Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
-
Ιουνίου(110)
- Με τον Όσιο Παϊσιο τον Αγιορείτη
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στήν Πάτρα
- Οι απόστολοι Φίλιππος και Ανδρέας παρηγοριά μας στ...
- Γέροντα, παιδάκια πέντε-έξι ετών πρέπει να νηστεύο...
- Σπιτικό παγωτό σοκολάτας
- Πατρῶν Χρυσόστομος: Ἒστω καί τήν ἐσχάτη ὣρα ἀς προ...
- Κυριακή Δ' Ματθαίου (Ματθ. 8, 5-13)
- Κυριακή Δ΄ Ματθαίου - Η θεραπεία του δούλου του εκ...
- Πόσοι θὰ σωθοῦν;
- Συλλογική και πολιτική ευθύνη - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- «Τά Σά ἐκ τῶν Σῶν»
- "Άφησέ το στον Θεό το θέμα του δίκιου σου"
- Επιστολή της Ιεράς Συνόδου στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς
- «Εκοιμήθη ο Ταπεινός, ο Γλυκύς, ο Απλούς…»
- ΓΙΟΡΤΗ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος...
- Κάθε μέρα γιορτή!
- Τήν Τρίτη 30 Ἰουνίου 2015 συμπληρώνονται 51 χρόνια...
- «Ὀφθαλμοὶ Κυρίου ἐπὶ δικαίους...»
- Η Κεφαλονιά αποχαιρετά τον Γεράσιμό της (φωτο+video)
- Στην Ιερά Μονή Αγίου Γερασίμου η εξόδιος ακολουθία...
- Ιερά πανήγυρις Ι.Ν. Αγίων Αναργύρων Πατρών
- Εξόδιος Ακολουθία Μητροπολίτου Κεφαλληνίας κυρού Γ...
- Τιμή τω Αγνώστω Γερασίμω!
- Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και Βα...
- Από την τελευταία Θεία Λειτουργία του Μακαριστού Μ...
- Σήκωσε τον Σταυρό σου και ακολούθησε τον Χριστό
- Η κοινωνία των προσώπων θεμέλιο του «προσώπου της ...
- Η Καλαμαριά υποδέχθηκε τον νέο της Ποιμενάρχη (φωτο)
- Η Ιερά Σύνοδος για την κοίμηση του Μητροπολίτου Κε...
- Το τελευταίο κήρυγμα του μακαριστού Μητροπολίτου Κ...
- Ο συγκινητικότατος χειροτονητήριος λόγος του μακαρ...
- EKTAKTO - Εκοιμήθη ο νέος Μητροπολίτης Κεφαλληνίας...
- Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Χριστοφόρου, Ρίο...
- Βαρυσήμαντη παρέμβαση του Αρχιεπισκόπου πριν τη Σύ...
- Κυριακή Γ΄ Ματθαίου: «... η ελπίδα τελικά δεν απογ...
- Ο Θεός άκουσε την προσευχή μιας αμαρτωλής…
- Ιερά Πανήγυρις Αγίων Αποστόλων παραλίας Άνω Αλισσού
- Ψήφισμα στήν Γενική Ἱερατική Σύναξη στήν Ἱερά Μητρ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 3ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Τα Άγια Λείψανα (γέροντας π. Ιάκωβος Τσαλίκης)
- Κάτι που δεν πουλιέται…
- ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ π. ΓΕΡΒΑΣΙΟΥ ....
- Τρία νέα χαρακτηριστικὰ τῆς ἁμαρτίας
- Ο αρνητής & ο φονιάς!
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου, την Κυριακή στο Ναό μας
- Ημερίδα με θέμα: "Κοινωνία χωρίς μετρητά προοπτική...
- Εκτός νόμου το σχέδιο απονομής ιθαγένειας! - Kωνστ...
- Η Ιερά Σύνοδος για τη Γιόγκα
- Πληρωμένη Απάντηση !
- Γιατί λέμε "Χτύπα ξύλο" όταν ακούμε κάτι άσχημο;
- Πότε ακούγονται οι προσευχές μας
- Ο άθεος και η γριούλα
- Στα Άγια Μετέωρα η Ενορία της Παναγίας Αλεξιωτίσση...
- Μητροπολίτης Καλαβρύτων: ''Παρουσιάζουν την ηθική ...
- ''Εκκλησιάζεστε, εξομολογείστε, κοινωνάτε, και συμ...
- Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος: Αὐτή εἶναι ἡ περη...
