Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
- Δεκεμβρίου(121)
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
-
Ιουνίου(110)
- Με τον Όσιο Παϊσιο τον Αγιορείτη
- Ἡ Ἑορτή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου στήν Πάτρα
- Οι απόστολοι Φίλιππος και Ανδρέας παρηγοριά μας στ...
- Γέροντα, παιδάκια πέντε-έξι ετών πρέπει να νηστεύο...
- Σπιτικό παγωτό σοκολάτας
- Πατρῶν Χρυσόστομος: Ἒστω καί τήν ἐσχάτη ὣρα ἀς προ...
- Κυριακή Δ' Ματθαίου (Ματθ. 8, 5-13)
- Κυριακή Δ΄ Ματθαίου - Η θεραπεία του δούλου του εκ...
- Πόσοι θὰ σωθοῦν;
- Συλλογική και πολιτική ευθύνη - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- «Τά Σά ἐκ τῶν Σῶν»
- "Άφησέ το στον Θεό το θέμα του δίκιου σου"
- Επιστολή της Ιεράς Συνόδου στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς
- «Εκοιμήθη ο Ταπεινός, ο Γλυκύς, ο Απλούς…»
- ΓΙΟΡΤΗ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος...
- Κάθε μέρα γιορτή!
- Τήν Τρίτη 30 Ἰουνίου 2015 συμπληρώνονται 51 χρόνια...
- «Ὀφθαλμοὶ Κυρίου ἐπὶ δικαίους...»
- Η Κεφαλονιά αποχαιρετά τον Γεράσιμό της (φωτο+video)
- Στην Ιερά Μονή Αγίου Γερασίμου η εξόδιος ακολουθία...
- Ιερά πανήγυρις Ι.Ν. Αγίων Αναργύρων Πατρών
- Εξόδιος Ακολουθία Μητροπολίτου Κεφαλληνίας κυρού Γ...
- Τιμή τω Αγνώστω Γερασίμω!
- Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και Βα...
- Από την τελευταία Θεία Λειτουργία του Μακαριστού Μ...
- Σήκωσε τον Σταυρό σου και ακολούθησε τον Χριστό
- Η κοινωνία των προσώπων θεμέλιο του «προσώπου της ...
- Η Καλαμαριά υποδέχθηκε τον νέο της Ποιμενάρχη (φωτο)
- Η Ιερά Σύνοδος για την κοίμηση του Μητροπολίτου Κε...
- Το τελευταίο κήρυγμα του μακαριστού Μητροπολίτου Κ...
- Ο συγκινητικότατος χειροτονητήριος λόγος του μακαρ...
- EKTAKTO - Εκοιμήθη ο νέος Μητροπολίτης Κεφαλληνίας...
- Ἐγκαίνια τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Χριστοφόρου, Ρίο...
- Βαρυσήμαντη παρέμβαση του Αρχιεπισκόπου πριν τη Σύ...
- Κυριακή Γ΄ Ματθαίου: «... η ελπίδα τελικά δεν απογ...
- Ο Θεός άκουσε την προσευχή μιας αμαρτωλής…
- Ιερά Πανήγυρις Αγίων Αποστόλων παραλίας Άνω Αλισσού
- Ψήφισμα στήν Γενική Ἱερατική Σύναξη στήν Ἱερά Μητρ...
- Η Ενορία μας διοργανώνει 3ήμερη προσκυνηματική εκδ...
- Τα Άγια Λείψανα (γέροντας π. Ιάκωβος Τσαλίκης)
- Κάτι που δεν πουλιέται…
- ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ π. ΓΕΡΒΑΣΙΟΥ ....
- Τρία νέα χαρακτηριστικὰ τῆς ἁμαρτίας
- Ο αρνητής & ο φονιάς!
- Ο π. Τιμόθεος Παπασταύρου, την Κυριακή στο Ναό μας
- Ημερίδα με θέμα: "Κοινωνία χωρίς μετρητά προοπτική...
- Εκτός νόμου το σχέδιο απονομής ιθαγένειας! - Kωνστ...
