Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
-
Μαρτίου(112)
- Δεν απαιτείται τόσο τόπος, όσο τρόπος προσευχής
- «Άγιος, άγιος, άγιος, Κύριος Σαββαώθ»
- Εργασία και προσευχή
- Η επίκληση του ονόματος του Χριστού
- Η Κλίμαξ του αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου
- Δ΄ Κυριακή των Νηστειών: Μνήμη του αγίου Ιωάννου τ...
- Η «Κλίμαξ των Αρετών» του οσίου Ιωάννου Σιναΐτου (...
- Προσκύνημα στην Ι. Μ. Παναγίας Ελεούσης (φωτο)
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής 30 Μα...
- Περί προσευχής και ασπασμού των εικόνων - Γέροντος...
- ΦΤΥΣΤΕ ΤΟΥΣ ΨΕΥΣΤΕΣ, ΠΟΥ ΠΑΡΑΧΑΡΑΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ...
- Ο Καθηγούμενος της Ι.Μ. Ομπλού π. Νεκτάριος, θα ομ...
- Απάντηση της Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτ...
- Ανάλογη επιτυχία με την πρώτη είχε και η δεύτερη π...
- 25η Μαρτίου στον Άγιο Νικόλαο Αλυκών Κ. Αχαΐας (φω...
- Προσκυνηματική εκδρομή στο νησί της Λέσβου διοργαν...
- Φώτης Κόντογλου - Το δίπορτο
- Η Πλάνη των ζωδίων
- Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η θεατρική παρ...
- «Πατρο - Κοσμάς, ο πρόδρομος του ’21»
- Έθνος, Ελληνική γλώσσα, Εκκλησία, Θρησκεία, Ελευθε...
- Χωρίς αρετή, πόνο και πίστη...
- "Ο κόσμος μας έλεγε τρελλούς"
- Μαντώ Μαυρογέννους (ΤΑΙΝΙΑ)
- ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ 1821 - Π. Γ. Μεταλληνός,...
- Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ (ταινία)
- Ἡ ἐπανάσταση τοῦ 1821 καὶ ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας
- Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
- Ευαγγελισμός Θεοτόκου - ομιλία π. Ανδρέου Κονάνου
- ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ (ΤΑΙΝΙΑ)
- Μπουμπουλίνα - Ταινία
- ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΑΓΙΑΣ...
- Τα έργα στο νέο Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου συνεχί...
- Υψώστε την Ελληνική Σημαία... Η Πατρίδα μας γιορτά...
- Τὸ σημείο του Σταυρού στὴν καθημερινή μας ζωή
- Η Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Ναό μας (φώτο...
- Ομιλία στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου
- "Δόξα τῆς Ἑλλάδος ἡ Ἐπανάσταση τοῦ 1821"
- Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως - Γ΄ των Νηστειών σ...
- Μακάριοι οι εν Κυρίω αποθνήσκοντες… Αρχιμανδρίτης ...
- Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ
- Κυριακή Γ' Νηστειών: Ο Σταυρός δεν είναι λυπηρός α...
- Τι σημαίνει το φτύσιμο για την αποτροπή της βασκαν...
- Ομιλία Δημήτριου Παναγόπουλου στον Ευαγγελισμό της...
- Θ. Κολοκοτρώνης: «Ἐγώ εἶμαι Θεόφιλος - Σάν τό Θεό ...
- Η ψυχή μας...
- Ο Μακαριστός Νικόδημος απαγγέλλει το Ευαγγελικό Αν...
- Εκοιμήθη ο π. Χριστοφόρος Μεϊντανάς
- "Το Όρος.."
- Ο Σταυρός του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού - Μητροπολ...
- Οι ήρωες του 21 που στόλιζαν τις σχολικές μας τάξε...
- Eνοριακό Μνημόσυνο στον Ι.Ν. Παναγίας Αλεξιωτίσσης
- Βάλε ουρανό στη ζωή σου
- Ένας αδελφός έκανε συνεχώς αυτή την προσευχή στο Θεό…
- Νηστίσιμες σοκολατένιες καριόκες
- Η ιστορική αλήθεια για τους Ελληνες Αρβανίτες
- ΕΥΛΟΓΙΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ!!ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΕΠΑΙΡΝΕ ΤΟ...
- Μην ζητάμε να δούμε τον Θεό, απροετοίμαστοι!
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ ΙΕΡΑΣ ΠΑΝΗΓΥΡΕΩΣ Ι. ΜΟΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ...
- Ὁ Μακρυγιάννης μᾶς θυμίζει ὅσα ξεχάσαμε!
- Πρόσεχε τον εαυτό σου!