- Δεν είναι θαύμα;
- Ολοκληρώθηκε εξωτερικά ο Ναός του Αγίου Αντωνίου σ...
- Pride parade: «Οριστική δήλωση» αυτοκαταστροφής κα...
- Θεία Λειτουργία γιά τό περιβάλλον στήν Ἱερά Μονή Ὀ...
- «Εἶπεν ἄφρων...»
- ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΘΑΥΜΑ - ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ΜΑΤΘΑΙΟΥ
- Η εμπειρία της ησυχίας
- ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗ ΜΕΛΛΟΥΣΑ ΚΡΙΣΗ
- Η αληθινή φιλία
- Η νηστεία των Αγίων Αποστόλων
- Ασματική Ακολουθία και Παρακλητικός Κανών του Οσίο...
- Φωτογραφίες από τον εορτασμό του Αγίου Λουκά του ι...
- Ἐπισκέψεις Νέων στόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρ...
- Νηστίσιμο παστίτσιο
- «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ» Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
- Ἡ ἑορτή τῆς Παναγίας «Ἄξιόν Ἐστί» στήν Ἱερά Μητρόπ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ Συμφερουπόλεως στήν Ἱερά Μ...
- «Ἀληθεύοντες ἐν ἀγάπῃ... »
- Μέγα θαύμα του Αγίου Λουκά του Ιατρού και η μεταστ...
- Άγιος Λουκάς ο Ιατρός
- Προσευχή για τους ασθενείς, εις τον Άγιο Λουκά Αρχ...
- Συγκλονιστικό Θαύμα: Ο Άγιος Λουκάς ο Ιατρος και ο...
- Σήμερα άγει τα ονομαστήριά του ο Παναγιώτατος Οικο...
- Σύναξη της Παναγίας «Ἄξιον Ἐστί» (ή ἐν τῷ «Ἀδειν»)
- Άγιος Λουκάς ο ιατρός (video)
- Δικαιολογούμαι… Διεκδικώ … Εν τέλει προς τι; - Σάβ...
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Ὁ ἑορτασμός τῶν Ἁγίων Πάντων στήν Περιβόλα Πατρῶν
- 8 Ἰoυνίου 2008. Ρῦσαι ἡμᾶς Κύριε, τῆς φοβερᾶς τοῦ...
- Η εορτή του Αγίου Παναγή του Μπασιά στα Κρύα Ιτεών...
- Ἡ Ἑορτή τῶν Ἁγίων Πάντων στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Το νέφος των Αγίων (Κυριακή Αγίων Πάντων)
- ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΑΓΗΣ ΜΠΑΣΙΑΣ
- ΣΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ
- Ολοκληρώνεται σιγά - σιγά εξωτερικά ο Ναός του Αγί...
- IEPA ΠANHΓYPIΣ ΠPOΦHTOY EΛIΣΣAIOY ANΩ AΛIΣΣOY
- «Προφάσεις ἐν ἁμαρτίαις»
- Mία αληθινή ιστορία….Τρεις ώρες στην κόλαση!
- Λαμπρή μουσικοχορευτική Ἐκδήλωση στήν Ἐνορία τῆς Π...
- "Π4: ΠΕΡΙΒΒΑΛΛΟΝ-ΠΟΔΗΛΑΤΟ-ΠΑΙΧΝΙΔΙ-ΠΑΡΑΛΙΑ"
- Σύναξις Ὑπευθύνων Νεότητος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Π...
- Διαφορετικότητα ή Μοναδικότητα; - Σάββας Ηλιάδης
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 23 Ιουνίου 2015
09:50
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
«Πρόβλημά σου». «Πρόβλημά μου». Φράσεις σκληρές, ψυχρές και αφιλάνθρωπες, σαν το κλίμα, την ιδιοσυγκρασία αλλά και τη νοοτροπία των ανθρώπων από όπου προέρχονται. Προσπαθούμε να τις μετρήσουμε, έχοντας ως μέτρο τη δική μας παράδοση. Όμως δεν έχουν καμία σχέση, δεν ταιριάζουν ούτε με το Ευαγγέλιο ούτε με τη μακραίωνη ρωμαίικη παράδοσή μας, την ελληνορθόδοξη, αλλά ούτε και με αυτήν απλώς τη λεγόμενη ανθρωπιά. Φράσεις με περιεχόμενο προτεσταντικής βιοθεωρίας και πρακτικής. Φορτωμένες τάχα με λογική. Η λογική πρωτομάστορας του παραλόγου. Άμα δεν μπορείς, «πρόβλημά σου». Υπάρχει κάποιος άλλος, κάποιος κοινωνικός ή κρατικός φορέας, που θα νοιαστεί και για σένα. Αλλά και μένα «πρόβλημά μου», γιατί έχω αξιοπρέπεια και δε χρειάζομαι τη βοήθειά σου. Αν χρειαστώ, υπάρχει και για μένα ο φορέας. Με λίγα λόγια, μου αρκεί που δε σε φορτώνομαι, άνθρωπέ μου! Παρέα η μάνα υπερηφάνεια με τα παιδιά της, τη φιλαυτία και την αφιλανθρωπία, με αποτέλεσμα την αποποίηση της κατά φύση και κατά συνείδηση ευθύνης προς το έτερο πρόσωπο.
