Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
-
Αυγούστου(166)
- Συχνὰ ἡ Θεία χάρη διδάσκει (Ἀπὸ τὸ Γεροντικό)
- Σύνδεσμοι
- Ανέκδοτο: Η ΚΑΝΟΥΡΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ
- Αν δεν συγχωρήσεις, δεν θα συγχωρηθείς
- Αφιέρωμα στην Τιμία Ζώνη της Παναγίας
- Απολυτίκιον της καταθέσεως της Τιμίας Ζώνης της Υπ...
- ΣΜΥΡΝΗ 1922 . ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ. (βίντεο)
- Ο ΔΡΟΜΟΣ ΑΝΟΙΞΕ...
- Μία προσευχὴ ποὺ βοηθᾷ στὸν αὐτοέλεγχο, τὴν ἠρεμία...
- Ανέκδοτο: Οι ψείρες!
- Άγιος Αλέξανδρος Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
- Το καλύτερο μνημόσυνο
- Γιατί πάνε οι άνθρωποι στα μοναστήρια;
- Απολυτίκιο Αγίου Ιωάννου Προδρόμου
- Εύστοχη παρατήρηση
- Ἀφιέρωμα στὸν Μητροπολίτη Αὐγουστίνο Καντιώτη ποὺ ...
- Δέκα λογικές ερωτήσεις που δεν έχουν απαντήσεις:
- Η μαρτυρική θυσία του Μητροπολίτου Χρυσοστόμου 27η...
- ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΛ...
- Απίθανη φάρσα: Πρόσεχε! Έρχεται τρένο... (video)
- Η κραυγή της ζωής
- Επίσημο! Η Αλβανία κατέχει ελληνικά εδάφη!
- Γι' αυτούς πολέμησα;
- Ἂν ἀνοίξετε τὴν καρδιά μου, θὰ βρεῖτε μέσα τὸ Χρισ...
- Η ιστορία της Φανουρόπιτας του Αγίου Φανουρίου
- «ΚΑΙ Ο ΤΙΜΙΟΣ ΓΑΜΟΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ...»
- Συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ...
- Πώς ήταν η Ελλάδα που δεν γνωρίσατε
- ΣΥΝΤΑΓΗ ΓΙΑ ΦΑΝΟΥΡΟΠΙΤΑ
- ΙB΄ Κυριακή Ματθαίου (Ματθ. ΙΘ΄ 16-26)
- Η κατάκτηση του ουρανού
- ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΑΝΗΡ (ήχος πλάγιος του πρώτου)
- ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΣΟΚ: Πόσοι γνωρίζετε για το φεκ 867; Δ...
- Δείτε την φωτογραφία που κάνει πάταγο στο διαδίκτυ...
- Γεμιστά - Αγιορείτικη συνταγή
- Ανέκδοτο: ΠΩΣ ΚΡΑΤΑΣ ΤΗΝ ΣΥΖΥΓΟ ΣΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΓΡΙΝΙΑΖ...
- ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ: ΦΑΚΕΛΩΜΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΧΩΡΙ...
- Η Πανήγυρη του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού στο Μέγα Δέ...
- Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός: ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΗΡΩΘΕΙ ΤΟ "ΧΡΕΟΣ"!
- Ενα θαύμα για τον Παντελή
- ΠΑΤΡΟΚΟΣΜΑΣ
- Μητροπολίτης Κονίτσης Ανδρέας: Κύριοι πολιτικοί δο...
- Το νέο video της Κατερίνας Μουτσάτσου
- Τα παράδοξα των ημερών μας
- ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΕΝΟΣ ΙΠΠΟΥ (Video)
- Πατροκοσμᾶς: ὁ χτίστης τῆς Ρωμηοσύνης
- Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚ...
- Καλύτερα να μην γεννιόταν η γυναίκα εκείνη που σκο...
- Τρέλανε τον κόσμο! (video)
- «ΑΕΙ ΠΑΡΘΕΝΟΣ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΣ»
- ΛΙΒΕΛΟΓΡΑΦΗΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΤΑΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
- Ντοκουμέντα για την εκκλησιαστική περιουσία
- Ανέκδοτο: ΕΒΡΑΙΟΣ ΚΑΙ ΑΓΓΕΛΙΑ
- Η Ρωσία καταγγέλλει διώξεις κατά του χριστιανισμού...
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜ...
- ΕΦΤΑΣΑΝ ΣΤΗΝ ΙΜΒΡΟ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΑΙ Ο...
- Απολαύστε το περιοδικό κατηχητικού γυμνασίου & λυκ...
- Ηλεκτρονικό φακέλωμα σε όλες τις συναλλαγές μας
- ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ: ΤΟ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΠΟΛΙΤΕΥΤ...
- Το ραγισμένο δοχείο
- Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ
- Γιατί λέγεται "Πάπας" ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας;
- Έκανε το έγκλημα να είναι χριστιανή... Ποιοί εἶναι...
- Ἐπώνυμοι ποὺ βίωσαν τὸ θαῦμα! (βίντεο)
- Οργή και θυμός
- Η σημερινή ομιλία του Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης, σ...
- Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΙΤΡΟΥΣ & ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΒΑΡΝΑΒΑΣ ΤΖΩΡΤΖ...
- "Θα πούμε το νερό νεράκι"
- ΞΕΣΠΑΣΜΑ ΕΥΛΑΒΕΙΑΣ, ΞΕΧΕΙΛΙΣΜΑ ΕΛΠΙΔΟΣ
- «Όλος ο αγώνας για ένα... ρ»
- ΓΙΑΤΙ ΛΕΜΕ “ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΕ, ΣΩΣΟΝ ΗΜΑΣ”;
- Κυριακή ΙΑ' Ματθαίου (Ματθ., ιη' 23 – 35)
- Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου - «Μακροθύμησον επ΄εμοί καί π...
- Ὁ Γέροντας Παΐσιος γιά τήν Παναγία
- ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΟΥΜΕ ΕΤΗΣΙΩΣ 100.000 ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ ΚΑΙ 2...
- Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: ''Η διαφθορά είναι η αιτ...
- Έχει και το θράσος τα όριά του! (video)
- Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος στο Kontra Channel
- Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην Πάτρα
- ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟ...
- Η Εγκύκλιος της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών για την ε...
- Με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια η εορτή του Αγίου Γεράσ...
- Ιερά κοινοβιακή Μονή Παναγίας Ελεούσης, Πιτίτσας Π...
- Φωτογραφικό υλικό από την Πανήγυρη του Δεκαπενταυγ...
- Παρακλητικός Κανών εις τον Άγιο Γεράσιμο Κεφαλληνίας
- Οἱ τελευταῖες στιγμές τῆς Παναγίας
- ''Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ'' ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
- Φωτογραφίες από τον εορτασμό της Μεγαλόχαρης στην ...
- Ο ΓΛΥΚΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ
- Η Κοίμηση της Παναγίας: Ένας "Ζωηφόρος θάνατος"
- Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (15 Αυγούστου)
- Απολυτίκιο Κοίμησεως της Θεοτόκου
- Τα Εγκώμια της Παναγίας μας, στον Άγιο Χαράλαμπο Κ...
- Πανηγυρίζει και ο Ναός της Παναγίας Αλεξιωτίσσης
- Τα Θαυμάσια του Θεού με τα φειδάκια και τα κρίνα τ...
- "Πλήθος πιστών στα εγκώμια της Παναγίας μας στην Ι...
- Η Παναγία για τους Έλληνες
- «Της Μάνας η καρδιά…»
- Η Κοίμηση της Θεοτόκου - video
- Η Ενορία της Παναγίας Αλεξιωτίσσης, στην Παναγία τ...
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
- Μαρτίου(137)
- Φεβρουαρίου(127)
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 9 Αυγούστου 2012
00:14
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Σε λίγες μέρες θα έρθη ο Δεκαπενταύγουστος και ολόκληρος ο Χριστιανικός κόσμος θα πλημμυρίση τις εκκλησιές και τα μοναστήρια, για να γιορτάση τη Μάνα της Χριστιανοσύνης, την Παναγία. Χιλιάδες πρόσωπα προσκυνητών, βουβά, χλωμά, συλλογισμένα, καταπονημένα, βασανισμένα, θα σηκώσουν ευλαβικά το βλέμμα τους ν’ ατενίσουν το χαμόγελο Εκείνης, που χύνει βάλσαμο και παρηγοριά σ’ όλων τις καρδιές.
Η κατανυκτική αγάπη του λαού μας, ιδιαίτερα προς την Παναγία, η λατρεία και η αφοσίωση του Έλληνα προς την Θεοτόκο, είναι ανάλογη προς την άπειρη στοργή που ξεχειλίζει από τα μάτια Εκείνης προς όλον τον κόσμο. Και δεν χρειάζονται υψηλονόητοι και βαθυστόχαστοι θρησκευτικοί στοχασμοί για να νιώση κάποιος τη θαλπωρή της ματιάς Της, όταν σε κοιτάζη. Το γονάτισμα του απλοϊκού προσκυνητή μπροστά στην εικόνα Της είναι η πιο γνήσια μεταφυσική διάσταση της ψυχής του.
