Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
-
2013
(2210)
- Δεκεμβρίου(161)
- Νοεμβρίου(186)
- Οκτωβρίου(168)
- Σεπτεμβρίου(180)
- Αυγούστου(189)
- Ιουλίου(165)
-
Ιουνίου(210)
- "Περί της Παυλείου εν Αθήναις Διδαχής"
- Η χάρη της μετάνοιας
- «Του Δείπνου σου του μυστικού, σήμερον, Υιέ Θεού, ...
- Το φωτεινόν παράδειγμα των αγίων της Εκκλησίας μας
- Η Κυριακή των Αγίων Πάντων
- Κυριακή των Αγίων Πάντων – Οι Άγιοι Απόστολοι
- Σύναξη των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων
- Η Σύναξη των Αγίων Αποστόλων
- Εθελοντική Αιμοδοσία αύριο 30-6-13 στο Ναό μας
- ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟ...
- Το ψάρι του καπετάνιου
- «Τα άγια τοις αγίοις»
- Εις τους πρωτοκορυφαίους Πέτρον και Παύλον (29 Ιου...
- Άγιοι Πέτρος και Παύλος Πρωτοκορυφαίοι Απόστολοι
- Απολυτίκιο των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου
- Τη ΚΘ΄ – 29 Ιουνίου, μνήμη των Αγίων ενδόξων και π...
- Εὐρώπη εἶναι ἀπέραντο νεκροταφεῖο!
- Τίποτε δε χάθηκε! Μη στεναχωριέσαι
- «Και καταξίωσον ημάς, Δέσποτα, μετά παρρησίας, ακα...
- Σημάδια της παρουσίας του Χριστού
- Για να είσαι ελεύθερος
- Εύρεση των Τιμίων Λειψάνων των Αγίων Αναργύρων Κύρ...
- ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: πιεζαν οι εβραίοι για διαγραφή του Θρησ...
- ΛΑΜΠΡΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
- Απόδειξέ μου ότι υπάρχει Θεός!
- «Πάντων των αγίων μνημονεύσαντες, Έτι και έτι εν Ε...
- Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου
- Οι Μακαρισμοί του Κυρίου...
- Άγιος Σαμψών ο Ξενοδόχος
- ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ - Η πορεία του Ορθόδοξου μοναχισμο...
- Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΥΤΥΧΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΥΘΥΣ...
- Γέροντας Παΐσιος: Ο πνευματικός στην οικογένεια
- «Εν πρώτοις μνήσθητι, Κύριε, του αρχιεπισκόπου ημών…»
- Η ξεχειλισμένη κούπα (ιστορία απ’ το γεροντικό)
- Όσιος Δαβίδ ο εν Θεσσαλονίκη
- ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
- ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ
- Για την προσευχή !
- «Άξιον εστιν ως αληθώς μακαρίζειν σε την Θεοτόκον ...
- Μη δικαιολογείς τον θυμό σου
- Τούρτα παγωτό µε μωσαϊκό
- Αγία Φεβρωνία
- 8 ήμερο Προσκύνημα στα Ιεροσόλυμα
- Ἡ ἡμέρα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος - Anthony Bloom
- Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Γιατί το Αγιο Πνεύμα ...
- Ποιά η διαφορά της εορτής της Πεντηκοστής με την ε...
- "Και ποίησον τον μεν άρτον ... Το δε εν των ποτηρί...
- Περιγραφή της εικόνας της Πεντηκοστής
- Βασιλεῦ Οὐράνιε, Παράκλητε...
- Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και Βα...
- ''ΚΛΕΙΣΤΕ ΤΙΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΙΣ'' ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ
- "Περί του Αγίου Πνεύματος"
- Κυριακή της Πεντηκοστής - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- «Σε υμνούμεν, σε ευλογούμεν, σοι ευχαριστούμεν, Κύ...
- ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ - Το σημείο που ξεκινά η Αποστολική Δια...
