Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
-
2013
(2210)
- Δεκεμβρίου(161)
- Νοεμβρίου(186)
- Οκτωβρίου(168)
- Σεπτεμβρίου(180)
- Αυγούστου(189)
- Ιουλίου(165)
- Ιουνίου(210)
- Μαΐου(218)
-
Απριλίου(179)
- Το τροπάριο της Κασσιανής και οι τρεις παραβολές
- Μεγάλη Τρίτη βράδυ - «Οίμοι! ότι νύξ μοι υπάρχει…»
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης πρώην Κισάμου Ειρηναίος (Φ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ – ΤΑ ΤΑΛΑΝΤΑ
- Ο Χριστός είναι η αγάπη μας, ο έρωτάς μας
- Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος, αδελφός του Αγίου Ιωάνν...
- Σάλτσα αλάδωτη για πολλαπλές χρήσεις
- ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ-ΓΙΩΡΓΗ ΤΗΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙΣΣΑΣ (φωτο-video)
- Αβγά βαμμένα...όπως παλιά...
- ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ – ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- Μεγάλη Δευτέρα - Ιωσήφ του Παγκάλου
- 8 ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στους Αγίους Τόπους
- ΙΔΟΥ, Ο ΝΥΜΦΙΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ...
- "Πάτρα, Κυριακή των Βαΐων 1821, το μαρτυρικό τέλος...
- Βοήθησε και συ αν μπορεις, να ολοκληρωθεί ο Ναός τ...
- Σαν σήμερα πριν από 15 χρόνια (28 Απριλίου 1998), ...
- ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΕΡΕΥΣ εφημέριος Ι. Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης
- Κυριακὴ τῶν Βαΐων - Οἱ ζητωκραυγές
- "Ἀνάμεσα στούς σταυρωτές εἴμαστε καί μεῖς, ἀφοῦ ὁ ...
- Κυριακή των Βαΐων - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Ο κ. Ηλίας Σκόνδρας θα ομιλήσει την Μεγάλη Δευτέρα...
- Άγιοι Εννέα Μάρτυρες εν Κυζίκω
- Ο Άγιος Λάζαρος στην Ορθόδοξη Εικονογραφία
- Τὰ καθήκοντά μας τὴ Μεγάλη Ἑβδομάδα +Μητροπολίτης ...
- Η Ανάσταση του Λαζάρου
- Κάλαντα του Λαζάρου
- Πανηγυρικός Εσπερινός του Αγ. Λαζάρου στην Παναγία...
- Συνεχίζονται τα έργα ανεγέρσεως του Ιερού Ναού του...
- Η θρησκεία σήμερα
- Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Η αληθινή συγχώρεση
- Τι συμβολίζουν τα σήμαντρα και τα τάλαντα;
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ: Η ΠΙΟ ΑΠΛΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
- ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΟ - Ψαλτοτράγουδο
- Μία συγκινητική ἐκδήλωση στό Α΄ Δημοτικό Σχολεῖο Π...
- Μάθε να περιμένεις
- Νηστίσιμη τάρτα με σπανάκι και φινόκιο
- Απαράδεκτη αδικία
- Ποιό τό νόημα τῆς φράσης -Τά ἅγια τοῖς ἁγίοις-
- Άγιος Μάρκος ο Απόστολος και Ευαγγελιστής
- Κινδυνεύει το Μοναστήρι της Βηθανίας στα Ιεροσόλυμα
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος Ι.Ν. ...
- Κύριε δώσε μου αυτά που δε θέλει κανείς από Σένα !!
- Η μέγιστη απόδειξη της αγάπης Του
- Επιμνημόσυνος Δέησις για τον Εθνομάρτυρα Ιερέα ΓΕΩ...
- ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ - ΤΟ ΡΑΣΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ (video)
- Οσία Ελισάβετ η Θαυματουργός
- Το Σάββατο 27 Απριλίου, πανηγυρίζει το παρεκκλήσιο...
- Συγχωρείς τους άλλους; - Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
- Η Δύναμη της συγνώμης
- Οι "κατηγορίες" των Αγίων της Εκκλησία μας
- Η Παναγία επεμβαίνει στις πιο δύσκολες στιγμές τής...
- Εκτυπώθηκε ειδικό έντυπο με το πρόγραμμα των Ιερών...
- Μόνο ο Θεός το ξέρει!!! (Διδακτική Ιστορία)
- Όταν ο Χριστόδουλος μας συμβούλευε..
