Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
-
Μαρτίου(112)
- Δεν απαιτείται τόσο τόπος, όσο τρόπος προσευχής
- «Άγιος, άγιος, άγιος, Κύριος Σαββαώθ»
- Εργασία και προσευχή
- Η επίκληση του ονόματος του Χριστού
- Η Κλίμαξ του αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου
- Δ΄ Κυριακή των Νηστειών: Μνήμη του αγίου Ιωάννου τ...
- Η «Κλίμαξ των Αρετών» του οσίου Ιωάννου Σιναΐτου (...
- Προσκύνημα στην Ι. Μ. Παναγίας Ελεούσης (φωτο)
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 30 Μα...
- Περί προσευχής και ασπασμού των εικόνων - Γέροντος...
- ΦΤΥΣΤΕ ΤΟΥΣ ΨΕΥΣΤΕΣ, ΠΟΥ ΠΑΡΑΧΑΡΑΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ...
- Ο Καθηγούμενος της Ι.Μ. Ομπλού π. Νεκτάριος, θα ομ...
- Απάντηση της Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτ...
- Ανάλογη επιτυχία με την πρώτη είχε και η δεύτερη π...
- 25η Μαρτίου στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κ. Αχαΐας (φω...
- Προσκυνηματική εκδρομή στο νησί της Λέσβου διοργαν...
- Φώτης Κόντογλου - Το δίπορτο
- Η Πλάνη των ζωδίων
- Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η θεατρική παρ...
- «Πατρο - Κοσμάς, ο πρόδρομος του ’21»
- Έθνος, Ελληνική γλώσσα, Εκκλησία, Θρησκεία, Ελευθε...
- Χωρίς αρετή, πόνο και πίστη...
- "Ο κόσμος μας έλεγε τρελλούς"
- Μαντώ Μαυρογέννους (ΤΑΙΝΙΑ)
- ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ 1821 - Π. Γ. Μεταλληνός,...
- Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ (ταινία)
- Ἡ ἐπανάσταση τοῦ 1821 καὶ ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας
- Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
- Ευαγγελισμός Θεοτόκου - ομιλία π. Ανδρέου Κονάνου
- ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Μπουμπουλίνα - Ταινία
- ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΑΓΙΑΣ...
- Τα έργα στο νέο Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου συνεχί...
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Τὸ σημείο του Σταυρού στὴν καθημερινή μας ζωή
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό μας (φώτο...
- Ομιλία στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου
- "Δόξα τῆς Ἑλλάδος ἡ Ἐπανάσταση τοῦ 1821"
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως - Γ΄ των Νηστειών σ...
- Μακάριοι οι εν Κυρίω αποθνήσκοντες… Αρχιμανδρίτης ...
- Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ
- Κυριακή Γ' Νηστειών: Ο Σταυρός δεν είναι λυπηρός α...
- Τι σημαίνει το φτύσιμο για την αποτροπή της βασκαν...
- Ομιλία Δημήτριου Παναγόπουλου στον Ευαγγελισμό της...
- Θ. Κολοκοτρώνης: «Ἐγώ εἶμαι Θεόφιλος - Σάν τό Θεό ...
- Η ψυχή μας...
- Ο Μακαριστός Νικόδημος απαγγέλλει το Ευαγγελικό Αν...
- Εκοιμήθη ο π. Χριστοφόρος Μεϊντανάς
- "Το Όρος.."
- Ο Σταυρός του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού - Μητροπολ...
- Οι ήρωες του 21 που στόλιζαν τις σχολικές μας τάξε...
- Eνοριακό Μνημόσυνο στον Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης
- Βάλε ουρανό στη ζωή σου
- Ένας αδελφός έκανε συνεχώς αυτή την προσευχή στο Θεό…
- Νηστίσιμες σοκολατένιες καριόκες
- Η ιστορική αλήθεια για τους Ελληνες Αρβανίτες
- ΕΥΛΟΓΙΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ!!ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΕΠΑΙΡΝΕ ΤΟ...
- Μην ζητάμε να δούμε τον Θεό, απροετοίμαστοι!
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ Ι. ΜΟΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ...
- Ὁ Μακρυγιάννης μᾶς θυμίζει ὅσα ξεχάσαμε!
- Πρόσεχε τον εαυτό σου!
- Η σιωπή της Σαρακοστής
- Ξανάνοιξε η Ιερά Μονή Ευαγγελιστρίας Κάστρου Άκοβα...
- Ο Όσιος Αλέξιος ο άνθρωπος του Θεού
- Τσιμεντοστρώθηκε το προαύλιο γύρω από το Ναό μας κ...
- «ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ ΤΟ ΨΩΜΙ ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΕΦΑΓΕ...»
- Ενθρονίστηκε ο νέος Καθηγούμενος της Μονής Γρηγορί...
- Κυριακὴ Β΄ Νηστειῶν: Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο ...
- Αγιορείτικο ψωμί
- Εν τη ερυθρά θαλάσση - Γερόντισσα Μελάνη Μακρυγιάννη
- Ευαγόρας Παλληκαρίδης
- Την Ωραιότητα της Παρθενίας σου - Λ. Αγγελόπουλος
- Η ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤ...