- Η σιωπή της Σαρακοστής
- Ξανάνοιξε η Ιερά Μονή Ευαγγελιστρίας Κάστρου Άκοβα...
- Ο Όσιος Αλέξιος ο άνθρωπος του Θεού
- Τσιμεντοστρώθηκε το προαύλιο γύρω από το Ναό μας κ...
- «ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ ΤΟ ΨΩΜΙ ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΕΦΑΓΕ...»
- Ενθρονίστηκε ο νέος Καθηγούμενος της Μονής Γρηγορί...
- Κυριακὴ Β΄ Νηστειῶν: Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο ...
- Αγιορείτικο ψωμί
- Εν τη ερυθρά θαλάσση - Γερόντισσα Μελάνη Μακρυγιάννη
- Ευαγόρας Παλληκαρίδης
- Την Ωραιότητα της Παρθενίας σου - Λ. Αγγελόπουλος
- Η ΕΝΟΡΙΑ ΜΑΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤ...
- Για όσους φοβούνται να κοινωνήσουν για να μην κολλ...
- Η πίτσα της νηστείας
- Άγιος Νεκτάριος: Μακάριος είναι ο άνθρωπος που ελπ...
- ο π. Βασίλειος Μπλάνας στη Χριστιανική Στέγη Πατρών
- Η δύναμη της αγάπης
- «Ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού νυν ημέρα σωτη...
- Η Θεία Λειτουργία των Προκαθημένων στο Φανάρι την ...
- ΒΛΑΚΑ ΕΛΛΗΝΑ, ΣΚΑΣΕ ΚΑΙ ....ΔΟΥΛΕΥΕ! - Μητροπολίτη...
- «Πατρο - Κοσμάς, ο πρόδρομος του ’21» - θεατρική π...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάο...
- Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Ενορία μας (φωτο)
- Ο τρίτος Κατανυκτικός Εσπερινός στον Ι.Ν. Παντοκρά...
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
- Κυριακή της Ορθοδοξίας
- «Νηστίσιμα έχετε;» - Ένα καθημερινό αληθινό γεγονός!
- ''Η χελιδόνα..''
- Πίνακες από την σημμετοχή του κλήρου στην επανάστα...
- «Εγώ; Ποτέ!»
- Λαχανοντολμάδες νηστίσιμοι
- Η Ενορία μας διοργανώνει Προσκύνημα στην Ιερά Μονή...
- Αναχώρηση της Τιμίας Κάρας της Αγίας Παρασκευής απ...
- Τι είναι η Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων
- Πορεία προς το Πάσχα
- "ΜΕΘ' ΗΜΩΝ Ο ΘΕΟΣ"... "ΚΥΡΙΕ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ" ...
- Μύδια γιουβέτσι
- Νηστεία σημαίνει πείνα για τον Θεό...
- Φεβρουαρίου(101)
- Ιανουαρίου(137)
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014
00:18
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι ένα λαμπρό και φαιδρό στάδιο των αρετών το οποίο η Εκκλησία μας ανοίγει και μας καλεί όλους με πολλή χαρά και προθυμία να εισέλθουμε, για να αγωνιστούμε περισσότερο και να προσφέρουμε τον χρόνο μας ως δώρο στον Θεό διά της μετανοίας και του πνευματικού αγώνος.
«Ιδού νυν καιρός ευπρόσδεκτος, ιδού νυν ημέρα σωτηρίας», όπως ακούγεται στην κατανυκτική ακολουθία του εσπερινού. Τώρα λοιπόν, είναι καιρός ευπρόσδεκτος εις τον Θεό, καιρός σωτηρίας και καιρός μετανοίας.
Η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή χαρακτηρίζεται για αυτή τη χάρη της μετανοίας, η οποία ελκύει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος στις καρδιές των ανθρώπων.
Γι’ αυτό από την πρώτη ημέρα της Αγίας Τεσσαρακοστής η Εκκλησία μας θέτει ως θεμέλιο τη μεταξύ μας συγχώρηση και ο κατανυκτικός εσπερινός λέγεται εσπερινός της συγχωρήσεως. «Εάν αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, αφήσει και υμίν ο πατήρ υμών ο ουράνιος τα παραπτώματα υμών», όπως ο Χριστός μας είπε. Γιατί κάθε αγώνας πνευματικός έχει ανάγκη της παρουσίας της Θείας χάριτος. Γιατί δεν είναι ένας αγώνας ανθρώπινος. Ο αγώνας των αγίων νηστειών δεν είναι, μία δίαιτα σωματική, την οποία κάνει ο άνθρωπος για την υγεία του και με μόνη τη σωματική του δύναμη και το διατεταγμένο πρόγραμμα που έχει. Η Αγία Τεσσαρακοστή έχει ένα άλλο νόημα. Το νόημα της ελεύσεως της χάριτος στην καρδιά του ανθρώπου, της αποφυγής της αμαρτίας, του να σκοτώσει τα πάθη που σκοτώνουν την ψυχή του και να βρει τον φωτισμό του Θεού και να οδηγηθεί στη Βασιλεία του Θεού.
