Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
-
2013
(2210)
-
Δεκεμβρίου(161)
- Νέοι των Κατηχητικών μας Ομάδων επισκέφθηκαν τον Σ...
- ΚΑΛΑΝΤΑ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ
- Κάλαντα Πρωτοχρονιάς
- Έχει δικαίωμα η ομοφυλοφιλία; - π. Δανιήλ Αεράκης
- Η ιερατική αμφίεση - π. Θεόδωρος Ζήσης (video)
- Οσία Μελάνη η Ρωμαία
- Το Άστρο της Βηθλεέμ.... ήταν ένα φυσικό φαινόμενο;
- Συνταγή για Βασιλόπιτα, απλή και εύκολη
- Περί της Βασιλόπιτας
- Αγία Ανυσία η Οσιομάρτυς από τη Θεσσαλονίκη
- Εκδρομή των Κατηχητικών Ομάδων στο Νομό Αττικής (φ...
- Κυριακὴ μετὰ τὴν Χριστοῦ γέννησιν: Οι του κόσμου Η...
- Η Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολαίας του Ιερού Να...
- ΙΝΔΙΑ: ΒΑΣΑΝΙΣΑΝ ΑΓΡΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΤΩΣΑΝ 7ΧΡΟΝΟ ΠΑΙΔΙ Γ...
- Ιωσήφ ο Μνήστωρ
- Άγια Νήπια (περίπου 14.000) που εσφάγισαν με διατα...
- "ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΤΑΛΕΝΤΑ" - χιουμοριστική θεατρι...
- Στιγμιότυπα από την πανήγυρη του Ι.Ν.Πανγίας Αλεξι...
- Πρόσκληση από τα παιδιά των Κατηχητικών Ομάδων του...
- Ο π. Βασίλειος Μπακογιάννης, την Κυριακή στο Ναό μας
- Άγιοι Δίσμυριοι (20.000) μάρτυρες που κάηκαν στη Ν...
- “ΔΩΡΟ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ”!!!!!! Mια χριστουγεννιάτικη ιστ...
- Οι συγκινητικές φωτογραφίες με τον τσολιά που κάνο...
- Η Φάτνη της Γεννήσεως του Χριστού στον περίβολο το...
- Πρωτομάρτυρας και Αρχιδιάκονος Στέφανος
- Εορτή Συνάξεως της Υπεραγίας Θεοτόκου της Αλεξιωτί...
- ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΩΝ ΣΤΟΝ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟ ΜΗΤΡ...
- ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡ...
- Ερμηνεία της Εικόνας της Γεννήσεως
- Το μυστήριο της αγάπης του Θεού
- Η κατά σάρκα γέννησις του Κυρίου Ιησού Χριστού
- Ευχόμαστε σε όλο τον κόσμο....
- Τήν Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου, ἑορτάζει καί πανηγυρίζε...
- Δεύτε ίδωμεν, πιστοί!…
- Η Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολαίας του Ιερού Να...
- Ευχαριστήριο
- Αγία Ευγενία η Οσιοπαρθενομάρτυς
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εορτής των Χρισ...
- ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ...
- ΝΕΟΣ ΠΡΩΤΟΣΥΓΚΕΛΛΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΑΤΡΩΝ
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ...
- Το πανδοχείο της καρδιάς μας
- « Ὁ αἰώνιος λόγος τοῦ Λόγου· οἱ ἀγαπῶντες αὐτὸν κα...
- Άγιοι Δέκα Μάρτυρες που μαρτύρησαν στην Κρήτη
- «Προεορτάσωμεν Χριστού τα γενέθλια»
- Αγία Αναστασία η Μεγαλομάρτυς η Φαρμακολυτρία
- Εσύ ετοίμασες την Φάτνη σου;
- Τα θρησκειοποιημένα Χριστούγεννα
- Αγία Ιουλιανή
- Άγιος Θεμιστοκλής
- Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ Ένας βοσκός προβάτων αναδεικνύ...
- Ακολουθία Αγίου Θεμιστοκλέους (21 Δεκεμβρίου)
- Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολαίας Ιερού Ναού Αγί...
- Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς: Ο χρόνος και ο χώρος χωρ...
- Μία αληθινή ιστορία: Τα Χριστούγεννα ενός άθεου!
- Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος
- Ποδοσφαιρικός Αγώνας Κατηχητικών Σχολείων
- «Οἰκογένεια καί κοινωνία σέ κρίση σήμερα» - Εγκύκλ...
- Πάτερ, γιατί να μην τρώμε κρέας στις νηστείες;
- Ὁ Δάσκαλος, ὁ μπαλωματής καί ὁ οὐρανός!
- Άγιοι Βονιφάτιος και Αγλαΐα η Ρωμαία
- Ολοκληρώθηκαν σχεδόν τα κτισίματα του νέου Ιερού Ν...
- Η Φάτνη του εκπολιτιστικού συλλόγου "Κρύα Ιτεών"
- Χριστουγεννιάτικη Θεατρική Παράσταση της Χριστιανι...
- Άγιος Σεβαστιανός
- Ο Άγιος που είπε ψέματα για να σώσει το φονιά του ...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- Ο πλούτος της ελεημοσύνης
- Χριστούγεννα σημαίνει: ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΣ
- Φωτογραφίες από τον πανηγυρικό Εσπερινό του Αγίου ...
- Άγιος Διονύσιος Αρχιεπίσκοπος Αιγίνης
- Προφήτης Δανιήλ και οι Άγιοι Τρεις Παίδες Ανανίας,...
- Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΑΙ ΧΑΡΙΤΟΒΡΥΤΟΥ ΕΙΚΟΝΟΣ ΤΗΣ Π...
- Ο χωρικός και ο σοφός - Διδακτική Ιστορία
- Άγιος Μόδεστος Αρχιεπίσκοπος Ιεροσολύμων
- Μητροπολίτης Αιτωλίας Κοσμάς: «Με την υπογραφή του...
- Εκοιμήθη ο σεβαστός μας δάσκαλος, Ιεροψάλτης Σπυρί...
- ΙΑ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΛΟΥΚΑ - ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΔΕΙΠΝΟ
- Αγιορείτικη Διήγηση για τον Παράδεισο
- Ο Άγιος Ελευθέριος ο Ιερομάρτυς και η Αγία μητέρα ...
- ΛΥΧΝΟΣ TV - Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ ΙΕΡΑ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑ...
- Η ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΧΑΡΙΤΟΒΡΥΤΟΣ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΜΑ...
- Όλες οι κατασκευές της Φάτνης των Χριστουγέννων πο...
- ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΙΕΡΑΣ ΕΙΚΟΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ...
- Άγιοι Θύρσος, Λεύκιος και Καλλίνικος
- Νὰ θυμᾶσαι πάντα ὅτι ἡ ζωή σου καὶ ἡ εὐτυχία εἶναι...
- Αποκρυφιστικές προσεγγίσεις στο θέμα της ασθένειας
- Μητροπολίτης Γόρτυνος Ιερεμίας, Ἕνα φανερό καί μεγ...
- Την Κυριακή 15 Δεκεμβρίου εορτή του Αγίου Ελευθερί...
- Άγιοι Ευστράτιος, Αυξέντιος, Ευγένιος, Μαρδάριος κ...
- Παιδικός οδηγός εξομολογήσεως
- Εντυπωσιακή και η φετινή κατασκευή Φάτνης που στολ...
- Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως Σεβαστιανός μιὰ ζωὴ δοσ...
- ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ (Ουκρανικό ντοκιμαντέρ)
- Ο Γέροντας Παΐσιος για τον Άγιο Σπυρίδωνα και το ά...
- Άγιος Σπυρίδων ο Θαυματουργός, επίσκοπος Τριμυθούντος
- Μελομακάρονα Πολίτικα
- ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΡΙΜΥΘΟΥΝΤΟΣ Ο ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ
- ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΑΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥΣ Ο ΘΕΟΣ
- Φωτογραφίες από την λιτάνευση της εικόνας του Αγίο...
