Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
-
2014
(1414)
- Δεκεμβρίου(115)
- Νοεμβρίου(120)
- Οκτωβρίου(116)
- Σεπτεμβρίου(131)
- Αυγούστου(119)
- Ιουλίου(118)
- Ιουνίου(95)
- Μαΐου(102)
- Απριλίου(148)
- Μαρτίου(112)
- Φεβρουαρίου(101)
-
Ιανουαρίου(137)
- Πίστη χρειάζεται…
- ΕΟΡΤΗ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ Ι.Ν. ΕΥΑΓΓΕΛ...
- ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ...
- Στην Εορτή των τριών Ιεραρχών
- Αυτό για σήμερα!
- Οι πραγματικοί κλέφτες...
- Εόρτια Σύναξη, αφιερωμένη στην Μητέρα - Χριστιανικ...
- Ένας ανεξίκακος και υπομονετικός γέροντας
- Ο μοναχός και ο ζητιάνος
- 29ο ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
- Ομιλία του Αρχιμανδρίτου Αμβροσίου Γκουρβέλου επί ...
- Η Ελλάδα “κόντυνε” χωρίς τον Χριστόδουλο
- Αφιέρωμα στον αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο (video)
- 6 χρόνια χωρίς το ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟ μας !
- Ο ΟΣΙΟΣ ΠΑΤΗΡ ΗΜΩΝ ΕΦΡΑΙΜ Ο ΣΥΡΟΣ (28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ)
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 29ου ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ...
- Ενας νέος Αυγουστίνος Καντιώτης....!!! (video)
- ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ - ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒ....
- ΕΟΡΤΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ - ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΒ....
- Σεβασμιώτατε επί τη εορτή των ονομαστηρίων σας...
- Οι βουλευτές και η ορθόδοξη πίστη
- Κυριακὴ ΙΕ΄ Λουκᾶ: Ἕνας μικρόσωμος γίγαντας
- Κυριακή ΙΕ' Λουκά [του Ζακχαίου] - π. Χερουβείμ Βε...
- Γέροντας Παΐσιος: Δεν οφελούν οι μετάνοιες χωρίς ...
- ΛΑΜΠΡΟΣ Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓ...
- Γέροντας Παΐσιος: Η ιστορία και η σημασία του κομπ...
- "Θεολόγος ο δεύτερος.."
- Γάμος, ένα άθλημα αγάπης!
- Επιστολή της Ιεράς Συνόδου προς τους μαθητές για τ...
- π. Παύλος Χριστοδουλής, πέντε έτη από την προς Κύρ...
- Φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση του εκπολιτιστι...
- Το έθιμο της αγιοβασιλόπιτας στο Κατηχητικό σχολεί...
- ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ...
- Μνημόσυνο στην μνήμη του γέροντος Βησσαρίωνος (ΦΩΤ...
- Το πόσιμο νερό της Νεκράς Θάλασσας!
- Ανάσες
- ΣΥΝΑΞΕΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟ...
- ΒΙΝΤΕΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Η ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ...
- Άγιος στη συνείδηση του λαού ο Γέρων Βησσαρίων
- Γιά τό τζαμί τοῦ Βοτανικοῦ - Σαράντος Ι. Καργάκος
- Κωνσταντίνος Χολέβας: Πότε θα εφαρμόσουμε το άρθρο...
- Ο άπιστος πατέρας και το μήνυμα του μικρού παιδιού...
- Συρία: Tον αποκεφάλισαν γιατί φορούσε Σταυρό και τ...
- Η κοπή της Αγιοβασιλόπιτας στον Άγιο Νικόλαο Αλυκώ...
- Τα όρια της αγάπης
- Η ταπεινοφροσύνη – Μέγας Αντώνιος
- Ο Θεός σε αγαπά γι'αυτό που είσαι!
- 34η ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟ...
- Όσιος Ευθύμιος ο Μέγας
- ΟΥΔΕΙΣ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΕΧΘΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΥΕΡΓΕΤΗΘΕΝΤΑ ΑΧΑ...
- ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ! Το μοναδικό ελληνικό βιβλιοπωλείο στη Ν...
- ΣΠΑΝΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔH ΤΟΥ Σ...
- ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΓΙΑ ...
- Κυριακὴ ΙΒ΄ Λουκᾶ: Η αχαριστία είναι δαιμονική!
- Η κοπή της Ενοριακής Αγιοβασιλόπιτας για το έτος 2...
- Μπαμπά, μπορώ να αγοράσω μια ώρα απο το χρόνο σου;
- Ο Μέγας Αντώνιος και ο Μέγας τσαγκάρης!
- Εορτάσθηκε η ιερά Μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Αντω...
- Ο Αρχιερατικός Εσπερινός του Αγίου Αντωνίου μέσα α...
- Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος...