Γι’ αυτό λοιπόν μαζί με τους σωματικούς αγώνες, μαζί με τον κόπο και τον αγώνα της νηστείας χρειάζεται να έχει την ενίσχυση του Θεού και την παρουσία του Θεού. Γι’ αυτό μεταξύ μας λαμβάνομε συγχώρηση, ώστε διά της συγχωρήσεως και μετανοίας το Πνεύμα το Άγιο να έρθει στις καρδιές μας και να ανοίξει τα μάτια μας, για να οδηγηθούμε εις επίγνωση της αμαρτωλότητάς μας και να στραφούμε στον Θεό και να ζητήσουμε την άφεση των δικών μας αμαρτιών.
Γιατί αν όλος αυτός ο αγώνας δεν καταλήξει εις εκζήτηση αφέσεως αμαρτιών και εις την ευλογημένη κατάσταση της μετανοίας, τότε δυστυχώς παραμένει άκαρπος. Εκείνο το οποίο ουσιαστικά καθαρίζει την ψυχή του ανθρώπου και την καλλιεργεί είναι η μετάνοια. Είναι η αίσθηση της μετανοίας η οποία είναι με πόνο που γίνεται στην καρδιά μας και με πένθος και δάκρυα και αγωνία πολλή. Έχει όμως γλυκείς καρπούς, αφού αίρει από εμάς τον βαρύ κλοιό της αμαρτίας.
Και μας επισκέπτεται ξανά η χάρις του Θεού, η οποία μας ανακαινίζει, μας ελαφρύνει και μας δίνει την πρώτη εκείνη ωραιότητα και το κάλλος της δημιουργηθείσης εικόνος του Θεού εις τον εαυτό μας. Αυτό είναι ο αγώνας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, αγώνας μετανοίας.
Η νηστεία, οι αγρυπνίες, οι πολλές ακολουθίες, οι γονυκλισίες, οι ορθοστασίες, οι αναγνώσεις, σκοπό έχουν να κατανύξουν την καρδιά μας. Είναι σαν βαριά πλήγματα, που επιφέρει ο άνθρωπος πάνω στη σκληρή καρδιά του. Αυτή η πέτρινη καρδιά, η οποία έγινε σκληρή από την αμαρτία και δεν βγάζει ίχνος δακρύων για το πλήθος των αμαρτιών της και δεν πονά γιατί απομακρύνθηκε από τον Θεό, με όλη την ασκητική αγωγή της Εκκλησίας σπάζει και χάνει τη σκληρότητά της. Απ’αυτή τη θραύση εκπηδούν τα δάκρυα της μετανοίας που μας καθαρίζουν, μας ανακαινίζουν και μας φωτίζουν. Και ενώ στην αρχή είναι σαν πύρ που φλέγει, στη συνέχεια είναι φως που φωτίζει τον άνθρωπο, τον γλυκαίνει και τον πληροφορεί ότι Χριστός ο Κύριος υπέρ πάσαν άλλην γλυκύτητα του κόσμου τούτου. Γι’ αυτό ας ξεκινήσουμε αυτό το στάδιο με πολλή προθυμία όχι με δειλία. Αυτός που φοβάται δεν πρόκειται να καταφέρει τίποτα. Γιατί ο δειλός δεν έχει μέρος εις τη Βασιλεία του Θεού, γιατί νομίζει ότι εξαρτάται η πορεία του μέσα από τις δικές του δυνάμεις. Ξεχνά τη δύναμη του Θεού, ξεχνά αυτό που ο Απόστολος Παύλος έλεγε: «πάντα ισχύω εν τω ενδυναμούντι με Χριστώ» Μπορώ να κάνω τα πάντα, όχι μόνος μου βέβαια, όχι με τις δυνάμεις μου, αλλά με τον Χριστό που με δυναμώνει.