- Για όσους φοβούνται να κοινωνήσουν για να μην κολλ...
- Η πίτσα της νηστείας
- Άγιος Νεκτάριος: Μακάριος είναι ο άνθρωπος που ελπ...
- ο π. Βασίλειος Μπλάνας στη Χριστιανική Στέγη Πατρών
- Η δύναμη της αγάπης
- «Ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού νυν ημέρα σωτη...
- Η Θεία Λειτουργία των Προκαθημένων στο Φανάρι την ...
- ΒΛΑΚΑ ΕΛΛΗΝΑ, ΣΚΑΣΕ ΚΑΙ ....ΔΟΥΛΕΥΕ! - Μητροπολίτη...
- «Πατρο - Κοσμάς, ο πρόδρομος του ’21» - θεατρική π...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάο...
- Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ενορία μας (φωτο)
- Ο τρίτος Κατανυκτικός Εσπερινός στον Ι.Ν. Παντοκρά...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
- Κυριακή της Ορθοδοξίας
- «Νηστίσιμα έχετε;» - Ένα καθημερινό αληθινό γεγονός!
- ''Η χελιδόνα..''
- Πίνακες από την σημμετοχή του κλήρου στην επανάστα...
- «Εγώ; Ποτέ!»
- Λαχανοντολμάδες νηστίσιμοι
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ιερά Μονή...
- Αναχώρηση της Τιμίας Κάρας της Αγίας Παρασκευής απ...
- Τι είναι η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων
- Πορεία προς το Πάσχα
- "ΜΕΘ' ΗΜΩΝ Ο ΘΕΟΣ"... "ΚΥΡΙΕ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ" ...
- Μύδια γιουβέτσι
- Νηστεία σημαίνει πείνα για τον Θεό...
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014
00:47
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (καθώς και όσες συμπέσει εορτή αγίου) τελείται η θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων. Τι είναι αυτή η Λειτουργία και γιατί γίνεται μόνο κατά τη Μ. Τεσσαρακοστή;
Η Εκκλησία μας έχει εν χρήσει τρεις θ. Λειτουργίες κατά τις οποίες γίνεται Θυσία: Την Λειτουργία του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, την Λειτουργία του αγίου Βασιλείου και τη Λειτουργία του αγίου Ιακώβου.[...]
Όλες όμως αυτές οι Λειτουργίες έχουν πανηγυρικό και χαρμόσυνο χαρακτήρα. Αλλ’ η Μ. Τεσσαρακοστή είναι πένθιμος περίοδος. Γι΄ αυτό η Εκκλησία μας όρισε να μη γίνονται οι Λειτουργίες αυτές παρά μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής (Κανόνας 49ος της εν Λαοδικεία Συνόδου). Οι παλιοί όμως χριστιανοί δεν μεταλάμβαναν των θείων Μυστηρίων μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές, αλλ’ ακόμη συχνότερα. Ο Μ. Βασίλειος σε μία επιστολή του (προς Καισαρία) αναφέρει ότι οι πιστοί της περιοχής του είχαν συνήθεια να μεταλαμβάνουν και τέσσερις και πέντε φορές την εβδομάδα! Γνώριζαν οι παλιοί Χριστιανοί ότι χωρίς συχνή μετάληψη των Αχράντων Μυστηρίων δεν είναι δυνατό να ζουν «εν Χριστώ». Ο Χριστός δεν είναι μία αφηρημένη ιδέα. Δεν είναι μία απρόσωπος δύναμη. Ο Χριστός είναι το Δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, είναι ο Υιός του Θεού, που σε ορισμένη χρονική στιγμή έγινε άνθρωπος «δι’ ημάς τους ανθρώπους και δια την ημετέραν σωτηρίαν» και σταυρώθηκε και πέθανε και ετάφη και ανέστη εκ νεκρών και ανελήφθη εν δόξη εις τους ουρανούς και «εκάθισεν εν δεξιά του Πατρός». Ο Χριστός είναι ακόμη, όπως είπε ο Ίδιος, «βρώσις και πόσις», δηλαδή φαγητό και ποτό. Στο Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας ο Χριστός, ο «Αμνός του Θεού, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου», αυτοπροσφέρεται στους πιστούς υπό τη μορφή του άρτου και του οίνου, τα οποία έχουν, κατά τρόπο απερινόητο και μυστηριώδη, μεταβληθεί σε αυτό τούτο το Άχραντο Σώμα Του και σε αυτό τούτο το Τίμιο Αίμα Του. Ο Χριστός είναι ο αγιασμός μας, το φως μας, η ζωή μας.[...]
Πώς όμως θα κοινωνούν συχνά οι πιστοί, αφού θεία Λειτουργία δε γίνεται παρά μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής; Η Εκκλησία μας βρήκε τρόπο: Καθόρισε να τελείται κατά τις άλλες μέρες της Μ. Τεσσαρακοστής μία άλλη Λειτουργία, η Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων. Κατά τη Λειτουργία αυτή δεν τελείται Θυσία, δε γίνεται δηλαδή μεταβολή του άρτου και του οίνου σε Σώμα και Αίμα Χριστού. Αλλά τι γίνεται; Τα Τίμια Δώρα, ο Άρτος και ο Οίνος είναι έτοιμα, έχουν προαγιασθή (γι’ αυτό και λέγεται Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων) κατά την προηγηθείσα θεία Λειτουργία της Κυριακής, είναι πλέον Σώμα και Αίμα Χριστού, και απλώς προσφέρονται προς μετάληψη στους πιστούς.
