Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
-
Μαρτίου(112)
- Δεν απαιτείται τόσο τόπος, όσο τρόπος προσευχής
- «Άγιος, άγιος, άγιος, Κύριος Σαββαώθ»
- Εργασία και προσευχή
- Η επίκληση του ονόματος του Χριστού
- Η Κλίμαξ του αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου
- Δ΄ Κυριακή των Νηστειών: Μνήμη του αγίου Ιωάννου τ...
- Η «Κλίμαξ των Αρετών» του οσίου Ιωάννου Σιναΐτου (...
- Προσκύνημα στην Ι. Μ. Παναγίας Ελεούσης (φωτο)
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 30 Μα...
- Περί προσευχής και ασπασμού των εικόνων - Γέροντος...
- ΦΤΥΣΤΕ ΤΟΥΣ ΨΕΥΣΤΕΣ, ΠΟΥ ΠΑΡΑΧΑΡΑΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ...
- Ο Καθηγούμενος της Ι.Μ. Ομπλού π. Νεκτάριος, θα ομ...
- Απάντηση της Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτ...
- Ανάλογη επιτυχία με την πρώτη είχε και η δεύτερη π...
- 25η Μαρτίου στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κ. Αχαΐας (φω...
- Προσκυνηματική εκδρομή στο νησί της Λέσβου διοργαν...
- Φώτης Κόντογλου - Το δίπορτο
- Η Πλάνη των ζωδίων
- Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η θεατρική παρ...
- «Πατρο - Κοσμάς, ο πρόδρομος του ’21»
- Έθνος, Ελληνική γλώσσα, Εκκλησία, Θρησκεία, Ελευθε...
- Χωρίς αρετή, πόνο και πίστη...
- "Ο κόσμος μας έλεγε τρελλούς"
- Μαντώ Μαυρογέννους (ΤΑΙΝΙΑ)
- ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ 1821 - Π. Γ. Μεταλληνός,...
- Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ (ταινία)
- Ἡ ἐπανάσταση τοῦ 1821 καὶ ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας
- Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
- Ευαγγελισμός Θεοτόκου - ομιλία π. Ανδρέου Κονάνου
- ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Μπουμπουλίνα - Ταινία
- ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΑΓΙΑΣ...
- Τα έργα στο νέο Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου συνεχί...
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Τὸ σημείο του Σταυρού στὴν καθημερινή μας ζωή
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό μας (φώτο...
- Ομιλία στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου
- "Δόξα τῆς Ἑλλάδος ἡ Ἐπανάσταση τοῦ 1821"
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως - Γ΄ των Νηστειών σ...
- Μακάριοι οι εν Κυρίω αποθνήσκοντες… Αρχιμανδρίτης ...
- Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ
- Κυριακή Γ' Νηστειών: Ο Σταυρός δεν είναι λυπηρός α...
- Τι σημαίνει το φτύσιμο για την αποτροπή της βασκαν...
- Ομιλία Δημήτριου Παναγόπουλου στον Ευαγγελισμό της...
- Θ. Κολοκοτρώνης: «Ἐγώ εἶμαι Θεόφιλος - Σάν τό Θεό ...
- Η ψυχή μας...
- Ο Μακαριστός Νικόδημος απαγγέλλει το Ευαγγελικό Αν...
- Εκοιμήθη ο π. Χριστοφόρος Μεϊντανάς
- "Το Όρος.."
- Ο Σταυρός του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού - Μητροπολ...
- Οι ήρωες του 21 που στόλιζαν τις σχολικές μας τάξε...
- Eνοριακό Μνημόσυνο στον Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης
- Βάλε ουρανό στη ζωή σου
- Ένας αδελφός έκανε συνεχώς αυτή την προσευχή στο Θεό…
- Νηστίσιμες σοκολατένιες καριόκες
- Η ιστορική αλήθεια για τους Ελληνες Αρβανίτες
- ΕΥΛΟΓΙΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ!!ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΕΠΑΙΡΝΕ ΤΟ...
- Μην ζητάμε να δούμε τον Θεό, απροετοίμαστοι!
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ Ι. ΜΟΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ...
