Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
-
Απριλίου(102)
- Προσοχή!!! Η κυρία Ρεπούση -υποψήφια Βουλευτής- ξα...
- Η Ορθόδοξη Γνωσιολογία σε σχέση με την Πλατωνική κ...
- Να παρακαλούμε να φωτίζη ο Θεός ανθρώπους όχι μόνο...
- Η τολμηρή αγάπη των Μυροφόρων
- Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: “ΕΚΛΟΓΕΣ 2012 Ο ...
- Το κομποσχοίνι και οι συμβολισμοί του
- Tο νόημα της Κυριακής των Μυροφόρων
- Κυριακή τῶν Μυροφόρων
- Συγκλονιστικά τα στοιχεία για τις εκτρώσεις στην Ε...
- Σε ύψιστη ετοιμότητα ο Τουρκικός Στρατός
- Μάθε ν΄ αγαπάς (π. ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΝΑΝΟΣ)
- Μία ολόκληρη ζωή σε ένα βάζο...ένα παράξενο πείραμ...
- Γέροντας Παΐσιος - Η πιστή σύζυγος (Αληθινή Ιστορία)
- Συναυλία Βυζαντινής Μουσικής στην Πόλη παρουσία το...
- Συγκλονιστική επιστολή : “Είμαι μητέρα ενός ιερέως”
- Μια απίστευτη ιστορία! (περί υπακοής) – Γέροντος Π...
- Τό ἔξυπνο πείραμα μίας δασκάλας ποῦ ἔγινε σέ ἑλλην...
- Aκροαριστερή γερμανική ιστοσελίδα θέλει να "δουν τ...
- Τι είναι ο Ιησούς Χριστός
- Ένα ολόκληρο χωριό προσευχόταν για το θαύμα...
- Άγιος Μάρκος ο Απόστολος και Ευαγγελιστής
- Μητροπολίτης Πειραιώς: «Η μήνυση των Καθολικών απο...
- Η μεγάλη απόδραση!!!
- ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Ως των αιχμαλώτων ελευθερωτής - Θαύματα του αγίου ...
- Εις τον Μεγαλομάρτυρα Γεώργιον (23 Απριλίου)
- Είδε και άγγιξε το Πανάγιο Αίμα του Κυρίου
- Απολυτίκιο Κυριακής του Θωμά
- ΕΙΝΑΙ ΝΕΚΡΟΣ ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΩΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΑΣ...
- Γέροντα, γιατί στις γιορτές συνήθως συμβαίνει κάπο...
- Η Σοφία του Θεού
- Ομολογία Πίστεως “ο Κύριός μου και ο Θεός μου”
- Οι Αιγιαλείς και αρχιερείς πανηγύρισαν την εορτή τ...
- Ἡ “Διακαινήσιμος” ἑβδομάδα - Γιατί ονομάζεται έτσι;
- ALERT! ΠΟΙΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΘΑ ΨΗΦΙΖΑΤΕ ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΑΥΤΟ;
- Ο ρόλος της Ελληνίδας Μάνας στην οικογένεια
- Τα 10 καλύτερα αξιοθέατα της Ευρώπης
- Παγκόσμιος σάλος ἀπό τόν ραβίνο πού ἀποκάλυψε ὅτι ...
- Ὁ Γέροντας Παΐσιος γιά τίς ἐκλογές καί τά κόμματα
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ κατά του ΣΚΑΪ
- ΕΛΛΑΔΑ: ΠΡΩΤΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΣΤΙ...
- Σ' ευχαριστώ
- Ετήσια πανήγυρις Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Μιντιλογλίου ...
- "Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ" ομιλία το...
- Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ (ταινία)
- ΨΑΛΜΟΙ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ - ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ Τ...
- Φωτίζου, φωτίζου - Αναστάσεως ημέρα : ψάλλει ο π. ...
- Άγιοι Ραφαήλ, Νικόλαος, Ειρήνη και οι συν αυτοίς
- Η τελετή του Αγίου Φωτός (Ιεροσόλυμα 2012)
- Κυριακή της Λαμπροφόρου Αναστάσεως στον Άγιο Χαράλ...
- ΑΓΙΟ ΠΑΣΧΑ
- Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡ...
- ΤΟ ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ψάλλει το...
- Τό Θαῦμα ἐπαναλαμβάνεται ἀνά τούς αἰῶνες! Καί φέτο...
- Η υποδοχή του Αγίου Φωτός στο Ναό του Αγ. Χαραλάμπ...
- Χριστός Ανέστη!!! - Αληθώς Ανέστη!!!
- Η Πασχαλινή Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτ...
- Τα παιδιά της Ενορίας μας διατηρούν τα πατροπαράδο...