- Ο ΜΕΓΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
- Η ΑΓΑΠΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΤΑΞΙ…
- Η αγάπη του Θεού και η ελευθερία του ανθρώπου
- Ο Νεομάρτυς Άγιος Γεώργιος ο εν Ιωαννίνοις
- Πρόγραμμα Πανηγύρεως του υπό ανέγερσιν νέου Ιερού ...
- Ἡ ἑορτὴ τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν
- Αποκάλυψη Αγάπης !
- Αληθινός Θεός !
- ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
- Το διήμερο 16-17 Ιανουαρίου, τα Κρύα Ιτεών πανηγυρ...
- Τι σημαίνουν τα επίθετα των Αγίων: Δίκαιος, Όσιος,...
- Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος: “Τα σημεία των και...
- Ο Όσιος Ιωάννης ο Καλυβίτης
- Η ΚΟΠΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑ...
- Τί είναι η προσευχή για εμάς τους χριστιανούς;
- Για την Φιλία
- Μη χτίσεις ποτέ τα όνειρά σου......
- Η εορτή του οσίου Παύλου του Πατρέως στον Μητροπολ...
- Όταν Ο Θεός μου σιωπά…
- Η βάπτιση του Κυρίου και η δική μας
- Η συγχώρηση
- Κάποιος πρέπει να του μάθει Ιστορία!
- Διάκριση κι όχι υπερβολές
- Ιερά Πανήγυρις του υπό ανέγερσιν νέου Ιερού Ναού Α...
- Ψυχοσάββατα 2014
- Ο Όσιος Θεοδόσιος ο Κοινοβιάρχης
- Η Σιμωνόπετρα ίπταται στα σύννεφα (ΦΩΤΟ)
- Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΕΙΣ ΒΗΘΛΕΕΜ - 2013 (vide...
- Καταδίκη Βαξεβάνη για συκοφαντία προς την Ι. Μ. Βα...
- Επιστολή Μητροπολίτου Πειραιώς σε Πατριάρχη Μόσχας...
- Ο ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜ...
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ...
- Τὸ βιολὶ τῆς ψυχῆς
- Την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014, η κοπή της Ενοριακ...
- ΧΑΛΒΑΣ ΜΕ ΙΝΔΟΚΑΡΥΔΟ - Μοναστηριακές Συνταγές
- Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΟΥ Τ. ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥ...
- ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕ...
- ΤΑ ΦΩΤΑ ΣΤΟ ΑΪΒΑΛΙ
- Κουβαλώντας την αμαρτία του άλλου….
- Τι είναι ο αγιασμός;
- 2013 (2210)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2014
00:08
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Η ΕΥΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΟΡΔΑΝΟΥ
Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη
Θεολόγου – Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών
Η Άκρα Ταπείνωση! Ο Θεός των όλων καταδέχεται να βαπτισθεί στον Ιορδάνη ποταμό[1] για να «ποτίσει» τον άνθρωπο με «τα νάματα της αφθαρσίας»[2]. Εγγίζει η απολύτρωση πάντων ορατών και αοράτων και συγχορεύει Ουρανός και γη και το επίγειο μετά του επουρανίου στερεώματος.
Η τελεία και ασύλληπτη δια της ανθρωπίνης αντιληπτικής και διανοητικής ικανότητας, θεία συγκατάβαση του Θεανθρώπου Κυρίου Ιησού Χριστού. Ο Κύριος της Δόξης καταδέχεται και κενούται, χαρίζοντας στην Εκκλησία και στους πιστούς, μέσω της θείας Αυτού Βαπτίσεως υπό του Ιωάννου του Προδρόμου, το «επίγειον φαινόμενον» και χαριτώνει βαπτιστικά και αγιαστικά τον άνθρωπο.
Τον μεταμορφώνει πνευματοφόρα, παρέχοντας σε αυτόν «το νοούμενον υπέρ τους ουρανούς», κυρίως δε δια της υιοθεσίας παρέχει τον τύπο του βαπτίσματος και προσκαλεί κάθε πιστό να αποκηρύξει τη δυσωδία της αμαρτίας και να καταπνίξει την άλογη φιλαυτία του στο «λουτρό της παλιγγενεσίας», το οποίο και προτάσσεται ως «αμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων αλεξιτήριον και δαίμοσιν ολέθριον».
Η Θεία Συγκατάβαση του Κυρίου Ιησού Χριστού παρέχει απλωτικά και αγιοφόρα την υιοθεσία του ανθρώπου υπό του Θεού. Άνευ της θείας Βαπτίσεως του Κυρίου, ο άνθρωπος, ακόμη και βαπτισμένος, δεν εξασφαλίζει την υιοθεσία, και επομένως απέχει ποικιλοτρόπως και πόρρω από την κληρονομία της θείας Βασιλείας.