- Εορτή της Πεντηκοστής - Γενέθλια της Εκκλησίας
- Αγία Αγριππίνα
- Απολυτίκιον της Πεντηκοστής
- Όσιος Δανιήλ ὁ ἐν τῷ κάστρῳ τῶν Πατρῶν
- Επιτίμιο ακοινωνησίας για τον ''αντιρατσιστικό νόμο''
- Ο Αρχιεπίσκοπος ύψωσε την ελληνική σημαία στα ελλη...
- Ωφελούν τους νεκρούς τα μνημόσυνα;
- Τι είναι αμαρτία και τι μας πρόσφερε ο Χριστός
- Δώρα για τους νεκρούς - Πρωτοπρεσβύτερος π. Ευέλθω...
- «Τα σα εκ των σων σοι προσφέρομεν κατά πάντα και δ...
- ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΒΑΓΓΕΛΗΣ (1866-1935)
- Άγιος Ευσέβιος
- Τὰ Ψυχοσάββατα
- Αρχιεπίσκοπος: ''Πρώτα η πατρίδα και μετά τα κόμμα...
- Τα κοιμητήρια
- «Λάβετε, φάγετε, τούτο μου εστι το Σώμα...» «Πίετε...
- Οι τουρκοπροσκυνημένοι Νενέκοι τότε έπαιρναν τα όπ...
- Γιατί μνημονεύουμε τους κεκοιμημένους
- Οι τρεις καλόγεροι και ο Άγιος Αντώνιος
- Άγιος Νικήτας ο Νισύριος
- Άγιος Ιουλιανός από την Κιλικία
- Τζαμί στην Αθήνα: Θα καταστρατηγήσουμε μόνοι μας τ...
- Η χάρη της προσευχής φέρνει το νου σε επαφή με το Θεό
- «Ευχαριστήσωμεν τω Κυρίω - Άξιον και δίκαιον»
- Τσίζκεϊκ με γιαούρτι και λάιμ
- Ιερά Πανήγυρις Αγίας Τριάδος άνω Αλισσού
- ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΠΑΛΗΣ ΕΓΙΝΕ ΑΣΚΗΤΗΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ (ΦΩΤ...
- ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ: ''ΕΜΠΙΣΤΕΥΟΜΑΙ ΟΣΟ ΜΠΟΡΩ ΤΟΝ ΘΕΟ,...
- Άγιος Μεθόδιος ο Ιερομάρτυρας επίσκοπος Πατάρων
- Άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας
- Άγιος Ιούδας ο Απόστολος
- Άνοιξε λοιπόν τη χαραμάδα της καρδιάς σου!
- ''Σκάσε επί τέλους νά λές συνεχώς "Δόξα Σοι, ό Θεό...
- «Άνω σχώμεν τας καρδίας».
- Όσιος Παΐσιος ο Μέγας και θεοφόρος
- Έκθεση Ορθόδοξου Χριστιανικού Βιβλίου στην Πάτρα
- Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου με τον Πρωθυ...
- Καταΐφι με καϊμάκι, βύσσινο και φιστίκι Αιγίνης
- H δύναμη της ευχής Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με
- Δε νιώθεις τον Ουρανό, γιατί δεν δοξολογείς τον Θεό
- «Η χάρις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και η αγάπη...
- «ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ» ΧΩΡΙΣ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ, ή «Μια ευχή για ν...
- Άγιος Λεόντιος και οι συν αυτώ Υπάτιος και Θεόδουλος
- Nικόλαος Ἰ. Σωτηρόπουλος, Περί του Mητροπολίτου Σι...
- «Πάτερ, δόξασόν σου τον Υιόν» - Το θαύμα του Αγ.Σπ...