- Νοεμβρίου(186)
- Οκτωβρίου(168)
- Σεπτεμβρίου(180)
- Αυγούστου(189)
- Ιουλίου(165)
- Ιουνίου(210)
- Μαΐου(218)
- Απριλίου(179)
- Μαρτίου(208)
- Φεβρουαρίου(180)
- Ιανουαρίου(166)
-
Δεκεμβρίου(161)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013
00:01
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Διαπρεπέστατος θεολόγος και ποιητής του 8ου αιώνα μ.Χ. και μέγας πατήρ της Εκκλησίας. Γεννήθηκε στη Δαμασκό στα τέλη του 7ου αιώνα μ.Χ. και έτυχε επιμελημένης αγωγής από τον πατέρα του Σέργιο, που ήταν υπουργός οικονομικών του άραβα χαλίφη Αβδούλ Μελίκ του Α΄. Δάσκαλός του ήταν κάποιος πολυμαθής και ευσεβέστατος μοναχός, που ονομαζόταν Κοσμάς και ήταν από τη Σικελία. Ο Σικελός μοναχός πράγματι, εκπαίδευσε τον Ιωάννη και τον θετό του αδελφό Κοσμά τον Μελωδό, άριστα σ' όλους τους κλάδους της γνώσης.
Όταν πέθανε ο Σέργιος, ο γιός του Ιωάννης διορίστηκε, χωρίς να το θέλει, πρωτοσύμβουλος του χαλίφη Βελιδά (705 - 715). Αργότερα, όταν ο χαλίφης Ομάρ ο Β' εξήγειρε διωγμό κατά των χριστιανών, ο Ιωάννης μαζί με τον θετό του αδελφό Κοσμά (τον έπειτα επίσκοπο Μαϊουμά), έφυγαν από τη Δαμασκό και πήγαν στην Ιερουσαλήμ. Εκεί ο Ιωάννης έγινε μοναχός στην περίφημη Μονή του αγίου Σάββα, όπου έμεινε σ' όλη του τη ζωή, μελετώντας και συγγράφοντας.
Στο διωγμό κατά των αγίων εικόνων, επί Λέοντος του Ισαύρου (726), πήρε ενεργό μέρος και εξαπέλυσε κατά του ασεβούς αυτοκράτορα, τους τρεις γνωστούς λόγους υπέρ των αγίων εικόνων, πράγμα που θορύβησε τον Λέοντα. Αναφέρεται ότι ο Λέων διέταξε να μιμηθούν την γραφή του Δαμασκηνού και να στείλουν στο Χαλίφη πλαστή επιστολή του, με την οποία να φαίνεται ότι αυτός προσέφερε τη Δαμασκό στους Βυζαντινούς. Ο Χαλίφης πείστηκε και του έκοψε το δεξί χέρι. Το βράδυ έστειλε μεσίτες ο Ιωάννης στο βάρβαρο παρακαλώντας να του χαρίσει το κομμένο χέρι για να το θάψει. Ο Σαρακηνός συμφώνησε και του έδωσε το χέρι. Ο Άγιος το πήρε το πήγε στο ναό, που είχε στο σπίτι του. Έπεσε κάτω μπροστά στη αγία εικόνα της Θεομήτορος και προσευχόμενος με δάκρυα έλεγε:
«Δέσποινα Πάναγνε Μήτερ, η τον Θεόν μου τεκούσα,
δια της θείας εικόνας η δεξιά μου εκόπη.
Ουκ αγνοείς την αιτίαν, δι' ην εμάνη ο Λέων
Προφθασον, τοίνυν, ως τάχος και ιασαί μου την χείρα.
Η δεξιά του Υψίστου, η από Σου σαρκωθείσα,
Πολλάς ποιεί τας δυνάμεις δια της Σης μεσιτείας.
Την δεξιάν μου ταύτην και νυν ιασάτω λιταίς σου.
Ως αν, Σους ύμνους, ους δοίης και του εκ Σου σαρκωθέντος.
Εν ρυθμικαίς αρμονίαις συγγράψηται, Θεοτόκε,
Και συνεργός χρηματίση της Ορθοδόξου λατρείας,
Δύνασαι γαρ όσα αν θέλης, ως του Θεού Μητηρ ούσα»
Λέγοντας αυτά ο Ιωάννης αποκοιμήθηκε και βλέπει την αγία εικόνα της Αειπαρθένου και του λέγει: «Γιατρεύτηκε το χέρι σου και μη λυπάσαι πλέον γι' αυτό. Κάνε τώρα αυτό γραφίδα γραμματέως όπως μου υποσχέθηκες».
Τότε ξύπνησε ο Άγιος και βλέποντας το χέρι του θεραπευμένο, δοξολογούσε και ευχαριστούσε τον Κύριο και την Άχραντη Μητέρα του. Έψαλλε όλη την νύκτα λέγοντας: «Η δεξιά σου χειρ, Κύριε, εν ισχύι δεδόξασται η δεξιά σου την θραυσθείσαν μου δεξιάν εθεράπευσε. Δια της δεξιάς μου ταύτης θέλεις θρυμματίσει και συντρίψει τους υπεναντίους εικονοθραύστας».