Έτσι πρέπει να εισερχόμαστε στο ευλογημένο αυτό στάδιο μετά χαράς, όπως έλεγε ο Άγιος Χρυσόστομος και σαν λιοντάρια γεμάτα δύναμη και ορμή να μη φοβηθούμε ούτε να έχουμε σκέψεις ότι δεν θα τα καταφέρουμε. Ο Θεός είναι μαζί μας, δεν θα μας αφήσει, θα μας ενδυναμώσει. Δώσε στον Θεό την πρόθεσή σου και θα πάρεις από τον Θεό τη δύναμη να επιτελέσεις το έργο αυτό της σωτηρίας σου. Και δεν είναι μόνο έργο νηστείας. Αν δεν καταφέρουμε να νηστεύσουμε όπως η Εκκλησία μας ορίζει, και κάνουμε, κατόπιν ευλογίας του πνευματικού μας πατρός, οικονομία για τη σωματική ασθένεια και σωματική αδυναμία, αυτό δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία. Αλλά ποιός είναι αυτός που μας εμποδίζει να ταπεινωθούμε και να μετανοήσουμε; Δεν χρειάζονται σωματικές δυνάμεις, να είσαι νέος και ακμαίος, για να έχεις ταπεινό φρόνημα και να μην αμαρτάνεις και να έχεις την καρδιά σου συντετριμμένη. Οι πάντες, νέοι και γέροι, υγιείς και ασθενείς, δυνατοί και αδύνατοι μπορούμε αυτή τη χάρη της μετάνοιας, που γεννάται μέσα από την ταπείνωση, να την έχουμε στην καρδιά μας. Αυτό είναι που θέλει ο Θεός από μας, τη δική μας καρδιά. Θα το καταφέρουμε αυτό, αν απελευθερώσουμε τον εαυτό μας από τα δεσμά των παθών.
Η νηστεία είναι το πρώτο σκαλοπάτι, το οποίο μας οδηγεί σ’ αυτή την ανδρεία κατάσταση, που κόβει τα δεσμά των παθών. Και στη συνέχεια να προχωρήσουμε με περισσότερο θάρρος στον πνευματικό αγώνα, να αποβάλουμε την κακία, την πονηριά και όλα όσα αμαυρώνουν την εικόνα του Θεού. Και προπάντων ας εγκολπωθούμε την αγία ταπείνωση. Ο ταπεινός μπορεί να μετανοήσει, να προσευχηθεί, να αποκτήσει υγεία ψυχής και σώματος. Ο υπερήφανος δεν μπορεί να μετανοήσει, δεν μπορεί να καταλάβει την πραγματικότητά του, αφού αισθάνεται ότι δεν έχει ανάγκη από τον Θεό και από κανένα, δεν αισθάνεται ποτέ ένοχος. Πάντοτε έχει δίκαιο, δεν ζητά συγγνώμη και πάντοτε βρίσκεται μέσα στη δικαίωση του εαυτού του. Αλλά δυστυχώς πάντοτε βρίσκεται μέσα στο σκότος της απουσίας του Χριστού, γιατί ο Θεός κατοικεί σε αμαρτωλές καρδιές, που είναι ταπεινές και μετανοούν αλλά ποτέ σε υπερήφανες καρδιές. Στους υπερηφάνους αντιτάσσεται.
Ας λάβουμε λοιπόν την απόφαση σ’ αυτή την ευλογημένη περίοδο, μαζί με τη σωματική άσκηση των αγίων νηστειών να αγωνιστούμε περισσότερο στη μετάνοια. Να βρούμε την ευλογημένη κατάσταση της μετανοίας, να κλάψουμε μπροστά στον Θεό, να ζητούμε τον Θεό τον ίδιο και βλέποντας πόσο ο Θεός μας αγάπησε και πόσο εμείς είμαστε μακριά Του, να πονούμε. Αυτή η απόσταση η δική μας από τον Θεό να είναι για μας πόνος, δάκρυ, αγωνία προσευχής, ώστε να ζητούμε τον Θεό Πατέρα μας μέσα στην καρδιά μας. Και να είμαστε βέβαιοι ότι ο Θεός θα έρθει στην καρδιά μας, να μας παρηγορήσει και να μας πληροφορήσει για τη δική Του αγάπη και τη δική μας σωτηρία.
Μέσα στην Εκκλησία δεν ζούμε με ψέματα και ουτοπίες, δεν ζούμε με ηθικιστικές ευσέβειες, αλλά ζούμε την εμπειρία του Θεού. Ο Θεός είναι παρών και ο άνθρωπος καλείται να ζήσει τον Θεό ως τη μεγαλύτερη εμπειρία της ζωής του. Απόδειξη όλοι οι Άγιοι που βίωσαν την παρουσία του Θεού. Έτσι θα είμαστε πραγματικά χριστιανοί, όπου το Ευαγγέλιο δούλεψε μέσα μας και έδωσε καρπούς και μεταμόρφωσε την ύπαρξή μας και την έκανε ναό του Αγίου Πνεύματος και σκεύος εκλογής του Θεού.
(Απόσπασμα απομαγνητοφωνημένης ομιλίας)
Περιοδικό «Παράκληση», Ι. Μητροπόλεως Λεμεσού
Πηγή:isagiastriados.com
!>