Αναζήτηση θεμάτων ιστολογίου
Συναξάριον
οι δημοφιλείς αναρτήσεις της εβδομάδος
Blog Archive
- 2024 (14)
- 2023 (72)
- 2022 (249)
- 2021 (450)
- 2020 (682)
- 2019 (811)
- 2018 (820)
- 2017 (901)
- 2016 (1063)
- 2015 (1348)
- 2014 (1414)
- 2013 (2210)
-
2012
(1652)
- Δεκεμβρίου(138)
- Νοεμβρίου(133)
- Οκτωβρίου(161)
- Σεπτεμβρίου(145)
- Αυγούστου(166)
- Ιουλίου(163)
- Ιουνίου(142)
- Μαΐου(136)
- Απριλίου(102)
- Μαρτίου(137)
-
Φεβρουαρίου(127)
- Μητρόπολη Φλωρίνης: «Καιρός να διεκδικήσουμε το αυ...
- Αρχιεπίσκοπος: "Γιατί τέτοια άνιση μεταχείριση στη...
- ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ ΔΩΡΩΝ
- Τί πρέπει νά λέμε στήν προσευχή μας;
- Χαράτσι μεσω ΔΕΗ τέλος ! Να που κανένας αγώνας δεν...
- Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα
- Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης - Το Γράμμα του Γέρο...
- Όσιος Κασσιανός ο Ρωμαίος
- Ηθικισμός. Η αλλοίωση του κατά φύσιν βίου. Συνέπει...
- Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟΥ
- το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου μας κατά τον Α' Κ...
- 100.000 ἐκτρώσεις μετὰ τὸ καρναβάλι τῆς Πάτρας
- "ΠΑΡΕ ΚΥΡΙΕ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΜΟΥ!" Ομιλία π. ΑΝΔΡΕΟΥ ΚΟΝ...
- Τό μυστήριο τῆς ἐξομολόγησης
- Μουσουλμάνος μετανάστης απαίτησε να κατεβεί εικόνα...
- Θέλησαν να απέχουν...πραγματοποιώντας μια ωραία εκ...
- "Α' Κατανυκτικός Εσπερινός της Συγγνώμης στην Πάτρα"
- Θεοποιός Πορεία
- Το νόημα της νηστείας Ὁμιλεῖ ὁ Γέροντας Μωϋσῆς ὁ Ἁ...
- Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ
- Μετάνοια, ένας καινούργιος τρόπος ζωής
- ΟΙ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ ΤΩΝ ΑΘΛΙΩΝ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΩΝ ΔΡΩΜΕΝΩΝ
- Η αξία μιας πόλης - Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
- Κυριακή της Τυρινής – Πορεία προς τον ουρανό
- Η νηστεία: Η άνοιξη της ζωής μας
- Πρόγραμμα Ιερών Ακολουθιών Μεγ. Τεσσαρακοστής Αγ. ...
- ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ
- Η επίδραση των σχέσεων των γονέων στα παιδιά
- Οι δύο κόσμοι της φυλακής και της κοινωνίας σε αντ...
- Καθήκοντα τῶν χριστιανῶν πρός τούς κεκοιμημένους
- Ὁ ἀπολογισμὸς τῆς ἐθελοντικῆς αἱμοδοσίας τῆς Ἱερᾶ...
- O ΑΝΘΕΛΛΗΝΑΣ υπουργός άνοιξε πάλι το στόμα του: (V...
- Απάντηση της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Εφημερίδα ...
- Εξόδιος Ακολουθία Γέροντος Ιωσήφ Βατοπαιδινού
- Προσευχή στον Κύριο - Θερμή ικεσία
- Με παρέμβαση του Μητροπολίτη ματαιώθηκε το καρναβάλι
- Ο Σεβ. Μητροπολίτης μας στον τηλεοπτικό σταθμό Λύχνο
- Ὁ Γέροντας Παΐσιος γιά τήν αὐτοκτονία
- Ὁ Θεός ἀκούει...
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ! Το e-mail
- Και φέτος Καρναβάλια;
- ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΕΓΟΝΟΣ:ΠΑΡΕΔΩΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ
- Δικαίωση δικηγόρων στο Πρωτοδικείο Πατρών για το χ...
