Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
-
Ιουλίου(118)
- «Να, βλέπεις που αγωνίζεσαι…» - Γέροντας Εφραίμ Κα...
- Η αγάπη, η ανάγκη και η αξία της προσευχής
- Απογευματινή προσκυνηματική εκδρομή στην Ιερά Μονή...
- Τό χάρισμα τῆς ὑπομονῆς
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Δεκαπενταυγούστου Ι. Ν....
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ι.Ν. Παντοκράτορος Πατρών (2014)
- Ανέκδοτο: Καλημέρα παιδί
- Σαν έρθει η στιγμή της θείας Κοινωνίας...
- Η εορτή της Οσίας Ειρήνης της Χρυσοβαλάντου στην Ν...
- Ποιά πρέπει να είναι η σχέση μας με την Υπεραγία Θ...
- Τι είναι η ύψωση της Παναγίας ;
- ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
- Ο συγκλονιστικός Βίος της Οσίας Ειρήνης του Χρυσοβ...
- Η Αγία Ειρήνη η Χρυσοβαλάντου και τα τρία μήλα
- Ἡ μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς
- Η ΚΑΜΠΑΝΑ - (Ἀληθινὴ ἱστορία)
- Ο άνθρωπος όταν νιώθει πόνο...
- Συγκίνηση στη χειροτονία του Μητροπολίτη Σηλυβρίας...
- Χειροθεσία Μεγάλου Αρχιδιακόνου κ. Ανδρέου στο Οικ...
- Η ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΕΙΣ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΝ ΤΟΥ ΕΨΗΦΙΣΜΕΝΟΥ ΕΠΙΣΚ...
- Σκέψεις στο Ευαγγέλιο της Κυριακής Ζ΄ Ματθαίου
- Ἡ προστασία τῶν ἁγίων Ἀγγέλων καί ἡ ψυχική ἰατρεία...
- Ατενίζω μια πατρίδα ευλογημένη από τον Θεό - Όμορφ...
- Συλλείτουργο για την Πολιούχο του Λαγκαδά (ΦΩΤΟ)
- Φωτογραφίες από την πανήγυρη του παρεκκλησίου της ...
- Ο Μητροπολίτης Πατρών στην έναρξη των κατασκηνώσεω...
- Γιατί πρέπει να πίνετε ζεστό καφέ το καλοκαίρι
- Φωτογραφικό υλικό από την προσκυνηματική μας εκδρο...
- Με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια εορτάστηκε στην Ιερά Μο...
- Φωτογραφικό υλικό από την προσκυνηματική μας εκδρο...
- Ο πνευματικός καθορίζει κάθε πότε θα κοινωνάει ο π...
- Δεν είναι περίεργο;
- ΕΚΚΛΗΣίΑ & ΟΝΕΙΡΟΚΡίΤΗΣ: Τελικά, με τα Όνειρα τί γ...
- Ἡ Κοίμησις τῆς Θεοτόκου καί οἱ εὐεργεσίες της
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ Ι. ΠΑΡΕΚΚ...
- ΚΥΠΡΟΣ 1974-2014, ΣΑΡΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΛΑΒΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΗΣ
- Ο Προφήτης Ηλίας: Ένας ζωντανός Άγιος!
- Ο Άγιος Προφήτης Ηλίας (+ Αρχιμ. Γεωργίου Καψάνη)
- Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου
- Στις 25 Ιουλίου πανηγυρίζει το παρεκκλήσιο του Ι.Ν...
- Ο ζηλωτής!
- Ο Προφήτης Ηλίας (βίντεο για παιδιά)
- Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος για τους γά...
- 19-07-1944 - Ανάμνηση θαύματος Αγίου Χαραλάμπους σ...
- Οι εργασίες για την ολοκλήρωση του Ιερού Ναού του ...
- Συμμετοχή του χορευτικού τμήματος των Κατηχητικών ...
- Αρχιερατική Θεία Λειτουργία υπό του Μητροπολίτου Π...
- Εσπερινός και Λιτάνευσις της εικόνος της Αγίας Μαρ...
- Φωτογραφίες από το μουσικοχορευτικό πρόγραμμα στον...