- Ὁ Μακρυγιάννης μᾶς θυμίζει ὅσα ξεχάσαμε!
- Πρόσεχε τον εαυτό σου!
- Η σιωπή της Σαρακοστής
- Ξανάνοιξε η Ιερά Μονή Ευαγγελιστρίας Κάστρου Άκοβα...
- Ο Όσιος Αλέξιος ο άνθρωπος του Θεού
- Τσιμεντοστρώθηκε το προαύλιο γύρω από το Ναό μας κ...
- «ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ ΤΟ ΨΩΜΙ ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΕΦΑΓΕ...»
- Ενθρονίστηκε ο νέος Καθηγούμενος της Μονής Γρηγορί...
- Κυριακὴ Β΄ Νηστειῶν: Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο ...
- Αγιορείτικο ψωμί
- Εν τη ερυθρά θαλάσση - Γερόντισσα Μελάνη Μακρυγιάννη
- Ευαγόρας Παλληκαρίδης
- Την Ωραιότητα της Παρθενίας σου - Λ. Αγγελόπουλος
- Η ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤ...
- Για όσους φοβούνται να κοινωνήσουν για να μην κολλ...
- Η πίτσα της νηστείας
- Άγιος Νεκτάριος: Μακάριος είναι ο άνθρωπος που ελπ...
- ο π. Βασίλειος Μπλάνας στη Χριστιανική Στέγη Πατρών
- Η δύναμη της αγάπης
- «Ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού νυν ημέρα σωτη...
- Η Θεία Λειτουργία των Προκαθημένων στο Φανάρι την ...
- ΒΛΑΚΑ ΕΛΛΗΝΑ, ΣΚΑΣΕ ΚΑΙ ....ΔΟΥΛΕΥΕ! - Μητροπολίτη...
- «Πατρο - Κοσμάς, ο πρόδρομος του ’21» - θεατρική π...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάο...
- Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ενορία μας (φωτο)
- Ο τρίτος Κατανυκτικός Εσπερινός στον Ι.Ν. Παντοκρά...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
- Κυριακή της Ορθοδοξίας
- «Νηστίσιμα έχετε;» - Ένα καθημερινό αληθινό γεγονός!
- ''Η χελιδόνα..''
- Πίνακες από την σημμετοχή του κλήρου στην επανάστα...
- «Εγώ; Ποτέ!»
- Λαχανοντολμάδες νηστίσιμοι
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ιερά Μονή...
- Αναχώρηση της Τιμίας Κάρας της Αγίας Παρασκευής απ...
- Τι είναι η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων
- Πορεία προς το Πάσχα
- "ΜΕΘ' ΗΜΩΝ Ο ΘΕΟΣ"... "ΚΥΡΙΕ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ" ...
- Μύδια γιουβέτσι
- Νηστεία σημαίνει πείνα για τον Θεό...
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014
09:38
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Δὲν εἶναι χωρὶς ἐξήγηση τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ Εκκλησία μας καὶ οἱ χριστιανοὶ περιβάλλουμε τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ μὲ τὴ μέγιστη τιμὴ καὶ εὐλάβεια· κάνουμε δὲ χρήση του, τόσο συχνὰ κατὰ τὶς διάφορες Ἀκολουθίες, ὅπως καὶ στὴν καθημερινή μας ζωή. Ἀναφέρουμε τὸ Ὄνομα τοῦ Θεοῦ, τῆς Παναγίας, τῶν Ἁγίων καὶ σχηματίζουμε τὸ σημεῖο τοῦ τιμίου Σταυροῦ.
Ἀρχίζουμε ἡ τελειώνουμε τὴν ἡμέρα μας μ᾿ αὐτό. Πρὶν καὶ μετὰ τὸ φαγητό μας, στὴν ἔναρξη καὶ λήξη τῆς ἐργασίας μας, καθὼς περνᾶμε ἔξω ἀπὸ ἱερὸ ναό. Καὶ παντοῦ ἀντικρύζουμε τὸ ζωοποιὸ σχῆμα του: Στοὺς τρούλους τῶν ἐκκλησιῶν, στὰ κοιμητήρια, σὲ εἰκονοστάσια κατὰ μῆκος τῶν δρόμων, ἀτὸ λαιμὸ ἄντρων, γυναικῶν καὶ παιδιῶν, στὰ κρεβάτια ὑγιῶν καὶ ἀσθενῶν, στὶς ἐπιγραφὲς τῶν νοσοκομείων, στὶς προσόψεις τῶν φαρμακείων, σὲ κορυφὲς λόφων...
