Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
-
Οκτωβρίου(161)
- " Λαμπρά εόρτασε ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου Πατρ...
- π. Σωτήριος Χαντάντ: Ο Ελληνορθόδοξος ιερέας που β...
- ΝΕΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΒΛΑΣΦΗΜΟΥ «CORPUS CHR...
- Η Κατερίνα Μουτσάτσου επέστρεψε με νέο βίντεο!
- Διακωμωδεῖται ὁ Χριστός. Οἱ χριστιανοί σιωποῦν!
- Κάθε Τετάρτη τελείται στο Ναό μας Ιερά Παράκληση π...
- Ματαίωση των αναπαραστάσεων της Εξόδου στο Μεσολόγ...
- Τό ἀντίδωρο καί ὁ Ἁγιασμός θεραπεύουν
- Σκέψεις ποῦ γεννήθηκαν ἀπό τό ὑπερβλάσφημο corpus-...
- Ανέκδοτο: οι σκοπιές του στρατοπέδου
- Την 1η Νοεμβρίου πανηγυρίζει ο Ιερός Ναός Αγίων Αν...
- Τι φέρνει τους αγγέλους κοντά μας;
- Πιστεύεις;
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου μας την 28η Οκτωβ...
- ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΑΙΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΣΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ...
- Ταξιάρχης Μιχαὴλ Μανταμάδου Λέσβου: Ἕνα ἀκόμα χειρ...
- Ἡ συγκλονιστική ἱστορία ἑνός ναρκομανοῦς. (Ἕνα σύγ...
- Χρύσανθος: ὁ Ἱεράρχης πού ἀρνήθηκε νὰ ὑποδεχθεῖ το...
- Αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος, διάγγελμα 28ης Οκτωβρίου ...
- " Tότε και σήμερα..."
- Σοφία Βέμπο - Κάνε κουράγιο Ελλάδα μου (1947)
- Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΩΝ ΚΟΜΙΤΑΤΖΙΔΩΝ (ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ)
- Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά - 1969 (ταινία)
- ΟΙ ΓΕΝΝΑΙΟΙ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ (Ιστορική Ταινία)
- Η Χαραυγή της Νίκης (ΤΑΙΝΙΑ)
- Το ΟΧΙ του 1940 (βίντεο)
- Αρχιεπίσκοπος Πατρών και Ηλείας ΙΕΡΟΘΕΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛ...
- Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει
- Πω πω τι έπαθε ο Μουσολίνι - Σοφία Βέμπο
- ΙΣΤΟΡΙΚΟΝ «ΟΧΙ» ΚΑΙ ΗΘΙΚΟΝ «ΝΑΙ»
- Κυριακή Ζ' Λουκά - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- Εγκύκλιο σημείωμα Αρχιεπισκόπου Αμερικής για την 2...
- Ὑπό τήν θείαν Σκέπην
- Οι Αγιοι Τέσσερεις Μάρτυρες Γεώργιος, Αγγελής, Μαν...
- Περνάει ο Στρατός της Ελλάδος
- «Θα πεινάσει κόσμος» ε;
- O X I (ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ)
- Δεν ξεχνώ..............
- Αρχιεπίσκοπος: ''Είμαστε θύματα μίας τραγικής τοκο...
- Σχετικά με το θαύμα της μυρόβλυσης του Αγίου Δημητ...
- Τι έγινε την 28η Οκτωβρίου του 1940;
- ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΠΟΥ Φ...
- ΠΟΛΕΜΙΣΤΑΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ (ταινία)
- Η ιστορία της σημαίας και οι ήρωες του ‘40
- O αδερφός που σώθηκε χωρίς κόπο επειδή δεν κατέκρινε
- Το μύρο του Μεγαλομάρτυρος Αγίου Δημητρίου, Πολιού...
- Απολυτίκιο Αγίου Δημητρίου Μυροβλύτου
- Άγιος Δημήτριος ο Μυροβλύτης
- «Γιατί τελούμε τα μνημόσυνα; Τί προσφέρουν στις ψυ...
- Ενημέρωση για το Corpus Christi και απαραίτητες δι...
- Η Υποδοχή της Τιμίας Κάρας του Αγίου Ανδρέου στον ...
- Σαλώνων Αντώνιος: ''Η Εκκλησία δεν έχει το θησαυρο...
- Γονείς Μη λησμονήτε να κάνετε το χρέος σας έναντι,...
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ: H δουλειά σε καιρό κρίσης...
- Ο Δεσπότης και ο Ιερέας
- Την Παρασκευη 26 Οκτωβριου πανηγυρίζει ο Ι.Ν. Αγίο...