- Η Ιερά Σύνοδος για τη Γιόγκα
- Πληρωμένη Απάντηση !
- Γιατί λέμε "Χτύπα ξύλο" όταν ακούμε κάτι άσχημο;
- Πότε ακούγονται οι προσευχές μας
- Ο άθεος και η γριούλα
- Στα Άγια Μετέωρα η Ενορία της Παναγίας Αλεξιωτίσση...
- Μητροπολίτης Καλαβρύτων: ''Παρουσιάζουν την ηθική ...
- ''Εκκλησιάζεστε, εξομολογείστε, κοινωνάτε, και συμ...
- Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος: Αὐτή εἶναι ἡ περη...
- Δεν είναι θαύμα;
- Ολοκληρώθηκε εξωτερικά ο Ναός του Αγίου Αντωνίου σ...
- Pride parade: «Οριστική δήλωση» αυτοκαταστροφής κα...
- Θεία Λειτουργία γιά τό περιβάλλον στήν Ἱερά Μονή Ὀ...
- «Εἶπεν ἄφρων...»
- ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΘΑΥΜΑ - ΚΥΡΙΑΚΗ Β΄ΜΑΤΘΑΙΟΥ
- Η εμπειρία της ησυχίας
- ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΗ ΜΕΛΛΟΥΣΑ ΚΡΙΣΗ
- Η αληθινή φιλία
- Η νηστεία των Αγίων Αποστόλων
- Ασματική Ακολουθία και Παρακλητικός Κανών του Οσίο...
- Φωτογραφίες από τον εορτασμό του Αγίου Λουκά του ι...
- Ἐπισκέψεις Νέων στόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πατρ...
- Νηστίσιμο παστίτσιο
- «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΜΑΣ» Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
- Ἡ ἑορτή τῆς Παναγίας «Ἄξιόν Ἐστί» στήν Ἱερά Μητρόπ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Λουκᾶ Συμφερουπόλεως στήν Ἱερά Μ...
- «Ἀληθεύοντες ἐν ἀγάπῃ... »
- Μέγα θαύμα του Αγίου Λουκά του Ιατρού και η μεταστ...
- Άγιος Λουκάς ο Ιατρός
- Προσευχή για τους ασθενείς, εις τον Άγιο Λουκά Αρχ...
- Συγκλονιστικό Θαύμα: Ο Άγιος Λουκάς ο Ιατρος και ο...
- Σήμερα άγει τα ονομαστήριά του ο Παναγιώτατος Οικο...
- Σύναξη της Παναγίας «Ἄξιον Ἐστί» (ή ἐν τῷ «Ἀδειν»)
- Άγιος Λουκάς ο ιατρός (video)
- Δικαιολογούμαι… Διεκδικώ … Εν τέλει προς τι; - Σάβ...
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Ὁ ἑορτασμός τῶν Ἁγίων Πάντων στήν Περιβόλα Πατρῶν
- 8 Ἰoυνίου 2008. Ρῦσαι ἡμᾶς Κύριε, τῆς φοβερᾶς τοῦ...
- Η εορτή του Αγίου Παναγή του Μπασιά στα Κρύα Ιτεών...
- Ἡ Ἑορτή τῶν Ἁγίων Πάντων στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν
- Το νέφος των Αγίων (Κυριακή Αγίων Πάντων)
- ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΑΓΗΣ ΜΠΑΣΙΑΣ
- ΣΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ
- Ολοκληρώνεται σιγά - σιγά εξωτερικά ο Ναός του Αγί...
- IEPA ΠANHΓYPIΣ ΠPOΦHTOY EΛIΣΣAIOY ANΩ AΛIΣΣOY
- «Προφάσεις ἐν ἁμαρτίαις»
- Mία αληθινή ιστορία….Τρεις ώρες στην κόλαση!
- Λαμπρή μουσικοχορευτική Ἐκδήλωση στήν Ἐνορία τῆς Π...
- "Π4: ΠΕΡΙΒΒΑΛΛΟΝ-ΠΟΔΗΛΑΤΟ-ΠΑΙΧΝΙΔΙ-ΠΑΡΑΛΙΑ"
- Σύναξις Ὑπευθύνων Νεότητος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Π...