- Ο Γέροντας Παΐσιος και…ο πίνακας ζωγραφικής!
- Φοιτητὲς ψάλλουν τὸ "Ἁγνὴ Παρθένε" στὸ σημεῖο τῆς ...
- Όσιος Θεόδωρος ο Συκεώτης επίσκοπος Αναστασιουπόλεως
- Αντιπροσωπία των παιδιών των Κατηχητικών μας Ομάδω...
- ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΥΡΚΟ, ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
- Βοήθησε και συ αν μπορεις, να σκεπαστεί ο Ναός του...
- Η Θεία Λειτουργία και τα σύκα
- Ἐμοῦ προσευχόμενου, σοῦ δὲ κοιμωμένου
- Κυριακή Ε' Νηστειών - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Ἡ ἐξομολόγηση τὸ μέσο συμφιλίωσης Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου…
- Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία (ταινία μεταγλωτισμένη)
- Ε΄ Κυριακή των Νηστειών - Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας
- Από την Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στην Ενορία ...
- Το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου
- Όσιος Θεόδωρος ο Τριχινάς
- Έπεσες; Τί σε εμποδίζει να σηκωθείς;
- Πιστεύω στο Θεό, αλλά η Εκκλησία δεν έχει νόημα...
- Ακάθιστος Ύμνος
- Το Οσφράδιον - Ηλίας Γ. Σκόνδρας
- Ευτυχής ο Χριστιανός …..
- Άγιος Παφνούτιος ο Ιεροσολυμήτης, Ιερομάρτυρας
- Η «ευλογία» του πόνου
- Όσιος Ιωάννης ο Ησυχαστής, μαθητής του Αγίου Γρηγο...
- “H κλίμακα του Παραδείσου εξαρτάται από σένα”
- Τιμήθηκε η Μνήμη του Αγίου Εθνοϊερομάρτυρος Γρηγορ...
- Ευχάριστα τα νέα από το Ανόβερο της Γερμανίας – Ο ...
- Η Αγάπη και τα συναισθήματα
- Ο Μητροπολίτης Πατρών με τα παιδιά των Δεμενίκων (...
- ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ
- Κυπριακά Παραδοσιακά Τραγούδια
- ''Ο Γέροντας Εφραίμ μας έκανε να νιώσουμε άνθρωποι...
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ
- Το ''Σπίτι του Ηθοποιού'' εγκαινίασε ο Αρχιεπίσκοπ...
- Ο παράδεισος, παιδί μου, μυρίζει πολύ καλύτερα
- Η δοκιμασία της πεταλούδας
- Περί Εφημεριών εν Κωνσταντινουπόλει
- Αγίες Αγάπη, Ειρήνη και Χιονία
- Γέροντας Παΐσιος: Απάντηση στο ερώτημα "Μπορούμε ν...
- Προτάσεις για Δώρα !
- Άγιος Λεωνίδας Επίσκοπος Αθηνών
- Ένα συγκινητικό γράμμα από μια μάνα
- Στο Ταξίδι της Ζωής θυμήσου…
- Ποια είναι η καθαρή ψυχή;
- Η πιο σίγουρη μέθοδος για να ξαναβρείς τη χαρά σου
- Άγιος Κρήσκης ο Μάρτυρας
- Μαρτίου(208)
- Φεβρουαρίου(180)
- Ιανουαρίου(166)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 14 Απριλίου 2013
00:02
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Δυστυχῶς σήμερον ἡ νηστεία ἔχει πολύ παραμερισθῆ. Ἐλάχιστοι δίδουν σημασίαν εἰς τήν νηστείαν. Καί ὅμως ἡ ἀξία τῆς νηστείας εἶνε πολύ μεγάλη. Ἄς ἀκούσωμεν τί λέγει περί αὐτῆς ὁ Μέγας Βασίλειος:
«Νομίζεις ὅτι τοποθετῶ τήν ἀρχαιότητα τῆς νηστείας εἰς τήν ἐποχήν τοῦ Νόμου τοῦ Μωυσέως; Ὄχι! Ἡ νηστεία εἶνε περισσότερον παλαιά ἀπό τόν Νόμον τοῦ Μωυσέως… Ἡ νηστεία ἔχει τήν αὐτήν ἡλικίαν μέ τήν ἀνθρωπότητα. Ἡ νηστεία ἐνομοθετήθη εἰς τόν Παράδεισον.