- Δακρύζει, πασχίζει κι ελπίζει για τα Ιδρύματα της ...
- Ο ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ «CORPUS CHRISTI»
- Γιατί δεν εκκλησιάζεσαι;
- Αν δεν ήσουν Εσύ, Παναγία μας...
- Αλλάζει η ώρα από τα ξημερώματα της Κυριακής….
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς κεραυνοβολεί τις δηλώσεις ...
- Ἀρχιμ. Σαράντης Σαράντος: «Ντροπή μου πού δέν πῆγα...
- Ανέκδοτο: Η κουφή σύζυγος
- Πρέπει να φιλάμε το χέρι του Ιερέα;
- Η ισότητα
- Γιατί η σελήνη έγινε ετερόφωτη;
- " Μεγαλοπρεπής Εορτασμός του Αγίου Γερασίμου στην ...
- Αρχιεπίσκοπος Πατρών και Ηλείας ΙΕΡΟΘΕΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛ...
- Η Αγία Κάρα του Αποστόλου Ανδρέου στην Ιερά Μητρόπ...
- Φόρος τιμής σε μία μεγάλη μορφή της Εκκλησίας
- Κυριακή ΣΤ’ Λουκά - π. Χερουβείμ Βελέτζας
- «Οἱ Δαιμονοφόρητοι κατά τό σῶμα καί τήν ψυχή »
- ΚΑΦΕΝΕΙΟΝ...ΣΥΓΝΩΜΗ, ΛΑΘΟΣ! ΚΗΦΗΝΕΙΟΝ, ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΩ...
- Απολυτίκιον Αγίου Γερασίμου Νέου Ασκητού
- Απολυτίκιο Αγίου Αρτεμίου
- Ιερά Αγρυπνία στον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Αλυκών Κάτω...
- Η αντιμετώπιση των ασθενειών
- Το κερί στη ζωή της Εκκλησίας μας
- ΟΙ ΔΥΟ ΚΑΛΟΓΕΡΟΙ...
- "Δεν φοβούμαστε ούτε και για την ίδια μας την ζωή,...
- Γέροντας Παΐσιος: Η ΕΚΤΡΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΦΟΒΕΡΗ ΑΜΑΡΤΙΑ
- "10η επέτειος Επανακομιδής Τιμίας Κάρας Αγίας Ειρή...
- ΠΑΛΑΙΟ ΚΑΙ ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
- Η υποκρισία των ασεβών ψευτοεκσυγχρονιστών σε όλο ...
- Το ηλεκτρονικό φακέλωμα υπολογίζεται να κοστίσει σ...
- Το όχημα της κρίσης
- ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΕΙ ΤΟΝ ΝΟΜΟ ΠΕΡΙ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΣ Η Π...
- Πέντε κρατούμενοι εβαπτίσθησαν Ορθόδοξοι
- Μητροπολίτης Γόρτυνος: ''Το Corpus Christi είναι α...
- Σεραφείμ Πειραιώς: Γιατί κατέθεσα μήνυση κατά του ...
- "Ένας Εθνάρχης είπε κάποτε ..."
- Τι εννοούμε όταν λέμε "πνευματικός αγώνας";
- ΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΟΠΟΙΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΑΔ...
- Ο γάμος είναι σαν μια βαρκούλα που ξεκινά να ταξιδ...
- Έναρξη Κατηχητικών μαθημάτων για τη νέα χρονιά 201...
- Έναρξη Κατηχητικών Ομάδων Παναγίας Αλεξιωτίσσης Πα...
- Ποιούς πιάνει το «μάτι»;
- Το ιστορικό της Ιεράς Εικόνος της Παναγίας «ΑΞΙΟΝ ...
- Πρόγραμμα Συναντήσεων Κατηχητικών Ομάδων Αγίου Χαρ...
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
- Μαρτίου(137)
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2012
14:25
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
† π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας Δρ. Φιλοσοφίας
ΘΕΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΑΤΗΧΗΣΕΩΣ
ΤΑ ΤΙΜΙΑ ΛΕΙΨΑΝΑ
Πιστεύουμε πως το σώμα του ανθρώπου, που προσλαμβάνεται στην Εκκλησία, γίνεται δοχείο της άκτιστης θείας ενέργειας, χριστοφόρο και πνευματοφόρο: «Ουκ οίδατε ότι τα σώματα υμών μέλη Χριστού εστίν;.... η ουκ οίδατε ότι το σώμα υμών ναός του εν υμίν Αγίου Πνεύματος εστίν, ου έχετε από Θεού, και ουκ έστε εαυτών;... δοξάσατε τον Θεόν εν τω σώματι υμών και εν τω πνεύματι υμών, άτινα εστι του Θεού» (Α' Κορ. στ' 15-20), «Αυτός δε ο Θεός της ειρήνης αγιάσαι υμάς ολοτελείς, και ολόκληρον υμών το πνεύμα και η ψυχή και το σώμα αμέμπτως εν τη παρουσία του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού τηρηθείη. Πιστός ο κάλων υμάς, ος και ποιήσει» (Α' Θεσ. ε' 23-24).