Ο Ιωάννης κατανάλωσε όλη του τη ζωή για τη δόξα της Εκκλησίας και άφησε σε μας θησαυρούς ανυπολόγιστης αξίας. Έζησε με οσιότητα πάνω από εκατό χρόνια και κοιμήθηκε ειρηνικά το 749. Τάφηκε στη Μονή του Αγίου Σάββα. Χάρη στην ευγλωττία του ονομάσθηκε και «Χρυσορρόας», ενώ για το πλούσιο μουσικό του έργο ονομάστηκε «Μαΐστωρ της μουσικής».
Συγγραφικό έργο
Ο Ιωάννης μας παρέδωσε πλουσιότατο έργο σε όλους τους τομείς της Θεολογίας. Αφιερωμένος στη συχνή μελέτη της Πατερικής Παράδοσης και της ελληνικής φιλοσοφίας κατέγραψε άνετα τον πλούτο της εμπειρίας του. Οι κριτικοί σήμερα αρνούνται την πρωτοτυπία , αλλά αυτό δεν αφορά σε όλα τα έργα του. Εκείνο που δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί είναι η αυστηρότητα στη μέθοδο και τη διαίρεση. Η υπεροχή του συστηματικού στοιχείου έναντι του πρωτοτύπου, υπήρξε αυστηρή στην επιλογή, η οποία εναρμονιζόταν άριστα και προς την αντίστοιχη αξίωση της Εκκλησίας.
Τα έργα διακρίνονται σε δογματικά, αντιρρητικά, απολογητικά, ηθικά, ομιλίες, ερμηνευτικά, αγιολογικά και υμνογραφικά.
I) Δογματικά
α) το σπουδαιότερο δογματικό σύγγραμμα είναι η τριλογία «Πηγή γνώσεως». Διαιρείται σε τρία μέρη, όπου αναπτύσσονται οι φιλοσοφικές προϋποθέσεις, οι παρεκκλίσεις των αιρέσεων και τα δόγματα της Εκκλησίας. Το πρώτο μέρος ονομάζεται «Φιλοσοφικά Κεφάλαια» και αποτελεί φιλοσοφική εισαγωγή στη χριστιανική θεολογία. Στο μέρος «Περί τῶν αἱρέσεων» εξετάζονται σύντομα εκατό αιρέσεις σε εκατό κεφάλαια. Το τρίτο μέρος είναι η «Ἔκδοσις ἀκριβής τῆς ὀρθοδόξου πίστεως», το οποίο διαιρείται σε εκατό κεφάλαια και αποτελεί σύστημα δογματικής θεολογίας της Ορθοδοξίας. Γράφοντας το έργο αυτό ο Ιωάννης, όπλισε τους υπερασπιστές της τιμής των εικόνων με ένα ισχυρό όπλο στον αγώνα με τους αντιπάλους τους· όπλο που τους έλειπε κατά την έναρξη της Εικονομαχίας. Εδώ θέλει να προσφέρει εκκλησιαστικό και όχι προσωπικό δογματικό σύστημα. Από τους Πατέρες κυριαρχεί ο Γρηγόριος ο Θεολόγος και ακολουθούν οι Μέγας Βασίλειος, Γρηγόριος Νύσσης, Διονύσιος Αρεοπαγίτης κ.ά.
β) «Λίβελλος περί ὀρθοῦ φρονήματος». Ανακεφαλαιώνει τα θεμελιώδη δόγματα της Ορθοδοξίας με βάση το Σύμβολο της Πίστεως.
γ) «Εἰσαγωγή δογμάτων στοιχειώδης». Εξετάζει τους βασικούς όρους και τις κύριες διακρίσεις της χριστιανικής δογματικής.
δ) «Περί τῶν ἐν πίστει κεκοιμημένων» (αμφιβαλλόμενο).