Ἡ πρώτη ἐντολή περί νηστείας ἐδόθη εἰς τόν Ἀδάμ. «Ἀπό τόν καρπόν τοῦ δένδρου τῆς γνώσεως τοῦ καλοῦ καί τοῦ κακοῦ δέν θά φάγετε», εἶπεν ὁ Θεός εἰς τούς πρωτοπλάστους.
Αὐτό τό «δέν θά φάγετε» εἶνε θέσπισις νόμου νηστείας καί ἐγκρατείας. Ἐάν ἡ Εὔα δέν ἔτρωγεν ἀπό τόν καρπόν τοῦ δένδρου ἐκείνου, δέν θά εἴχομεν ἀνάγκην ἀπό τήν σημερινήν νηστείαν… Ἐπειδή δέν ἐνηστεύσαμεν, ἐξεδιώχθημεν ἐκ τοῦ Παραδείσου• ἄς νηστεύσωμεν λοιπόν, διά νά εἰσέλθωμεν εἰς αὐτόν… Μή μιμηθῇς τήν παρακοήν τῆς Εὔας, μή δεχθῇς πάλιν τόν ὄφιν ὡς σύμβουλον, ὁ ὁποῖος σέ προτρέπει νά φάγῃς, ἀπό ἐνδιαφέρον δῆθεν διά τό σῶμα σου… Τά σώματα τῶν ἀνθρώπων, ὅταν βαρύνωνται ὑπερβολικῶς μέ τήν συνεχῆ πολυφαγίαν, περιπίπτουν εὐκόλως εἰς ἀσθενείας…
Εἰς τόν Παράδεισον οἶνος δέν ὑπῆρχεν οὔτε θυσίαι ζώων ὑπῆρχον ἀκόμη οὔτε κρεοφαγίαι. Μετά τόν κατακλυσμόν ἐπετράπησαν αὐτά… Ἀλλά καί ὁ Μωυσῆς, ὡς γνωρίζομεν, μετά ἀπό νηστείαν ἐτόλμησε νά ἀνέλθῃ εἰς τό ὄρος Σινᾶ, διά νά λάβῃ τάς πλάκας τῶν Δέκα Ἐντολῶν… Τί ἦτο ἐκεῖνο πού κατέστησεν ἀνάξιον τόν Ἠσαῦ καί τόν ἔκαμε δοῦλον τοῦ ἀδελφοῦ του Ἰακώβ.
Δέν ἦτο ὀλίγον φαγητόν, χάριν τοῦ ὁποίου ἐπώλησεν εἰς τόν ἀδελφόν του τά δικαιώματά του ὡς πρωτοτόκου; Ἡ μήτηρ τοῦ προφήτου Σαμουήλ δέν ἀπέκτησε τόν υἱόν της ἕνεκα τῆς προσευχῆς της καί τῆς νηστείας της; Ἡ νηστεία δέν ἔκαμεν ἀκατανίκητον τόν μέγαν καί σπουδαῖον Σαμψών;… Ναί! Ἡ νηστεία γεννᾷ προφήτας, ἡ νηστεία κάμνει ἰσχυροτέρους τούς ἰσχυρούς, ἡ νηστεία κάμνει σοφούς τούς νομοθέτας… Ἡ νηστεία ἁγιάζει τόν ἀφιερωμένον εἰς τόν Θεόν καί καθιστᾷ τόν Ἱερέα ἱκανόν νά προσφέρῃ θυσίαν.
Διότι δέν εἶνε δυνατόν νά τολμήσῃ τις ἄνευ νηστείας νά ἱερουργήσῃ, ὄχι μόνον εἰς τήν ἰδικήν μας λατρείαν τήν μυστικήν καί ἀληθινήν, ἀλλ᾽ οὔτε εἰς τήν τυπικήν λατρείαν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τήν λατρείαν, πού ὥριζεν ὁ Νόμος τοῦ Μωυσέως.
