Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
-
Ιανουαρίου(137)
- Πίστη χρειάζεται…
- ΕΟΡΤΗ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ Ι.Ν. ΕΥΑΓΓΕΛ...
- ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ...
- Στην Εορτή των τριών Ιεραρχών
- Αυτό για σήμερα!
- Οι πραγματικοί κλέφτες...
- Εόρτια Σύναξη, αφιερωμένη στην Μητέρα - Χριστιανικ...
- Ένας ανεξίκακος και υπομονετικός γέροντας
- Ο μοναχός και ο ζητιάνος
- 29ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Ομιλία του Αρχιμανδρίτου Αμβροσίου Γκουρβέλου επί ...
- Η Ελλάδα “κόντυνε” χωρίς τον Χριστόδουλο
- Αφιέρωμα στον αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο (video)
- 6 χρόνια χωρίς το ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟ μας !
- Ο ΟΣΙΟΣ ΠΑΤΗΡ ΗΜΩΝ ΕΦΡΑΙΜ Ο ΣΥΡΟΣ (28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ)
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 29ου ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ...
- Ενας νέος Αυγουστίνος Καντιώτης....!!! (video)
- ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ - ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒ....
- ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ - ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒ....
- Σεβασμιώτατε επί τη εορτή των ονομαστηρίων σας...
- Οι βουλευτές και η ορθόδοξη πίστη
- Κυριακὴ ΙΕ΄ Λουκᾶ: Ἕνας μικρόσωμος γίγαντας
- Κυριακή ΙΕ' Λουκά [του Ζακχαίου] - π. Χερουβείμ Βε...
- Γέροντας Παΐσιος: Δεν οφελούν οι μετάνοιες χωρίς ...
- ΛΑΜΠΡΟΣ Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓ...
- Γέροντας Παΐσιος: Η ιστορία και η σημασία του κομπ...
- "Θεολόγος ο δεύτερος.."
- Γάμος, ένα άθλημα αγάπης!
- Επιστολή της Ιεράς Συνόδου προς τους μαθητές για τ...
- π. Παύλος Χριστοδουλής, πέντε έτη από την προς Κύρ...
- Φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση του εκπολιτιστι...
- Το έθιμο της αγιοβασιλόπιτας στο Κατηχητικό σχολεί...
- ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ...
- Μνημόσυνο στην μνήμη του γέροντος Βησσαρίωνος (ΦΩΤ...
- Το πόσιμο νερό της Νεκράς Θάλασσας!
- Ανάσες
- ΣΥΝΑΞΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟ...
- ΒΙΝΤΕΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Η ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ...
- Άγιος στη συνείδηση του λαού ο Γέρων Βησσαρίων
- Γιά τό τζαμί τοῦ Βοτανικοῦ - Σαράντος Ι. Καργάκος
- Κωνσταντίνος Χολέβας: Πότε θα εφαρμόσουμε το άρθρο...
- Ο άπιστος πατέρας και το μήνυμα του μικρού παιδιού...
- Συρία: Tον αποκεφάλισαν γιατί φορούσε Σταυρό και τ...
- Η κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκώ...
- Τα όρια της αγάπης
- Η ταπεινοφροσύνη – Μέγας Αντώνιος
- Ο Θεός σε αγαπά γι'αυτό που είσαι!
- 34η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟ...
- Όσιος Ευθύμιος ο Μέγας
- ΟΥΔΕΙΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΕΧΘΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΥΕΡΓΕΤΗΘΕΝΤΑ ΑΧΑ...
- ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ! Το μοναδικό ελληνικό βιβλιοπωλείο στη Ν...
- ΣΠΑΝΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔH ΤΟΥ Σ...
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΓΙΑ ...
- Κυριακὴ ΙΒ΄ Λουκᾶ: Η αχαριστία είναι δαιμονική!
- Η κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας για το έτος 2...
- Μπαμπά, μπορώ να αγοράσω μια ώρα απο το χρόνο σου;
- Ο Μέγας Αντώνιος και ο Μέγας τσαγκάρης!
- Εορτάσθηκε η ιερά Μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Αντω...
- Ο Αρχιερατικός Εσπερινός του Αγίου Αντωνίου μέσα α...
- Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος...
- Ο ΜΕΓΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
- Η ΑΓΑΠΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΤΑΞΙ…
- Η αγάπη του Θεού και η ελευθερία του ανθρώπου
- Ο Νεομάρτυς Άγιος Γεώργιος ο εν Ιωαννίνοις
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως του υπό ανέγερσιν νέου Ιερού ...
- Ἡ ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν
- Αποκάλυψη Αγάπης !