- Μαΐου(218)
- Απριλίου(179)
- Μαρτίου(208)
- Φεβρουαρίου(180)
- Ιανουαρίου(166)
- 2012 (1652)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Σάββατο 22 Ιουνίου 2013
00:18
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου
«Εν τω Άδη ουκ έστι μετάνοια»
Οι νεκροί μας έχουν, στη διάρκεια της μέσης καταστάσεως, το άτρεπτον. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να αλλάξουν θέση. Εκεί που έχουν έστω προσωρινά τοποθετηθεί μέχρι της Β' Παρουσίας εκεί και παραμένουν. Αυτό βέβαια σημαίνει πως δεν έχουν καμμιά αξία ούτε οι προσευχές, ούτε τα μνημόσυνα, ούτε οι ελεημοσύνες, ούτε ο,τιδήποτε άλλο προσφέρουμε εμείς οι ζώντες υπέρ των κεκοιμημένων; Ας πλησιάσουμε, όμως, από πιο κοντά το θέμα μας.
Κατ αρχήν είναι αλήθεια ότι «εν τω Άδη ουκ εστί μετάνοια». Δηλ. ο καθένας κρίνεται όπως θα φύγει από τον κόσμο αυτόν. Και η τακτοποίηση του στη μέση κατάσταση γίνεται με βάση τη ζωή του και τα έργα του, την πίστη του και την ηθική του. Γι' αυτό και ο ιερός Χρυσόστομος παρατηρεί: «Μη τοίνυν απλώς κλαίωμεν τους αποθανόντας, αλλά τους εν αμαρτίαις. Ούτοι θρήνων άξιοι, ούτοι κοπετών και δακρύων. Ποία γαρ ελπίς, είπε μοι, μετά αμαρτημάτων απελθείν, ένθα ουκ εστίν αμαρτήματα αποδύσασθαι; Έως μεν γαρ ώσιν Ενταύθα, ίσως ην προσδοκών πολλή, ότι μεταβαλούνται, ότι βελτίους έσονται. Αν Δε απέλθωσι εις τον άδην ένθα ουκ εστίν από μετανοίας κερδάναί τι (εν γαρ τω Άδη φησί τις εξομολογήσεταί σοι;) πως ου θρήνων άξιοι;»
Ποιος μπορεί να είναι βέβαιος πως κρίνει ο Θεός;
Παρά ταύτα ποιος μπορεί από εμάς να είναι βέβαιος για την πραγματική κατάσταση στην οποία βρέθηκε -όταν απέθνησκε κάποιος αδελφός μας; Ποιος μπορεί με απόλυτη βεβαιότητα να πει ότι ο τάδε προορίζεται για την κόλαση; Και έπειτα ποιος γνωρίζει πως σκέφτεται και πως αποφασίζει ο Θεός. Τα φαινόμενα απατούν. Πολλές φορές άνθρωποι που εμείς καταδικάσαμε φαίνεται να τους εδικαίωσε ο Θεός, και αντίστροφα. Θα μπορούσε κανείς έτσι να δικαιολογήσει την Εκκλησία μας που από πολύ ενωρίς καθιέρωσε προσευχές υπέρ των κεκοιμημένων και ως ένδειξη του συνδέσμου μας μαζί των και ως ένα δείγμα της αγάπης μας γι' αυτούς. Εμείς προσευχόμαστε υπέρ αυτών και ο Θεός ξεύρει τι θα κάνει. Δεν θα του το πούμεν εμείς, ούτε θα προδικάσωμεν εμείς την ιδικήν του κρίση. Γι' αυτό και προσφέρουμε για τους νεκρούς μας Λειτουργίες, δεήσεις, ελεημοσύνες και άλλα θεοφιλή έργα με τα οποία πιστεύουμε ότι παρέχεται στους ευσεβείς που απέθαναν «δέησις και ωφέλεια» δηλ. κάποια ευπρόσδεκτη υπηρεσία, και «άνεσις και αναψυχή παρά Θεού των κατεχομένων αυτούς ανιαρών» (Σύνοδος Κωνσταντινουπόλεως 1642). Και όλα αυτά χάριν της αγαθότητος του Θεού και όχι ένεκα των ιδικών μας αξιομισθιών και αρετών ή για την ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης.
