Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
-
2013
(2210)
- Δεκεμβρίου(161)
- Νοεμβρίου(186)
- Οκτωβρίου(168)
- Σεπτεμβρίου(180)
-
Αυγούστου(189)
- Ἡ Ἱστορία τῆς Ἁγίας Ζώνης
- Δυο λόγια για τη βάπτιση του παιδιού σας
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Λουκ. δ´ 16 ...
- Κατάθεση Τιμίας Ζώνης της Θεοτόκου
- H εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Γεθσημανή (...
- Οι δοκιμασίες είναι βαρύτερες στους πιστούς
- Παρακαλάμε για τη Βασιλεία των ουρανών και συνάμα ...
- Χαρά ή Απελπισία;;;
- Πριν τον Γάμο...
- Συμβουλές πριν από την Εξομολόγηση και τη Θεία Κοι...
- Άγιοι Αλέξανδρος, Ιωάννης και Παύλος ο νέος, Πατρι...
- Οι λογισμοί καθορίζουν τη ζωή μας
- Ο ρόλος των πεθερικών στον Γάμο
- ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ - Η ΜΕΓΑΛΗ ΠΙΣΤΗ ΜΙΑ...
- Του κληρικού ο κλήρος
- Άγιος Ιωάννης Πρόδρομος και Βαπτιστής (Αποτομή τιμ...
- Η ώρα της μεγάλης κρίσης για τον Ελληνισμό
- Ο Πλούσιος και ο Φτωχός (Ένα βίντεο που πρέπει να ...
- Δεν είναι περίεργο;
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΠΡΑΤΣΙΚΑ
- Όσιος Μωυσής ο Αιθίοπας
- Γέρων Θεοδόσιος τῆς Βηθανίας
- Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ Ε...
- Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Ο Θεός μας δεν είναι ...
- Απολυτίκιο Αγίου Φανουρίου
- Άγιος Φανούριος ο Νεοφανής, ο Μεγαλομάρτυρας
- Όσιος Ποιμήν
- Ποτέ μήν ἀπελπίζεσαι!
- Παρακλητικός Κανών εις τον Άγιον Μεγαλομάρτυρα Φαν...
- Άγιοι Ανδριανός και Ναταλία
- Πάτερ ημών!
- Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης: ο κανόνας του πνευματικ...
- ΚΥΡΙΕ... ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΤΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ;
- Κυριακή Θ' Ματθαίου – Περπατώντας πάνω στα κύματα
- Άγιος Τίτος ο Απόστολος
- Δεῖτε τὴν καταπληκτικὴ βιντεοταινία τῆς "Ἑνωμένης ...
- Η τέλεια Αγάπη
- "Συνέντευξη από τον Θεό...."
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Γέροντας του σκλαβωμένου...
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
- ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΓΕΡ...
- Παναγία Προυσιώτισσα: Η Αρχόντισσα της Ρούμελης
- Περιπλάνηση στο μοναστήρι της Παναγίας της Προυσιώ...
- Το μυστήριο της Παναγίας
- Να βλέπεις τους άλλους ως αγίους
- Απόδοση της εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεο...
- Άγιος Λούππος
- Άγιος Ειρηναίος Επίσκοπος Λουγδούνου
- Τα όρια της αγάπης
- Η ψυχή σαν κερί ή σαν πυλός;
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΕΙΣ ΤΟ ΠΑΤΡΙ...
- Άγιος Αγαθόνικος και οι συν αυτώ Άγιοι, Ζωτικός, Ζ...
- Εὐχαριστίες Μητροπολίτου Πατρῶν γιά τήν κατάσβεση ...
- Η μεγάλη φωτιά στην περιοχή Μπάλα Πατρών 15-8-2013
- Για το κτίσιμο των Ναών - Γέροντας Σωφρόνιος
- Τα λάθη της γλώσσας
- Η Ακόρεστη Επιθυμία
- Αγία Βάσσα και τα παιδιά της Θεόγνιος, Αγάπιος και...
