Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
-
Οκτωβρίου(130)
- Ένας νέος ερωτεύεται…
- Μετανόησε, αλλά δεν ήθελε να ξεχάσει...
- Ας προλάβουμε!
- Προσκυνηματική εκδρομή της Ενορίας μας σε Μοναστήρ...
- Μέ λαμπρότητα καί κατάνυξη ἑορτάστηκε ἡ 28η Ὀκτωβρ...
- Ἡ Ἑορτή τῆς 28ης Ὀκτωβρίου στήν Πάτρα
- Ο Χριστιανός, η τηλεόραση και η τηλοψία - Σάββας Η...
- Πρόγραμμα πανηγύρεως Ι.Ν. Αγίων Αναργύρων Πατρών
- Άγιοι τέσσερις Νεομάρτυρες Αγγελής, Μανουήλ, Γεώργ...
- 28η Ὀκτωβρίου 1940 - «... διὰ τοὺς Ἕλληνες ὑπὲρ τὴ...
- Η ιστορία της ιαχής «Αέρα»
- Ἡ Ἁγία Σκέπη
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἁγίας Σκέπης στήν Πάτρα
- Μιά συγκινητική ἑορτή γιά τήν 28η Ὀκτωβρίου στό 1...
- 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΟΣΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, ΥΨΩΣΤΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ Σ...
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στήν Πάτρα. 26.10.2015
- Ο Άγιος Δημήτριος ο Μεγαλομάρτυρας ο Μυροβλύτης εο...
- Πρωινή Θεία Λειτουργία την 28η Οκτωβρίου στο Ναό μας
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Ο Άγιος Δημήτριος ο μυροβλήτης
- Ο Μυροβλύτης και θαυματουργός Άγιος Δημήτριος
- Αποστολικό Ανάγνωσμα του Αγίου Δημητρίου : Β΄ Τιμ....
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στήν Ἄρ...
- Τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο πνιγέντων στό λιμάνι τῆ...
- Κυριακή ΣΤ΄ Λουκᾶ
- Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Ἀποστ...
- Εγώ δεν έχω αμαρτίες. Γιατί να πάω να εξομολογηθώ;
- Ξέρετε πότε χαμογελά η ψυχή; (Αφιερώστε 2 λεπτά κα...
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ. κ. Χρυσόστομος στό 18ο Π...
- Ιερά Αγρυπνία στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών, επί τη εορ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου στήν Πάτρα
- Ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος εορτάζει στις 23 Οκτω...
- Άγιος Πορφύριος: Η μητέρα στην προσευχή της για το...
- Επετειακή Εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου 1940 στην...
- Πρωινή Θεία Λειτουργία την 28η Οκτωβρίου στο Ναό μας
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 25 Οκ...
- Η συνηθέστερη και πιο συχνή αμαρτία
- Αν θες να γλιτώσεις, φύγε… αν θέλεις να αγιάσεις, ...
- Αν ….
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου στήν Ἱερά Μονή Ἁγίων Πά...
- «Καλά θα τρελαθούμε εδώ μέσα»
- Οἱ Κεφαλλῆνες τῆς Πάτρας ἑόρτασαν τόν Ἅγιο Γεράσιμ...
- Ο κ. Ιωάννης Ελευθεριάδης καλεσμένος μας στην Ενορ...
- Ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἀρτεμίου στήν Πάτ...
- Ἔναρξη τῶν ὁμιλιῶν καί πνευματικῶν Συνάξεων στήν Χ...
- Εις την Μνήμην των Αγίων Γερασίμου και Αρτεμίου
- Ο ναός του Θεού είναι «οίκος εμπορίου» των αιων...
- Προσκυνηματική εκδρομή διοργανώνει η Ενορία μας σε...
- Άλλη η λογική του Θεού
- Ομιλία εις την εορτή του Ευαγγελιστού Λουκά
- Ἡ ἑορτῆ τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ στήν Ἱερά Μητρόπολη...
- Στιγμιότυπα από την Ιερά Αγρυπνία στο παρεκκλήσιο ...
- ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΑ - Ευαγγελικό Ανάγνωσμα Κυριακή...
- Το κατά Λουκάν Άγιο Ευαγγέλιο
- Λουκάς ο Ευαγγελιστής και Απόστολος
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελιστοῦ Λουκ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λογγίνου στήν Πάτρα
- Πρόσκληση
- Εικόνες που «κόβουν την ανάσα» από τα Μετέωρα – Εξ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Λουκ. ι´ 16-...
- Ἂν βρεθοῦν δέκα;
- ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΕ ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ
- Και τώρα τι κάνουμε;
- Αυτή η μάνα έχασε το παιδί της επειδή έκανε ένα Λά...
- Επιστολή Πατριάρχου Αθηναγόρα (δεύτερο τρίτο) - π....