- Ἀπό σήμερα ἡ Ἑλλάδα βρίσκεται σέ ξένα χέρια!
- Αρχιεπίσκοπος: "Όπως κόβονται οι μισθοί, να κουρέψ...
- Μητροπολίτης Πειραιώς: "Προευπρεπίζουν τον δρόμο γ...
- Οικονομική κρίση; Ποια κρίση;
- Η Ναυμαχία της Πάτρας
- Αυστραλία: Μόνο ως FYROM αναγνωρίζουμε τα Σκόπια
- Οικουμενικός Πατριάρχης: "Δεν είμαστε πολίτες δεύτ...
- Με λένε Ελλάδα...
- Ο Ιταλός δήμαρχος που δώρισε το μισθό του στην Ελλ...
- Τρεις Έλληνες Αεροπόροι,"έβαλαν τα γυαλιά" στη τρό...
- ΘΑ ΔΕΧΟΤΑΝ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΟΣΗ ΛΑΜΨΗ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ;
- Αγάπη! Πως σε λένε;
- Ευτυχώς που υπάρχουν και αυτές οι φωνές για να μας...
- 7η επέτειος της εις Επίσκοπον χειροτονίας του Σεβ....
- ΤΟ ΚΑΤΑΝΤΗΜΑ ΤΟΥ ΄ΕΛΛΗΝΑ...
- Η ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΜΒΑ ΤΟΥ ΡΩΣΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΤΗ ΔΟΥΜΑ ΜΕ ΤΡΟ...
- Ένα προφητικό παιχνίδι ή κάποιοι ακολουθούν κατά γ...
- Το Κερί
- ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ... "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ...
- Ομιλία στο Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής των Α...
- Κυριακή της Απόκρεω
- Η σημασία του Ψυχοσαββάτου
- Kουβαλώντας το Σταυρό σου
- Γερμανοί στο Facebook: «Έλληνες, συγνώμη για την κ...
- Ανοιχτή επιστολή μιας 86χρονης Ελληνίδας στην Α. Μ...
- Προσκύνημα στην Ιερά Μονή Ομπλού
- Ὁ Πούτιν ὑπόσχεται νά προστατεύσει τούς χριστιανού...
- Ψυχοσάββατο
- Πατήρ Βασίλειος Νάσαρ.Ένας σύγχρονος μάρτυρας της ...
- Απάντηση της Εκκλησίας της Ελλάδος σε δημοσιεύματα...
- Γ.ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ:«ΝΑ ΑΦΗΝΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΗΝ ΑΓΑ...
- Η γκρίνια φέρνει γκρίνια και η κακομοιριά φέρνει κ...
- ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
- ΤΑ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΑ, Ο ΑΓΙΟΣ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΣ, ΟΙ ΕΚΤΡΩΣΕΙΣ ΚΑ...
- ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΓΕΡΟΝΤΕΣ ... Όμορφη διδακτική ιστορία!
- Τι κακά κάνουν οι Χριστιανοί στις απόκριες (Αγ. Νι...
- ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΧΙΛΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
- ΑΔΕΛΦΕ ΜΟΥ ΕΛΛΗΝΑ !
- Νέα μέτρα
- Η κλοπή του χρόνου μας
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ: Ο Τοτός και η γιαγιά του!
- Τα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας μας
- Να είστε ενωμένοι - Μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος
- Το παιδί που σκοτώνεται, δεν ξαναγίνεται το ίδιο ποτέ
- Τι είναι το μικροτσιπ, VeriChip, RFID chip
- Το κήρυγμα του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Χρυσοστόμο...
- «Και αναστάς ήλθε προς τον πατέρα αυτού»
- Κυριακή του Ασώτου
- Φωτογραφικά στιγμιότυπα από την Πανήγυρη του Αγίου...
- Αγία Θεοδώρα η Βασίλισσα
- Από τον Μεγάλο Εσπερινό της Πανηγύρεως του Αγίου Χ...
- Παρακλητικός Κανών στον Άγιο Ιερομάρτυρα Χαράλαμπο...
- Ο ΑΓΙΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΙ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΦΙΛΙΑΤΡΙΝΩΝ
- Χαιρετισμοί στον Άγιο Ιερομάρτυρα Χαραλάμπη τον Θα...
