Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
-
Νοεμβρίου(120)
- Λαμπρός ὁ ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου στ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Π...
- Ἡ κλήση τοῦ ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέα
- ΣΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ
- «Εὑρήκαμεν τὸν Μεσσίαν» - Αποστόλου Ανδρέου του Πρ...
- Κυριακή ΚΕ΄: «...για χάρη του Χριστού...»
- Μέ λαμπρότητα ὁ Ἑσπερινός τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρ...
- Άγιος Φιλούμενος ο Νεοιερομάρτυρας
- Τί είναι τελικά η Δευτέρα Παρουσία;
- Γέροντας Παΐσιος – Η φιλαυτία μας στερεί την ειρήν...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (᾽Ιωάν. α´ 36...
- Παρουσίαση ἐπετειακοῦ λευκώματος γραμματοσήμων γιά...
- Πορεία πρὸς τὴν Πανθρησκεία
- Ἐγκαινιάστηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη ὁ ξενών φιλοξενί...
- ΛΑΜΠΡΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Π...
- Πρωτοκλήτεια 2014 - Θεία Λειτουργία γιά τά Στρατ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- Πιὸ ἀξιόπιστη κι ἀπ’ τὸ θαῦμα - Ἡ Ἁγία Γραφὴ
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΡΩΝ
- Προσκύνημα της Ενορίας μας στο Ιερό Ησυχαστήριο το...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος ἐτίμησε το...
- Η Εορτή του Αγίου Φιλούμενου στον Ι. Ν. Αγ. Μαρίνη...
- Εκοιμήθη εν Κυρίω η Χριστίνα Ράτσκα
- Θάλασσα εὐλαβείας στήν ἑορτή τῶν Ἀχαϊῶν Ἁγίων,στήν...
- Ἡ ἀληθινὴ μόρφωση τῶν παιδιῶν
- Σύγχρονη Γεωπολιτική και Προφητικός Λόγος (video)
- Η πρώτη συνέντευξη του νέου Επισκόπου Κερνίτσης: "...
- Κυριακή Θ΄ Λουκά –«οὕτως ὁ θησαυρίζων ἑαυτῷ καὶ μὴ...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τῶν Ἀχαϊῶν Ἁγίων, στήν Πάτρα
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ Ι...
- Μια δασκάλα δεν συμπαθούσε καθόλου ένα μαθητή της....
- ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤ...
- Ιησούς Χριστός,όλοι ξέρουμε αυτό το όνομα, όμως πό...
- Το βολικό ή το άγνωστο;
- Μεγαλειώδης Ἐκδήλωση ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν...
- Ἐγκαινιάστηκε Ἔκθεση στήν Πάτρα γιά τά 50 χρόνια ἀ...
- Ἡ προσποίηση τοῦ Κυρίου
- Τι συμβολίζει το φωτοστέφανο στις αγιογραφίες;
- Πού είναι η δικαιοσύνη του Θεού…
- Προετοιμασία για τα Χριστούγεννα
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Εισοδίων της Υπεραγ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ
- Γενική Ἱερατική Σύναξη στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν ...
- Μπουτάρης: Δεν ανέχομαι να λένε ότι η Μακεδονία εί...
- «Ἡ ράβδος σου καὶ ἡ βακτηρία σου»
- Γιατί είναι σημαντική η ευχή της μάνας;
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν τίμησε τούς ἐθελοντές Αἱμοδό...
- ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΩΝ 2014
- Ἄγχος
- Πρώην μάρτυρας του ιεχωβά εξομολογείται...
- Όταν όλοι σκέπτονται κατά τον ίδιο τρόπο ...!!! (ε...
- Θεία Λειτουργία στον πανυγηρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου ...
- «Εἴδομεν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν...»
- Ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος καὶ τὸ Εὐαγγέλιο στὴν Ἐκκλ...
- Οἱ χαιρετισμοί τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου στόν Ἱε...
- Ἱερά Ἀγρυπνία καί μνημόσυνο γιά τόν μακαριστό Μητρ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ματθ. θ´ 9-1...
- Ο Αθηνών Ιερώνυμος Κοτσώνης. Μια ανεπανάληπτη μορφή
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Ο Αγιασμός γι...
- Από σήμερα αδελφοί, αρχίζει η νηστεία για τα Χριστ...
- Νηστίσιμες σοκολατένιες καριόκες
- Χριστουγεννιάτικες χειροτεχνίες - κατασκευές
- Λαμπρός ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμο...
- Ομιλία Αρχιμ.π. Αμβροσίου Γκουρβέλου στο πνευματικ...
- Συνέντευξη με τον Αρχιμ. π. Νεκτάριο Πέττα με αφορ...
- Ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος: ο Προφήτης της φιλανθ...
- Βαρθολομαίος: Οι Χριστιανοί στην Τουρκία θα πρέπει...