- Κουρές Μοναζουσῶν στήν Ἱερά Μονή Ἐλεούσης Πατρῶν
- «ΜΕΤΑΞΥ ΦΘΟΡΑΣ ΚΑΙ ΑΦΘΑΡΣΙΑΣ, ΣΟΦΙΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΟΦΙΑΣ»
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Πέτρας και Χερρονήσου Νεκτ...
- «Το διαδίκτυο στη ζωή μας, τα υπέρ και τα κατά»
- Εκκλησία, η πηγή της Αλήθειας και η διαφαινόμενη ...
- Πρόγραμμα συναντήσεων Κατηχητικών Ομάδων Ενορίας Α...
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΣΠΟΡΕΑ (στα ελληνικά) - βίντε...
- Έναρξη Χειμερινών Δραστηριοτήτων Χριστιανικής Στέγ...
- Ξεκίνησε ἡ αἱμοδοσία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν
- Σαν σήμερα στις 13 Οκτωβρίου του 1904 έφυγε από τη...
- Ἁγιασμός στή Σχολή Βυζαντινῆς Μουσικῆς « Ἀπόστολο...
- Ἁγιασμός στή Σχολή Ἁγιογραφίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλε...
- Έτη πολλά κι ευλογημένα !
- Κατανυκτική η Αγρυπνία στα Κρύα Ιτεών, επί τη Ιερά...
- Ἐγκαίνια τοῦ νέου Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἐνορίας ...
- Κάθε Δευτέρα τελείται στο Ναό μας Ιερά Παράκληση π...
- ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ; - π. Δημητρίου Μπόκου
- ΙΕΡΕΙΑ-ΝΙΚΑΙΑ ΒΙΘΥΝΙΑΣ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
- Ὁ Ἑορτασμός τῆς Ἐπανακομιδῆς τῆς τιμίας Κάρας τῆς ...
- Έναρξη Κατηχητικών μαθημάτων για τη νέα χρονιά 201...
- Οι επτά Διάκονοι
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτη Τρίκκης κ. Χρυσοστόμου...
- Ο Τίμιος Πρόδρομος και η χαρά της ιεραποστολής - Σ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Αγίων Μαρτύρων Πρόβ...
- Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΠΟΡΕΩΣ
- Χειροτονία νέου Μητροπολίτη Κεφαλληνίας κ. Δημητρί...
- Επιστολή Πατριάρχου Αθηναγόρα (δεύτερο μέρος) - π....
- Σήμερα ξεκινούν τα Κατηχητικά της Ενορίας μας
- Εκεί που κάνεις μετάνοιες, εκεί είναι τα ποδάρια τ...
- Χριστιανική… ομορφιά
- Δελτία Τύπου της Ιεράς Συνόδου
- Εξελέγη νέος Μητροπολίτης Τρίκκης ο Αρχιμανδρίτης ...
- Εξελέγη νέος Μητροπολίτης Κεφαλληνίας ο Αρχιμανδρί...
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2015
00:03
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Μητροπολίτου πρώην Πατρών Νικοδήμου
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΣ ΖΥΓΟΣ
«Άρατε τον ζυγόν μου εφ’ υμάς…. και ευρήσετε ανάπαυσιν ταις ψυχαίς υμών».
(Ματθ, ια 29, 30)
Και μόνον το άκουσμα της λέξεως ζ υ γ ό ς ασφαλώς μας φέρει ενώπιον της ιδέας πράγματος κοπιώδους. Εν τούτοις ο Κύριος προτρέπει τους χριστιανούς να σηκώσουν τον ιδικόν του ζυγόν, και υπόσχεται α ν ά π α υ σ ι ν. Ας μη φανή παράδοξον το πράγμα, διότι ομολογουμένος ο ζυγός του Κυρίου είναι «χ ρ η σ τ ό ς κ α ι τ ο φ ο ρ τ ί ο ν τ ο υ ε λ α φ ρ ο ν ε σ τ ί ν». Ακριβώς δε ο σημερινός εορτασμός της μνήμης των Αγίων Γερασίμου και Αρτεμίου μας παρουσιάζει την ευκαιρίαν της κατανοήσεως αυτής, διότι προβάλλονται υπο της Εκκλησίας εις εορτασμόν προσωπικότητες αι οποίαι πράγματι εσήκωσαν τον ζυγόν του Κυρίου και εύρον την ανάπαυσιν και την μακαριότητα. Ο Άγιος Γεράσιμος υπέβαλε τον εαυτόν του εις τον ζυγόν της ασκητικής ζωής, και ο Άγιος Αρτέμιος εκλήθη να σηκώσει τον ζυγόν του μαρτυρίου. Αμφότεροι επροθυμοποιήθησαν να αποδεχθούν την θείαν κλήσιν των. Και έλαβον τον στέφανον της αγιότητος και την δόξαν και την μακαριότητα της βασιλείας των ουρανών. Αλλ’ είναι ενδιαφέρον να πληροφορηθώμεν ότι και της παρούσης ζωής η χαρά και η ειρήνη και ευτυχία εξυπηρετείται και προάγεται δια της της χριστιανικής ζωής. Δια τούτο, εμπνεόμενοι εκ του παραδείγματος της αγιότητος του εορταζομένου Οσίου και του συνεορταζομένου Μεγαλομάρτυρος, ας ίδωμεν τι σημαίνει δια την ιδικήν ζωήν το μήνυμα του Κυρίου: «Ά ρ α τ ε τ ο ν ζ υ γ ό ν μ ο υ ε φ’ υ μ ά ς…. κ α ι ε υ ρ ή σ ε τ α ι α ν ά π α υ σ ι ν τ α ι ς ψ υ χ α ί ς υ μ ώ ν».
