Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
-
Ιανουαρίου(137)
- Πίστη χρειάζεται…
- ΕΟΡΤΗ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ Ι.Ν. ΕΥΑΓΓΕΛ...
- ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ...
- Στην Εορτή των τριών Ιεραρχών
- Αυτό για σήμερα!
- Οι πραγματικοί κλέφτες...
- Εόρτια Σύναξη, αφιερωμένη στην Μητέρα - Χριστιανικ...
- Ένας ανεξίκακος και υπομονετικός γέροντας
- Ο μοναχός και ο ζητιάνος
- 29ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Ομιλία του Αρχιμανδρίτου Αμβροσίου Γκουρβέλου επί ...
- Η Ελλάδα “κόντυνε” χωρίς τον Χριστόδουλο
- Αφιέρωμα στον αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο (video)
- 6 χρόνια χωρίς το ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟ μας !
- Ο ΟΣΙΟΣ ΠΑΤΗΡ ΗΜΩΝ ΕΦΡΑΙΜ Ο ΣΥΡΟΣ (28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ)
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 29ου ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ...
- Ενας νέος Αυγουστίνος Καντιώτης....!!! (video)
- ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ - ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒ....
- ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ - ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒ....
- Σεβασμιώτατε επί τη εορτή των ονομαστηρίων σας...
- Οι βουλευτές και η ορθόδοξη πίστη
- Κυριακὴ ΙΕ΄ Λουκᾶ: Ἕνας μικρόσωμος γίγαντας
- Κυριακή ΙΕ' Λουκά [του Ζακχαίου] - π. Χερουβείμ Βε...
- Γέροντας Παΐσιος: Δεν οφελούν οι μετάνοιες χωρίς ...
- ΛΑΜΠΡΟΣ Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓ...
- Γέροντας Παΐσιος: Η ιστορία και η σημασία του κομπ...
- "Θεολόγος ο δεύτερος.."
- Γάμος, ένα άθλημα αγάπης!
- Επιστολή της Ιεράς Συνόδου προς τους μαθητές για τ...
- π. Παύλος Χριστοδουλής, πέντε έτη από την προς Κύρ...
- Φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση του εκπολιτιστι...
- Το έθιμο της αγιοβασιλόπιτας στο Κατηχητικό σχολεί...
- ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ...
- Μνημόσυνο στην μνήμη του γέροντος Βησσαρίωνος (ΦΩΤ...
- Το πόσιμο νερό της Νεκράς Θάλασσας!
- Ανάσες
- ΣΥΝΑΞΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟ...
- ΒΙΝΤΕΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Η ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ...
- Άγιος στη συνείδηση του λαού ο Γέρων Βησσαρίων
- Γιά τό τζαμί τοῦ Βοτανικοῦ - Σαράντος Ι. Καργάκος
- Κωνσταντίνος Χολέβας: Πότε θα εφαρμόσουμε το άρθρο...
- Ο άπιστος πατέρας και το μήνυμα του μικρού παιδιού...
- Συρία: Tον αποκεφάλισαν γιατί φορούσε Σταυρό και τ...
- Η κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκώ...
- Τα όρια της αγάπης
- Η ταπεινοφροσύνη – Μέγας Αντώνιος
- Ο Θεός σε αγαπά γι'αυτό που είσαι!
- 34η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟ...
- Όσιος Ευθύμιος ο Μέγας
- ΟΥΔΕΙΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΕΧΘΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΥΕΡΓΕΤΗΘΕΝΤΑ ΑΧΑ...
- ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ! Το μοναδικό ελληνικό βιβλιοπωλείο στη Ν...
- ΣΠΑΝΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔH ΤΟΥ Σ...
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΓΙΑ ...
- Κυριακὴ ΙΒ΄ Λουκᾶ: Η αχαριστία είναι δαιμονική!
- Η κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας για το έτος 2...
- Μπαμπά, μπορώ να αγοράσω μια ώρα απο το χρόνο σου;
- Ο Μέγας Αντώνιος και ο Μέγας τσαγκάρης!
- Εορτάσθηκε η ιερά Μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Αντω...
- Ο Αρχιερατικός Εσπερινός του Αγίου Αντωνίου μέσα α...
- Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος...