- Άγιος Θαδδαίος ο Απόστολος
- ΠΩΣ ΓΚΡΕΜΙΖΑΝ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟ ...
- Η Παναγία στη βυζαντινή τέχνη
- Ἔντονη διαμαρτυρία Μητροπολίτου Κονίτσης Ἀνδρέου γ...
- Ελεημοσύνη
- Είχαμε κάποτε μια ωραία Ελληνική γλώσσα…
- Γιατί θυμιάζουμε
- Προφήτης Σαμουήλ
- Ἡ θαυμαστὴ σιγὴ τῆς Θεοτόκου
- Μητροπολίτης Αιτωλίας Κοσμάς: "Προσβολή για την Ορ...
- Η ΘΕΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
- Η ελπίδα
- Πολύ καλό - πολύ ωραίο!!!
- Άγιος Ανδρέας ο Στρατηλάτης και οι δύο χιλιάδες πε...
- ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΑΓΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΡΙΓΑΝΟ...
- Η αγάπη είναι απλή μα θέλει κόπο.....
- Κυριακή Η' Ματθαίου - Ο πολλαπλασιασμός των πέντε ...
- Η δύναμη της ταπείνωσης
- ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΝΕΑΝΙΚΩΝ ΣΥΝΤΡΟΦΙΩΝ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ Ν...
- Άγιοι Φλώρος και Λαύρος
- Ἐξ αφορμῆς τοῦ νόμου κατάργησης τῆς ἀργίας τῆς Κυρ...
- «Εκ των λόγων σου δικαιωθήσεται και εκ των λόγων σ...
- Βαριά άρρωστος!
- Εμπλησον ἁγνή, εὐφροσύνης τήν καρδίαν μου...
- Άγιος Μύρων
- Η Κεφαλονιά εόρτασε τον πολιούχο της Άγιο Γεράσιμο...
- Για τέταρτη φορά ξαναζωντάνεψε η «ψυχή» του ποντια...
- Άγιος Γεράσιμος, ο πολύτιμος θησαυρός της Κεφαλονιάς
- Ένα φίδι στο χέρι του Μητροπολίτη (ΦΩΤΟ)
- Παντοτινή ελπίδα στο Θεό
- Εἰς σέ μόνην ἐλπίζω, καί θαρρῶ καί καυχῶμαι καί πρ...
- Άγιος Διομήδης
- Ερμηνεία της εικόνας της Κοίμησης της θεοτόκου
- Η τελειότητα της Παναγίας
- Απορήσας ἐκ πάντων, ὀδυνηρῶς κράζω σοι· πρόφθασον ...
- Θεαρχίω νεύματι... (Οκτάηχο Δοξαστικό Εσπερινού Κο...
- Θεοτόκε Παρθένε - Ψάλλουν οι μοναχοί της Σιμωνόπετρας
- Κοίμησις της Θεοτόκου
- Ο Μητροπολίτης Πατρών στις κατασκηνώσεις της Χριστ...
- Με ιερή κατάνυξη και μεγαλοπέπεια εψάλησαν τα Εγκώ...
- ΠΕΠΟΙΚΙΛΜΕΝΗ ΤΗ ΘΕΙΑ ΔΟΞΗ...- ΚΑΤΑΒΑΣΙΕΣ ΕΟΡΤΗΣ ΚΟ...
- Θελητήν τοῦ ἐλέους, ὅν ἐγέννησας, μῆτερ ἁγνή, δυσώ...
- Ιουλίου(165)
- Ιουνίου(210)
- Μαΐου(218)
- Απριλίου(179)
- Μαρτίου(208)
- Φεβρουαρίου(180)
- Ιανουαρίου(166)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 6 Αυγούστου 2013
00:12
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Κατά τη διήγηση των Ευαγγελιστών, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός πήρε από τους μαθητές τον Πέτρο, τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο και ανέβηκε στό όρος Θαβώρ για να προσευχηθεί. Όπως σημειώνει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: «Eπήρε δε τρεις μόνους Aποστόλους, ως προκρίτους και υπερέχοντας. O μεν γαρ Πέτρος επροκρίθη, επειδή ηγάπα πολλά τον Xριστόν. O δε Iωάννης, επειδή ηγαπάτο από τον Xριστόν. O δε Iάκωβος, επειδή εδύνετο να πίη το ποτήριον του θανάτου, το οποίον και ο Kύριος έπιεν».