Είναι γνωστόν ότι πολύς κόσμος, ενώπιον της θρησκευτικότητος και ενώπιον των ηθικών υποχρεώσεων, τας οποίας η θρησκευτικότης συνεπάγεται, καταλαμβάνεται από ένα δισταγμόν, ανησυχεί μήπως με την θρησκευτικότητα και την ζωήν της πίστεως δεσμεύεται με υποχρεώσεις δυσβαστάκτους, μήπως εις την ζωήν έχη πλέον να σηκώνη συνεχώς «φ ο ρ τ ί α β α ρ έ α κ α ι δ υ σ β ά σ τ α κ τ α», και μήπως ζή συνεχώς μέσα εις τα πλαίσια ωρισμένων υποχρεώσεων και μόνον, εις τρόπον ώστε η ζωή να γίνεται καταθλιπτική και κουραστική. Αλλά, ακριβώς, εναντίον αυτής της νοοτροπίας είναι η διαβεβαίωσις του Κυρίου ότι, με το να δεχθή ο άνθρωπος την ζωήν της πίστεως και της ηθικής της χριστιανικής, θα ευρεθή εις μίαν κατάστασιν ξεκουράσματος και αναπαύσεως. Κυρίως η κατανόησις του ζητήματος αυτού δεν είναι τόσον ζήτημα θεωρητικόν, όσο είναι ζήτημα πείρας και δοκιμής. Από απόψεως θεωρητικής, δια τους χριστιανούς, πρέπει να αρκεί η διαβεβαίωσις του Κυρίου, ο Οποίος εις τους ακολουθούντας τον χριστιανικόν τρόπον ζωής υπόσχεται ανάπαυσιν και χαράν. Και έχει το κύρος και την αυθεντίαν η διαβεβαίωσις αυτή, και εις τας καρδίας τας χριστιανικάς βαρύνει περισσότερον από οιονδήποτε άλλο επιχείρημα, εφ’ όσον προϋποτίθεται η πίστις εις τους λόγους του Κυρίου, ο Οποίος είναι «η α λ ή θ ε ι α κ α ι η ζ ω ή». Εν τούτοις υπάρχει η δυνατότης να έχη ο χριστιανός την απόδειξιν του πράγματος κατά τον μάλλον σύγχρονον και πειστικώτερον τρόπον. Διότι ζώμεν εις μίαν εποχήν, κατά την οποίαν αι αποδείξεις θέλομεν να είναι πειραματικαί, διά να μας επιβάλλωνται εις βαθμόν βεβαιότητος. Και ακριβώς υπάρχει ο τρόπος αυτής της αποδείξεως, της πειραματικής μάλιστα αποδείξεως, εφ’ όσον ο χριστιανός θα θελήση μα πειραματισθή εν προκειμένω και να δοκιμάση. «Γ ε υ σ α σ θ ε κ α ι ί δ ε τ ε», είπε παλαιά η Γραφή. «’Ε ρ χ ο υ κ α ι ί δ ε», επανέλαβε η Καινή Διαθήκη. Και, επομένως, δεν μένει, παρα να γεύεται συνεχώς ο άνθρωπος την γλυκύτητα της χριστιανικής ζωής και να πείθεται εκ των πραγμάτων ότι δεν υπάρχει άλλος ευτυχέστερος τρόπος ζωής. Και αυτά τα βάσανα τα αναπόφευκτα εις την ανθρωπίνην ζωήν, και αυταί αι θλίψεις που είναι ανθρώπινον όλοι να τας δοκιμάσωμεν, ελαφρύνονται και γλυκαίνονται, όταν υπάρχει το υπόβαθρον το χριστιανικόν. Διότι η πίστης είναι ένας παράγων ανακουφιστικός που τονώνει το φρόνημα.
