Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
-
2013
(2210)
- Δεκεμβρίου(161)
- Νοεμβρίου(186)
- Οκτωβρίου(168)
- Σεπτεμβρίου(180)
- Αυγούστου(189)
- Ιουλίου(165)
-
Ιουνίου(210)
- "Περί της Παυλείου εν Αθήναις Διδαχής"
- Η χάρη της μετάνοιας
- «Του Δείπνου σου του μυστικού, σήμερον, Υιέ Θεού, ...
- Το φωτεινόν παράδειγμα των αγίων της Εκκλησίας μας
- Η Κυριακή των Αγίων Πάντων
- Κυριακή των Αγίων Πάντων – Οι Άγιοι Απόστολοι
- Σύναξη των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων
- Η Σύναξη των Αγίων Αποστόλων
- Εθελοντική Αιμοδοσία αύριο 30-6-13 στο Ναό μας
- ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟ...
- Το ψάρι του καπετάνιου
- «Τα άγια τοις αγίοις»
- Εις τους πρωτοκορυφαίους Πέτρον και Παύλον (29 Ιου...
- Άγιοι Πέτρος και Παύλος Πρωτοκορυφαίοι Απόστολοι
- Απολυτίκιο των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου
- Τη ΚΘ΄ – 29 Ιουνίου, μνήμη των Αγίων ενδόξων και π...
- Εὐρώπη εἶναι ἀπέραντο νεκροταφεῖο!
- Τίποτε δε χάθηκε! Μη στεναχωριέσαι
- «Και καταξίωσον ημάς, Δέσποτα, μετά παρρησίας, ακα...
- Σημάδια της παρουσίας του Χριστού
- Για να είσαι ελεύθερος
- Εύρεση των Τιμίων Λειψάνων των Αγίων Αναργύρων Κύρ...
- ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: πιεζαν οι εβραίοι για διαγραφή του Θρησ...
- ΛΑΜΠΡΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
- Απόδειξέ μου ότι υπάρχει Θεός!
- «Πάντων των αγίων μνημονεύσαντες, Έτι και έτι εν Ε...
- Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου
- Οι Μακαρισμοί του Κυρίου...
- Άγιος Σαμψών ο Ξενοδόχος
- ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ - Η πορεία του Ορθόδοξου μοναχισμο...
- Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΥΘΥΣ...
- Γέροντας Παΐσιος: Ο πνευματικός στην οικογένεια
- «Εν πρώτοις μνήσθητι, Κύριε, του αρχιεπισκόπου ημών…»
- Η ξεχειλισμένη κούπα (ιστορία απ’ το γεροντικό)
- Όσιος Δαβίδ ο εν Θεσσαλονίκη
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
- ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ
- Για την προσευχή !
- «Άξιον εστιν ως αληθώς μακαρίζειν σε την Θεοτόκον ...
- Μη δικαιολογείς τον θυμό σου
- Τούρτα παγωτό µε μωσαϊκό
- Αγία Φεβρωνία
- 8 ήμερο Προσκύνημα στα Ιεροσόλυμα
- Ἡ ἡμέρα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος - Anthony Bloom
- Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Γιατί το Αγιο Πνεύμα ...
- Ποιά η διαφορά της εορτής της Πεντηκοστής με την ε...
- "Και ποίησον τον μεν άρτον ... Το δε εν των ποτηρί...
- Περιγραφή της εικόνας της Πεντηκοστής
- Βασιλεῦ Οὐράνιε, Παράκλητε...
- Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και Βα...
- ''ΚΛΕΙΣΤΕ ΤΙΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΙΣ'' ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ
- "Περί του Αγίου Πνεύματος"
- Κυριακή της Πεντηκοστής - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- «Σε υμνούμεν, σε ευλογούμεν, σοι ευχαριστούμεν, Κύ...
- ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ - Το σημείο που ξεκινά η Αποστολική Δια...