- Ο ΜΕΓΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
- Η ΑΓΑΠΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΤΑΞΙ…
- Η αγάπη του Θεού και η ελευθερία του ανθρώπου
- Ο Νεομάρτυς Άγιος Γεώργιος ο εν Ιωαννίνοις
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως του υπό ανέγερσιν νέου Ιερού ...
- Ἡ ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν
- Αποκάλυψη Αγάπης !
- Αληθινός Θεός !
- ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
- Το διήμερο 16-17 Ιανουαρίου, τα Κρύα Ιτεών πανηγυρ...
- Τι σημαίνουν τα επίθετα των Αγίων: Δίκαιος, Όσιος,...
- Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος: “Τα σημεία των και...
- Ο Όσιος Ιωάννης ο Καλυβίτης
- Η ΚΟΠΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑ...
- Τί είναι η προσευχή για εμάς τους χριστιανούς;
- Για την Φιλία
- Μη χτίσεις ποτέ τα όνειρά σου......
- Η εορτή του οσίου Παύλου του Πατρέως στον Μητροπολ...
- Όταν Ο Θεός μου σιωπά…
- Η βάπτιση του Κυρίου και η δική μας
- Η συγχώρηση
- Κάποιος πρέπει να του μάθει Ιστορία!
- Διάκριση κι όχι υπερβολές
- Ιερά Πανήγυρις του υπό ανέγερσιν νέου Ιερού Ναού Α...
- Ψυχοσάββατα 2014
- Ο Όσιος Θεοδόσιος ο Κοινοβιάρχης
- Η Σιμωνόπετρα ίπταται στα σύννεφα (ΦΩΤΟ)
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΕΙΣ ΒΗΘΛΕΕΜ - 2013 (vide...
- Καταδίκη Βαξεβάνη για συκοφαντία προς την Ι. Μ. Βα...
- Επιστολή Μητροπολίτου Πειραιώς σε Πατριάρχη Μόσχας...
- Ο ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ...
- Τὸ βιολὶ τῆς ψυχῆς
- Την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014, η κοπή της Ενοριακ...
- ΧΑΛΒΑΣ ΜΕ ΙΝΔΟΚΑΡΥΔΟ - Μοναστηριακές Συνταγές
- Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΟΥ Τ. ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥ...
- ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕ...
- ΤΑ ΦΩΤΑ ΣΤΟ ΑΪΒΑΛΙ
- Κουβαλώντας την αμαρτία του άλλου….
- Τι είναι ο αγιασμός;
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014
00:12
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
«Ο όσιος Εφραίμ ήταν από την Ανατολή, Σύρος στην καταγωγή. Διδάχτηκε την ευσέβεια και την κατά Χριστόν πίστη από τους προγόνους του κι έζησε στους χρόνους του Θεοδοσίου του Μεγάλου. Ασπάστηκε από τα παιδικά του χρόνια τον μοναχικό βίο, και λέγεται ότι εκχύθηκε χάρη από τον Θεό πάνω του, διά της οποίας, αφού έγραψε πάρα πολλά κατανυκτικά συγγράμματα, καθοδήγησε πολλούς προς την αρετή κι έγινε παράδειγμα ασκητικής αρετής στις επόμενες γενιές. Τελείται δε η σύναξή του στο Μαρτύριο της αγίας Ακυλίνας, στον τόπο του Φιλόξενου, πλησίον του φόρου».
Ο όσιος Εφραίμ ο Σύρος είναι από τους γνωστότερους οσίους της Εκκλησίας μας, με την έννοια ότι τον γνωρίζουν και εκείνοι που δεν τον γνωρίζουν. Τι θέλουμε να πούμε; Μπορεί κανείς να μην έχει υπόψη του ότι η κατεξοχήν προσευχή της Μεγάλης Σαρακοστής, το «Κύριε και Δέσποτα της ζωής μου…», είναι δική του προσευχή, σίγουρα όμως την έχει ακούσει, την έχει και αυτός ψιθυρίσει, μπορεί να την έχει εντάξει και στις δικές του προσευχές. Κι αυτό σημαίνει ότι έχει προκληθεί και προκαλείται κάθε φορά με την προσευχή αυτή να ζήσει τη μετάνοια, ως αγώνα αποφυγής των κακών παθών: της αργίας, της περιεργείας, της φιλαρχίας, της αργολογίας, και αποκτήσεως των αρετών: της σωφροσύνης, της ταπεινοφροσύνης, της υπομονής και της αγάπης, διά των οποίων ζει κανείς την παρουσία του Θεού. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ο υμνογράφος του άγιος Θεοφάνης αφενός τον προβάλλει ως κήρυκα της μετανοίας, αφετέρου ως «θείον κρατήρα της κατανύξεως». Όπως τονίζει το κοντάκιο και ο οίκος του κοντακίου μάλιστα «εν τοις λόγοις και έργοις σου ραθύμους εγείρεις προς μετάνοιαν» (με τα λόγια και με τα έργα σου ξυπνάς όλους για να μετανοήσουν).
