Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
-
Μαρτίου(137)
- Στη Μητέρα μας
- Η υποδοχή του Ηγουμένου Εφραίμ στο Βατοπαίδι (ΦΩΤΟ)
- ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ 8ΧΡΟΝΟΥ ΡΑΓΙΣΕ ΚΑΡΔΙΕΣ
- Η ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΑΣ ΜΑΣ - Σχόλια στήν Ἀκολουθία...
- Ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Κοσμάς για ...
- Ὁ Σεβασμιώτατος στὸ Πειραματικὸ Γυμνάσιο τοῦ Πανεπ...
- Φυλάκιση 9 μηνών! όμορφη ιστορία
- Ο Ακάθιστος Ύμνος
- «Θα πολεμήσουμε για να φοράει ο κόσμος σταυρό»
- Αποφασίστηκε η αποφυλάκιση του Γέροντος Εφραίμ
- Επιστολή Βαρθολομαίου σε Ιερώνυμο για τον Μητροπολ...
- ΤΟ ΠΙΟ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΟ ΣΛΟΓΚΑΝ!
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΙΩΣΗΦ: ΤΙ ΜΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
- Τα τέσσερα κεριά
- ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙΣΣΗΣ - ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ
- Ο νέος ηγούμενος της Μονής Χρυσοβαλάντου ομιλεί στ...
- Είστε άνεργοι και θέλετε να πιάσετε οπωσδήποτε δου...
- Ο Μεγάλος Κανόνας
- Τελικά ἡ κρίση μᾶς ΕΝΩΝΕΙ!
- Από πού προέρχονται, Γέροντα, οι λογισμοί κατακρίσ...
- Τα “ονόματα” του ΧΡΙΣΤΟΥ κατά τον Ιερό Χρυσόστομο
- ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ (ΠΟΙΗΜΑ ΑΓ. ΑΝΔΡΕΟΥ ΚΡΗΤΗΣ)
- Μήνυμα αισιοδοξίας από τον Μητροπολίτη Πατρών κ. Χ...
- Ερντογάν: "Ανοίγει η Σχολή της Χάλκης"
- Σταμάτης Σπανουδάκης: «Τα ζητούμενα της εποχής είν...
- Αγ. Όρος: "είμαστε πολύ - πολύ κοντά στα γεγονότα"
- Ο Θούριος του Ρήγα Φερραίου Βελεστινλή -Ν. Ξυλούρης-
- Η Επανάσταση του 1821
- Ομιλία για την διπλή γιορτή του Ευαγγελισμού της Θ...
- Το αθάνατο μήνυμα του εθνάρχη Αρχιεπισκόπου Χριστο...
- Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά
- ΓΙΑ ΝΑ ΖΗΣΕΙ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΜΑΣ
- «Εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξίν»
- Ο Εθνικός μας Ύμνος
- "Να βάλω το λαδάκι στα νηστικά παιδιά μου ή στο ει...
- Πόσες μερίδες φαγητού έδωσαν τα κόμματα και οι πολ...
- Η Αχαριστία της Πατρίδας στους Ήρωες του 1821 (ντο...
- Δεν ξεχνώ..............
- «Ἡ προσφορά τῆς Ἐκκλησίας στόν, ὑπέρ τῆς Ἐλευθερία...
- Πρόσκληση Ι.Ν. Γενεσίου Τιμίου Προδρόμου Παραλίας ...
- Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε
- Σαράντος Καργάκος "Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 1821"
- Ο προφητικός και παρηγορητικός Χριστόδουλος
- Ὁμιλία τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυσοστόμ...
- Παρέμβαση του Μητροπολίτη Χρυσοστόμου για τις εξελ...
- Εξομολόγηση
- ΠΡΕΣΒΕΙΑ ΘΕΡΜΗ - Χριστιανικό Τραγούδι
- Στις 25 Μαρτίου, πανηγυρίζει ο Μητροπολιτικός Ναός...
- Νέα σοκαριστική λίστα με τις εταιρίες που χρησιμοπ...
- Απορίες για τη Νηστεία
- Αφίχθη στο Φανάρι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος
- Παρέλαση 25ης Μαρτίου: Συγλονιστική ἐπιστολή ἀπό ἕ...
