Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
-
2013
(2210)
- Δεκεμβρίου(161)
- Νοεμβρίου(186)
- Οκτωβρίου(168)
- Σεπτεμβρίου(180)
- Αυγούστου(189)
- Ιουλίου(165)
- Ιουνίου(210)
- Μαΐου(218)
-
Απριλίου(179)
- Το τροπάριο της Κασσιανής και οι τρεις παραβολές
- Μεγάλη Τρίτη βράδυ - «Οίμοι! ότι νύξ μοι υπάρχει…»
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης πρώην Κισάμου Ειρηναίος (Φ...
- ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ – ΤΑ ΤΑΛΑΝΤΑ
- Ο Χριστός είναι η αγάπη μας, ο έρωτάς μας
- Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος, αδελφός του Αγίου Ιωάνν...
- Σάλτσα αλάδωτη για πολλαπλές χρήσεις
- ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ-ΓΙΩΡΓΗ ΤΗΣ ΑΛΕΞΙΩΤΙΣΣΑΣ (φωτο-video)
- Αβγά βαμμένα...όπως παλιά...
- ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ – ΜΙΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- Μεγάλη Δευτέρα - Ιωσήφ του Παγκάλου
- 8 ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στους Αγίους Τόπους
- ΙΔΟΥ, Ο ΝΥΜΦΙΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ...
- "Πάτρα, Κυριακή των Βαΐων 1821, το μαρτυρικό τέλος...
- Βοήθησε και συ αν μπορεις, να ολοκληρωθεί ο Ναός τ...
- Σαν σήμερα πριν από 15 χρόνια (28 Απριλίου 1998), ...
- ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΕΡΕΥΣ εφημέριος Ι. Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης
- Κυριακὴ τῶν Βαΐων - Οἱ ζητωκραυγές
- "Ἀνάμεσα στούς σταυρωτές εἴμαστε καί μεῖς, ἀφοῦ ὁ ...
- Κυριακή των Βαΐων - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Ο κ. Ηλίας Σκόνδρας θα ομιλήσει την Μεγάλη Δευτέρα...
- Άγιοι Εννέα Μάρτυρες εν Κυζίκω
- Ο Άγιος Λάζαρος στην Ορθόδοξη Εικονογραφία
- Τὰ καθήκοντά μας τὴ Μεγάλη Ἑβδομάδα +Μητροπολίτης ...
- Η Ανάσταση του Λαζάρου
- Κάλαντα του Λαζάρου
- Πανηγυρικός Εσπερινός του Αγ. Λαζάρου στην Παναγία...
- Συνεχίζονται τα έργα ανεγέρσεως του Ιερού Ναού του...
- Η θρησκεία σήμερα
- Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Η αληθινή συγχώρεση
- Τι συμβολίζουν τα σήμαντρα και τα τάλαντα;
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ: Η ΠΙΟ ΑΠΛΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
- ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΕΣΠΕΡΙΝΟ - Ψαλτοτράγουδο
- Μία συγκινητική ἐκδήλωση στό Α΄ Δημοτικό Σχολεῖο Π...
- Μάθε να περιμένεις
- Νηστίσιμη τάρτα με σπανάκι και φινόκιο
- Απαράδεκτη αδικία
- Ποιό τό νόημα τῆς φράσης -Τά ἅγια τοῖς ἁγίοις-
- Άγιος Μάρκος ο Απόστολος και Ευαγγελιστής
- Κινδυνεύει το Μοναστήρι της Βηθανίας στα Ιεροσόλυμα
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγάλης Εβδομάδος Ι.Ν. ...
- Κύριε δώσε μου αυτά που δε θέλει κανείς από Σένα !!
- Η μέγιστη απόδειξη της αγάπης Του
- Επιμνημόσυνος Δέησις για τον Εθνομάρτυρα Ιερέα ΓΕΩ...
- ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ - ΤΟ ΡΑΣΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ (video)
- Οσία Ελισάβετ η Θαυματουργός
- Το Σάββατο 27 Απριλίου, πανηγυρίζει το παρεκκλήσιο...