Εξηγούμεθα λεπτομερέστερα: Ο Ιερέας καθ’ έκαστη Κυριακή κόπτει το πρόσφορο το λεγόμενο «Αμνόν», δηλαδή το τετράγωνο εκείνο τεμάχιο της σφραγίδας που γράφει ΙΣ-ΧΣ ΝΙ-Κα, και το τοποθετεί επάνω στο ιερό Δισκάριο. Μετ’ ολίγο, κατά τη στιγμή του «Σε υμνούμεν...», το τεμάχιον αυτό του άρτου θα μεταβληθεί δια της ευλογίας του Ιερέως (ω θαύμα θαυμάτων!) σε αυτό τούτο το Σώμα του Κυρίου, όπως και ο οίνος, που είναι στο ιερό Ποτήριο, θα μεταβληθεί και αυτός σε αυτό τούτο το Αίμα του Κυρίου. Όταν όμως βρισκόμαστε στη πένθιμο περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής, ο Ιερέας, κατά τη Θ. Λειτουργία της Κυριακής, δεν θα κόψει ένα μόνο τεμάχιο εκ της σφραγίδας του προσφόρου, ωσάν αυτό που είπαμε ανωτέρω, αλλά περισσότερα (συνήθως τρία), ανάλογα προς τον αριθμό των Λειτουργιών των Προηγιασμένων που θα τελέσει κατά την εβδομάδα. Τα τεμάχια αυτά (που δεν κόπτονται όλα από ένα πρόσφορο, αλλ’ ένα από κάθε πρόσφορο), θα τα ευλογήσει κατά την ώρα που πρέπει και αυτά θα μεταβληθούν σε Σώμα Χριστού. Από αυτά το ένα θα χρησιμοποιηθεί για τη θεία Μετάληψη της ημέρας εκείνης (Κυριακής), τα άλλα (συνήθως δύο) θα εμβαπτισθούν στο ιερό Ποτήριο, όπου το άγιο Αίμα του Κυρίου, και θα φυλαχθούν σε ειδικό κιβωτίδιο, το ιερό Αρτοφόριο, για τις Λειτουργίες των Προηγιασμένων Δώρων που θα γίνουν εντός της εβδομάδας. Κατ’ αυτές τις Λειτουργίες ο Ιερέας θα προσφέρει στους πιστούς προς μετάληψη τα Προηγιασμένα αυτά Δώρα. Πόσο ωραία και πόσο σοφά τα έχει όλα καθορίσει η Εκκλησία μας!...[...]
Η Λειτουργία των Προηγιασμένων είναι συνυφασμένη με Εσπερινό, είναι δηλαδή βραδινή. Αυτό έχει θεσπιστεί, διότι οι παλιοί Χριστιανοί κατά τις ημέρες της Μ. Τεσσαρακοστής διετέλουν τελείως άσιτοι (νηστικοί) μέχρι των εσπερινών ωρών. Μπορούσαν λοιπόν να εκκλησιαστούν και να κοινωνήσουν κατά τις εσπερινές ώρες. Σήμερα η Λειτουργία των Προηγιασμένων τελείται και κατά την εσπέρα συνηθέστερα όμως τελείται κατά τις πρωινές ώρες προς διευκόλυνση των πιστών. Η Λειτουργία αυτή δεν έχει τον πανηγυρικό και θριαμβευτικό τόνο των άλλων Λειτουργιών, αλλά δεσπόζει σε αυτή το πένθιμο και κατανυκτικό στοιχείο.
Η Λειτουργία των Προηγιασμένων τελείται όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές της Μ. Τεσσαρακοστής. Κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα τελείται μόνο τις τρεις πρώτες μέρες αυτής (Μ. Δευτέρα, Μ. Τρίτη και Μ. Τετάρτη). Επίσης τελείται και κατά τις ημέρες εορτών ευρισκομένων εντός της περιόδου της Μ. Τεσσαρακοστής. Δεν τελείται κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής, καθώς και κατά τις Λειτουργίες αυτές δεν τελείται Θυσία, αλλά τα Τίμια Δώρα έχουν προαγιασθή. Ο Ιερέας, και αν κρατήσει τα ονόματα, δεν θα τα μνημονεύσει, στην Πρόθεση, αλλά θα τα αφήσει για τη Λειτουργία του Σαββάτου ή της Κυριακής. Επίσης, κατά τη Λειτουργία των Προηγιασμένων δε γίνονται μνημόσυνα.
Από το βιβλίο «Περίοδος Τριωδίου», του Αρχιμανδρίτου (+) Επιφανίου Ι. Θεοδωροπούλου
πηγή:agiameteora.net
!>