Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
-
Νοεμβρίου(120)
- Λαμπρός ὁ ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου στ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Π...
- Ἡ κλήση τοῦ ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέα
- ΣΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ
- «Εὑρήκαμεν τὸν Μεσσίαν» - Αποστόλου Ανδρέου του Πρ...
- Κυριακή ΚΕ΄: «...για χάρη του Χριστού...»
- Μέ λαμπρότητα ὁ Ἑσπερινός τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρ...
- Άγιος Φιλούμενος ο Νεοιερομάρτυρας
- Τί είναι τελικά η Δευτέρα Παρουσία;
- Γέροντας Παΐσιος – Η φιλαυτία μας στερεί την ειρήν...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (᾽Ιωάν. α´ 36...
- Παρουσίαση ἐπετειακοῦ λευκώματος γραμματοσήμων γιά...
- Πορεία πρὸς τὴν Πανθρησκεία
- Ἐγκαινιάστηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη ὁ ξενών φιλοξενί...
- ΛΑΜΠΡΟΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη Μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Π...
- Πρωτοκλήτεια 2014 - Θεία Λειτουργία γιά τά Στρατ...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Προσκυνηματικ...
- Πιὸ ἀξιόπιστη κι ἀπ’ τὸ θαῦμα - Ἡ Ἁγία Γραφὴ
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΡΩΝ
- Προσκύνημα της Ενορίας μας στο Ιερό Ησυχαστήριο το...
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος ἐτίμησε το...
- Η Εορτή του Αγίου Φιλούμενου στον Ι. Ν. Αγ. Μαρίνη...
- Εκοιμήθη εν Κυρίω η Χριστίνα Ράτσκα
- Θάλασσα εὐλαβείας στήν ἑορτή τῶν Ἀχαϊῶν Ἁγίων,στήν...
- Ἡ ἀληθινὴ μόρφωση τῶν παιδιῶν
- Σύγχρονη Γεωπολιτική και Προφητικός Λόγος (video)
- Η πρώτη συνέντευξη του νέου Επισκόπου Κερνίτσης: "...
- Κυριακή Θ΄ Λουκά –«οὕτως ὁ θησαυρίζων ἑαυτῷ καὶ μὴ...
- Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τῶν Ἀχαϊῶν Ἁγίων, στήν Πάτρα
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ Ι...
- Μια δασκάλα δεν συμπαθούσε καθόλου ένα μαθητή της....
- ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤ...
- Ιησούς Χριστός,όλοι ξέρουμε αυτό το όνομα, όμως πό...
- Το βολικό ή το άγνωστο;
- Μεγαλειώδης Ἐκδήλωση ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν...
- Ἐγκαινιάστηκε Ἔκθεση στήν Πάτρα γιά τά 50 χρόνια ἀ...
- Ἡ προσποίηση τοῦ Κυρίου
- Τι συμβολίζει το φωτοστέφανο στις αγιογραφίες;
- Πού είναι η δικαιοσύνη του Θεού…
- Προετοιμασία για τα Χριστούγεννα
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Εισοδίων της Υπεραγ...
- Ο ΘΕΟΦΙΛΕΣΤΑΤΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΝΙΤΣΗΣ κ. ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ
- Γενική Ἱερατική Σύναξη στήν Ἱερά Μητρόπολη Πατρῶν ...
- Μπουτάρης: Δεν ανέχομαι να λένε ότι η Μακεδονία εί...
- «Ἡ ράβδος σου καὶ ἡ βακτηρία σου»
- Γιατί είναι σημαντική η ευχή της μάνας;
- Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν τίμησε τούς ἐθελοντές Αἱμοδό...
- ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΩΝ 2014
- Ἄγχος
- Πρώην μάρτυρας του ιεχωβά εξομολογείται...
- Όταν όλοι σκέπτονται κατά τον ίδιο τρόπο ...!!! (ε...
- Θεία Λειτουργία στον πανυγηρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου ...
- «Εἴδομεν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν...»
- Ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος καὶ τὸ Εὐαγγέλιο στὴν Ἐκκλ...
- Οἱ χαιρετισμοί τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου στόν Ἱε...
- Ἱερά Ἀγρυπνία καί μνημόσυνο γιά τόν μακαριστό Μητρ...
- Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής (Ματθ. θ´ 9-1...
- Ο Αθηνών Ιερώνυμος Κοτσώνης. Μια ανεπανάληπτη μορφή
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: Ο Αγιασμός γι...