Αυτό το γονάτισμα και η αφοσίωση του ελληνικού λαού στην εικόνα της Παναγίας είναι φαινόμενο που πάει πέρα από την θρησκευτική πίστη, πέρα από το δόγμα. Η Παναγία σκλαβώνει με το βλέμμα Της και τους άπιστους ακόμα. Μια ματιά ρίχνει, υψώνει το χέρι Της, σαν για να σ’ ευλογήση και νιώθεις μέσα σου την παρουσία του Θεού. Αισθάνεσαι ένα ψυχικό τίναγμα, μια μυστική συγκίνηση που σε πλημμυρίζει με ανείπωτη χάρη. Σε κοιτάζει από την εικόνα Της η Μεγαλόχαρη και η ματιά Της σε γεμίζει καρτερία, ελπίδα και στοργή.
Την εικόνα και τη ματιά της Παναγίας ύμνησαν οι λογοτέχνες. Και όχι μόνον οι αληθινοί πιστοί, αυτοί που έμειναν άγγιχτοι από τις επιστημονικές αμφιβολίες του υλισμού, μα και εκείνοι οι κομματιασμένοι από αμφιβολίες και αντιφάσεις. Ανάμεσα στους δεύτερους και αυτός ο μεγάλος ελληνολάτρης ποιητής Κωστής Παλαμάς, αυτός ο διχασμένος, ο εγκεφαλικός, που, όπως τον κατηγόρησαν, του έλειπε η λυρική αίσθηση της μεταφυσικής. Κι όμως ο Παλαμάς βυθιζόταν ολοένα και πιο πολύ μέσα στα άδυτα της ψυχής του και προσπαθούσε να συλλάβη κάποια κρυφά μιλήματα που έβγαιναν από μέσα του.
Ο ίδιος παραδέχεται τον δυαδισμό του σε ελληνολάτρη και χριστιανό. Αποκαλυπτικός είναι στο ποίημά του «Απόκριση» στην «Ασάλευτη ζωή» (κεφ. ΣΤ` «Άπαντα» τομ. 10 σελ. 451). Εκεί εξηγεί την όλη πνευματική του πορεία που σημαδεύτηκε από μια διαρκή και επίπονη πάλη ανάμεσα στο νου και στην καρδιά του. Γράφει: «Ο ποιητής μου είναι, η πιο σωστά φαίνεται, να είναι Ελληνολάτρης, μα η λατρεία του πιο πολύ του νου θρησκεία αποτέλεσμα και σημάδι μιας μόρφωσης. Η καημένη του καρδιά του λέει κάτι άλλο: ….Του λέει η συνείδησή του πως δεν είναι άδολη εθνική, πως ίσα με την ευωδιά του ρόδου τον μεθά και το λιβάνι, πως μαζί με την Παρθένα την Αθηνά, που συχνά πυκνά έρχεται στην άκρη του κοντυλιού του, η Παναγία η Αθηνιώτισσα του παρουσιάζεται και την τραγουδά πιο γκαρδιακά και ειλικρινέστερα….» Το ίδιο εννοεί και στη «Φοινικιά», σε αυτό το αριστουργηματικό ποίημα της «Ασάλευτης ζωής»..
«…Ήρθε και κλείστη μέσα μου, ποιός να το πιστέψει, μια κολασμένη και μια θεία, η Σκέψη, η Σκέψη…»
Και αυτός, λοιπόν, ο δύσπιστος και κριματισμένος άνθρωπος-ποιητής γυρεύει τακτικά και εναγώνια την λυτρωτική σκέψη. Σε πολλές στιγμές, σε ώρες συνειδησιακής κρίσης, εκφράζει τη γνήσια μεταφυσική διάσταση της ψυχής του, ατενίζει τον ουρανό και δέεται με πόνο ψυχής. Στα «Κασσιανικά» του ποιήματα, όπως τα αποκαλεί ο ίδιος, αποκαλύπτει παραστατικά το σπαραγμό της ψυχής του, το παράδερμά του από την κλίση του προς την αμαρτία και αυτοτιμωρούμενος σκαλίζει τα τραύματα του ηθικού του κόσμου. Τότε είναι που βλέπει αόρατο ένα χέρι πάνω από το κεφάλι του να τον ευλογή:
« Κι απάνω απ’ το κεφάλι μου αόρατο ένα χέρι
κάποιο μεγάλο χέρι μ’ ευλογούσε…» ( «Εκατό φωνές»)
Εύγλωττα εξομολογητικοί είναι και οι στίχοι του σε μια μύχια προσευχή του προς την Παναγία στο ποίημά του «Μυστική παράκληση», που είναι μια δραματική, καθαρά θρησκευτική έκφραση της ψυχής του. Να μερικοί στίχοι του:
«Δέσποινα,
κανένα φόρεμα τη γύμνια μου
δε φτάνει να σκεπάσει
……………………….
