ομάδων Ενορίας Α...
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΣΠΟΡΕΑ (στα ελληνικά) - βίντε...
- Έναρξη Χειμερινών Δραστηριοτήτων Χριστιανικής Στέγ...
- Ξεκίνησε ἡ αἱμοδοσία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
- Σαν σήμερα στις 13 Οκτωβρίου του 1904 έφυγε από τη...
- Ἁγιασμός στή Σχολή Βυζαντινῆς Μουσικῆς « Ἀπόστολο...
- Ἁγιασμός στή Σχολή Ἁγιογραφίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλε...
- Έτη πολλά κι ευλογημένα !
- Κατανυκτική η Αγρυπνία στα Κρύα Ιτεών, επί τη Ιερά...
- Ἐγκαίνια τοῦ νέου Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἐνορίας ...
- Κάθε Δευτέρα τελείται στο Ναό μας Ιερά Παράκληση π...
- ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ; - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΙΕΡΕΙΑ-ΝΙΚΑΙΑ ΒΙΘΥΝΙΑΣ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
- Ὁ Ἑορτασμός τῆς Ἐπανακομιδῆς τῆς τιμίας Κάρας τῆς ...
- Έναρξη Κατηχητικών μαθημάτων για τη νέα χρονιά 201...
- Οι επτά Διάκονοι
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτη Τρίκκης κ. Χρυσοστόμου...
- Ο Τίμιος Πρόδρομος και η χαρά της ιεραποστολής - Σ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Αγίων Μαρτύρων Πρόβ...
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΠΟΡΕΩΣ
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτη Κεφαλληνίας κ. Δημητρί...
- Επιστολή Πατριάρχου Αθηναγόρα (δεύτερο μέρος) - π....
- Σήμερα ξεκινούν τα Κατηχητικά της Ενορίας μας
- Εκεί που κάνεις μετάνοιες, εκεί είναι τα ποδάρια τ...
- Χριστιανική… ομορφιά
- Δελτία Τύπου της Ιεράς Συνόδου
- Εξελέγη νέος Μητροπολίτης Τρίκκης ο Αρχιμανδρίτης ...
- Εξελέγη νέος Μητροπολίτης Κεφαλληνίας ο Αρχιμανδρί...
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015
01:49
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Κατά την αυριανή Κυριακή διαβάζεται ως ευαγγελικό
Ανάγνωσμα η παραβολή του σπορέως και η
Εκκλησία την όρισε ως ημέρα έναρξης του
κατηχητικού έτους. Αρχίζει και αυτή με
τους εργάτες της να σπέρνει το λόγο του Θεού.Η κατήχηση είναι μέρος του ιεραποστολικού έργου της Εκκλησίας και ο
Τίμιος Πρόδρομος υπήρξε μεγάλος κατηχητής
και ιεραπόστολος.
