Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
-
2015
(1348)
-
Δεκεμβρίου(121)
- Το video της Χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης της νεολ...
- Εὐχές Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυσο...
- ΕΥΧΕΣ ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. ΧΡΥΣΑΝΘ...
- ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΑΤΡΩ...
- Μέλη των Κατηχητικών μας ομάδων έψαλλαν τα κάλαντα...
- Η Ενορία μας πραγματοποίησε απογευματινή εκδρομή σ...
- Πρόσκληση για την κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτ...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ META THN ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣIN με τ...
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΟΠΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡ...
- ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ ΣΤΟΝ Ρ/Σ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Χριστουγεννιά...
- ΔΕΥΤΕΡΗ ΗΜΕΡΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΤΟΝ Ι.Ν. ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΛΕ...
- ΠΩΣ ΕΟΡΤΑΖΟΜΕΝ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ;
- Το θαύμα της Γεννήσεως του Κυρίου και οι αιώνιοι σ...
- Τα τίμια Δώρα από το Άγιον Όρος στο Αντίρριο
- Γιατί βάζουμε φλουρί στη Βασιλόπιτα; – Εσύ το ήξερες;
- Άγια Νήπια (περίπου 14.000) που εσφάγισαν με διατα...
- Απολυτίκιο Σφαγιασθέντων Νηπίων
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Ιερά Αγρυπνία...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Μπροστά από τ...
- Η Χριστουγεννιάτικη εορτή του κατηχητικού σχολείου...
- Η Χριστουγεννιάτικη Θεία λειτουργία στον Άγιο Νικό...
- Το θαύμα που κατέγραψε ένας πρωθυπουργός...!!!
- Ο ΑΡΧΙΔΙΑΚΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΜΑΡΤΥΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
- Κυριακή μετὰ τὴν Χριστοῦ Γέννησιν: Ματθ. β΄ 13-23
- Η κοπή της Βασιλόπιττας της Ι.Μ. Πατρών
- Ο Άγιος Παΐσιος για την Εορτή των Χριστουγέννων
- Ένα μικρό βίντεο που επισημαίνει ότι ο Χριστός ήρθ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής μετά την Χρισ...
- Την Κυριακή στο Ναό μας Θα τεθούν προς προσκύνηση,...
- Ἡ Δεσποτική ἑορτή τῶν Χριστουγέννων στήν Πάτρα
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΤΗΣ ΑΛΕΞΙΩΤ...
- Ἀπολυτίκιον Χριστουγέννων
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ...
- Μυστήριο συγκαταβάσεως καὶ κενώσεως
- Επιτέλους έγινε νόμος ο …υπόνομος - Σάββας Ηλιάδης
- Τά Κάλαντα τῶν Χριστουγέννων στόν Μητροπολίτη Πατρῶν
- Ευχαριστήριο
- Mήνυμα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. ...
- Καλά Χριστούγεννα !!!
- Καλήν εσπέραν άρχοντες ...
- «ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟ ΝΕΡΟ» - Χριστουγεννιάτικο δρώμενο στην...
- Μιά θαυμάσια Χριστουγεννιάτικη ἑορτή στό Ἐκκλησιασ...
- Στά Ἱδρύματα τῆς πόλεως τῶν Πατρῶν βρέθηκε παραμον...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ με τ...
- Το μαρτύριο της εν Χριστώ μαρτυρίας - Σάββας Ηλιάδης
- Eξαιρετική η Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση της νεολαί...
- Τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στην Ενορ...
- ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΒΡΕΦΟΥΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ὁ Μητροπολίτης μας συνομιλώντας μέ τούς Νέους
- Ἀποχαιρετήσαμε ἕνα ἥρωα
- Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως - ΕΡΧΕΤΑΙ Ο ΧΡΙΣ...
- Όλες οι κατασκευές της Φάτνης των Χριστουγέννων πο...
- Τὸ ἄστρο τοῦ Ἰακὼβ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Πρόσκληση για την Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολα...
- Ὁ Ἐ μ μ α ν ο υ ὴ λ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ἡ ἑορτή τῆς Πυροσβεστικῆς Ὑπηρεσίας στήν Πάτρα
- «ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟ ΝΕΡΟ» Χριστουγεννιάτικο δρώμενο στην Χ...