- Μητροπολίτης Κονίτσης Ανδρέας: Θα ήταν καλὸ καὶ ὠφ...
- " Μικρὸς μὲ διορατικὸ χάρισμα "
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΡΑΤΖΑΣ - ΤΟ ΦΟΒΗΤΡΟ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ
- Την ωραιότητα της παρθενίας σου... ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ 1962
- Αλλάζει η ώρα την Κυριακή 25η Μαρτίου
- Επείγουσα αγγελία!!! (χιούμορ)
- Επετειακή εκδήλωση για την 25η Μαρτίου της Ιεράς Μ...
- Όταν βιώνουμε τον Χριστό, δεν υπάρχει αντίχριστος…
- Κάθε 5 λεπτά ένας Χριστιανός θανατώνεται για την π...
- Αφιέρωμα στην επέτειο και στους αγωνιστές της ελλη...
- H Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό μας (φωτο)
- ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΠΟΥ ΣΗΚΩΝΕΙΣ
- H Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στον Ιερό Ναό Αγί...
- ΧΑΙΡΟΙΣ Ο ΖΩΗΦΟΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
- Ο δικός μας σταυρός
- Ο Σταυρός του Κυρίου μας πηγή ζωής και σωτηρίας
- Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως
- Το καθήκον του Χριστιανού
- Γ΄ Κυριακή των Νηστειών - της Σταυροπροσκυνήσεως
- ΓΡΑΜΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ...!!!
- «Δεν θέλω να πεινάσει κανείς στην Πάτρα» Ο Μητροπο...
- Tι θα έλεγε ο Κολοκοτρώνης στη Βουλή: Η εικόνα που...
- Η απάντηση του Μητροπολίτου Πειραιώς στον Ρωμαιοκα...
- Γιατί ανάβουμε το καντήλι (Αγ. Νικολάου Βελιμίροβιτς)
- ΤΗΝ ΩΡΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΙΑΣ ΣΟΥ...
- Ομολογίες δύο Πνευματικών για το μέγα έγκλημα της ...
- Ό,τι έκαμα το έκαμα ως Έλλην Κύπριος όστις ζητεί τ...
- O ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΤΣΙΡΑΣ ΕΡΜΗΝΕΥΕΙ ΕΥΑΓΟΡΑ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΔΗ
- Είναι καλό πράγμα να πεθαίνει κανείς για την Ελλάδ...
- Μεγάλη επετειακή εκδήλωση Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών
- Η «εκδίκηση» του Αρχαγγέλου
- ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΟΥ ΜΑΡΜΑΡΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΙΩΑΝΝΗ...
- Ἐπίσκεψη τῆς «ΟΡΜΗ-ΛΟΥΞ» στόν Σεβασμιώτατο Μητροπ...
- Ἱεροσυλία στήν Ἱερά Μονή Μαρίτσης
- Κανένας οργανισμός και καμία άλλη οργάνωση δεν επι...
- Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;
- Πειραιώς Σεραφείμ: Η δύναμις του Πνευματικού Νόμου...
- Προσκύνημα στην Παναγία την Ομπλίτισσα - Β΄ Χαιρε...
- Φλώρινης Θεόκλητος: «Δεν είμαι ο νέος Καντιώτης»
- Ἡ βρετανική κυβέρνηση ὑποστηρίζει ὅτι οἱ Χριστιανο...
- Σπανουδάκης: "Ἐμπνέομαι ἀπό τόν Χριστό, τήν Ἑλλάδα...
- Ακούστηκε ο Εθνικός μας Ύμνος μέσα στην Κωνσταντιν...
- Xειροτονία Επισκόπου Θαυμακού Ιακώβου (ΦΩΤΟ)
- Η γλυκύτητα Σου, Κύριε!
- «Φώτισόν μου το σκότος…!»