- Αγία Μαρίνα, η πολύαθλος Μάρτυς
- Σπιτικό παγωτό καϊμάκι
- Η ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΑΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ Μ...
- Πότε κάνουμε το σταυρό μας στις ακολουθίες, αλλά κ...
- Γιατί προσευχόμαστε στραμμένοι προς Ανατολάς;
- Ο αγαπητός φίλος και αδελφός π. Ανδρέας Σοφιανόπου...
- Τον πατρινό π. Μάξιμο Βγενόπουλο, εξέλεξε σήμερα η...
- 4ήμερη προσκυνηματική εκδρομή στο ιερό νησί της Απ...
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως Ιερού Ναού Αγίας Μαρίνης Πατρών
- ΚΥΡΙΑΚΗ 13-7-14 - ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟΝ...
- Η κραυγαλέα σιωπή για την Κύπρο
- Τελικά πόσο μάγκας είσαι;
- Τὸ ἰσχυρότερο στήριγμα
- Γ. Καραγκούνης: Με την βοήθεια του Θεού περάσαμε σ...
- Σπιτικό παγωτό σοκολάτα
- Ὁ Λέων τῆς Ρώμης σὲ καιροὺς οἰκουμενισμοῦ
- Κυριακή των αγίων Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου
- Η Ευχή του Χερουβικού
- Κυριακή των Πατέρων της Δ΄Οικουμενικής Συνόδου – Τ...
- Κυριακή Ε' Ματθαίου: Σύναξις των Πατέρων της Δ' Οι...
- Aκολουθία του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου
- Γέροντας Παΐσιος: Ο ασυρματιστής του Θεού (ΒΙΝΤΕΟ)
- ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. ΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ Ή ΔΕΝ ΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ...
- Σαν σήμερα πριν από 20 χρόνια εκοιμήθη ο Αγιορείτη...
- "ΠΙΛΟΤΙΚΑ" ΚΑΙ ΤΙΣ 52 ΚΥΡΙΑΚΕΣ... (ΣΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝ...
- Όταν η Θεία Αγάπη αγγίζει την ψυχή...
- Χρήσιμες συμβουλές για το Μυστήριο του Βαπτίσματος...
- Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας εορτάζει την Ανάμνηση του ...
- Από τη βαρβαρότητα στην αγιότητα (Αγ. Όλγα, + 11 Ι...
- Σπιτική βυσσινάδα
- Μακαριστή Πρεσβυτέρα Ελένη Τελόγλου: «Η Μπουμπουλίνα»
- Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Γρεβενών Σέργιος
- Παναγία Σουμελά: Η Μάνα των Ποντίων (βίντεο)
- Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ KAI ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΥ ΕΙΚΟΝΟΣ ΤΗΣ Π...
- Έντεκα έτη από την εκδημία του μακαριστού Μητροπολ...
- Το πρόγραμμα της προσκυνηματικής μας εκδρομής στο ...
- 3 κινήσεις
- Εκπληκτικό βίντεο που μας ξεναγεί στα ειδυλιακά το...
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστ...
- Αν θέλει ὁ Θεός
- Αλευροχαλβάς με ιδιαίτερη γεύση!
- Η Θεολογική σημασία της καμπάνας
- Δείτε ένα παιδί και θα δείτε πως θέλει ο Θεός να ξ...
- ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΙΕΡΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
- Αγία Κυριακή η Μεγαλομάρτυς [7 Ιουλίου]
- Κυριακή Δ' Ματθαίου: Όλοι χωράνε στη Βασιλεία του ...
- Κυριακὴ Δ΄ Ματθαίου - Ὁ ἑκατόνταρχος ὑπόδειγμα πίσ...
- Μέσα σ' ένα λεωφορείο...
- Μια σπάνια, παράξενη για μένα, φωτογραφία του 1920...
- Αίνοι Γ΄ ήχου - Δ΄ Εωθινό Δοξαστικό (Θρασύβουλος Σ...
- Με τη βοήθεια του Θεού ολοκληρώθηκαν οι εργασίες γ...