- Ἡ ἑορτή τοῦ Ἁγίου Διονυσίου στήν Πάτρα
- Ο Άγιος Διονύσιος ο εν Ζακύνθω, Αρχιεπίσκοπος Αιγίνης
- «Αἰσθητική καί θεολογική ἀνάλυση τῆς Ὀρθοδόξου εἰκ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΟΡ...
- ΚΑΙ ΕΠΙ ΓΗΣ ΕΙΡΗΝΗ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομ...
- Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- «Ἐλήλυθας ἐκ Παρθένου, οὐ πρέσβυς, οὐκ Ἄγγελος, ἀλ...
- Πραγματοποιήθηκε η ομιλία του π. Ιωάννου Δημητροπο...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΑ' ΛΟΥΚΑ με τον Σεβ. Μητροπολ...
- Άλλη μια κατασκευή Φάτνης στολίζει και φέτος το π...
- Ο π. Ιγνάτιος Καζάκος, ομίλησε στο Πνευματικό κέντ...
- "Πώς γίνεται η Ακολουθία της Προσκομιδής"
- ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΤΗΣ ΣΥΚΗΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Χριστουγεννιάτικη Έκθεση των Εργαστηρίων Ψυχαργώ
- Πρόσκληση για την Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση νεολα...
- Κυριακή ΙΑ΄ Λουκά - Η παραβολή του μεγάλου δείπνου
- Χριστουγεννιάτικη Εκδήλωση Βυζαντινής Μουσικής
- Υπέροχη φάτνη μαζί με χριστουγεννιάτικο καράβι στο...
- Χριστούγεννα χωρὶς Χριστό;
- Ο ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ
- Κυκλοφόρησε το νέο μας ημερολόγιο τοίχου για το έτ...
- ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΠΑΤ...
- Αναζητώντας τον Άγγελο Κυρίου!
- Στην επόμενη ενοριακή μας σύναξη - "Πώς γίνεται η...
- Θανατηφόρο παιχνίδι με την Αλήθεια - Σάββας Ηλιάδης
- Ο εορτασμός του Αγίου Νικολάου στις Αλυκές Κάτω Αχ...
- Μέγας πανηγυρικός εσπερινός ετελέσθη στις 5 Δεκεμβ...
- Απολυτίκιο Συλλήψεως Αγίας Άννης
- Σύλληψη της Αγίας Άννης
- Επί τη εορτή της Συλλήψεως της Αγίας Θεοπρομήτορος...
- ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ ΚΥΡΙΑΚΗΣ Ι' ΛΟΥΚΑ με τον Σεβ. Μητροπολί...
- Επίδειξη παρασκευής Προσφόρου στην Ενορία μας (φωτο)
- Μέ λαμπρότητα ἑορτάσθη ἡ ἱερά μνήμη τοῦ μεγάλου Πα...
- Όλο το χωριό χάρηκε στην παρουσία του νέου ιερέα
- Ἡ ἑορτή τῆς Ἁγίας Βαρβάρας στήν Πάτρα. 4.12.2015
- ΟΙ ΑΓΡΙΟΧΗΝΕΣ - π. Δημητρίου Μπόκου
- Βίος Αγίου Αμβροσίου Επισκόπου Μεδιολάνων
- Επίδειξη παρασκευής Προσφόρου στο Πνευματικό μας Κ...