- Χειροτονία Επισκόπου Σαλώνων Αντωνίου (ΦΩΤΟ)
- Πως είναι αλήθεια ο Θεός;
- ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ - Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ '21
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012
00:02
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Η Πέμπτη εβδομάδα των Νηστειών είναι το λειτουργικό αποκορύφωμα της Τεσσαρακοστής. Οι ακολουθίες είναι μακρότερες και εκλεκτότερες. Στη συνήθη ακολουθία των λοιπών εβδομάδων θα προστεθούν δυο νέες μεγάλες ακολουθίες· Την Πέμπτη ο Μεγάλος Κανόνας και το Σάββατο ο Ακάθιστος Ύμνος. Κανονικά το αποκορύφωμα αυτό θα έπρεπε να αναζητηθεί στην επόμενη, στην Έκτη εβδομάδα των Νηστειών, που είναι και η τελευταία της περιόδου αυτής. Αλλά όλα στη λατρεία μας έχουν τακτοποιηθεί από τους πατέρες με πολλή μελέτη και περίσκεψη. Με «διάκριση» κατά την εκκλησιαστική έκφραση. Μετά από την τελευταία εβδομάδα ακολουθεί η Μ. Εβδομάδα, με πυκνές και μακρές ακολουθίες, ανάλογες προς τα μεγάλα εορτολογικά θέματα. Μεταξύ αυτής και του αποκορυφώματος της Τεσσαρακοστής έπρεπε να μεσολαβήσει μια περίοδος σχετικής αναπαύσεως, μια μικρή ανάπαυλα. Το τόσο λοιπόν ανθρώπινα αναγκαίο μεσοδιάστημα είναι η τελευταία εβδομάδα και την έξαρση του τέλους βαστάζει η πρότελευταια.
Πότε ψάλλεται ο Μ. Κανόνας;
Ο Μ. Κανόνας ψάλλεται τμηματικά στα απόδειπνα των τεσσάρων πρώτων ημερών της Α΄ Εβδομάδας των Νηστειών και ολόκληρος στην ακολουθία του Όρθρου της Πέμπτης της Ε΄ εβδομάδας. Στις ενορίες συνήθως ψάλλεται ανεξάρτητα από τον όρθρο, σαν μικρή αγρυπνία, το βράδυ της Τετάρτης μαζί με την ακολουθία του αποδείπνου. Έτσι διευκολύνονται περισσότερο οι χριστιανοί στην παρακολούθησή του. Μπορεί να τον βρει κανείς μέσα στο λειτουργικό βιβλίο που περιέχει τις ακολουθίες της Τεσσαρακοστής, το Τριώδιο, καθώς και σε μικρά αυτοτελή φυλλάδια. Η παρακολούθηση του Κανόνα αυτού κατά την ώρα της ψαλμωδίας του είναι αρκετά δύσκολη, γιατί τα νοήματα είναι πυκνά και ο ρυθμός της ψαλμωδίας γρήγορος. Για τους λόγους αυτούς τα εγκόλπια αυτά είναι ιδιαίτερα απαραίτητα για όσους θέλουν να γνωρίσουν καλύτερα τον ύμνο αυτό. Τα παρακάτω ας αποτελέσουν μια σύντομη εισαγωγή και βοήθεια για την κατανόησή του και μια παρακίνηση για την παρακολούθηση της ψαλμωδίας του εκλεκτού αυτού λειτουργικού κειμένου.
Ποιός ο ποιητής – δημιουργός του Μ. Κανόνα;
Τον Μ. Κανόνα συνέθεσε ο άγιος Ανδρέας ο Ιεροσολυμίτης. Γεννήθηκε στη Δαμασκό το 660 μ. Χ. από ευσεβείς γονείς. Σε ηλικία δεκαπέντε ετών η αγάπη του τον φέρνει στα Ιεροσόλυμα όπου οι γονείς του τον αφιερώνουν στον Ναό της Αναστάσεως. Στα Ιεροσύλυμα απόκτησε μεγάλη παιδεία, την «θύραθεν» και τη θεολογική. Ανκαι το έργο του έγινε στην Κωνσταντινούπολη και την Κρήτη φέρει τον τίτλο του «Ιεροσολυμίτη» επειδή πέρασε από την αγία πόλη. Μοναχός της Μονής του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα εγινε γραμματέας του Πατριάρχη Θεόδωρου. Το 685 ήλθε στην Κωνσταντινούπολη για εκκλησιαστική αποστολή. Εκεί παρέμεινε για είκοσι χρόνια και ανέλαβε διάφορες εκκλησιαστικές θέσεις και τέλος γύρω στο 711 ή 712 εκλέγεται αρχιεπίσκοπος Κρήτης.