Οι τρεις μαθητές Του, όπως ήταν κουρασμένοι από τη δύσκολη ανάβαση στο Θαβώρ και ενώ κάθισαν να ξεκουραστούν, έπεσαν σε βαθύ ύπνο. Όταν, ξύπνησαν, αντίκρισαν απροσδόκητο και εξαίσιο θέαμα. Το πρόσωπο του Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο, και τα φορέματα Του ήταν λευκά σαν το φως. Τον περιστοίχιζαν δε και συνομιλούσαν μαζί Του δυο άνδρες, ο Μωϋσής και ο Ηλίας. Γράφει χαρακτηριστικά ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: «Έφερε δε εις το μέσον τους τον Mωυσήν και τον Ηλίαν, διά να διορθώση τας σφαλεράς υποψίας, οπού είχον οι πολλοί περί αυτού. Kαθότι, άλλοι μεν έλεγον τον Kύριον, πως είναι ο Ηλίας. Άλλοι δε, πως είναι ο Iερεμίας. Διά τούτο λοιπόν επαράστησεν εις το Θαβώρ τους πρώτους και κορυφαίους Προφήτας, διά να γνωρίσουν οι μαθηταί, και διά των μαθητών όλοι οι άνθρωποι, πόση διαφορά είναι αναμεταξύ του Xριστού, και των Προφητών. O μεν γαρ Xριστός, είναι Δεσπότης. Oι δε Προφήται, είναι δούλοι. Kαι ίνα μάθουν, ότι ο Kύριος έχει την εξουσίαν του θανάτου και της ζωής. Διά τούτο, από μεν τους αποθαμένους, έφερε τον Mωυσήν. Aπό δε τους ζωντανούς, έφερε τον Ηλίαν».
Αφού οι μαθητές συνήλθαν κάπως από την έκπληξη, ο πάντα ενθουσιώδης, Πέτρος, θέλοντας να διατηρηθεί αυτή η αγία μέθη που προκαλούσε η ακτινοβολία του Κυρίου, ικετευτικά είπε να στήσουν τρεις σκηνές. Μια για τον Κύριο, μια για το Μωϋσή και μια για τον Ηλία. Πριν προλάβει, όμως, να τελειώσει τη φράση του, ήλθε σύννεφο που τους σκέπασε και μέσα απ' αυτό ακούστηκε φωνή που έλεγε: «Οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε» (Λουκά, θ' 28-36). Δηλαδή, Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, που τον έστειλα για να σωθεί ο κόσμος. Αυτόν να ακούτε.
Οφείλουμε, λοιπόν, και εμείς όχι μόνο να Τον ακούμε, αλλά και να Τον υπακούμε. Σε οποιοδήποτε δρόμο μας φέρει, είμαστε υποχρεωμένοι να πειθαρχούμε.
Έθιμα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος, ως σπουδαία δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης ιχθυοφαγίας, μέσα στην σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου.
Σε πολλούς τόπους πιστεύουν ότι την παραμονή το βράδυ, κάποια ώρα, ανοίγουν ξαφνικά οι ουρανοί και φαίνεται το «άγιο φως», σε όσους είχαν την υπομονή και την πίστη να ξαγρυπνήσουν. Ανήμερα δε, προσφέρουν στους ναούς τα πρώτα σταφύλια της χρονιάς, για να ευλογηθούν από τον ιερέα μετά την θεία λειτουργία, και να διανεμηθούν ως ευλογία στους πιστούς. Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.