- Γιὰ τὴ Γενοκτονία τῶν ἀδελφῶν μας Ποντίων
- Κυριακή Ι΄ Λουκά - Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΥΠΤΟΥΣΗΣ
- ΤΟ ΣΑΡΑΝΤΑΛΕΙΤΟΥΡΓΟ (β) - π. Δημητρίου Μπόκου
- Νοεμβρίου(100)
- Οκτωβρίου(130)
- Σεπτεμβρίου(96)
- Αυγούστου(116)
- Ιουλίου(123)
- Ιουνίου(110)
- Μαΐου(116)
- Απριλίου(135)
- Μαρτίου(105)
- Φεβρουαρίου(89)
- Ιανουαρίου(107)
-
Δεκεμβρίου(121)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015
00:30
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
1. Από το βιβλίο «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΕΥΓΕΛΗΣ», του δημοδιδασκάλου και Μακεδονομάχου Ιωάννου Ξανθού, καταγομένου από την Γευγελή της Μακεδονίας, μεταφέρουμε το παρακάτω απόσπασμα: Μέρος ΣΤ΄:«ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΕΙΣ ΓΕΥΓΕΛΗΝ»
Την 11ην Ιουλίου 1908 ανεκηρύχθη το Τουρκικόν Σύνταγμα και εις Γευγελήν. Κατά την ημέραν ταύτην όλοι οι Οθωμανοί της Γευγελής και των πέριξ χωρίων κατήλθον εις πάνδημον ένοπλον συλλαλητήριον προ του Διοικητηρίου, όπυ είχον κατέλθει και παρουσιασθή μικρά αντάρτικα σώματα Ελληνικά και κομιτατζήδων. Οι οπλρχηγοί και οι οπλίται Ελλήνων και Βουλγάρων ήσαν μεν ελεύθεροι πλην όμως άοπλοι. Μετά των Οθωμανών είχε κατέλθει και πολύ πλήθος Χριστιανικού κόσμου Ελλήνων και Βουλγάρων.
Εις τον εξώστην του Διοικητηρίου εξεφωνήθησαν λόγοι υπέρ του νέου καθεστώτος και διετυμπανίσθησαν τα αγαθά του Συντάγματος περί ισότητος, δικαιοσύνης και συναδελφώσεως των αλλοθρήσκων λαών της Αυτοκρατορίας. Εκεί είχον συγκεντρωθεί πολλοί αξιωματικοί καθώς και οπλαρχηγοί και οπλίται και των δύο παρατάξεων. Ως ήτο γνωστόν οι Έλληνες αντάρται είχον στολήν ευζώνου (φουστανέλλαν) μαύρου χρώματος και επειδή η ζωή αυτών ήτο σκληρή, καθόσον έτρεχον αποστάσεις νύκτα και ημέραν ως επί το πλείστον εις το ύπαιθρον, διά τούτο αι ενδυμασίαι αυτών ελερώνοντο. Ακόμη δε διά να μη γίνουν βάρος εις τα χωρία, δεν εισχωρούσαν εις αυτά διά να διανυκτερεύσουν και να αναπαυθούν, πλην εις εκτάκτους περιστάσεις. Διά να μη έχουν δε βάρος, δεν έφερον μαζύ των δύο στολάς ώστε όταν η μία ελερώνετο να αλλάζουν άλλην. Αι δε προμήθειαι αυτών εις τρόφιμα εγένοντο πάντοτε επί πληρωμή, διότι δεν ήθελον να επιβαρύνουν τον πτωχόν χωρικόν. Τουναντίον οι κομιτατζήδες είχον την ευχέρειαν να κρύπτωνται εντός των χωρίων και να παραμένουν κατά τας κακοκαιρίας εις αυτά και υπεχρέωναν τους κατοίκους να τους τροφοδοτούν άνευ πληρωμής. Ωσαύτως υπεχρέωναν τους χωρικούς να δίδουν εις αυτούς στολάς μεγάλης αξίας, αι οποίαι είχον σχέδιον αλβανικής ενδυμασίας (κεσπέτια). Τοιαύτας ενδυμασίας είχεν έκαστος κομιτατζής δύο ή τρεις. Συνεπώς κατά την εις Γευγελήν παράδοσιν των Ελλήνων ανταρτών και κομιτατζήδων, οι μεν Έλληνες αντάρται κατήλθον ως ήσαν με την λερήν φουστανέλλαν, οι δε κομιτατζήδες είχον ενδυθεί με καθαράς στολάς.