- Μεγάλο Σάββατο - Η πρώτη Ανάσταση στον Ι.Ν. Αγ. Χα...
- Η Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου στην Ενορία μας (...
- Ο στολισμός του Επιταφίου Ι.Ν. Αγ. Χαραλάμπους Κρύ...
- Μεγάλη Παρασκευή πρωί στον Ι.Ν. Αγ. Χαραλάμπους Κρ...
- ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ
- Ο Σταυρός στην Χριστιανική Λατρεία
- Σήμερον κρεμᾶται ἐπί ξύλου, ὁ ἐν ὕδασι τήν γῆν κρε...
- Η Ακολουθία των Αχράντων Παθών στον Ι.Ν. Αγίου Χαρ...
- Η Ακολουθία του Ιερού Νιπτήρος στο Ναό μας 2012 (φ...
- Το Ιερό Μυστήριο του Ευχελαίου στο Ναό μας (φωτο)
- «ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΕΙΣ ΑΥΡΙΟ...» (ΣΥΓΚΛΟΝΙ...
- Δεκαπέντε τόνους τρόφιμα διέθεσε το τελευταίο τρίμ...
- Τα Ιδρύματα της πόλεώς μας επεσκέφθη ο Σεβασμιώτατ...
- Φώτης Κόντογλου – Ἡ πίστη τοῦ λαοῦ μας κατὰ τὴν Με...
- ΤΟ ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΤΗΣ ΚΑΣΣΙΑΝΗΣ - Σπυρίδων Περιστέρης (...
- Η Αγία Κασσιανή...και το τροπάριό της! Ιδού η αληθ...
- Ανακαινίσθηκε το Εικονοστάσιο - Προσευχητάριο, που...
- Από την ακολουθία του Νυμφίου στο Ναό μας (φωτο)
- Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης - φωτογραφίες από την Π...
- ΙΗΣΟΥΣ Ο ΝΑΖΑΡΗΝΟΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Τον Νυμφώνα Σου Βλέπω
- Ένας 17 χρονος στέλνει γράμμα στο Χριστό!!!
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος Ι.Ν. ...
- Για μια ακόμη φορά, τα παιδιά μας παρέδωσαν μαθήμα...
- Οι Αμερικανοί πολίτες λένε ΟΧΙ στην κάρτα του πολίτη!
- Όταν δίνεις πλουτίζεις. . . δεν φτωχαίνεις! ! ! (δ...
- Το θράσος και οι ψευτοδιδασκαλίες των Μαρτύρων του...
- ΘΑΥΜΑΣΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ Γ. ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ: «ΠΕΣ ΤΗΣ ΜΑΜΑΣ...
- «Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσι» Θεολογική καί ἱστορική ...
- Γέροντας Μωυσῆς: Μόνο ἕνα θαῦμα θά μᾶς σώσει, πού ...
- Όταν στην μετάνοια ανακατεύεται ο εγωισμός
- Απάντηση Ι.Μ. Βεροίας στους Οικολόγους πράσινους γ...
- Ένα μεγάλο ευχαριστώ και πολλά κατηγορώ από τους κ...
- Εκτυπώθηκε ειδικό έντυπο με το πρόγραμμα των Ιερών...
- Η κάρα της Αγίας Ειρήνης, από το Ριγανόκαμπο στο Γ...
- Το Σαββάτο επί τη εορτή της Εγέρσεως του Αγίου τετ...
- Πριν από 7 έτη....
- Θέλετε καλούς ιερείς; Γεννήστε τους!!!
- Πηγή Σερρών: Το χωριό που γύρισε στη δραχμή
- Ζωή Χωρίς Μέλη
- Μαρτίου(137)
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 4 Απριλίου 2012
13:37
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Από τα ωραιότερα στοιχεία της Προηγιασμένης, χαρακτηριστικά της Λειτουργίας αυτής ως εσπερινής σύναξης, είναι o σταυροειδής φωτισμός-ευλογία του λαού με τη σχετική εκφώνηση «φως Χριστού φαίνει πάσι», και η ψαλμωδία του «Κατευθυνθήτω η προσευχή μου ως θυμίαμα ενώπιόν σου...» μετά από τα αναγνώσματα.
Το πρώτο λέγεται από τον ιερέα μαζί με το «Σοφία· ορθοί» μετά το Παλαιοδιαθηκικό ανάγνωσμα από τη Γένεση, το δεύτερο προκείμενο που ακολουθεί, και το «Κέλευσον» που λέγει ο αναγνώστης. Τότε ο ιερέας κρατώντας θυμιατό στο δεξί χέρι και λαμπάδα, «μανουάλιον μετά κήρου», στο αριστερό, στέκεται μπροστά στην Αγία Τράπεζα και φωτίζει σταυροειδώς το λαό, λέγοντας το «Σοφία· ορθοί». Κατόπιν σφραγίζει σταυροειδώς πάλι το λαό, λέγοντας το «φως Χριστού φαίνει πάσι».