Το ανθρώπινο σώμα εξυψώνεται μέσα στην Εκκλησία και έχει αιώνιο προορισμό. Ο Χριστός θα «μετασχηματίσει», δηλαδή θα μεταμορφώσει το ταπεινό μας σώμα, ώστε να γίνει «σύμμορφον τω σώματι της δόξης αυτού», να λάβει την ίδια μορφή προς το ένδοξο σώμα του Κυρίου και αυτό θα γίνει κατα τη δευτέρα παρουσία, «με την ενέργειαν, με την οποία δύναται και να υποτάξει τα πάντα εις τον εαυτόν Του» (Φιλιπ. γ' 21).
Η δόξα των αγίων λειψάνων αποτελεί προεικόνιση αυτής της νέας, της δοξασμένης κατάστασης του σώματος. Η τιμή που αποδίδεται σ' αυτά στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποτελεί ακόμη μαρτυρία της πίστης μας στην καθολική δόξα τού ανθρώπου (Α' Θεσ. ε' 23-24).
Η αγιαστική χάρη εκφράζεται στα ιερά λείψανα με ευωδία, για την οποία κάνει λόγο η Αγία Γραφή (Β' Κορ. β' 15. Πρβλ. Ήσ. ξστ' 14) και επιτελεί θαύματα (Δ/Β' Βασιλ. ιγ' 20-21). Η ίδια χάρη μεταδίδεται στα αντικείμενα, τα όποία έρχονται σε επαφή με το σώμα των αγίων, με αποτέλεσμα τη θαυματουργία (Δ/Β' Βασιλ. β' 8-14. Ματθ. θ' 20-22. Μάρκ. στ' 13. Πράξ. ιθ' 12).
Με βάση την καταγωγή μας από τον Αδάμ βρισκόμαστε σε διάσταση με τη δημιουργία του Θεού (Γέν. γ' 17-19)-όμως ο άνθρωπος της χάριτος του Θεού ακτινοβολεί ειρήνη και μεταδίδει ευλογία, ακόμη και με τη σκιά του (Πράξ. ε' 15-16).
Ο ίδιος ο Θεός λοιπόν τιμά τα λείψανα των άγιων ανθρώπων και τα εμποτίζει με την άκτιστη θεία Του χάρη. Γι' αυτό και η Ορθόδοξη Εκκλησία αποδίδει πμή σ' αυτα και τα θέτει κάτω από το ιερό θυσιαστήριο (Έβρ. ιγ' 10), μιμούμενη στο θέμα αυτό το ουράνιο, το αχειροποίητο θυ¬σιαστήριο (Αποκ. στ' 9)• γιατί τα δικά μας θυσιαστήρια, είναι «αντίτυπα των αληθινών», δηλαδή εκείνου του ουράνιου θυ¬σιαστηρίου (Έβρ. θ' 24).
Η πρώτη Εκκλησία τιμούσε τα ιερά λείψανα. Το Μαρτύριο του αγίου Πολυκάρπου († 156) μάς πληροφορεί πως θεωρούνταν «τιμιώτερα λίθων πολυτελών και δοκιμώτερα υπέρ χρυσίον» (Μαρτ. Πολυκ.18).
Οι πιστοί συναθροίζονταν στους Τάφους των μαρτύρων, για να τελέσουν τη θεία ευχαριστία και να γιορτάσουν τη μνήμη των αγίων. Αυτό μεταδόθηκε στη μετέπειτα εποχή, δεν υπάρχει μαρτυρία που να μας πληροφορεί πως η τιμή των αγίων λειψάνων δεν ήταν καθολικά αποδεκτή.
Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (329-390) υπογραμμίζει τα πολλά θαύματα που γίνονταν με τα τίμια λείψανα του αγίου Κυπριανού, «όταν υπάρχη η πίστις», λέγει και προσθέτει πως αυτό το γνωρίζουν «όσοι έλαβαν πείραν και έχουν μεταδώσει το θαύμα και εις ημάς και θα το παραδώσουν και εις το μέλλον» (Λόγος κδ' 18, εις τον άγιον Κυπρ.).