Κατά την διάρκειαν των εκφωνήσεων των λόγων υπέρ του τουρκικού Συντάγματος εκ του εξώστου, όπου ως ελέχθη παρευρίσκοντο και αντάρται και κομιτατζήδες, εγένετο ο εξής ιλαροτραγικός διάλογος μεταξύ ενός φανατικού Βουλγάρου εκ Γευγελής και μιας βουλγαρόφρονος γυναικός εκ του χωρίου Σμόκβιτσα, τον οποίον ήκουσα εκ του πλησίον:
Βούλγαρος: «Ίδετε! Έχουν πρόσωπον ν` ανεβούν οι βρωμιάρηδες οι Γραικοί επάνω εις τον εξώστην, που έχουν την φουστανέλλαν τους βρώμικην από την λέραν, ενώ των ιδικών μας παλληκαριών η στολή λάμπει από καθαριότητα».
Γυναίκα: «Να σκάση και να βουβαθή το στόμα σου που εξεστόμισε την ανόητόν σου φράσιν, διά τα καμαρωμένα σου σκυλιά, που νύκτα μέρα ήρχοντο και πλάγιαζαν εις τα στρώματά μας και έτρωγαν πίττες, κόττες και χαλβάδες από τον ιδρώτα του προσώπου μας και οι άνδρες μας εκάθοντο έξω από το χωριό διά να τους φυλάγουν και κατηγορείς τους Γραικούς, που αυτοί ήσαν πραγματικοί αντάρται, διότι νύκτα μέρα ευρίσκοντο εις την βροχήν και τα χιόνια, και το ξεροκόμματο του ψωμιού που μας ζητούσαν το επλήρωναν με το παραπάνω. Οι Γραικοί ήσαν ελευθερωταί, ενώ οι δικοί μας αντί να μας ελευθερώσουν μας εσκλάβωσαν, διότι δουλεύαμε και οι κόποι μας πήγαιναν δι` αυτούς».
Ο Βούλγαρος, κατακεραυνωθείς, αντί απαντήσεως έφυγεν από πλησίον μας, όπου είμεθα ανάμικτοι Έλληνες, Τούρκοι, Βούλγαροι, άνδρες και γυναίκες Χριστιαναί. Τοιαύται διαμαρτυρίαι ηκούσθησαν να λέγωνται και από άλλους Βουλγάρους…
2. Ένα ακόμη περιστατικό από το Γεώργιο Μόδη
Ο καπετάν Στέφος (από το Μοναστήρι) βγήκε με τα παλικάρια του και επιθεωρούσε την ύπαιθρο. Σε μια περιοδεία του διασταυρώθηκε με έναν Εβραίο γυρολόγο. Ο φτωχός άνθρωπος, σαν αντίκρισε στην ερημιά τους αγριάνθρωπους με τις φουστανέλες και τη μάχαιρα του Στέφου, βγαλμένη από τη θήκη της, πάγωσε.
- Αμάν εφέντη μ΄. Έχω έξι παιδιά. Πάρτε όσα χρήματα έχω επάνω μου. Χαλάλι, είπε στα τούρκικα, ενώ τα χείλη του και τα γένια του έτρεμαν.
- Δεν είμαι Τούρκος! Αποκρίθηκε αγριεμένος ο Στέφος στα τούρκικα.
- Αμάν γκοσποντίν, έχω έξι μικρούτσικα παιδιά, ξαναείπε στα βουλγάρικα ο Εβραίος.
- Δεν είμαι, σκύλε, Βούλγαρος, αποκρίθηκε ο Στέφος περισσότερο αγριεμένος στα βουλγάρικα.
- Αμάν εφέντη, εξακολούθησε ο Εβραίος, αρβανίτικα.
- Δεν είμαι ξιπόλυτος Αρβανίτης, είπε ο Στέφος, στη γλώσσα των Σκιπιταραίων.
Ο Εβραίος τα ΄χασε. Ευθύς αμέσως ένα χαμόγελο απλώθηκε στο πρόσωπό του.
- Α, Έλληνος καπετάνιος! Παρντόν. Ντεν φοβάμαι τώρα! Kαι έβγαλε την ταμπακέρα του να τους προσφέρει τσιγάρα.
Ηλιάδης Σάββας
Δάσκαλος
Κιλκίς, 1-12-2015
Και η εκδήλωσή μας αναφερόμενη στους Μακεδονομάχους, ως απάντηση στα υβριστικά περί αυτών λεγόμενα.
!>