- Αληθινός Θεός !
- ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
- Το διήμερο 16-17 Ιανουαρίου, τα Κρύα Ιτεών πανηγυρ...
- Τι σημαίνουν τα επίθετα των Αγίων: Δίκαιος, Όσιος,...
- Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος: “Τα σημεία των και...
- Ο Όσιος Ιωάννης ο Καλυβίτης
- Η ΚΟΠΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑ...
- Τί είναι η προσευχή για εμάς τους χριστιανούς;
- Για την Φιλία
- Μη χτίσεις ποτέ τα όνειρά σου......
- Η εορτή του οσίου Παύλου του Πατρέως στον Μητροπολ...
- Όταν Ο Θεός μου σιωπά…
- Η βάπτιση του Κυρίου και η δική μας
- Η συγχώρηση
- Κάποιος πρέπει να του μάθει Ιστορία!
- Διάκριση κι όχι υπερβολές
- Ιερά Πανήγυρις του υπό ανέγερσιν νέου Ιερού Ναού Α...
- Ψυχοσάββατα 2014
- Ο Όσιος Θεοδόσιος ο Κοινοβιάρχης
- Η Σιμωνόπετρα ίπταται στα σύννεφα (ΦΩΤΟ)
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΕΙΣ ΒΗΘΛΕΕΜ - 2013 (vide...
- Καταδίκη Βαξεβάνη για συκοφαντία προς την Ι. Μ. Βα...
- Επιστολή Μητροπολίτου Πειραιώς σε Πατριάρχη Μόσχας...
- Ο ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ...
- Τὸ βιολὶ τῆς ψυχῆς
- Την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014, η κοπή της Ενοριακ...
- ΧΑΛΒΑΣ ΜΕ ΙΝΔΟΚΑΡΥΔΟ - Μοναστηριακές Συνταγές
- Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΟΥ Τ. ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥ...
- ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕ...
- ΤΑ ΦΩΤΑ ΣΤΟ ΑΪΒΑΛΙ
- Κουβαλώντας την αμαρτία του άλλου….
- Τι είναι ο αγιασμός;
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2014
00:07
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τα Άγια Θεοφάνεια είναι μία από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης. Εορτάζεται το γεγονός της Βαπτίσεως του Κυρίου στα Ιορδάνια νάματα και ταυτόχρονα φανερώνεται η Τριαδική Θεότητα στον κόσμο.
Η σπουδαιότητα της εορτής φαίνεται από τις ιστορικές μαρτυρίες που αναφέρουν ότι μετά το Πάσχα, η εορτή των Θεοφανίων είναι η αρχαιότερη χριστιανική εορτή.
Το γεγονός της Βαπτίσεως έχει τεράστια θεολογική σημασία. Ο αγιογράφος κατάφερε να αποτυπώσει με τα χρώματα αυτό το πλούσιο σε νοήματα γεγονός.
Ο Χριστός βρίσκεται μεταξύ ψηλών βράχων, που σμίγουν και σχηματίζουν «κλεισούραν». Τα νερά, που δεν είναι αγιασμένα, μας θυμίζουν την εικόνα του θανάτου – κατακλυσμού. Ο συμβολισμός των βράχων της εικόνας της γεννήσεως συνεχίζεται στην εικόνα των Θεοφανίων και καταλήγει στην εικόνα της καθόδου του Χριστού στον Άδη. Η εικόνα της βαπτίσεως παρουσιάζει τον Ιησού να εισέρχεται στα νερά, στον υγρό τάφο. Ο Άδης έχει την μορφή ενός σκοτεινού σπηλαίου, που περιέχει όλο το σώμα του Κυρίου, δείχνοντας την προκάθοδο Του στον Άδη, για να διαλύσει το δυνατό του κόσμου τούτου. Όπως αναφέρει και ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων, ο Ιησούς «Καταβάς ἐν ὕδασιν ἔδησε τόν ἰσχυρόν».
Η κάθοδος του Χριστού στα Ιορδάνια νερά σημαίνει τον καθαγιασμό του υγρού στοιχείου, που είναι η βάση της ζωής σε ολόκληρη τη δημιουργία και κατ’ επέκταση τον καθαγιασμό ολόκληρης της κτίσεως, η οποία εξαιτίας της ανθρώπινης αμαρτίας «οἴδαμεν γὰρ ὅτι πᾶσα ἡ κτίσις συστενάζει καὶ συνωδίνει ἄχρι τοῦ νῦν» (Ρωμ. η΄ 22).