- Το Ευαγγελικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Το Αποστολικό ανάγνωσμα επί τη εορτή του Αγίου Ιερ...
- Ο Άγιος Χαράλαμπος (ο βίος του Αγίου - μαρτύριο -...
- Ιανουαρίου(102)
- 2011 (318)
- 2010 (42)
Από το Blogger.
Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2012
00:38
|
Ανώνυμος
|
Print PDF
Τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Κερκύρας,
Παξῶν καί Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου
Τό πιό συγκλονιστικό γεγονός στήν ἀνθρώπινη ζωή εἶναι ὁ θάνατος. Πολλές εἶναι οἱ ἀπορίες τῶν πιστῶν, ἀλλά καί τῶν πλέον ἀδιαφόρων, γιά τό νόημά του, καθώς καί γιά τήν στάση τῆς Ἐκκλησίας ἔναντί του. Ἡ προτροπή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου «μή λυπῆσθε καθώς καί οἱ λοιποί οἱ μή ἔχοντες ἐλπίδα» (Α’ Θεσ. 4, 13), μᾶς ὑποδεικνύει τήν διδασκαλία τῆς ὀρθοδόξου παραδόσεώς μας. Ὁ θάνατος εἶναι ὁ ἔσχατος ἐχθρός τοῦ ἀνθρώπου, ὅμως καί αὐτός ἐπατήθη ἀπό τόν Κύριό μας κατά τήν Ἀνάστασή Του. Γι’ αὐτό καί στόν κατηχητικό λόγο τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, τόν ὁποῖο διαβάζουμε κατά τήν Πασχάλια Θεία Λειτουργία, ἀναφωνοῦμε: «Ποῦ σου θάνατε, τό κέντρον; Ποῦ σου, Ἄδη, τό νῖκος; Ἀνέστη Χριστός καί σύ καταβέβλησαι... Ἀνέστη Χριστός, καί ζωή πολιτεύεται. Ἀνέστη Χριστός, καί νεκρός οὐδείς ἐπί μνήματος».
Τό πρόσωπο τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ τήν ἐλπίδα ὅλων μας. Ἡ σχέση μαζί Του ἀπό αὐτήν τήν ζωή τήν πρόσκαιρη καί μάταιη, μᾶς δίδει τό εἰσιτήριο γιά τήν αἰώνια κοινωνία μ’ Αὐτόν, δηλαδή γιά τόν Παράδεισο. Καί αὐτή ἡ κονωνία ἐπιτυγχάνεται μέ τήν συμμετοχή μας στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας. Ἀκόμη ὅμως καί γι’ αὐτούς πού ἔχουν φύγει ἀπό τόν κόσμο, ἡ ὀρθόδοξη παράδοσή μας δηλώνει αὐτή τήν κοινωνία μέ τήν ὕπαρξη καί τήρηση νενομισμένων συνηθειῶν γιά τούς κεκοιμημένους.
Ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει ὁρίσει δύο φορές τό χρόνο, τό Σάββατο πρό τῶν Ἀπόκρεω καί τό Σάββατο πρό τῆς Πεντηκοστῆς, νά τελοῦνται τά μνημόσυνα τῶν κεκοιμημένων. Γι’ αὐτό καί τά Σάββατα αὐτά ὀνομάζονται Ψυχοσάββατα. Κατ’ αὐτά τελεῖται ἡ Θεία Λειτουργία καί στό τέλος τό μνημόσυνο ὑπέρ ἀναπαύσεως ὅλων τῶν ὀρθοδόξων χριστιανῶν, τῶν κεκοιμημένων ψυχῶν ὅσων ἔφυγαν ἀπό αὐτόν τόν κόσμο κατά τήν διάρκεια τῆς ἱστορίας. Τά μνημόσυνα συνδυάζονται μέ τήν προσφορά τῶν κολύβων.