Η Εκκλησία ανέκαθεν προσεύχεται για τους κεκοιμημένους
Η πρώτη αρχαία Εκκλησία ετίμα τους κεκοιμημένους και προσηύχετο υπέρ αυτών. Ο Τερτυλλιανός (200 μ. Χ. ) μνημονεύει την Θ. Λειτουργία που προσφέρεται υπέρ αυτών. Ο Κυπριανός ομοίως. Όλες οι Θ. Λειτουργίες, και αυτές που τελούνται σήμερα, περιέχουν ευχές για τους νεκρούς. Στην άγια Πρόθεση ρίπτονται «μερίδες» υπέρ αυτών. Τα μνημόσυνα είναι σε πρώτη χρήση. Ο Απ. Παύλος προσευχόταν για τον νεκρό Ονήσιμο (Β' Τιμ. α' 18). Οι Αποστολικές Διαταγές συνιστούν μνημόσυνα «υπέρ των κεκοιμημένων εν ψαλμοίς και αναγνώσεσι και προσευχαίς» την 3ην ημέρα, την 9ην, την 40ήν. Έτσι επένθησε ο ισραηλιτικός λαός τον Μωυσή. Ο άγιος Συμεών ο Θεσσαλονίκης συνιστά τα 3ήμερα μνημόσυνα εις τύπον της Αγ. Τριάδος. Τα 9ήμερα εις τύπον των εννέα αγγελικών ταγμάτων και τα 40ά εις ανάμνηση της Αναλήψεως του Κυρίου. Εξ άλλου όλα τα Σάββατα είναι αφιερωμένα από την Εκκλησίαν μας στους κεκοιμημένους, όλη δε η υμνογραφία της ημέρας αυτής έχει πένθιμο χαρακτήρα. Εκτός αυτών και τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα, το προ της Πεντηκοστής και το προ των Απόκρεω έχουν θεσμικό χαρακτήρα στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας. Αυτά δε καθιερώθησαν ως γενικά μνημόσυνα υπέρ των νεκρών, για όσους τυχόν δεν έχουν συγγενείς που να ενδιαφερθούν γι' αυτούς και γενικά υπέρ όλων των ευσεβώς κοιμηθέντων επ' ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου.
Τα μνημόσυνα, λοιπόν, συνδέονται αναπόσπαστος με τη Θ. Λειτουργία και πρέπει σε συνδυασμό με αυτήν να τελούνται. Το «αντί μνημόσυνου» που καμμιά φορά γράφεται δεν είναι σωστό. Το μνημόσυνο δεν αντικαθίσταται. Μπορείς να δώσεις μια δωρεά σε ένα ίδρυμα ή σε κάποιον φτωχό, όχι όμως αντικαθιστώντας την προσευχή με αυτήν, αλλά συμπληρώνοντάς την. Τα μνημόσυνα συνοδεύονται από κόλλυβα. Τα κόλλυβα είναι στάρι βρασμένο με διάφορα άλλα στοιχεία. Το σιτάρι είναι το σύμβολο της Αναστάσεως. Την εικόνα του την εχρησιμοποίησεν ο ίδιος ο Κύριος για να υποδηλώσει την ανάσταση. Γι' αυτό και το χρησιμοποιούμε κι εμείς. Έπειτα όλοι οι χριστιανοί που μετέχουν στο μνημόσυνο δοκιμάζουν από το στάρι και εύχονται για την ανάπαυση της ψυχής του κεκοιμημένου. Όλα αυτά εντάσσονται στα πλαίσια των λειτουργικών πένθιμων εκδηλώσεων και των νεκρικών ορθοδόξων εθίμων του λαού μας. Τα κόλλυβα καθιερώθηκαν από τον 4ον αιώνα. Τα έτρωγαν οι χριστιανοί και ηύχονταν «Μακάρια η μνήμη αυτού». Και σήμερα εύχονται «Θεός σχωρέσ' τον».