Πρόκειται για το αρχαίο έθιμο των απαρχών, της προσφοράς δηλαδή των πρώτων καρπών στον Θεό, μια μορφή αναίμακτης τελετουργικής θυσιαστικής προσφοράς, που πέρασε και στον χριστιανισμό. Ο λαϊκός άνθρωπος, προσκομίζοντας για ευλογία τις απαρχές των καρπών και των γεννημάτων του, αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα της επιβίωσής του στον Θεό, από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της παραδοσιακής κοινότητας.
Ήδη στους Αποστολικούς Κανόνες επιτρέπεται η προσαγωγή στον ναό σταφυλιών, όχι όμως και άλλων οπωρικών, ενώ ο Θεόδωρος Βαλσαμών, ερμηνεύοντας τον Δ΄ Κανόνα των Αγίων Αποστόλων, ερμηνεύει την εξαίρεση αυτή των σταφυλιών από το ότι το κρασί, που προέρχεται από αυτά, χρησιμοποιείται για την παρασκευή της θείας κοινωνίας.
Έτσι, τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο στην Λέσβο, ενώ στον Μοσχοπόταμο της Πιερίας άφηναν το πρώτο τσαμπί του τρύγου σε κάποιο εικόνισμα του ναού, για να πάει καλά η σοδειά. Δεν πρέπει εξ άλλου να ξεχνούμε ότι στην Μεταμόρφωση του Σωτήρος είναι αφιερωμένοι οι ναοί των μεγαλύτερων και επιβλητικότερων ελληνικών φρουρίων, γεγονός που δείχνει την σημασία, θρησκευτική και εθνικά αναγεννητική, που ο λαός μας ανέκαθεν έδινε στην μεγάλη αυτή εορτή. Και φυσικά, ως σπουδαία εορτή είναι και εθιμικά καθιερωμένη αργία, η παραβίαση της οποίας, από κάποιους ασεβείς και φιλάργυρους, επέφερε την άμεση θεϊκή τιμωρία, σύμφωνα με τις παραδόσεις του ελληνικού λαού, για παραδειγματισμό και των υπολοίπων.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος βαρύς
Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει Χριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖς Μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου, καθὼς ἠδυναντο. Λάμψον καὶ ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς, τὸ φῶς σου τὸ ἀΐδιον, πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.
Κοντάκιον
Ἦχος βαρύς Αὐτόμελον
Ἐπὶ τοῦ ὄρους μετεμορφώθης, καὶ ὡς ἐχώρουν οἱ Μαθηταί σου τὴν δόξαν σου, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἐθεάσαντο, ἵνα ὅταν σε ἴδωσι σταυρούμενον, τὸ μὲν πάθος νοήσωσιν ἑκούσιον, τῷ δὲ κόσμῳ κηρύξωσιν, ὅτι σὺ ὑπάρχεις ἀληθῶς, τοῦ Πατρὸς τὸ ἀπαύγασμα.
Κάθισμα
Ἦχος δ΄ Κατεπλάγη Ἰωσὴφ
Ἐπὶ τὸ ὄρος τὸ Θαβώρ, μετεμορφώθης ὁ Θεός, ἀναμέσον Ἠλιού, καὶ Μωϋσέως τῶν σοφῶν, σὺν Ἰακώβῳ καὶ Πέτρῳ καὶ Ἰωάννῃ, ὁ Πέτρος δὲ συνών, ταῦτά σοι ἔλεγε· Καλόν ὧδέ ἐστι, ποιῆσαι τρεῖς σκηνάς, μίαν Μωσεῖ, καὶ μίαν Ἠλίᾳ, καὶ μίαν σοὶ τῷ Δεσπότῃ Χριστῷ, ὁ τότε τούτοις, τὸ φῶς σου λάμψας, φώτισον τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Μεγαλυνάριον
Θέλων ἐπιδεῖξαι τοῖς Μαθηταῖς, δύναμιν ἐξ ὕψους καὶ σοφίαν παρὰ Πατρός, ἐν ὄρει ἀνῆλθες, Χριστὲ τῷ Θαβωρίῳ, καὶ λἀμψας ὡς Δεσπότης τούτους ἐφώτισας.
!>