Στη Κρήτη συμμετέχει στις ταλαιπωρίες του ποιμνίου του που οφείλονταν στις Αραβικές επιδρομές. Εμψυχώνει το λαό στις θλίψεις και προσεύχεται για τη σωτηρία του. Με τις προσευχές του σταματά τη μεγάλη ανομβρία και σταματά τη μάστιγα της πείνας. Ιδρύει μεγάλο «Ξενώνα» στον οποίο περιθάλπονται οι γέροντες και οι άρρωστοι, φιλοξενούνται οι ξένοι και οι φτωχοί διακονώντας ο ίδιος. «Με τα χέρια του υπηρετούσε τους ασθενείς και τους έπλενε τα πόδια και το κεφάλι, καθάριζε τις πληγές τους και τα τραύματα τους. Σ’ αυτό το σημείο τον οδηγούσε η αγάπη του πρός τον Θεό και τον πλησίον» σημειώνει ο βιογράφος του.
Ο άγιος Ανδρέα ο Κρήτης είχε μεγάλη ευλάβεια και ιδιαίτερη αγάπη του πρός την Παναγία. Αφιέρωσε πλήθος ύμνων και εγκωμιαστικών λόγων στις εορτές της. Έκτισε δε μεγαλοπρεπή ναό προς τιμήν της Θεοτόκου που τον ονόμασε «Βλαχέρνες». Φρόντισε δε για την επισκευή των παλαιών και παραμελημένων ναών τους οποίους «ευπρεπώς κατεκόσμησε».
Πέθανε στις 4 Ιουλίου 740 στην Ερεσό της Λέσβου, είτε επιστρέφοντας στην Κρήτη μετά από ένα ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη, είτε και εξόριστος εκεί – ήταν υποστηρικτής των αγίων εικόνων. Στην παραλία της Ερεσού τιμάται μέχρι σήμερα ο τάφος του, μια μεγάλη σαρκοφάγο, που βρίσκεται πίσω από το άγιο βήμα της ερειπωμένης βασιλικής της Αγίας μάρτυρος Αναστασίας, όπου κατά τους βιογράφους του είχε ταφεί. Η καθιέρωση του ως Αγίου έγινε πολύ νωρίς.
Ο Ανδρέας ήταν λόγιος κληρικός, εκκλησιαστικός ρήτορας και υμνογράφος. Η φιλολογική και υμνογραφική του παραγωγή είναι αξιόλογη Οι λόγοι του είναι κυρίως εγκωμιαστικοί. Σώζονται όμιλίες στις Θεομητορικές και Δεσποτικές εορτές και σε διαφόρους αγίους. Στις ομιλίες του φαίνεται η ρητορική του τέχνη, η άριστη γνώση της αττικής γλώσσας, η βαθιά γνώση της βίβλου, ιδιαίτερα της Π.Δ που ερμηνεύει αλληγορικά. Χαρακτηρίζεται ως ο καλύτερος εκκλησιαστικός ρήτορας της Βυζαντινής εποχής. Τα χαρακτηριστικά των λόγων του είναι η «έντεχνος ρητορική επεξεργασία και τα υψηλά θεολογικά νοήματα».
Το υμνογραφικό του έργο είναι πλουσιότερο των ρητορικών του λόγων. Εφεύρε το είδος των Κανόνων που ψάλλονται μέχρι σήμερα και διακρίνονται για την σαφήνεια και το διδακτικό τους χαρακτήρα. Το σπουδαιότερο όμως υμνογραφικό του έργο είναι ο Μ. Κανόνας. Τον έγραψε, όπως φαίνεται από διάφορες ενδείξεις, περί το τέλος της ζωής του, κατά δε την μαρτυρία ενός συναξαρίου, στην Ερεσό, λίγο πριν πεθάνει. Αν η πληροφορία αυτή είναι αληθινή, ο Μ. Κανόνας είναι το κύκνειο άσμα του υμνογράφου μας.