- Διαφορετικότητα ή Μοναδικότητα; - Σάββας Ηλιάδης
- Ιερά Αγρυπνία, υπέρ υγείας, ιάσεως και αναρρώσεως,...
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015
02:08
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Πολλοὶ ἄνθρωποι, γιὰ νὰ δικαιολογήσουν τὰ ἁμαρτήματά τους, ἐπικαλοῦνται τὸ ὅτι γεννήθηκαν ἄνθρωποι. Τοὺς ἀκοῦμε νὰ λένε: «Ἄνθρωποι εἴμαστε, σφάλματα κάνουμε».
Βεβαίως κανεὶς δὲν ἀρνεῖται ὅτι εἴμαστε ἄνθρωποι καὶ κάνουμε σφάλματα. Μετὰ τὴν πτώση τῶν Πρωτοπλάστων «ἠσθένησεν ἡ ἀνθρωπίνη φύσις», καὶ εἰσόρμησαν μέσα μας τὰ πάθη. Ἡ διάνοιά μας ἔγκειται «ἐπιμελῶς ἐπὶ τὰ πονηρὰ πάσας τὰς ἡμέρας» (Γεν. ς΄ 5). Ἡ θέλησή μας εἶναι ἐξασθενημένη. Ἔχουμε ροπὴ καὶ κλίση πρὸς τὸ κακό. Δὲν κάνουμε τὸ καλὸ ποὺ θέλουμε, ἀλλὰ τὸ κακὸ ποὺ δὲν θέλουμε αὐτὸ πράττουμε (Ρωμ. ζ΄ 19). Ἁμαρτάνουμε καθημερινῶς «ἐν λόγῳ καὶ ἔργῳ, ἐν πράξει καὶ διανοίᾳ...».
Ἀλλὰ δὲν μποροῦμε νὰ ἰσχυριζόμαστε ὅτι ἁμαρτάνουμε, ἐπειδὴ γεννηθήκαμε ἄνθρωποι. Διότι δὲν ἁμαρτάνουμε ἀπὸ τὴ φύση μας, ἀλλ’ ἀπὸ τὴν προαίρεσή μας. Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος ἀποδεικνύει τὴν ἀλήθεια αὐτὴ μὲ πολὺ ἁπλὸ συλλογισμό: Βλέπουμε, λέει, τὸ ἴδιο πρόσωπο ἄλλοτε νὰ εἶναι ἀνδρεῖο κι ἄλλοτε δειλό, ἄλλοτε πράο κι ἄλλοτε θυμωμένο. Ἐὰν τὰ γνωρίσματα αὐτὰ ἦταν τῆς φύσεως καὶ ὄχι τῆς προαιρέσεως, θὰ ἔπρεπε ὁ ἀνδρεῖος νὰ εἶναι πάντοτε ἀνδρεῖος καὶ ποτὲ δειλός, ὁ πράος πάντοτε πράος καὶ ποτὲ θυμώδης. Διότι «τὰ τῆς φύσεως ἀμετάθετα». Τὰ γνωρίσματα τῆς φύσεως εἶναι ἀμετάβλητα.
Τὸ πρόβατο ἀπὸ τὴ φύση του εἶναι ἥμερο. Ὁ λύκος ἀπὸ τὴ φύση του εἶναι ἄγριος. Ὑπάρχουν βέβαια περιπτώσεις ποὺ ὁρισμένα θηρία, μολονότι ἀπὸ τὴ φύση τους εἶναι ἄγρια, μὲ τὴν ἐκπαίδευση σ’ ἕνα βαθμὸ ἡμερεύουν. Ἢ ὁρισμένα κατοικίδια ζῶα, μολονότι ἀπὸ τὴ φύση τους εἶναι ἥμερα, ὅταν ἀφεθοῦν ἀδέσποτα, ἀγριεύουν. Ἀλλὰ κανένα ζῶο ἢ πτηνὸ δὲν ξεπερνάει τὴ φύση του. Ὅπως τὸ ἔπλασε ὁ Θεός, ἔτσι παραμένει.
