Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
-
Νοεμβρίου(133)
- Κορύφωση των εορτασμών για τον Άγιο Ανδρέα (φωτο)
- Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος, ο πολιούχος των Πατρών
- Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος
- Απολυτίκιον Άγίου Αποστόλου Ανδρέου
- ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ - ταινία για παιδιά
- Πώς κάνουμε το σημείο του σταυρού; (Αγ.Κοσμάς ο Αι...
- Όταν οι κομμουνιστές σταύρωναν Ιερείς
- Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ ο Πανορμίτης Σύμης Ρόδου (διαχ...
- "Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΔΑΙΜΟΝΩΝ"
- Το Τίμιο Ξύλο κάνει το γύρο του κόσμου 16 φορές τη...
- ΕΠΤΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΝΔΡΕΑ
- Φωτογραφικό υλικό από τα έργα ανεγέρσεως του Ιερού...
- Εγώ σε αγαπάω μαμά. Εκτρώσεις...
- Εκκλησιασμός: ανάγκη ή συνήθεια;
- Μνήμη Μικρασίας, 90 χρόνια μετά. Συγκλονιστικές σ...
- Εορτή του Αγίου Φιλούμενου στον Ι. Ν. Αγ. Μαρίνης ...
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ: «ΑΠΟ ΕΝΔΕΚΑ ΧΡΟΝΩΝ ΔΙΑΒΑΖΑ ΒΙΟΥΣ...
- Mαργαριτάρια
- Άγιος Στυλιανός, ο προστάτης των παιδιών
- Μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος: ''Γλυκειά μου Ε...
- Πότε το ναυάγιο γίνεται λιμάνι; (Αγίου Νείλου)
- Όταν μια «έξυπνη κάρτα» κάνει κουμάντο στη ζωή σου...
- Σοκολατόπιτα νηστίσιμη!
- Αιμοδοσία στον Ιερό Ναό Αγίων Χαραλάμπους και Αντω...
- Θυμίαμα στην μνήμη των ηρώων και μαρτύρων της Μικρ...
- Η AΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑ - ταινία για παιδιά
- ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΙΝΑ (Video)
- «ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΘΕΙΩΝ ΕΝΤΟΛΩΝ»
- Κυριακή ΙΓ’ Λουκά – Ο πλούσιος νέος
- Απολυτίκιο Αγίας Αικατερίνης
- «Θέλω να μοιραστώ μαζί σας το θαύμα που βίωσα»
- Εθελοντική Αιμοδοσία αύριο στο Ναό μας
- Αύριο εορτάζει ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης ...
- Ο δρόμος της ζωής μας...
- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΕΣ ΓΙΑ ΚΕΡΙΑ
- Νηστίσιμη μπουγάτσα!
- Έχετε κράτος μέχρι το Σεπτέμβριο του 2013΄…
- Ένας λαός + μια κρίση – ένας Χριστός = 3.124 αυτοκ...
- Μεγάλη Εορτή Νεολαίας Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών
- Πληρωμένες απαντήσεις σε Αλβανούς και Σκοπιανούς...
- H ιστορική ομιλία του Nigel Farage στο Ευρωκοινοβο...
- Το έγκλημα της βλασφημίας στην ελληνική έννομη τάξη
- Ἐκδήλωση Ἱεροψαλτικοῦ Συλλόγου Πατρῶν. Τιμή στόν σ...
- Μεγαλόπρεπη η πανήγυρις στην Ι.Μ. Ομπλού (φωτο)
- Ἡ Ζωὴ τῆς Παναγίας
- Τότε είναι που το φως διώχνει το σκοτάδι...
- Να έχεις πάντα αγνή την ψυχή σου…
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ - δυο φίλοι μουσικοί !!!
- ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΙΜΑΤΟΣ - ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΐΣΙΟΣ: ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
- Γέροντας Εὐσέβιος Γιαννακάκης - Περί προσευχῆς
- Απολυτίκιον Εισοδίων Υπεραγίας Θεοτόκου
- Τα Εισόδια της Θεοτόκου - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΚΘΕΣΕΩΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΗΜΟΥ
- Άγιος Νεκτάριος: Περί φιλίας
- ΘΑΥΜΑ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ
- Η ΑΝΑΠΝΟΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΑΣ
- Εκδήλωση προς τιμή των γονέων των κληρικών και των...
- «ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΑΝΩ ΤΑΚΤΙΚΑ ΕΙΝ...
- ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ - ΜΥΝΗΜΑ ΠΡΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ - 17/1...