Για τη λειτουργική και θεολογική σημασία αυτής της ευλογίας έχουν εκφρασθεί διάφορες άπόψεις. Κατά μίαν ερμηνεία το «φως Χριστού...» αναφέρεται στα αναγνώσματα της Παλαιάς Διαθήκης, των οποίων οι συγγραφείς φωτίσθηκαν και εμπνεύσθηκαν από το φως του Χριστού. Επομένως, πρέπει να σχετισθούν με το αληθινό φως της θεογνωσίας που πηγάζει από το Χριστό και να ερμηνευθούν στην προοπτική του ευαγγελικού φωτός.
Ο Σμέμαν μιλά για την εκπλήρωση των προφητειών στο πρόσωπο του Χριστού, και ο άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης δικαιολογεί την ένταξη της εν λόγω φράσης μεταξύ των δύο αναγνωσμάτων ως εξής· «Η μεν Γένεσις τα απαρχής διηγείται, την δημιουργίαν των όντων και την έκπτωσιν του Αδάμ. Η Παροιμία δε αινιγματωδώς τα περί τον Υίον του Θεού εκδιδάσκει και τοις δι' αυτόν υιοθετηθείσι παραινεί, ώσπερ υιοίς, και Σοφίαν αυτόν τον Υιόν ονομάζει καί οίκον οικοδομήσαι εαυτή λέγει, το πανάγιον αυτού σώμα,... και φως εστί τα άνω και τα κάτω φωτίζων»*
Το αισθητό, λοιπόν, φως που ευλογείται και ανάπτεται την ώρα αύτη γίνεται τύπος του Χριστού, της Σοφίας του Θεού, για την οποίαν «αινιγματωδώς» κάνουν λόγο οι Παροιμίες· «ότι δε τύπον του αληθινού φωτός Ιησού Χριστού σημαίνει τούτο το φως».
Όρισμένοι επίσης συνδέουν το «φως Χριστού...» με τους κατηχουμένους και κυρίως τους φωτιζόμενους, οι οποίοι από τα μέσα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής προετοιμάζονταν για το βάπτισμα που γινόταν το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου. Το φως του Χριστού «φαίνει πάσι», και -περισσότερο στους φωτιζόμενους, των οποίων μάλιστα σε μία ευχή ζητείται ο καταυγασμός της διάνοιάς των. «Το φως του βαπτίσματος, ενσωματώνοντας τους κατηχουμένους στο Χριστό, θα ανοίξει το νου τους στην κατανόηση των ρημάτων Του»*
Ο συσχετισμός αυτός όμως, σημειώνει ο καθηγητής Ιωάννης Φουντούλης, είναι εντελώς εξωτερικός· «.Στην εσπερινή σύναξι δεν παρίσταντο μόνον οι κατηχούμενοι και οι φωτιζόμενοι, αλλά και οι πιστοί. Το "φως Χριστού" εξάλλου λέγεται σ' όλες τις Προηγιασμένες και προ της Τετάρτης της Μεσονηστισίμου εβδομάδος ήμερες, κατά τις οποίες δεν παρίστατο η τάξις των φωτιζόμενων, γιατί δεν είχε ακόμη συγκροτηθεί. Αλλά καί κατά τον Ι αιώνα, οπότε για πρώτη φορά απαντά το "φως Χριστού..."στην Προηγιασμένη,οι διακρίσεις των τάξεων των κατηχουμένων είχαν πια ατονήσει».
Οι ρίζες επομένως της λειτουργικής αυτής πράξης θα πρέπει να αναζητηθούν αλλού,και οπωσδήποτε στο αρχαϊκότατο έθος, κατά το οποίο η υποδοχή του φωτός, το άναμμα των λύχνων στην εσπερινή σύναξη της Εκκλησίας συνοδευόταν με ύμνους, ευλογίες και επευφημίες.
Για τη συνήθεια αυτή μιλούν σαφέστατα ο Τερτυλλιανός, ο Ιππόλυτος Ρώμης κ.ά. Χαρακτηριστική βεβαίως είναι η μαρτυρία του Μεγάλου Βασιλείου, σύμφωνα με την οποία οι Πατέρες μας υποδέχονταν «την χάριν του εσπερινού φωτός» όχι σιωπηλά, αλλά με Ευχαριστία και με σχετικό ύμνο, την «αρχαίαν φωνήν», το γνωστό δηλαδή τροπάριο του Εσπερινού, «φως ιλαρόν», που το έλεγε ο λαός.