Τα δάκρυα της κατανύξεως αποτελούσαν το κύριο στοιχείο της ζωής του οσίου, όπως και δάκρυα κατανύξεως προκαλούσαν και προκαλούν τα συγγράμματα που έγραψε. Κατά τον άγιο Θεοφάνη «αμέμπτως ήνυσας τον βίον δάκρυσι σεαυτόν αποπλύνας» (Πέρασες τη ζωή σου με άμεμπτο τρόπο, αφού ξέπλυνες τον εαυτό σου με τα δάκρυά σου). Εκείνο που έκανε τον όσιο να ζει με δάκρυα και να έχει την κατάνυξη κυριολεκτικά σύνοικο της ζωής του ήταν η διαρκής μνήμη του θανάτου και της κρίσεως που τον ακολουθεί. Πράγματι, όποιος ενθυμείται τον θάνατό του με επίγνωση, όποιος έχει τη μνήμη ότι ακολουθεί η κρίση, εκείνος είναι που φτάνει σε μεγάλη ύψη αγιότητας, διότι έχει διαρκή αφορμή στο να μη αμαρτάνει. Όπως το λέει και η Γραφή: «Μιμνήσκου τα έσχατά σου και ου μη αμάρτης εις τον αιώνα» (Θυμήσου το τέλος της ζωής σου και δεν θα αμαρτήσεις ποτέ). Οι ύμνοι της Εκκλησίας μας σ’ ένα πολύ μεγάλο ποσοστό επικεντρώνουν ακριβώς σ’ αυτή τη μνήμη που διακατείχε τον όσιο. «Την του Κριτού παρουσίαν ιστορησάμενος, τοις των δακρύων ρείθροις των ψυχών τας λαμπάδας ανάπτειν εκδιδάσκεις, πάσι βοών, του Νυμφίου την έλευσιν» (Εξιστόρησες την παρουσία του Κριτή και διδάσκεις έτσι να ανάβουμε τις λαμπάδες των ψυχών μας με τους ποταμούς των δακρύων μας, φωνάζοντας σε όλους την έλευση του Νυμφίου Χριστού). Κι αλλού, όπως στο Δοξαστικό του εσπερινού: «Προφητικώς καταβρέχων την στρωμνήν τοις δάκρυσι και μελέτην βίου ποιούμενος την μετάνοιαν, της κρίσεως τον φόβον έργοις ημίν και διά λόγων υπέδειξας» (Καταβρέχοντας το στρώμα σου, σαν τον προφήτη Δαβίδ, με τα δάκρυα και κάνοντας μελέτη της ζωής σου τη μετάνοια, μας υπέδειξες με τα έργα σου και με τα λόγια σου τον φόβο της κρίσεως). Κι επιμένει ο υμνογράφος ακόμη και στο κοντάκιο: «Την ώραν αεί προβλέπων της ετάσεως, εθρήνεις πικρώς, Εφραίμ, ως φιλήσυχος» (Έχοντας μπροστά σου πάντοτε την ώρα της κρίσεως, θρηνούσες πικρά, Εφραίμ, ως φίλος της ησυχίας).