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Κυριακή 13 Ιουλίου 2014
01:06
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Όταν αρχίσει να ψάλλεται ο Χερουβικός Ύμνος, αρχίζει κι ο λειτουργός ιερέας, μπροστά στην αγία Τράπεζα, να διαβάζει «καθ’ εαυτόν» και «υπέρ εαυτού» την ευχή, όπως λέγεται, του Χερουβικοί Ύμνου. Είναι μια προσωπική και εξομολογητική ευχή του ιερέα, από τις πιο δυνατές και θεόπνευστες ευχές της θείας Λειτουργίας. Στις δύο ευχές των πιστών πιο πρώτα πάλι ο λειτουργός ιερέας παρακάλεσε για τον εαυτό του, μα τώρα πιο πολύ αισθάνεται την ανάγκη να εξομολογηθεί και να μιλήσει «ενώπιος ενωπίω» προς τον Ιησού Χριστό, τον αιώνιο και μέγα Αρχιερέα της Εκκλησίας. Είναι από τις λίγες ευχές της θείας Λειτουργίας, που λέγονται προς τον Ιησού Χριστό, και είναι η μόνη απ’ όλες τις ευχές που πρέπει να λέγεται μυστικά, όσο που να ακούνε μόνο οι συλλειτουργοί ιερείς. Θα εξηγήσουμε και θα αναλύσουμε όσο μπορέσουμε την ευχή, που καθώς όλες οι ευχές χωρίζεται σε δυο μέρη, έτσι όπως την χωρίζομε κι εμείς στη σημερινή ομιλία.
Ο λειτουργός αρχίζει με μια συντριπτική ομολογία, με την οποία κάθε ιερέας τοποθετείται ενώπιον του Θεού. Το να υπηρετεί κανένας το Θεό και να τελεί τη θεία Λειτουργία είναι μεγάλο και φοβερό όχι μόνο σε κάθε άνθρωπο, αλλά και σ’ αυτές τις επουράνιες δυνάμεις. «Ουδείς άξιος των συνδεδεμένων ταις σαρκικαίς επιθυμίαις και ηδοναίς προσέρχεσθαι ή προσεγγίζειν ή λειτουργείν σοι, Βασιλεύ της δόξης· το γαρ διακονείν σοι μέγα και φοβερόν και αυταίς ταις επουρανίαις δυνάμεσιν». Κανένας, από εκείνους που είναι δεμένοι με τις σαρκικές επιθυμίες και ηδονές, δεν είναι άξιος να έρχεται και να πλησιάζει και να σε λειτουργεί, ένδοξε Βασιλέα. Γιατί να σε υπηρετεί κανένας είναι μεγάλο και φοβερό και σ’ αυτές τις επουράνιες δυνάμεις. Κανένας ιερέας ποτέ δεν πλησιάζει στην αγία Τράπεζα, για να κάνει τη θεία Λειτουργία, πιστεύοντας στην αγιότητά του. Αν γελαστεί και το πιστέψει πως είναι άγιος, δεν πρέπει να λειτουργεί. Αλλά εδώ δεν κάνει να λέμε πολλά, γιατί όσο περισσότερα λέμε, τόσο χειρότερα για μας. Εδώ κάνουμε το σταυρό μας, σιωπούμε και ζητούμε το έλεος του Θεού.
Γιατί ο Θεός, γνωρίζοντας την αξία του ανθρώπου, κι όταν ο άνθρωπος πέφτει και αμαρτάνει, και άνθρωπος έγινε καί αρχιερέας υπήρξε και το θείο μυστήριο της Ευχαριστίας σύστησε, και αντί για Αγγέλους εδώ στη γη ανθρώπους έβαλε για να τον υπηρετούν. «Αλλ’ όμως διά την άφατον και αμέτρητόν σου φιλανθρωπίαν ατρέπτως και αναλλοιώτως γέγονας άνθρωπος και αρχιερεύς ημών εχρημάτισας και της λειτουργικής ταύτης και αναιμάκτου θυσίας την ιερουργίαν παρέδωκας ημίν, ως Δεσπότης των απάντων». Αλλ’ όμως για την ανέκφραστη και αμέτρητη φιλανθρωπία σου, χωρίς να πάψεις να είσαι Θεός και χωρίς να αλλάξεις, έγινες άνθρωπος και υπήρξες αρχιερέας μας και μας ἄφησες αυτήν εδώ τη λειτουργία και την ιερουργία της αναίμακτης θυσίας, σαν Δεσπότης που είσαι των όλων. Μέσα σε ό,τι κάνει ο Θεός για το ανθρώπινο γένος, αν τίποτε άλλο δεν μπορούμε να εξηγήσουμε, όμως ένα καταλαβαίνουμε, την αξία του ανθρώπου, για την οποία η αγάπη του Θεού κάνει τα πάντα.