- Εορτή της Πεντηκοστής - Γενέθλια της Εκκλησίας
- Αγία Αγριππίνα
- Απολυτίκιον της Πεντηκοστής
- Όσιος Δανιήλ ὁ ἐν τῷ κάστρῳ τῶν Πατρῶν
- Επιτίμιο ακοινωνησίας για τον ''αντιρατσιστικό νόμο''
- Ο Αρχιεπίσκοπος ύψωσε την ελληνική σημαία στα ελλη...
- Ωφελούν τους νεκρούς τα μνημόσυνα;
- Τι είναι αμαρτία και τι μας πρόσφερε ο Χριστός
- Δώρα για τους νεκρούς - Πρωτοπρεσβύτερος π. Ευέλθω...
- «Τα σα εκ των σων σοι προσφέρομεν κατά πάντα και δ...
- ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΒΑΓΓΕΛΗΣ (1866-1935)
- Άγιος Ευσέβιος
- Τὰ Ψυχοσάββατα
- Αρχιεπίσκοπος: ''Πρώτα η πατρίδα και μετά τα κόμμα...
- Τα κοιμητήρια
- «Λάβετε, φάγετε, τούτο μου εστι το Σώμα...» «Πίετε...
- Οι τουρκοπροσκυνημένοι Νενέκοι τότε έπαιρναν τα όπ...
- Γιατί μνημονεύουμε τους κεκοιμημένους
- Οι τρεις καλόγεροι και ο Άγιος Αντώνιος
- Άγιος Νικήτας ο Νισύριος
- Άγιος Ιουλιανός από την Κιλικία
- Τζαμί στην Αθήνα: Θα καταστρατηγήσουμε μόνοι μας τ...
- Η χάρη της προσευχής φέρνει το νου σε επαφή με το Θεό
- «Ευχαριστήσωμεν τω Κυρίω - Άξιον και δίκαιον»
- Τσίζκεϊκ με γιαούρτι και λάιμ
- Ιερά Πανήγυρις Αγίας Τριάδος άνω Αλισσού
- ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΠΑΛΗΣ ΕΓΙΝΕ ΑΣΚΗΤΗΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ (ΦΩΤ...
- ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ: ''ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΙ ΟΣΟ ΜΠΟΡΩ ΤΟΝ ΘΕΟ,...
- Άγιος Μεθόδιος ο Ιερομάρτυρας επίσκοπος Πατάρων
- Άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας
- Άγιος Ιούδας ο Απόστολος
- Άνοιξε λοιπόν τη χαραμάδα της καρδιάς σου!
- ''Σκάσε επί τέλους νά λές συνεχώς "Δόξα Σοι, ό Θεό...
- «Άνω σχώμεν τας καρδίας».
- Όσιος Παΐσιος ο Μέγας και θεοφόρος
- Έκθεση Ορθόδοξου Χριστιανικού Βιβλίου στην Πάτρα
- Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου με τον Πρωθυ...
- Καταΐφι με καϊμάκι, βύσσινο και φιστίκι Αιγίνης
- H δύναμη της ευχής Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με
- Δε νιώθεις τον Ουρανό, γιατί δεν δοξολογείς τον Θεό
- «Η χάρις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και η αγάπη...
- «ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ» ΧΩΡΙΣ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ, ή «Μια ευχή για ν...
- Άγιος Λεόντιος και οι συν αυτώ Υπάτιος και Θεόδουλος
- Nικόλαος Ἰ. Σωτηρόπουλος, Περί του Mητροπολίτου Σι...
- «Πάτερ, δόξασόν σου τον Υιόν» - Το θαύμα του Αγ.Σπ...