Ο Χριστός στέκεται στη μέση του Ιορδάνη γυμνός ή με άσπρο ρούχο στη μέση του. Το σώμα του σαν να είναι σκαλισμένο στο ξύλο με διάφορα σχήματα γραμμένα ζωηρά κι όχι σαρκώδες. Είναι ντυμένος με την Αδαμική γυμνότητα κι έτσι αποδίδει στην ανθρωπότητα το ένδοξο παραδεισιακό ένδυμά της. Με το δεξί ή και με τα δύο του χέρια ευλογεί τα νερά και τα ετοιμάζει να γίνουν τα νερά της βαπτίσεως, τα οποία αγιάζει με την δική του κατάδυση. Ο Χριστός δεν είχε ανάγκη εξαγνισμού, γιατί ήταν προαιωνίως αγνός. Πήρε το βάπτισμα του Ιωάννη από ταπεινοφροσύνη και σεβασμό στην ανθρώπινη παράδοση. Βαπτιζόμενος ο Κύριος δεν αγιάστηκε από το νερό αλλά αγίασε το νερό και μαζί με αυτό ολόκληρη την κτίση.
Το ένα του πόδι προβάλλει μπροστά, για να δείξει την υπέρτατη πρωτοβουλία του, να βαπτιστεί από το Ιωάννη και να βγει στην δημόσια δράση. Η μαρτυρία του Ιωάννη για τον Χριστό ότι είναι «ὁ ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρων τὴν ἀμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ιωάν. α΄ 29), στάθηκε καθοριστική. Σε μερικές εικόνες της βαπτίσεως ο Χριστός εικονίζεται να πατά πάνω σε μια πλάκα, στην οποία από κάτω βρίσκονται καταπλακωμένα φίδια, τα οποία ξεπροβάλλουν το κεφάλι τους θέλοντας να γλυτώσουν. Η παράσταση αυτή είναι παρμένη από το βιβλίο των Ψαλμών και εδράζεται στο στίχο «σὺ ἐκρατέωσας ἐν τῇ δυνάμει σου τὴν θάλασσαν σὺ συνέτριψας τὰς κεφαλὰς τῶν δρακόντων ἐπὶ τοῦ ὕδατος.» (Ψαλμ. ογ΄ 13).
Μέσα στον Ιορδάνη, γύρω από το σώμα του Κυρίου, κολυμπούν ψάρια. Κάτω ξεχωρίζουν μια γυναίκα κι ένας γέρος να κάθονται πάνω σε θεριόψαρα. Η γυναίκα συμβολίζει τη θάλασσα κι ο γέροντας τον Ιορδάνη ποταμό. Ο γέροντας κρατά στα χέρια του μία υδρία από την οποία τρέχει νερό. Αυτά τα πρόσωπα ζωγραφίζονται με βάση τον ψαλμικό στίχο «ἡ θάλασσα εἶδεν καὶ ἔφυγεν ὁ Ἰορδάνης ἐστράφη εἰς τὰ ὀπίσω». (Ψαλμ. ριγ΄ 3).
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος βλέπει μια βαθιά αλληγορία στη στροφή του Ιορδάνη προς τα οπίσω. Ο ποταμός πηγάζει από δύο πηγές, τη μια που ονομάζεται Ιόρ και την άλλη που λέγεται Δαν. Από την συνένωση των δύο ποταμών προκύπτει ο Ιορδάνης που χύνεται στην Νέκρα θάλασσα. Έτσι και το ανθρώπινο γένος προήλθε από τους προπάτορες, τον Αδάμ και την Εύα. Μετά την αποστασία το ανθρώπινο γένος πορευόταν στην αμαρτία και τον πνευματικό θάνατο, που αλληγορούνται με τη Νεκρά θάλασσα. Ο Σωτήρας Χριστός με τη Ενανθρώπησή του ελευθέρωσε την ανθρώπινη φύση από την υποδούλωση στη φθορά και στο θάνατο με αποτέλεσμα ακόμη και ο Ιορδάνης ποταμός να θέλει να στραφεί προς τα πίσω, και να μη θέλει να νεκρωθεί.