Τὸν ἄνθρωπο ὅμως τὸν ἔπλασε ὁ Θεὸς ἐλεύθερο. Τοῦ χάρισε τὴν προαίρεση, τὸ αὐτεξούσιο, τὴν ἐλευθερία τῆς βουλήσεως. Καὶ ἀνάλογα μὲ τὴν καλὴ ἢ τὴν κακὴ χρήση τοῦ αὐτεξουσίου του μπορεῖ νὰ γίνεται καὶ ἀνδρεῖος καὶ δειλός, καὶ ἥμερος καὶ ἄγριος. «Καὶ ἄγριος γίνομαι ὅταν βούλωμαι καὶ ἥμερος ὅταν θέλω», τονίζει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Διότι δὲν δεσμεύομαι ἀπὸ τὴ φύση, ἀλλ’ ἔχω τιμηθεῖ μὲ τὴν ἐλευθερία τῆς βουλήσεως. «Οὐ γὰρ φύσει δέδεμαι, ἀλλ’ ἐλευθερίᾳ προαιρέσεως τετίμημαι» (ΕΠΕ 25, 620).
Σὲ ἄλλη ὁμιλία του λέει ὅτι συνηθίζουμε πολλὰ ἄγρια δένδρα νὰ τὰ μπολιάζουμε, καὶ γίνονται ἥμερα. Λόγου χάριν, μπολιάζουμε ἄγρια ἐλιά, καὶ γίνεται καλλιέλαιος. Κάτι ἀνάλογο μποροῦμε νὰ ἐπιτύχουμε καὶ στὸ χαρακτήρα μας. Ἀπὸ ἄγριο τὸν κάνουμε ἥμερο. Ἡ ἀλλαγὴ ποὺ ἐπιτυγχάνουμε δὲν μεταβάλλει τὴ φύση, ἀλλὰ τὴν προαίρεσή μας. «Οὐ τὴν φύσιν μεταβάλλων, ἀλλὰ τὴν προαίρεσιν μεταφέρων» (Περὶ Μετανοίας, ΕΠΕ 30, 286).
Ἀκόμη, συνεχίζοντας τὸν ἀποδεικτικὸ συλλογισμό του ὁ χρυσορρήμων Πατήρ, λέει ὅτι, ἐὰν οἱ καλοὶ ἦταν καλοὶ ἀπὸ τὴ φύση τους, δὲν θὰ ἦταν ἐπαινετὴ ἡ ἀρετή τους. Οὔτε ἐμεῖς θὰ ἐνεργούσαμε σωστά, ἐὰν τοὺς πλέκαμε ἐγκώμια. Ἐπειδὴ ὅμως εἶναι καλοὶ ὄχι ἀπὸ τὴ φύση ἀλλ’ ἀπὸ τὴν προαίρεσή τους, γι’ αὐτὸ τοὺς ἀνήκει ὁ δίκαιος ἔπαινος. Γι’ αὐτὸ τοὺς ἐπιφυλάσσονται ἀνταποδόσεις καὶ ἀμοιβές.
Ἰσχύει καὶ τὸ ἀντίθετο. Ἐὰν οἱ κακοὶ ἦταν κακοὶ ἀπὸ τὴ φύση τους, δὲν θὰ εἶχαν εὐθύνη γιὰ ὅ,τι κάνουν. Οὔτε ἐμεῖς θὰ εἴχαμε τὸ δικαίωμα νὰ τοὺς ἐπιπλήττουμε. Διότι, ἐφόσον θὰ ἔσφαλλαν ἐξαιτίας τῆς φύσεώς τους, θὰ ἦταν ἄδικο νὰ ἀκοῦνε ἐπιπλέον καὶ τὶς δικές μας παρατηρήσεις. Ἐπειδὴ ὅμως σφάλλουν ὄχι ἐξαιτίας τῆς φύσεως, ἀλλ’ ἐξαιτίας τῆς προαιρέσεώς τους γι’ αὐτὸ τοὺς ὑποδεικνύουμε τὰ σφάλματά τους, γιὰ νὰ διορθωθοῦν καὶ νὰ μὴν τὰ ξανακάνουν.