- Μαΐου(218)
- Απριλίου(179)
- Μαρτίου(208)
- Φεβρουαρίου(180)
- Ιανουαρίου(166)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 13 Ιουνίου 2013
00:26
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Στην εικόνα της Αναλήψεως ο Κύριος με φωτεινά ενδύματα και κυριαρχική στάση, εικονίζεται μέσα σε «δόξα», που είναι άλλοτε στρογγυλή, όπως στην εικόνα μας και άλλοτε ελλειψοειδής. Κάθεται σε ουράνιο τόξο ευλογώντας με το ένα του το χέρι και κρατώντας όρθιο ειλητάριο με το άλλο. Το ειλητάριο είναι σύμβολο του διδασκάλου.
Τη «δόξα», μέσα στην οποία βρίσκεται ο Κύριος υποβαστάζουν δύο άγγελοι. Συμβολίζουν και εκφράζουν τη θεία μεγαλειότητα και εξουσία. «Ο Κύριος ως παντοδύναμος δεν είχε ανάγκη τους αγγέλους για να αναληφθεί στους ουρανούς). Σε μερικές εικόνες της Αναλήψεως οι άγγελοι δεν ανακρατούν το δίσκο της δόξας, αλλά ατενίζουν τον Κύριο σε στάση προσευχής. Όπως λένε τα τροπάρια της εορτής, απορούν και θαυμάζουν, γιατί ο Χριστός αναλήφθηκε όχι μόνον ως Θεός, αλλά και ως άνθρωπος, δηλαδή με το άφθαρτο και δοξασμένο σώμα του.
Άλλοτε οι άγγελοι εικονίζονται να σαλπίζουν σύμφωνα με το ψαλμικό στίχο «ἀνέβη ὁ Θεός ἐν ἀλαλαγμῷ, Κύριος ἐν φωνῇ σάλπιγγος» (Ψαλμ. 46, 6). Ο στίχος αυτός αναφέρεται αυτούσιος στην υμνολογία της Αναλήψεως, γιατί «ἡ εἰς οὐρανούς ἄνοδος διά τούτων (των λέξεων) τοῦ Κυρίου σημαίνεται» (Μ. Αθανάσιος, ΒΕΠ 32, 116).
β) Οι απόστολοι. Χωρισμένοι κάτω σε δύο ομίλους έχοντας την Παναγία στη μέση «θεωρούν τον αναλαμβανόμενο Κύριο με χειρονομίες και στάσεις που δηλώνουν έκπληξη, αμηχανία, θάμβος και ταραχή». Πίσω της βρίσκονται δύο λευκοφορεμένοι άγγελοι, που δείχνουν με υψωμένο το χέρι τον αναλαμβανόμενο Κύριο. Ως αγγελιοφόροι του Θεού διαβεβαιώνουν και παρηγορούν τους παριστάμενους πως ο Κύριος θα επανέλθει κατά τη Δευτέρα παρουσία του.
Στο κείμενο της Αγίας Γραφής (Λουκ. 24, 50-52. Πραξ. 1, 9-11) που αναφέρεται στην Ανάληψη, η Θεοτόκος δεν είναι ανάμεσα στα πρόσωπα που παραβρίσκονται στο γεγονός. Για την παρουσία της μας πληροφορεί η ιερά παράδοση, όπως τη βλέπουμε άλλωστε στα τροπάρια του εσπερινού της εορτής και το συναξάριο της ημέρας∙ «τήν γάρ ἐν τῷ πάθει σου μητρικῶς πάντων ὑπεραλγήσασαν (=που πόνεσε πιο πολύ), ἔδει καί τῇ δόξῃ τῆς σαρκός σου ὑπερβαλλούσης ἀπολαῦσαι χαρᾶς (Δοξαστικό της λιτής). Άξια προσοχής είναι η θέση και η στάση της Θεοτόκου στην εικόνα. Βρίσκεται ακριβώς κάτω από τον υιό της και είναι άξονας της όλης σύνθεσης. «Η κάθετη γραμμή που ενώνει το κεφάλι του Σωτήρος με εκείνο της Θεοτόκου μοιράζει το σύνολο ακριβώς σε δύο όμοια μέρη, διασταυρώνεται με την