- Από σήμερα αδελφοί, αρχίζει η νηστεία για τα Χριστ...
- Νηστίσιμες σοκολατένιες καριόκες
- Χριστουγεννιάτικες χειροτεχνίες - κατασκευές
- Λαμπρός ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμο...
- Ομιλία Αρχιμ.π. Αμβροσίου Γκουρβέλου στο πνευματικ...
- Συνέντευξη με τον Αρχιμ. π. Νεκτάριο Πέττα με αφορ...
- Ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος: ο Προφήτης της φιλανθ...
- Βαρθολομαίος: Οι Χριστιανοί στην Τουρκία θα πρέπει...
- Η αξία της Προσκομιδής για τους κεκοιμημένους μας
- Ο βαθύς συμβολισμός των λαμπάδων του γάμου
- Ο Άγιος Ιωάννης ο Ελεήμων εορτάζει στις 12 Νοεμβρίου
- Εντυπωσιακή και υπερήφανη σημαία 150 τ.μ. στην Χίο...
- Ψάχνοντας το αρχείο της Ενορίας μας: ο Επιτάφιος Ύ...
- Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η αιμοδοσία στον Ι...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΩΝ 2014
- Μεγάλη Ἐκδήλωση γιά τό φιλανθρωπικό ἔργο τῆς Ἱερᾶς...
- Άγιος Πορφύριος – Το σπουδαίο είναι να μπούμε στην...
- ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΑ 2014 - Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων
- ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΟΣΙΟ ΓΕΡΟΝΤΑ ΓΕ...
- Προσκυνηματική εκδρομή στο Ι. Ησυχαστήριο του Οσίο...
- Φωτογραφίες από την πανήγυρη επί τη εορτή της συνά...
- Η θλίψη ως ευλογία
- Κυριακή Ζ' Λουκά - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ
- Χαιρετισμοί Αγίου Νεκταρίου
- Απολυτίκιον Αγίου Νεκταρίου
- Ο κόσμος των Αγγέλων
- Οι Άγγελοι κατά την Αγία Γραφή. Επί τη εορτή των Α...
- Κυθήρων Σεραφείμ: «Η Ριζάρειος Σχολή τυγχάνει αγνώ...
- Σπάνιες φωτογραφίες λίγες ώρες πριν την βύθιση του...
- "Καμπανάκι" κινδύνου από τον Χρήστο Γεωργίου, καθη...
- ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΕΙΑ 2014 - ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΙΕΡΟΨΑΛΤ...
- Το αφιέρωμα στον π. Γερβάσιο Παρασκευόπουλο, στο «...
- Το Σάββατο πανηγυρίζει ο Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσση...
- Χάνονται δέκα μεγάλες πόλεις της πατρίδας μας κάθε...
- Παντρεμένος ή όχι, αυτό πρέπει να το διαβάσετε...
- Μερικές φορές η εικόνα μιλά από μόνη της
- Πριν εξομολογηθείς ψάξε προσεκτικά…..!!!!
- Γραφικός χαρακτήρας: Τι λέει για την προσωπικότητα;
- Πώς γίνεται γνωστό στον άνθρωπο το θείο θέλημα;
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014
00:14
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Λίγα λόγια για τη νηστεία των Χριστουγέννων
Είναι η δεύτερη μακρά περίοδος νηστείας μετά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή και είναι γνωστή στη γλώσσα του ορθοδόξου λαού μας ως σαραντάμερο. Περιλαμβάνει και αυτή σαράντα ημέρες αλλά δεν έχει την αυστηρότητα της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αρχίζει την 15η Νοεμβρίου και λήγει την 24η Δεκεμβρίου.
Η εορτή της κατά Σάρκα Γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη Δεσποτική εορτή του χριστιανικού εορτολογίου. Μέχρι τα μέσα του Δ' αιώνα η Εκκλησία της Ανατολής συνεόρταζε τη γέννηση και τη βάπτιση του Χριστού μαζί την ίδια ήμερα, στις 6 Ιανουαρίου και την ονόμαζε την εορτή αυτή Επιφάνεια. Τα Χριστούγεννα ως ξεχωριστή εορτή, εορταζομένη στις 25 Δεκεμβρίου εισήχθη στην Ανατολή από τη Δύση περί τα τέλη του Δ' αιώνα.
Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος, που πρώτος ομιλεί για την εορτή των Χριστουγέννων, την ονομάζει «μητρόπολιν πασών των εορτών» και μας πληροφορεί περί το 386 ότι «ούπω δέκατον έστιν έτος, εξ ου δήλη και γνώριμος ημίν αύτη η ημέρα (της εορτής) γεγένηται».
Με τη διαίρεση της άλλοτε ενιαίας εορτής και την καθιέρωση των τριών ξεχωριστών εορτών, της Γεννήσεως την 25η Δεκεμβρίου, της Περιτομής την 1η και της Βαπτίσεως την 6η Ιανουαρίου, διαμορφώθηκε και το λεγόμενο Δωδεκαήμερον, δηλαδή το εόρτιο χρονικό διάστημα από τις 25 Δεκεμβρίου ως τις 6 Ιανουαρίου. Έτσι διασώθηκε κατά κάποιο τρόπο η αρχαία ενότητα των δύο μεγάλων εορτών της Γεννήσεως και της Βαπτίσεως του Κυρίου.
Ή μεγάλη σημασία που απέκτησε με την πάροδο του χρόνου στη συνείδηση της Εκκλησίας η νέα εορτή των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των πιστών και ιδιαίτερα των μοναχών, απετέλεσαν τις προϋποθέσεις για την καθιέρωση και της προ των Χριστουγέννων νηστείας. Σ' αυτό ασφαλώς επέδρασε και η διαμορφωμένη ήδη τεσσαρακονθήμερη νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που προηγείτο του Πάσχα.
Όπως η εορτή έτσι και η νηστεία, ως προετοιμασία για την υποδοχή των γενεθλίων του Σωτήρος, εμφανίστηκε αρχικά στη Δύση, όπου η νηστεία αυτή ονομαζόταν Τεσσαρακοστή τον άγιου Μαρτίνου επειδή άρχιζε από την εορτή του άγιου τούτου της Δυτικής Εκκλησίας. Το ίδιο επανελήφθη και σ' εμάς, όπου πολλοί τη νηστεία των Χριστουγέννων ονομάζουν του άγιου Φιλίππου επειδή προφανώς αρχίζει την επομένη της μνήμης του Αποστόλου. Οι πρώτες ιστορικές μαρτυρίες, που έχουμε για τη νηστεία προ των Χριστουγέννων, ανάγονται για τη Δύση στον Ε' και για την Ανατολή στον ΣΤ' αιώνα. 'Από τούς ανατολικούς συγγραφείς σ' αυτήν αναφέρονται ό Αναστάσιος Σιναΐτης, ό Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικηφόρος ο Ομολογητής, ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, καθώς επίσης και ο Πατριάρχης Αντιοχείας Θεόδωρος Βάλσαμων.
Ή νηστεία στην αρχή, καθώς φαίνεται, ήταν μικρής διάρκειας. Ό Θεόδωρος Βαλσαμων, μας πληροφορεί για τα όσα ίσχυαν στην εποχή του και την ονομάζει «επταήμερον». Όμως υπό την επίδραση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής επεξετάθη και αυτή σε σαράντα ήμερες, χωρίς εν τούτοις να προσλάβει την αυστηρότητα της πρώτης.
Ή μεγάλη σημασία που απέκτησε με την πάροδο του χρόνου στη συνείδηση της Εκκλησίας η νέα εορτή των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των πιστών και ιδιαίτερα των μοναχών, απετέλεσαν τις προϋποθέσεις για την καθιέρωση και της προ των Χριστουγέννων νηστείας. Σ' αυτό ασφαλώς επέδρασε και η διαμορφωμένη ήδη τεσσαρακονθήμερη νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που προηγείτο του Πάσχα.
Όπως η εορτή έτσι και η νηστεία, ως προετοιμασία για την υποδοχή των γενεθλίων του Σωτήρος, εμφανίστηκε αρχικά στη Δύση, όπου η νηστεία αυτή ονομαζόταν Τεσσαρακοστή τον άγιου Μαρτίνου επειδή άρχιζε από την εορτή του άγιου τούτου της Δυτικής Εκκλησίας. Το ίδιο επανελήφθη και σ' εμάς, όπου πολλοί τη νηστεία των Χριστουγέννων ονομάζουν του άγιου Φιλίππου επειδή προφανώς αρχίζει την επομένη της μνήμης του Αποστόλου. Οι πρώτες ιστορικές μαρτυρίες, που έχουμε για τη νηστεία προ των Χριστουγέννων, ανάγονται για τη Δύση στον Ε' και για την Ανατολή στον ΣΤ' αιώνα. 'Από τούς ανατολικούς συγγραφείς σ' αυτήν αναφέρονται ό Αναστάσιος Σιναΐτης, ό Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικηφόρος ο Ομολογητής, ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, καθώς επίσης και ο Πατριάρχης Αντιοχείας Θεόδωρος Βάλσαμων.