- Η αξία της Προσκομιδής για τους κεκοιμημένους μας
- Ο βαθύς συμβολισμός των λαμπάδων του γάμου
- Ο Άγιος Ιωάννης ο Ελεήμων εορτάζει στις 12 Νοεμβρίου
- Εντυπωσιακή και υπερήφανη σημαία 150 τ.μ. στην Χίο...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: ο Επιτάφιος Ύ...
- Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η αιμοδοσία στον Ι...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΩΝ 2014
- Μεγάλη Ἐκδήλωση γιά τό φιλανθρωπικό ἔργο τῆς Ἱερᾶς...
- Άγιος Πορφύριος – Το σπουδαίο είναι να μπούμε στην...
- ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΑ 2014 - Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων
- ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΓΕΡΟΝΤΑ ΓΕ...
- Προσκυνηματική εκδρομή στο Ι. Ησυχαστήριο του Οσίο...
- Φωτογραφίες από την πανήγυρη επί τη εορτή της συνά...
- Η θλίψη ως ευλογία
- Κυριακή Ζ' Λουκά - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ
- Χαιρετισμοί Αγίου Νεκταρίου
- Απολυτίκιον Αγίου Νεκταρίου
- Ο κόσμος των Αγγέλων
- Οι Άγγελοι κατά την Αγία Γραφή. Επί τη εορτή των Α...
- Κυθήρων Σεραφείμ: «Η Ριζάρειος Σχολή τυγχάνει αγνώ...
- Σπάνιες φωτογραφίες λίγες ώρες πριν την βύθιση του...
- "Καμπανάκι" κινδύνου από τον Χρήστο Γεωργίου, καθη...
- ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΑ 2014 - ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΙΕΡΟΨΑΛΤ...
- Το αφιέρωμα στον π. Γερβάσιο Παρασκευόπουλο, στο «...
- Το Σάββατο πανηγυρίζει ο Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσση...
- Χάνονται δέκα μεγάλες πόλεις της πατρίδας μας κάθε...
- Παντρεμένος ή όχι, αυτό πρέπει να το διαβάσετε...
- Μερικές φορές η εικόνα μιλά από μόνη της
- Πριν εξομολογηθείς ψάξε προσεκτικά…..!!!!
- Γραφικός χαρακτήρας: Τι λέει για την προσωπικότητα;
- Πώς γίνεται γνωστό στον άνθρωπο το θείο θέλημα;
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014
00:15
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Το φως στην διδασκαλία της ορθοδόξου πίστεώς μας κατέχει πρωτεύουσα θέση. Όχι βέβαια το φως το αισθητό, το κτιστό με όλα του τα γνωρίσματα τα φθαρτά και πεπερασμένα, αλλά το άκτιστό, και αΐδιο το Φώς το εκ Φωτός, όπως ομολογούμε στο σύμβολο της πίστεως.
Ο Χριστός δηλαδή, που γνωρίζει τον εαυτό Του στους πιστούς ως φώς. Σ’ εκείνους που δια της βιοτής τους αξιώθηκαν αυτής της θεοποιού θεωρίας του ακτίστου Φωτός.
Όλες οι εκκλησιαστικές τέχνες τονίζουν αυτή την αποκαλυπτική αλήθεια, ότι ο Θεός είναι φώς, και ως φως γνωρίζει τον εαυτό του στους θεουμένους.
Αυτό το φως στην ζωγραφική των εικόνων εκφράζεται ως φωτεινό στεφάνι γύρω από τις ιερές κεφαλές των εικονιζομένων προσώπων. Δηλώνει ότι ο άνθρωπος αυτός μετείχε από αυτή την ζωή της καθαρτικής, φωτιστικής, καί, θεοποιού ενεργείας του Τριαδικού Θεού.
Ο φωτοστέφανος, έχει καταγωγή ειδωλολατρική, και κληροδοτήθηκε αργότερα στην χριστιανική τέχνη. Τον συναντάμε στην Αίγυπτο, ως σύμβολο του ηλίου” κατόπιν και στον Βουδισμό, και από εκεί στην Ρώμη. Για παράδειγμα, φωτοστέφανος περιβάλλει την κεφαλή του αυτοκράτορος Τραϊανού στην αψίδα του Μ. Κωνσταντίνου.
Αλλά και αργότερα, κυρίως απο τον ιβ’ αιώνα σε πολλά αραβικά χειρόγραφα. Ενώ σε πολλές εικόνες της δύσης ο φωτοστέφανος είναι απαραίτητος να δηλώση την αγιότητα του εικονιζομένου προσώπου λόγω της κοσμικότητας που τα διακρίνει, στην ορθόδοξη ζωγραφική των εικόνων μπορούμε και από την όλη στάση του εικονιζομένου να καταλάβουμε την ιερότητά τους. Παρατηρούμε μάλιστα ότι σε πολλές εικόνες των παλαιοτέρων χριστιανικών παραστάσεων, όπως π.χ. στις τοιχογραφίες των κατακομβών, σε εικόνες του Χριστού και της Παναγίας ο φωτοστέφανος απουσιάζει εντελώς, καθώς επίσης και σε σαρκοφάγους του ιδ’ αιώνος και σε ορισμένα ψηφιδωτά, όπως π.χ. στα ψηφιδωτά του τρούλου του αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης.