II) Ἀντιρρητικά
Σώζονται δύο πραγματείες εναντίον των Νεστοριανών, τρεις εναντίον των Μονοφυσιτών και εναντίον του Μονοθελητισμού. Οι περίφημες τρεις πραγματείες «Περί εἰκόνων» απετέλεσαν την πιο πολύτιμη πηγή των εικονοφίλων για την υπεράσπιση των ι. εικόνων. Γράφθηκαν σταδιακά στην πρώτη φάση της Εικονομαχίας και, συγκεκριμένα, από το 726 μ.Χ. ως το 731 μ.Χ. Εξετάζουν με μετριοπάθεια το πρόβλημα, δίδοντας το ορθό νόημα στη χρήση των εικόνων. Στο έργο αυτό παρουσιάζεται κατά τρόπο και η πολιτική του Λέοντα Γ’ για το θέμα.
III) Ἀπολογητικά
α) «Διάλογος κατά Μανιχαίων», ο οποίος είναι ερωταποκρίσεις ενός ορθοδόξου με οπαδό της παλιάς αίρεσης των Μανιχαίων.
β) Στο «Διάλεξις χριστιανοῦ καί σαρακηνοῦ» γίνεται λόγος για την αιτία του καλού και του κακού.
IV) Ἠθικά
α) «Ἱερά παράλληλα». Είναι μια ογκώδης ανθολογία Βιβλικών και Πατερικών χωρίων, η οποία αναφέρεται στο θρησκευτικό και ηθικό βίο.
β) «Περί τῶν ἁγίων νηστειῶν πρός Κομητᾶν». Εξετάζει το θέμα της διάρκειας της νηστείας της Τεσσαρακοστής.
V) Ὁμιλίες
Μία «Εἰς τό Γενέσιον » και τρεις «Εἰς τήν Κοίμησιν τῆς Θεοτόκου». Ακόμη «Εἰς τήν Μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου», «Εἰς τήν ξηρανθεῖσαν συκῆν» και «Εἰς τό Μέγα Σάββατον». Τέλος, οι ψευδεπίγαφες ομιλίες είναι πολυάριθμες.
VI) Ἑρμηνευτικά
Η ενασχόληση του Δαμασκηνού με την ερμηνεία των Γραφών υπήρξε περιορισμένη. Έχουμε μόνο την ερμηνεία «Εἰς τάς ἐπιστολάς τοῦ Παύλου», που αποτελεί επιτομή της εκτενούς ομιλητικής ερμηνείας του Ιωάννου Χρυσοστόμου.
VII) Ἁγιολογικά
α) «Ἐγκώμιον εἰς Ἰωάννην τόν Χρυσόστομον».
β) «Ἐγκώμιον εἰς τήν ἁγίαν Βαρβάραν».
γ) «Μαρτύριον τῆς ἁγίας Αἰκατερίνης».
δ) Ο «Βίος Βαρλαάμ καί Ἰωάσαφ» είναι το σπουδαιότερο αγιογραφικό κείμενο του Ιωάννη, διότι γνώρισε μεγάλη διάδοση ως διήγημα.
VIII) Ὑμνογραφικά
Ο Δαμασκηνός είναι επίσης ένας από τους σπουδαιότερους μελωδούς της Εκκλησίας. Το ποιητικό του έργο θεωρείται από τα σημαντικότερα στην ορθόδοξη υμνογραφική παράδοση. Είναι ένας από τους εισηγητές του ποιητικού είδους των Κανόνων. Σώζονται 90 Κανόνες του, από τους οποίους οι 14 έχουν συμπεριληφθεί στα λειτουργικά βιβλία. Περίφημος είναι ο «Κανών εἰς τό ἅγιον Πάσχα» και το υμνογραφικό τμήμα των Κυριακών στο βιβλίο της Παρακλητικής· γνωστό ως Ὀχτώηχος της Κυριακής. Οι ύμνοι του επηρέασαν τους μεταγενέστερους ποιητές και απετέλεσαν τον πυρήνα των ακολουθιών της εβδομάδος.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ΄ Θείας πίστεως
Θεῖον ὄργανον, τῆς Ἐκκλησίας, λύρα εὔσωμος, τῆς εὐσεβείας, ἀνεδείχθης Ἰωάννη πανεύφημε ὅθεν πυρσεύεις τοῦ κόσμου τὰ πέρατα, ταὶς τῶν σοφῶν σου δογμάτων ἑλλάμψεσι. Πάτερ Ὅσιε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἠμὶν τὸ μέγα ἔλεος.
πηγή:saint.gr
πηγή:saint.gr
!>