Ὑπάρχουν βέβαια καὶ «χριστιανοὶ» ποὺ μὲ τὴ ζωὴ καὶ τὴ συμπεριφορά τους δείχνουν ἀσέβεια πρὸς τὸν ζωοποιὸ Σταυρό. Εἴτε μὲ τὸν τρόπο ποὺ κάνουν τὸ σημεῖο τοῦ ἀνευλαβῶς, χωρὶς νὰ τὸν σχηματίζουν κανονικὰ (ἑνωμένα τὰ τρία πρῶτα δάχτυλα, ἀκουμπισμένα τὰ ἀλλὰ δύο στὴν παλάμη, καί. κινώντας ἔτσι. Τὸ δεξὶ χέρι ἀπὸ τὸ μέτωπο στὴν κοιλιὰ καὶ μετὰ στὸν δεξιὸ καὶ ἀριστερὸ ὦμο), εἴτε μὲ τὸ νὰ ντρέπονται νὰ κάνουν τὸν σταυρό τους δημόσια, εἴτε -χειρότερα- μὲ τὸ νὰ βλασφημοῦν τὸν πανάγιο Σταυρό!
Ὡς πρὸς τοὺς βαθύτερους συμβολισμοὺς γιὰ τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ ποὺ κάνουμε οἱ χριστιανοί, ἂς ἀκούσουμε τί ἀκριβῶς ἔλεγε, μὲ ἁπλὸ ἀλλὰ ἰδιαίτερα βαθὺ θεολογικὸ τρόπο, ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὁ διδάχος τοῦ Γένους·στὴν Ε´ διδαχή του:
«Ἀκούσατε, χριστιανοί μου, πῶς πρέπει νὰ γίνεται ὁ σταυρὸς καὶ τί σημαίνει. Μᾶς λέγει τὸ ἱερὸν Εὐαγγέλιον πὼς ἡ Ἁγία Τριάς, ὁ Θεός, δοξάζεται εἰς τὸν οὐρανὸν περισσότερον ἀπὸ τοὺς ἀγγέλους. Τί πρέπει νὰ κάμῃς καὶ ἐσύ; Σμίγεις τὰ τρία σου δάκτυλα μὲ τὸ δεξιόν σου χέρι καὶ μὴ μπορώντας νὰ ἀνεβῇς εἰς τὸν οὐρανὸν νὰ προσκυνήσῃς, βάνεις τὸ χέρι σου εἰς τὸ κεφάλι σου, διατὶ τὸ κεφάλι σου εἶναι στρογγυλὸ καὶ φανερώνει τὸν οὐρανὸν καὶ λέγεις μὲ τὸ στόμα: Καθὼς ἐσεῖς οἱ ἄγγελοι δοξάζετε τὴν Ἁγίαν Τριάδα εἰς τὸν οὐρανόν, ἔτσι καὶ ἐγώ, ὡς δοῦλος ἀνάξιος, δοξάζω καὶ προσκυνῶ τὴν Ἁγία Τριάδα. Καὶ καθὼς αὐτὰ τὰ δάκτυλα, εἶναι τρία εἶναι ξεχωριστά, εἶναι καὶ μαζὶ ἔτσι καὶ ἡ Ἁγία Τριάς, ὁ Θεός, τρία πρόσωπα, καὶ ἕνας μόνος Θεός, Κατεβάζεις τὸ χέρι σου ἀπὸ τὸ κεφάλι καὶ τὸ βάνεις εἰς τὴν κοιλίαν σου καὶ λέγεις: Σὲ προσκυνῶ καὶ σὲ λατρεύω, Κύριέ μου, ὅτι κατεδέχθης καὶ ἐσαρκώθης εἰς τὴν κοιλίαν τῆς Θεοτόκου διὰ τὰς ἁμαρτίας μας. Τὸ βάζεις πάλιν εἰς τὸν δεξιόν σου ὦμον καὶ λέγεις: Σὲ παρακαλῶ, Θεέ μου, νὰ μὲ συγχωρήσῃς καὶ νὰ μὲ βάλῃς εἰς τὰ δεξιά σου μὲ τοὺς δικαίους. Βάνοντάς το πάλι εἰς τὸν ἀριστερὸν ὦμον, λέγεις: Σὲ παρακαλῶ, Κύριέ μου, μὴ μὲ βάλης εἰς τὰ ἀριστερὰ μὲ τοὺς ἁμαρτωλούς.