Δεν πρέπει να οδηγηθεί όμως κανείς σε λανθασμένα συμπεράσματα ως προς την αιτία των δακρύων και της κατανύξεώς του. Ο όσιος δεν ζούσε σε μία φοβική, δηλαδή αρρωστημένη, ατμόσφαιρα. Ο φόβος της κρίσεως δεν λειτουργούσε γι’ αυτόν ως μία πνευματική τρομοκρατία, η οποία αλλοιώνει αρνητικά την ψυχή, αλλά και το σώμα του ανθρώπου. Ο φόβος αυτός ήταν καρπός της αγάπης του προς τον Κύριο, μη τυχόν δηλαδή εκπέσει από την αγκαλιά Του, μήπως χάσει τη χάρη Του. «Τρωθείς αγάπη του Παντοκράτορος, όλον σαυτού τον βίον θρηνωδών διετέλεσας, εκβοών μετ’ εκπλήξεως, όσιε∙άνες τα κύματά σου, Σώτερ, της χάριτος, ταύτην μοι πλουσίως συντηρών, εν τη μελλούση ζωή» (Πληγώθηκες από την αγάπη του Παντοκράτορος Κυρίου, γι’ αυτό και πέρασες όλη τη ζωή σου με θρήνους, όσιε, φωνάζοντας με έκπληξη: πάρε μου πίσω, Σωτήρα, τα κύματα της χάρης Σου, κρατώντας την για μένα πλούσια, κατά τη μέλλουσα ζωή). Ζητούσε ο όσιος να μη έχει τόσο μεγάλη χάρη στη ζωή αυτή, μη τυχόν συμβεί και μειωθεί αυτή κατά τη μέλλουσα ζωή. Το κύριο γνώρισμα της ζωής του δηλαδή ήταν ο βαθύς έρωτάς του προς τον Κύριο. Αυτός ο έρωτας τον έκανε να δακρυρροεί διαρκώς και να ζει πάντοτε με την προσμονή της συναντήσεώς του με τον Κύριο.
Και δεν πρέπει να αφήσουμε κατά μέρος εκείνο που έκανε τον όσιο να ζει με καρδιακό πένθος και μετάνοια, προκειμένου να είναι στην αγάπη του Κυρίου: την εγκράτεια. Ο όσιος ζούσε με αδιάκοπη εγκράτεια – την προϋπόθεση της αγάπης προς τον Θεό και της κατανύξεως – κάτι που ο υμνογράφος επισημαίνει στον οίκο του κοντακίου και πάλι, με ένα συγκεκριμένο περιστατικό. «Ιχνηλατείν βουλόμενος, Πάτερ, του Προδρόμου ταις τρίβοις, εκ του κόσμου μόνος αυτός απάρας, εις έρημον κατώκησας. Βλέπων σε ουν ούτω βιούντα ο εχθρός τον δίκαιον, γύναιον πάνυ αναιδές κατά σου διεγείρει, οιόμενος διά του αρχαίου όπλου την σην ανδρείαν καταβαλείν, και την αγνείαν μολύνειν σου» (Θέλοντας να ακολουθείς τα ίχνη του δρόμου του Ιωάννου του Προδρόμου, έφυγες εσύ μόνος σου από τον κόσμο και κατοίκησες στην έρημο. Βλέποντας λοιπόν ο εχθρός διάβολος εσένα τον δίκαιο να ζεις έτσι, ξεσήκωσε μία πολύ αναιδή γυναίκα του δρόμου, νομίζοντας ότι θα καταβάλει την ανδρεία σου με το αρχαίο όπλο, δηλαδή τη λαγνεία, και θα μολύνει την αγνότητά σου). Το περιστατικό δηλαδή είναι γνωστό: ο εχθρός διάβολος έβαλε στη σκέψη μίας πόρνης γυναίκας να παρασύρει τον όσιο. Πήγε λοιπόν και του έκανε ανήθικες προτάσεις. Κι εκείνος, μη πτοούμενος, μάλλον λυπούμενος βαθιά για την κατάντια της, την πήρε και την οδήγησε στο μέσο μίας πλατείας, κι εκεί την προέτρεψε να του πει τι ακριβώς θέλει να κάνει. Κι εκείνη εκφράζοντας την απορία της ότι αυτά δεν γίνονται στο μέσο του δρόμου, δέχτηκε τον λόγο του: Πώς λοιπόν να κάνω κάτι ενώπιον του Θεού, όταν εσύ ντρέπεσαι να το κάνεις μπροστά στους ανθρώπους;
πηγή:pgdorbas.blogspot.gr
!>