Ή νηστεία στην αρχή, καθώς φαίνεται, ήταν μικρής διάρκειας. Ό Θεόδωρος Βαλσαμων, μας πληροφορεί για τα όσα ίσχυαν στην εποχή του και την ονομάζει «επταήμερον». Όμως υπό την επίδραση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής επεξετάθη και αυτή σε σαράντα ήμερες, χωρίς εν τούτοις να προσλάβει την αυστηρότητα της πρώτης.
Πως θα πρέπει να την νηστεύουμε;
Καθ' όλη τη διάρκεια του σαρανταημέρου δεν καταλύουμε κρέας, γαλακτερά και αυγά. Αντίθετα, επιτρέπεται να καταλύουμε ψάρι όλες τις ήμερες εκτός της Τετάρτης και της Παρασκευής, από την αρχή μέχρι και την 17η Δεκεμβρίου. Ψάρι καταλύουμε επίσης και κατά την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου, οποιαδήποτε ημέρα κι αν πέσει.
Aπό την 18η μέχρι και την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή της εορτής, επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου μόνο, εκτός των ημερών Τετάρτης και Παρασκευής που θα παρεμβληθούν και κατά τις οποίες τηρούμε ανέλαιη νηστεία. Επίσης με ξηροφαγία θα πρέπει να νηστεύουμε την πρώτη ήμερα της νηστείας, 15η Νοεμβρίου, καθώς και την παραμονή της εορτής, έκτος βέβαια κι αν πέσουν Σάββατο η Κυριακή.
Aπό την 18η μέχρι και την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή της εορτής, επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου μόνο, εκτός των ημερών Τετάρτης και Παρασκευής που θα παρεμβληθούν και κατά τις οποίες τηρούμε ανέλαιη νηστεία. Επίσης με ξηροφαγία θα πρέπει να νηστεύουμε την πρώτη ήμερα της νηστείας, 15η Νοεμβρίου, καθώς και την παραμονή της εορτής, έκτος βέβαια κι αν πέσουν Σάββατο η Κυριακή.
Νηστεία αποχή από πάσης αμαρτίας
«Επίσης οφείλουμε να μην τηρούμε μόνο την τάξη της νηστείας που αφορά τις τροφές, αλλά να απέχουμε και από κάθε αμαρτία, έτσι ώστε, όπως νηστεύουμε ως προς την κοιλιά, να νηστεύουμε και ως προς τη γλώσσα, αποφεύγοντας την καταλαλιά, το ψέμα, την αργολογία, τη λοιδορία, την οργή και γενικά κάθε αμαρτία που διαπράττουμε μέσω της γλώσσας.
Επίσης χρειάζεται να νηστεύουμε ως προς τα μάτια. Να μη βλέπουμε μάταια πράγματα. Να μην αποκτούμε παρρησία διά μέσου των ματιών. Να μην περιεργαζόμαστε κάποιον με αναίδεια. Ενώ επίσης θα πρέπει να εμποδίζουμε τα χέρια και τα πόδια από κάθε πονηρό πράγμα.
Επίσης χρειάζεται να νηστεύουμε ως προς τα μάτια. Να μη βλέπουμε μάταια πράγματα. Να μην αποκτούμε παρρησία διά μέσου των ματιών. Να μην περιεργαζόμαστε κάποιον με αναίδεια. Ενώ επίσης θα πρέπει να εμποδίζουμε τα χέρια και τα πόδια από κάθε πονηρό πράγμα.
Με αυτό τον τρόπο νηστεύοντας μια νηστεία ευπρόσδεκτη στον Θεό, αποφεύγοντας κάθε είδους κακία που ενεργείται διά μέσου της καθεμιάς από τις αισθήσεις μας, θα πλησιάσουμε, την άγια ήμερα των Χριστουγέννων αναγεννημένοι, καθαροί και άξιοι της μεταλήψεως των άγιων Μυστηρίων.
Πηγή: Ι.Ν. Αγίου Χαραλάμπους Κρύα Ιτεών Πατρών:
!>