Μία μεγάλη μορφή τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας παραδόσεως, ὁ Ἅγιος Συμεών Ἀρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, λέει χαρακτηριστικά περί τῶν κολύβων, τοῦ βρασμένου δηλαδή σιταριοῦ πού φέρνουμε στό ναό γιά τήν ἀνάπαυση τῶν κεκοιμημένων:
«Τά κόλυβα δηλώνουν ὅτι καί ὁ ἄνθρωπος εἶναι σπέρμα καί καρπός τῆς γῆς, καί ὅτι ὅταν πεθάνει, μοιάζει μέ τόν κόκκο τοῦ σίτου, πού σπέρνεται στή γῆ καί πάλι μέ τήν δύναμη τοῦ Θεοῦ θά ἀναστηθεῖ. Τώρα εἶναι φθαρτός. Ὅταν θά γίνει ὅμως ἡ Δευτέρα Παρουσία, τότε τέλειος θά προσφερθεῖ στό Χριστό, χωρίς φθορά καί θάνατο» (Ἁγίου Συμεών Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, Ἅπαντα, Κεφάλαιον ΙΓ’ «περί τῶν προσφερομένων Κολύβων ὑπέρ τῶν κεκοιμημένων»).
Καί εἶναι αὐτή ἡ συνήθεια καθαγιασμένη ἀπό τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἡ Θεία Λειτουργία, σέ συνδυασμό μέ τήν προσφορά κολύβων, ἀποτελοῦν τούς δύο κατεξοχήν τρόπους ἀναμνήσεως τῶν κεκοιμημένων ἀδελφῶν μας. Ἄν μάλιστα, προσθέσουμε καί τήν ἐλεημοσύνη σέ ἀναξιοπαθοῦντες ἀδελφούς μας, τότε ἐπιτελοῦμε τό χρέος μας ἔναντι τῶν συγγενῶν καί φίλων μας πού ἔφυγαν ἀπό αὐτόν τόν κόσμο καί τηροῦμε τόν λόγο τοῦ Κυρίου μας: «Ἐπείνασα, καί ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καί ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καί συνηγάγετέ με, γυμνός, καί περιεβάλετέ με, ἠσθένησα, καί ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῆ ἤμην, καί ἤλθετε πρός με» (Ματθ. 25, 35-36).
Τά τελευταῖα χρόνια, ὡς μή ὄφειλε, ἔχουμε παραθεωρήσει τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας. Εἴτε δέν λειτουργούμαστε τήν ἡμέρα τῶν Ψυχοσαββάτων, ἀδιαφορώντας γιά τήν προσευχή ὑπέρ τῶν ἀδελφῶν μας, εἴτε δέν φροντίζουμε γιά τήν προετοιμασία τῶν κολύβων καί τήν προσφορά τους γιά τίς ψυχές στόν ναό τῆς Ἐνορίας μας, εἴτε, ἀκόμη χειρότερα, ἔχουμε ἀντικαταστήσει τά κόλυβα μέ κουλουράκια ἤ ἄλλα γλυκά, τά ὁποῖα μάλιστα, μέ ἐπιμονή ζητοῦμε ἀπό τόν ἱερέα νά εὐλογήσει. Καί ὄχι μόνο αὐτό. Ἐνῶ αὐτά τά δύο Σάββατα εἶναι καί οἱ κατεξοχήν ἡμέρες τῆς ἐλεημοσύνης, ὑπέρ τῆς ἀναπαύσεως τῶν κεκοιμημένων ἀδελφῶν μας, ἐμεῖς τό ἀγνοοῦμε.
Ἡ ἐκκοσμικευμένη ἐποχή μας βεβαίως, ἔχει παραθεωρήσει καί ἄλλα νενομισμένα ἀπό τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας ἔθιμα ὑπέρ τῶν κεκοιμημένων ἀδελφῶν μας. Καί ὀφείλουμε ὅλοι, τουλάχιστον ὅσοι ἐκκλησιαζόμεθα καί ἀγωνιζόμεθα πνευματικῶς, νά τά ὑπενθυμίσουμε στούς ἑαυτούς μας καί στούς οἰκείους καί φίλους μας καί νά κατανοήσουμε τόν λόγο γιά τόν ὁποῖο γίνονται. Αὐτά εἶναι τά μνημόσυνα ἐν γένει, ὅταν κάποιος ἀδελφός μας φύγει ἀπό τόν κόσμο αὐτό.