Με άλλα λόγια, στερείται της σωτηρίας, διότι χωρίς το θείον βάπτισμα, ο άνθρωπος παραμένει κτήνος επί της γης και άεργος και ουχί και εν δυνάμει κατά χάριν Θεός και συγκληρονόμος των αρρήτων και εξαισίων, όσων λοιπών επουρανίων και αοράτων. Η απόλυτη και θεία ταπείνωση του Θεανθρώπου Κυρίου Ιησού Χριστού παρακινεί και προτρέπει καθέναν εγγύς, να προσέλθει και να πλαισιωθεί, να λουσθεί στο «φωτιστικό φως» του Ιορδάνου και να μεταποιήσει τη διάνοιά του, ουχί μυστικά και θαυματοποιά, αλλά μυσταγωγικά και θαυματουργικά, τουτέστιν, εντός της Αγιασώστου Εκκλησίας μετά της παραμυθίας και αγαπητικής παρακλήσεως και αρρωγής των λοιπών αδελφών του.
Πλην όμως, δέον να τονισθεί, ότι προ του φωτισμού, ως λέγουν και διδάσκουν οι μυστικοί συγγραφείς της Εκκλησίας μας[3], προηγείται η καθαρτική τάξη και έπεται η φωτιστική, και ακολούθως οδηγούμεθα στην τελείωση και μυστική πνευματική κατάσταση. Ο πιστός δεν εγγίζει τον θείο φωτισμό άνευ της προηγούμενης ατομικής, αυτοθέλητης και συνεχιζόμενης διαρκώς βίας και άσκησης, διότι εν τοιαύτη περιπτώση, καταλιμπάνεται και αποδομείται και αποουσιοποιείται και καταβάλλεται το αυτεξούσιον και η προσωπική ελευθερία και λειτουργική χρήση του γνωμικού θελήματος του ανθρώπου.
Η θεία Βάπτιση του Θεανθρώπου Χριστού σηματοδοτεί και σημαίνει την απαρχή της χάριτος, την έναρξη καινής πορείας και συνδιαλλαγής μετά πάσης κτίσεως, ορατής και αοράτου[4]. Αποκαθίσταται η προσωπική ελευθερία του ανθρώπου, καθώς ο πιστός μέσω της Βαπτίσεως Του Κυρίου Ιησού Χριστού, αναγεννάται ουχί μέσω ύδατος, αλλά δια Πνεύματος Αγίου και επομένως μετέχει(ο πιστός), στην καθαρτική και φωτιστική θεία χάρη του Παναγίου Τριαδικού Θεού, πάντοτε κατά χάριν και καταχρηστικά, και επιπροσθέτως, ένεκα της σύμπασας θείας οικονομίας και οικονομικής Πρόνοιας.
Αδύνατον να θεάσει ο άνθρωπος το μυστήριον της θείας κενώσεως στον Ιορδάνη, αδύνατον να προσελκύσει τον πνευματοφόρο κρουνό της θείας χάρης, αδύνατον έτι να «φωτισθεί» ων αυτός μερίς και φορεύς δεκτικός των φώτων, αν δεν αποδεχθεί την κενότητα της κτιστότητάς του και επανδρώσει πάσας τας αισθήσεις του, δυνάμενες ικανές να εορτάσουν και συνευφρανθούν μετά των αγνώστων αδελφών του και μετά της κοινής λαμπρηφόρου εκκλησιαστικής εορτής.
Βάπτισμα Κυρίου λοιπόν και βάπτισμα μετανοίας ημών. Ουχί αορίστως και ανευλαβώς, απροσδιορίστως και προχείρως, αλλά εμβριθώς και επισταμένως, αόκνως και επιμελώς, διότι «Σήμερον των υδάτων αγιάζεται η φύσις και ρήγνυται ο Ιορδάνης».
Παραπομπές:
1. Σχετικά με τον Ιορδάνη ποταμό βλ., Κολιτσάρα Ιωάννου, Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν της Αγίας Γραφής, εκδ. Ζωής, Αθῆναι 1975, σελ. 255-259.
2. Σταχυολογήματα από τα Καθίσματα του Όρθρου της Εορτής των Θεοφανείων.
3. Πρβλ., Στηθάτου Νικήτα, Περί Ψυχής, εκδ. Ζήτρος, Θεσσαλονίκη 2006, σελ. 19-27.
4. Πρβλ., Φραγκόπουλου Αθανασίου, Το Δωδεκαήμερον, εκδ. Σωτήρ, Αθῆναι 1976, κυρίως τις σελίδες 177-281, Τιμιάδη Αιμιλιανού(πρ.Μητροπολίτου Σηλυβρίας), Το Βάπτισμα, Το Εισαγωγικό Μυστήριον, εκδ. Καρδιάς, Αθήνα 2000, Ζωγράφου Θεοδώρου, «Η Βάπτισις του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού» στο «Εντρυφήματα και Απηχήματα της Δοξασθείσης Ελλάδος», Βόλος 1914, σελ. 30-39.
!>