Ἔπειτα, κύπτοντας κάτω εἰς τὴν γῆν: Σὲ δοξάζω, Θεέ μου, σὲ προσκυνῶ καὶ σὲ λατρεύω, ὅτι, καθὼς ἐβάλθηκες εἰς τὸν τάφον, ἔτσι θὰ βαλθῶ καὶ ἐγώ. Καὶ ὅταν σηκώνεσαι ὀρθός, φανερώνεις τὴν Ἀνάστασιν καὶ λέγεις: Σὲ δοξάζω, Κύριέ μου, σὲ προσκυνῶ καὶ σὲ λατρεύω, πὼς ἀναστήθηκες ἀπὸ τοὺς νεκρούς, διὰ νὰ μᾶς χαρίσῃς τὴν ζωὴν τὴν αἰώνιον. Αὐτὸ σημαίνει ὁ πανάγιος σταυρός».
Σύμφωνα μὲ ἄλλη ἑρμηνεία, τὰ μὲν τρία ἑνωμένα δάκτυλα συμβολίζουν τὸν ἕνα Θεὸ μὲ τὶς τρεῖς ὑποστάσεις ποὺ εἶναι τρία πρόσωπα ὁμοούσια καὶ ἑνωμένα, «ἀχωρίστως» καὶ «ἀδιαιρέτως», τὰ δὲ ἄλλα δύο συμβολίζουν τὶς δύο φύσεις (θεία καὶ ἀνθρώπινη), τὶς δύο θελήσεις καὶ ἐνέργειες τοῦ Κυρίου μας. Σχηματίζοντας ἔτσι τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ καὶ ἀκουμπώντας τὸ χέρι μας στὸ μέτωπο (τὸ διανοητικό μας κέντρο), τὴν κοιλιὰ (κέντρο τῶν ἐπιθυμιῶν) καὶ τοὺς δύο ὤμους (μέσον τῶν σωματικῶν δραστηριοτήτων μας), ὁμολογοῦμε ὅτι οἱ σκέψεις, οἱ ἐπιθυμίες καὶ οἱ πράξεις μας ἀνήκουν στὸν Θεὸ καὶ θέλουμε νὰ βρίσκονται κάτω ἀπὸ τὴν εὐλογία του.
* * *
Ὁ σταυρός, λέει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, «ἀνεῖλε τὴν ἁμαρτίαν, καθάρσιον τῆς οἰκουμένης ἐγένετο, καταλλαγὴ χρονίας ἔχθρας, ἀνέωξε τοῦ οὐρανοῦ τὰς πύλας, τοὺς μισουμένους φίλους ἐποίησεν, εἰς τὸν οὐρανὸν ἐπανήγαγεν, ἐν δεξιᾷ τοῦ θρόνου ἐκάθισε τὴν ἡμετέραν φύσιν, μυρία ἕτερα παρέσχεν ἡμῖν ἀγαθά» (Migne Ε.Π. 48, 867).
Ἔτσι ἐξηγεῖται γιατὶ ἡ πεποίθηση τῶν χριστιανῶν θεωρεῖ τὸν τίμιο Σταυρὸ «θέλημα τοῦ Πατρός, δόξα τοῦ Μονογενοῦς, ἀγαλλίαμα τοῦ Πνεύματος, κόσμημα τῶν ἀγγέλων, ἀσφάλεια τῆς Ἐκκλησίας, καύχημα τοῦ Παύλου, τεῖχος τῶν ἁγίων, φῶς ὅλης της οἰκουμένης» (Ἱερὸς Χρυσόστομος, Ε.Π. 49, 396).