Συγκεντρώνει
στο πρόσωπό του όλες σχεδόν τις κατηγορίες της αγιότητας. Εκτός από τις ειδικές προσωπικές,
του Προφήτη, του Προδρόμου και του Βαπτιστού,
χαρακτηρίζεται ως ερημίτης, διότι
έζησε στην έρημο μόνος. Νηστευτής μέγας,
διότι στην έρημο έτρωγε μόνο μέλι και ακρίδες. Ασκητής. Φορούσε ένα ρούχο σκληρό από τρίχα καμήλου
και έκανε υπομονή. Ανυπόδητος, ζούσε κάτω από τον καυτερό ήλιο της μέρας και
από ανυπόφορο κρύο της νύχτας. Όσιος, αφού εγκατέλειψε τον κόσμο και αφιερώθηκε εξολοκλήρου στο Θεό. Είδε το
Άγιο Πνεύμα «ὡσεὶ περιστερὰν ἐπ' αὐτόν
(επί τον Χριστόν)» και άκουσε «φωνὴν ἐξ οὐρανοῦ γενέσθαι» και οσιομάρτυρας, καθώς το τέλος του ήταν
μαρτυρικό. Ομολογητής, όταν έλεγξε
με παρρησία τον όχλο αλλά και τον Ηρώδη, λέγοντάς του πως δεν είναι σωστό να
έχει τη γυναίκα του αδελφού του. Απόστολος,
διότι αποσταλμένος από το Άγιο Πνεύμα, γύριζε ανάμεσα στους ανθρώπους και
ευαγγελιζόταν τον ερχομό του Μεσσία. Μεγαλομάρτυρας,
αφού ο ίδιος ο Χριστός τον αποκάλεσε «μείζονα ἐν γεννητοῖς γυναικῶν». (Λουκά 7,28) Δίκαιος, επειδή έζησε σαν τους δικαίους της Παλαιάς Διαθήκης, χωρίς
να δει την Ανάσταση του Χριστού. «Ο γὰρ Ἡρῴδης ἐφοβεῖτο τὸν Ἰωάννην, εἰδὼς αὐτὸν
ἄνδρα δίκαιον καὶ ἅγιον». (Μαρ. 6,20) Διδάσκαλος,
όχι απλός αλλά μέγας. «Καὶ ἦλθεν εἰς πᾶσαν τὴν περίχωρον τοῦ Ἰορδάνου κηρύσσων
βάπτισμα μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν». (Λουκά 3,3) Άνοιξε το δρόμο και έφερε
από το σκοτάδι της αγνωσίας κοντά στο Χριστό τους ανθρώπους της εποχής του,
καλώντας τους σε μετάνοια και προαναγγέλλοντας την έλευσή Του.
Ο μέγα αυτός άνθρωπος με την περισσή αγιότητα, ήρθε να
διακονήσει στο έργο της σωτηρίας ταπεινά και να αποσυρθεί διακριτικά. Γι` αυτό
απάντησε στους μαθητές του με τα παρακάτω λόγια, όταν ήρθαν παραπονεμένοι να
του πουν πως όλοι έτρεχαν να βαπτιστούν
από το Χριστό και όχι απ` αυτόν, παρόλο
που ο Ιωάννης είχε δώσει τη μαρτυρία του και τον έδειξε στον κόσμο:
«Ο ἔχων
τὴν νύμφην νυμφίος ἐστίν· ὁ δὲ φίλος τοῦ νυμφίου, ὁ ἑστηκὼς καὶ ἀκούων αὐτοῦ,
χαρᾷ χαίρει διὰ τὴν φωνὴν τοῦ νυμφίου. αὕτη οὖν ἡ χαρὰ ἡ ἐμὴ πεπλήρωται (Ιωάν.
3,29)
Δηλαδή: «Εκείνος που έχει τη νύφη είναι ο γαμπρός,
αλλά ο φίλος του γαμπρού, που στέκει και τον ακούει, χαίρεται πολύ για τη φωνή
του γαμπρού. Αυτή λοιπόν η χαρά μου έχει ολοκληρωθεί».
Αυτό λέει ο
Ιωάννης στους μαθητές του: «Και εσείς οι
ίδιοι μαρτυρείτε λέγοντας, πως όλοι τρέχουν στο Χριστό. Ε, γι` αυτό έτρεχα και
βιαζόμουν και έκανα τα πάντα τόσον καιρό, δηλαδή να πάνε σ` αυτόν» (Ι.
Χρυσόστομος).
Ο Ιωάννης παρομοιάζει το Χριστό με γαμπρό, και
το λαό, την ανθρωπότητα, με νύφη, «ο
λαός των πιστών, ο οποίος συγκροτεί την Εκκλησία μυστικώς διά της πίστεως»
(Ζιγαβηνός). Τον εαυτό του δε με παράνυμφο, δηλαδή προξενητή, μεσίτη για
την προσέγγιση της νύφης στο γαμπρό και ακόλουθο του ζεύγους στους γάμους.