οριζόντια γραμμή και σχηματίζει ένα τέλειο σταυρό» (Π. Ευδοκίμωφ). Οι απόστολοι με τις χειρονομίες τους και έχοντας τα κεφάλια τους στραμμένα προς τον Κύριο έρχονται σε αντίθεση με την ατάραχη και ήρεμη μορφή της Παναγίας. Η ηρεμία της, όπως ειπώθηκε, εκφράζει την αναλλοίωτη αλήθεια της Εκκλησίας. Ο αγιογράφος της εικόνας μας θέλησε με τους αποστόλους που κυκλώνουν την Παναγία να παρουσιάσει την Εκκλησία, στην οποία ο Κύριος θα έστελνε την Πεντηκοστή το Άγιο Πνεύμα για να την ζωοποιήσει και κινητοποιήσει. Για την αποστολή του Αγίου Πνεύματος στους μαθητές και της επιδημίας του στον κόσμο μιλούν και τα τροπάρια της Αναλήψεως.«Ἀνελήφθης ἐν δόξῃ, ὁ τῶν Ἀγγέλων βασιλεύς, τόν Παράκλητον ἡμῖν ἐκ τοῦ Πατρός ἀποστεῖλαι» (α΄τροπάριον, ωδή δ΄). Έτσι τα δύο κοσμοσωτήρια και κοσμοϊστορικά γεγονότα, της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής, συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους.
Δεξιά από τη Θεοτόκο, το πρώτο πρόσωπο που βλέπει στον ουρανό με το χέρι μπροστά στα μάτια του, είναι ο απόστολος Παύλος. Φυσιολογικά δεν έχει θέση μεταξύ των αποστόλων, γιατί η μεταστροφή του έγινε μετά την Ανάληψη. Στην εικόνα τοποθετείται συμβολικά. Θα γίνει κι αυτός μέλος της Εκκλησίας και μάλιστα εκλεκτό. Ο ορθόδοξος αγιογράφος αποσπά τον Παύλο από την εποχή του και τον συγκαταριθμεί μεταξύ των αποστόλων. Έτσι και η θέση του Ιούδα αναπληρώθηκε και η παράσταση της Εκκλησίας έγινε δυναμική, εκφραστική και συμβολική.
Τα υψωμένα σε δέση χέρια της Παναγίας θυμίζουν τον ρόλο της κοντά στον Υιό της. Είναι αυτή που παρακαλεί και μεσιτεύει. Όπως ψάλλει η Εκκλησία μας, «ἄλλην γάρ οὐκ ἔχομεν, ἁμαρτωλοί πρός Θεόν, ἐν κινδύνοις καί θλίψεσιν, ἁεί μεσιτείαν». Παρακαλούμε τον Χριστό να μας σώσει και ελεήσει «ταῖς πρεσβίαις τῆς Παναχράντου Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἁειπαρθένου Μαρίας».
Στην εικόνα η Θεοτόκος εικονίζεται ορθοστημένη, αλύγιστη. Με την ακινησία της φαίνεται να εκφράζει τα αμετακίνητα δόγματα της Εκκλησίας. Από το άλλο μέρος οι απόστολοι με τις διάφορες χειρονομίες τους συμβολίζουν τις διάφορες γλώσσες και τα ποικίλα μέσα, με τα οποία σπέρνεται ο λόγος του Θεού στις καρδιές των ανθρώπων.
Ωραία παρατηρήθηκε: «Ένα αίσθημα ειρήνης, προσευχής και αίνου καλύπτει το παν, γιατί εκεί οπού βρίσκεται το κεφάλι τοποθετείται η χαρμόσυνη ελπίδα του σώματος», δηλαδή της Εκκλησίας, που είναι το Σώμα του Χριστού. Όπως το είπε ο άγιος πάπας Λέων Α΄ (440-461): «Η Ανάληψη του Χριστού είναι δική μας ανύψωση και όπου η δόξα της Κεφαλής προπορεύτηκε, εκεί καλείται η ελπίδα του Σώματος».
!>