Ἡ νηστεία ἔκαμε τόν προφήτην Ἠλίαν ἱκανόν καί ἄξιον νά ἴδῃ τό μέγα θέαμα• διότι ἀφοῦ μέ νηστείαν τεσσαράκοντα ἡμερῶν ἐκαθάρισε τήν ψυχήν του, οὕτως ἠξιώθη εἰς τό σπήλαιον Χωρήβ νά ἴδῃ τόν Κύριον, ὅσον βεβαίως εἶνε δυνατόν εἰς ἀνθρώπους νάἴδουν τόν Θεόν. Διά τῆς νηστείας ἀνέστησε τόν υἱόν τῆς χήρας καί οὕτω διά τῆς νηστείας, ἀνεδείχθη δυνατός κατά τοῦ θανάτου… Καί τοῦ προφήτου Ἐλισσαίου τόν βίον ἡ νηστεία διέκρινε… Καί γενικῶς ἡ νηστεία ὑπῆρξεν ὁδηγός εἰς ὅλους τούς ἁγίους, ὥστε νά πολιτευθοῦν συμφώνως πρός τό θέλημα τοῦ Θεοῦ… Καί οἱ Τρεῖς Παῖδες, καίτοι ἐρρίφθησαν εἰς τήν κάμινον τοῦ πυρός, ὅμως ἐπειδή εἶχον ὁπλισθῆ μέ τήν νηστείαν, κατεπάτουν τήν πυρκαϊάν καί ἀνέπνεον, μέσα εἰς αὐτό τό φοβερόν πῦρ, ἐλαφρόν καί δροσιστικόν ἀέρα. Οὔτε τάς τρίχας τῆς κεφαλῆς των δέν ἐτόλμησε νά θίξῃ τό πῦρ, ἐπειδή καί αὐταί εἶχον τραφῆ διά τῆς νηστείας. Ὁ δέ προφήτης Δανιήλ, ὁ ὁποῖος ἦτο γεμᾶτος ἀπό θείους καί πνευματικούς πόθους, ἀφοῦ ἐνήστευσεν ἐπί τρεῖς ἑβδομάδας καί οὔτε ἄρτον ἔφαγεν, οὔτε ὕδωρ ἔπιεν, ἔκαμεν ἔπειτα καί τούς λέοντας νά νηστεύουν, ὅταν ὁ εἰδωλολάτρης βασιλεύς τόν ἔρριψεν εἰς τόν λάκκον των… Ἡ νηστεία ἔσβεσε τήν δύναμιν τοῦ πυρός, ἡ νηστεία ἔφραξε τά στόματα τῶν λεόντων, ἡ νηστεία γίνεται πτερόν καί ἀναβιβάζει τήν προσευχήν εἰς τόν οὐρανόν, ἡ νη- στεία εἶνε αὔξησις καί πρόοδος τῶν οἴκων, μήτηρ τῆς ὑγείας, παιδαγωγός τῶν νέων, στολισμός τῶν πρεσβυτέρων…
Ἄλλα καί μέ ἄλλον τρόπον ἡ νηστεία μᾶς γίνεται ἀφορμή εὐφροσύνης. Ὅπως δηλαδή ἡ δίψα μᾶς κάμνει νά αἰσθανώμεθα ἀπόλαυσιν ὅταν πίνωμεν, καί ὅπως ἡ πεῖνα, ὅταν προηγηθῇ, κάμνει πολύ εὐχάριστον τήν τράπεζαν, οὕτω καί ἡ νηστεία καθιστᾶ περισσότερον ἀπολαυστικόν τό φαγητόν… Ἡ τράπεζα εἶνε περισσότερον εὐχάριστος μετά τήν νηστείαν, τόσον διά τούς πλουσίους πού ἔχουν ποικιλίαν φαγητῶν, ὅσον καί διά τούς πτωχούς πού τά φαγητά των εἶνε λιτά καί ἁπλᾶ… Τοῦ νηστεύοντος οἱ ὀφθαλμοί εἶνε ἤρεμοι, τό βάδισμα σεμνόν, τό πρόσωπον σοβαρόν, χωρίς νά ἐντροπιάζεται ἀπό ἀκολάστους γέλωτας, οἱ λόγοι του μετρημένοι, ἡ καρδία του καθαρά…
Ἀγνοεῖς ὅτι ὅπως συμβαίνει μέ τά ἀντίπαλα στρατεύματα, ὅπου ἡ συμμαχία κάποιου μέ τό ἕν κάμνει νά νικηθῇ τό ἄλλο, οὕτω συμβαίνει καί μέ τό πνεῦμα καί τήν σάρκα; Ὅποιος προσθέτει βάρη εἰς τήν σάρκα ἀντιμάχεται καί καταπολεμεῖ τό πνεῦμα καί ὅποιος προσχωρεῖ εἰς τό μέρος τοῦ πνεύματος ὑποδουλώνει τήν σάρκα. Διότι αὐτά εἶνε μεταξύ των ἐχθρικά. Ὥστε, ἄν θέλῃς νά κάμῃς ἰσχυρόν τό πνεῦμα σου, χαλιναγώγησε μέ νηστείαν τήν σάρκα…
