Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
-
Απριλίου(102)
- Προσοχή!!! Η κυρία Ρεπούση -υποψήφια Βουλευτής- ξα...
- Η Ορθόδοξη Γνωσιολογία σε σχέση με την Πλατωνική κ...
- Να παρακαλούμε να φωτίζη ο Θεός ανθρώπους όχι μόνο...
- Η τολμηρή αγάπη των Μυροφόρων
- Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: “ΕΚΛΟΓΕΣ 2012 Ο ...
- Το κομποσχοίνι και οι συμβολισμοί του
- Tο νόημα της Κυριακής των Μυροφόρων
- Κυριακή τῶν Μυροφόρων
- Συγκλονιστικά τα στοιχεία για τις εκτρώσεις στην Ε...
- Σε ύψιστη ετοιμότητα ο Τουρκικός Στρατός
- Μάθε ν΄ αγαπάς (π. ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΝΑΝΟΣ)
- Μία ολόκληρη ζωή σε ένα βάζο...ένα παράξενο πείραμ...
- Γέροντας Παΐσιος - Η πιστή σύζυγος (Αληθινή Ιστορία)
- Συναυλία Βυζαντινής Μουσικής στην Πόλη παρουσία το...
- Συγκλονιστική επιστολή : “Είμαι μητέρα ενός ιερέως”
- Μια απίστευτη ιστορία! (περί υπακοής) – Γέροντος Π...
- Τό ἔξυπνο πείραμα μίας δασκάλας ποῦ ἔγινε σέ ἑλλην...
- Aκροαριστερή γερμανική ιστοσελίδα θέλει να "δουν τ...
- Τι είναι ο Ιησούς Χριστός
- Ένα ολόκληρο χωριό προσευχόταν για το θαύμα...
- Άγιος Μάρκος ο Απόστολος και Ευαγγελιστής
- Μητροπολίτης Πειραιώς: «Η μήνυση των Καθολικών απο...
- Η μεγάλη απόδραση!!!
- ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Ως των αιχμαλώτων ελευθερωτής - Θαύματα του αγίου ...
- Εις τον Μεγαλομάρτυρα Γεώργιον (23 Απριλίου)
- Είδε και άγγιξε το Πανάγιο Αίμα του Κυρίου
- Απολυτίκιο Κυριακής του Θωμά
- ΕΙΝΑΙ ΝΕΚΡΟΣ ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΩΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΑΣ...
- Γέροντα, γιατί στις γιορτές συνήθως συμβαίνει κάπο...
- Η Σοφία του Θεού
- Ομολογία Πίστεως “ο Κύριός μου και ο Θεός μου”
- Οι Αιγιαλείς και αρχιερείς πανηγύρισαν την εορτή τ...
- Ἡ “Διακαινήσιμος” ἑβδομάδα - Γιατί ονομάζεται έτσι;
- ALERT! ΠΟΙΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΘΑ ΨΗΦΙΖΑΤΕ ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΑΥΤΟ;
- Ο ρόλος της Ελληνίδας Μάνας στην οικογένεια
- Τα 10 καλύτερα αξιοθέατα της Ευρώπης
- Παγκόσμιος σάλος ἀπό τόν ραβίνο πού ἀποκάλυψε ὅτι ...
- Ὁ Γέροντας Παΐσιος γιά τίς ἐκλογές καί τά κόμματα
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ κατά του ΣΚΑΪ
- ΕΛΛΑΔΑ: ΠΡΩΤΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΣΤΙ...
- Σ' ευχαριστώ
- Ετήσια πανήγυρις Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Μιντιλογλίου ...
- "Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ" ομιλία το...
- Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ (ταινία)
- ΨΑΛΜΟΙ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ - ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΨΑΛΜΩΝ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ Τ...
- Φωτίζου, φωτίζου - Αναστάσεως ημέρα : ψάλλει ο π. ...
- Άγιοι Ραφαήλ, Νικόλαος, Ειρήνη και οι συν αυτοίς
- Η τελετή του Αγίου Φωτός (Ιεροσόλυμα 2012)
- Κυριακή της Λαμπροφόρου Αναστάσεως στον Άγιο Χαράλ...
- ΑΓΙΟ ΠΑΣΧΑ
- Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡ...
- ΤΟ ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟ...
- Ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ψάλλει το...
- Τό Θαῦμα ἐπαναλαμβάνεται ἀνά τούς αἰῶνες! Καί φέτο...
- Η υποδοχή του Αγίου Φωτός στο Ναό του Αγ. Χαραλάμπ...