Στον πρώτο στηλιτευπκό του λόγο κατά του Ιουλιανού ο Γρηγόριος αναφέρει για τους αγίους: «αυτών είναι αι μεγάλοι τιμαί και πανηγύρεις. Από αυτούς οι δαίμονες φυγαδεύονται και αι νόσοι θεραπεύονται... αυτών τα σώματα μόνα έχουν την ιδίαν δύναμιν με τας αγίας ψυχάς των, είτε εφαπτόμενα είτε τιμώμενα. Αυτών και αι ρανίδες μόνο αίματος και μικρά αντικείμενα του πάθους των ενεργούν όσα και τα σώματα» (Γρηγ. Θεολ., Λόγος δ' 69).
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος υπογραμμίζει ότι ακόμη και ο αυτοκράτορας, «ο την αλουργίδα περικείμενος» σπεύδει να προσκυνήσει τους τάφους των αγίων και «έστηκε δεόμενος των άγιων», δηλαδή προσεύχεται στους αγίους «ώστε αυτού προστήναι παρά τω Θεώ», για να σταθούν υπέρ αυτού ενώπιον του Θεού (Χρυσ, Ύπόμν. εις Β' Κορ., Λόγ. κστ' 5).
Ο ίδιος άγιος, εκφράζοντας την πίστη της Εκκλησίας προτρέπει: «επιχωρίαζε σηκοίς μαρτύρων, όπου σώματος υγεία και ψυχής ωφέλεια», δηλαδή να επισκέπτεσαι τους ναούς των μαρτύρων, όπου θα βρεις την υγεία του σώματος και την ωφέλεια της ψυχής (Χρυσ, Ύπόμν. Εις Ματθ., Λόγ. λζ' 7). Σε άλλη ομιλία προτρέπει τους χριστιανούς να πηγαίνουν «εις ευκτήριους οίκους, και προς Τας των άγιων μαρτύρων θήκας», δηλαδή στους οίκους της προσευχής και στις λειψανοθήκες των αγίων, «ώστε αφού λάβωμε την ευλογία των, να καταστήσωμε τους εαυτούς μας ακαταβλητους εις τας παγίδας του διαβόλου» (Εις Γεν., Όμιλ. ιε' 6). «τα οστά των αγίων υποτάσσουν δαίμονας και βασανίζουν, και ελευθερώνουν όσους έχουν δεθεί από τα πικρότατα εκείνα δεσμά» (Χρυσ. Ύπόμν. Εις Β' Κορ.. Λόγ. κστ' 5).
Σύμφωνα με την πίστη της πρώτης Εκκλησίας η θεία χάρη μεταδίδεται σε καθετί που βρίσκεται σε επαφή με τους αγίους. «Ακόμη και τα ενδύματσ των άγιων είναι σεβαστα σε όλη την κτίση», αναφέρει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και μνημονεύει τη μηλωτή του Ηλία (Δ/Β' Βασιλ. β' 8-14), τα υποδήματα των τριών παίδων, που κατανίκησαν τη φωτιά (Δαν. γ' 27-28), τη ράβδο του Μωϋση που έκανε τόσα θαύματα, τα ενδύματα του Παύλου (Πράξ. ιθ' 11-12), τη σκιά του Πέτρου (Πράξ. ε 12-J6) κ.ά (Χρυσ., Πρός τους ανδριάντας όμιλ. η' 2).
Ο άγιος Βασίλειος μας πληροφορεί πως το τίμιο λείψανο της αγίας Ιουλίττας αγιάζει την πόλη και όσους προσέρχονται στον ναό, «η δε γη, η όποια με την εκδημία της μακάριας εδέχθη τας ευλογίας, ανέβλυσεν από τα σπλάγχνα της άγιασμα» που είναι «εις τους υγιείς φυλακτήριον και χορηγία τέρψεως» και στους άρρωστους «παρηγοριά» (Μ. Βασ., όμιλ. 2 είς την μάρτ. Ίουλ. 2).
Στην Όρθόδοξη Εκκλησία αποδίδουμε στα Αγία λείψα¬να τιμή και ευλαβική προσκύνηση, η όποια, όπως αναφέραμε και στην περίπτωση των αγίων (σ. 48-50), δεν αποτελεί λατρευτική προσκύνηση η λατρεία. Τούτο γιατί κανείς ποτέ ορθόδοξος χριστιανός δεν ταύτισε στη σκέψη του τα τίμια λείψανα με «θεούς».
Π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
Γ' ΕΚΔΟΣΗ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ
ΑΘΗΝΑ 1994
πηγή:impantokratoros.gr
!>