- Τιμή στους γονείς των Ιερέων και των μοναχών μας
- Την Τετάρτη πανηγυρίζει η Ιερά Μονή Εισοδίων Θεοτό...
- Ιερά Αγρυπνία επί τη εορτή των Εισοδίων στον Ι.Ν. ...
- Απάντηση τους π. Πέτρου Μποζίνη στην κ. Πιπιλή για...
- ΚΥΡΙΑΚΗ Θ΄ ΛΟΥΚΑ (Λουκ. 12, 16-21) εκ της Ι.Μ. Παρ...
- Κυριακή Θ' Λουκά (παραβολή του άφρονα πλουσίου) - ...
- Γενική Ιερατική Σύναξη στην Ιερά Μητρόπολη Πατρών
- Κυκλοφόρησε το νέο μας ημερολόγιο τοίχου για το έτ...
- Η υπερπροστασία αφήνει ανώριμα τα παιδιά (Γέροντας...
- Ξεκίνησε η ανέγερση του Ιερού Ναού του Αγίου Αντων...
- Ατενίσαι το Όμμα - Μακαριστός Μητροπολίτης πρώην Π...
- ΕΥΛΟΓΗΤΑΡΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΑ - Μακαριστός Μητροπολίτης π...
- ΚΑΤΑΒΑΣΙΕΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ - Μακαριστός Μητροπολίτης πρώ...
- Μυστήριον Ξένον - Μακαριστός Μητροπολίτης πρώην Πα...
- Την Τιμιωτέρα...Θεοτόκε η Ελπίς - Μακαριστός Μητρο...
- Πάσα πνοή - Μακαριστός Μητροπολίτης πρώην Πατρών Ν...
- Τέσσερα χρόνια από την κοίμηση του μακαριστού Μητρ...
- Σκόρπισε, λοιπόν, για να μη ζημιωθείς
- ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ "Θά ιδήτε τρείς φαμίλιες σ΄...
- Πώς να λέμε την Ευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με»
- Αγάπη, αγάπη, αγάπη!
- Από σήμερα αδελφοί, αρχίζει η νηστεία για τα Χριστ...
- Ποιος ήταν πραγματικά ο Ιερώνυμος ο Α'
- Τα καρφιά, ο Θυμός και οι αγιάτρευτες πληγές
- Ένας αρχιμανδρίτης έκανε άνω – κάτω την Βουλή!
- Η αμφίεση της γυναίκας μέσα στους ιερούς ναούς
- Συγκινητική επιστολή του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος από...
- Γιατί με βάπτισαν χωρίς να με ρωτήσουν;
- Απολυτίκιον Άγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου
- Άγιος Ιωάννης ο Ελεήμων, Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας
- Μεγάλη Εορτή Νεολαίας Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών
- Εγκαίνια Ι.Ν. Αγίων Πάντων Περιβόλας Πατρών
- Προσκύνημα στην Αγία Θεοδώρα της Αρκαδίας (φωτο)
- Ο άγγελος που φεύγοντας για τον ουρανό χάρισε ζωή
- Η παραβολή του καλού Σαμαρείτου για παιδιά
- Φέρτε τα παιδιά σας στην Εκκλησία
- «ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΟΥ ΖΩΗΣ »
- Η εορτή του Αγίου Νεκταρίου στην Αίγινα
- Ρωσικό ντοκιμαντέρ για τον Γέροντα Παΐσιο
- Συγκλονιστικό θαῦμα τοῦ Ἁγίου Ἀρχαγγέλου Μιχαήλ
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
- Μαρτίου(137)
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2012
00:01
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Είναι η δεύτερη μακρά περίοδος νηστείας μετά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή και είναι γνωστή στη γλώσσα του ορθοδόξου λαού μας ως σαραντάμερο. Περιλαμβάνει και αυτή σαράντα ημέρες αλλά δεν έχει την αυστηρότητα της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αρχίζει την 15η Νοεμβρίου και λήγει την 24η Δεκεμβρίου.
Η εορτή της κατά Σάρκα Γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη Δεσποτική εορτή του χριστιανικού εορτολογίου. Μέχρι τα μέσα του Δ' αιώνα η Εκκλησία της Ανατολής συνεόρταζε τη γέννηση και τη βάπτιση του Χριστού μαζί την ίδια ήμερα, στις 6 Ιανουαρίου και την ονόμαζε την εορτή αυτή Επιφάνεια. Τα Χριστούγεννα ως ξεχωριστή εορτή, εορταζομένη στις 25 Δεκεμβρίου εισήχθη στην Ανατολή από τη Δύση περί τα τέλη του Δ' αιώνα.
Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος, που πρώτος ομιλεί για την εορτή των Χριστουγέννων, την ονομάζει «μητρόπολιν πασών των εορτών» και μας πληροφορεί περί το 386 ότι «ούπω δέκατον έστιν έτος, εξ ου δήλη και γνώριμος ημίν αύτη η ημέρα (της εορτής) γεγένηται».
Με τη διαίρεση της άλλοτε ενιαίας εορτής και την καθιέρωση των τριών ξεχωριστών εορτών, της Γεννήσεως την 25η Δεκεμβρίου, της Περιτομής την 1η και της Βαπτίσεως την 6η Ιανουαρίου, διαμορφώθηκε και το λεγόμενο Δωδεκαήμερον, δηλαδή το εόρτιο χρονικό διάστημα από τις 25 Δεκεμβρίου ως τις 6 Ιανουαρίου. Έτσι διασώθηκε κατά κάποιο τρόπο η αρχαία ενότητα των δύο μεγάλων εορτών της Γεννήσεως και της Βαπτίσεως του Κυρίου.
Ή μεγάλη σημασία που απέκτησε με την πάροδο του χρόνου στη συνείδηση της Εκκλησίας η νέα εορτή των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των πιστών και ιδιαίτερα των μοναχών, απετέλεσαν τις προϋποθέσεις για την καθιέρωση και της προ των Χριστουγέννων νηστείας. Σ' αυτό ασφαλώς επέδρασε και η διαμορφωμένη ήδη τεσσαρακονθήμερη νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που προηγείτο του Πάσχα.
Όπως η εορτή έτσι και η νηστεία, ως προετοιμασία για την υποδοχή των γενεθλίων του Σωτήρος, εμφανίστηκε αρχικά στη Δύση, όπου η νηστεία αυτή ονομαζόταν Τεσσαρακοστή τον άγιου Μαρτίνου επειδή άρχιζε από την εορτή του άγιου τούτου της Δυτικής Εκκλησίας. Το ίδιο επανελήφθη και σ' εμάς, όπου πολλοί τη νηστεία των Χριστουγέννων ονομάζουν του άγιου Φιλίππου επειδή προφανώς αρχίζει την επομένη της μνήμης του Αποστόλου. Οι πρώτες ιστορικές μαρτυρίες, που έχουμε για τη νηστεία προ των Χριστουγέννων, ανάγονται για τη Δύση στον Ε' και για την Ανατολή στον ΣΤ' αιώνα. 'Από τούς ανατολικούς συγγραφείς σ' αυτήν αναφέρονται ό Αναστάσιος Σιναΐτης, ό Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικηφόρος ο Ομολογητής, ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, καθώς επίσης και ο Πατριάρχης Αντιοχείας Θεόδωρος Βάλσαμων.
Ή νηστεία στην αρχή, καθώς φαίνεται, ήταν μικρής διάρκειας. Ό Θεόδωρος Βαλσαμων, μας πληροφορεί για τα όσα ίσχυαν στην εποχή του και την ονομάζει «επταήμερον». Όμως υπό την επίδραση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής επεξετάθη και αυτή σε σαράντα ήμερες, χωρίς εν τούτοις να προσλάβει την αυστηρότητα της πρώτης.
Ή μεγάλη σημασία που απέκτησε με την πάροδο του χρόνου στη συνείδηση της Εκκλησίας η νέα εορτή των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των πιστών και ιδιαίτερα των μοναχών, απετέλεσαν τις προϋποθέσεις για την καθιέρωση και της προ των Χριστουγέννων νηστείας. Σ' αυτό ασφαλώς επέδρασε και η διαμορφωμένη ήδη τεσσαρακονθήμερη νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που προηγείτο του Πάσχα.
Όπως η εορτή έτσι και η νηστεία, ως προετοιμασία για την υποδοχή των γενεθλίων του Σωτήρος, εμφανίστηκε αρχικά στη Δύση, όπου η νηστεία αυτή ονομαζόταν Τεσσαρακοστή τον άγιου Μαρτίνου επειδή άρχιζε από την εορτή του άγιου τούτου της Δυτικής Εκκλησίας. Το ίδιο επανελήφθη και σ' εμάς, όπου πολλοί τη νηστεία των Χριστουγέννων ονομάζουν του άγιου Φιλίππου επειδή προφανώς αρχίζει την επομένη της μνήμης του Αποστόλου. Οι πρώτες ιστορικές μαρτυρίες, που έχουμε για τη νηστεία προ των Χριστουγέννων, ανάγονται για τη Δύση στον Ε' και για την Ανατολή στον ΣΤ' αιώνα. 'Από τούς ανατολικούς συγγραφείς σ' αυτήν αναφέρονται ό Αναστάσιος Σιναΐτης, ό Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικηφόρος ο Ομολογητής, ο Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, καθώς επίσης και ο Πατριάρχης Αντιοχείας Θεόδωρος Βάλσαμων.