Εκφράζει την απέραντη χαρά του, διότι το έργο που του ανατέθηκε, να οδηγήσει
και να παραδώσει τη νύφη στο γαμπρό, το έφερε εις πέρας. Έχω, λέει, τέτοια
χαρά, «σαν αυτήν που έχει αυτός που παραδίδει τη νύφη στο
γαμπρό και έχει πλέον ολοκληρώσει τη διακονία του» (Ζιγαβηνός).
Νιώθει ο
Ιωάννης τη χαρά στο αποκορύφωμά της: «Προχώρησε και τελείωσε από μένα το έργο,
το οποίο έπρεπε να γίνει και από εδώ και πέρα δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε
άλλο» (Χρυσόστομος).
Σχολιάζει ο άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας: «Εάν δεν προσερχόταν η νύφη στο
γαμπρό, δηλαδή ο λαός στο Χριστό, τότε θα είχα πόνο γι` αυτό, εγώ ο παράνυμφος.
Τώρα όμως, αφού έγινε έτσι, χαίρομαι με μεγάλη χαρά».
Αφού τελείωσε
με επιτυχία το έργο ως παράνυμφος, στάθηκε δίπλα στο νυμφίο και περιμένει τις
επόμενες εντολές. Σχολιάζει ο άγιος Χρυσόστομος: «Το “εστηκώς” δεν το είπε τυχαία ο Πρόδρομος, αλλά θέλει να δηλώσει
πως τελείωσαν πια όλα, όσα ήταν να
γίνουν από μέρους του και έπρεπε αυτός να σταθεί κοντά στο νυμφίο Χριστό και να
ακούει».
Ο Άγιος
Πρόδρομος διδάσκει με τη ζωή του, με τη διδασκαλία του και το μαρτύριό του τον
τύπο του γνησίου ανθρώπου του Θεού. Η ιεραποστολή είναι έργο «του ποιείν» και «του διδάσκειν».
Όταν έτσι αγωνίζονται
οι φίλοι του Χριστού, να φέρουν τα
μηνύματά του στις ψυχές των ανθρώπων, ώστε αυτοί να γίνουν κοινωνοί της πίστης,
της λατρείας και της προσκύνησης του Αγίου Θεού, τότε έρχεται και η αληθινή
χαρά. Χαίρονται δε όλοι μαζί, παίρνοντας ως αντίδωρο σε όλη την πληρότητά της
τη χαρά, που χαρίζει το Άγιο Πνεύμα, διότι μπήκαν στην αγκαλιά του Χριστού και
της Εκκλησίας. Διότι και ο Ιωάννης λέει : «ἡ
χαρὰ ἡ ἐμὴ πεπλήρωται», δηλαδή είναι πλήρης, τέλεια, αληθινή.
Ο διάκονος του
έργου της Εκκλησίας έχει θέση τιμητική.
Παρόλο που λέγεται διάκονος, παίρνει
θέση ξεχωριστή στις καρδιές του πληρώματος. «Παραστέκει» στη θεία Χάρη
και απολαμβάνει την αγιοπνευματική χαρά, τη χαρά της προσφοράς στο συνάνθρωπο,
διότι του έδειξε, χάριτι Θεού, το δρόμο της σωτηρίας, που είναι το κεφαλαιώδες
υπαρξιακό ζήτημα για κάθε άνθρωπο. Παράλληλα είναι σε κατάσταση ετοιμότητας,
ώστε να δεχτεί νέες οδηγίες από την Εκκλησία και να τις εκτελέσει με προθυμία.
Στο στίχο: «Ὥστε, ἀδελφοί μου ἀγαπητοί, ἑδραῖοι γίνεσθε,
ἀμετακίνητοι, περισσεύοντες ἐν τῷ ἔργῳ τοῦ Κυρίου πάντοτε, εἰδότες ὅτι ὁ κόπος
ὑμῶν οὐκ ἔστι κενὸς ἐν Κυρίῳ» (Α΄ Κορ.