«Πρόβλημά σου». Δεν
είναι απλώς ένας λόγος, αλλά ένα από τα πολλά δείγματα
του προς διαμόρφωση νέου ήθους
και τρόπου ζωής και στην πατρίδα μας. Βέβαια, εν πολλοίς λέγεται από τον Έλληνα χωρίς συναίσθηση και
χωρίς αντίληψη των προεκτάσεων που μπορεί να έχει στις ψυχές και στο κοινωνικό
γίγνεσθαι. Ο Έλληνας δεν ήξερε ποτέ να εκφράζεται μ΄αυτόν τον τρόπο. Ήξερε από
πάντα να μιλά και να ενεργεί καρδιακά,
με τρέλα θα μπορούσαμε να πούμε. Να μπαίνει θυσιαστικά στον πόνο και στη χαρά
του άλλου. Και ήταν αυτό η σωτηρία μας ανέκαθεν ως λαός, διότι είχαμε πάντοτε οδηγούς τους αγίους μας και τον γνήσιο
ευαγγελικό λόγο.
Ο Μέγας Βασίλειος ερμηνεύοντας στο κατά Ματθαίον (ε,42): «τῷ αἰτοῦντί σε δίδου, καὶ τὸν θέλοντα ἀπὸ σοῦ δανείσασθαι
μὴ ἀποστραφῇς», σχολιάζει: «Ο λόγος
αυτός του Ευαγγελίου μάς προσκαλεί να γίνουμε
κοινωνικοί και φιλάλληλοι, που
είναι τα οικεία στη φύση μας. Διότι ο άνθρωπος είναι ζώο πολιτικό και ζητά τη
συναναστροφή.Kατά δε
την καθ΄ ημέρα ζωή του και τη συναναστροφή με τους άλλους είναι αναγκαίο να δίνει με ευκολία, ώστε να
επανακάμψει αυτός που έχει ανάγκη». Φυσικά το να δίνει κανείς δεν περιορίζεται μόνο στα
υλικά. Αφορά και στην ψυχική και πνευματική
υποστήριξη. Ακόμα και στο ελάχιστο΄ σε
μια απλή κουβέντα, που θα αναπαύσει, που θα ξεκουράσει στη δύσκολη ώρα την
κουρασμένη ψυχή του αδελφού.
«Πρόβλημά σου». Είναι δυνατόν να λέει ο Ρωμιός στο
συνάνθρωπό του, στο γείτονά του, στο χωριανό του αυτή τη φράση; Όχι. Είναι ντροπή για μας αυτού του είδους οι
νοοτροπίες. Ζούμε ο ένας για τον άλλο. Δεν πορευόμαστε ο ένας χωρίς τον άλλο.
Δε σωζόμαστε ο ένας χωρίς τον άλλο. Ας θυμηθούμε μόνο τις «Aγάπες» κατά τους αποστολικούς χρόνους και
στη συνέχεια τις «παγκοινιές». Η συνήθεια της ρωμαίικης παράδοσης, που σήμερα
συνεχίζεται στα μοναστήρια, όπου με έργα αγάπης από κοινού οι χριστιανοί δεν
άφηναν ποτέ κανέναν μόνο του στο «πρόβλημά
του».