Ή νηστεία στην αρχή, καθώς φαίνεται, ήταν μικρής διάρκειας. Ό Θεόδωρος Βαλσαμων, μας πληροφορεί για τα όσα ίσχυαν στην εποχή του και την ονομάζει «επταήμερον». Όμως υπό την επίδραση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής επεξετάθη και αυτή σε σαράντα ήμερες, χωρίς εν τούτοις να προσλάβει την αυστηρότητα της πρώτης.
Πως θα πρέπει να την νηστεύουμε;
Καθ' όλη τη διάρκεια του σαρανταημέρου δεν καταλύουμε κρέας, γαλακτερά και αυγά. Αντίθετα, επιτρέπεται να καταλύουμε ψάρι όλες τις ήμερες εκτός της Τετάρτης και της Παρασκευής, από την αρχή μέχρι και την 17η Δεκεμβρίου. Ψάρι καταλύουμε επίσης και κατά την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου, οποιαδήποτε ημέρα κι αν πέσει.
Aπό την 18η μέχρι και την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή της εορτής, επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου μόνο, εκτός των ημερών Τετάρτης και Παρασκευής που θα παρεμβληθούν και κατά τις οποίες τηρούμε ανέλαιη νηστεία. Επίσης με ξηροφαγία θα πρέπει να νηστεύουμε την πρώτη ήμερα της νηστείας, 15η Νοεμβρίου, καθώς και την παραμονή της εορτής, έκτος βέβαια κι αν πέσουν Σάββατο η Κυριακή.
Aπό την 18η μέχρι και την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή της εορτής, επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου μόνο, εκτός των ημερών Τετάρτης και Παρασκευής που θα παρεμβληθούν και κατά τις οποίες τηρούμε ανέλαιη νηστεία. Επίσης με ξηροφαγία θα πρέπει να νηστεύουμε την πρώτη ήμερα της νηστείας, 15η Νοεμβρίου, καθώς και την παραμονή της εορτής, έκτος βέβαια κι αν πέσουν Σάββατο η Κυριακή.
Νηστεία αποχή από πάσης αμαρτίας
«Επίσης οφείλουμε να μην τηρούμε μόνο την τάξη της νηστείας που αφορά τις τροφές, αλλά να απέχουμε και από κάθε αμαρτία, έτσι ώστε, όπως νηστεύουμε ως προς την κοιλιά, να νηστεύουμε και ως προς τη γλώσσα, αποφεύγοντας την καταλαλιά, το ψέμα, την αργολογία, τη λοιδορία, την οργή και γενικά κάθε αμαρτία που διαπράττουμε μέσω της γλώσσας.
Επίσης χρειάζεται να νηστεύουμε ως προς τα μάτια. Να μη βλέπουμε μάταια πράγματα. Να μην αποκτούμε παρρησία διά μέσου των ματιών. Να μην περιεργαζόμαστε κάποιον με αναίδεια. Ενώ επίσης θα πρέπει να εμποδίζουμε τα χέρια και τα πόδια από κάθε πονηρό πράγμα.
Επίσης χρειάζεται να νηστεύουμε ως προς τα μάτια. Να μη βλέπουμε μάταια πράγματα. Να μην αποκτούμε παρρησία διά μέσου των ματιών. Να μην περιεργαζόμαστε κάποιον με αναίδεια. Ενώ επίσης θα πρέπει να εμποδίζουμε τα χέρια και τα πόδια από κάθε πονηρό πράγμα.
Με αυτό τον τρόπο νηστεύοντας μια νηστεία ευπρόσδεκτη στον Θεό, αποφεύγοντας κάθε είδους κακία που ενεργείται διά μέσου της καθεμιάς από τις αισθήσεις μας, θα πλησιάσουμε, την άγια ήμερα των Χριστουγέννων αναγεννημένοι, καθαροί και άξιοι της μεταλήψεως των άγιων Μυστηρίων.
Πηγή: Ι.Ν. Αγίου Χαραλάμπους Κρύα Ιτεών Πατρών:
!>