Παρόλο ὅτι στὴν ἐποχή μας φαίνεται πὼς «ἡ τοῦ κόσμου σοφία τὰ πρωτεῖα φέρεται, παρωσαμένη τὸ καύχημα τοῦ σταυροῦ» (Μέγας Βασίλειος, Migne Ε.Π. 32, 473), ἐντούτοις θὰ συμφωνήσουμε ἀπόλυτα μὲ τὴ διαπίστωση ἔγκυρου θεολόγου (τοῦ Βασιλείου Μουστάκη, †) ποὺ ἔγραψε:
«Ἀπὸ ὅλους τους θησαυροὺς ποὺ ἀνωρύχθηκαν ἀπὸ τὰ σπλάγχνα τῆς γῆς ἢ θὰ ἀνορυχθοῦν στὸ μέλλον, δὲν ὑπάρχει ἀσφαλῶς πιὸ πολύτιμος ἀπὸ τὸν Σταυρὸ τοῦ Κυρίου, ποὺ ἡ ἁγία αὐτοκράτειρα Ἑλένη ἀνέσυρε στὸ ψῶς τοῦ ἡλίου. Ὁ Σταυρὸς εἶναι τὸ καύχημα τὴκ χριστιανοσύνης. Τὸ πανάκριβο κόσμημα ποὺ ἔλαβε σὰν δῶρο καὶ σὰν ἀπόδειξη τῆς ἀγάπης του ἀπὸ τὸν θεῖο Νυμφίο της ἡ Ἐκκλησία... Αὐτὸ τὸ σύμβολο τῆς ἀτιμώσεως καὶ τῆς καταδίκης, ποὺ προκαλοῦσε φρίκη στοὺς ἀρχαίους λαούς, ἀπέβη, μὲ τὸν θάνατο τοῦ Σωτῆρος πάνω του, ἡ πηγὴ τῆς χαρᾶς, τῆς δυνάμεων καὶ τῆς δόξης. Ἔγινε τὸ κλειδί, μὲ τὸ ὁποῖο ὁ ἐξωσμένος Ἀδὰμ ξανάνοιξε τὶς πύλες τῆς Ἐδέμ... Τὸ πανίσχυρο ὅπλο, μὲ τὸ ὁποῖο κατατροπώνονται οἱ δυνάμεις τοῦ κακοῦ. Ἡ καθέδρα, ἀπ᾿ ὅπου διδάχθηκε στὶς ψυχὲς ἡ μοναδικὴ ἀλήθεια. Τὸ κατάρτι, πάνω στὸ ὁποῖο ἰσαρίσθηκε σὰν πανὶ ἡ περγαμηνὴ τοῦ Εὐαγγελίου, γιὰ νὰ γίνει κατορθωτὸς ὁ πλοῦς τῆς ἀνθρωπότητος πρὸς τὸ λιμάνι τῆς ἄνω ζωῆς... Ὁ Σταυρός, ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας, Ὅπως τὸν ἀποκαλεῖ ἕνα τροπάριο, ἂς γίνει ἡ ὀμορφιὰ τῆς ζωῆς τοῦ καθενός μας. Αὐτὸς πράγματι εἶναι ἡ ὕλη, ποὺ πάνω της συνέθεσε ἡ θεία ἀγάπη τὸ ἀριστούργημα τῆς ἀπολυτρώσεως. Χωρὶς αὐτὸν εἶναι ἀδύνατο νὰ τὸ κάνει δικό του ὁ καθένας» (Θ.Η.Ε. 11, 439).
Γι᾿ αὐτὸ κι ἐμεῖς ψάλλουμε: «.Τὸν Σταυρόν σου προσκυνοῦμεν, Δέσποτα, καὶ τὴν ἁγίαν σου Ἀνάστασιν δοξάζομεν»!
πηγή:xristianos.gr
!>