15,58), δηλαδή: « Ώστε, αδελφοί μου
αγαπητοί, γίνετε σταθεροί, αμετακίνητοι, εργαζόμενοι όλο και περισσότερο στο
έργο του Κυρίου πάντοτε, αφού ξέρετε ότι ο κόπος σας εν Κυρίω δεν είναι μάταιος»,
ο άγιος Χρυσόστομος σχολιάζει: «Τίποτε δε μας κάνει να υποφέρουμε τόσο,
όσο το να νομίζουμε πως κουραζόμαστε άδικα και μάταια», εννοώντας την οποιαδήποτε
εργασία στον αμπελώνα του Κυρίου.
Έργο του διαβόλου
είναι να αναμοχλεύει τα πάθη και τις αδυναμίες, να παίρνει δικαιώματα και να ζητά να αναστατώνει
τις αγωνιζόμενες ψυχές, για να διακόψει την οποιαδήποτε διακονία. Χρειάζεται
προσοχή και μέτρο ταπεινώσεως στην άσκηση της διακονίας της ιεραποστολής. Ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας σχολιάζει
το τι σημαίνει ο λόγος του Προδρόμου «Οὐ δύναται ἄνθρωπος λαμβάνειν οὐδὲν ἐὰν μὴ
ᾖ δεδομένον αὐτῷ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ» (Ιωάν. 3,27): «Νομίζω πως πρέπει να αρκούμαστε στις δυνατότητες που μας δόθηκαν και να απολαμβάνουμε τις σταλμένες ειδικά για
μας εξ ουρανού τιμές και να μην
πηγαίνουμε καθόλου παρά πέρα. Μη στενοχωριέται λοιπόν ο δικός μου μαθητής, αν
δεν ξεφεύγω από τα μέτρα μου και παραμένω συμμαζεμένος στα ανθρώπινα».
Όπως είναι και
όποιος είναι και όσος είναι, το ελάχιστο της ταπεινής προσφοράς του ο καθένας.
Δεν έχουμε δικαίωμα σιωπής, όταν υπάρχει ανάγκη να προσφέρουμε Χριστό, στο κατά
δύναμη, διότι θα δώσουμε λόγο. Πώς θα σιωπήσω, όταν είμαι βέβαιος πως ο Χριστός
είναι η Αυτοαλήθεια; Θα τον κηρύξω, θα τον ομολογήσω κι ας γίνει ό,τι θέλει. Αν
λέω πως είμαι του Χριστού, δεν έχω το αγαπητικό χρέος να προσπαθήσω να φέρω μια
ψυχή στο πετραχήλι; Ούτε αυτό, χάριτι Θεού;
Έχοντας
ακράδαντη πίστη στο Θεό της αγάπης, στην Αγία Γραφή και στους Αγίους μας, ας
μην αποκάμουμε. Εξάλλου, η χαρά της διακονίας και δη της ιεραποστολής, είναι παρούσα, ζωντανή και όχι ελπιζόμενη,
προσδοκώμενη. Είναι αντανάκλαση της χαράς των Αγγέλων στη γη. «Οὕτω, λέγω ὑμῖν, γίνεται χαρὰ ἐνώπιον τῶν ἀγγέλων
τοῦ Θεοῦ ἐπὶ ἑνὶ ἁμαρτωλῷ μετανοοῦντι». (Λουκά 15,10) Βιώνεται καθημερινά και
ομολογείται από απλούς ανθρώπους της προσφοράς και της θυσίας. Λάμπει στα μάτια
και στο πρόσωπό τους, αντιφεγγίζει στους συνανθρώπους τους και τους εμπνέει.
Ας τους ζηλέψουμε! Δεν
αξίζει;
Ηλιάδης Σάββας
Δάσκαλος
Κιλκίς, 10-10- 2015
!>