- Χριστός Ανέστη!!! - Αληθώς Ανέστη!!!
- Η Πασχαλινή Εγκύκλιος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτ...
- Τα παιδιά της Ενορίας μας διατηρούν τα πατροπαράδο...
- Μεγάλο Σάββατο - Η πρώτη Ανάσταση στον Ι.Ν. Αγ. Χα...
- Η Ακολουθία του Επιταφίου Θρήνου στην Ενορία μας (...
- Ο στολισμός του Επιταφίου Ι.Ν. Αγ. Χαραλάμπους Κρύ...
- Μεγάλη Παρασκευή πρωί στον Ι.Ν. Αγ. Χαραλάμπους Κρ...
- ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ
- Ο Σταυρός στην Χριστιανική Λατρεία
- Σήμερον κρεμᾶται ἐπί ξύλου, ὁ ἐν ὕδασι τήν γῆν κρε...
- Η Ακολουθία των Αχράντων Παθών στον Ι.Ν. Αγίου Χαρ...
- Η Ακολουθία του Ιερού Νιπτήρος στο Ναό μας 2012 (φ...
- Το Ιερό Μυστήριο του Ευχελαίου στο Ναό μας (φωτο)
- «ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΕΙΣ ΑΥΡΙΟ...» (ΣΥΓΚΛΟΝΙ...
- Δεκαπέντε τόνους τρόφιμα διέθεσε το τελευταίο τρίμ...
- Τα Ιδρύματα της πόλεώς μας επεσκέφθη ο Σεβασμιώτατ...
- Φώτης Κόντογλου – Ἡ πίστη τοῦ λαοῦ μας κατὰ τὴν Με...
- ΤΟ ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΤΗΣ ΚΑΣΣΙΑΝΗΣ - Σπυρίδων Περιστέρης (...
- Η Αγία Κασσιανή...και το τροπάριό της! Ιδού η αληθ...
- Ανακαινίσθηκε το Εικονοστάσιο - Προσευχητάριο, που...
- Από την ακολουθία του Νυμφίου στο Ναό μας (φωτο)
- Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης - φωτογραφίες από την Π...
- ΙΗΣΟΥΣ Ο ΝΑΖΑΡΗΝΟΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Τον Νυμφώνα Σου Βλέπω
- Ένας 17 χρονος στέλνει γράμμα στο Χριστό!!!
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος Ι.Ν. ...
- Για μια ακόμη φορά, τα παιδιά μας παρέδωσαν μαθήμα...
- Οι Αμερικανοί πολίτες λένε ΟΧΙ στην κάρτα του πολίτη!
- Όταν δίνεις πλουτίζεις. . . δεν φτωχαίνεις! ! ! (δ...
- Το θράσος και οι ψευτοδιδασκαλίες των Μαρτύρων του...
- ΘΑΥΜΑΣΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ Γ. ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ: «ΠΕΣ ΤΗΣ ΜΑΜΑΣ...
- «Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσι» Θεολογική καί ἱστορική ...
- Γέροντας Μωυσῆς: Μόνο ἕνα θαῦμα θά μᾶς σώσει, πού ...
- Όταν στην μετάνοια ανακατεύεται ο εγωισμός
- Απάντηση Ι.Μ. Βεροίας στους Οικολόγους πράσινους γ...
- Ένα μεγάλο ευχαριστώ και πολλά κατηγορώ από τους κ...
- Εκτυπώθηκε ειδικό έντυπο με το πρόγραμμα των Ιερών...
- Η κάρα της Αγίας Ειρήνης, από το Ριγανόκαμπο στο Γ...
- Το Σαββάτο επί τη εορτή της Εγέρσεως του Αγίου τετ...
- Πριν από 7 έτη....
- Θέλετε καλούς ιερείς; Γεννήστε τους!!!
- Πηγή Σερρών: Το χωριό που γύρισε στη δραχμή
- Ζωή Χωρίς Μέλη
- Μαρτίου(137)
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 21 Απριλίου 2012
13:08
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ολόκληρη η εβδομάδα από το άγιο Πάσχα μέχρι την επομένη Κυριακή, δηλαδή, την Κυριακή του Θωμά, λέγεται «διακαινήσιμος».
Γιατί ονομάζεται έτσι;
Στην παλαιά εποχή στην Εκκλησία υπήρχε η τάξη των Κατηχουμένων, όσων δηλ. προέρχονταν από τους ειδωλολάτρες ή τους Ιουδαίους και διδάσκονταν τις αλήθειες της χριστιανικής πίστεως για να γίνουν μέλη της με το Μυστήριο του Βαπτίσματος.