Λέει λοιπόν καί πάλι ὁ Ἅγιος Συμεών Θεσσαλονίκης:
«Ὅταν κοιμηθεῖ κάποιος ἀδελφός μας, ὀφείλουμε νά τόν μνημονεύουμε τελώντας τήν ἐκκλησιαστική ἀκολουθία. Τήν τρίτη ἡμέρα, διότι διά τῆς Ἁγίας Τριάδος ὁ ἄνθρωπος ἔλαβε τήν ὕπαρξη καί δι’ Αὐτῆς θά λάβει τό ἀρχαῖον κάλλος. Τήν ἐνάτη ἡμέρα γιά νά συγκαταταχθεῖ τό πνεῦμα του ὡς ἄυλο μέ τά Ἅγια Πνεύματα τῶν Ἀγγέλων, οἱ ὁποῖοι ὡς ἐννέα τάγματα βρίσκονται στόν οὐρανό. Τήν τεσσαρακοστή ἡμέρα, γιά νά θυμηθοῦμε τήν Ἀνάληψη τοῦ Κυρίου μας, ἡ ὁποία ἔγινε σαράντα ἡμέρες μετά τήν Ἀνάστασή Του. Ἔτσι, δι’ αὐτῆς τῆς μνημονεύσεως θά ζητήσουμε ἀπό τόν Τριαδικό Θεό νά δεχθεῖ στόν οὐρανό τόν κεκοιμημένο ἄνθρωπο, προσευχόμενοι γιά τήν ἀνάληψη τοῦ πνεύματός του καί γιά τήν συνάντησή του μέ τόν Κριτή Κύριό μας. Ἀλλά καί τόν τρίτο μῆνα, καί τόν ἕκτο καί τόν ἔνατο μῆνα ἀπό τήν ἐκδημία τοῦ ἀδελφοῦ μας ὀφείλουμε νά τελοῦμε μνημόσυνα γιά τήν ἀνάπαυσή του, ἐνθυμούμενοι τήν κοινωνία τοῦ ἀνθρώπου μέ τήν Ἁγία Τριάδα. Καί μέ τήν συμπλήρωση χρόνου γίνεται τό μνημόσυνο τοῦ κεκοιμημένου, πρός δήλωσιν ὅτι ζεῖ καί εἶναι ἀθάνατος κατά τήν ψυχή καί ὅτι θά ἀναστηθεῖ καί ὡς πρός τό σῶμα του, ὅταν ὁ Πλάστης μας θελήσει νά μᾶς ἀναστήσει...Μέ τίς νενομισμένες προσευχές γιά τούς κεκοιμημένους, μέ τίς θεῖες λειτουργίες καί μέ τίς ἐλεημοσύνες στούς φτωχούς βοηθοῦμε τούς κεκοιμημένους ἀδελφούς μας καί τούς θυμόμαστε». (Ἁγίου Συμεών Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, Ἅπαντα, Κεφάλαια ΙΔ’ καί ΙΕ’ «διά τί τά τρίτα, ἔννατα καί τεσσαρακοστά καί τά λοιπά μνημόσυνα διά τούς τεθνεῶτας καί διά τί κατ’ ἔθος μνημονεύομεν»).
Στήν ἐκκοσμικευμένη ἐποχή μας ἄς προσπαθήσουμε νά ξαναγευθοῦμε τά νάματα τῆς ὀρθοδόξου παραδόσεώς μας καί ἄς προσευχόμαστε στόν Τριαδικό Θεό νά ἀναπαύει τούς προσφιλεῖς κεκοιμημένους μας. Ἄς δείξουμε τήν ἀγάπη μας πρός αὐτούς, ἰδίως κατά τά Ψυχοσάββατα, ἀλλά καί κατά τά μνημόσυνα, μέ τήν πνευματική προετοιμασία μας γιά τήν συμμετοχή μας στή Θεία Κοινωνία, μέ τήν νηστεία, τήν ἐξομολόγηση, τήν προσευχή καί τήν ἐλεημοσύνη στούς πτωχούς. Καί ἄς ἔχουμε πάντοτε κατά νοῦν ὅτι ὁ θάνατος δέν ἔχει δύναμη στόν χριστιανό. Ὅτι ἡ σχέση μας μέ τόν Κύριο ἀποτελεῖ τήν οὐσία τῆς πίστεώς μας καί ὅτι Αὐτός εἶναι ἡ Ἀνάστασις καί ἡ Ζωή.
πηγή:Ι.Μ.ΚΕΡΚΥΡΑΣ
!>