Για να καταλάβουμε την ποιητική του δομή πρέπει να κάνουμε μια μικρή παρέκβαση. Το έργο αυτό ανήκει στο ποιητικό είδος των κανόνων, που κατά πολλούς έχει την αρχή του σ’ αυτόν τον ίδιο τον Ανδρέα. Είναι δε οι κανόνες ένα σύστημα τροπαρίων, που γράφονταν για ένα ορισμένο λειτουργικό σκοπό: να διακοσμήσουν τη ψαλμωδία των 9 ωδών του Ψαλτηρίου, που στιχολογούνταν στον όρθρο. Όλος ο κανόνας ψάλλεται σε ένα ήχο. Κάθε όμως ωδή παρουσιάζει μια μικρή παραλλαγή στη ψαλμωδία κατά τρόπο, που να διατηρείται μεν η μουσική ενότητα στον όλο κανόνα, αφού όλος ψάλλεται στον ίδιο ήχο, αλλά και να σπάει και η μονοτονία με τις παραλλαγές στην ψαλμωδία που παρουσιάζει κάθε μια ωδή.
Γιατί ονομάζεται «Μεγάλος»;
Ο Μ. Κανόνας στην μορφή του έχει μια χαρακτηριστική ιδιορρυθμία. Η ιδιορρυθμία του συνίσταται στο ότι συγκρινόμενος προς τους άλλους ομοίους του κανόνες, είναι «μέγας». Μέγας στην απόλυτη του έννοια. Μεγαλύτερος δεν μπορούσε να υπάρξει· και τούτο γιατί ο ποιητής θέλησε να συνθέσει όχι τρία ή τέσσερα τροπάρια για την κάθε ωδή, όπως συνήθως έχουν οι άλλοι κανόνες, αλλά πολύ περισσότερα: τόσα, όσα είναι και όλοι οι στίχοι των ωδών, έτσι ώστε στον καθένα στίχο να αντιστοιχεί και να παρεμβάλλεται κατά την ψαλμωδία από ένα τροπάριο. 250 είναι οι στίχοι των ωδών, 250 και τα τροπάρια του Μ. Κανόνα, ενώ οι συνήθης κανόνες έχουν γύρω στα 30. Σήμερα τα τροπάρια του Μ. Κανόνα είναι κατά 30 περίπου περισσότερα από τα αρχικά. Μεταγενέστεροι υμνογράφοι πρόσθεσαν τροπάρια για την οσία Μαρία την Αιγυπτία και για τον ίδιο τον Ανδρέα.
Ποιο είναι το περιεχόμενο του Μ. Κανόνα;
Ο Μ. Κανόνας παρουσιάζει το τραγικό γεγονός της πτώσεως του ανθρωπίνου γένους που κατάστρεψε τη δυνατότητα της κοινωνίας του με τον Θεό.
Στον Μ. Κανόνα ο ποιητής θεωρεί και βιώνει το γεγονός της πτώσεως προσωπικά. Με την καθημερινή αμαρτία του ταυτίζεται με τον πρωτόπλαστο Αδάμ του οποίου γίνεται μιμητής. Η ψυχή του ακολουθεί τη πορεία της Εύας. «Αλίμονο, ταλαίπωρη ψυχή! Γιατί μιμήθηκες την πρώτη Εύα; Κοίταξες πονηρά και πληγώθηκες πικρά». Ο άγιος αναφέρεται στην ύπαρξη που κληρονομήσαμε μετά τη πτώση που συνδέεται με τη φθορά και το θάνατο. Με τους πρωτόπλαστους έχουμε οντολογική αλληλεγύη. Η συναίσθηση της αμαρτωλότητας και η ομολογία της σφραγίζει ολόκληρο τον Μ. Κανόνα.