Πρόστρεξε, Μυροφόρα,
μονάχα εσένα πίστεψα
και λάτρεψα μονάχα εσένα,
κι ως τώρα μέσ’ στα αιματοστάλαχτα
μιας οργισμένης δύσης
Δέσποινα, στήριξέ με εσύ
και μη μ’ αφήσεις…..
Η Παναγία για τον Παλαμά είναι στήριγμα, καταφυγή και παρηγοριά. Η γλυκειά και ταπεινή μορφή της είναι γι’ αυτόν λιμάνι εξαγνισμού, πρόσωπο ιερό, που εμπνέει ελπίδα και ανακούφιση στον μικρό και τον αδύνατο. Συνεχίζει στην «Μυστική Προσευχή» του:
«….Α! δείξου στο μικρό και στον ανήμπορο
και δείξου καθώς δείχνεσαι στους ταπεινούς
και φτάσε καθώς φτάνεις στους αμαρτωλούς
και δείξου καθώς δείχνεσαι στους σκλάβους
η Αγία Ελεούσα……»
Πόσο εξομολογητικός και πόσο δραματικά ενδοσκοπούμενος δείχνεται και στη θερμή ικεσία του στην Παναγία στο ποίημά του «Ήθελα», που περιλαμβάνεται στη μεταθανάτια συλλογή του, που την εξέδωσε ο γιος του Λέανδρος με τίτλο: «Βραδινή φωτιά»:
«…Και τα γόνατά της ν’ αγκαλιάσω
και τα χέρια της να γλυκοσκεπαστώ
και να της ξομολογηθώ και να της ξεσκεπάσω
ο,τι μέσα μου κρύβεται κλειστό
ο,τι ντρέπομαι να πω κι ο,τι φοβάμαι,
κάποιες άκαρπες, άθλιες αμαρτίες,
ο,τι σκληρό με τυραννά κι ο,τι θέλω να’ μαι
τις άγριες κυνηγήτρες μου Ερινύες…»
Κατανυκτικός ύμνος στην Παναγία είναι και οι παρακάτω στίχοι του όπου εξυμνεί τη στοργική και ελπιδοφόρα ματιά της. Κοιτάζει από την εικόνα της η Μεγαλόχαρη την παρέλαση του ανθρώπινου πόνου και η ματιά της μεταδίδει καρτερία και ελπίδα:
«Η σκέπη και του ανθρώπου εσύ, τ’ αγγέλου εσύ και η δόξα,
με τη χαρά σου χαίρεται, χαριτωμένη η κτίση!
Μητέρα των ανέλπιδων κι όλου του κόσμου σκέπη,
κάτω από σε και οι ανέλπιδοι κι όλος ο κόσμος ίσοι!
Μπρος στην εικόνα σου γυρτός ο κόσμος με το στόμα
τρεμουλιαστό, κρεμάμενο μόνο απ’ τόνομά σου
κι από τη σκέψη σου, Κυρά, κι από τ’ανάβλεμμά σου,
μ’ ένα τροπάρι μυστικό, με μια πνιχτή μουρμούρα
δυό απέραντα μονόλογα: Χαίρε Χαριτωμένη!…»
Αλλά και στη «Φλογέρα του Βασιλιά» ζωγραφίζει ζωντανά την πιο αγνή και αυθεντική μορφή της και την επίδρασή της στους προσκυνητές:
«Μοναχική, ξαρμάτωτη κι απάνω εδώ αραγμένη
μακριάθε, ανέγγιχτη, άχαρη και σαν πνιγμένη μέσα
σ’ ένα φακιόλι κόκκινο, σ’ ένα μαντό γεράνιο
χωρίς κοντάρι και σκουτάρι, ουδέ γοργόνειο σκιάχτρο
μ’ ένα παιδί στην αγκαλιά, το χέρι στην καρδιά της,
μια σιταράτη, μια γλυκειά, μια ταπεινή σα χήρα
σαν κουρασμένη, σα φτωχιά, σαν έρμη, σαν κλαϋμένη,
μηδέ κοντή, μηδέ ψηλή, μα σα να βρίσκεται όλο
σε ψήλωμα που ξετυλιέται, αγάλια, αγάλια, θάμα.
Μόνο άπλωνε τα χέρια της κι όσοι μπροστά της πέφταν
και κάτω από το χέρι της γονατιστοί λυγίζαν,
μόνο η ματιά της κοίταζε κάτω απ’ τη ματιά της
μάρμαρα ανθρώπων και θεοί ραγίζανε και λιώναν…»
Και σε πολλά άλλα σημεία του ογκωδεστάτου έργου του ο Παλαμάς, όταν βρίσκεται μπροστά στην αγία μορφή της μεγάλης Κυράς, εγκαταλείπει τις αμφιβολίες του. Η μορφή της του γαληνεύει την ψυχή και οι στίχοι του στάζουν κατάνυξη και τρυφερότητα.
πηγή:askitikon
!>