Το Βάπτισμα δεν ήταν τότε ατομικό ή οικογενειακό γεγονός, όπως σήμερα, αλλά γεγονός που αφορούσε το πλήρωμα της Εκκλησίας.
Γι’ αυτό οι Κατηχούμενοι βαπτίζονταν ομαδικά κατά τη νύχτα του Μ. Σαββάτου προς την Κυριακή του Πάσχα. Με το βάπτισμα στο νερό ο «παλαιός άνθρωπος», ο άνθρωπος της αμαρτίας με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος πεθαίνει και γεννιέται ο νέος, ο ανακαινισμένος, ο καινούριος που ζει την αναγέννηση, την ανανέωση.
Γιατί ονομάζεται έτσι;
Στην παλαιά εποχή στην Εκκλησία υπήρχε η τάξη των Κατηχουμένων, όσων δηλ. προέρχονταν από τους ειδωλολάτρες ή τους Ιουδαίους και διδάσκονταν τις αλήθειες της χριστιανικής πίστεως για να γίνουν μέλη της με το Μυστήριο του Βαπτίσματος.
Το Βάπτισμα δεν ήταν τότε ατομικό ή οικογενειακό γεγονός, όπως σήμερα, αλλά γεγονός που αφορούσε το πλήρωμα της Εκκλησίας.
Γι’ αυτό οι Κατηχούμενοι βαπτίζονταν ομαδικά κατά τη νύχτα του Μ. Σαββάτου προς την Κυριακή του Πάσχα. Με το βάπτισμα στο νερό ο «παλαιός άνθρωπος», ο άνθρωπος της αμαρτίας με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος πεθαίνει και γεννιέται ο νέος, ο ανακαινισμένος, ο καινούριος που ζει την αναγέννηση, την ανανέωση.
Η εβδομάδα που ακολουθούσε το Πάσχα ονομάζεται «διακαινήσιμος» γι’ αυτό το γεγονός της ανακαινίσεως. Επειδή οι βαπτισμένοι ολόκληρη την εβδομάδα φορούσαν λευκά φορέματα ονομάζεται και «λευκή εβδομάδα».
Οι εφτά ημέρες της διακαινησίμου εβδομάδας θεωρούνται ως «μία» ημέρα, όπως η Κυριακή του Πάσχα. Οι πιστοί σύμφωνα με τον 66ο Κανόνα της Έκτης Οικουμενικής Συνόδου πρέπει να τη γιορτάζουν με πνευματική ευφροσύνη, δηλ. ψάλλοντας ψαλμούς και ύμνους, όχι με χορούς και διασκεδάσεις, συμμετέχοντας όλη την εβδομάδα στη λατρεία της Εκκλησίας κοινωνώντας καθημερινά, αν και την προηγουμένη ημέρα έφαγαν αρτύσιμα φαγητά, συνανιστάμενοι με τον αναστημένο Κύριο.
Κατά τη διακαινήσιμο εβδομάδα τρώμε κρέας και την Τετάρτη και την Παρασκευή. Ο πένθιμος χαρακτήρας της νηστείας δεν έχει θέση στο γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού. «Κατά δε την εβδομάδα της Διακαινησίμου ακινδύνως κρεωφαγήσομεν (να τρώμε κρέας) κατά την αυτής Τετράδα και Παρασκευήν· ως μία γαρ λογίζεται Κυριώνυμος το επταήμερον τούτο διάστημα».
Κατά τη διακαινήσιμη εβδομάδα ψάλλεται καθημερινά η ακολουθία του Πάσχα χωρίς το «Δεύτε λάβετε φως», που είναι μεταγενέστερη συνήθεια και που δεν αναφέρεται στα έντυπα Πεντηκοστάρια. Η ακολουθία αυτή έγινε κατά μίμηση της ακολουθίας του «αγίου φωτός» του Ναού του Παναγίου Τάφου των Ιεροσολύμων.
Και γιατί γιορτάζουμε κάθε χρόνο τη «Διακαινήσιμο» εβδομάδα; Πολλοί απαντούν. Για λόγους ιστορικούς.
Η Εκκλησία δεν ζει όμως με το παρελθόν. Ο λόγος του εορτασμού είναι καθαρά πνευματικός. Ποιός; Επειδή λόγω των αμαρτιών μας μολύνουμε τον λευκό χιτώνα του βαπτίσματος χρειαζόμαστε με τη μετάνοια εξαγιασμό. Χρειάζεται πάλι να γίνουμε ναός του Αγίου Πνεύματος.