Ο Θεός είναι πραγματικά ο Δεσπότης και κυρίαρχος όλων όσα υπάρχουν στον ουρανό και στη γη. Όχι σαν δυνάστης, αλλά η δύναμη που κρατάει τα πάντα· η πρόνοια που συντηρεί και κυβερνάει τον κόσμο, ο Βασιλέας του λαού του, που είναι η Εκκλησία, ο μόνος άγιος και μακάριος, που χαίρει και βρίσκει ανάπαυση, Όταν οι άνθρωποι επιτελούν αγιοσύνη μέσα στο σωτήριο φόβο του. «Συ γαρ μόνος, Κύριε ο Θεός ημών, δεσπόζεις των επουρανίων και των επιγείων, ο επί θρόνου χερουβικού εποχούμενος, ο των Σεραφείμ Κύριος και βασιλεύς του Ισραήλ, ο μόνος άγιος και εν αγίοις αναπαυόμενος». Γιατί εσύ μόνος, Κύριε και Θεέ μας, εξουσιάζεις τα επουράνια και τα επίγεια, εσύ που έχεις το θρόνο σου επάνω στα Χερουβείμ, που είσαι ο Κύριος των Σεραφείμ κι ο Βασιλέας του Ισραήλ, ο μόνος άγιος, που βρίσκεις ανάπαυση μέσα στους αγίους, Τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ και ο Ισραήλ και οι άγιοι ανάμεσα στους οποίους βρίσκεται ο Θεός, είναι η ουράνια και η επίγεια Εκκλησία στη λειτουργική της τώρα σύναξη.
Στο σημείο αυτό, να πούμε έτσι, γίνεται η μετάβαση από το πρώτο στο δεύτερο μέρος της ευχής. «Σε τοίνυν δυσωπώ τον μόνον αγαθόν και ευήκοον επίβλεψον επ’ εμέ τον αμαρτωλόν και αχρείον δούλον σου, και καθάρισόν μου την ψυχήν και την καρδίαν από συνειδήσεως πονηράς· και ικάνωσόν με τη δυνάμει του Αγίου σου Πνεύματος, ενδεδυμένον την της ιερατείας χάριν, παραστήναι τη αγία σου ταύτη τραπέζη και ιερουργήσαι το άγιον και άχραντον σώμα σου και το τίμιον αίμα». Εσένα λοιπόν θερμά παρακαλώ, που εσύ μόνο είσαι όλο καλωσύνη και πρόθυμος να ακούσεις· ρίξε τη ματιά σου επάνω σε μένα τον αμαρτωλό και τιποτένιο δούλο σου, και καθάρισε την ψυχή και την καρδιά μου από κάθε πονηρία μέσα μου, και κάνε με ικανό, ντυμένο με τη χάρη της ιερωσύνης, να σταθώ μπροστά σε τούτη την αγία σου Τράπεζα και να ιερουργήσω το άγιο και άχραντο σώμα σου και το τίμιο αίμα.