Η βάπτιση του Χριστού ονομάζεται και Θεοφάνεια. Την φανέρωση της Αγίας Τριάδας ο αγιογράφος τη δηλώνει με το χέρι του Πατρός, που ευλογεί από ένα τμήμα ενός ημικύκλιου που παριστά τους ουρανούς. Από αυτό τον κύκλο αναχωρούν ακτίνες φωτός χαρακτηριστικό του Αγίου Πνεύματος και φωτίζουν το περιστέρι. Κατά τη στιγμή αυτή ο Πατήρ μαρτυρεί τη θεότητα του Υιού και τον ονομάζει αγαπητόν Του Υιόν. Ο Υιός ο οποίος βαπτίζεται στον Ιορδάνη φωτίζει ολόκληρο τον κόσμο, απαλλάσσοντας τον από την κυριαρχία του Σατανά. Το Άγιο Πνεύμα, το οποίο κατέρχεται με μορφή περιστεράς , βεβαιώνει την μαρτυρία του Πατρός και μας χαρίζει το αδιασάλευτο θεμέλιο της πίστεώς μας. Είναι το Πνεύμα που «ἐντέλλεται» το Χριστό και τον οδηγεί στη δημόσια αποστολή του.
Κατά τον Ιωάννη το Δαμασκηνό κατ΄ αναλογία με το κατακλυσμό και το περιστέρι με το κλαδί της ελιάς είναι σημείο της ειρήνης. Το Άγιο Πνεύμα κατά τη δημιουργία του κόσμου “ἐπεφέρετο ἐπάνω” από τα αρχέγονα νερά κι ανέδειξε τη ζωή (Γεν. α΄ 2). Έτσι και τώρα στη Βάπτιση αιωρείται πάνω στα νερά του Ιορδάνη και προκαλεί τη δεύτερη γέννηση του νέου δημιουργήματος.
Στην αριστερή πλευρά της εικόνας ο Ιωάννης ο Πρόδρομος υποκλίνεται με ταπείνωση και σεβασμό στο πρόσωπο του Μεσσία. Είναι στραμμένος προς το Άγιο Πνεύμα , που κατέρχεται «ἐν εἴδει περιστερᾶς». Το πρόσωπο του είναι ζωγραφισμένο σε πλάγια στάση λόγω της υπερφυσικής εμφάνισης του Αγίου Πνεύματος. Το δεξί του χέρι αγγίζει το κεφάλι του Χριστού ενώ το αριστερό βρίσκεται σε στάση δεήσεως. Το κεφάλι του είναι αναμαλλιασμένο και το γένι του αραιό. Η έκφραση του είναι αυστηρή και σοβαρή. Τα χέρια και τα πόδια του είναι άσαρκα, διότι «ἡ δὲ τροφὴ ἦν αὐτοῦ ἀκρίδες καὶ μέλι ἄγριον» (Μτ. γ΄ 4). Το πρόσωπό του αγιογραφείται λιπόσαρκο και μελαψό, για να δηλωθεί ο καύσωνας της ερήμου. Φορεί ρούχα από τρίχες καμήλας και ζώνη δερμάτινη στη μέση (Μτ. γ΄ 4).
Δίπλα του Προδρόμου βρίσκεται μια αξίνα σφηνωμένη ανάμεσα στα κλαδιά ενός δέντρου. Συμβολίζει τα λόγια του προφήτη Ιωάννη: «…ἤδη δὲ ἡ ἀξίνη πρὸς τὴν ῥίζαν τῶν δένδρων κεῖται˙ πᾶν οὖν δένδρον μὴ ποιοῦν καρπὸν καλὸν ἐκκόπτεται καὶ εἰς πῦρ βάλλεται» (Μτ. γ΄ 10). Εδώ φανερώνεται η θεία δίκη που βρίσκεται ήδη ανάμεσά μας, για να διαλέξει τα καρποφόρα από τα άκαρπα δέντρα.
Στη δεξιά πλευρά της εικόνας βρίσκονται οι άγγελοι. Έχουν σκεπασμένα τα χέρια τους και τα προτείνουν στο Χριστό, έτοιμα να τον υπηρετήσουν. Ένα ιδιαίτερο ύφασμα ή το ιμάτιο σκεπάζει τις ανοικτές παλάμες, που έχουν σχήμα δεήσεως και συνάμα προθυμίας για εξυπηρέτηση.
Τα απότομα φωτεινά χρώματα που ξεχύνονται από το ουρανό και κατεβαίνουν ως το Χριστό, τους Αγγέλους και τον Πρόδρομο, “δημιουργούν ιερότητα υπερβατικής ατμόσφαιρας, κατάλληλης για την εικόνα της Βαπτίσεως που είναι γεμάτη από υπερφυσικά στοιχεία, όπως η μεγαλειώδης φωνή του Πατρός και η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος”.
Δέσποινας Ιωάννου–Βασιλείου, Το Δωδεκάορτο–Εικόνα: Η άλλη γλώσσα της Θεολογίας, Εκδόσεις Βιβλιεκδοτική, Λευκωσία 2009.
Πηγή:pemptousia.gr
!>