- Συγχωρείς τους άλλους; - Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
- Η Δύναμη της συγνώμης
- Οι "κατηγορίες" των Αγίων της Εκκλησία μας
- Η Παναγία επεμβαίνει στις πιο δύσκολες στιγμές τής...
- Εκτυπώθηκε ειδικό έντυπο με το πρόγραμμα των Ιερών...
- Μόνο ο Θεός το ξέρει!!! (Διδακτική Ιστορία)
- Όταν ο Χριστόδουλος μας συμβούλευε..
- Ο Γέροντας Παΐσιος και…ο πίνακας ζωγραφικής!
- Φοιτητὲς ψάλλουν τὸ "Ἁγνὴ Παρθένε" στὸ σημεῖο τῆς ...
- Όσιος Θεόδωρος ο Συκεώτης επίσκοπος Αναστασιουπόλεως
- Αντιπροσωπία των παιδιών των Κατηχητικών μας Ομάδω...
- ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΥΡΚΟ, ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ
- Βοήθησε και συ αν μπορεις, να σκεπαστεί ο Ναός του...
- Η Θεία Λειτουργία και τα σύκα
- Ἐμοῦ προσευχόμενου, σοῦ δὲ κοιμωμένου
- Κυριακή Ε' Νηστειών - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Ἡ ἐξομολόγηση τὸ μέσο συμφιλίωσης Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου…
- Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία (ταινία μεταγλωτισμένη)
- Ε΄ Κυριακή των Νηστειών - Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας
- Από την Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στην Ενορία ...
- Το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου
- Όσιος Θεόδωρος ο Τριχινάς
- Έπεσες; Τί σε εμποδίζει να σηκωθείς;
- Πιστεύω στο Θεό, αλλά η Εκκλησία δεν έχει νόημα...
- Ακάθιστος Ύμνος
- Το Οσφράδιον - Ηλίας Γ. Σκόνδρας
- Ευτυχής ο Χριστιανός …..
- Άγιος Παφνούτιος ο Ιεροσολυμήτης, Ιερομάρτυρας
- Η «ευλογία» του πόνου
- Όσιος Ιωάννης ο Ησυχαστής, μαθητής του Αγίου Γρηγο...
- “H κλίμακα του Παραδείσου εξαρτάται από σένα”
- Τιμήθηκε η Μνήμη του Αγίου Εθνοϊερομάρτυρος Γρηγορ...
- Ευχάριστα τα νέα από το Ανόβερο της Γερμανίας – Ο ...
- Η Αγάπη και τα συναισθήματα
- Ο Μητροπολίτης Πατρών με τα παιδιά των Δεμενίκων (...
- ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ
- Κυπριακά Παραδοσιακά Τραγούδια
- ''Ο Γέροντας Εφραίμ μας έκανε να νιώσουμε άνθρωποι...
- ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ
- Το ''Σπίτι του Ηθοποιού'' εγκαινίασε ο Αρχιεπίσκοπ...
- Ο παράδεισος, παιδί μου, μυρίζει πολύ καλύτερα
- Η δοκιμασία της πεταλούδας
- Περί Εφημεριών εν Κωνσταντινουπόλει
- Αγίες Αγάπη, Ειρήνη και Χιονία
- Γέροντας Παΐσιος: Απάντηση στο ερώτημα "Μπορούμε ν...
- Προτάσεις για Δώρα !
- Άγιος Λεωνίδας Επίσκοπος Αθηνών
- Ένα συγκινητικό γράμμα από μια μάνα
- Στο Ταξίδι της Ζωής θυμήσου…
- Ποια είναι η καθαρή ψυχή;
- Η πιο σίγουρη μέθοδος για να ξαναβρείς τη χαρά σου
- Άγιος Κρήσκης ο Μάρτυρας
- Μαρτίου(208)
- Φεβρουαρίου(180)
- Ιανουαρίου(166)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 27 Απριλίου 2013
00:04
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Ο τάφος του Λάζαρου
Το Σάββατο του Λαζάρου κατέχει ξεχωριστή θέση στο λειτουργικό ημερολόγιο. Δεν ανήκει στις σαράντα ημέρες της μετάνοιας της Μ. Τεσσαρακοστής ούτε και στις οδυνηρές ημέρες της Μ. Εβδομάδας, αυτές που αρχίζουν από τη Μ. Δευτέρα και τελειώνουν τη Μ. Παρασκευή. Μαζί με την Κυριακή των Βαΐων συνθέτουν ένα σύντομο χαρούμενο πρελούδιο των γεμάτων πόνο ημερών που ακολουθούν. Δύο σημαντικά περιστατικά συνδέονται με τη Βηθανία: εκεί ανέστησε τον Λάζαρο και από εκεί ξεκίνησε ο Ιησούς την πορεία και άνοδο Του προς τα Ιεροσόλυμα.