Αυτά τα λόγια είναι μόνο για τον ιερέα και μόνο ο ιερέας τα ζει και τα καταλαβαίνει. Αυτός, που με τη χάρη του Θεού και με την εντολή του λαού πλησιάζει, τώρα ένα βήμα ακόμα πιο κοντά στην αγία Τράπεζα. «Σοι γαρ προσέρχομαι κλίνας τον εμαυτόν αυχένα και δέομαι σου μη αποστρέψης το πρόσωπόν σου απ’ εμού, μηδέ αποδοκιμάσεις με εκ παίδων σου, αλλ’ αξίωσον προσενεχθήναί σοι υπ’ εμού του αμαρτωλού και αναξίου δούλου σου τα δώρα ταύτα». Γιατί σε σένα έρχομαι, σκύβω την κεφαλή μου και σε παρακαλώ· μη μου γυρίσεις το πρόσωπό σου και μη με ξεχωρίσεις από τα παιδιά σου, αλλά αξίωσέ με τον αμαρτωλό και ανάξιο δούλο σου να σου προσφέρω αυτά τα δώρα. Κάπου στα προηγούμενα είπαμε για τα λειτουργικά βιβλία, που κάποιοι κρατάνε στα χέρια τους, όταν γίνεται η θεία Λειτουργία. Άραγε τί διαβάζουν τώρα και τί σκέφτονται, όταν ο ιερέας «καθ’ εαυτόν» και «υπέρ εαυτόν» κάνει μπροστά στο Θεό αυτή την εξομολόγηση;
Τα τελευταία λόγια, με τα οποία κλείνει η ευχή, είναι η εκφώνηση, που κι αύτη λέγεται μυστικά· «Συ γαρ ει ο προσφέρων και προσφερόμενος και προσδεχόμενος και διαδιδόμενος, Χριστέ ο Θεός ημών, και σοι την δόξαν αναπέμπομεν, συν τω ανάρχω σου Πατρί και τω παναγίω και αγαθώ και ζωοποιώ σου Πνευματι, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν». Γιατί εσύ είσαι εκείνος που προσφέρεις και προσφέρεσαι, εκείνος που δέχεσαι τα δώρα και ο ίδιος που μοιράζεσαι Χριστέ Θεέ μας, κι εμείς εσένα δοξάζομε μαζί με τον άναρχο Πατέρα σου και το πανάγιο και αγαθό και ζωοποιό Πνεύμα, τώρα και πάντα και στους ατελεύτητους αιώνες Αμήν. Στην εκφώνηση αυτή κλείνεται όλη η θεολογία για την ιερωσύνη του Ιησού Χριστού, που είναι η ιερωσύνη της Εκκλησίας. Ο Ιησούς Χριστός στη θεία Λειτουργία είναι και ο ιερέας που λειτουργεί και ο αμνός που προσφέρεται· και εκείνος που δέχεται τα δώρα και εκείνος που διανέμεται στο λαό.
Η ευχή του Χερουβικού Ύμνου είναι μια από τις τέσσερις ευχές της θείας Λειτουργίας, που αναφέρονται στον Ιησού Χριστό. Η μία είναι η ευχή πριν από την ανάγνωση του Ευαγγελίου, οι άλλες δύο είναι προς το τέλος της θείας Λειτουργίας. Όπως είπαμε, είναι προπαρασκευαστική ευχή του ιερέα, μια ταπεινή δηλαδή εξομολόγηση του λειτουργού, που πολλές φορές κι όταν δεν θα ήθελε, πρέπει να λειτουργήσει, γιατί πρέπει να κοινωνήσουν οι πιστοί. Εδώ δεν μπορεί να καταλάβει κανείς την αγωνία του ανθρώπου ενώπιον του χρέους του παρά μόνο αν είναι ιερέας. Θα ξαναθυμηθούμε εδώ τα λόγια της πρώτης ευχής των πιστών, ότι δηλαδή οι ιερείς λειτουργούμε «υπέρ των ημετέρων αμαρτημάτων και των του λαού αγνοημάτων». Αυτό θα πει πως ο ιερέας κρίνεται κι ο λαός σώζεται. Μα αυτή είναι η πίστη ενός καλού και ταπεινού ιερέα, πως θα σωθεί κι αυτός μαζί μ’ εκείνους, για τη σωτηρία των οποίων, μαζί με τους οποίους και με την εντολή τους λειτουργεί. Και κάθε φορά που στέκεται μπροστά στην αγία Τράπεζα κι ετοιμάζεται για να προσφέρει τα τίμια δώρα με αληθινή ταπείνωση και συντριβή εξομολογείται «καθ’ εαυτόν» και «υπέρ εαυτόν»· «επίβλεψον επ’ εμέ τον αμαρτωλόν και αχρείον δούλον σου και καθάρισόν μου την ψυχήν και την καρδίαν από συνειδήσεως πονηράς». Αμήν.
(+Διονυσίου, Μητροπ. Σερβίων και Κοζάνης, «Η Θεία Λειτουργία», εκδ. Αποστ. Διακονίας)
πηγή:askitikon.eu
!>