Ανακεφαλαιώνοντες επαναλαμβάνουμε ότι οι προσευχές για τους κεκοιμημένους, τα μνημόσυνα, οι Θ. Λειτουργίες κ.λ.π. στηρίζονται στην ευσπλαχνία του Θεού και στην παράδοση της Εκκλησίας. Πιστεύουμε ότι ο Θεός ακούει ημών Α' Ιωάνν. ε' 14.
Πιστεύουμε ακόμη ότι ο Θεός «πάντας ανθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν». Και μαζί με τον άγιον Κύριλλον Ιεροσολύμων διακηρύττουμε ότι «μεγίστη δέησις (ωφέλεια)» για τους νεκρούς μας είναι το μνημόσυνο. Και μαζί με τον ιερό Χρυσόστομο επαναλαμβάνουμε ότι οι προσευχές υπέρ των κεκοιμημένων προσφέρουν σ' αυτούς «τινά παραμυθίαν». Γι' αυτό στα μνημόσυνα πρέπει να παραμένουν όλοι και να προσεύχονται. Ο νεκρός υπέρ του οποίου γίνεται το μνημόσυνο δεν είναι ξένος. Είναι μέλος της Εκκλησίας, μέλος δηλ. του ίδιου σώματος του Χριστού, και εμείς όλοι είμαστε «αλλήλων μέλη». Είναι γι' αυτό μεγάλη ωφέλεια η μνημόνευση του ονόματος κάποιου νεκρού στη διάρκεια της Θ. Λειτουργίας, γιατί ο Συμεών Θεσσαλονίκης παρατηρεί ότι ιδιαιτέρως ωφελούν τα μνημόσυνα που γίνονται κατά την ώραν «της φρικτότατης θυσίας».
Οι αμετανόητοι έχουν προβληματικό μέλλον
Μέχρι ποίου σημείου φθάνει η ωφέλεια αυτή δεν γνωρίζουμε. Είπαμε, δεν μπορούμε εμείς να περιορίσουμε την κρίση του Θεού. Κάποια ωφέλεια γίνεται, όμως αποκλείεται μεταπήδηση από της καταστάσεως των πονηρών και αμαρτωλών, στην κατάσταση των αγίων και δικαίων. Οι παραβολές των 10 Παρθένων, του πλουσίου και του Λαζάρου κ. α. είναι χαρακτηριστικές. Γι' αυτό ο ιερός Χρυσόστομος μας συμβουλεύει να αξιοποιούμε τον παρόντα χρόνο. Όσον χρόνον είμαστε εδώ, λέγει, «ελπίδας έχομεν χρηστάς» όταν απέλθομεν εκεί δεν είμεθα «κύριοι μετανοίας».
Η Εκκλησία δεν μπορεί να υποσχεθεί ότι οι αμετανόητοι θα σωθούν με τα μνημόσυνα. Ο Κ. Καλλίνικος παρατηρεί σχετικά: «Γνωρίζω ότι υπάρχουν ηθικά πτώματα εις τα οποία ενέσεις δεν ισχύουν. Αλλά επίσης γνωρίζω ότι υπάρχουν αμαρτωλοί -κι αυτοί είναι οι την μεγάλην πλειονότητα αποτελούντες- οίτινες εμωλωπίσθησαν μεν, αλλά και δεν απέθανον, οίτινες έπεσον μεν, αλλά κρατούντες εις τας χείρας το ξίφος, οίτινες ενητένισαν κατά τας τελευταίας ώρας των την ασχημίαν των και ανέμιξαν υπόκωφόν τι «μνήσθητί μου Κύριε» με τους εσχάτους των παραληρισμούς. Και υπέρ των τοιούτων τις θα υποστήριξη πεισματωδώς ότι αι δεήσεις των επιζώντων δεν ωφελούν; Η μέση κατάστασις είναι κατάστασις απλώς εισαγωγική. Έχει μεν τελεσθή προσωρινή τις κρίσις κατά την εντεύθεν έξοδον της ψυχής, αλλ' η μεγάλη κρίσις, ήτις θα καθορίση εις το διηνεκές την θέσιν της δεν έχει λάβει ακόμη χώραν».
!>