Ἀκόμη, προσθέτει ὁ θεοφώτιστος ἑρμηνευτὴς τῶν Ἁγίων Γραφῶν, ἂν ἤμασταν καλοὶ ἢ κακοὶ ἐξαιτίας τῆς φύσεώς μας, ὁ ἅγιος Θεὸς δὲν θὰ μᾶς ὑποσχόταν Βασιλεία Οὐρανῶν οὔτε θὰ μᾶς ἀπειλοῦσε μὲ αἰώνια τιμωρία. Ἐπειδὴ ὅμως εἴμαστε κύριοι τῆς θελήσεώς μας καὶ γινόμαστε κακοὶ ἀπὸ τὴν ἀδιαφορία μας ἢ καλοὶ ἀπὸ τὴν προσπάθειά μας, γι’ αὐτὸ ὑπάρχει ἡ Κόλαση καὶ ὁ Παράδεισος. Γι’ αὐτὸ ἐπιφυλάσσονται οἱ τιμωρίες ἢ οἱ ἀνταποδόσεις (ΕΠΕ 31, 342).
Τὸ συμπέρασμα στὸ ὁποῖο καταλήγει ὁ Ἅγιος εἶναι ὅτι δὲν πρέπει νὰ λέμε πὼς ὁ τάδε εἶναι ἐκ φύσεως καλὸς καὶ ὁ τάδε ἐκ φύσεως κακός. Διότι, ἐὰν εἶναι ἐκ φύσεως καλός, ποτὲ δὲν θὰ μπορέσει νὰ γίνει κακός. Κι ἂν εἶναι ἐκ φύσεως κακός, ποτὲ δὲν θὰ μπορέσει νὰ γίνει καλός. Ἀλλὰ στὴν πράξη βλέπουμε πολλοὺς νὰ μεταβάλλονται πρὸς τὸ καλύτερο ἢ πρὸς τὸ χειρότερο. Βλέπουμε τελῶνες νὰ γίνονται Ἀπόστολοι καὶ μαθητὲς νὰ γίνονται προδότες· πόρνες νὰ σωφρονίζονται καὶ ληστὲς νὰ εἰσέρχονται πρῶτοι στὸν Παράδεισο.
Κανεὶς ἐπίσης δὲν κατόρθωσε νὰ μὴν κοιμᾶται ἢ νὰ μὴν τρώει. Διότι ἀπὸ τὴ φύση μας χρειαζόμαστε τὸν ὕπνο καὶ τὴν τροφή. Γι’ αὐτό, ὅταν βλέπουμε κάποιον νὰ κοιμᾶται ἢ νὰ τρώει, δὲν τοῦ λέμε· ἔκανες ἁμαρτία. Ὅταν ὅμως τὸν βλέπουμε νὰ ψεύδεται, νὰ κλέβει, νὰ παραβαίνει τὸ νόμο τοῦ Θεοῦ, τοῦ λέμε: ἁμάρτησες. Γιατί τὰ πρῶτα τὰ θεωροῦμε ἀδιάβλητα πάθη καὶ τὰ δεύτερα ἐπιλήψιμα; Διότι τὰ πρῶτα εἶναι τῆς φύσεως, ἐνῶ τὰ δεύτερα τῆς προαιρέσεως.
«Πανταχοῦ προαιρέσεως ἡμῖν δεῖ» (ΕΠΕ 24, 230). Παντοῦ καὶ σὲ ὅλα χρειάζεται νὰ κάνουμε καλὴ χρήση τοῦ αὐτεξουσίου μας. Ὄχι «προφάσεις ἐν ἁμαρτίαις» (Ψαλ. ρμ΄ [140] 4). Ὄχι δικαιολογίες ἀνυπόστατες. Δὲν ἀπαλλασσόμαστε ἀπὸ τὴν εὐθύνη γιὰ ὅ,τι κακὸ κάνουμε. Νὰ πράττουμε τὸ ἀγαθό. Νὰ δίνουμε ἄριστες ἐξετάσεις παντοῦ καὶ πάντοτε.
πηγή:osotir.org
!>