«Πάντες δὲ οἱ πιστεύσαντες ἦσαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ
καὶ εἶχον ἅπαντα κοινά, καὶ τὰ κτήματα καὶ τὰς ὑπάρξεις ἐπίπρασκον καὶ διεμέριζον
αὐτὰ πᾶσι καθότι ἄν τις χρείαν εἶχε». «Όλοι
δε οι πιστοί έμεναν μαζί και τα είχαν όλα από κοινού και πουλούσαν τα κτήματά
τους και τις περιουσίες τους και τα μοίραζαν σε όλους, ανάλογα με την ανάγκη
που είχε ο καθένας» (Πρ. β,44-45)
Ο Θεοδώρητος ερμηνεύοντας το στίχο από την
Α΄Κορινθίους, ιβ΄,26,: «καὶ εἴτε πάσχει ἓν μέλος, συμπάσχει πάντα τὰ μέλη, εἴτε
δοξάζεται ἓν μέλος, συγχαίρει πάντα τὰ μέλη», λέει: «Αυτήν πρέπει να βρούμε ως την τέλεια κοινωνία, όπως λειτουργούν τα
μέλη του σώματος». Και συνεχίζει ο
άγιος Θεοφύλακτος Βουλγαρίας: «Η ακριβής ένωση (σε μια χριστιανική
κοινωνία) καθιστά κοινές τις συμφορές και τις ευχάριστες στιγμές», όπως και κατά το αποστολικό: «χαίρειν μετά χαιρόντων και κλαίειν
μετά κλαιόντων». «Να χαίρεσαι με αυτούς
που χαίρονται και να κλαις με αυτούς που κλαίνε». (Ρωμ.ιβ,15)
«Πρόβλημά σου». Μια λέξη. Κι όμως, όποιος έλαχε να
την δεχτεί ως απάντηση, σε κάποια συζήτηση, σε κάποια δύσκολη ώρα, σε ώρα ανάγκης, μόνο εκείνος μπορεί να καταλάβει
πόσο δηλητήριο περιέχει και πόσο πληγώνει και δημιουργεί τη βαθιά και βαριά
αίσθηση της απόρριψης, της εγκατάλειψης, της αδυσώπητης μοναξιάς, της
απογοήτευσης, της απελπισίας. Το «εγώ» και το «εσύ» στη δόξα του. Μόνος, χωρίς τον συνάνθρωπο,
χωρίς τον πλησίον. Ω, της απανθρωπιάς!
Ο άγιος Ιωάννης ο
Χρυσόστομος
ερμηνεύοντας στην προς Ρωμαίους επιστολή (ιβ,10): «τῇ φιλαδελφίᾳ εἰς
ἀλλήλους φιλόστοργοι, τῇ τιμῇ ἀλλήλους προηγούμενοι», σχολιάζει: «Τίποτε δεν κάνει τόσο αγαπητούς τους
ανθρώπους, όσο το να βιάζονται να προλάβουν ποιος να αποδώσει πρώτος τιμή στον πλησίον».
Αλλά και ο
άγιος Παϊσιος λέει: «Είμαστε
υποχρεωμένοι τον πόνο του άλλου να τον κάνουμε δικό μας… Πάντα προσπαθώ να δίνω
τον εαυτό μου ολόκληρο. Λίγο να έχω γνωρίσει κάποιον, με απασχολεί, τον
παρακολουθώ».
Ποια σχέση μπορεί να έχει ο ευαγγελικός λόγος
και ο λόγος των αγίων με το φρόνημα, τη νοοτροπία που κρύβει μέσα της η φράση «πρόβλημά
σου»;
Ο άγιος Θεοφύλακτος
Βουλγαρίας ,
σχολιάζοντας στο στίχο προς Φιλιππησίους (β΄,4): «μὴ τὰ ἑαυτῶν ἕκαστος σκοπεῖτε, ἀλλὰ
καὶ τὰ ἑτέρων ἕκαστος», γράφει: «Όταν
εγώ επιθυμώ το δικό σου συμφέρον και συ πάλι το δικό μου, τότε δε χωράει πλέον ούτε κενοδοξία ούτε διχόνοια ούτε
κανένα από τα κακά».
Η κατάθλιψη και οι
συγγενείς ασθένειες με τις αυτοκτονίες και τις θηριώδεις πράξεις, κατάντησαν
μάστιγα για τις «προηγμένες χώρες». Αν θέλουμε να μείνουμε έξω από αυτήν τη
λαίλαπα, πρέπει να το πάρουμε σοβαρά. Να
συνεχίσουμε προσεκτικά, σεβόμενοι τον φυσιολογικό και κατά την παράδοσή μας
τρόπο ζωής, εμπιστευόμενοι την απλότητά του. Διότι εκεί μας εγγυάται την αρχή και εκεί το τέλος της φυσιολογικής
ζωής του κοινωνικού όντος, του ανθρώπου: ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΠΛΗΣΙΟΝ.
Ηλιάδης Σάββας
Δάσκαλος
Κιλκίς, 21-6-2015
!>