Όπως λέει ο Απ. Παύλος «εν καινότητι ζωής περιπατήσωμεν» (Ρωμ. 6,4). Χρειαζόμαστε λοιπόν εγκαίνια, αναγέννηση, ανανέωση. «Εγκαινίζεσθε, αδελφοί», λέει ένα τροπάριο, «και αφού αφήσετε τον παλαιό άνθρωπο να ζείτε την καινούρια ζωή».
Ή όπως ψάλλει ένας άλλος ύμνος: «Επίστρεψε στον εαυτό σου άνθρωπε! Γίνε καινούριος, αντί παλιός και γιόρταζε τα εγκαίνια (την ανανέωση) της ψυχής σου. Όσο είναι καιρός η ζωή σου ας αναγεννηθεί».
Η «διακαινήσιμος εβδομάδα» γίνεται για τους πιστούς αφορμή πνευματικής καρποφορίας και καλής αλλοιώσεως.
Οι εφτά ημέρες της διακαινησίμου εβδομάδας θεωρούνται ως «μία» ημέρα, όπως η Κυριακή του Πάσχα. Οι πιστοί σύμφωνα με τον 66ο Κανόνα της Έκτης Οικουμενικής Συνόδου πρέπει να τη γιορτάζουν με πνευματική ευφροσύνη, δηλ. ψάλλοντας ψαλμούς και ύμνους, όχι με χορούς και διασκεδάσεις, συμμετέχοντας όλη την εβδομάδα στη λατρεία της Εκκλησίας κοινωνώντας καθημερινά, αν και την προηγουμένη ημέρα έφαγαν αρτύσιμα φαγητά, συνανιστάμενοι με τον αναστημένο Κύριο.
Κατά τη διακαινήσιμο εβδομάδα τρώμε κρέας και την Τετάρτη και την Παρασκευή. Ο πένθιμος χαρακτήρας της νηστείας δεν έχει θέση στο γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού. «Κατά δε την εβδομάδα της Διακαινησίμου ακινδύνως κρεωφαγήσομεν (να τρώμε κρέας) κατά την αυτής Τετράδα και Παρασκευήν· ως μία γαρ λογίζεται Κυριώνυμος το επταήμερον τούτο διάστημα».
Κατά τη διακαινήσιμη εβδομάδα ψάλλεται καθημερινά η ακολουθία του Πάσχα χωρίς το «Δεύτε λάβετε φως», που είναι μεταγενέστερη συνήθεια και που δεν αναφέρεται στα έντυπα Πεντηκοστάρια. Η ακολουθία αυτή έγινε κατά μίμηση της ακολουθίας του «αγίου φωτός» του Ναού του Παναγίου Τάφου των Ιεροσολύμων.
Και γιατί γιορτάζουμε κάθε χρόνο τη «Διακαινήσιμο» εβδομάδα; Πολλοί απαντούν. Για λόγους ιστορικούς.
Η Εκκλησία δεν ζει όμως με το παρελθόν. Ο λόγος του εορτασμού είναι καθαρά πνευματικός. Ποιός; Επειδή λόγω των αμαρτιών μας μολύνουμε τον λευκό χιτώνα του βαπτίσματος χρειαζόμαστε με τη μετάνοια εξαγιασμό. Χρειάζεται πάλι να γίνουμε ναός του Αγίου Πνεύματος.
Όπως λέει ο Απ. Παύλος «εν καινότητι ζωής περιπατήσωμεν» (Ρωμ. 6,4). Χρειαζόμαστε λοιπόν εγκαίνια, αναγέννηση, ανανέωση. «Εγκαινίζεσθε, αδελφοί», λέει ένα τροπάριο, «και αφού αφήσετε τον παλαιό άνθρωπο να ζείτε την καινούρια ζωή».
Ή όπως ψάλλει ένας άλλος ύμνος: «Επίστρεψε στον εαυτό σου άνθρωπε! Γίνε καινούριος, αντί παλιός και γιόρταζε τα εγκαίνια (την ανανέωση) της ψυχής σου. Όσο είναι καιρός η ζωή σου ας αναγεννηθεί».
Η «διακαινήσιμος εβδομάδα» γίνεται για τους πιστούς αφορμή πνευματικής καρποφορίας και καλής αλλοιώσεως.
Α. Χ.
πηγή:synodoiporia
!>