Όταν οι χριστιανοί άρχισαν να χρησιμοποιούν τον φωτοστέφανο τον έβαζαν, όπως φαίνεται, όχι μόνο ως διακριτικό των ιερών μορφών, αλλά και των σημαινόντων προσώπων, όπως π.χ. στην Santa Maria Maggiore, φωτοστέφανο έχει και ο Ηρώδης, και όπως στον άγιο Βιτάλιο, οι Ιουστινιανός και Θεοδώρα. Γενικότερα στο Βυζάντιο, φωτοστέφανο έχουν τα μέλη της βασιλικής αυλής.
Για την ορθόδοξη εικονογραφία ο φωτοστέφανος καθιερώθηκε ως σύμβολο της μεθέξεως του εικονιζομένου προσώπου με τον Θεό, την πηγή του φωτός.
Ο φωτοστέφανος τοποθετείται μόνο στο κεφάλι του αγίου και όχι σε όλο του το σώμα, διότι ο εγκέφαλος είναι το πολυτιμότερο όργανο στον άνθρωπο σ’ αυτόν οδηγούν και από αυτόν πηγάζουν όλες οι αισθήσειςεκεί είναι το κέντρο της σκέψεως και της διανοίας. Τα πρόσωπα της εικόνας που διαπερνώνται από τούτο το άκτιστο φως μετέχουν μυστικά στην ζωή του Θεού, αφού κατά τον άγιο Γρηγόριο Νύσσης “διά τούτο τω φωτί, προσεγγίσασα η ψυχή φως γίνεται”.
Στην Δύση ο πνευματικός χαρακτήρας του συμβόλου αυτού παρανοήθηκε εντελώς. Έλαβε την μορφή ελλειψοειδούς, κυκλικού στεφανιού, που σχεδιάζεται πάνω και πέρα από το κεφάλι των αγίων. Εικονίζεται ως ακτινοβολία που πηγάζει μέσα από την μορφή του εικονιζομένου αγίου” “Ψυχή η καταλαμφθείσα τελείως υπό του αρρήτου κάλλους της δόξης του φωτός του προσώπου του Χριστού, και κοινωνήσασα πνεύματι αγίω τελείως… όλη οφθαλμός, και όλη φώς, και όλη πρόσωπον”, κατά τον άγιο Μακάριο τον μέγα.
Το χρώμα που χρησιμοποιείται συνήθως για τον φωτοστέφανο είναι χρυσό ή κίτρινο. Ο χρυσός κυρίως, αντιθέτως από τα άλλα χρώματα, δεν ζη από το φως διότι είναι φώς. Άλλωστε η παχύτητα της ύλης υπονοεί την απουσία φωτός, ενώ και η έντονη φωτεινότητα ελαφρώνει το βάρος και προκαλεί διαφάνεια.
Ο φωτοστέφανος μπορεί να κοσμείται με διάφορα σχήματα ή λουλούδια κ.λ.π., ενώ αυτόν του Χριστού τον συναντάμε σταυροφόρο, έχοντα μέσα του τα γράμματα Α-Ω ή αργότερα Ο-ΩΝ. Μπορούμε δε να τον συναντήσουμε και σε άλλους τύπους όπως, τετράγωνο ή τρίγωνο. Ο τετράγωνος έμπαινε συνήθως σε ιερά πρόσωπα που ήταν εν ζωή, για κάποιο ιερό έργο που επιτελούσαν. Τέτοιους φωτοστεφάνους συναντούμε στις κεφαλές των δύο κτητόρων που εικονίζονται εκατέρωθεν του αγ. Δημητρίου στον νότιο πεσσό του Ι. Βήματος του ομωνύμου ναού. Αλλά, και από τον ΙΓ’ αιώνα εμφανίζεται στην Δύση σχεδιαζόμενος, κυρίως στην παράσταση της Αγίας Τριάδος ή να περικλείη τον “Παντεπόπτην Θείον Οφθαλμόν”.
Ο φωτοστέφανος, λοιπόν, είναι εκείνο το σύμβολο που από την πρώτη του εμφάνιση δήλωνε κάτι ξεχωριστό και χρησιμοποιήθηκε από τους αγιογράφους για να δηλώση την θέωση και τον αγιασμό του εικονιζομένου προσώπου. Σ’ αυτόν τον εκφαντορικό γνόφο, (κατά τον Αρεοπαγίτη άγιο Διονύσιο) ας αποβλέπουμε όλοι μας μετέχοντας στην καθαρτική, φωτιστική, θεοποιό ενέργεια της Παναγίας Τριάδος.
Ο φωτοστέφανος των αγίων φως και ζωή του Ιεροδιακόνου Σιλουανού Πεπονάκη
Από το περιοδικό: εκκλησιαστική παρέμβαση
!>