Δια τούτο ακριβώς ο Κύριος δεν είπεν απλώς «κ α ι ε υ ρ ή σ ε τ ε α ν ά π α υ σ ι ν», αλλά είπε χαρακτηριστικώς «και ευρήσετε ανάπαυσιν τ α ι ς ψ υ χ α ί ς υ μ ώ ν». Απέβλεψε δλδ. εις τον πνευματικόν παράγοντα και υπεσχέθη ότι αυτόν τον πνευματικόν παράγοντα τον τονώνει Εκείνος και τον καλλιεργεί και τον ενισχύει η ιδική του γραμμή. Και είναι σπουδαίον δια τον άνθρωπον να διαθέτη εις την ζωήν αυτό το πνευματικόν κεφάλαιον, εφ’ όσον αι θλίψεις είναι οπωσδήποτε μέσα εις την αλληλουχίαν της ανθρωπίνης ζωής, και εφ’ όσον το φυσικόν κακόν είναι ο κλοιός που μας περισφίγγει, και οπωσδήποτε υπο μίαν μορφήν, είτε υπό πολλάς μορφάς, θα το δοκιμάσωμεν. Χρειάζεται ένα αντίδοτον. Χρειάζεται ένα αντίβαρον, το οποίον να εξουδετερώσει την πίεσιν του φυσικού κακού και να ελαφρύνη το φορτίον μας. Και ακριβώς ο Κύριος διδάσκει και η πείρα πιστοποιεί, ότι το πνευματικόν στοιχείον είναι σημαντικός παράγων ανακουφίσεως και τονώσεως εις τον άνθρωπον, και μάλιστα τον πονεμένον. Όσον και εάν εκ πρώτης όψεως δεν φαίνεται τόσον νοητόν, πώς είναι δυνατόν πράγματα που πιέζουν υλικώς, που μας κάνουν να πονούμεν αισθητώς, να ελαφρύνωνται και να ανακουφίζωνται δια του πνευματικού παράγοντος, είναι ήδη και εκ της πείρας αλλά και εκ της επιστήμης σήμερον βεβαιωμένον ότι η ψυχική διάθεσις και το ψυχικόν κλίμα επηρεάζει αποφασιστικώς την όλην ζωήν μας. Κακή ψυχική κατάστασις και αμαρτωλά πράγματα βαρύνονται την συνείδησιν επιδρούν δυσμενός και εις την υγείαν και εις την εν γένει ευεξίαν και την ευτυχίαν του ανθρώπου. Αντιθέτως δε η ειρήνη της συνειδήσεως, η ψυχική γαλήνη, η ηθική καθαρώτης του βίου και το ανεπίληπτον των πράξεών μας δημιουργούν τας αρίστας προϋποθέσεις και συμβάλλουν πάρα πολύ εις την χαράν και την ευτυχίαν μας.
Ιδού λοιπόν διατί είναι ευεργετικώτατον και σωτήριον το μήνυμα του Κυρίου «ά ρ α τ ε τον ζ υ γ ό ν μου ε φ’ υ μ ά ς… κ α ι ε υ ρ ή σ ε τ ε α ν ά π α υ σ ι ν τ α ι ς ψ υ χ α ί ς υ μ ω ν». Αγαπητοί! Από ημάς δεν ζητείται παρα του Κυρίου ούτε ασκητικούς αγώνας του Αγίου Γερασίμου να αναλάβωμεν, ούτε τους μαρτυρικούς άθλους του Αγίου Αρτεμίου να επιτελέσωμεν. Από ημάς ζητεί ο Κύριος άλλην άσκησιν και άλλο είδους μαρτυρίου (μαρτυρίας μάλλον). Μας ζητεί να μη αμελώμεν και να μην παραλείπωμεν την άσκησιν εις την αρετήν και τον αγώνα προς καταπολέμησιν και υπερνίκησιν πάσης αμαρτίας και αδυναμίας μας. Θέλει δε να μαρτυρή η όλη ζωή μας ότι απεδέχθημεν των σωτήριον ζυγόν Του και τον ευεργετικόν και ανασχετικόν φραγμόν του Νόμου Του. Συμφέρον και καθήκον έχομεν, μιμούμενοι (εν σμικρώ και κατά την αναλογίαν των περιστάσεων του Βίου) τους εορταζομένους σήμερον Αγίους, να ανταποκριθώμεν εξ όλης της ψυχής και της καρδίας υμών εις το προσκλητήριον του Κυρίου «ά ρ α τ ε τον ζ υ γ ό ν μου ε φ’ υ μ ά ς… κ α ι ε υ ρ ή σ ε τ ε α ν ά π α υ σ ι ν τ α ι ς ψ υ χ α ί ς υ μ ω ν». Αμήν.
Εόρτια Μηνύματα – Κηρύγματα επι ταις εορταίς, Αρχιμανδρίτου Νικοδήμου Βαλληνδρά, Αθήνα 1964
Επιμέλεια Χρήστος Κονταξής Ιεροσπουδαστής
!>