Η ανάσταση του Λαζάρου είναι ένα γεγονός που, όπως θα δούμε, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία. Συνδέεται μυστηριωδώς με την Ανάσταση του Κυρίου μας και παίζει, ως προς αυτή, το ρόλο μιας έμπρακτης προφητείας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Λάζαρος μας παρουσιάζεται στο κατώφλι της Μ. Εβδομάδας αναστημένος, ως προάγγελος της νίκης του Χριστού επί του θανάτου, όπως ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, παραμονές των Θεοφανείων, προανήγγειλε τον Επιφανέντα Χριστό. Πέρα όμως από τον πρωταρχικό αυτό χαρακτήρα της, η ανάσταση του Λαζάρου έχει και κάποιες δευτερεύουσες πτυχές τις οποίες είναι χρήσιμο να εξετάσουμε:
Η ανάσταση του Λαζάρου αναγγέλλει την ανάσταση των νεκρών η οποία έρχεται ως συνέπεια της Αναστάσεως του Κυρίου: « Λάζαρον τεθνεώτα τετραήμερον ανέστησας εξ Άδου, Χριστέ, προ του σου θανάτου διασείσας του θανάτου το κράτος και δι’ ενός προσφιλούς την πάντων ανθρώπων προμηνύων εκ φθοράς ελευθερίαν». Το Σάββατο του Λαζάρου είναι, κατά κάποιο τρόπο, η εορτή όλων των νεκρών. Μας δίνει την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε και να συγκεκριμενοποιήσουμε την πίστη μας στην Ανάσταση. Ο Κύριός μας, τονώνοντας το ηθικό της Μάρθας, μας δίνει σχετικά με τους κεκοιμημένους μας μια πολύτιμη διδασκαλία. Είπε στη Μάρθα: « Αναστήσεται ο αδελφός σου». Η Μάρθα απάντησε: « Γνωρίζω ότι ο αδελφός μου θα αναστηθεί κατά τη γενική ανάσταση της εσχάτης ημέρας». Και ο Ιησούς ανταπάντησε: « Εγώ ειμί η ανάστασις και η ζωή». Η πίστη της Μάρθας ήταν ανεπαρκής σε δύο σημεία. Προέβαλε στο μέλλον, και μόνο στο μέλλον, την ανάσταση του αδελφού της και, δεύτερον, δεν αντιλαμβανόταν αυτή την ανάσταση παρά μόνο σε σχέση με ένα γενικό νόμο. Ο Ιησούς όμως της δείχνει ότι η ανάσταση είναι ένα γεγονός ήδη παρόν, επειδή Αυτός δεν προξενεί απλώς, αλλά είναι η ανάσταση και η ζωή. Οι κεκοιμημένοι μας ζουν διά και εν Χριστώ. Η ζωή τους συνδέεται με την προσωπική παρουσία του Χριστού και εκδηλώνεται εν αυτή. Εάν θελήσουμε να ενωθούμε πνευματικά με ένα κεκοιμημένο αδελφό μας που αγαπούσαμε πολύ, δεν θα προσπαθήσουμε να τον ζωντανέψουμε στη φαντασία μας, αλλά θα έρθουμε σε επικοινωνία με τον Ιησού και εν Αυτώ θα τον βρούμε.