Ανάλογη επευφημία κατά την υποδοχή και ευλογία του εσπερινού φωτός είναι και το «φως Χριστού φαίνει πάσι» που διασώθηκε στην Προηγιασμένη ως κατάλοιπο της αρχαίας εσπερινής λατρευτικής πράξης. Είναι ένα είδος αναδίπλωσης του επιλυχνίου ύμνου «φως ιλαρόν..,».
Κατά παλαιά συνήθεια το «φως Χριστού...», φράση που τον τέταρτο-πέμπτο αιώνα τη βρίσκουμε χαραγμένη ολόκληρη ή συντετμημένη (ΦΧΦΠ) σε λυχνίες, το έλεγε ο διάκονος, ο οποίος μετέφερε και την αναμμένη λυχνία στην εσπερινή σύναξη του Ναού. 'Ηταν κατά κάποιον τρόπο σύνθημα για το άναμμα των φώτων, τα οποία μέχρι την ανάγνωση των Παροιμιών στην Προηγιασμένη ήσαν κλειστά.
Από το «φως Χριστού...» άρχιζε ουσιαστικά και το έργο του νεωκόρου. Αυτό φαίνεται και από ορισμένες μαρτυρίες, σύμφωνα με τις οποίες το «Κέλευσον» δεν το έλεγε ο αναγνώστης, άλλα ο «κανδηλάπτης», ζητώντας τρόπον τινά την άδεια να επιτελέσει τό υπούργημά του.
Τον αρχαίο τρόπο ανάμματος, μεταφοράς από το διάκονο και ευλογίας του εσπερινού φωτός στη λειτουργία των Προηγιασμένων μάς τον διασώζουν τόσο τα λειτουργικά χειρόγραφα, όσο και ο άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης. Κατ' αυτόν η σταυροειδής σφράγιση και ευλογία του λαού δε γινόταν από το ιερό βήμα, αλλά από το μέσον του Ναού.
Εκεί κατέληγε ο διάκονος εν πομπή, μετά την ευλογία του φωτός που ζητούσε από τον Ιερέα, «κρατών την λαμπάδα και το θυμιατήριον και προπορευόμενων των αναγνωστών...Και πληρωθείσης της Γενέσεως, φαίνεται ευθύς μετά των φώτων, τας βασιλικάς πύλας εισιών, ανισταμένων απάντων. "Ως και εις το μέσον στας του Ναού,ποιείται σταυρού τύπον τω θυμιατηρίω εκφώνως λέγων "Σοφία· ορθοί. Φως Χριστού φαίνει πάσι". Και εις το άγιον βήμα εισέρχεται»
Η εισόδευση του διακόνου στο μέσον του Ναού, κατά τη μαρτυρία του Τυπικού της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως του Θ'-Ι αιώνα, δε γινόταν μεταξύ των δύο αναγνωσμάτων, αλλά αμέσως μετά από αυτά. «Και εις το τέλος των δύο αναγνωσμάτων λαμβάνει ο διάκονος το μανουάλιον και εισοδεύει λέγων το "φως Χριστού φαίνει πάσι". Και ευθέως λέγει ο διάκονος "Σοφία" και ο πρεσβύτερος "Ειρήνη πάσι" και ο ψάλτης το "Κατενθυνθήτω"». Αυτή ήταν και η αρχική θέση του «φως Χριστού...», που σημαίνει ότι δεν έχει σχέση με τα αναγνώσματα, αλλά με το «Κατευθυνθήτω». «Η μετάθεσίς του μεταξύ των αναγνωσμάτων έγινε αργότερα, προφανώς για να δοθή χρόνος για το άναμμα των φώτων του Ναού, ώστε κατά τό "Κατευθυνθήτω" να είναι ο Ναός φωταγωγημένος».
Από τό σημείο μάλιστα αυτό αλλάζει και το κλίμα της όλης ακολουθίας και εισερχόμαστε στο κύριο μέρος της λειτουργίας των Προηγιασμένων, που είναι η θεία κοινωνία. Το αξιοπαρατήρητο δε, που εδώ μας ενδιαφέρει, είναι η επανάληψη του «Κατευθυνθήτω», δευτέρου στίχου του 140ού ψαλμού, και η κατανυκτική ψαλμωδία του έξι φορές από τον ιερέα και τους χορούς, ενώ ο ιερέας θυμιά την 'Αγία Τράπεζα.
Του Παναγιώτου Ι.Σκάλτσή
πηγή:hristospanagia
!>