Δέν θά περιφρονήσῃς τά φαγητά, τά ὁποῖα φθείρονται; Δέν θά ἐπιθυμήσῃς τήν τράπεζαν πού εἶνε εἰς τήν Βασιλείαν τῶν Οὐρανῶν, εἰς τήν ὁποίαν θά καθήσῃς ἄν νηστεύσῃς εἰς τήν παροῦσαν ζωήν; Δέν γνωρίζεις ὅτι μέ τήν λαιμαργίαν καί τήν πολυφαγίαν σου κάμνεις παχύτερον τόν σκώληκα, ὁ ὁποῖος θά σέ κατατρώγη;
Ποῖος ἀπ᾽ ὅσους ἐπιδίδονται εἰς πολυφαγίας καί συνεχεῖς ὑλικάς ἀπολαύσεις, ἀπέκτησε ποτέ οἱονδήποτε πνευματικόν χάρισμα;… Δέν φοβεῖσαι καί δέν φρίττεις διά τήν λαιμαργίαν, μήπως γίνῃ αἰτία νά χάσῃς τά ἀγαθά τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν;
Πρόσεξε ὅμως! Μή νομίσῃς ὅτι τό ἀγαθόν τῆς νηστείας περιορίζεται μόνον εἰς τήν ἀποχήν ἀπό τάς ὑλικάς τροφάς. Ὄχι! Πραγματική νηστεία εἶναι τό νά ἀπομακρυνθῇς ἀπό πᾶν κακόν… Τί τό ὄφελος νά νηστεύῃς καί ταὐτοχρόνως νά εὑρίσκεσαι εἰς φιλονικίας καί διαμάχας; Δέν τρώγεις κρέας, κατατρώγεις ὅμως τόν ἀδελφόν σου (μέ ὕβρεις, ἀδικίας, συκοφαντίας κ.λπ). Δέν πίνεις οἶνον, ἀλλά δέν κυριαρχεῖς εἰς τό πάθος σου νά ὑβρίζῃς. Δέν θέτεις τροφήν εἰς τό στόμα μέχρι τό βράδυ, ἀλλ᾽ ὅλην τήν ἡμέραν σου τήν σπαταλᾷς εἰς τά δικαστήρια… Μεθύει ἡ ψυχή σου ὄχι μέ οἶνον, ἀλλά μέ τόν θυμόν…».
Αὐτή λοιπόν εἶνε ἡ ἀληθής νηστεία. Νηστεία καί ἀπό τροφάς, ἀλλά καί ἀπό πάθη. Αὐτήν τήν νηστείαν, πού ἐπαινεῖ ὁ Μέγας Βασίλειος, ἔχουσα ὑπ᾽ ὄψιν της ἡ Ἐκκλησία μας, μᾶς καλεῖ νά ψάλωμεν:
«Νηστεύσωμεν νηστείαν δεκτήν, εὐάρεστον τῷ Κυρίῳ• ἀληθής νηστεία ἡ τῶν κακῶν ἀλλοτρίωσης, ἐγκράτεια γλώσσης, θυμοῦ ἀποχή, ἐπιθυμιῶν χωρισμός, καταλαλιᾶς, ψεύδους καί ἐπιορκίας• ἡ τούτων ἔνδεια νηστεία ἐστίν ἀληθής καί εὐπρόσδεκτος». Δηλαδή: Ἄς νηστεύσωμεν νηστείαν πού τήν δέχεται ὁ Θεός, νηστείαν πού ἀρέσει εἰς τόν Κύριον. Τοιαύτη νηστεία ἀληθής εἶνε ἡ ἀποξένωσις ἀπό τάς κακίας. Δηλαδή ἡ συγκράτησις τῆς γλώσσης (ἀπό ὕβρεις, βλασφημίας, συκοφαντίας κ.λπ), ἡ ἀποφυγή τοῦ θυμοῦ, ἡ ἀπομάκρυνσις ἀπό ἐπιθυμίας πονηράς, καθώς καί ἀπό καταλαλιάν, ψεῦδος καί ἐπιορκίαν. Ἡ ἔλλειψις αὐτῶν τῶν κακιῶν εἶνε νηστεία ἀληθής καί δεκτή μέ εὐχαρίστησιν ἀπό τόν Θεόν.
Ἀπό τό βιβλίον τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιμανδρίτου π. Ἐπιφανίου Θεοδωροπούλου «Περίοδος Τριωδίου», Ἀθῆναι 2000)
!>