Η ανάσταση του Λαζάρου είναι μια θαυμάσια επεξήγηση του χριστολογικού δόγματος. Μας δείχνει πώς, στο πρόσωπο του Ιησού, η θεία και η ανθρώπινη φύση ενώνονται χωρίς να συγχέονται: «Ανάστασις και ζωή των ανθρώπων υπάρχων, Χριστέ, εν τω μνήματι Λαζάρου επέστης, πιστούμενος ημίν τας δύο ουσίας σου». Αφενός, στον Ιησού ο άνθρωπος μπορεί να λυγίσει μπροστά στη συγκίνηση και να θλιβεί για την απώλεια ενός φίλου: « Εδάκρυσεν ο Ιησούς. Έλεγον δε οι Ιουδαίοι, ίδε πως εφίλει αυτόν». Αφετέρου, ο Θεός, εν Χριστώ, μπορεί να διατάξει τον θάνατο ως έχων εξουσία: « Φωνή μεγάλη εκραύγασε· Λάζαρε, δεύρο έξω. Και εξήλθεν ο τεθνηκώς…».
Τέλος, η ανάσταση του Λαζάρου παρακινεί τον αμαρτωλό να ελπίζει ότι, ακόμη και αν είναι πνευματικά νεκρός, μπορεί να ξαναζήσει: « Καμέ, φιλάνθρωπε, νεκρόν τοις πάθεσιν, ως συμπαθής εξανάστησον, δέομαι». Είναι κάποιες φορές που μια τέτοια πνευματική ανάσταση φαίνεται εξίσου αδύνατη όπως και η ανάσταση του Λαζάρου: « Κύριε, ήδη όζει, τεταρταίος γαρ εστί». Όλα όμως είναι δυνατά για τον Ιησού, από το να μεταστρέψει τον πιο σκληρόκαρδο αμαρτωλό μέχρι να αναστήσει ένα νεκρό: « Λέγει ο Ιησούς, άρατε τον λίθον…».
Να λιοπόν τι θα μάθουμε, αν πάμε το Σάββατο αυτό στη Βηθανία, στον τάφο του Λαζάρου. Εμείς όμως δεν θέλουμε να συναντήσουμε τον Λάζαρο. Θέλουμε να συναντήσουμε στη Βηθανία τον Ιησού και να ξενινήσουμε μαζί Του τη φετινή Μ. Εβδομάδα. Μας προσκαλεί ο ίδιος και μας περιμένει. Η Μάρθα ήρθε κρυφά να πει στην αδελφή της: « Ο διδάσκαλος πάρεστι και φωνεί σοι». Και η Μαρία « ως ήκουσεν, εγείρεται ταχύ και έρχεται προς Αυτόν». Ο Κύριος με καλεί. Θέλει κατά τις ημέρες του Πάθους Του να μην τον εγκαταλείψω. Θέλει, αυτές ακριβώς τις μέρες να αποκαλυφθεί σε μένα – που μπορεί ήδη να «όζω» – με ένα τρόπο καινούριο και υπέροχο. Κύριε, έρχομαι.
Η ανάσταση του Λαζάρου είναι ένα γεγονός που, όπως θα δούμε, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία. Συνδέεται μυστηριωδώς με την Ανάσταση του Κυρίου μας και παίζει, ως προς αυτή, το ρόλο μιας έμπρακτης προφητείας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Λάζαρος μας παρουσιάζεται στο κατώφλι της Μ. Εβδομάδας αναστημένος, ως προάγγελος της νίκης του Χριστού επί του θανάτου, όπως ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, παραμονές των Θεοφανείων, προανήγγειλε τον Επιφανέντα Χριστό. Πέρα όμως από τον πρωταρχικό αυτό χαρακτήρα της, η ανάσταση του Λαζάρου έχει και κάποιες δευτερεύουσες πτυχές τις οποίες είναι χρήσιμο να εξετάσουμε:
Η ανάσταση του Λαζάρου αναγγέλλει την ανάσταση των νεκρών η οποία έρχεται ως συνέπεια της Αναστάσεως του Κυρίου: « Λάζαρον τεθνεώτα τετραήμερον ανέστησας εξ Άδου, Χριστέ, προ του σου θανάτου διασείσας του θανάτου το κράτος και δι’ ενός προσφιλούς την πάντων ανθρώπων προμηνύων εκ φθοράς ελευθερίαν». Το Σάββατο του Λαζάρου είναι, κατά κάποιο τρόπο, η εορτή όλων των νεκρών. Μας δίνει την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε και να συγκεκριμενοποιήσουμε την πίστη μας στην Ανάσταση. Ο Κύριός μας, τονώνοντας το ηθικό της Μάρθας, μας δίνει σχετικά με τους κεκοιμημένους μας μια πολύτιμη διδασκαλία. Είπε στη Μάρθα: « Αναστήσεται ο αδελφός σου». Η Μάρθα απάντησε: « Γνωρίζω ότι ο αδελφός μου θα αναστηθεί κατά τη γενική ανάσταση της εσχάτης ημέρας». Και ο Ιησούς ανταπάντησε: « Εγώ ειμί η ανάστασις και η ζωή». Η πίστη της Μάρθας ήταν ανεπαρκής σε δύο σημεία. Προέβαλε στο μέλλον, και μόνο στο μέλλον, την ανάσταση του αδελφού της και, δεύτερον, δεν αντιλαμβανόταν αυτή την ανάσταση παρά μόνο σε σχέση με ένα γενικό νόμο. Ο Ιησούς όμως της δείχνει ότι η ανάσταση είναι ένα γεγονός ήδη παρόν, επειδή Αυτός δεν προξενεί απλώς, αλλά είναι η ανάσταση και η ζωή. Οι κεκοιμημένοι μας ζουν διά και εν Χριστώ. Η ζωή τους συνδέεται με την προσωπική παρουσία του Χριστού και εκδηλώνεται εν αυτή. Εάν θελήσουμε να ενωθούμε πνευματικά με ένα κεκοιμημένο αδελφό μας που αγαπούσαμε πολύ, δεν θα προσπαθήσουμε να τον ζωντανέψουμε στη φαντασία μας, αλλά θα έρθουμε σε επικοινωνία με τον Ιησού και εν Αυτώ θα τον βρούμε.
Το εσωτερικό του τάφου. Δεξιά η σκάλα που κατεβαίνει είναι ο νεκρικός θάλαμος. |
Τέλος, η ανάσταση του Λαζάρου παρακινεί τον αμαρτωλό να ελπίζει ότι, ακόμη και αν είναι πνευματικά νεκρός, μπορεί να ξαναζήσει: « Καμέ, φιλάνθρωπε, νεκρόν τοις πάθεσιν, ως συμπαθής εξανάστησον, δέομαι». Είναι κάποιες φορές που μια τέτοια πνευματική ανάσταση φαίνεται εξίσου αδύνατη όπως και η ανάσταση του Λαζάρου: « Κύριε, ήδη όζει, τεταρταίος γαρ εστί». Όλα όμως είναι δυνατά για τον Ιησού, από το να μεταστρέψει τον πιο σκληρόκαρδο αμαρτωλό μέχρι να αναστήσει ένα νεκρό: « Λέγει ο Ιησούς, άρατε τον λίθον…».
Να λιοπόν τι θα μάθουμε, αν πάμε το Σάββατο αυτό στη Βηθανία, στον τάφο του Λαζάρου. Εμείς όμως δεν θέλουμε να συναντήσουμε τον Λάζαρο. Θέλουμε να συναντήσουμε στη Βηθανία τον Ιησού και να ξενινήσουμε μαζί Του τη φετινή Μ. Εβδομάδα. Μας προσκαλεί ο ίδιος και μας περιμένει. Η Μάρθα ήρθε κρυφά να πει στην αδελφή της: « Ο διδάσκαλος πάρεστι και φωνεί σοι». Και η Μαρία « ως ήκουσεν, εγείρεται ταχύ και έρχεται προς Αυτόν». Ο Κύριος με καλεί. Θέλει κατά τις ημέρες του Πάθους Του να μην τον εγκαταλείψω. Θέλει, αυτές ακριβώς τις μέρες να αποκαλυφθεί σε μένα – που μπορεί ήδη να «όζω» – με ένα τρόπο καινούριο και υπέροχο. Κύριε, έρχομαι.
(Lev Gillet,(ενός Μοναχού της Ανατολικής Εκκλησίας) Πασχαλινή κατάνυξη,
Εκδ. ΑΚΡΙΤΑΣ ( Φεβρουάριος 2009) σ. 51- 55)
!>