Είναι ένα κύκνειο άσμα, ένας θρήνος προθανάτιος, ένας μακρύς θρηνητικός μονόλογος, είναι ο Αδαμιαίος θρήνος. Ο ποιητής βρίσκεται στο τέλος της ζωής του. Αισθάνεται ότι οι ημέρες του είναι πια λίγες, ο βίος του έχει περάσει. Αναλογίζεται τον θάνατο και την κρίση του δίκαιου κριτή, που τον αναμένει. Και έρχεται να κάνει μια αναδρομή, μια ανασκόπηση του πνευματικού του κόσμου. Κάθεται να συζητήσει με τη ψυχή του. Ο απολογισμός όμως δεν είναι ενθαρρυντικός. Ο βαρύς κλοιός της αμαρτίας στον συμπνίγει. Η συνείδηση τον ελέγχει. Και ο ποιητής θρηνεί διαρκώς για την άβυσσο των κακών τους πράξεων. Στον θρήνο αυτό συμπλέκεται η αναδρομή στην Αγία Γραφή. Αυτό κυρίως δίνει την μεγάλη έκταση στο ποίημα. Ο σύνδεσμος όμως του θρήνου με την Γραφή είναι πολύ φυσικός. Σαν άνθρωπος του Θεού ο ποιητής, ανοίγει το βιβλίο του Θεού για να αξιολογήσει τα πεπραγμένα του. Εξετάζει ένα προς ένα τα παραδείγματα του ιερού βιβλίου. Στις οκτώ πρώτες ωδές παίρνει τα παραδείγματα του από τη Παλαιά Διαθήκη. Στη εννάτη ωδή από την Καινή Διαθήκη. Το αποτέλεσμα της συγκρίσεως είναι κάθε φορά τρομερό και αιτία νέων θρήνων. Έχει μιμηθεί όλες τις κακές πράξεις όλων των ηρώων της ιεράς ιστορίας, όχι όμως και τις καλές πράξεις των αγίων. Δεν του μένει παρά η μετάνοια, η συντριβή και η καταφυγή στο έλεος του Θεού. Και εδώ ανοίγει η αισιόδοξη προοπτική του ποιητή. Βρήκε την πόρτα του παραδείσου, την μετάνοια. Καρπούς μετανοίας δεν έχει να παρουσιάσει· προσφέρει όμως στον Θεό τη συντετριμμένη του καρδιά και την πνευματική του φτώχια. Τα βιβλικά παραδείγματα του Δαυίδ,του προφήτη Ιερεμία, των βασιλέων Μανασσή και Εζεκία από την Π. Δ και του Πέτρου, της Μάρθας και της Μαρίας, της Χαναναίας, του τελώνη, της πόρνης και του ληστή τον ενθαρρύνουν. Πολλές φορές επανέρχεται χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της μετάνοιας της πόρνης και παρακαλεί τον Κύριο να δεχθεί τα δικά του δάκρυα όπως δέχθηκε και τα δικά της και να του συγχωρήσει τις αμαρτίες του. Ο κριτής θα ευσπλαχνισθεί και αυτόν, που αμάρτησε πιο πολύ από όλους τους ανθρώπους. Ψάλλεται σε ήχο πλ. του β΄. Είναι ήχος γλυκός, κατανυκτικός και εκφραστής του πένθους και της συντριβής.
Μέσα στο πλαίσιο της κατανυκτικής περιόδου της Μ. Τεσσαρακοστής ο γεμάτος κατάνυξη Μ.Κανόνας προσφέρει ένα συγκλονιστικό βίωμα. Μπαίνει στο στόμα του πιστού σαν φωνή, σαν εγερτήριο, σαν αφυπνιστικός σεισμός. Σαν αποστροφή στην κοιμωμένη και ραθυμούσα ψυχή του. Τούτο ανακαιφαλαιώνει το θαυμαστό προοίμιο του Ρωμανού του Μελωδού που συμψάλλεται με τον Μ. Κανόνα:
«Ψυχή μου, Ψυχή μου,
ανάστα τι καθεύδεις;
Το τέλος εγγίζει και μέλλεις θορυβείσθαι·
ανάνηψον ουν,
ίνα φείσηται σου Χριστός ο Θεός,
ο πανταχού παρών
και τα πάντα πληρών».
Μετάφραση
«Ψυχή μου! Ψυχή μου!
Σήκω επάνω! Γιατί κοιμάσαι;
Φτάνει το τέλος της ζωής σου
Και σε αναμένει ταραχή!
Ξύπνα λοιπόν! Για να σε λυπηθεί ο Χριστός ο Θεός.
Κείνος που βρίσκεται παντού
και τα πάντα γεμίζει με την παρουσία του.
(Από τα βιβλία: Ι. Μ. Φουντούλη, Λογική Λατρεία, Θεσ/κη, 1971 και Μητρ. Νέας Σμύρνης Συμεών, Αδαμιαίος Θρήνος, Ο Μέγας Κανών Ανδρέου του Κρήτης, Εκδ. Αποστ. Διακονίας – Εισαγωγή – Κείμενο – Μετάφραση – Σχόλια)
!>